eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.4هزار دنبال‌کننده
9.5هزار عکس
4.6هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
9.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 ❓ آیا روح در شب اول قبر به بدن باز می گردد تا فشار قبر داشته باشد؟ 🎙استاد محمدی شاهرودی ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💢روزه اساتید و دانشجویان💢 اساتيد و دانشجويان در صورتى كه كمتر از ده روزدر محل تحصيل و خوابگاه مىمانند، تكليف نماز و روزهشان چيست؟ امام: نماز شكسته است و روزه صحيح نيست. آيات عظام بهجت، صافى، فاضل و نورى: اساتيد و دانشجويان، اگر در كمتر از ده روز، حداقل يك بار، بين وطن و دانشگاه رفت و آمد داشته باشند و اين وضعيت، تا مدتى ادامه داشته باشد- به طورى كه نزد عرف «سفر» كار آنان شمرده شود- نماز ايشان در محل تحصيل و بين راه تمام و روزه صحيح است. [به طور مثال حداقل چهار ماه]. تبصره 1. (سفر اول) تمامى دانشجويان و اساتيد مذكور، هرگاه در طول مدت تحصيل بيش از ده روز در وطن خود بمانند، و يا اولين مسافرت شروع سال تحصيلى آنان باشد، بايد نماز را در محل درس شكسته بخوانند و روزه نگيرند. اما پس از يك رفت و برگشت ميان وطن و محل تحصيل، نماز را كامل بخوانند و روزه را بگيرند. تبصره 2. به فتواى آيةاللَّه بهجت، سفر اول با طى مسير هشت فرسخ، تحقق مىيابد. از اين رو اگر فاصله محل درس و تدريس از وطن، بيش از هشت فرسخ باشد، در همان اولين مسافرت نيز نمازشان در محل تحصيل، كامل و روزه صحيح است. آيةاللَّه تبريزى: دانشجو اگر در مدت كمتر از ده روز، بين وطن و دانشگاه رفت و آمد كند، بايد احتياط كند؛ يعنى، نماز را تمام و شكسته بخواند و اگر روزه گرفت،صحيح است و قضا ندارد. استاد اگر هر هفته، براى تدريس، به حدّ مسافت شرعى مسافرت مىكند- چنانچه مدت تدريس، دو ماه يا زيادتر باشد- بايد نماز را تمام بخواند و روزه بگيرد. تبصره. با توجه به اينكه آيةاللَّه تبريزى در اين مسئله احتياط واجب دارند، مقلدان ايشان مىتوانند در اين مسئله به فتواى مرجع تقليد مساوى و يا اعلم بعدى رجوع كنند و نمازشان را تمام بخوانند و روزه بگيرند. آيةاللَّه خامنهاى: اساتيد و دانشجويان بورسيه و مأمور به تحصيل، اگر در كمتر از ده روز، حداقل يك بار بين وطن و دانشگاه رفت و آمد داشته باشند، نماز آنان تمام و روزه ايشان صحيح است؛ اما ديگر دانشجويان، نمازشان شكسته و روزه آنها صحيح نيست. تبصره. با توجه به اينكه آيةاللَّه خامنهاى در مسئله رجوع به مرجع مساوى، احتياط واجب دارند، دانشجويان مىتوانند در اين مسئله به مرجع تقليد مساوى ديگر، مراجعه كنند؛ [به شرط اينكه مرجع تقليد جديد] رجوع به مرجع مساوى را جايز دانسته باشد و نماز دانشجوى مسافر را تمام و روزه او را صحيح بداند (مانند آيةاللَّه بهجت). آيةاللَّه سيستانى: 1. اگر زمان تحصيل و تدريس اساتيد و دانشجويان، حداقل دو سال ادامه دارد و در آنجا مستقر مىشوند] گر چه در هفته دو شبانه روز كامل باشند؛ به نحوى كه به آنان مسافر گفته نشود آنجا در حكم وطن است و بايد نمازشان را در محل تحصيل، تمام بخوانند و روزه را بگيرند. 2. اگر اساتيد و دانشجويان در هفته، حداقل سه روز بيش از مسافت شرعى رفت و آمد كنند و يا در سفر باشند و اين برنامه براى مدتى) به طور مثال شش ماه در يك سال و يا حداقل سه ماه در چند سال تحصيلى (ادامه يابد؛ كثيرالسفر محسوب مىشوند و نماز ايشان در محل تحصيل و بين راه تمام و روزهشان صحيح است. تبصره 1. در هر دو صورت اگر در ماه اول، قصد اقامت ده روز نكنند، بايد احتياط نمايند؛ يعنى، نمازشان را هم تمام و هم شكسته بخوانند و روزه را هم بگيرندو هم قضا نمايند. تبصره 2. با توجه به اينكه آيةاللَّه سيستانى، رجوع به مرجع تقليد مساوى را جايز مىداند، مقلدان ايشان مىتوانند در اين مسئله به مرجع مساوى ديگر، مراجعه كنند كه نماز را كامل و روزه را صحيح مىداند. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 رازدار پدر 🔹 حجت الاسلام و المسلمین یكی از بارز‌ترین مصداق‌ های «یحفَظُ المَرءُ فِی وُلدِه» بود و یكی از روشن ‌ترین مصداق ‌های «اَلوَلَدُ سِرُّ أبِیه». همانطوری كه ائمه ـ علیهم السَّلام ـ فرزندان فراوان داشتند‌، امّا همه فرزندان آنها یكسان نبودند‌، علماء هم ممكن است فرزندانی داشته باشند و همه فرزندان آنها یكسان نباشد‌. یكی از بركاتی كه خدا به امام راحل ـ رضوان الله تعالی علیه ـ داد «أصبَغَ عَلَیهِ نِعَمَهُ ظاهِرَهً وَ باطِنَه»، این بود كه این دو فرزند بزرگوارش حافظ سرّ او بودند و آن امام راحل در حیات اینها محفوظ ماند‌. 🔹 هم در سلامت امام تلاش و كوشش كرد‌‌، هم در هجرت امام سهم به سزایی داشت‌، هم در مصاحبت امام سهم به سزایی داشت و هم در نشر آثار امام در زمان خود امام سهم به سزایی داشت و هم پس از ارتحال امام در نشر آثار علمی ایشان سعی بلیغ داشت‌. این در حقیقت امامت امام را خوب درك كرد و امام در چنین فرزندی محفوظ بوده است‌. او به نوبه خود عالم وارسته ‌بود‌، به نوبه خود از علوم حوزوی برخوردار بود‌، شَمّ سیاسی قابل قبولی داشت كه بخشی از آن را كسب می‌ كرد و بخش دیگر را به ارث برده بود، یك مجموعه‌ ای از چهره انقلابی امام راحل را در خود مجسّم كرده بود. 🔹 آخرین خاطره ‌ای كه از این بزرگوار داریم همان خاطره ‌ای است كه تقریباً ده روز قبل از رحلت ایشان اتّفاق افتاد، یعنی حضور ایشان در مجلس خِبرگان رهبری، در اوّلین جلسه سخنانی داشت‌، بعد از تمام شدن آن جلسه اوّل یعنی قبل از ظهر در مراسم افتتاح سدّ پانزده خرداد (كه نوع مسؤولین بلند پایه نظام اسلامی و اعضای محترم مجلس خِبرگان رهبری شركت كردند‌) شركت كرد‌‌، آنجا خوش درخشید‌، آخرین دیدار ما‌ آن بود و دیگر این بزرگوار را بعد از آن ده روز ندیدم تا در جماران‌، وقتی وارد آن اتاق مخصوص بیمارستان شماره دو بقیه الله شدم‌ كه ایشان را با آن وضع دیدم‌، بسیار متأثّر شدم‌. 🔹 وقتی خداوند به فرشتگانش دستور می‌دهد كه بیوت بعضی از علمای ربّانی را روشن نگه بدارید‌‌، ما هم بكوشیم پیام این هاتف غیب را خوب گوش دهیم، چون همه این درها به چهره ما گشوده است‌، فقط كوبه در را بكوبیم تا صدای آشنا به گوشمان برسد‌. سفارش ما به بازماندگان این فقید سعید و عزیز سفر كرده آن است‌: اینك دَرِ امامت‌ و ولایت‌، دَرِ عالم ربّانی شدن و وارث انبیاء شدن به روی شما باز است‌. 📚 برگرفته از بیانات آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت رحلت مرحوم حاج سید احمد خمینی تاریخ: 1373/12/28 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 میراث نبوت 🔹 میراث پیامبران چیست كه این عالِمی كه میراث ‌بر آنهاست از آن میراث باید استفاده كند؟ را خدای سبحان در قرآن و همچنین وجود مبارك امیرالمؤمنین (علیه السلام) در نهج ‌البلاغه و سایر ائمه (علیهم السلام) در كلمات نورانی ‌شان مشخص كردند كه چیست. وجود مبارك امیرمؤمنان (سلام الله علیه) فرمود انبیا آمدند «وَ یثیرُوا لَهُمْ دَفائِنَ الْعُقُول»؛ آن دفینه ‌های عقلی را شناسایی و شكوفا می‌ كنند و جامعه را به عقلانیت می رسانند. 🔹 اگر كسی از ضعف فكری جامعه سوء استفاده كند، وارث نیست؛ اگر كسی جامعه را در همان سطح نگه دارد و حرف‌ های خودش را بزند، وارث نیست؛ اما كسی كه دفینه ‌های عقول جامعه را شناسایی كند است؛ مثل معدن ‌شناسی كه می ‌داند در زیر زمین كجا گاز هست كجا نفت هست كجا طلا هست كجا نقره هست، این معدن ‌ها را شناسایی می ‌كند، بعد این معدن ‌ها را اثاره می ‌كند اثاره یعنی . انبیا آمدند درون مردم را زیر و رو كنند، تا آن گوهری كه به وسیله اغراض و غرایز دفن شده است را شناسایی كنند و پیدا كنند و به صاحبانشان نشان بدهند، بگویند اینها شناسنامه شماست، شما در این حدّ هستید. اگر انبیا موفق شدند آن دفائن عقلی را شكوفا كنند و ، آن وقت چنین جامعه ‌ای كه به عقلانیت رسیده است آنها را كاملاً همراهی می ‌كند و بر اساس این اصول اینها كاملاً موفق ‌اند. 🔹 هر وقت چنین توفیقی نصیب ولیی از اولیای الهی شده است آنجا تمدّنی پیدا شد كه در متن تدین نهادینه است. بهترین و برجسته ‌ترین نمونه در جهان، همان زمان ظهور وجود مبارك ولی عصر است كه عقل جامعه زیاد می ‌شود، آن ‌وقت اداره كار سختی نیست. 📚 دیدار برگزاركنندگان سالگرد ارتحال سیداحمد خمینی با حضرت استاد تاریخ: 1391/12/06 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
7.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ سوال ❓چرا افرادی که ظلم می کنند در این دنیا مجازات نمی شوند؟! 🎙 استاد محمدی شاهرودی ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
✨﷽✨ 🌼مشغول چیزهای جدا از جان نشویم ✍️چه بسیار خودهای دروغینی که آدم‌ها، آن‌ها را خود راستین گرفته‌اند و اصلاً متوجه نیستند. مثلاً کسی که مقداری پول به‌دست می‌آورد و یا حقوق می‌گیرد، احساس می‌کند ماشاءالله یک خودی شده است در حالی که این «نه خود» است، یا یک لباس مُد جدید می‌پوشد و به اصطلاح، خودش را خیلی تحویل می‌گیرد که ماشاءالله یک خودی پیدا کرده است. یا مثل بچه‌ها وقتی در روز عید نوروز کفش نو می‌پوشند، به جای این که جاده را نگاه کنند، کفش‌هایشان را نگاه می‌کنند و خودی احساس می‌کنند. یعنی «نه خود» را «خود» گرفته‌اند. البته از بچه‌ها بیش از این انتظاری نیست ولی بزرگ‌ترها گاهی بچه‌های عجیب و غریبی هستند که خودشان را مشغول چیزهای جدا از جانشان کرده‌اند و احساس خودی می‌کنند. به اعتبار یک قطعه زمین، یا یک دست لباس، یا یک ماشین مدل جدید، خودشان را خیلی مهم می‌دانند و برای خود اعتباری قائلند. توجه ندارند که خداوند خواسته است از طریق این امکانات، رزقشان را بدهد تا در بستر انجام وظایف مربوطه، فضای بندگی خداوند و ارتباط با حضرت اَحد را پیشه کنند. انسان در همه امور باید سعی کند خودش باشد، و برای استقرار و حفظ و رشد دادن هر چه بیشتر خود و آزاد شدن از «ناخود»ها، باید با خدا ارتباط پیدا کرد. گفت: من غلام آن که نفروشد وجود / جز به آن سلطان با افضال و جود 📚کتاب آشتی با خدا ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 خوبی‌های آدم‌های بد را احیا کنید 🔹سی.پی.آر بیمارستان جای جالبی‌ست. آدم‌هایی که بیرون از آن هستند تند و تند قدم می‌زنند، گریه می‌کنند، دعا می‌کنند. حالشان بهتر از بیماری نیست که برای زنده‌ماندن با دستگاه شوک دست‌وپنجه نرم می‌کند. 🔸آدم‌های بیرون از اتاق از یک چیز می‌ترسند؛ از "نبودن"! از نزدن ضربان قلب عزیزترین شخص دنیایشان، از جای خالی یک آدم. 🔹اتاق شوک جای بد و جالبی‌ست. تمام قول‌های عالم پشت دَرش داده می‌شود، تمام خاطرات مرور می‌شود! تمام خوبی‌هایش یادآوری می‌شود! 🔸حالا چشمتان را ببندید. بدترین آدم زندگی‌تان را درون این اتاق تصور کنید. 🔹فرض کنید تنها کسی هستید که او دارد. به خوبی‌هایی که قبلا به شما کرده فکر کنید، به جای خالی‌اش. 🔸نبود آدم‌ها را هیچ کینه‌ای پر نمی‌کند! 🔹لطفاً در زندگی‌تان یک اتاق سی.پی.آر، یک اتاق شوک داشته باشید. و خوبی‌های آدم‌های بدِ دنیایتان را احیا کنید. 🔸بعضی روزها امروزمان به فردا نمی‌رسد. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 روز 💠 💎 ثواب روزه در سه روز پایانی ماه شعبان 🔻امام صادق عليه‌السلام: مَنْ صامَ ثَلاثَةَ أَيّامِ مِنْ اخِرِ شَعْبانَ وَ وَصَلَها بِشَهْرِ رَمَضانَ كَتَبَ اللّه ُ لَهُ صَـوْمَ شَهْـرَيْنِ مُتَتـابِعَـيْنِ 🌒 هركس سه روز آخر ماه شعبان را بگيرد و به روزه ماه رمضان وصل كند، خداوند ثواب روزه دو ماه پى در پى را برايش محسُوب می‌كند. 📚 وسائل الشيعه، ج ۷، ص ۳۷۵، ح ۲۲ 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴انواع شفاعت از نگاه علامه مجلسی علامه مجلسی بر اساس کسانی که مورد شفاعت قرار می‌گیرند، شفاعت را به 5 دسته تقسیم کرده است: اوّل‌ آن‌ مختصّ است‌ به‌ رسول‌ الله‌ ص: و آن‌ عبارت‌ است‌ از دور کردن‌ اهوال‌ موقف‌ قیامت‌، و تعجیل‌ دادن‌ در حساب‌. دوّم‌: در داخل‌ کردن‌ گروهی‌ را بدون‌ حساب‌ در بهشت‌، و این‌ نیز دربارۀ رسول‌ الله‌ ص وارد است‌. سوّم‌: شفاعت‌ دربارۀ کسانی‌ که‌ آتش‌ بر آنها واجب‌ شده‌ است‌؛ و دربارۀ این‌ افراد، رسول‌ الله‌ ص و هر کس‌ دیگر را که‌ خداوند بخواهد شفاعت‌ می‌کنند. چهارم‌: دربارۀ مؤمنینی‌ که‌ داخل‌ در آتش‌ شده‌اند؛ و دربارۀ آنان‌ نیز احادیثی‌ وارد شده‌ است‌، که‌ به‌ شفاعت‌ رسول‌ الله‌ ص و فرشتگان‌ و برادران‌ مؤمنشان‌ خارج‌ می‌شوند و پس‌ از آن‌ هر کسی‌ که‌ گویندۀ لا إلَهَ إلاّ اللَهُ است‌ خداوند او را خارج‌ میکند، و همانطور که‌ در حدیث‌ آمده‌ است‌، در آتش‌ باقی‌ نمی‌مانند مگر کافران‌. پنجم‌: شفاعت‌ برای‌ ازدیاد درجات‌ مردم‌ بهشتی‌؛ 📚بحار الانوار طبع‌ حروفی‌، ج‌ 8، ص‌ 62 و 63 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 کفاره ی غیبت 🔴 📝 آیا می توان بدون گرفتن از فرد غیبت شونده توبه کرد؟ 🔹 با توجه به این که غیبت از است، بنابر این در مرحله اول باید از غیبت شونده رضایت گرفت، آن گاه به درگاه الهی از این گناه کرد. اما اگر رضایت گرفتن از غیبت شونده به هر دلیلی ممکن نباشد و یا این که گفتن به او موجب مفسده ای مهم تر می شود و ... که در این صورت با توجه به روایات معصومان (ع) باید برای او استغفار نمود و این کفاره غیبت او است. 🔸 در این باره به دو روایت اشاره می کنیم: 🌸 امام صادق (ع) می فرماید از پیامبر (ص) پرسیده شد: کفاره غیبت چیست؟ حضرت فرمود: هر وقت یادت آمد، برای او از خداوند طلب آمرزش کن. 🌸 امام صادق (ع) در روایت دیگر می فرماید: اگر غیبت کردى و خبرش به غیبت شده رسید، پس راهى نمی ماند جز حلالیت خواستن از او، امّا اگر خبرش به او نرسیده، از خداوند برایش طلب آمرزش کن. 📚 مجلسی، محمد باقر، بحارالأنوار، ج 72، ص 241 و 242 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 بلندای رهایی 🔸 گاهی انسان از خدای سبحان می خواهد که مرا به طرف خودت جذب بکن؛ گاهی در دعاهای معمولی این است که مرا هدایت بکن که در این دعاها معمولاً هدایت، به معنای ایصال به مطلوب است؛ گاهی دعا این است که مرا جذب بکن: «و اجذبنی». این دعای عرفه سیدالشهداء است که به خدا عرض می کند مرا جذب بکن که من بشوم مجذوب؛ ، سریع تر می رود و احساس خستگی نمی کند. 🔸 گاهی از ذات اقدس الهی درخواست می شود که توفیقی بده که من قطع علاقه کنم، از این بالاتر گاهی از خدا خواسته می شود که مرا منقطع کن که از دنیا بِبُرم و قله این مراتب و بالاترین مرتبه آن، است. 🔸 تفاوت اساسی انقطاع و کمال انقطاع، آن است که در انقطاع، شخص، از غیر خدا منقطع شد ولی این انقطاع را می بیند که من منقطع هستم؛ اما کمال انقطاع، این فضیلت را دارد که دیگر آن شخص به این انقطاع هم نگاه نمی کند، وقتی انقطاع را ندید، ؛ «هَبْ لِی كَمَالَ‏ الِانْقِطَاعِ‏ إِلَیك‏». 📚 درس خارج فقه قرض جلسه 24 تاریخ: 1394/03/06 🔰 @p_eteghadi 🔰