eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.4هزار دنبال‌کننده
8.8هزار عکس
4.1هزار ویدیو
66 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
1_1262738489.mp3
2.71M
⭕️ سوال ⁉️ آیا شیوه انتخاب رهبر در ایران توسط مجلس خبرگان را نمی‌توان الگو برداری از سقیفه نامید؟ چون در سقیفه هم عده ای از صحابه جمع شدند و برای امت اسلام رهبر انتخاب کردند. 👈 مگر در اصول مسلم شیعه نیامده است که مردم حقی در انتخاب رهبر جامعه اسلامی ندارند؟ 🎙استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
155.6K
⭕️ سوال ❓دلایلی رو بفرمایید که با آن بشود تحریف نشدن قرآن رو ثابت کرد؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔻معنای مصیبت در دین! ❓سؤال: مقصود از «مصیبت در دین» که در برخی دعاها آمده، چیست؟ نظیر: «لَا تَجْعَلْ مُصیبَتَنا فِی دِینِنا؛ خدایا مصیبت ما را در دینمان قرار مده». ✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 🔹همین مصیبتی که به آن مبتلا هستیم، یعنی فَقد(غیبت) امام عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف؛ چه مصیبتی از این بزرگ‌تر؟! خدا می‌داند که به‌واسطۀ آن، چه محرومیت‌ها داریم! 📚کتاب حضرت حجت(عج)، ص٣٨٣ مجموعه فرمایشات آیت‌اللّٰه بهجت پیرامون حضرت حجت ، امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅امام علی علیه‌السلام فرموده است: ✨بهترین ادب کردن آن است که خودت آن را به کار بندی. 📚 نردبان سعادت، ص ٣٢۴ (تلخیص و تحریر کتاب معراج‌السعادة) 🔰 @p_eteghadi 🔰
✴️ چگونه فحاشی نکنم؟ سلام. من فردی بد دهن و فحّاش هستم چندین بار تصمیم به ترك فحّاشی گرفته‌ام، اما موفق نشدم و ناخواسته به سبب چیزهای بی‌ارزش و كوچك دعوا و نفرین می‌كنم، با بیشتر افراد این گونه رفتار دارم، مرا راهنمایی كنید؟ ✅ پاسخ کارشناس سلام خدمت شما و مخاطبین گرامی. هرچند مختصات سؤال (مثل سن، موقعیت‌های بددهنی، عادت داشتن یا نداشتن به بددهنی،...) بر ما پوشیده است اما به‌طورکلی مطالبی عرض خواهد شد. احتمالاً شخصی هیجانی و درعین‌حال اجتماعی باشید. جای تحسین دارد که شما، هم به قبح بددهنی اذعان دارید و هم تصمیم بر ترک داشته‌اید.اینکه تصمیم بر ترک داشته‌اید بر این حکایت می‌کند که خود را قیمتی میدانید و بددهنی را برای خود زیبنده نمی‌دانید، و برای اصلاح شدن تلاش و اراده کرده‌اید و همین اراده شماست که تمام‌کننده کار است و می‌تواند شما را موفق بدارد. و ما صرفاً راهکاری که ارائه می‌دهیم جهت تسهیل در این موفقیت است. معجزه به دست شما محقق می‌شود و دیگر هیچ. اما بددهنی، نشان از وجود نقطه‌ضعفی است که شخص برای جبران آن به این اهرم متوسل می‌شود. مثلاً شخص، گاهی ضعف در قدرت و یا اندیشه را با بددهنی جبران می‌کند تا دیگران با این عملیاتِ هجومی به خواسته‌اش سر بنهند. 1- گاهی بددهنی در شرایط خشم و غضب اتفاق می‌افتد (بقول معروف از کوره درمی‌روید). که لازم است حتی‌الامکان از زمینه‌های خشم‌آلود جلوگیری کنید. 2- در مواقع خشم حالت خود را از ایستاده به نشسته یا بالعکس عوض کنید، یا زیر زبان صلوات بفرستید. یا هر کاری که ذهن یا زبان شما به آن مشغول شود. 3- اگر بر بددهنی عادت دارید (و لو بدون علت یا کوچک‌ترین مورد)، سعی کنید در ابتدا برای شکستن عادت از الفاظ جایگزین که قبحی ندارد یا قبح کمتری دارد استفاده کنید. 4- اگر باوجود تلاش و اراده بازهم بددهنی کردید برای خود مجازات تعیین کنید. نوع مجازات هم در همان راستای پاک‌سازی باشد(مثلاً 100 بار صلوات) 5- گاهی با حق مدار بودن می‌توانید تا حدودی خویشتن‌دار باشید. اگر با بددهنی می‌خواهید باطلی را حق جا بزنید، حق مدار بودن شما جلوی پیشروی را خواهد گرفت. اگر با بددهنی می‌خواهید حقی را بر کرسی بنشانید که خود بددهنی باطل است و هدف، وسیله را توجیه نمی‌کند. 6- برای خود ارزش قائل شوید. لذا مروری بر آثار بددهنی بر اطرافیان خود و اینکه تنهایی، و افتادن از انظار دیگران نتیجه این ناهنجاری است را در نظر بگیرید. 7- راهکار عمیق و کاری اما درازمدت که برای رفع خیلی از ناهنجاری‌ها مفید است این است که آستانه تحملتان را بالا ببرید. برای این کار لازم است روحتان را بزرگ کنید. روح با "مخالفت با نفس" و "تفکر درمانی" توسعه می‌یابد. برای مخالفت با نفس، خواندن نمازهای روزانه در اول وقت توصیه می‌شود(که لازم هست هر کاری را و لو اشتیاق وافر به آن داشته باشید، به خاطر نماز ترک کنید). و برای تفکر، تفکر روزانه 10 دقیقه در مورد خود، هستی و نظام آفرینش، تاریخ گذشتگان و آینده آفرینش و ...توصیه می‌شود. روح کوچک با کوچک‌ترین ناسازگاری از کوره در می‌رود اما روح بزرگ کظم غیض می‌کند و خود را برای هر چیزی مشغول و هزینه نمی‌کند. به‌عنوان‌مثال: چرخ دوچرخه به خاطر کوچکی، با گذر از جوی، تمام اسکلتش دچار تکانه می‌شود اما چرخ تراکتور به خاطر بزرگی چطور..؟ ✍️مهدی روئین تن، کارشناس ارشد اخلاق و تربیت اسلامی 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 📘معرفت و عرفان 🔹کتاب «معرفت و عرفان» اثر حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر شریعتی سبزواری به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۳۱۲ صفحه منتشر شد. 🔹کتاب پیش رو عهده دار بحث درباره دو مقوله همه در گستره دانایی محوری، یعنی «معرفت» و «عرفان» است؛ یکی درباره مطلقِ معرفت و چیستی، انواع، اهمیت، آفات، موانع و منابع آن، و دیگری در خصوص شناخت و دریافت های قلبی و شهودی. 🔹در این کتاب، از برخی برداشت های سطحی و معمولاً کلاه بردارانه و عوام فریبانه پرده برداری شده است و عقل و دین و عرفان و معرفت به خوبی در آن سازگارند؛ چنان که هیچ کدام پیش پای دیگری ذبح نشده اند. توحید نیز به منزله تکیه گاه و مقصد عقل و عرفان، جایگاه بنیادین دارد. 🔰 @p_eteghadi 🔰
168.1K
⭕️ سوال ❓ببخشید سوالی از محضرتون داشتم اینکه فلسفه نماز جماعت چیه؟ چرا در دین اسلام انقدر تاکید به خوندن نماز جماعت شده؟ چرا باید به یک نفر اقتدا کنیم و خودمون یک سری اذکار رو نگیم؟ اصلا هدف از خواندن نماز به شیوه جماعت چیست؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال ❓آیا درسته که نماز در اسلام از عبادت یهودیان به نام سَلیحُوت گرفته شده است؟ 🔸نماز در اسلام و سَلیحُوت در یهود، هر دو، تکلیف مذهبی هستند که در هر دو، نیایش و ارتباط با خدا است. آیین یهود از حیث زمانی مقدم بر آیین اسلام است؛ ولی این‌گونه نیست که نماز از سَلیحُوت گرفته شده باشد. 🔹صلاة در اسلام صلاة از حیث لغوی از صلو گرفته شده است. صلو و مشتقات آن دارای معانی چون: دعا، آتش افروخته و تعظیم، آمده است. اگرچه معنای لغوی آن به معنای دعا آمده است؛ ولی وقتی به صورت مطلق استعمال شود، بر معنای نماز حمل می‌شود؛ یعنی معنای «صلاة» که دعا است، به معنای ارکان مخصوصه انصراف دارد. 🔹سلیحُوت در یهود سَليحُوت اسم جمع از واژه «سليحا» به معنی بخشايش و يا طلب بخشش است و اين به مراسمی گفته می‌شود كه يهوديان از روز اول ماه اِلول به مدت چهل شب تا روز كيپور (روزه بزرگ) برگزار مي‌كنند و از شب شروع می‌شود تا طلوع آفتاب ادامه پیدا می‌کند. موضوع اصلی در «سَلیحُوت» ذکر سیزده خصلت رحمت خداوندی است. در حقیقت این ایام را متعلق به درخواست بخشش و راز و نیاز با خدا می‌دانند. 💥اساساً نماز و سَلیحُوت دو مراسم متفاوت هستند و لفظ آن دو نیز ریشه مشترک ندارد. 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال ❓فشار قبر چقدر طول میکشه؟ 🎙استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 📘مجموعه ۲۷ جلدی موسوعه فقهی علامه کاشف‌الغطاء(ره) 🔹مجموعه ۲۷ جلدی موسوعه فقهی علامه محمدحسین کاشف الغطاء(ره) به‌همت مرکز احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شد. 🔹علامه آیت‌الله شیخ محمد‌الحسین کاشف‌الغطاء(ره) پس از ارتحال استاد بزرگوارش آیت‌الله سید محمدکاظم یزدی(ره)، بنا به درخواست مقلدین، رساله‌های سؤال و جواب عربی، زادالمقلدین، مناسک حج، وجیزةالاحکام، حاشیه بر عروةالوثقی و... را تحریر نمود. وی، تا پایان عمر با عزت خویش، هماره بر مسند تدریس تکیه داشت و جمعی از بزرگان را از سعه علمی و شخصیتی خود بهره‌مند می‌ساخت. 🔹از آن‌جا که گستره آثار قلمی علامه مرحوم کاشف‌الغطاء زیاد است، بنا شد آثار ایشان در سه مجموعه مستقل: کلام به‌همراه دو مدخل در ۱۴ مجلد، اصول و فقه در ۲۷ مجلد و متفرقات (سیاسی، تاریخی، ادبی) در ۱۸ مجلد ارائه شود که بحمدالله مجموعه کلامی و فقهی به زیور طبع آراسته شد و مجموعه سوم نیز، ان‌شاءالله در آینده نزدیک به چاپ خواهد رسید. 🔰 @p_eteghadi 🔰
146.4K
⭕️ سوال ❓ببخشید از ما می پرسن چه فرقیه بین آب بستن پیامبر بر روی دشمنانش در جنگ، با آب بستن سپاه یزید در کربلا؟ چه جوابی بدیم؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 ❓آیا سوره‌ای هست که بخونیم و زود ازدواج کنیم؟ 🎙استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
1_1265575282.mp3
694.9K
⭕️ سوال: ⁉️ آیا این درسته که حضرت حوا از دنده آدم آفریده شده است؟ این که زن از مرد آفریده شده نشانه ی این است که مردان برتر هستند و زنان محتاج مردان ؟ 🔰 پاسخ 💢 نخیر ، زن و مرد ، هر دو آنها مستقل هستند و از همان جنس (گِل) هستند. «وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا» یعنی از همان جنس (گِل) زن او را خلق کردیم ، نه (این که) از دنده آدم خلق شده است. 🔸 عرض کنم از همان جنس (گِل، خلق شده است) اگر گفته شده از زیادی گِل آدم، یعنی از همان گِل آدم، در واقع می خواهد بگوید جنسشان یکی است و هر دو آدم هستند. و هر دو هم مستقل اند. هر دو با هم در مسیر کمال انسان را پیش می برند. ✍️ نه زن می تواند تنهایی به کمال برسد و نه مرد به تنهایی. یکی از آنها اگر بودند نسل بشر مُنقَطِع می شد و ادامه نسلی نبود هر دوی آنها انسان هستند و اصلاً اِنسانیَّت که به نفس انسان باشد، مذکر و مؤنث برنمی دارد. 📚 بیانات استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
61.9K
⭕️ سوال ❓اگر شیطان نام فرمانی نمی‌کرد یا از خدا چنین درخواستی نداشت امتحان انسان چگونه بود؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍امام صادق عليه السلام: تسبيحات فاطمه عليها السلام در هر روز و در پى هر نماز، نزد من، محبوب‏تر از هزار ركعت نماز در هر روز است الكافی جلد3 صفحه343 🔰 @p_eteghadi 🔰
پرسمان 💢آیه لااکراه و قتل مرتد 💢 خداوند متعال مى فرمايد: لا إِكْراهَ فِى الدِّينِ در دين، اكراهى نيست. (البقره: 256) 1 معنى آيه ى شريفه اين است كه امور اعتقادى اساساً قابل اجبار نيستند، نه اينكه اجبار ممكن است ولى اسلام حكم به اجبار نمى كند. چون اعتقاد، امر قلبى است و امر قلبى را نمى توان با اجبار پديد آورد. نمى توان با تهديد و كتك زدن كسى را وادار كرد كه كسى را دوست داشته باشد يا از كسى متنفر شود. چون اين امور، مربوط به قلبند. بلى مى توان كسى را با زور و تهديد واردار نمود كه در زبان اظهار محبّت به كسى كند يا به وجود خدا اقرار نمايد يا به ظاهر نماز بخواند ولى هيچگاه نمى توان او را به زور وادار نمود كه در قلب نيز به آن شخص محبّت داشته باشد يا وجود خدا را بپذيرد يا به نيّت قربهالى الله نماز بخواند. بلكه بر عكس، هر چه كسى را به اين گونه امور بيشتر اجبار نمايند خود به خود نتيجه ى معكوس مى دهد و انزجار شخص زيادتر مى شود. لذا نمى توان يك شخص غير مسلمان را با زور واداشت كه مسلمان شود يا كسى را كه قلب او از اعتقاد و يقين به اسلام برگشته نمى توان با زور وادار نمود كه دوباره به اسلام معتقد گردد. تنها كارى كه براى او مى توان نمود اين است كه با استدلال، يقين او را نسبت به حقّانيّت اسلام بازسازى نمود. 2 امّا اگر كسى از اعتقاد به اسلام برگشت، هيچگاه اسلام حكم به اعدام او نمى دهد. حكم اعدام مرتدّ به خاطر امر ديگرى است نه به خاطر برگشتن او از اعتقاد به اسلام. اگر كسى از اعتقاد به اسلام برگشت و كفر خود را هم علنى نساخت و به تبليغ بر ضدّ اسلام قيام نكرد، هيچگاه اسلام او را محكوم به اعدام نمى داند. لذا تا اينجا «لا اكراه فى الدّين» امّا اگر كسى بعد از ارتداد، كفر خود را اعلام عمومى نمود و به اين وسيله دست به تخريب اعتقادات ديگران زد، و خواست ابّهت دين را بشكند و اسلام را دينى سست جلوه دهد، در اين هنگام است كه اعدام او لازم مى شود. و اين حكمى است عقلانى كه در تمام ممالك جهان مشابه آن اجراء مى شود. براى مثال اگر كسى مبتلا به مرض ايدز شد آيا جامعه به او اين اجازه را مى دهد كه آزادانه به اشاعه ى ويروس ايدز بپردازد؟ يا اگر كسى به اين اعتقاد رسيد كه دروغ گويى و فريب و خيانت براى رسيدن به هدف جايز است، آيا جامعه به او اجازه مى دهد كه او اين اعتقاد خود را علنى ساخته اين اعتقاد را تبليغ كند؟ اگر كسى به اين باور معتقد شد كه عالم پوچ و زندگى فاقد ارزش است پس بايد خودكشى نمود، آيا عقلاى يك جامعه به چنين كسى اجازه مى دهند كه باورهاى خود را علنى ساخته افراد جامعه را تحريك به خودكشى نمايد؟ پس اگر در چنين مواردى كه پاى سلامتى جسمى يا روانى جامعه در ميان است، قشر غالب جامعه از آرمانهاى منطقى خود دفاع مى كند و عامل مخرّب را محدود مى سازد، چگونه اسلام به كسى اجازه دهد كه نه سلامت جسمى يا روانى كه فراتر از آن سعادت ابدى ديگران را به خطر اندازد؟ 3 همچنين اگر يك مسلمان كه قلباً اعتقادات اسلامى را قبول دارد، عملى دينى را همراه با اعتقاد به وجوب آن علناً نه در حوزه ى شخصى ترك نمود، باز گفته نمى شود «لا اكراه فى الدّين» بلكه اينجا اسلام حكم مى كند كه بايد او را نهى از منكر نمود و اگر مقاومت كرد، مى توان او را مجازات كرد. چون اينجا ديگر سخن از حيطه ى باور قلبى نيست كه اكراه ممكن نباشد، بلكه شخص در عين داشتن باور قلبى در عمل سستى مى ورزد. بر همين اساس است كه اگر مسلمانى علناً روزه خورد يا شرب خمر نمود مجازات مى شود. البته اين مجازاتها براى كسى است كه مرحله ى قلبى را پشت سر گذاشته باشد، و الّا در اسلام هيچگاه يك مسيحى به خاطر خوردن روزه مجازات نمى شود مگر اينكه حكمى از احكام اسلام تبديل به قرارداد اجتماعى شده جزء قوانين مملكتى شود كه در اين صورت در مورد همه يكسان اجراء خواهد شد همانگونه كه قوانين راهنمايى و رانندگى عمومى است و مسلمان و غير مسلمان نمى شناسد. اكثريّت هر جامعه اى براى خود قراردادهايى را پذيرفته و بر اساس آن زندگى مى كند و اخلال به آن را موجب به هم خوردن نظم عمومى جامعه ى خود مى داند. لذا حتّى اگر كسى از خارج وارد آن كشور شود بايد طبق قوانين آن كشور رفتار نمايد. براى مثال در كشور هند كشتن گاو ممنوع است لذا اگر كسى وارد اين كشور شد حقّ ندارد علناً دست به كشتن گاو بزند. و اگر دست به اين كار زد طبق قوانين آن مملكت مجازات خواهد شد. 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 ❓چرا خداوند در قرآن کریم در کنار رحمتش و معرفی خود به‌عنوان «ارحم الراحمین» سفارش به مجازات تا سر حد اعدام (قصاص، قطع دست و ...) نموده است؟ 🔹معمولاً قرآن در کنار«وعده‏ها» به «وعیدها» و در کنار«بشارت‌ها» به«انذارها» مى‏پردازد تا دو عامل بیم و امید را که انگیزه حرکت تکاملى است، تقویت کند؛ چراکه انسان به مقتضاى حب ذات، تحت تأثیر غریزه «جلب منفعت» و «دفع ضرر» است.۴ به‌عبارت دیگر، در قرآن غالباً هر جا سخن از تهدید و عذاب به میان آمده، به دنبال آن از رحمت و مغفرت سخن گفته است؛ شاید سرّش این باشد که چون یکى از فضایل بسیار نیک انسانى این است که همیشه بین خوف و رجاء باشد و براى اعتدال حالش نه به آیات رحمت مغرور گردد و نه از رحمت الهى مأیوس گردد 🔰 @p_eteghadi 🔰
آیت الله العظمی جوادی آملی: «اگر كسی درس بخواند و نتواند مدرّس خوب باشد يقين بداند عمرش را تلف كرده، برای اينكه اين علوم امانت‌های الهی است، اين را به ما آموختند، ما بايد پيش‌ مطالعه كنيم، مباحثه كنيم، خوب درس بخوانيم، با استاد در ميان بگذاريم، اشكالات را مطرح كنيم، دفتر علمی داشته باشيم، بشويم استاد. اگر كسی از كتابی به كتاب ديگر رفت و نتوانست آن كتاب قبلی را به خوبی تدريس كند اين مطمئن باشد عمر را تلف كرده است. به ما گفتند طرزی بايد درس بخوانيم كه اين امانت‌های الهی را به ديگری منتقل كنيم. آنها كه كتاب نوشتند لله نوشتند، آنها كه برای ما تدريس كردند لله تدريس كردند، ما هم موظفيم اين علوم را به نسل بعد منتقل كنيم.» درس اخلاق ۹۲/٧/۴ 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال ❓آیا ممکنه کسی با چشم زخم بمیره؟ برای جلوگیری از چشم زخم باید چکار کرد؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️🎥 ماجرای کشیدن خلخال از پای زن یهودی چه بود؟ 🔹روایت حجت‌الاسلام مهدی طباخیان پژوهشگر تاریخ اسلام در مورد حقیقت ماجرای کشیدن خلخال از پای زن یهودی این ماجرا مربوط به ظلم یکی از مأموران معاویه به زنی یهودی در قلمرو حکومت علوی بوده ولی بسیاری در طول تاریخ و حتی امروز، روایت را درباره مسائلی غیر مرتبط بکار می‌‌برند. 🔹چادر از سر زن مسلمان می‌کشند و علیه تمام ساختارهای رسمی جمهوری اسلامی اقدام مسلحانه انجام می‌دهند، ولی هنوز منتظریم این آقایان دوباره بگویند «مرد در این غصه بمیرد حق دارد» 📎 📎 # امام_زمان 🔰 @p_eteghadi 🔰
1_1304939594.mp3
952.9K
⭕️ سوال ❓نظراستاد راجع به فکر منفی چیست؟راه مقابله چیست؟ خیلی وقت ها فکرهایی به ظاهر مثبت ولی اضطراب زا در ذهنم می اید. کتاب سیاحت غرب واقعا آدم را می ترساند ،وقتی می بینیم یک عالم این قدر سخت گذشته به ایشان .نظرتان چیست ؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 🔰 اگر امامان شیعه دانشمند هستند، کتابشان کجاست؟ ✍️ یکی از شبهاتی که از سوی وهابی‌ها مطرح می شود این است که اگر امامان شیعه دانشمند و عالم بوده اند، چرا از آنان هیچ کتابی بر جای نمانده است؟ این سؤال در حالی بیان می‌شود که از رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله نیز هیچ کتابی بر جای نمانده است. 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 ثمر صالحات 🔸 ، زمینه را برای اعمال صالح دیگر فراهم می ‌كند که انسان به آسانی اعمال خیر را انجام می ‌دهد و از اعمال شرّ و فتنه و بد منزجر می ‌شود؛ این روح، لطیف می ‌شود، به طرف حسنات مایل است و به آسانی كار خیر را انجام می ‌دهد. فرمود: ﴿فَأَمَّا مَنْ أَعْطَی وَاتَّقَی ٭ وَصَدَّقَ بِالْحُسْنَی ٭ فَسَنُیسِّرُهُ لِلْیسْرَی﴾؛ این بخواهد نمازش را اول وقت بخواند یا نماز شب بخواند یا قرآن قرائت كند یا خیرات دیگر انجام بدهد یا فضایلی را تحصیل بكند، به آسانی این كارها را انجام می ‌دهد؛ این است! 🔸 عمل صالح، گذشته از اینكه انجام اعمال صالح دیگر را فراهم می ‌كند، راه را هم فراهم می‌ كند كه در سوره «انفال» فرمود: ﴿إِن تَتَّقُوا اللّهَ یجْعَل لَكُمْ فُرْقَاناً﴾؛ این فرق بین حق و باطل, شهود است، این دیگر تصور و تصدیق و امثال ذلك نیست، این كاری به اندیشه ندارد، كار به انگیزه دارد یعنی انسان مشاهده می ‌كند چه چیزی است و چه چیزی است؛ فرمود: ﴿إِن تَتَّقُوا اللّهَ یجْعَل لَكُمْ فُرْقَاناً﴾. بنابراین عمل صالح دو كار مثبت دارد: یكی اینکه انسان را نسبت به سایر اعمال خیر، آماده‌ تر می‌ كند و یكی اینکه برای ، چشمِ دل را بازتر می ‌كند گوشِ دل را شنواتر می ‌كند و مانند اینها. 📚 سوره مبارکه احزاب جلسه 13 تاریخ: 1392/02/07 🔰 @p_eteghadi 🔰