eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.3هزار دنبال‌کننده
9.5هزار عکس
4.6هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰پرسش: آیا تعریف کردن از اندام و موی زن در برابر نامحرم اشکال دارد؟ آیا در صورتی که در مجلس زنانه هستیم و احتمال زیاد میدهیم که برخی از افراد مجلس ظاهر و موی خانم های مجلس را برای نامحرم تعریف کنند باید حجاب را رعایت کنیم؟ 👇👇👇
✅پاسخ: امام صادق(علیه السلام) در روایتی می فرمایند: «لَا يَنْبَغِي لِلْمَرْأَةِ أَنْ تَنْكَشِفَ بَيْنَ يَدَيِ الْيَهُودِيَّةِ وَ النَّصْرَانِيَّةِ فَإِنَّهُنَّ يَصِفْنَ ذَلِكَ لِأَزْوَاجِهِنَّ؛ برای زن شایسته نیست که در نزد زنان یهودی و مسیحی حجاب خود را کنار بگذارد. چراکه آنان (آنچه را دیده اند) برای شوهران خود توصیف میکنند.»(1) تعبیر لاینبغی نمی تواند حرمت را برساند. بنابراین چنین کشف حجابی کراهت دارد. علتی که در آخر روایت آمده است باعث تعمیم اول روایت میشود. به عبارت دیگر زنان مسیحی و یهودی خصوصیتی ندارند و همین حکم درباره زنان مسلمانی که ظاهر زنان دیگر را برای شوهرانشان توصیف میکنند جاری است. وقتی توصیف برای همسران این حکم را دارد توصیف برای نامحرم به طریق اولی همین حکم را دارد. پی نوشت: کلینی، محمد بن یعقوب(321ق)، الکافی، تهران، دارالکتب الاسلامیة، ج5، ص519. 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔰سوال: این سخن که ابوبصیر راوی مشهور که نابینا بوده، به هنگام تعلیم قران با زنی شوخی کرده و امام باقر(علیه السلام) او را به خاطر این کار توبیخ نموده است صحت دارد؟ 👇👇👇
✅پاسخ: دو روایت با یک مضمون و تفاوت اندک در منابع روایی درباره نهی امام باقر(علیه السلام) از شوخی با نامحرم در ارتباط با مزاح ابوبصیر با یک زن به هنگام تعلیم قران وارد شده است. 1) عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ: كُنْتُ أُقْرِئُ امْرَأَةً كُنْتُ أُعَلِّمُهَا الْقُرْآنَ فَمَازَحْتُهَا بِشَيْ‏ءٍ فَقَدِمْتُ عَلَى أَبِي جَعْفَرٍ ع فَقَالَ لِي أَيَّ شَيْ‏ءٍ قُلْتَ لِلْمَرْأَةِ (فَغَطَّيْتُ وَجْهِي) فَقَالَ لَا تَعُودَنَّ إِلَيْهَا.[1] ابو بصير مى‏گويد: به زنى قرآن مى ‏آموختم. روزى با وى شوخى كردم. وقتى خدمت امام باقر (عليه السلام) رسيدم، گفتند چه چیزی به آن زن گفتی،(روی خود را پوشاندم) و فرمودند: «ديگر اين كار را تكرار نكن» 2) عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ: كُنْتُ أُقْرِئُ امْرَأَةً الْقُرْآنَ بِالْكُوفَةِ فَمَازَحْتُهَا بِشَيْ‏ءٍ فَلَمَّا دَخَلْتُ عَلَى أَبِي جَعْفَرٍ ع عَاتَبَنِي وَ قَالَ مَنِ ارْتَكَبَ الذَّنْبَ فِي الْخَلَاءِ لَمْ يَعْبَأِ اللَّهُ بِهِ أَيَّ شَيْ‏ءٍ قُلْتَ لِلْمَرْأَةِ فَغَطَّيْتُ وَجْهِي حَيَاءً وَ تُبْتُ فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع لَا تَعُدْ.[2] ابو بصير مى‏گويد: در كوفه به زنى قرآن مى‏ آموختم.روزى با وى شوخى كردم. وقتى خدمت امام باقر عليه السلام رسيدم، مرا سرزنش كردند و گفتند کسی که در خلوت مرتکب گناه شود خدا به او اعتنا نمی کند، چه چیزی به آن زن گفتی، من روی خود را از خجالت پوشاندم و توبه کردم. امام باقر(علیه السلام) فرمودند: «ديگر اين كار را تكرار نكن» تحلیل مطلب: در كتب رجال، عنوان «أبو بصير» براى چهار نفر آمده كه دو نفر آنها از همه معروف‏تر اند: «ابو بصير يحيى بن قاسم مكفوف» و «ابو بصير ليث بن يحيى بخترى مرادي»، كه هر دو از اصحاب امام باقر (عليه السلام) و امام صادق (عليه السلام) هستند و از بزرگان، به شمار مى‏روند. در مورد اين كه «ابو بصير» به طور مطلق، بر كدام يك از اين دو، دلالت دارد، سخن بسيار گفته‏ اند و بعضى گفته‏ اند كه بحث در اين باره ثمره ‏اى ندارد؛ چون هر دو ثقه و وجيه اند. در مورد «يحيى بن قاسم» تصريح شده است كه: «وُلد مكفوفاً (نابينا زاده شد)» و در مورد اين كه «ليث مرادى»، مكفوف (نابينا) باشد، هيچ شاهدى نداريم.[3] با توجه به مطلب فوق و اختلافی که در مراد از ابی بصیر به هنگام کاربرد مطلق آن وجود دارد نمی توان دقیقا مشخص کرد که فردی که به هنگام تعلیم قران با نامحرم شوخی کرد ابی بصیر نابینا بوده است یا ابی بصیر بینا، هر چند در اصبحاب خاص بودن ابی بصیر تردیدی وجود ندارد چرا که راوی شخصیتی است توثیق شده و قابل اطمینان. نکته دیگر این است که از آنجا که ارتباط با نامحرم یکی از دام های خطرناک برای انسان در تعاملات اجتماعی است در روایت فوق مورد هشدار قرار گرفته و کمترین شوخی با نامحرم توبیخ شده است. از این رو هر چند اصل شوخی کردن و مزاح نمودن فی نفسه امری پسندیده است اما مرزهایی نیز برای ان تعریف شده است که یکی از ان مرزها و ممنوعیت ها شوخی با نامحرم است هر چند شوخی اندک و مختصر.ضمن اینکه حکم فقهی این مطلب را به طور مفصل باید در کتب فقهی جستجو کرد. [1] شيخ حر عاملى، محمد بن حسن، وسائل الشيعة (1409 ق.) قم، چاپ: اول، ج‏20 ؛ ص198 [2] مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، بحار الأنوار (ط - بيروت) (1403ق)، چاپ: دوم ؛ ج‏46 ؛ ص247 [3] محمدى رى‏ شهرى، محمد،(1390ش) بهشت و دوزخ از نگاه قرآن و حديث، 2جلد، موسسه علمى فرهنگى دار الحديث، سازمان چاپ و نشر - قم - ايران، چاپ: 2، ج‏1 ؛ ص712، پاورقی. 🔰 @p_eteghadi 🔰
سؤال شما: 🔹حضرت شعیب میگفت: گناه نکنید که خدا بر شما بلا نازل میکند.. یکی آمد و گفت من خیلی هم گناه کردم ولی خدا اصلا بلایی بر من نازل نکرده! 🔶خداوند به حضرت شعیب وحی میکند که به او بگو اتفاقا تو سر تا پا در زنجیر هستی.. آن فرد از حضرت شعیب درخواست نشانه میکند. خداوند میگوید به او بگو که عباداتش را فقط به عنوان تکلیف انجام میدهد و هیچ لذتی از آنها نمیبرد! 🔹امام صادق علیه السلام فرمودند: خداوند كمترين كاری كه درباره گناهکار انجـام مـیدهد اين است كـه او را از لـذّت مـناجـات محـروم می‌سـازد. 🔶معراج‌السعادة صفحه۶۷ سلام حاج اقا وقتتون بخیر ازکجا بفهمیم شامل این روایت شدم، چون من نمازم رو بیشتراوقات ازروی کسلی میخونم 🖋پاسخ ما: علیکم السلام و رحمت الله از کجا بفهمین؟ تو روایت بالا فرموده که همین از روی رفع تکلیف نماز خوندن، نشانه‌ی نزول بلاست بلا که حتما نباید سنگی از آسمان یا قحطی و... باشه نمی‌بینید معشوق وقتی به عاشق بی توجهی کنه، بزرگترین بلا رو برسرش آورده؟ پاسخ از حجت الاسلام و المسلمین علیرضا نعمتی 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔰از قرآن می توان در مراتب کوناگونی بهره گرفت. حتی نگاه کردن به خط قرآن نیز انسان را بهره مند می کند، 👇👇👇
«وَ النَّظَرُ فِی الصَّحِیفَةِ یَعْنِی صَحِیفَةَ الْقُرْآنِ عِبَادَة؛[۱] از رسول خدا (ص) شنیدم میفرمود: نگاه بصحیفه یعنى صحیفه قرآن عبادت است.» پس طبیعتا خواندن آن به زبان های دیگر (ترجمه) نیز بهره هایی به دنبال دارد. اما کامل ترین بهره ها، با تلاوت آیات به همان شکل اولیه و اصلی (عربی) حاصل می شود. روح و محتواى هر پیام و سخنى در قالب زبان خاص خود، عمیق‏تر درك مى‏شود تا زمانى كه به زبان‏هاى دیگر برگردانده شود این قاعده حتی در حد شعر حافظ و سعدی نیز جاری است. و حتی عده ای معتقدند که ترجمه امکان ندارد. چون نمی توان تمام ظرایف و خصوصیات یک لغت را در لغت دیگر بیان کرد. و عوض شدن ظرف کلام، تغییراتی در آن ایجاد می کند. این قاعده در قرآن بسیار پررنگ تر است. چون یکی از وجوه اعجاز قرآن فصاحت و بلاغت آن است که هیچ بشری نمی تواند مانند آن ایجاد کند. و فصاحت و بلاغت امری است که اثر خود را در روح انسان می گذارد اگر چه انسان قواعد و زیره کاری های یک بیان را به طور آگاهانه نداند. علاوه بر آن که تشویق و ترغیب بر استفاده از همان الفاظى كه جبرئیل بر پیامبر اكرم ‏صلى الله علیه وآله نازل فرموده، یكى از شیوه‏ هاى حفظ قرآن از تحریف است چنان كه وقتى مطلبى نزد همگان با یك قرائت معین به اثبات رسیده باشد، تحریف آن مشخص خواهد شد. از این رو در تاریخ اسلام وقایعى نقل شده است كه مسلمین حتى نسبت به جا به جایى یا حذف یك «واو»، حساسیت نشان مى ‏دادند. البته باید توجه نمود که تلاوت قرآن با توجه به معانی آن باشد و کسی که زبان عربی نمی داند، بهتر است همزمان از عبارت عربی و ترجمه استفاده کند. [۱]. بحار الأنوار ج‏۷۱، ص۷۳. 🔰 @p_eteghadi 🔰
136.1K
⭕️ سوال سلام آقا ببخشید، چرا هیچ زنی پیامبر یا امام نشده مگر همه‌ی انسان‌ها برابر نیستند؟ 🔰 پاسخ بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم 💢 پیامبری و امامت مسؤولیت اجتماعی است که مستلزم اختلاط و درگیری و حشر و نشر با انواع انسان‌ها است و این، با آن عفّت و حجب و حیای زن‌ها سازگار نیست. 📌بنابراین این مسئولیت به هیچ زنی داده نشده. اما آیا زن‌ها می‌توانند در مقام انسانیت به جایی برسند که حتی مَردها هم نرسیدند؟ بله، حضرت زهرا سلام الله علیها مقامش از مقام پیامبران غیر از پدرش بالاتر است. 💠 امام صادق علیه السلام فرمودند: اگر خداوند امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیه السلام را خلق نمی‌کرد. فاطمۂ زهرا سلام الله علیها کفوی نمی‌داشت. «مِنْ آدَمَ وَ مَنْ دُونَهُ» بنابراین زن می‌تواند به آن مقام انسانی برسد و از این حیث با مَردها فرقی نمی‌کند. ولی این مسئولیت اجتماعی را، به خاطر مشکلاتی که دارد، از روی دوشش برداشته‌اند. 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
آیت الله جوادی آملی .mp3
1.46M
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی: «قبل از بحث تفسیری، درباره ولی‎ّنعمت خودمان وجود مبارک فاطمه معصومه(سلام الله علیها) این نکته را همه ما توجه داشته باشیم خوب است، ما واقعاً در کنار این سفره نشسته‌ایم. هر جا ولیّ‎ای از اولیای الهی دفن بشود، آن‎جا سعه رحمت الهی مشهود است. از دیرزمان همین طور بود؛ حالا گذشته از مزار نورانی پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلّم) از وجود مبارک حضرت امیر(سلام الله علیه) به بعد همه همین طور بود و این دعای معروف سحر از حضرت امام سجاد(سلام الله علیه) به وسیله ابوحمزه رسید، این از فقها و بزرگان و محدثان امامیه است، ایشان شاگردان خوبی داشت. می‌دیدند از کوفه بیرون می‌رود در یک بیابانی آن‎جا دارد درس می‌گوید نمی‌دانستند که آن‎جا کجاست؟ خیال می‌کردند مثلاً یک فضای بازی یک فضای وسیعی باید باشد که اینها می‌روند در بیابان درس می‌گویند. بعدها معلوم شد که کنار قبر علی بن ابیطالب(سلام الله علیه) بود، چون قبر حضرت امیر(سلام الله علیه) سالیان متمادی مخفی بود. این اصحاب خاص می‌دانستند که کنار قبر ولیّ‌ای از اولیای الهی مخصوصاً وجود مبارک حضرت امیر رحمت الهی، سعه الهی، رزق الهی هست، این یک اصل مسلّمی بود.» درس تفسیر ۹۶/٩/٢١ 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم ربّ المهدی 💠 حدیث روز 💠 امام صادق عليه السلام در حديثى درباره ياران قائم عليه السلام فرمودند : 🔷 هم مِن خَشيَةِ اللّه ِ مُشفِقُونَ، يَدْعُونَ بِالشَّهادَةِ، و يَتَمَنَّونَ أن يُقتَلُوا في سبيلِ اللّه 🔹 آنان افرادى خدا ترس و شهادت طلبند و آرزو دارند كه در راه خدا كشته شوند. 📚 مستدرک الوسائل ج11 ص 114 🔹از جمله ویژگی های انسان منتظر این است که همیشه منتظر شهادت است و یکی از دعاهای همیشگی اش طلب شهادت از خداست. منتظران واقعی امام مهدی علیه السلام برای رسیدن به شهادت سر از پا نمی شناسند. 🔸جهاد در راه خدا در همه مقاطع و به‌ طور مستمر از برنامه‌های یاران حضرت است: «یُجاهِدونَ فی سَبیل ِاللَّهِ» 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔰قبل از هر چیز باید کلیاتی درباره تفال بدانیم. در تفسیر نمونه درباره تفال این گونه توضیح می دهد: 👇👇👇