بسم الله الرحمن الرحیم
📋 شیطان آشکار کننده زشتی ها؛ خداوند در هفت سوره قرآن به جریان اسرار آمیز خلقت آدم و حوا اشاره کرده است. البته دشمنی شیطان و روشی که او برای فریب آن ها انتخاب کرد نیز قابل توجه است. شیطان آدم و حوا را فریفت. جالب است که به تصریح آیات نتیجه این نافرمانی این بود که پوشش شرمگاه آدم و حوا فرو ریخت و آن ها مجبور شدند آن را با برگ درخت بپوشانند. این نکته هرچند در نگاه اول عجیب به نظر می رسد، ولی بسیار آموزنده است. زشتی های انسان تنها جسمی نیست، بلکه انسان زشتی های روحی و اخلاقی زیادی دارد که اگر آشکار شود، انسان را در نظر دیگران زشت و پلید جلوه می دهد، مانند حرص، حسد، ظلم و ... شیطان همان برنامه را پیاده می کند. انسان را می فریبد تا زشتی های او را آشکار کند. چه بسیار که شیطان زشتی های ما را نزد دیگران آشکار کرده است. نکته جالب دیگر این است. برهنگی انسان مجازات نافرمانی بود. پس بر خلاف تبلیغات فراوان غربی ها، برهنگی طبیعی نیست، ارزش نیست ، بلکه برهنگی انسان در جامعه خواست شیطان است.
🔷 آیه روز:
فَأَكَلَا مِنْهَا فَبَدَتْ لَهُمَا سَوْآتُهُمَا وَ طَفِقَا يَخْصِفَانِ عَلَيْهِمَا مِن وَرَقِ الْجَنَّةِ وَ عَصَى آدَمُ رَبَّهُ فَغَوَى (طه / آیه 121)
🔶 ترجمه:
سرانجام هر دو از آن خوردند، (و لباس بهشتیشان فرو ریخت،) و عورتشان آشكار گشت و براى پوشاندن خود، از برگهاى (درختان) بهشتى جامه دوختند! (آرى) آدم پروردگارش را نافرمانى كرد، و از پاداش او محروم شد!
🔰 @p_eteghadi 🔰
معرفی کتاب وحی و نبوت در قرآن اثر ارزشمند آیت الله العظمی جوادی آملی:
در سومین مجلد از مجموعۀ وزین «تفسیر موضوعی قرآن كریم»، پس از طرح مباحث مقدماتی ضرورت و راههای شناخت حقیقت وحی، منشأ پیدایی آن، چگونگی مراتب و درجات آن، میدان حضور وكرانۀ بروز وحی و...، مباحثی است كه جز خود وحی نمیتواند آن را بیابد و تبیین كند. نبوت، در سه بخش و هشت فصل به مباحث: حقیقت وحی، فرق وحی و تجربه دینی، اثر وحی، اهداف و فواید نبوت، عصمت پیامبران، ادله نبوت پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم)، خاتمیت و پاسخ به پرسشهایی دربارۀ خاتمیت و... میپردازد.
🔰 @p_eteghadi 🔰
آیت الله میرباقری:
در بعضی روایات ذکر شده است محمد بن مسلم از حضرت در باب تسبیحات حضرت زهرا سؤال کرد حضرت فرمودند: «سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع عَنِ التَّسْبِيحِ فَقَالَ مَا عَلِمْتُ شَيْئاً مُوَظَّفاً غَيْرَ تَسْبِيحِ فَاطِمَةَ ع وَ عَشْرِ مَرَّاتٍ بَعْدَ الْفَجْرِ»، فرمودند بعد از اینکه نماز صبح خوانده شد دو چیز را حتما انجام دهید، البته این به معنی وجوب نیست، ولی به منزله واجب است. این دو چیز را در تعقیبات صبح به آن مقید باشید یکی تسبیح حضرت زهرا و دیگر ده مرتبه ذکری است که قبل از طلوع آفتاب و قبل از غروب ذکر شده که به منزله تسبیح است.
در بعضی روایات زراره از امام صادق (ع) نقل کرده که فرمودند: «تَسْبِيحُ فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ عَلَيْهَا السَّلَامُ مِنَ الذِّكْرِ الْكَثِيرِ، الَّذِي قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: «اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْراً كَثِيرا»(8)، این که خدای متعال دستور داده به ذکر کثیر داده یک مصداقش از ذکر کثیر تسبیحات حضرت زهرا است.
#ذکر_کثیر
#ذکر_فاطمی
#تسبیحات_حضرت_زهرا
🔰 @p_eteghadi 🔰
زن در آینه جلال و جمال
#فصل_دوم
💠 زن در عرفان
▫️ اساس عرفان كه #شهود_واقع و #كشف_حقیقت است هم از سیر و سلوك در درجات هستی نشأت می گیرد و هم راهیان كوی وصال را می نگرد و هم مسیر سفرهای گوناگون را مشاهده می نماید. بسیاری از ره آوردهای عرفان را برهان تأیید می كند، چنانكه عصاره هر دو را قرآن كه هماهنگ با برهان متین و عرفان راستین است روا و سزا می داند.
آنچه عارف می نگرد این است كه تمام اشیاء هر لحظه تازه می شوند و در این تجدّد امتیازی بین ثابت و سیال، مجرد و مادی نیست، و هدف همه سالكان دیدار خداست، چنانكه سیر همه كاروانیان نیز تجلی های گوناگون حق است. تفاوت راهیان در انتخاب تجلی خاص و نیل به اسم مخصوصی است كه هر كدام مظهر ویژه آن شدند. گروهی با اسماء جمال و لطف و مهر اُنس دارند و برخی با اسماء جلال و قهر خو گرفته اند؛ لذا حشر جمالیان با بهشت و حشر جلالیان با دوزخ، و سرانجام، هر كدام نام خاصی از #اسمای_الهی را دیدار نموده و در تحت ولایت آن نام به سر می برند، «تا یار كه را خواهد و میلش به كه باشد».
▫️ كریمه: ﴿یا أَیهَا الْإِنْسانُ إِنَّكَ كادِحٌ إِلى رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلاقِیهِ﴾ ای انسان، حقاً كه تو به سوی پروردگار خویش به سختی در تلاشی، و او را ملاقات خواهی كرد. به منزله سرفصل بحث #سفرنامه_سالكان كوی حق است كه در ذیل آن گزارش كار سعیدان به صورت دریافتِ نامه اعمال به دست راست، و پیوستن مسرورانه به جمع همراهان و اهل خودشان بازگو شده و گزارش كار تبهكاران به صورت دریافت نامه اعمال از پشت سر، و فریاد مرگ طلبانه در بند زنجیرهای آتشین می باشد.
هیچ امتیازی در اصل كدح و سیر و تولد بین موحّد و ملحد نیست، لیكن ملحد همواره در كثرت سیر كرده، و از خلق به خلق و با خلق و در خلق و برای خلق ـ یعنی ماده ـ می كوشد، و در هیچ مرحله ای از مراحل سفر خویش هدف اصیل و همراه راستین خود را كه حق است نمی نگرد، و هرگز از وحدت آگاه نمی گردد، و سر از كثرت بیرون نمی آورد، بلكه چون كرم ابریشم به دور خود كه فقر و تاریكی است می تند و خالق خویش را اصلاً نمی بیند و سرانجام مظهر اضلال شده و چون شیطانِ مُضل سر از دوزخ در می آورد، كه باطن هر كثرت پلید و درون هر ماده بی روح است. و در این سیرِ سقوطی فرقی بین زن و مرد نیست چون توحید و الحاد از آنِ روح است و روح همان طوری كه مكرّراً گذشت نه از صنف ذكور است و نه از صنف اناث.
▫️ موحّد راستین نیز هماره سیر خود را با حق ادامه می دهد و تمام مراحل سلوك خویش را در صحابت حق می گذراند و هرگز كثرت را بدون شهود وحدت نمی نگرد، و هیچ گاه رؤیت خلق حجاب شهود خالق نمی شود، بلكه دائماً خلق را آیت حق دانسته، و از این مرآت بهره صحیح برده و جمال دل آرای خالق را در سراسر آئینه های مینو و گیتی می نگرد و سرانجام مظهر هدایت شده و چون فرشته هادی در بهشت می آرمد كه باطن هر وحدت منزّه و درون هر صورت با روح و زنده می باشد. و در این حركت نیز هیچ امتیازی بین زن و مرد نیست، زیرا سفر حقیقی در مراحل توحید به عهده انسانیت است كه مبرّای از ذكورت و انوثت است.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#کتابخوانی
#زن_در_آینه_جلال_و_جمال
📚 زن در آینه جلال و جمال، ص185
🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️قطر و تبلیغ اسلام
🔸در بین کشورهای حاشیه خلیجفارس کشور قطر، باوجود وابستگیهای خاص خود به قدرتهای استکباری از اجرای برخی قوانین اسلامی در جام جهانی کوتاه نیامد و با ممنوعیت شرب خمر در ورزشگاه، نصب احادیث نبوی صلیاللهعلیهوآله و اقداماتی مانند آن توجه جهانیان را به اسلام جلب نمود و خبرهایی از مسلمان شدن برخی مسافران به قطر به گوش میرسد.
🔸مواردی مانند نصب بنر و ممنوعیت شرب خمر در ورزشگاه در برابر کارهای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، قطرهای از دریا نیز محسوب نمیگردد. میلیونها شیعه در نیجریه که با کمک مراکز علمی ایران و پرورش نخبگانی چون شیخ زکزاکی مقدور شد و تقدیم شهدای فراوان برای پافشاری بر حجاب ازجمله اقداماتی است که کمتر بتوان برایش نظیر یافت.
🔹بااینکه قطر در این میزبانی گامهای مثبتی درزمینهٔ تبلیغ اسلام برداشته و محبوبیتی را در جهان اسلام کسب میکند، اما در حال حاضر با جمهوری اسلامی ایران و حتی حزبالله لبنان درزمینه عمل به احکام سیاسی اسلام، قابل قیاس نیست.
📎 #کلام_عقاید
📎 #فاطمیه
📎 #لبیک_یا_خامنه_ای
🔰 @p_eteghadi 🔰
5.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧 #پادکست_اعتقادی
آیا این سوال که در قیامت میپرسند «مالت را از کجا بدست آوردهای و کجا خرج کردی» از خانمها هم میپرسند چون اکثر خانمها خانهدار هستند؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
📎 #اعتقادات
📎 #معاد_شناسی
📎 #امام_زمان
🔰 @p_eteghadi 🔰
دستور یعقوب به فرزندانش برای ورود به مصر از دروازه های مختلف !!!!
🤔#پرسش
❓برخی از دانش آموزان پرسشی مطرح کردند که در قرآن گویی با مطالب بی ربط و بی فایده ای مواجه می شویم مثلا در فیلم یوسف پیامبر نشان می دهد که یعقوب نبی فرزندانش را امر می کند که از یک در وارد مصر نشوند !!!! آیا چنین امری واقعیت دارد !!! علت این مساله چیست ? این دستور اصلا معنا و مفهومی دارد ❕❕❕
💠#پاسخ💠
👌خداوند از زبان یعقوب پیامبر علیه السلام بیان می دارد که به فرزندانش هنگامى كه مىخواستند به سمت مصر حركت كنند، فرمود :
"فرزندان من! از يك در وارد نشويد، بلكه از درهاى متفرق وارد گرديد و (من با اين دستور) نمىتوانم حادثهاى را كه از سوى خدا حتمى است از شما دفع كنم، حكم و فرمان تنها از آن خدا است بر او توكل كردهام و همه متوكلان بايد بر او توكل كنند. " " وَ قالَ يا بَنِيَّ لا تَدْخُلُوا مِنْ بابٍ واحِدٍ وَ ادْخُلُوا مِنْ أَبْوابٍ مُتَفَرِّقَةٍ وَ ما أُغْنِي عَنْكُمْ مِنَ اللَّهِ مِنْ شَيْءٍ إِنِ الْحُكْمُ إِلاَّ لِلَّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَ عَلَيْهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُتَوَكِّلُون " ( یوسف ٦٧ )
❕بدون شك پايتخت مصر، در آن روز مانند هر شهر ديگر، ديوار و برج و بارو داشت و دروازههاى متعدد، اما اينكه چرا يعقوب، سفارش كرد، فرزندانش از يك دروازه وارد نشوند، بلكه تقسيم به گروههايى شوند و هر گروهى از يك دروازه وارد شود، دليل آن در آيه فوق ذكر نشده، گروهى از مفسران گفتهاند:
🔸١ _ علت آن دستور اين بوده كه برادران يوسف، هم از جمال كافى بهرهمند بودند (گر چه يوسف نبودند ولى بالآخره برادر يوسف بودند!) و هم قامتهاى رشيد داشتند، و پدر نگران بود كه جمعيت يازده نفرى كه قيافههاى آنها نشان مىداد از يك كشور ديگر به مصر آمدهاند، توجه مردم را به خود جلب كنند، او نمىخواست از اين راه چشم زخمى به آنها برسد.
▫️و به دنبال اين تفسير بحث مفصلى در ميان مفسران در زمينه تاثير چشم زدن در گرفته، و شواهدى از روايات و تاريخ براى آن ذكر كردهاند.
🔸٢ _ علت ديگرى كه براى اين دستور يعقوب ع ذكر شده اين است كه ممكن بود، وارد شدن دستجمعى آنها به يك دروازه مصر و حركت گروهى آنان قيافههاى جذاب، و اندام درشت، حسد حسودان را برانگيزد، و نسبت به آنها نزد دستگاه حكومت سعايت كنند، و آنها را به عنوان يك جمعيت بيگانه كه قصد خرابكارى دارند مورد سوء ظن قرار دهند، لذا پدر به آنها دستور داد از دروازههاى مختلف وارد شوند تا جلب توجه نكنند.
🔸٣ _ بعضى از مفسران يك تفسير ذوقى نيز براى آيه فوق گفتهاند و آن اينكه يعقوب مىخواست يك دستور مهم اجتماعى به عنوان بدرقه راه به فرزندان بدهد، و آن اينكه گمشده خود را از يك در نجويند بلكه از هر درى بايد وارد شوند، چرا كه بسيار مىشود انسان براى رسيدن به يك هدف گاه تنها يك راه را انتخاب مىكند و هنگامى كه به بن بست كشيد، مايوس شده، به كنار مىرود، اما اگر به اين حقيقت توجه داشته باشد كه گمشدهها معمولا يك راه ندارند و از طرق مختلف به جستجوى آن برخيزد، غالبا پيروز مىشود. "
📚برگرفته از تفسیر نمونه ج 10 ص 30
🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️توحید در کلام امیرالمومنین علی علیهالسلام
🔷اصول دین، یعنی اصولی که هر مؤمنی باید به آن باور داشته باشد. این اصول عبارتند از توحید، نبوت، امامت، عدل و معاد.
🔹در میان این اصول، توحید دارای جایگاهی والا و به تعبیری زیربنای منطقی دیگر اصول است؛ چراکه در صورت نپذیرفتن توحید نوبت به دیگر اصول نمیرسد و باور به بقیه اصول منطقی و درست نیست.
🔹توحید، بهعنوان رشته محکمى در نظر گرفته شده که دانههای یک تسبیح را به هم پیوند میدهد، رشتهای که دیگر اصول اعتقادی را منسجم و منطقی در خود معنا نموده است.
🔹در میان این اصول، توحید دارای جایگاهی والا و به تعبیری زیربنای منطقی دیگر اصول است؛ چراکه در صورت نپذیرفتن توحید، نوبت به دیگر اصول نمیرسد و باور به بقیه اصول منطقی و درست نیست.
🔶بهاصطلاح میتوان گفت توحید، بهعنوان رشته محکمى در نظر گرفته شده که دانههای یک تسبیح را به هم پیوند میدهد، رشتهای که دیگر اصول اعتقادی را منسجم و منطقی در خود معنا نموده است.مولای موحدان، حضرت علی علیهالسلام در خطبهای نورانی و البته عمیق میفرمايند: «اَوَّلُ الدِّينِ مَعْرِفَتُهُ، وَكَمَالُ مَعْرِفَتِهِ التَّصْدِيقُ بِهِ، وَكَمَالُ التَّصْدِيقِ بِهِ تَوْحِيدُهُ...»؛[1] «سرآغاز دین، معرفت و شناخت اوست [خداست] و کمال معرفت و شناخت او، تصدیق به ذات پاک اوست و کمال تصدیق به او، همان [باور به] توحید اوست».
✅در این فراز امام علیهالسلام اوج و کمال باور به خدا را، یگانه دانستن او و انکار شریک برای او میداند. درواقع اعتقاد به خدا با پذیرش و باور به توحید، کامل میشود.
📝پینوشت:
[1]. سید رضی، نهجالبلاغه، خطبه اول.
📎 #اعتقادات
📎 #خداشناسی
📎 #لبیک_یا_خامنه_ای
🔰 @p_eteghadi 🔰
💢امام صادق و شهر تهران💢
از امام جعفر صادق روایت شده است که به مفضل فرمودند:
«تصبح طهران قصورها کقصور الجنة، و نسوانها کالحورالعین، یتلبّس بلباس الکفار، و یتزیّین بزّی الجبابرة، یرکبن السروج، و لا یتمکن لازواجهنُ! … و لا تکفی مکاسب الازواج لهنّ! فرّوا منها الی قلة الجبال و من الجُحر الی الجُحر کالثعلب بُأشباله.»
«بدان ای مفضل، در حوالی ری، کوه سیاهی است که در دامنۀ آن شهری بنا خواهد شد که آن را طهران می نامند، و آن دار الزوراء است که قصرهایش(خانه های مجلل) مثل خانه های بهشتی و زن هایش مثل حور العین است.
بدان ای مفضل! آن زن ها لباس کفار می پوشند و خود را به شکل مستکبرانه ای در می آورند، بر زین ها سوار می شوند(…)، به همسران خود تمکین نمی کنند، درآمد شوهرشان کفاف مخارج آن ها را نمی دهد؛… اگر می خواهی دینت را حفظ کنی در این شهر سکونت نکن، از آن جا فرار کن و به قله کوه ها فرار کن، از سوراخی به سوراخ دیگر، مانند فرار روباه با بچه هایش….»
📚(الزام الناصب، 183؛ منتخب التواریخ، ص875؛ مجمع النورین مرندی، ص139؛ بحارالانوار ج52، ص258؛ یوم الخلاص، ص464؛ منتخب الاثر، ص430 و…)
✅پاسخ:
حدیث مورد نظر به شرح زیر در کتاب مجمع النورین به نقل از بحار الانوار آمده است:
«قال المفضل بن عمر قال لي جعفر بن محمد يا مفضل اتدري اينما وقعت دار الزوراء قلت الله وحجته اعلم فقال اعلم يا مفضل ان في حوالي الري جبلا اسود تبني في ذيله بلدة تسمى طهران وهي دار الزوراء التي تكون قصورها كقصور الجنة ونسوانها كالحور العين واعلم يا مفضل انهن يتلبسن بلباس الكفار ويتزين بزي الجبابرة ويركبن السروج ولا يتمكن لازواجهن ولا تفي مكاسب الازواج لهن فيطلبن الطلاق منهم ويكتفي الرجال بالرجال والنساء بالنساء وتشبه الرجال بالنساء والنساء بالرجال فانك ان تريد حفظ دينك فلا تسكن في هذه البلدة ولا تتخذها مسكنا لانها محل الفتنة وفر منها ‹الى قلة الجبال ومن الحجر الى الحجر كالثعلب باشباله».
📕مرندی، مجمع النورين، ص 297 - 298.
👌این حدیث سند روشنی ندارد و چون سندش روشن نیست از احادیث ضعیف (نه جعلي ) شمرده می شود.
البته و لو روايت نباشد؛ اما درايت و وجدان انسان شهادت مي دهد كه حفظ دين در برخي شهرها مشكل است.
🔰 @p_eteghadi 🔰
زن در آینه جلال و جمال
#فصل_اول
💠 زن در قرآن
▫️ در موضوع قوای علمی، وقتی سخن از تعلیم اسماء است، آن را به انسانیت انسان واگذار می كند و به هنگام طرح قصه آدم ـ سلام الله علیه ـ می فرماید: ﴿فَتَلَقَّىٰ آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِمَاتٍ﴾ سپس آدم از پروردگارش كلماتی را دریافت نمود.
در تبیین و تفسیر كلمات آمده است كه منظور #انوار_عترت_طاهره است، بدین معنا كه انوار عترت طاهره همان مقامات علمی است كه حضرت آدم ـ سلام الله علیه ـ آن را تلقی كرد و زمینه نجات او پیدا شد. و در این میان همان طور كه حضرت امیر ـ سلام الله علیه ـ در آنجا می تابد، حضرت زهرا (علیها السلام) هم در آنجا می تابد و این كه فاطمه زهرا ـ صلوات الله علیها ـ معروف و مشهور شده، نه برای آن است كه، زن تنها در حضرت زهرا (علیها السلام) خلاصه شد، بلكه به این دلیل است كه او دیگران را تحت الشعاع خود قرار داده است. به عنوان مثل معصومین دیگر نیز مانند حضرت امیر ـ سلام الله علیه ـ ، معروف نیستند و اگر در عُرف بخواهند مَثَل ذكر بكنند، به حضرت علی (علیه السلام) مَثل می زنند.
▫️ همان طوری كه در بین معصومین، امیرالمؤمنین ـ صلوات الله علیه ـ معروف گشت و الگو شد، در بین زنان هم حضرت فاطمه زهرا ـ صلوات الله علیها ـ اشتهار یافت وگرنه زنان فراوانی بودند كه هم از عصمت برخوردارند و هم از كمال متعارف و فوق متعارف، ولیكن علت این كه حضرت زهرا (علیها السلام) در بین زنان معروف شد، همان علتی است كه بدان سبب، حضرت علی (علیه السلام) در بین ائمه (علیهم السلام) معروف گشت.
پس مراد از لفظ كلمات در آیه شریفه ﴿فَتَلَقَّىٰ آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِمَاتٍ﴾ اسماء الهی است و بارزترین مصداق اسماء الهی، عترت طاهره اند كه در بین آنان، فاطمه زهرا ـ صلوات الله علیها ـ می درخشد.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#کتابخوانی
#زن_در_آینه_جلال_و_جمال
📚 زن در آینه جلال و جمال، ص144
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 قانون بی بنیان
▫️ در دنیا انسان چه در مسائل #اخلاقی چه در مسائل #حقوقی چه در مسائل #اقتصادی یا در مسائل #سیاسی یا #فرهنگی بالأخره #نیازمند_به_قانون است یعنی باید یك سلسله اصول كلی و مبانی را پذیرفت، از آن اصول كلی و مبانی، مواد را استخراج كرد. همان طوری كه در فقه این كار انجام می شود، در اخلاق، در حقوق، در سیاست، در اقتصاد، در فرهنگ هم باید بشود.
▫️ در همه اینها مخصوصاً در مسائل سیاسی و اجتماعی، آن مواد سیاسی یا اجتماعی را از مبانی میگیرند؛ مثل حریت مثل استقلال مثل امنیت مثل امانت مثل عدالت مثل مواسات مثل مساوات، اینها مبانی است، از این مبانی آن مواد را استنباط می كنند؛ یعنی بر مبنای عدل بر مبنای مساوات بر مبنای مواسات یك سلسله موادّ حقوقی را استنباط می كنند می شود #حقوق_بشر یا حقوق محلّی یا منطقه ای یا بین المللی؛ تا اینجا درست است!
▫️ مهم ترین مبنا در بین این مبانی كه حرف اول را می زند و از همه مهم تر است مسئله #عدل است! عدل هم مفهومش خیلی شفاف و روشن است؛ عدل یعنی «وَضْعُ كُلِّ شَيءٍ في مَوْضِعِه»، عدل یعنی هر چیزی را سر جایش قرار دادن. عدل مفهومش مِن أظهر الأشیاء است اما كُنهش فی غایة الخفاء است؛ عدل یعنی هر چیزی را سر جایش قرار دادن.
خب جای اشیاء كجاست؟ جای اشخاص كجاست؟ #زن جایش كجاست #مرد جایش كجاست؟ سركه و شراب جایشان كجاست؟ گوسفند و خنزیر جایشان كجاست؟
▫️ آنچه به عنوان #حقوق_بشر مطرح است صبغه علمی ندارد! عدل یعنی «وَضْعُ كُلِّ شَيءٍ في مَوْضِعِه»، آن وقت جای اشیاء را به جای اینكه خالق معین كند خودشان معین می كنند، این چه علمی است؟! این #عین_ظلم است! جای اشیاء را جای اشخاص را جای امور دیگر را كسی باید معین كند كه آفرید و آن خداست.
#روز_جهانى_حقوق_بشر
#آیت_الله_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه قصص جلسه 20
تاریخ: 1391/07/29
🔰 @p_eteghadi 🔰