eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.3هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
4.4هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
زن در آینه جلال و جمال 💠 زن در عرفان ▫️ اساس عرفان كه و است هم از سیر و سلوك در درجات هستی نشأت می ‏گیرد و هم راهیان كوی وصال را می ‏نگرد و هم مسیر سفرهای گوناگون را مشاهده می‏ نماید. بسیاری از ره‏ آوردهای عرفان را برهان تأیید می‏ كند، چنانكه عصاره هر دو را قرآن كه هماهنگ با برهان متین و عرفان راستین است روا و سزا می ‏داند. آنچه عارف می ‏نگرد این است كه تمام اشیاء هر لحظه تازه می ‏شوند و در این تجدّد امتیازی بین ثابت و سیال، مجرد و مادی نیست، و هدف همه سالكان دیدار خداست، چنانكه سیر همه كاروانیان نیز تجلی ‏های گوناگون حق است. تفاوت راهیان در انتخاب تجلی خاص و نیل به اسم مخصوصی است كه هر كدام مظهر ویژه آن شدند. گروهی با اسماء جمال و لطف و مهر اُنس دارند و برخی با اسماء جلال و قهر خو گرفته‏ اند؛ لذا حشر جمالیان با بهشت و حشر جلالیان با دوزخ، و سرانجام، هر كدام نام خاصی از را دیدار نموده و در تحت ولایت آن نام به سر می‏ برند، «تا یار كه را خواهد و میلش به كه باشد». ▫️ كریمه: ﴿یا أَیهَا الْإِنْسانُ إِنَّكَ كادِحٌ إِلى‌ رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلاقِیهِ﴾ ای انسان، حقاً كه تو به سوی پروردگار خویش به سختی در تلاشی، و او را ملاقات خواهی كرد. به منزله سرفصل بحث كوی حق است كه در ذیل آن گزارش كار سعیدان به صورت دریافتِ نامه اعمال به دست راست، و پیوستن مسرورانه به جمع همراهان و اهل خودشان بازگو شده و گزارش كار تبهكاران به صورت دریافت نامه اعمال از پشت سر، و فریاد مرگ ‏طلبانه در بند زنجیرهای آتشین می ‏باشد. هیچ امتیازی در اصل كدح و سیر و تولد بین موحّد و ملحد نیست، لیكن ملحد همواره در كثرت سیر كرده، و از خلق به خلق و با خلق و در خلق و برای خلق ـ یعنی ماده ـ می‏ كوشد، و در هیچ مرحله‏ ای از مراحل سفر خویش هدف اصیل و همراه راستین خود را كه حق است نمی ‏نگرد، و هرگز از وحدت آگاه نمی ‏گردد، و سر از كثرت بیرون نمی ‏آورد، بلكه چون كرم ابریشم به دور خود كه فقر و تاریكی است می ‏تند و خالق خویش را اصلاً نمی ‏بیند و سرانجام مظهر اضلال شده و چون شیطانِ مُضل سر از دوزخ در می ‏آورد، كه باطن هر كثرت پلید و درون هر ماده بی ‏روح است. و در این سیرِ سقوطی فرقی بین زن و مرد نیست چون توحید و الحاد از آنِ روح است و روح همان طوری كه مكرّراً گذشت نه از صنف ذكور است و نه از صنف اناث. ▫️ موحّد راستین نیز هماره سیر خود را با حق ادامه می‏ دهد و تمام مراحل سلوك خویش را در صحابت حق می ‏گذراند و هرگز كثرت را بدون شهود وحدت نمی ‏نگرد، و هیچ گاه رؤیت خلق حجاب شهود خالق نمی‏ شود، بلكه دائماً خلق را آیت حق دانسته، و از این مرآت بهره صحیح برده و جمال دل ‏آرای خالق را در سراسر آئینه‏ های مینو و گیتی می ‏نگرد و سرانجام مظهر هدایت شده و چون فرشته هادی در بهشت می ‏آرمد كه باطن هر وحدت منزّه و درون هر صورت با روح و زنده می ‏باشد. و در این حركت نیز هیچ امتیازی بین زن و مرد نیست، زیرا سفر حقیقی در مراحل توحید به عهده انسانیت است كه مبرّای از ذكورت و انوثت است. 📚 زن در آینه جلال و جمال، ص185 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️قطر و تبلیغ اسلام 🔸در بین کشورهای حاشیه خلیج‌فارس کشور قطر، باوجود وابستگی‌های خاص خود به قدرت‌های استکباری از اجرای برخی قوانین اسلامی در جام جهانی کوتاه نیامد و با ممنوعیت شرب خمر در ورزشگاه، نصب احادیث نبوی صلی‌الله‌علیه‌و‌آله و اقداماتی مانند آن توجه جهانیان را به اسلام جلب نمود و خبرهایی از مسلمان شدن برخی مسافران به قطر به‌ گوش می‌رسد. 🔸مواردی مانند نصب بنر و ممنوعیت شرب خمر در ورزشگاه در برابر کارهای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، قطره‌ای از دریا نیز محسوب نمی‌گردد. میلیون‌ها شیعه در نیجریه که با کمک مراکز علمی ایران و پرورش نخبگانی چون شیخ زکزاکی مقدور شد و تقدیم شهدای فراوان برای پافشاری بر حجاب ازجمله اقداماتی است که کمتر بتوان برایش نظیر یافت. 🔹بااینکه قطر در این میزبانی گام‌های مثبتی درزمینهٔ تبلیغ اسلام برداشته و محبوبیتی را در جهان اسلام کسب می‌کند، اما در حال حاضر با جمهوری اسلامی ایران و حتی حزب‌الله لبنان درزمینه عمل به احکام سیاسی اسلام، قابل قیاس نیست. 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 آیا این سوال که در قیامت می‌پرسند «مالت را از کجا بدست آورده‌ای و کجا خرج کردی» از خانم‌ها هم می‌پرسند چون اکثر خانم‌ها خانه‌دار هستند؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
دستور یعقوب به فرزندانش برای ورود به مصر از دروازه های مختلف !!!! 🤔 ❓برخی از دانش آموزان پرسشی مطرح کردند که در قرآن گویی با مطالب بی ربط و بی فایده ای مواجه می شویم مثلا در فیلم یوسف پیامبر نشان می دهد که یعقوب نبی فرزندانش را امر می کند که از یک در وارد مصر نشوند !!!! آیا چنین امری واقعیت دارد !!! علت این مساله چیست ? این دستور اصلا معنا و مفهومی دارد ❕❕❕ 💠💠 👌خداوند از زبان یعقوب پیامبر علیه السلام بیان می دارد که به فرزندانش هنگامى كه مى‏خواستند به سمت مصر حركت كنند، فرمود : "فرزندان من! از يك در وارد نشويد، بلكه از درهاى متفرق وارد گرديد و (من با اين دستور) نمى‏توانم حادثه‏اى را كه از سوى خدا حتمى است از شما دفع كنم، حكم و فرمان تنها از آن خدا است بر او توكل كرده‏ام و همه متوكلان بايد بر او توكل كنند. " " وَ قالَ يا بَنِيَّ لا تَدْخُلُوا مِنْ بابٍ واحِدٍ وَ ادْخُلُوا مِنْ أَبْوابٍ مُتَفَرِّقَةٍ وَ ما أُغْنِي عَنْكُمْ مِنَ اللَّهِ مِنْ شَيْ‏ءٍ إِنِ الْحُكْمُ إِلاَّ لِلَّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَ عَلَيْهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُتَوَكِّلُون‏ " ( یوسف ٦٧ ) ❕بدون شك پايتخت مصر، در آن روز مانند هر شهر ديگر، ديوار و برج و بارو داشت و دروازه‏هاى متعدد، اما اينكه چرا يعقوب، سفارش كرد، فرزندانش از يك دروازه وارد نشوند، بلكه تقسيم به گروه‏هايى شوند و هر گروهى از يك دروازه وارد شود، دليل آن در آيه فوق ذكر نشده، گروهى از مفسران گفته‏اند: 🔸١ _ علت آن دستور اين بوده كه برادران يوسف، هم از جمال كافى بهره‏مند بودند (گر چه‏ يوسف نبودند ولى بالآخره برادر يوسف بودند!) و هم قامتهاى رشيد داشتند، و پدر نگران بود كه جمعيت يازده نفرى كه قيافه‏هاى آنها نشان مى‏داد از يك كشور ديگر به مصر آمده‏اند، توجه مردم را به خود جلب كنند، او نمى‏خواست از اين راه چشم زخمى به آنها برسد. ▫️و به دنبال اين تفسير بحث مفصلى در ميان مفسران در زمينه تاثير چشم زدن در گرفته، و شواهدى از روايات و تاريخ براى آن ذكر كرده‏اند. 🔸٢ _ علت ديگرى كه براى اين دستور يعقوب ع ذكر شده اين است كه ممكن بود، وارد شدن دستجمعى آنها به يك دروازه مصر و حركت گروهى آنان قيافه‏هاى جذاب، و اندام درشت، حسد حسودان را برانگيزد، و نسبت به آنها نزد دستگاه حكومت سعايت كنند، و آنها را به عنوان يك جمعيت بيگانه كه قصد خرابكارى دارند مورد سوء ظن قرار دهند، لذا پدر به آنها دستور داد از دروازه‏هاى مختلف وارد شوند تا جلب توجه نكنند. 🔸٣ _ بعضى از مفسران يك تفسير ذوقى نيز براى آيه فوق گفته‏اند و آن اينكه يعقوب مى‏خواست يك دستور مهم اجتماعى به عنوان بدرقه راه به فرزندان بدهد، و آن اينكه گمشده خود را از يك در نجويند بلكه از هر درى بايد وارد شوند، چرا كه بسيار مى‏شود انسان براى رسيدن به يك هدف گاه تنها يك راه را انتخاب مى‏كند و هنگامى كه به بن بست كشيد، مايوس شده، به كنار مى‏رود، اما اگر به اين حقيقت توجه داشته باشد كه گمشده‏ها معمولا يك راه ندارند و از طرق مختلف به جستجوى آن برخيزد، غالبا پيروز مى‏شود. " 📚برگرفته از تفسیر نمونه ج 10 ص 30 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️توحید در کلام امیرالمومنین علی علیه‌السلام 🔷اصول دین، یعنی اصولی که هر مؤمنی باید به آن باور داشته باشد. این اصول عبارتند از توحید، نبوت، امامت، عدل و معاد. 🔹در میان این اصول، توحید دارای جایگاهی والا و به تعبیری زیربنای منطقی دیگر اصول است؛ چراکه در صورت نپذیرفتن توحید نوبت به دیگر اصول نمی‌رسد و باور به بقیه اصول منطقی و درست نیست. 🔹توحید، به‌عنوان رشته محکمى در نظر گرفته شده که دانه‌های یک تسبیح را به هم پیوند می‌دهد، رشته‌ای که دیگر اصول اعتقادی را منسجم و منطقی در خود معنا نموده است. 🔹در میان این اصول، توحید دارای جایگاهی والا و به تعبیری زیربنای منطقی دیگر اصول است؛ چراکه در صورت نپذیرفتن توحید، نوبت به دیگر اصول نمی‌رسد و باور به بقیه اصول منطقی و درست نیست. 🔶به‌اصطلاح می‌توان گفت توحید، به‌عنوان رشته محکمى در نظر گرفته شده که دانه‌های یک تسبیح را به هم پیوند می‌دهد، رشته‌ای که دیگر اصول اعتقادی را منسجم و منطقی در خود معنا نموده است.مولای موحدان، حضرت علی علیه‌السلام در خطبه‌ای نورانی و البته عمیق می‌فرمايند: «اَوَّلُ الدِّينِ مَعْرِفَتُهُ، وَكَمَالُ مَعْرِفَتِهِ التَّصْدِيقُ بِهِ، وَكَمَالُ التَّصْدِيقِ بِهِ تَوْحِيدُهُ...»؛[1] «سرآغاز دین، معرفت و شناخت اوست [خداست] و کمال معرفت و شناخت او، تصدیق به ذات پاک اوست و کمال تصدیق به او، همان [باور به] توحید اوست». ✅در این فراز امام علیه‌السلام اوج و کمال باور به خدا را، یگانه دانستن او و انکار شریک برای او می‌داند. درواقع اعتقاد به خدا با پذیرش و باور به توحید، کامل می‌شود. 📝پی‌نوشت: [1]. سید رضی، نهج‌البلاغه، خطبه اول. 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💢امام صادق و شهر تهران💢 از امام جعفر صادق روایت شده است که به مفضل فرمودند: «تصبح طهران قصورها کقصور الجنة، و نسوانها کالحورالعین، یتلبّس بلباس الکفار، و یتزیّین بزّی الجبابرة، یرکبن السروج، و لا یتمکن لازواجهنُ! … و لا تکفی مکاسب الازواج لهنّ! فرّوا منها الی قلة الجبال و من الجُحر الی الجُحر کالثعلب بُأشباله.» «بدان ای مفضل، در حوالی ری، کوه سیاهی است که در دامنۀ آن شهری بنا خواهد شد که آن را طهران می نامند، و آن دار الزوراء است که قصرهایش(خانه های مجلل) مثل خانه های بهشتی و زن هایش مثل حور العین است. بدان ای مفضل! آن زن ها لباس کفار می پوشند و خود را به شکل مستکبرانه ای در می آورند، بر زین ها سوار می شوند(…)، به همسران خود تمکین نمی کنند، درآمد شوهرشان کفاف مخارج آن ها را نمی دهد؛… اگر می خواهی دینت را حفظ کنی در این شهر سکونت نکن، از آن جا فرار کن و به قله کوه ها فرار کن، از سوراخی به سوراخ دیگر، مانند فرار روباه با بچه هایش….» 📚(الزام الناصب، 183؛ منتخب التواریخ، ص875؛ مجمع النورین مرندی، ص139؛ بحارالانوار ج52، ص258؛ یوم الخلاص، ص464؛ منتخب الاثر، ص430 و…) ✅پاسخ: حدیث مورد نظر به شرح زیر در کتاب مجمع النورین به نقل از بحار الانوار آمده است: «قال المفضل بن عمر قال لي جعفر بن محمد يا مفضل اتدري اينما وقعت دار الزوراء قلت الله وحجته اعلم فقال اعلم يا مفضل ان في حوالي الري جبلا اسود تبني في ذيله بلدة تسمى طهران وهي دار الزوراء التي تكون قصورها كقصور الجنة ونسوانها كالحور العين واعلم يا مفضل انهن يتلبسن بلباس الكفار ويتزين بزي الجبابرة ويركبن السروج ولا يتمكن لازواجهن ولا تفي مكاسب الازواج لهن فيطلبن الطلاق منهم ويكتفي الرجال بالرجال والنساء بالنساء وتشبه الرجال بالنساء والنساء بالرجال فانك ان تريد حفظ دينك فلا تسكن في هذه البلدة ولا تتخذها مسكنا لانها محل الفتنة وفر منها ‹الى قلة الجبال ومن الحجر الى الحجر كالثعلب باشباله». 📕مرندی، مجمع النورين، ص 297 - 298. 👌این حدیث سند روشنی ندارد و چون سندش روشن نیست از احادیث ضعیف (نه جعلي ) شمرده می شود. البته و لو روايت نباشد؛ اما درايت و وجدان انسان شهادت مي دهد كه حفظ دين در برخي شهرها مشكل است. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
زن در آینه جلال و جمال 💠 زن در قرآن ▫️ در موضوع قوای علمی، وقتی سخن از تعلیم اسماء است، آن را به انسانیت انسان واگذار می ‏كند و به هنگام طرح قصه آدم ـ سلام ‏الله علیه ـ می ‏فرماید: ﴿فَتَلَقَّىٰ آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِمَاتٍ﴾ سپس آدم از پروردگارش كلماتی را دریافت نمود. در تبیین و تفسیر كلمات آمده ‏است كه منظور است، بدین معنا كه انوار عترت طاهره همان مقامات علمی است كه حضرت آدم ـ سلام ‏الله علیه ـ آن را تلقی كرد و زمینه نجات او پیدا شد. و در این میان همان طور كه حضرت امیر ـ سلام ‏الله علیه ـ در آنجا می ‏تابد، حضرت زهرا (علیها السلام) هم در آنجا می‏ تابد و این كه فاطمه زهرا ـ صلوات الله علیها ـ معروف و مشهور شده، نه برای آن است كه، زن تنها در حضرت زهرا (علیها السلام) خلاصه شد، بلكه به این دلیل است كه او دیگران را تحت ‏الشعاع خود قرار داده است. به عنوان مثل معصومین دیگر نیز مانند حضرت امیر ـ سلام ‏الله علیه ـ ، معروف نیستند و اگر در عُرف بخواهند مَثَل ذكر بكنند، به حضرت علی (علیه السلام) مَثل می ‏زنند. ▫️ همان طوری كه در بین معصومین، امیرالمؤمنین ـ صلوات الله علیه ـ معروف گشت و الگو شد، در بین زنان هم حضرت فاطمه زهرا ـ صلوات الله علیها ـ اشتهار یافت وگرنه زنان فراوانی بودند كه هم از عصمت برخوردارند و هم از كمال متعارف و فوق متعارف، ولیكن علت این كه حضرت زهرا (علیها السلام) در بین زنان معروف شد، همان علتی است كه بدان سبب، حضرت علی (علیه السلام) در بین ائمه (علیهم السلام) معروف گشت. پس مراد از لفظ كلمات در آیه شریفه ﴿فَتَلَقَّىٰ آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِمَاتٍ﴾ اسماء الهی است و بارزترین مصداق اسماء الهی، عترت طاهره ‏اند كه در بین آنان، فاطمه زهرا ـ صلوات الله علیها ـ می ‏درخشد. 📚 زن در آینه جلال و جمال، ص144 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 قانون بی بنیان ▫️ در دنیا انسان چه در مسائل چه در مسائل چه در مسائل یا در مسائل یا بالأخره است یعنی باید یك سلسله اصول كلی و مبانی را پذیرفت، از آن اصول كلی و مبانی، مواد را استخراج كرد. همان طوری كه در فقه این كار انجام می ‌شود، در اخلاق، در حقوق، در سیاست، در اقتصاد، در فرهنگ هم باید بشود. ▫️ در همه اینها مخصوصاً در مسائل سیاسی و اجتماعی، آن مواد سیاسی یا اجتماعی را از مبانی می‌گیرند؛ مثل حریت مثل استقلال مثل امنیت مثل امانت مثل عدالت مثل مواسات مثل مساوات، اینها مبانی است، از این مبانی آن مواد را استنباط می ‌كنند؛ یعنی بر مبنای عدل بر مبنای مساوات بر مبنای مواسات یك سلسله موادّ حقوقی را استنباط می ‌كنند می ‌شود یا حقوق محلّی یا منطقه ‌ای یا بین ‌المللی؛ تا اینجا درست است! ▫️ مهم‌ ترین مبنا در بین این مبانی كه حرف اول را می‌ زند و از همه مهم‌ تر است مسئله است! عدل هم مفهومش خیلی شفاف و روشن است؛ عدل یعنی «وَضْعُ كُلِّ شَي‌ءٍ في مَوْضِعِه»، عدل یعنی هر چیزی را سر جایش قرار دادن. عدل مفهومش مِن أظهر الأشیاء است اما كُنهش فی غایة الخفاء است؛ عدل یعنی هر چیزی را سر جایش قرار دادن. خب جای اشیاء كجاست؟ جای اشخاص كجاست؟ جایش كجاست جایش كجاست؟ سركه و شراب جایشان كجاست؟ گوسفند و خنزیر جایشان كجاست؟ ▫️ آنچه به عنوان مطرح است صبغه علمی ندارد! عدل یعنی «وَضْعُ كُلِّ شَي‌ءٍ في مَوْضِعِه»، آن وقت جای اشیاء را به جای اینكه خالق معین كند خودشان معین می ‌كنند، این چه علمی است؟! این است! جای اشیاء را جای اشخاص را جای امور دیگر را كسی باید معین كند كه آفرید و آن خداست. 📚 سوره مبارکه قصص جلسه 20 تاریخ: 1391/07/29 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 اهمیت امر به معروف و نهى از منکر 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 ...وَ مِنْهُمْ تَارِكٌ لِإِنْكَارِ الْمُنْكَرِ بِلِسَانِهِ وَ قَلْبِهِ وَ يَدِهِ، فَذَلِكَ مَيِّتُ الْأَحْيَاءِ 🔹و كسى كه منكر را به زبان انكار كند و نه به دست و نه به دل، چنين كسى مرده اى است در ميان زندگان. 📚 حکمت 374 نهج البلاغه ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💢 | علت ترس از غیر خدا 🔹خداباوری ضعیف، سبب می‌شود که انسان از غیر خدا بیش از خدا بترسد، در حالی‌که مؤمن باید فقط از خدا بترسد. 🌿 پیامبران الهی که باورشان به خدا در اوج بوده است، از غیر خدا نمی‌ترسیدند. 🔹 ازاین‌رو خداوند در وصف آنان فرموده است: ✍️ «الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالاَتِ اللهِ وَیَخْشَوْنَهُ وَلاَ یَخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اللهَ وَکَفَى بِاللهِ حَسِیباً» ✍️ (پیامبران) کسانى بودند که رسالت‌های الهى را تبلیغ می‌کردند و از او بیم داشتند، و از هیچ‌کس جز خدا بیم نداشتند و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آن‌ها) است. 📚 سوره احزاب، آیه 39. 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💢 | هیچ‌کس «حتی خلیفه»، حقی نسبت به فدک ندارد 🔸 اگر فدک از بیت‌المال بوده و پیامبر آن را بخشيده بود، شاید می‌شد توجیهی آورد و گفت خليفه بعد از پيامبر صلی‌الله‌عليه‌وآله صلاح دیده، آن را به بیت‌المال برگرداند و به ديگری ببخشد. 🔹 اما اگر فدک، ملك شخصی پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله بوده و بدین سبب آن را بخشیده باشد، هیچ‌کس حتی خلیفه، هیچ حقی نسبت به آن ندارد و هرگونه تصرف، غصب و حرام است. 🔻 در کتب تاریخی و حدیثی آمده است که فدك، ملك شخصی پيامبر اكرم صلی‌الله‌عليه‌وآله بود، نه متعلق به بیت‌المال که مسلمانان در آن حقی داشته باشند؛ چراکه فدک بدون جنگ و با صلح به پیامبر رسید.[1] ❇️ به تصریح قرآن چنین اموالی که «فیء» نامیده می‌شود؛ یعنی چیزی که بدون جنگ به دست مسلمانان بیفتد، به‌تنهایی حق پیامبر است[2] و به‌صورت غنائم جنگی تقسیم نمی‌شود. 📚 پی‌نوشت: [1] تاريخ الطبری، ج 2، ص 15. [2] سوره حشر، آیه 7. 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️توحید در کلام امیرالمومنین علی علیه‌السلام 🔷اصول دین، یعنی اصولی که هر مؤمنی باید به آن باور داشته باشد. این اصول عبارتند از توحید، نبوت، امامت، عدل و معاد. 🔹در میان این اصول، توحید دارای جایگاهی والا و به تعبیری زیربنای منطقی دیگر اصول است؛ چراکه در صورت نپذیرفتن توحید نوبت به دیگر اصول نمی‌رسد و باور به بقیه اصول منطقی و درست نیست. 🔹توحید، به‌عنوان رشته محکمى در نظر گرفته شده که دانه‌های یک تسبیح را به هم پیوند می‌دهد، رشته‌ای که دیگر اصول اعتقادی را منسجم و منطقی در خود معنا نموده است. 🔹در میان این اصول، توحید دارای جایگاهی والا و به تعبیری زیربنای منطقی دیگر اصول است؛ چراکه در صورت نپذیرفتن توحید، نوبت به دیگر اصول نمی‌رسد و باور به بقیه اصول منطقی و درست نیست. 🔶به‌اصطلاح می‌توان گفت توحید، به‌عنوان رشته محکمى در نظر گرفته شده که دانه‌های یک تسبیح را به هم پیوند می‌دهد، رشته‌ای که دیگر اصول اعتقادی را منسجم و منطقی در خود معنا نموده است.مولای موحدان، حضرت علی علیه‌السلام در خطبه‌ای نورانی و البته عمیق می‌فرمايند: «اَوَّلُ الدِّينِ مَعْرِفَتُهُ، وَكَمَالُ مَعْرِفَتِهِ التَّصْدِيقُ بِهِ، وَكَمَالُ التَّصْدِيقِ بِهِ تَوْحِيدُهُ...»؛[1] «سرآغاز دین، معرفت و شناخت اوست [خداست] و کمال معرفت و شناخت او، تصدیق به ذات پاک اوست و کمال تصدیق به او، همان [باور به] توحید اوست». ✅در این فراز امام علیه‌السلام اوج و کمال باور به خدا را، یگانه دانستن او و انکار شریک برای او می‌داند. درواقع اعتقاد به خدا با پذیرش و باور به توحید، کامل می‌شود. 📝پی‌نوشت: [1]. سید رضی، نهج‌البلاغه، خطبه اول. 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💢 رابطه حضرت زهرا(س) با پدر 🔸محبت بین رسول‌خدا صل‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم و دخترشان فاطمه زهرا علیهاالسلام یک نوع محبت ویژه و خاص بود. اگر فاطمه زهرا علیهاالسلام آن چنان ارادت و محبت به پدر بزرگوار داشت، پدر نیز نهایت درجه علاقه و محبت را به دختر معصومه خویش ابراز می‌کرد. مانند بوسیدن دست حضرت و نشاندن حضرت در جای خود و تکریم ایشان، همچنین در این راستا و بیان این‌که این محبت یک محبت الهی است. ⏫«امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید وقتى آيه: «صدا زدن پيامبر در ميان شما، همانند صدا زدن خودتان در ميانتان نباشد» بر پيامبر صلى‌‏الله‏‌عليه‌‏و‏آله نازل شد، فاطمه عليهاالسلام گفت: عظمت پيامبر مرا بازداشت از اينكه به ايشان بگويم: «اى پدر جان» و از آن پس ايشان را «اى رسول خدا» صدا زدم كه آن حضرت رو به من كرد و فرمود: دختركم! اين آيه درباره تو وخانواده‌‏ات نازل نشده است. تو از من هستى و من از تو هستم. اين آيه درباره جفاكاران و مغروران و متكبران نازل شده است. تو بگو: پدرجان! كه اين براى دل [من] محبوب‏‌تر و براى پروردگار خشنود كننده‌‏تر است. آن‏گاه پيامبر صلى‌‏الله‏‌عليه‏‌و‏آله پيشانى مرا بوسيد و مقدارى از آب دهان مبارک خود به رویم کشید؛ كه پس از آن، ديگر نيازى به عطر پيدا نكردم». 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 ⁉️ فرق حب نفس با حفظ نفس در چیست؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
🔸 برخی با مقایسه بی‌جا و غیر منصفانه، بین مسائل روز با جریان‌های صدر اسلام، در صدد برخورد با نظام ‌حکومت اسلامی برآمده‌ و می‌گویند: حکومت در صدر اسلام، به گونه‌ای بوده که مردم به راحتی می‌توانستند به ‌حکومت اعتراض کنند. اینان مبارزات حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها را با اغتشاشات اخیر در کشور یکسان پنداشته‌اند، در حالی که تفاوت‌های زیادی بین آنها وجود دارد. 1️⃣ جریان سقیفه بعد از پیامبر بر پایه غصب حکومت بحق امیرالمومنین علیه‌السلام شکل گرفت، که باطل بودن آن روشن است، در حالی‌که حکومت اسلامی ایران، بر اساس آموزه‌های قرآن و روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام بنا نهاده شده است. 2️⃣ جریان نفاق بعد از پیامبر، نه تنها فضا را برای اعتراض باز نگذاشت؛ بلکه به زور برای خلیفه خودخوانده بیعت گرفتند، در حالی‌که نظام جمهوری اسلامی بر اساس همه‌پرسی روی کار آمد. 3️⃣ به گواه تاریخ، ‌حکومت بعد از پیامبر، آنچنان وحشت و خفقانی را ایجاد کرده بود که به هیچ عنوان کسی جرات اعتراض نداشت؛ حتی گاه به امیرالمومنین وعده همکاری می‌دانند؛ ولی هیچ کدام به وعده عمل نمی‌کردند. 4️⃣ مبارزات حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها، علیه جریان سقیفه، نشان از شجاعت و جایگاه آن حضرت بود، نه اینکه حکومت مردم را در اظهار نظر آزاد گذاشته باشد. 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
146.7K
⭕️ سوال ❓ درباره زمان و روش نامگذاری فرزند توضیح می فرمایید؟ ما‌ دختری توی راه داریم و روی اسم آن اختلاف داریم؟ 🔰پاسخ بِسم‌اللّه‌الرَّحمنِ‌الرّحیم 🔸 مستحب است که بچه که هنوز دنیا نیامده، برایش اسم انتخاب کنند. 🔹 در قدیم که نمی‌دانستند خب یک اسم پسر و یک اسم دختر انتخاب می‌کردند 📌 شما که الان می‌دانید، خب اسم دختر انتخاب کنید. اگر هم[بین چند اسم] تردید دارید، سه چهارتا اسم خوب که خودتان همه‌تان می‌گویید، این‌ها را بنویسید بگذارید در قرآن، بدهید به یک بچه که یکی از این کاغذها را بردارد، هر کدام که از توی قرآن بیرون آمد، همان اسم را روی بچه بگذارید و دیگر ان‌شاءالله عاقبت بخیر خواهد بود. 💢 گفته‌اند تا هفتم، دیگر باید اسم گذاری شده باشد. البته عرض کردم باید در دوران جنینی این کار را کرد، چون اگر خدای نکرده آن جنین سقط بشود آن‌ وقت بی اسم ‌بخواهد در قیامت محشور بشود، ناراحت می‌شود که چرا پدر و مادرش اسمی برایش نگذاشته‌اند. 🔹به هر حال از همان زمانی که هنوز متولد نشده، زمان اسم گذاری هست و دیگر تا روز هفتم باید تمام شده باشد. 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
72.3K
⭕️ سوال ❓اگر در بین اقارب و فامیل افرادی باشند که عملا و با زبان انکار خدا و معاد را دارند و العیاذ بالله ائمه را سب میکنن و به ایشان تهمت میزنند .. با بر خورد با این افراد چه تکلیفی داریم و باید قطع رحم و ارتباط کنیم ؟ 🔰 پاسخ بِسم‌اللّه‌الرَّحمنِ‌الرّحیم 🔸 اگر می‌توانید باید دفاع کنید، اگر نمی‌توانید دعا کنید نباید در آن جلسه‌ای که این حرف‌ها را می‌زنند حضور داشته باشید. 📌 قطع ارتباط نکنید ولی با آن‌ها رفت و آمد اینجوری هم نداشته باشید که بخواهند این مزخرفات را بگویند و کفریّات را بگویند. 🔹 حالا یک پیامکی برایش بفرستید، یک هدیه‌ای برایش بفرستید. ولی رفت و آمد نداشته باشید. 🔸 در جلسه‌ای هم که هستید، در مجلسی که هستید، این‌ها شروع می‌کنند فورا بلند شوید و مجلس را ترک کنید، اگر نمی‌توانید دفاع کنید. 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️سوال ❓آیا اصل توحید را می‌توان با استدلال قرآنی اثبات نمود؟ 🔷توحید، نخستين اصل از اصول دین اسلام و البته محور تمام ادیان آسمانی است و بدین جهت، این ادیان را توحیدی می‌نامند و نیز مهمترین فراخوان پیامبران الهی، دعوت مردم به توحید بوده است.[1] 🔹توحید، از زیربنایی‌ترین مباحث اعتقادی است که تمام ارزش‌های دینی و انسانی، بر اساس آن تنظیم می‌شود، بنابراین سزاوار است که انسان به مباحث اعتقادی به خصوص، توحید اهمیت بیشتری بدهد. 🔸قرآن کریم، بهترین منبعی است که می‌توان با بهره گرفتن از آن، توحید را ثابت کرد. از این رو با استفاده از دو آیه قرآن به اثبات توحید می‌پردازیم: 🔷اثبات یگانگی خداوند 1️⃣اگر در جهان دو یا چند خدا وجود داشته باشد، جهان به فساد و تباهی کشیده می‌شود؛ «لَوْ كَانَ فِيهِمَا آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا»؛[2] « اگر در آسمان و زمین، جز «اللّه» خدایان دیگری بود، فاسد می‌شدند (و نظام جهان به هم می‌خورد)!». 2️⃣لیکن جهان به فساد و تباهی کشیده نشده است. این آیه شریفه نیز به این مقدمه اشاره نموده است؛ « مَا تَرَىٰ فِي خَلْقِ الرَّحْمَٰنِ مِنْ تَفَاوُتٍ ۖ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرَىٰ مِنْ فُطُورٍ».[3] «در آفرینش [خدای] رحمان، خلل و نابسامانی و ناهمگونی نمی بینی، پس بار دیگر بنگر آیا هیچ خلل و نابسامانی و ناهمگونی می بینی؟». ⬅️نتیجه: غیر از یک خدا، در جهان خدای دیگری وجود ندارد. ☑️با این بیان قرآنی، روشن شد که در جهان تنها یک خدا وجود دارد و بس؛ زیرا اگر دو خدا وجود داشت، جهان نابود می‌شد و اکنون که هیچ فساد، فطور و شکافی در جهان وجود ندارد، معلوم می‌شود که اداره کننده‌ی جهان همان خدای یکتاست. 📚پی نوشت: [1]. سوره توبه، آیه31. [2]. همان. [3]. سوره ملک، آیه3. 📎 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
. 🚩 حق الله، و کیفری عادلانه! ⚜️إنَّمَا جَزَآءُ الَّذِينَ يُحَارِبُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَسْعَوْنَ فِى الْأَرْضِ فَسَاداً أَن يُقَتَّلُواْ أَوْ يُصَلَّبُواْ أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيِهمْ وَأَرْجُلُهُم مِّنْ خِلَفٍ أَوْ يُنْفَوْاْ مِنَ الْأَرْضِ ذَلِكَ لَهُمْ خِزْىٌ فِى الدُّنْيَا وَلَهُمْ فِى الْأَخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ‏. . سوره مبارکه مائده، آیه ۳۳ 🔸همانا كیفر آنان كه با خداوند و پیامبرش به محاربه برمى‌خیزند و (با سلاح و تهدید و غارت) در زمین به فساد مى‌كوشند، آن است كه كشته شوند، یا به دار آویخته شوند، یا دست و پایشان بطور مخالف بریده شود یا آنكه از سرزمین (خودشان) تبعید شوند. این كیفر ذلت بار دنیوى آنان است و در آخرت برایشان عذابى عظیم است. 🔻نکته‌ها ❅ كیفرهایى كه در آیه آمده، «حقّ اللّه» است و از جانب حكومت یا مردم قابل عفو و تبدیل نیست. ❅و انتخاب یكى از چهار كیفر، با امام مسلمین است و اگر اولیاى مقتول هم عفو كنند، باید یكى از كیفرها اجرا شود. ❅ ... حدود و مجازات‌هاى چهارگانه براى مجرم عادلانه وكافى است. ❅ براى اصلاح جامعه، هم موعظه و ارشاد لازم است، هم شمشیر و برخورد قاطع و انقلابى. (آیه‌ى قبل، پیام وهشدار به قاتل بود، واین آیه عقوبت افراد محارب ومفسِد را بیان مى‌كند) ❅ عقوبت باید همراه با عدالت باشد. چون فسادها و خصوصیّات مفسدان متفاوت است، كیفرها هم یكسان نیست. مثلا اگر فساد، فجیعانه بود، كیفرش قتل است ولى اگر سطحى بود، كیفر آن تبعید است. این معنا از روایات فهمیده مى‌شود، ... ❅ اجراى احكام و حدود الهى، در سایه‌ى برپایى نظام و حكومت اسلامى میسّر است، ... ❅ آنان كه بر امام و رهبر مسلمین یا حكومت اسلامى خروج كنند، مشمول «یحاربون اللّه» مى‌شوند. ❅ طبق آیه ۲۷۹ سوره‌ى بقره، رباخوار، «محارب» خدا و پیامبر است، «فأذنوا بحرب من اللّه و رسوله» چون امنیّت اقتصادى را به هم مى‌زند. ❅ همچنین در روایات، توهین به مسلمان، محاربه‌ى با خدا به حساب آمده است: «من أهان لى ولیاً فقد بارزنى بالمحاربة». . بحار، ج ۴ص ۶۵. 🔻برخی از پیام‌های آیه : ▫️ وظیفه‌ى نظام و حكومت، حفظ امنیّت شهرها، روستاها، جاده‌ها و برخورد با متخلّفان است. ▫️ جنگ با خلق خدا، جنگ با خداست وآنكه با مردم طرف شود، گویا با خداوند طرف است. ▫️ نافرمانى از دستورات پیامبر و مبارزه با آنها، جنگ با خداوند است. ▫️ براى آنان كه امنیّت جامعه را بر هم مى‌زنند، چند نوع كیفر مقرر شده است: اعدام، تبعید، قطع دست و پا، به دار آویختن. ▫️ مخالفان ولایت رسول اللّه كه قصد براندازى دارند و با نظام الهى در جنگند، باید به سخت ترین كیفر مجازات شوند. 📚 تفسیر نور، ج ۲ ص ۲۸۲ (با تلخیص) ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷 ☘️ از امام صادق (علیه السلام) : 💐 «هر ڪس سوره را برای  میّتی بخواند از عذابی ڪہ در آن است تخفیف داده میشود و اگر قرائت ڪننده بہ اموات هدیہ ڪند ثواب آن با سرعت رعد بہ آنـها میرسد.» 📚 تفسیرالبرهان، ج۵، ص۴۳۳ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
معرفی کتاب الحج اثر ارزشمند آیت‌ الله العظمی جوادی آملی: علم شریف فقه كه از متن دین تجلی كرده، به اراده و اهتمام صاحبان شریعت، یعنی رسول اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و اهل بیت (علیهم السلام) ارائه و بیان شده است و فقهای بزرگ در طول تاریخ، در جهت تبیین، تعلیل و ارائه آن به جامعه انسانی اهتمام ورزیده‌اند. حج كه از مهمترین اركان عبادات اسلامی است، عبادت مستقلی است كه مناسك ویژه‌ای دارد. از آنجا كه این سفر معنوی با عبودیت و بندگی همراه است، بزرگانی از علمای دین، فلاسفه و عرفا ابعاد و جوانب آن را بیان كردند؛ اما فقها با كوشش تمام، مناسك و اعمال حج را براساس قواعد اصولی و فقهی بیان كردند تا اعمال معتمران و حج‌گزاران با ضوابط شرعی مطابق گردد. حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت بركاته) با حضور جدّی در مباحث فقهی حضرت آیت الله العظمی سید محمد محقق داماد (رضوان الله تعالی علیه)، تقریراتی بر مباحث فقهی ایشان از جمله مبحث حج نگاشته‌اند؛ ثمره این تلاش مجموعه ارزشمند «كتاب الحج» در چهار مجلد است كه مباحثی چون: حَجةالاسلام، نیابت، اقسام حج، مواقیت و اقسام آن، احرام و احكام آن، وقوف به عرفات و احكام آن اعمال منی، طواف، سعی، احكام مربوط به مراجعت به منی (بیتوته رمی جمرات)، لواحق و... را به علاقه‌مندان بحث‌های فقهی ارائه می‌كند. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
آیت الله العظمی جوادی آملی: «شما بزرگان حتماً باید این کتاب کشف الغطاء را درسی کنید! یعنی شرح لمعه و اینها کتاب خوبی است، این را هم یک دور درس بگویید، این چهار جلدی که اخیراً هم چاپ شده، اینها را برای شاگردان خود درس بگویید. این یک دوره اصول دین مختصر دارد، یک دوره اصول فقه مختصر دارد، بحث‌های عمیق فقهی هم دارد. این «یَجِب و یَحرُم» در مشت اوست، از بس او در فقه قوی است که صاحب جواهر دارد: من مردی به حدّت ذهن کاشف الغطاء در فقه ندیدم.[۱] این را صاحب جواهر در جواهر نقل کرده است. چنین تعبیری درباره کسی ندارد. این را برای شاگردان خود یک دور درس بگویید، بگذارید این کتاب درسی بشود. این کتاب بارها به عرض شما رسید حرف نو فراوان دارد» [۱] جواهر الكلام جلد ۱۳،صفحه ۱۰۵ ۹۷/٧/٢٢ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️هم صدا با کوموله! 🔔اصلاح‌طلبان همیشه خود را سوپاپ اطمینان نظام دانسته و با همین توجیه، به هم‌آوایی با کسانی پرداخته‌اند که به امنیت کشور ضربه زدند و ارزش‌های فرهنگی و دینی را به بازی گرفتند. جریان کژاندیش اصلاح‌طلبی، همیشه خود را صدای بخش خاکستری دانسته و هیچ‌گاه به این سؤال پاسخ نداده است که مرز میان اقلیت خودکامه و خشونت‌طلب با عموم مردم و بخش خاکستری جامعه چیست؟ 🔹هواداران سنتی و متعصب محمد خاتمی، همیشه در تلاش بوده‌اند تا از وی چهرۀ مردی صلح‌جو را به نمایش بگذارند و او را التیام‌بخش درد و رنج روزهای سخت بدانند. 🔹در همین راستا، بیانیه اخیر خاتمی در نشریه‌های این جریان، بازتاب گسترده‌ای یافت؛ تا جایی که برخی از سران اصلاح‌طلبی، وجود جریان متبوع خود را مانع به نتیجه رسیدن نقشه‌های اپوزیسیون خارجی و شنیده‌شدن صدای دشمن در اردوگاه انقلاب دانستند، اما بر مردم مظلوم و دردکشیده کشورمان روشن است که آنچه مایه برون‌رفت از تله خونین دشمن شد و کشور را از افتادن در ورطه درگیری‌های بی‌پایان نجات داد، صبر راهبردی نیروهای انتظامی و امنیتی بود که با خویشتنداری در برابر اقدامات ساختارشکنانه و وحشیانه عناصر میدانی و فریب‌خورده، اجازه ندادند تا پروژه بازی رسانه‌ای با واکنش‌های خشن احتمالی به ثمر نشسته و اوضاع از کنترل خارج شود. 📎 📎 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰