eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.4هزار دنبال‌کننده
8.8هزار عکس
4.1هزار ویدیو
66 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
293_89071003610-2_a2.mp3
2.67M
چکار کنیم که بچه ها درباره نماز با انگیزه بشوند و با آگاهی نسبت به چرایی آن نماز بخواند؟ 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
294_89071003610-3_a2.mp3
3.8M
اعتماد به نفس پایین کودک و خجالتی بودن او 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
دوستان گلم این کانال لباس عالیه👆🏻 قیمتاش نسبت به کاراش حرف نداره👌🏻 من خودم همش ازشون خرید میکنم به فامیلامونم معرفیشون کردم تایید شدن باخیال راحت عضو بشید 😇🙏🏻
356_5_a2.mp3
569.8K
چه كار كنیم تا محبتمان به اهل بيت زياد شود؟ در مراسم ها اشكمان در نمي آید! 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
355_4_a2.mp3
407.5K
آیا جهان آخرت خلق شده؟ یعنی همان طور که ما در بطن مادر، در دنیا هم بودیم، و هم زمان با دنیا، در عالم برزخ که بزرگ تر از دنیا هست می باشیم، در حال حاضر در عالم آخرت هم هستیم؟ 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🌸🌿 🔴آیا داستان نافرمانی ابلیس از سجده کردن و...در قرآن یک حادثه عینی و واقعی است، یا از باب تشبیه و تمثیل است؟ ✍️جواب: ☑️اولا: آفرینش انسان‌ها از خاک و دمیدن روح خداوندی در آن کالبد خاکی و سر پیچی موجودی به نام ابلیس، از فرمان پروردگار جهان در سجده کردن بر انسان، حقیقتی است که در آیات متعددی از قرآن کریم و روایات معصومان(ع) به آن تصریح شده است. ⚠️هیچ‌یک از ارکان تشبیه در قرآن یا کلام معصومان وجود ندارد تا بخواهیم داستان چگونگی آفرینش و نافرمانی ابلیس از سجده کردن و همچنین خود ابلیس را حمل بر تشبیه یا مجاز نماییم. 🔹ثانیا: ثابت نشدن چیزی از نظر علمی دلیل بر وجود نداشتن یا واقعیت نداشتن آن نیست. بلکه گاهی آن چیز از اموری است که قابلیت اثبات با علم را ندارد مانند حوادث تاریخی و نقل داستان زندگی اقوام و پادشاهان گذشته، 👈و گاهی نیز علم به کمال نرسیده و ناتوان از اثبات آن می‌باشد؛ مانند حقیقت و ماهیت و محل و مکان و چگونگی عملکرد روح، با اینکه حتی در علوم جدید نیز وجود روح پذیرفته شده است که از آن به «من» یا همان شخصیت فرد یاد می‌‌شود؟ اما ماهیت و حقیقت و دیگر خصوصیات آن در علوم تجربی به اثبات نرسیده است. ✌️بنابراین اثبات نشدن چگونگی آفرینش انسان و یا وجود ابلیس از نظر علوم تجربی دلیلی بر واقعیت نداشتن آنها و تشبیه و خیالی بودن نیست. 🌻🍃 ❗️اما سخن پیرامون ابلیس و نافرمانی او نیز در آیات متعددی از قرآن کریم ذکر شده است؛ از جمله می‌توان به آیات 71 تا 78 سوره «صاد» اشاره کرد که خداوند می‌‌فرماید: « إِذْ قالَ رَبُّکَ لِلْمَلائِکَةِ إِنِّی خالِقٌ بَشَراً مِنْ طینٍ* فَإِذا سَوَّیْتُهُ وَ نَفَخْتُ فیهِ مِنْ رُوحی فَقَعُوا لَهُ ساجِدینَ* فَسَجَدَ الْمَلائِکَةُ کُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ* إِلاَّ إِبْلیسَ اسْتَکْبَرَ وَ کانَ مِنَ الْکافِرینَ* قالَ یا إِبْلیسُ ما مَنَعَکَ أَنْ تَسْجُدَ لِما خَلَقْتُ بِیَدَیَّ أَسْتَکْبَرْتَ أَمْ کُنْتَ مِنَ الْعالینَ* قالَ أَنَا خَیْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَنی مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طینٍ* قالَ فَاخْرُجْ مِنْها فَإِنَّکَ رَجیمٌ* وَ إِنَّ عَلَیْکَ لَعْنَتی إِلى یَوْمِ الدِّینِ». ✅در تمام آیات یاد شده و دیگر آیات قرآن کریم، این موجودی که نافرمانی کرده و از سجده نمودن ابا داشته یک فرد و شخص بوده که از او با عنوان ابلیس یاد شده است. و غیر از ابلیس که بر فرض او را «مشبه» بدانیم نه نام دیگری در این آیات به عنوان «مشبه به» ذکر شده نه شباهتی بین این موجود و موجود دیگر ذکر گردیده نه ادات تشبیه بکار گرفته شده و حتی قرینه‌ای نیز در کلام وجود ندارد تا بخواهیم لفظ ابلیس را که علم شده برای آن موجود خاص بر یک معنای مجازی و عام انصراف بدهیم یا بگوییم ابلیس از باب تشبیه و نمادی برای شرارت ذکر گردیده و مراد پروردگار همان نفس اماره است. ✏️چگونه می‌توان داستان آفرینش و نافرمانی ابلیس و...، را در قرآن حمل بر تشبیه و تمثیل و یا معنای مجازی نماییم با اینکه هیچ یک از ارکان تشبیه و هیچگونه قرینه‌ای برای اراده معنای تشبیهی و مجازی در آن وجود نداشته باشد و بر خلاف صناعت ادبی و فصاحت و بلاغت سخن گفته باشد، ‼️در حالیکه قرآن در اوج فصاحت و بلاغت است و حتی این فصاحت و بلاغت یکی ازمعجزه‌های جاودانه برای آن ذکر شده است و برای اثبات حقانیت خود دیگران را به تحدی و هماوردی در فصاحت و بلاغت به آوردن یک سوره مانند سوره قرآن دعوت کرده است. ................................................... 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🍀🍁🍀 ♨️سوال: چرا زن باید موهایش را بپوشاند، ولی مرد نباید موهایش را بپوشاند؟ ✅اسلام از مرد نیز خواسته است که در برخورد با نا محرم چشم های خود را به زیر اندازد و در پوشیدن لباس، شئون اسلامی را نگه دارد. امّا به هر حال، جمال زن و وضعیت جسمی و روحی او اقتضای رعایت بیشتر حجاب و حیا را دارد. اسلام می خواهد زن کرامت داشته باشد و به عنوان یک انسان ظاهر شود، نه به عنوان جنس مخالف مرد و کالا. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
منظور از آمادگی روانی ملّت ها برای ظهور امام زمان(عج) چیست؟ ✅مردم جهان باید برای اجرای اصول اخلاقی و دینی تشنه گردند و تا زمانی که چنین زمینه ای نباشد عرضه ی هر نوع برنامه مادی و معنوی موثر نخواهد بود. 💠امام محمدباقر(ع) فرمودند: روزی که قائم(عج) قیام کند، خدا دست خود را بر سر بندگان می گذارد و در پرتو آن عقل ها را کامل می کند و شعور آنان به بالاترین حد خود می رسد. 📚منبع؛ کافی ج1ص25 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🌴💐 .......................................... 🔴مهدویت نوعیّه و شخصیّه چیست؟ 🔴وعقیده صوفیه بخصوص نور علی تابنده رئیس کنونی آنها؟ ✍️جواب: ✅در باب مهدویت عقیده مذهب شیعه این است که مهدویت خاصه، صحیح و مقبول است و به تعبیر دیگر آنچه مورد پذیرش است مهدویت شخصیه است نه مهدویت نوعیه. 🔻اما برخی از صوفیه و عرفا قائل به مهدویت نوعیه بوده یا هستند. به این معنا که عقیده دارند در هر عصر و دوره ای باید یک مهدی وجود داشته باشد که ویژگی ها و خواص مهدویت و هادویت را داشته باشد و می گویند هیچ عصری خالی از یک مهدی هادی نیست و ضرورتی هم ندارد که مشخص شود از نسل چه کسی است و چه خصائصی را داراست؟ ‼️ این عقیده بعضی صوفیه و عرفا (مثل مولوی)است که البته از نظر ما نامفهوم و بلکه مردود است. ✳️از جمله این صوفیان در عصر حاضر ملا سلطان گنابادی ورئیس کنونی فرقه ی گنابادی نور علی تابنده که خود را قطب و بزرگ زمان و در تصوف کوشیده شده برای او منزلت و مقامی مانند امام معصوم فراهم آورند تا بتوانند قطبیت را در کنار مهدویت قرار داده نهایتاً آخر دور ورا که از اول غیبت کبری است ظهور دور قطبیت و ختم دور امامت بدانند. چنان که جنید بغدادی را اول الاقطاب می دانند یعنی آغاز کننده دور قطبیت در غیبت که به خیال صوفیه تأمین کننده امامت در ایام غیبت امامت است.‼️ 💐🌴 ⚠️عقیده مبرهن و مستدل مذهب شیعه آن است که مهدویت، مهدویت شخصیه است، یعنی یک فرد است که مهدی این امت و موعود امت ها و ملت ها ست و ابعاد و ویژگی های او مشخص است. خانواده، پدر و مادر، محل ولادت و غائب شدن و نشانه های ظهور و حتی خصوصیات جسمی او و در یک کلام همه ابعاد مربوط به او اعلام شده است و با این مشخصات و ویژگی های ذکر شده، ما فقط یک مهدی را قبول داریم. آری یک فرد به عنوان مهدی (عج)است که واجد و جامع تمامی این خصائص و ویژگی ها و نشانه هاست . ................................ 📚منبع :کتاب معارف ایت الله سید علی شفیعی /نشریه موعود شماره11ص78و79 وبه کتاب مولوی نامه تالیف مرحوم جلال الدین همائی، ج دوم، صفحات 850 تا843 و 901 تا897 مراجعه شود. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
دوستای خوبم این کانال برای یه بانوی ایرانی هست که خوشون زحمت میکشن کاراشونو درست میکنن نون حلال در میارن سریع عضو شید و حمایتشون کنید 🙏🏻🙏🏻👏🏻👏🏻👌🏻👌🏻😍😍
💠💢 🌹نقش فقها در حکومت🌹 🔴پرسش : نقش فقيهان در حكومت دينى تا چه اندازه است و در مقام تعارض بين نظر فقها و حاكمان دينى كدام مقدّم است؟ ✍️پاسخ: ✅الف. فقيهان در بخش هايى از حكومت ـ كه جايگاه انطباق رفتار سياسى و اجتماعى دولت با موازين شرعى است ـ نقش اول را ايفا مى كنند. ضمن آنكه رهبرى نظام اسلامى در عصر غيبت، به عهده فقيه عادل و جامع شرايط و صاحب منصب افتا و توانا در امر مديريت كلان اجتماعى است. 🔻ب. در تعارض بين نظر فقيهان و حاكمان، بايد چند نكته را در نظر داشت: يك. مقصود از حاكمان كيانند؟ دو. موضوع و مورد تعارض كدام است؟ ⚠️اگر مقصود از «حاكمان» همه دست اندركاران حكومت باشد، در اين صورت نمى توان به طور قاطع و تحت هر شرايطى، نظر هر يك از كارگزاران نظام را بر نظر «فقيه»مقدم داشت؛ به ويژه اگر فقها برخلاف شرع بودن آن، اتفاق نظر داشته باشند. اما اگر چيزى در حوزه اختيارات قانونى شخصى بوده و آن مسئله نزد همه فقيهان خلاف شرع تلقى نشود، با مخالفت برخى از آنان، لزوما رأى فقيهِ مخالف مقدّم نيست. 🔸سه. اگر مقصود از حاكمان، «ولى فقيه» است؛ مسلما حكم او در مسائل حكومتى بر آراى ديگر فقيهان مقدّم است. همه فقها بر اين مسئله اتفاق نظر دارند كه مزاحمت با ولى فقيه در حوزه «مسائل حكومتى» جايز نيست. 💯البته بايد توجه داشت تقدّم حكم «ولى امر» تنها در احكام حكومتى است؛ ولى در مسائل ديگر، هر فقيهى بر اساس استنباط خود عمل مى كند و مقلدانش نيز از فتاواى او تبعيت مى كنند. 🔺چهار. در مواردى نظر فقيهان داراى اعتبار قانونى است؛ مانند مواردى كه شوراى نگهبان بايد مشروع بودن چيزى را تأييد كند. در اين صورت اگر اين شورا در حيطه وظايف قانونى خود، چيزى را غيرشرعى معرفى كند، نظر آن متبَّع است؛ مگر آنكه مجمع تشخيص مصلحت، آن را تأييد كند كه در اين صورت بر اساس حكم ولايى مقدم مى شود.(1) ......................................... [1]ـ براى آگاهى بيشتر رجوع شود به 👈محمدهادى معرفت ، جامعه مدنى، ص 163؛ 👈مهورى، محمدحسين، مرجعيت و رهبرى مقاله حكومت اسلامى، سال پنجم، شماره دوم؛ 👈 كاظم قاضى زاده، انديشه هاى فقهى و سياسى امام خمينى، ص 222. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
....................................... 🌾🔷 🔴 علّت سخن گفتن قرآن با دو زبان ظاهر و باطن برای چیست؟ ✅اولا: انسان به علت دارا بودن پیکر مادی، در مادیّات غوطه ور است و بیشتر توجهش به امور مادی است و قدرت درک مفاهیم عمیق دینی را ندارد. ✅ثانیا: سطح فکر مردم و توجه معنوی آنان با هم متفاوت است و میزان فهم و درک آنان یکسان نیست. به همین جهت لازم بود که در قرآن مطالبی باشد که جوابگوی نیازهای معنوی افراد خاص در سطوح مختلف باشد. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🌿✨ سوالات مهدویت 🔴 چرا حضرت مهدی(عج) مانند اجداد خود ظاهر نمی شود تا که پیروز و یا در راه خدا شهید شود؟ 🔵 پایتخت حکومت حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) کجاست؟ 🔴اگر اعمال ما بر امام زمان(عج)عرضه میشود پس ستارالعیوب بودن خدا برای چیست؟ ✅ظهور حضرت برای تحقق هدف و دعوت انبیا و صلح و صفا و عدل و داد و امنیت عمومی در سراسر گیتی است. و واضح است که مجری این برنامه باید در شرایطی قیام کند که پیروزی او صد درصد حتمی باشد و تا این شرائط فراهم نشود ظهور رخ نمی دهد. ✅امام صادق(ع) در ضمن حدیثی مفصّل درباره حضرت ولی عصر(عج) می فرمایند: مرکز حکومت او کوفه و مرکز قضاوت هایش مسجد کوفه و مرکز بیت المال و محل تقسیم غنائم مسلمانان مسجد سهله، و محل خلوت و مناجات های ایشان تپه های سپید و نورانی نجف اشرف است. 📚بحارالانوار ج53ص11 ✅معنای ستار بودن خدا آن است که اعمال انسانها را از دیگر انسانها می پوشاند تا آبروی آنها حفظ شود. امام(عج) مظهر اسماء و صفات الهی است و همانگونه که خدا ناظر است، امام(ع) هم ناظر اعمال ماست و این خود آثار سازنده فراوانی دارد. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🌐💢 🔴 بهائیت چیست؟ و اعتقاد آنها چگونه است؟ ✅بهائیت دین نیست، بلکه فرقه ای استعماری و غیر آسمانی است. 🔻بهائیان معتقدند که بهاءالله، جدیدترین فرستاده خدا در سلسله پیامبران پیشین و دیانت بهائی در تداوم مسیر ادیان سامی است. ‼️در اسلام، محمد بن عبدالله(ص) آخرین پیامبر از سلسلهٔ پیامبران دانسته می‌شود و اسلام تائید کننده و تکمیل کنندهٔ وحی‌ها به پیامبران قبلی دانسته می‌شود. ⚠️بهائیان به خدایی معتقدند که یگانه، جاوید و خالق همه چیز است. این خدا به طور مستقیم در دسترس نیست ولی از طریق وحی با پیامبران ارتباط برقرار می‌کند که در این دین، پیامبر تجلی خداوندی است. تجدید دین از اصول این آئین است. و یکتایی خداوند از آموزه‌های بنیادین دین بهائی است. خداوند در دین بهائی، غیرقابل ادراک، غیرقابل دسترس، منبع تمام وحی، ابدی، عالِم کل، کل، همه‌جا حاضر و قدیر توصیف شده‌است. 🔰بهائیان معتقدند که درک مستقیم ذات خداوند غیرممکن است. اگر چه دسترسی مستقیم به خداوند امکان‌پذیر نیست، ولی بهائیان اعتقاد دارند که خداوند قصد و اراده خود را به اشکال مختلف معرفی می‌کند. او هر از گاهی چند، با استفاده از فرستادگان خودش که در دین بهائی به آنها مظاهر ظهور الهی گفته می‌شود با بشر مکالمه می‌کند. این مظاهر ظهور قصد دارند ادیان را در جهان اشاعه داده و برپا کنند. .......................برای مطالعه بیشتر به این کتب مراجعه شود: منابع ؛ 1-حیدری، محمد «اهمیت همزیستی با بهاییان برای مسلمانان» 2-اصول اعتقادات بهائی، صفحهٔ ۱۳ 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠💢💠 .............................................. ♨️سوال: 🔴چه کنیم که عالم قبر و برزخ و آخرت بهتر و راحت تری داشته باشم؟منظورم این هست که چه کاری هایی لازم هست که: اولا: به فشار و عذاب های قبر و برزخ دچار نشویم و در این عوالم با همنشینان بدی همچون سگ و اژدها همراه نباشیم. دوما: در آخرت دچار معطلی در ایستگاه های مختلف نشویم و کل 50,000 سال آخرت از ما حساب کشی نکنند. 🔴به طور کل میخواستم بدونم که چطور مرگ و پس از مرگ خودمون رو شیرین کنیم؟ برای مثال روایتی از مفاتیح شنیدم که اگر سه روز در رجب روزه بگیرید مرگ راحتی خواهید داشت. از طرفی از امام صادق(ع) شنیدم که مرگ مثل بوییدن گل هستش و از جای دیگه حدیثی شنیدم که مثل بیرون کشیدن یک گلوله خار از گلو هستش. لطفا راهنمایی فرمایید. 👈پاسخ: ✅پاسخ سوالات شما در یک جمله است و آن بندگی خدا که در سایه انجام واجبات و ترک محرمات صورت می پذیرد، که اگر انسان مومنی در زندگانی خود اهل مراقبت از نفس خویش باشد، بی شک سرانجامی که در انتظار اوست جز نعیم و نعمت جاودان و رضوان خدا چیز دیگری نخواهد بود. 🔸با نگاهی به زندگی بندگان صالح خدا بیشترین چیزی که خود نمایی می کند بندگی خداست و در کنار آن عشق و محبت به اهل بیت علیهم السلام . قرآن کریم در وصف جان دادن انسانهای مؤمنی که ایمان خویش را به ظلم نیامیختند می فرماید: 👈«الَّذِينَ آمَنُوا وَ لَمْ يَلْبِسُوا إِيمانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولئِكَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَ هُمْ مُهْتَدُون»؛[1]آنها كه ايمان آوردند، و ايمان خود را با ظلم نيالودند، ايمنى از آن آنهاست و آنها هدايت يافتگانند. 👈«الَّذِينَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ طَيِّبِينَ يَقُولُونَ سَلامٌ عَلَيْكُمْ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ»؛[2] کسانی كه فرشتگان (مرگ) روحشان را مى گيرند در حالى كه پاك و پاكيزه اند به آنها مى گويند: سلام بر شما! وارد بهشت شويد به خاطر اعمالى كه انجام مى داديد! 🍃💥 ✳️سلام یعنی امنیت مطلقه، و این امنیت به هنگام اخذ جان حاصل می گردد، بنابراین کسی که جانش طیب است و آلوده به گناه نیست بعد از مرگ کوچکترین آسیبی به او نخواهد رسید. 👈«إِنَّ الَّذِينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا فَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُون»؛[3]محقّقاً كسانى كه گفتند: «پروردگار ما خداست» سپس ايستادگى كردند، بيمى بر آنان نيست و غمگين نخواهند شد. 🌹 پرسمان اعتقادی3🌹 👈إنَّ الَّذِينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلائِكَةُ أَلاَّ تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ؛[4]به يقين كسانى كه گفتند: «پروردگار ما خداوند يگانه است!» سپس استقامت كردند، فرشتگان بر آنان نازل مى شوند كه: «نترسيد و غمگين مباشيد، و بشارت باد بر شما به آن بهشتى كه به شما وعده داده شده است. 👈«وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقِينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحِينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفِيقا»؛[5] و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، (در روز رستاخيز،) همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيقهاى خوبى هستند. 🔻بنابراین جواب در سه جمله خلاصه می گردد. 1- انجام واجبات و در راس آنها نماز اول وقت. 2- ترک محرمات. 3- محبت به اهل بیت علیهم السلام . موفق باشید. 📕[1].الانعام/82. [2]. النحل/32. [3].الاحقاف/13. [4].فصلت/30. [5].النساء/69. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
💥🔰💥 ................................................... 🍃🌺🍃به فرموده رهبر انقلاب: 🍃فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد و عرصه فرهنگی عرصه جهاد است. 🍃اگر از فضای مجازی غافل شویم اگر نیروهای مؤمن و انقلابی این میدان را خالی کنند مطمئنا ضربه خواهیم خورد. 🍃هر کس به اندازه وسع و توان و هنر خود باید در این میدان حضور یابد. 🍀۱- گاهی انسان حرف حق را می تواند با استدلال قوی و با زبان شیوا و هنرمندانه بیان کند که این حرف به گوش و چشم هزاران و شاید میلیونها مخاطب برسد. 🍀۲- گاهی شاید ما حرفی برای گفتن نداشته باشیم اما می توانیم انعکاس کارهای خوب و هنری دیگران در فضای مجازی بشویم. 🍀۳- گاهی با یک کلام، یک جمله می توانیم باعث تقویت روحیه جناح مؤمن انقلابی فعال در فضای مجازی بشویم. 🍃به اعتقاد من، امروزه ذکر مستحبی بعد از نماز ما، کار فرهنگی و جهادی در فضای مجازی است. 💌💌💌به فرموده رهبر فرزانه انقلاب: 💻💻💻رایانه و فضای مجازی که الان در اختیار شماست اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، می توانید یک حرف درست خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمی شناسید، برسانید. این فرصت فوق العاده ای است مبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما در روز قیامت سوال خواهد کرد. ۹۱/۷/۲۰ البته ورود در فضای مجازی احتیاج به؛ ایمان، علم، ذوق و سلیقه و هنردارد و بزرگترین آفت این کار گرفتار شدن به؛ غرور، سیاست زدگی، حسادت، سطحی نگری، روز مرگی می باشد. 📡📡دشمن دارد با این ابزار ایمان و غیرت و اعتقادات جوانان ما را نشانه می گیرد و در سایه بی عرضگی و بی لیاقتی بعضی از مسئولان فرهنگی و رسانه ای کشور، تا حدودی در این جنگ موفق بوده است. باید جواب کار فرهنگی باطل آنان را با کار فرهنگی حق داد. 💬💬💬💬💬💬💬💬 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
💥 يعنى چه و چرا به عقد ازدواج اسلامى, نكاح ميگويند؟ آیا معنی را به زبان فارسی میدانید؟ آخوند (با عمامه و بدون عمامه) از عروس میپرسد: آیا وکیلم شما را به عقد آقای ..... در بیاورم؟؟ هنگامی که عروس پاسخ مثبت داد رو به داماد میکند و همین پرسش را از او میکند. حالا ببینیم پس از شنیدن پاسخ مثبت داماد آخوند از طرف عروس پاسخ چیست؟ برای این قسمت رو هم مینویسم: انکحتک و زوجتک نفسی الی صداق المعلوم واژه انکحتک از ریشه -ن ک ح- میاد که کلمه نکاح هم از همین ریشه میاد. این جمله که از طرف عروس به داماد گفته ميشود اين هست: من در برابر پول معینی که به من میدهی خود را در مقابل تو به ... میدهم. البته پوزش میخواهیم که ناچار شدیم این کلمه را ذکر کنیم وهدف آگاهی دادن می باشد، و عروس در برابر شنیدن جمله بالا که از طرف وکیلش (عاقد)بیان میشود میگوید: قبول میکنم! در (جلد نه صفحه ۷۲۱) () دارای دو معنی () میباشد. همچنین در فرهنگ عربی به عربی((التوقیف علی مهمات التعاریف)) نکاح به این صورت توضیح داده شده: ((ایلاج ذکر فی الفرج لیصر بذالک کالشی الواحد)) که معنی کلمه به کلمه آن میشود: وارد کردن آلت تناسلی مرد در آلت تناسلی زن برای اینکه یک جسم واحد بشود. 💠پاسخ💠 👌واژه نکاح درلغت عرب به دو معنا استعمال می شود ؛ 1️⃣عقد ازدواج 2️⃣جماع کردن و نزدیکی کردن ❕راغب در مفردات می نویسد ؛ « اصل معنای نکاح ، برای عقد ازدواج است ، سپس در مورد جماع کردن هم استعمال شده است » 📚مفردات راغب ، ص 505 🔸جوهری نیز در صحاح می نویسد ؛ « نکاح به معنای جماع و به معنای عقد ازدواج است » 📚صحاح اللغه ج 1 ص 413 🔸فیومی نیز در مصباح المنیر ، و ابن منظور در لسان العرب هم تصریح کرده اند که نکاح هم به معنای عقد ازدواج به کار می رود و هم به معنای جماع کردن . 📚لسان العرب ج 2 ص 625 _ مصباح المنیر ص 624 🔸فخر رازی می نویسد ؛ « هنگامی که گفته می شود نکح فلان فلانه به معنای عقد بستن است ، اما هر گاه گفته شود ، نکح زوجته به معنای انجام آمیزش جنسی است » 📚تفسیر کبیر ج 6 ص 104 ❕بنابراین اگر در خطبه عقد ، مثلا عاقد می خواند « انکحت موکلتی مرضیه ، لموکلی سعید علی الصداق المعلوم » یعنی « به عقد ازدواج در آوردم موکله خود مرضیه را به همسری موکل خود سعید به مهری معین شده » یا اگر خود زوجین عقد ازدواج را بخوانند ، وقتی عروس می گوید ؛ « انکحتک نفسی علی الصداق المعلوم » یعنی « خود را به عقد ازدواج و همسری تو در آوردم به مهری که معین شده است ». 👌این مفاهیم از بدیهیات لغت عرب است که کسی که اندک آشنایی با ادبیات عرب داشته باشد ، آن را درک می کند ، دهخدا هم ، طبق همان آدرسی که معاند داد می گوید نکاح به معنای عقد ازدواج و جماع کردن است ، اما معاند تنها معنای جماع کردن را نقل می کند . ❕معاند مورد خطاب ما به قدری جاهل است که می گوید آخوند از طرف عروس می گوید « انکحتک و زوجتک نفسی علی صداق المعلوم » در حالی که این جمله را خود عروس می گوید در صورتی که خود زوجین ، خطبه عقد را بخوانند ، اگر عاقد بخواند ، چنان که گذشت مثلا می گوید « انکحت و زوجت موکلتی مرضیه لموکلی سعید علی صداق المعلوم » 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 : و دو شاهد از مردانتان را شاهد بگیرید، و اگر دو مرد نبود، یک مرد و دو زن را از میان شاهدانی که می پسندید، شاهد بگیرید تا اگر یکی از آن دو زن [واقعیت را] فراموش کرد، آن دیگری او را یادآوری کند. ⚡️به این آیه خوب توجه کنید، بر طبق این آیه شهادت یک زن برابر یک مرد نیست، بلکه شهادت دو زن برابر یک مرد است. ⚡️چرا در اسلام ارزش شهادت زن کمتر از مرد در نظر گرفته شده است؟ این تبعیض زن ستیزانه چه علتی دارد؟ نقش جنسیت در امر مهمِ شهادت دادن چیست؟ 💠💠 👌خلاصه پاسخ آن است که اگر شهادت دو زن برابر شهادت یک مرد است به خاطر آن است که عواطف بر زنان غلبه دارد و ای بسا تحت تاثیر عواطف واقع شوند و به نفع کسی و به زیان دیگری شهادت دهند . 📚پیام امام امیر المومنین ج 3 ص 291 🔸اینک تفصیل پاسخ ؛ 👌بايد دانست شهادت پيش از آنكه يك حق و امتياز باشد، يك تكليف اجتماعى است كه سود و ضرر آن به ديگران برمى گردد. طرح دعوى و اثبات آن سه دسته است ؛ 1 ادعا،. 2 اقرار،. 3 شهادت و گواهى. ❕گاهى كسى ادعا مى كند فلان چيز مال من است و گاهى ادعا مى كند فلان كار ناروا را انجام داده ام و مسئول خسارت هستم و گاهى نه به سود خود و نه به ضرر خود، بلكه به سود كسى عليه كسى ديگر شهادت مى دهد. 🔸در مسئله ادّعا كه بازگشت سود آن به خود مدّعى است زن و مرد مساوى اند و در مسئله اقرار نيز كه بازگشت ضرر آن به خود اقراركننده است، تفاوتى وجود ندارد. پس تفاوت در جايى است كه يك تكليف اجتماعى مبنى بر عدالت ورزى و احياى حق متوجّه او است و سود و زيان گفتار و شهادت او مربوط به ديگران است و براى جلوگيرى از تضييع حقوق ديگران به لحاظ ساختار عاطفى و احساساتى زنان كه مانع ضبط جزئيات و نيز احتمال تأثير قلبى در مقام اداء گردد، شهادت زنان به شكل محدودتر پذيرفته مى شود. 🔹درباره راز و حكمت تفاوت هاى حقوقى زن و مرد در مسأله شهادت و گواهى شايان توجه است كه ؛ 1️⃣شهادت زن در مواردى به طور فردى نيز پذيرفته است، در حالى كه در مردان هيچ موردى نداريم كه شهادت يك مرد پذيرفته شود بلكه حداقل بايد دو نفر باشند يعنى، حكم «تساوى دو زن با يك مرد» مطلق نيست. به طور مثال در مورد اثبات زنده متولّد شدن طفل، شهادت مرد چيزى از ارث را براى طفل ثابت نمى كند ولى با شهادت هر زن «يك چهارم» از ارث ثابت مى شود و در اين مورد فقط شهادت زنان مسموع است. شهادت بر بكارت و يا عيوب جنسى نيز موارد ديگرى است كه در آن تنها شهادت زنان پذيرفته است. 2️⃣در مواردى شهادت دو زن برابر يك مرد دانسته شده كه نوعاً در مورد حدود و حقوق است. حكمت هاى اين تفاوت حقوقى زن و مرد، از زوايايى قابل توجه است ؛ 🔸الف ؛ زن موجودى است كه احساسات و عواطفش جنبه غالب شخصيتى او را تشكيل مى دهد. لازم به ذكر است كه اين موضوع هيچ نقصى براى زن نيست بلكه اگر چنين نبود آن گاه نظام خلقت دچار اشكال بود، چرا كه زن و مرد مكمّل يكديگرند و جنبه هاى شخصيتى يكديگر را تكميل مى كنند. به دليل همين ويژگى و واقعيت ، زن بيشتر از مرد تحت تأثير احساسات قرار مى گيرد و لذا ممكن است تحت تأثير احساسات و عواطف مختلف، شهادتى بدهد كه تنها موافق احساسات او باشد. اجتماع دو زن براى شهادت بر چيزى، ضريب اطمينان را در شهادت بالا مى برد. 🔸ب ؛ از سوى ديگر از آسيب پذيرى يك زن نيز در جريان شهادت و خصومت ها و درگيرى هاى پس از آن نيز تا حدودى مى كاهد. ❕پس در آيين دادرسى اسلام، شهادت زن همچون شهادت مرد، به عنوان يك اصل پذيرفته شده است، اگر چه در برخى موارد قدرت اثبات شهادت مرد و زن متفاوت است. 🔸ج ؛ در اداى شهادت نيز زنان هم به دليل ويژگى درونى و هم به لحاظ آسيب پذيرى از تهديدات خارجى بيشتر تحت تأثير فشار عاطفه مثبت و يا منفى و يا ارعاب خارجى قرار گرفته، آن گونه كه بايد شهادت ندهد و يا شهادت برخلاف دهد . 👌بنابراين، شهادت زن در موضوعات مختلف متفاوت مى باشد. حكمت امر، در مورد اشکال مطرح شده ، دور نگاه داشتن زنان از مخاطرات اجتماعى و حفظ حقوق ديگران بوده است. زيرا شهادت در نظام اسلامى يك تكليف است. شخصى كه شهادت او پذيرفتنى است و شاهد قضيه اى بوده است مكلّف به حضور در دادگاه جهت اداى شهادت مى باشد. از اين رو، اگر شهادت یک زن در موارد حادى نظير قتل پذيرفته بود، نبايد از آمدن به دادگاه و دادن شهادت امتناع ورزد. اسلام با نپذيرفتن شهادت زن در اين موارد، اين تكليف را از زن برداشته است، چرا كه شخصى كه عليه او شهادت داده مى شود، امكان دارد براساس آن شهادت، به اعدام، يا تحمّل ضربات شلاق محكوم گردد و لذا امكان اعمال تهديداتى از سوى محكوم و يا اطرافيانش نسبت به شاهد وجود دارد. 📚نرم افزار پرسمان ، کلید واژه شهادت زنان . 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
☀️ 📖 هر روز تلاوت یک صفحه از قرآن کریم 📃 صفحه 122 🎙 قاری: 🔊 بشنویم🔻 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
122.mp3
696.4K
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁