💌 امام زمان کنار ماست
💠 امام صادق(علیهالسلام):
🔸 مهدی بین مردم رفت و آمد می کند، در بازارهای ایشان راه می رود، و روی فرشهای آنان قدم میگذارد ولی او را نمی شناسند…😔
یَتَرَدَّدُ بَینَهُم وَ یَمشی فی اَسواقِهِم وَیَطَا فُرُشَهُم وَلایَعرِفُونَهُ.
📚 بحارالانوار؛52:154
🔰 @p_eteghadi 🔰
#سوال
امیرالمومنین (ع) فرمودند: در عفو لذتیست که در انتقام نیست، پس چرا قاتل امام علي علیه السلام عفو نشد؟ مگر ائمه (ع) مظهر بخشش نیستند؟ پس چرا امام حسن ( ع ) ابن ملجم را عفو نکرد ؟
✅پاسخ:
1⃣تعدد اولیا دم:
از منظر فقهی با تعدد اولیا دم، همگی در عرض یکدیگر و حق قصاص برای آنان به گونه مستقل و مجزا ثابت بوده و عدم قصاص قاتل تنها با عفو همه آنها صورت پذیرفته و فرزند بزرگتر از سهمی بیشتر برخوردار نمیباشد. بر این پایه با وجود بیست و هفت فرزند از امیرمومنان(ع) در هنگام قصاص ابن ملجم، عفو وی منوط به عفو همه آنها بوده به طوری که حتی با عدم عفوتنهایک نفرازآنها، گریزی ازقصاص نخواهد بود.نتیجتا با عفو امام مجتبی(ع)، لزوما ابن ملجم از قصاص رهایی نمییافت.
2⃣گزارش هایی كه در آثار مكتوب اسلامي در مورد وصيت اميرمؤمنان به امام مجتبي عليهالسلام درباره ابن ملجم، منعكس شده به خوبی معلوم میشود كه آن حضرت خود به قصاص، ابن ملجم وصيت نموده بود از جمله شيخ طوسی از ابی مطر پاسخ اميرمومنان عليه السلام را در جواب امام حسن عليه السلام كه فرمود آيا او را بكشم؟ چنین منعکس نموده است " او را حبس كن، اگر من از دنيا رفتم اورا بكشيد". و نيز برپایه گزارش ديگری فرمود: " ای بنی عبدالمطلب خون مسلمين را به خاطر قتل من نريزيد مگر خون قاتلم را، اگر از ضربت او از دنيا رفتم، يك ضربت به او بزنيد و...
❓️اما اين كه چرا امیرمؤمنان(ع)، عفو نفرمود، در خلال پاسخهای بعدی، ارائه شده است.
3⃣دوگانگی عفو در میراث مأثور اسلامی علاوه بر تاکید بر عفو و بخشش دیگران، گاه به عدم عفو نیز تاکید شده تا جایی که خداوند و معصومان عليهم السلام سفارش به عدم عفو و بخشش در آن موارد نموده اند كه به نمونه هایی از فرمايشات امیرمؤمنان عليه السلام اشاره و برعملکرد ابن ملجم تطبيق میدهيم.
از جمله آن که امیرمؤمنان عليه السلام عفو انسان پست و فرومایه را به عنوان عامل تباهی معرفی نموده و نیز عفو مجرم پس از گواهی شاهدان را از اختیارات امام معصوم عليهم السلام خارج شمرده شده، همچنین وصیت امیرمؤمنان علیهالسلام، با عبارتهای دیگری نیز چون: فاقتلوه كماقتلني، ابن اثير، الكامل في التاريخ، 3/ 389، منعکس شده است.] و نیز از آن حضرت چنین گزارش شده که فرمود: عفو از كسي شايسته است كه به خطای خود اعتراف دارد؛ نه آنكه بر عملش اصرار ورزد.
🌿بر این اساس میگوییم: طبق گزارشات رسيده در آثار مكتوب اسلامي درباره رفتار ابن ملجم بعد از به شهادت رساندن اميرالمؤمنين عليه السلام، به روشنی عفو وی را فاقد صلاحیت های لازم در احادیث فوق میبينيم زیرا او نه تنها پشیمان نشد، و اعتراف بر جرم خود نكرد. بلكه اصرار برعمل خود داشت. كه به گزارشاتی از آن اشاره میكنيم: وقتی وي دستگیر و او را نزد امام حسن عليه السلام آوردند، درخواست سخن آهسته با آن حضرت نمود و امام مجتبی عليه السلام اجازه نداد و فرمود: میخواهد گوش مرا به دندان بگيرد، ابن ملجم در اين هنگام گفت: به خدا سوگند اگر مىگذاشت گوشش را از سرش جدا میکردم.
1. وقتي او را نزد اميرمؤمنان عليه السلام آوردند حضرت پرسيدند: چه چيزي تورا براين كار واداشت؟گفت: چهل صباح است كه شمشير را تيز میكنم و از خداى تعالى میخواهم كه بدترين خلق به وسيله آن كشته شود، آن حضرت فرمود: تنها تو را كشته میبينم، و تو را جز بدترين خلق خدا،نمىبينم ...
🔰از آنچه تقدیم شد اوج جسارت و عدم ندامت ابن ملجم به روشني ديده میشود و اين كه مصداق بارزی براي عفو ناپسند و زیانبار بوده است.
4⃣ نمونههای واقعی از عفو نکردن خداوند متعال و معصومین در میراث مکتوب اسلامی نیز میتوان یافت که با امکان عفو در آنها، شاهد عفو نمیباشیم که به خاطر جلوگيري از اطاله كلام از ذكر آنها خود داری میكنيم
5⃣ با توجه به گزارشهای تاریخی مرتبط با شهادت امیرمومنان عليه السلام، قصاص ابن ملجم بهترین گزینه فراروی امام مجتبی عليه السلام بوده است، گزارشهایی که در آن امیرمؤمنان عليه السلام خاندان خود (بنی عبدالمطلب) را از ریختن خون مسلمانان با شعار امیرمؤمنان کشته شد، باز داشته و یک جان را در برابر یک جان مطرح نمود و نیز در آنها نهی آن حضرت از مثله کردن ابن ملجم و استناد آن به نهی رسول خدا صلي الله عليه واله از این کار [همان ص 343] منعکس شده و نیز گزارشهایی که حاکی از هجوم مردم برای قتل ابن ملجم و متفرق شدن آنان با سخنان امام حسين عليه السلام و رساندن پيام اميرمؤمنان عليه السلام پيش از شهادت دارد. به نظر میرسد كه قصاص وی از کشته شدن سایر مسلمانان كه به نحوی با ابن ملجم مرتبط میشدند، پیشگیری نمود و با قصاص وی به يك بحران بزرگ اجتماعی خاتمه داد و مصداق روشنی براي آيه «وَلَكُمْ فِي الْقِصاصِ حَياة ياأُولِي الْأَلْبابِ لَعَلَّكُمْ تَتقون» [بقره/۱۷۹] گردید.
🔰 @p_eteghadi 🔰
📌متن شبهه 👇
خدا را قبول ندارم، چون او را نمیبینم.
پاسخ این شبهه چیست؟
📌پاسخ 👇
✅دانشجویی به استادش گفت: استاد وقتی كه من خدا را نمی بینم چگونه او را باور کنم و به او ایمان بیاورم؟
🔰استاد پاسخ داد: خیلی چیزها هستند که ما نمی بینیم و نمی توانیم ببینیم و يا حسّ كنيم ولي وجود دارند و مي توانند وجود داشته باشند و ما وجودشان را هم باور داریم.
1⃣ آيا شما هوا را مي بينيد؟
2⃣آيا شما قوه جاذبه را مي بينيد؟
3⃣آيا شما عقل و مهر و محبت و دوستي و يا بهتر بگويم در عصر حاضري كه در آن زندگي مي كنيم، امواج راديويي و سيگنالهاي صوتي و تصويري ِماهواره اي و موبايل و اينترنتي و از این قبيل را مي توانيد مشاهده كنيد و ببينيد.
4⃣ آيا شما حدود دويست تا سيصد ميليون حيواناتي را كه روي پوست بدن شما به نام " مايتها " زندگي و از پوست بدن شما تغذيه مي كنند را مي بينيد؟
5⃣ آيا شما پدران گذشته چندين نسل قبل از خود را مي توانيد ببينيد؟
✅ بله آثار اين چيزها و افراد را مي توانيم ببينيم اما ديدن آنها نياز به وسائل مربوط به خودشان دارد.
⚛بايد به شما بگويم كه اين امواج و سيگنالهاي صوتي و تصويري هرگز براي انسان قابل رويت نخواهند بود ولي شما مطمئنيد كه وجود دارند و به وسيله آنهاست كه شما مي توانيد صداي افراد را در گوشي همراه خود بشنويد و يا تصاوير تلويزيون و ماهواره را ببينيد.
☑️ديدن خداوند با چشم سر امكان پذير نيست.
چون خدا
1⃣جسم نیست،
2⃣جسمانی نیست،
3⃣محدود نیست،
4⃣شکل ندارد
⚛ بلكه بايد خداوند را با دل ديد.
⚛ بلکه باید خدا را با عقل اثبات کرد.
⚛ بايد خدا را از راه آثار ديد.
☑️ مثلا این نظم عالم، ناظم نمي خواهد؟
☑️ این حرکت عالم، حرکت دهنده نمي خواهد؟؟
☑️ این موجوداتی که میتوانستند و ميتوانند نباشند برای به وجود آمدن علت نمی خواهند؟؟
☑️ و....
🔰 هر چه كه ديده نمي شود، دليل بر عدم وجود و هستي آن نيست.
⁉️ آيا علم و سواد افراد را مي توانيم با چشم، در ظاهر آنها ببينيم؟
🔰پس ندیدن دليل بر نبودن نیست
❇️ بلکه اگر چشم دلمان باز شود، خدا را هم می بینیم البته نه با چشم سر.
⚛خدا را از راه آثار
از راه عقل
از راه دل
از راه تجربه
از راه های مختلف می توان دید.
🔰 @p_eteghadi 🔰
278K
آیا ما آخر که #عذاب گناهمون رو کشیدیم به بهشت می رویم؟
اینا رو خیلیا میگن و میگن ما گناهمون رو میکنیم و خوش میگذرونیم چون آخرش میریم بهشت فوقش عذابی هم بعد بکشیم ولی نتیجه اینکه میریم بهشت.
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#جنگ_رسانه_ای
📽 #اخبار دروغ و کذب چه اثری بر دل دارد؟
🔊 #استاد_عابدینی
🔻جنگ رسانه ای #معاویه بر علیه #امیرالمؤمنین علی علیه السلام
🏷وقتی صد #خبر کذب بشنویم چه میشود؟ هرکدام یک اثری ندارد؟!
اگر دلمان را راحت در اختیار هر خبری گذاشتیم، منتظر این تاثیرات باشیم..
دوران #ظهور حضرت، جنگ #جنگ_روایتها و گفتگوهاست. چرا؟
چون ارادهها تابع روایتها و دادههاست...
مراقب ورودی ها باشیم.
دادهها را کنترل کنیم.
ریزش در دوران ظهور بسیار فراوان است.
🔰 @p_eteghadi 🔰
194.7K
⭕️ سوال
❓با یک برهان ساده #ولایت_فقیه را توضیح دهید؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
پرسمان اعتقادی
💢 سلسله مباحث معادشناسی 🔹 قسمت بیستم و دوم 🔻 رخدادهای قبل از موت (۲) 🎙 استاد محمدی شاهرودی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 سلسله مباحث معادشناسی
🔹 قسمت بیست و سوم
🔻 رخدادهای قبل از موت (۳)
حضور اهل بیت علیهم السلام بر بالین محتضر
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
شبهات دانش آموزی
#سوال
اگر خدا عادل است، چرا به بعضیها زیاد و به بعضیها کم روزی میدهد؟
#پاسخ
🔷 اول: تصور کنید یک دیوار دو متری بر سر راه باشد و سه نفر بخواهند از این دیوار سه متری عبور کنند یا بخواهند پشت دیوار را ببینند. نفر اول قدش 180 سانتیمتر است نفر دوم قدش 160 و نفر سوم 120 سانتیمتر است. اگر بخواهیم به هر کدام از این سه نفر به طور مساوی دو میز 20 سانتیمتری بدهیم که پشت دیوار را ببینند، نفر اول با این میز 20 سانتیمتر هم بالاتر میرود. نفر دوم به زور به دیوار میرسد و نفر سوم 20 سانتیمتر کم میآورد. ولی اگر به نفر اول یک میز بدهیم به دیوار میرسد. به نفر دوم دو تا میز بدهیم میرسد. و به نفر سوم باید چهار تا میز بدهیم تا به دیوار برسد. به نظر شما عدالت این است که به طور مساوی به هر یک از این سه نفر دو عدد میز بدهیم یا اینکه به هر کدام با توجه به شرایط و تفاوتهای آنها میز بدهیم؟!
🔻 مسلما عدالت این نیست که به طور مساوی به همه به یک اندازه روزی داده شود بلکه خداوند با توجه به شرایط و تفاوتها به افراد روزی میدهد.
🔶 دوم: یک معلم وقتی بخواهد دانش آموزان را تنبیه یا تشویق کند، باید ویژگیها و تفاوتهای آنها را در نظر بگیرد. مثلا یک دانش آموزی که هوش کمتری دارد باید بیشتر با او کار کند.
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فضائل_امیرالمومنین
📽 رد خنده دار عالم اهل سنت بر فضیلت عظیم #امیرالمؤمنین علیه السلام در #جنگ_خندق و کشتن #عمرو_بن_عبدود
🔊 حجتالاسلام #حامد_کاشانی
🔰 @p_eteghadi 🔰
مداحی_آنلاین_علم_امام_رضا_حجت_السلام_رفیعی.mp3
1.21M
♨️ علم امام رضا(ع)
👌 سخنرانی بسیار شنیدنی
🎙حجتالاسلام رفیعی
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥#تصویری
🔅برکات نماز اول وقت
🔰#استاد_مؤمنی
🔰 @p_eteghadi 🔰
44.5K
#سوال
بعد از سیاره ها و سیاهی دنیا به کجا می رسد؟
🔰 @p_eteghadi 🔰
#تلنگر
الان که ما زندهایم و داریم نفس میکشیم ، به نظرتون چند نفر در همین لحظه ، زمان مرگشون فرا میرسه ؟
یک نفر ؟ دو نفر؟ سه نفر ؟
صد نفر ؟ یک میلیون نفر ؟ یک میلیارد نفر ؟؟
دقیقا چند نفر ؟؟
اصلا ممکنه این افراد چه کسانی باشند ؟
یک فقیر ؟ یا یک پولدار؟؟ رئیس جمهور یک کشور ؟؟ یا شاید پدر یک خانواده ، شاید مادر ، شاید برادر ، شاید هم خواهر .
ممکنه زمانِ مرگ هر کدوم از اینا باشه ، اینا که از قبل آمادگی نداشتن که بخوان با خودشون وسیله جمع کنند ، پول جمع کنند تا هر چی که میخوان رو بخرن .
میبینید ؟؟
مرگ از رگه گردن به ما انسانها نزدیکتره و فقیر و پولدار ، زن و مرد هم نمیشناسه .
خب مرگ که از خدا بهتر و سَرتر نیست که هست ؟؟
چرا نمیآیید توی این چند سال ، چند لحظه یا چند ثانیه که زندهایم یکمی به خدا فکر کنیم ؟؟
خدا حتی از مرگ هم نزدیکتره به ما .
خدایی که هر روز باعث ناراحتیش میشیم و اون با مهربانی تمام و صبوری کامل ما رو به سمت خودش فرا میخونه .
به درد و دل بندههاش گوش میده .
بیایید بیشتر حواسمون به خدامون باشه.
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 #حدیث_نگاشت
🔹️فایده عمل به دانستهها
✍🏻 امام محمّدباقر علیهالسّلام میفرماید:
«مَنْ عَمِلَ بِمَا يَعْلَمُ، عَلَّمَهُ اللَّهُ تَعَالَى مَا لَمْ يَعْلَمْ»؛ هرکس به آنچه میداند عمل کند، خداوند آنچه را نمیداند، به او خواهد آموخت.
📚 نزهةالنّاظر و تنبیهالخاطر، حُلوانی، ص102.
🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال
⁉️ چرا شیعه را مذهب جعفری نامیدهاند؟
#پاسخ
🔹 همزمان با شکلگیری نخستین دستگاههای مدون فقهی به عنوان مذهب، فقه امامیه نیز توسط امام صادق علیهالسلام تدوین یافت و مذهب فقهی امامیه، همانند دیگر مذاهب فقهی که هر یک به نام بنیانگذارشان حنفی، مالکی، حنبلی و شافعی، نامگذاری شده بودند، مذهب «جعفری» نام گرفت. نامی که هم از سوی امامیه و هم از سوی اهل سنت از همان زمان به این مذهب اطلاق میشد.
🔸 امام صادق علیهالسلام در این دوره علاوه بر بیان فروعات فقهی، اسلوب و چهارچوب فقه شیعه را نیز مشخص کردند. یکی از مهمترین مشخصات فقه شیعه که توسط امام صادق مورد تاکید ويژه قرار گرفت، مخالفت با قیاس و استحسان عقلی بود. تمام مذاهب چهارگانه اهل سنت کم و بیش از این اصول عقلی برای استنباط احکام استفاده میکنند. امام صادق علیهالسلام در ضمن مباحثهای با ابوحنیفه به طور کامل این روش را رد کرده و بطلان آنرا به اثبات میرسانند.
🔹 کمبود روایات پیامبر در میان مسلمانان موجب شد، اهل سنت نه تنها اقوال صحابه و تابعین، بلکه سخنان مشهور و سیره عملی مسلمانان را بدون استنادِ روشن به پیامبر، به عنوان دلیلِ فقهی قلمداد کنند.
امام صادق علیهالسلام به شدت با این موضوع مخالفت کرده و مذهب شیعه را از تمسک به چنین منابع و مستنداتی دور کردند. حضرت در این باره میفرمایند:
«آن کس که دین خود را از دهان مردان [انسانهای معمولی بدون استناد به پیامبر] بگیرد، مردان او را نابود خواهند کرد و آن کس که دین خود را از کتاب و سنت بگیرد، تا زمانی که کوهها برجایند، پابرجا خواهد بود.»
🔰 @p_eteghadi 🔰