eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.8هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
4.6هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 مسیر غفران 🔸 در سوره مبارکه «زمر» فرمود: ﴿إِنَّ اللَّهَ یغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعاً﴾؛ اما کدام گناه را و گناه چه افرادی را؟ سوره مبارکه «زمر» آیه 53 این است: ﴿قُلْ یا عِبَادِی الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَی أَنفُسِهِمْ لاَ تَقْنَطُوا مِن رَحْمَةِ اللَّهِ﴾؛ ، چرا ناامید هستید، ﴿إِنَّ اللَّهَ یغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعاً﴾ _ خود «ذنوب» جمع است، با «الف» و «لام» هم آمده است _ فرمود تمام گناهان قابل بخشش است. 🔸 خب شما که در سوره «نساء» فرمودید: ﴿إِنَّ اللّهَ لاَ یغْفِرُ أَن یشْرَكَ بِهِ﴾؟ فرمود اینجا هم همان حرف را می ‌زنم! ﴿إِنَّ اللَّهَ یغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعاً﴾، چرا؟ چون مبدأ فاعلی، «تامّ الفاعلیة» است: ﴿إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ﴾، یک مبدأ قابلی هم می ‌خواهد که به دست شماست، این دست را تکان بدهید ﴿وَ أَنِیبُوا إِلَی رَبِّكُمْ﴾؛ توبه کنید. 🔸 «فتحصّل إنّ الفاعل، تام الفاعلیة هو الغفور الرحیم، إن القابل اذا تاب و أناب و استغفر، إن الله یغفره». همان مطلبی که در سوره مبارکه «نساء» بیان کردند را اینجا بیان کردند؛ اینجا نفرمودند ما رایگان مشرک را می‌ بخشیم؛ فرمود: ﴿وَ أَنِیبُوا إِلَی رَبِّكُمْ وَ أَسْلِمُوا لَهُ مِن قَبْلِ أَن یأْتِیكُمُ الْعَذَابُ﴾. 📚 سوره مبارکه واقعه جلسه 19 تاریخ: 1396/10/20 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 سبّوح 🔸 محتاج، به یک سبّوح محتاج است! این از بیانات لطیف وجود مبارک در صحیفه است که «اَنّ طَلَبَ الْمُحْتَاجِ إِلَی الْمُحْتَاجِ سَفَهٌ مِنْ رَأْیهِ وَ ضَلَّةٌ مِنْ عَقْلِه‏»؛ فرمود سفاهت در همین است که محتاجی دست دراز کند نزد محتاج دیگر! انسان سفیه دستش را نزد محتاج دراز می‌کند. دست همیشه باید نزد خدا دراز باشد و به خدا بگوید خدایا! به اینها که مظاهر قدرت تو هستند اینها که ابزار کار تو هستند اینها که مدبّرات امر تو هستند دستور بده که مشکل ما را حلّ کنند؛ این باذن الله عیب ندارد. 🔸 اگر انسان بخواهد نیاز خودش را برطرف کند، یک محتاج، به نیازمند است. سبّوح یعنی چه؟ یعنی هم می‌ تواند نیاز ما را برطرف کند، یک؛ هم خودش بی ‌نیاز است، دو. اگر نتواند که سبّوح نیست خودش محتاج است؛ اگر بتواند ولی در عین توانایی، خودش هم نیازمند باشد که سبّوح نیست، لذا در سوره مبارکه «اسراء» فرمود: ﴿إِنْ مِنْ شَی‏ءٍ إِلاَّ یسَبِّحُ بِحَمْدِهِ﴾؛ چون او مشکل ما را حلّ می ‌کند، پس حمد می ‌کنیم و چون خودش بی ‌نیاز است، تسبیح می ‌کنیم. در این گونه از موارد، با همراه است. چون عظیم است مشکل ما را حلّ می ‌کند، چون ربّ است مشکل مربوب را حلّ می ‌کند و چون سبّوح است نیازی ندارد. 📚 سوره مبارکه واقعه جلسه 19 تاریخ: 1396/10/20 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
16.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پرتویی از برکات انقلاب اسلامی ایران خیلی خیلی زیباست هر که نبینه ضرر کرده ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
♨️نیاز به ادیسون یا نیاز به دین؟ 🔸حس کنجکاوی بشر و تلاش او برای ساختن زندگی بهتر و آسان‌تر هیچ‌گاه متوقف نشده است و از اختراع لامپ توسط ادیسون تا زمان معاصر هزاران اختراع شگرف و سودمند انجام‌شده است. این تلاش چه راهنمایان دینی بر آن تاکید کنند و چه نکنند، وجود داشته است و انسان‌ها غالباً در رفع نیازهای مادی خود منتظر راهنمایی نمی‌مانند. 🔸انسان دیر یا زود فضاپیما را می‌ساخت و به دنبال کشف رازهای جهان می‌رفت، آنچه انسان بدون وحی الهی هیچ‌گاه به آن راه نمی‌یابد شناخت و راه رسیدن به بهشت جاودان و سعادت ابدی است. چگونگی ارتباط بین اعمال و نیات و اثر آن‌ها در روح انسان مطلبی نیست که بتوان با تحقیقات تجربی یا تحلیل عقلی به آن دست‌یافت. 🔹اگر در دین مطالبی درباره فیزیک، شیمی، طبابت و مانند آن یافت شود، بیان آن مطلب جزو وظایف دین نبوده، بلکه لطف و کمکی از طرف معصومین علیهم‌السلام بوده است. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔆 💚حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها: 😊 خوشرویی هنگام روبه‌رو شدن با مومن بهشت را بر فرد خوشرو واجب می‌کند. 📚 بحارالانوار، ج۷۵، ص۴۰۱ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️سوال ❓حیّ و زنده بودن خداوند، به چه معناست؟ 🔷در آیات قرآن، خداوند متعال به عنوان «حیّ» معرفی شده است.[1] خداوند‌ موجودی است که حیات دارد. سؤالی که به ذهن می‌آید، این است که منظور از حیات چیست؟ آیا همان‌گونه که حیات در مورد انسان، گیاهان و حیوانات که رشد و نمو دارند و تولید و مثل می‌کنند، به کار می‌رود، در مورد خداوند نیز می‌توان به کار برد؟ ❌روشن است که این معنا مستلزم نقص است؛ چراکه موجود رشد کننده، تغییرپذیر بوده و با نوعی نقص همراه است، در حالی که خداوند‌ کامل مطلق است؛ یعنی هیچ‌گونه نقصی برایش فرض نمی‌شود. وقتی خداوند کامل مطلق است، هیچ نقصی ندارد که با رشد کردن، کامل‌تر شود. پس این معنا از حیات را نمی‌توان به خداوند نسبت داد. ✅حیات یک معنا و کاربرد دیگری نیز دارد و برای موجودی به کار می‌رود که دارای شعور و آگاهی است. موجودی که علم، اختيار و قدرت دارد، «حی» و «زنده» است. این معنا از حیات را می‌توان برای خداوند نیز به کار برد؛ چراکه او موجودی است که علم، قدرت و اختیار دارد.[2] 🔸البته باید توجه داشت که این معنا از حیات را برای انسان نیز می‌توان به کار برد، ولی چون انسان محدودیت دارد، حیات او نیز با محدودیت همراه است، در حالی که خداوند‌ هیچ محدودیتی ندارد و همواره حی است. 📗پی‌نوشت: [1]. بقره، آیه 255؛ آل‌عمران، آیه 2. [2]. علامه مصباح یزدی، محمدتقی، انتشارات موسسه امام خمینی ره، آموزش عقاید، ص 101. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال ❓این درسته که نماز حق الله است و خدا هم خیلی بخشنده است پس اگر نماز نخوانیم خدا می‌بخشد؟ 🔶 اولا: مادری فرزندش را نزد دکتر می‌برد. دکتر به او می‌گوید: یک غده در بدن فرزند شماست، باید شکم او را جراحی کنیم و آن را بیرون بکشیم. این جراحی درد دارد، فرزند شما باید درد را تحمل کند. آیا مادر چون مهربان و بخشنده است، مانع این کار می‌شود؟ 🔸 اتفاقا چون مهربان است و فرزندش را دوست دارد می‌گوید دکتر او را عمل کند. اگر این فرزند عمل نکند، آن بیماری او را روز به روز ضعیف‌تر می‌کند و نهایت او را از بین می‌برد. 🔻 خدا هم چون مهربان و بخشنده است و ما را دوست دارد نمی‌خواهد که ما با حالت بیماری و عفونتی که از گناه داریم وارد بهشت شویم. 🔷 ثانیا: هر چیزی را که خدا واجب کرده یا حرام کرده در واقع هر یک از آن‌ها یک بیماری و آلودگی را از جسم و روح ما دور می‌کند. وقتی ما یک واجب را انجام ندهیم یا یک حرامی را انجام دهیم در واقع یک ویروس و آلودگی را به خودمان راه داده‌ایم. این آلودگی باید از بین برود. چون کسی که بیمار باشد نمی‌تواند از نعمت‌ها لذت ببرد. مثلا کسی که دندان ندارد نمی‌تواند خیلی از نعمت‌ها را بخورد. خدا هم چون بخشنده و مهربان است و ما را دوست دارد، می‌خواهد ما وقتی وارد بهشت می‌شویم سالم باشیم تا از نعمت‌های آن لذت ببریم. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
چرا دین اسلام مثل مسیحیت تحریف نشده است؟.Mp3
826.3K
⭕️ سوال ❓از کجا معلوم که دین اسلام هم مثل مسیحیت تحریف نشده است؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
28.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️🎥 سوال ❓میگن با ظهور امام زمان شیطان کشته میشه پس آیا گناه و معصیت بدون شیطان ممکن است؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
آیت الله العظمی جوادی آملی: "شما نهج‌البلاغه حضرت را كه ملاحظه مي‌كنيد؛ مي‌بينيد، وجود مبارك حضرت، اين جمله را هر شب بعد از نماز عشا كه جمعيت از مسجد كوفه مي‌خواست، خارج شود، مي‌فرمود: «تَجَهَّزُوا رَحِمَكُمُ اللهُ»؛[۱] آقايان! بارهاي خود را ببنديد، فكر نكنيد كه فردا زنده‌ هستيد، فكر كنيد كه فردا روز رفتن است، طيّب و طاهر شده، بخوابيد، «تَجَهَّزُوا»؛ يعني جهاز خود را ببنديد و آماده شويد: «تَجَهَّزُوا رَحِمَكُمُ اللهُ»، اين از بيانات نورانی حضرت است كه در نهج‌البلاغه آمده، حضرت هر شب بعد از نماز عشا به نمازگزارها مي‌فرمود: آقايان بارهای خود را ببنديد. سرّ آن اين است كه هر لحظه، هر شب و هر روز، شيطان وسوسه مي‌كند؛ مطالب علمی كه حضرت يكی، دو بار فرموده بود، به آن بسنده مي‌كرد؛ امّا اين يك مطلب است كه هر روز نياز به تكرار دارد." [۱]نهج البلاغه، خطبه۲۰۴ درس اخلاق ۹۳/۷/۱۷ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 قلمرو اعتقادی 🔸 فرمان ﴿ یا أیُّهَا الَّذینَ آمَنوا آمِنوا بِاللهِ ورَسولِهِ والکِتابِ الَّذی نَزَّلَ عَلی رَسولِهِ والکِتابِ الَّذِی أنزَلَ مِن قَبل ﴾ افزون بر توصیه به ، توصیه به و صیانت از معارف دینی را نیز دربر دارد. مجموع این آیات با به هم پیوستگی پیش گفته خود، جامعه اسلامی را از هر نوع گرایش به کافران شرق و غرب پرهیز می دهد و به طور ضمنی می فرماید که ایمان را به قلمروهای امور اعتقادی و اخلاقی و عملی گسترش دهید. 🔸 باور نکنید که بعضی احکام اسلام غرب پسند یا شرقپذیر نیست (همان گونه که برخی افراد در حکم اعدام گفتند)؛ عصر کنونی، فلان حکم را نمی پسندد؛ سوگمندانه این را بعضی مسلمان های غیرمنافق هم می گویند و باور می کنند! آنان که خدا، پیامبر، قیامت، کتاب های آسمانی و فرشته ها را می پذیرند و پاره ای احکام اسلامی را دنیاپسند نمی دانند، قهراً گرایششان به خط کشی بیگانه هاست. اینان منافق نیستند؛ ولی ممکن است مشمول آیه ﴿ نُؤمِنُ بِبَعضٍ ونَکفُرُ بِبَعض ﴾ شوند. 📚 تسنیم ج 21 ص 130 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰