eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.6هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
4.6هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⛔ کودک پرجنب و جوش 💠 از امام کاظم علیه السلام روایت شده است که فرمودند: فعالیت و زیاد بازی کردن و کج‌ خُلقیِ کودک در خردسالی، نشانه آن است که در بزرگسالی دانا و بردبار می‌شود. پس سزاوار نیست که کودک جز این باشد. 📚 الکافی، ج۶، ص۵۱ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال ❓آیا خداوند با بشر سخن می‌گوید؟ 🔷 خداوند از روی حکمتش، راه سعادت و هدایت را برای انسان روشن ساخته تا او بتواند با اختیار در این مسیر قدم نهد و به سعادت برسد. ازاین‌رو يکی از اوصافی که به خدای متعال نسبت داده می‌شود، سخن گفتن (کلام و تکلم) است. 🔹 روشن است که سخن گفتن خداوند نمی‌تواند همانند ما انسان‌ها باشد؛ چراکه این نوع سخنگویی مستلزم مادی و جسمانی بودن اوست، درحالی‌که خداوند منزه از هرگونه صفت مادی و محدود است. 🔹 صفت تکلم از شئون ربوبیت الهی است. درواقع خداوند برای انتقال هدایت به انسان راهی خاص معین فرموده که همان وحی و الهام به پیامبران و امامان است. قرآن کریم کلام خداست که برای هدایت انسان نازل شده و این کتاب تا روز آخر دنیا، بهترین سرمشق و برنامه برای بشریت است. ✅ خداوند در این کتاب هم آموزه‌های اعتقادی برای بشر دارد، هم رهنمودهای اخلاقی. گاهی داستان ملت‌های گذشته را جهت پند‌گیری بیان کرده و گاهی نیز موضوعات لازم را به تفصیل آورده است. پس هرکسی در هرزمانی به این کتاب آسمانی مراجعه کند، می‌تواند خود را حاضر در محضر الهی دیده و کسب فیض نماید. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
نسخ حکم خداوند در مورد مجازات زناکار !!!! 🤔 : ❓در مورد حکم زنا در قرآن آمده: 100 ضربه شلاق (زن و مرد) (سوره 24 آیه 2)، آن قدر آنها را در خانه نگاه دارید تا بمیرند (برای زنان) (سوره 4 آیه 15). بالاخره مجازات زناکار چیست؟ 💠💠 👌خداوند در سوره نساء در مورد مجازات مرد و زن زناکار می فرماید : "و كسانى از زنان شما كه مرتكب زنا مى‏شوند چهار نفر از مسلمانان را به عنوان شاهد بر آنها بطلبيد اگر گواهى دادند آنان (زنان) را در خانه‏هاى (خود) نگاه داريد تا مرگشان فرا رسد يا اينكه خداوند راهى براى آنها قرار دهد._ و آن مردان و زنانى كه اقدام به ارتكاب آن عمل (زشت) مى‏كنند آنها را آزار دهيد و اگر (براستى) توبه كنند و اصلاح نمايند (به جبران گذشته پردازند) از آنها درگذريد زيرا خداوند توبه پذير و مهربان است." ( سوره نساء آیه ١٥ _ ١٦ ) 👌مطابق آیات فوق در صدر اسلام چنین بود که اگر زنان زنا می کردند , باید مورد تنبیه و آزار قرار می گرفتند و در منزل زندانی می شدند , که این حکم در ادامه با آیات سوره نور منسوخ و تغییر کرد به این گونه که زناکار اگر همسر دار باشد , سنگسار می شود و اگر بی همسر باشد , صد ضربه شلاق می خورد : " عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: الْحُرُّ وَ الْحُرَّةُ إِذَا زَنَيَا جُلِدَ كُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا مِائَةَ جَلْدَةٍ فَأَمَّا الْمُحْصَنُ وَ الْمُحْصَنَةُ فَعَلَيْهِمَا الرَّجْمُ." 📚الكافي ، ج‏7، ص: 177 👌خداوند در سوره نور در مورد زنای مرد و زن مجرد و جایگزینی حکم سوره نساء فرمود : " الزَّانِيَةُ وَ الزَّانِي فَاجْلِدُوا كُلَّ واحِدٍ مِنْهُما مِائَةَ جَلْدَة" " زن و مرد زناكار را هر يك، صد تازيانه بزنيد " ( سوره نور آیه ٢ ) ❕مرحوم طبرسی می نویسد : " در آغاز اسلام، هر گاه زنى زنا مى‏كرد و چهار گواه، بر زناى او شهادت مى‏دادند، او را در خانه حبس مى‏كردند تا جان مى‏سپرد. سپس اين حكم نسخ شد و دستور داده شد كه اشخاصى را كه مرتكب زناى محصنه مى‏شوند سنگسار كنند و كسانى كه مرتكب زناى غير محصنه مى‏شوند حد بزنند. " 📚ترجمه مجمع البيان في تفسير القرآن، ج‏5، ص: 66 ❕در تفسیر نمونه هم می خوانیم : " از آيه 15 و 16 سوره نساء چنين بر مى‏آيد كه قبل از نزول حكم سوره نور درباره زناكاران و زنان بد كار اگر محصنه بوده‏اند مجازات آنها زندان ابد تعيين شده است (فَأَمْسِكُوهُنَّ فِي الْبُيُوتِ حَتَّى يَتَوَفَّاهُنَّ الْمَوْتُ) و در صورتى كه غير محصن بوده‏اند مجازات آنها ايذاء و آزار بوده است (فَآذُوهُما). ولى مقدار اين آزار معين نشده است، اما آيه مورد بحث ( آیه سوره نور ) آن را در يكصد تازيانه محدود و معين نموده، بنا بر اين حكم اعدام در مورد محصنه جايگزين زندان ابد، و حكم يكصد تازيانه حد و حدودى براى حكم آزار است‏ " 📚تفسير نمونه، ج‏14، ص: 365 👌در روایات متعددی نیز تصریح شده است که حکم موجود در سوره نساء بوسیله حکم آمده در سوره نور , نسخ و جایگزین شده است : 📚البرهان فی تفسیر القرآن ج 2 ص 43 به بعد 👌در رابطه فلسفه نسخ و جایگزینی احکام هم گفتنی است که گاهی مصلحت جامعه اقتضاء می کند که حکمی جعل شود و گاهی به حسب تغییر شرایط , مصلحت اقتضا می کند که حکم دوم , جایگزین حکم اول شود , چنان که این قضیه نسخ در بحث تغییر قبله از بیت المقدس به سوی کعبه نیز مورد توجه است و برخی از محققین نیز در این رابطه می نویسند : "علم خداوند و آگاهى بى‏پايان او هرگز دگرگون نمى‏شود ولى پاره‏اى از موضوعات در اثر گذشت زمان تغيير مى‏يابد، مثلا ممكن است دارويى براى بيمارى، امروز داروى شفابخش باشد و چند روز ديگر براى همان بيمار، زيانبار و خطرناك. طبيب آگاه، امروز دستور استفاده از آن را مى‏دهد و چند روز ديگر آن را نسخ مى‏كند و ممنوع مى‏شمارد. در مثال قبله و غير آن نيز مطلب همينطور است. ▫️ممكن است يك روز نماز به بيت المقدّس داراى مصالح زياد باشد چرا كه كعبه مركز بتها شده، بعلاوه رنگ قوميّت به خود گرفته و اگر در آغاز، نماز به سوى آن خوانده شود، مشكل ايجاد خواهد شد ولى نماز به سوى بيت المقدّس به مدّت سيزده سال، اين زنگها را از اسلام مى‏زدايد و هر گاه بعد از هجرت به مدينه نماز به سوى كعبه كه نخستين خانه توحيد است خوانده شود، داراى مصالح بيشترى است و زيانى هم ندارد. تمام موارد نسخ، در واقع همين گونه است‏ " 📚پیام امام امیر المومنین علیه السلام ج 1 ص 251 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
🌙 در کلام شهید مطهری رحمة‌الله‌علیه ✍️ ماه رجب، ماه استغفار و توبه و عبادت است. حتی وارد شده است که اگر کسی نتواند روزه این ماه را بگیرد، ذکری را روزی صد بار بگوید به عنوان جبران روزه‌ای که نتوانسته است بگیرد. یادم است که در ماه مبارک رجب در سال ۲۱ که تابستان بود و به اصفهان رفته بودم، به درس آقای حاج‏ آقا رحیم ارباب (که از بزرگان هستند) می‌رفتم. من این ذکر را اول بار از این مرد شنیدم. می‌دیدم که خیلی کند صحبت می‌کنند و اذکار را بالخصوص خیلی با تأنّی و حضور قلب می‌گویند: 🍃«سُبْحَانَ الْإِلَهِ الْجَلِیلِ، سُبْحَانَ مَنْ لایَنْبَغِى التَّسْبِیحُ إِلا لَهُ، سُبْحَانَ الْأَعَزِّ الْأَكْرَمِ، سُبْحَانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزَّ وَ هُوَ لَهُ أَهْلٌ» 📿می‌دیدم این ذکرها را این مرد مرتب می‌گفتند. چون پیرمرد بودند و نمی‌توانستند روزه بگیرند، آن را با این ذکرها جبران می‌کردند. 📚 آشنایی با قرآن، ج ۸، ص۲۳۴ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴فریاد ✍️ روزى شيطان در گوشه مسجد الحرام ايستاده بود. صلى الله عليه و آله هم سرگرم طواف خانه كعبه بودند. وقتى آن حضرت از طواف فارغ شد، ديد ضعيف و نزار و رنگ پريده، كنارى ايستاده است، فرمود: تو را چه مى شود كه چنين ضعيف و رنجورى ؟! 🔸گفت : از دست امت تو به جان آمده و گداخته شدم . فرمود: مگر امت من با تو چه كرده اند؟ 🔹 گفت : يا رسول الله ! چند خصلت نيكو در ايشان است، من هر چه تلاش مى كنم اين خوى را از ايشان بگیرم نمى توانم. فرمود: آن خصلت ها كه تو را ناراحت كرده كدام اند؟ گفت: 1️⃣اول اين كه هرگاه به يكديگر مى رسند سلام مى كنند و سلام يكى از نامهاى خداوند است. پس هر كه سلام كند حق تعالى او را از هر بلا و رنجى دور مى كند و هر كه جواب سلام دهد، خداوند متعال رحمت خود را شامل حال او مى گرداند. 2️⃣دوم اين كه وقتى با هم ملاقات كنند به هم دست مى دهند و آن را چندان ثواب است كه هنوز دست از يكديگر برنداشته حق تعالى هر دو را رحمت مى كند . 📚اصول کافی، ج 2، باب 78 3️⃣سوم، وقت غذا خوردن و شروع كارها "بسم الله" مى گويند و مرا از خوردن آن طعام و شركت در آن دور مى كنند. 4️⃣ چهارم، هر وقت سخن مى گويند: "ان شاءالله" بر زبان مى آورند و به قضاى خداوند راضى مى شوند و من نمى توانم كار آنها را از هم بپاشم، آنان رنج و رحمت مرا ضايع مى كنند. 5️⃣ پنجم، از صبح تا شام تلاش مى كنم تا اينان را به معصيت بكشانم. باز چون شام مى شود، توبه مى كنند و زحمات مرا از بين مى برند و خداوند به اين وسيله گناهان آنان را مى آمرزد. 6️⃣ششم، از همه اينها مهمتر اين است كه وقتى نام تو را مى شنوند با صداى بلند "صلوات"مى فرستند و من چون ثواب صلوات را مى دانم، از ناراحتى فرار مى كنم؛ زيرا طاقت ديدن ثواب آن را ندارم 7️⃣هفتم ؛ ايشان وقتى اهل بيت تو را مى بينند، به ايشان مهر مى ورزند و اين بهترين اعمال است... 📚 انوارالمجالس، صفحه 40 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 | دعای نور 🔶 اگر می‌خواهی هرگز در دنیا دچار تب نشوی، بر خواندن آن مداومت کن: 🔻 «بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ؛ بِسْمِ اللّٰهِ النُّورِ، بِسْمِ اللّٰهِ نُورِ النُّورِ، بِسْمِ اللّٰهِ نُورٌ عَلىٰ نُورٍ، بِسْمِ اللّٰهِ الَّذِى هُوَ مُدَبِّرُ الْأُمُورِ، بِسْمِ اللّٰهِ الَّذِى خَلَقَ النُّورَ مِنَ النُّورِ؛ الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِى خَلَقَ النُّورَ مِنَ النُّورِ، وَ أَنْزَلَ النُّورَ عَلَى الطُّورِ، فِى كِتابٍ مَسْطُورٍ، فِى رَقٍّ مَنْشُورٍ، بِقَدَرٍ مَقْدُورٍ، عَلىٰ نَبِیٍّ مَحْبُورٍ؛ الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِی هُوَ بِالْعِزِّ مَذْكُورٌ، وَ بِالْفَخْرِ مَشْهُورٌ، وَ عَلَى السَّرَّاءِ وَ الضَّرَّاءِ مَشْكُورٌ؛ وَ صَلَّى اللّٰهُ عَلىٰ سَيِّدِنا مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطَّاهِرِينَ». ✍️ به نام خدا که رحمتش بسیار و مهربانی‌اش همیشگی است، به نام خدای نور، به نام خدای نور نور، به نام خدای نور بر نور، به نام خدایی که تدبیرگر امور است، به نام خدایی که نور را از نور آفرید؛ و سپاس خدایی را که نور را از نور آفرید و نور را در کوه طور فرو فرستاد، در کتابی بر نوشته، در ورقه‌ای گشوده، با اندازه‌ای مناسب، بر پیامبری آراسته؛ خدای را سپاس که به عزّت یاد شود و به عظمت مشهور است و بر شادی و بدحالی سپاسگزاری شود؛ درود خدا بر آقای ما محمّد و خاندان پاکش. 📚 بلد الامین، دعای نور. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
🔻 | واکاوی سینمای دینی و نظام مسائل فقه هنر هفتم 🔹 صنعت سینما، محل تلاقی هنر، رسانه و اقتصاد است که با فراگیری و اثرگذاری بالایی در فرهنگ عمومی نقش دارد. با وجود تلاش‌های بسیار در قالب نظریه ورزی سینمای دینی، همچنان نسبت میان دین و سینما، نیازمند بازتعریف و شاخص‌سازی است. 🔶 پرسش اصلی کتاب حاضر، واکاوی و تحلیل دقیق سینمای دینی از زبان رهبران و اندیشمندان معاصر و ارائه مؤلفه‌های آن است. ♦️ مؤلف: علی نهاوندی؛ مدرس خارج حوزه علمیه قم. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️نژادپرستی و اهل‌بیت(ع) 🔸در روایتی از امام صادق علیه‌السلام نقل‌شده که فرمودند: «عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ يُوسُفَ عَنْ عُثْمَانَ بْنِ جَبَلَةَ عَنْ ضُريْسِ بْنِ عَبْدِ اَلْمَلِكِ قَالَ سَمِعْتُ ابَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَقُولُ نَحْنُ قُرَيْشٌ وَشِيعَتُنَا الْعَرَبُ وَ عَدُوُّنَا الْعَجَمُ»؛ «از حسن بن یوسف از عثمان بن جبلة از ضریس بن عبدالملک روایت شده که گفت: شنیدم امام صادق علیه‌السلام می‌فرمود: ما قریش هستیم و شیعیان ما عرب هستند و دشمنان ما غیر عرب هستند». آیا معصومین علیهم‌السلام ایرانیان را دشمن خویش می‌دانستند؟ 🔸عثمان بن جبلة در سند روایت قرارگرفته كه مجهول است و همچنين سلمة بن الخطاب در ادامه سند قرار دارد كه نجاشی متخصص فن رجال، می‌گوید: او در حديث ضعيف است. ازاین‌روی اين روايت هيچ اعتباری ندارد و نمی‌شود آن را به امام نسبت داد. این حدیث اگر به فرض مشکل سندی نداشت، معنای ظاهری آن با روایات فراوان و آیات قرآن سازگار نیست و مطمئناً در چنین تعارضی خیل عظیم دلایل بر این حدیث واحد مقدم می‌شوند. 🔹تعصبات نژادی و زبانی مورد تائید دین اسلام نیست. قرآن و روایات ملاک برتری افراد را بر اساس تقوا دانسته‌اند و روایاتی که ظاهر آن‌ها برخلاف این مطلب قطعی باشد، یا درست فهم نشده‌اند و یا این که جعلی و بی‌اعتبارند. ساحت اهل‌بیت علیهم‌السلام از مطالب جاهلانه و نژادپرستانه بسیار دور است. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💢پیامدهای جدایی دین از اخلاق 🔸 انسان خواسته یا نا‌خواسته با جدا کردن اخلاق از دین، به نوعی نسبی‌گرایی اخلاقی می‌رسد؛ زیرا آموزه‌های اخلاقی در سرشت همه انسان‌ها وجود دارد و تنها دین است که به آن‌ها جهت داده و از انحراف و خودکامگی انسان جلوگیری می‌کند، بنابراین ندیدن دین پیامدهای زیر را دارد: 1️⃣. بی‌مسئولیتی ✍️ نخستین نتیجه جدایی دین، این است که کسی مسئولیت رفتارهای خود را به عهده نمی‌گیرد؛ زیرا هیچ کسی، خود را در برابر رفتارهایش، مسئول نمی‌داند. 2️⃣. هرج و مرج ✍️ از آنجا که انسان‌های بی‌دین، کارهای خود را مطابق انسانیت می‌پندارند، دچار تفاوت دیدگاه‌ها می‌شوند، همین تفاوت‌ها، موجب هرج و مرج در جامعه خواهد بود. 3️⃣. اختلال در قضاوت ✍️ در صورت جدایی دین، هیچ قانون کلی و مطلقی وجود ندارد که همه ملزم به پذیرش آن باشند. از طرفی قوانین بشری نیز به دلیل علم محدود و ناقص بودن، قابلیت قضاوت را نخواهد داشت. 4️⃣. فاصله طبقاتی ✍️ دین با برداشتن تمام فاصله‌ها، همه قومیت‌ها و اقشار جامعه را از حقوق یکسان بهره‌مند کرده و این نبود دین است که فاصله طبقاتی ایجاد می‌کند. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 | دعا براى رهايى از زندان و گشايش در روزى 🔶 امام صادق عليه‌السّلام فرمود: هنگامى كه حضرت يوسف عليه‌السّلام در زندان به سر می‌برد، جبرئيل نزد او رفت و به او گفت: «اى يوسف! پس از هر نماز واجب اين دعا را بخوان»: 🔻 «اَللَّهُمَّ‌ اجعَل لِی مِن أمرِی فَرَجاً وَ مَخرَجاً وَ ارزُقنِی مِن حَیثُ أحتَسِبُ وَ مِن حَیثُ لَا أحتَسِبُ»؛ «خداوندا! در كار من گشايش و راه برون‌رفت قرار بده و از هرجا که گمان می‌کنم و از هرجا که گمان نمی‌کنم، به من روزی بده». 📚 من لا یحضره الفقیه، ج1، ص324. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️سوال ❓آیا خداوند با بشر سخن می‌گوید؟ 🔷خداوند از روی حکمتش، راه سعادت و هدایت را برای انسان روشن ساخته تا او بتواند با اختیار در این مسیر قدم نهد و به سعادت برسد. ازاین‌رو يکی از اوصافی که به خدای متعال نسبت داده می‌شود، سخن گفتن (کلام و تکلم) است. 🔹روشن است که سخن گفتن خداوند نمی‌تواند همانند ما انسان‌ها باشد؛ چراکه این نوع سخنگویی مستلزم مادی و جسمانی بودن اوست، درحالی‌که خداوند منزه از هرگونه صفت مادی و محدود است. 🔹صفت تکلم از شئون ربوبیت الهی است. درواقع خداوند برای انتقال هدایت به انسان راهی خاص معین فرموده که همان وحی و الهام به پیامبران و امامان است. قرآن کریم کلام خداست که برای هدایت انسان نازل شده و این کتاب تا روز آخر دنیا، بهترین سرمشق و برنامه برای بشریت است. ✅ خداوند در این کتاب هم آموزه‌های اعتقادی برای بشر دارد، هم رهنمودهای اخلاقی. گاهی داستان ملت‌های گذشته را جهت پند‌گیری بیان کرده و گاهی نیز موضوعات لازم را به تفصیل آورده است. پس هرکسی در هرزمانی به این کتاب آسمانی مراجعه کند، می‌تواند خود را حاضر در محضر الهی دیده و کسب فیض نماید. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰