☘️ #حدیث_نگاشت
نور واحد
🔻 قالَ رَسُولُ الله صَلَّیاللهُعَلَیهِوَآلِهِوَسَلَّمَ:
«خُلِقْتُ أَنَا وَ عَلِيُّ بْنُ أَبِيطَالِبٍ مِنْ نُورٍ وَاحِدٍ؛ نُسَبِّحُ اللَّهَ يَمْنَةَ الْعَرْشِ، قَبْلَ أَنْ يُخْلَقَ آدَمُ بِأَلْفَيْ عَامٍ».
✍️ رسول خدا صلواتاللهعلیهوآله فرمود:
من و على بن ابىطالب از يک نور آفريده شدهايم؛ دوهزار سال پيش از خلقت حضرت آدم عليهالسّلام، در جانب راست عرش الهی، خدا را تسبيح مىگفتيم.
📚 علل الشّرایع، ج1، ص134
🔰 @p_eteghadi 🔰
#سوال
اگر خداوند همه بندگان را مساوی خلق کرده و هیچ کس را به کسی برتری نداده، اینکه بعضی را به عنوان پیامبر انتخاب کند در تضاد با عدالت الهی است.
زکریای رازی، تاریخ راوند، جلد دهم، برگ 136
#پاسخ
1️⃣ این مطلب با اندکی تفاوت در کتاب تاریخ اجتماعی ایران، اثر مرتضی راوندی در جلد دهم، صفحه 136 آمده است اما این منبع، برای دسترسی به دیدگاه رازی درباره نبوّت، یک منبع دست چندم به حساب می آید و به طور کلّی محققان نسبت کفر و الحاد به رازی را ردّ کرده اند و نمی توان به طور قطع این سخنان را سخنان رازی دانست.
➕ ضمن اینکه استدلال فوق آنقدر ضعیف است که دور از شأن شخصیت فیلسوفی همچون رازی است.
2️⃣ شبهه فوق هم پیش فرض غلط دارد و هم نتیجه گیری غلط.:
❌ پیش فرض غلط این است که خدا همه انسان ها را مساوی خلق کرده است و هیچ کس را به کسی برتری نداده. و اینکه مساوی خلق کردن انسان ها، عین عدالت است.
➕ عدالت این است که خداوند به هر کس و هر چیزی به اندازه ظرفیت ذاتی اش اعطا کند نه بیشتر و نه کمتر.
👈 اگر عدالت به معنای مساوی بودن باشد، چرا فقط خلقت مساوی انسان ها را عدالت می خوانید؟! چرا نمی گویید خلقت مساوی همه مخلوقات؟
👈بهتر نیست بگوییم خدا باید همه مخلوقات را مساوی می آفرید تا عادلانه رفتار کرده باشد؟ سنگ و خاک و چوب و اسب و ماهی و کلاغ، همه باید انسان می شدند. کلّاٌ هیچ مخلوقی به غیر از انسان نباید خلق می شد. همه انسان ها هم در قد و هیکل و زیبایی و جنسیت باید مساوی با هم آفریده می شدند. حتی در یک زمان و یک مکان باید خلق می شدند تا تساوی کاملاً رعایت شود!
👆👆👆 اگر سخنان بالا مضحک به نظر می رسد، دلیلش این است که عدالت به معنای مساوی بودن نیست. عدالت به این معناست که هر کسی به حق خود برسد و هر چیزی در جای خود قرار بگیرد و هر مخلوقی به اندازه ظرفیت ذاتی خود از وجود بهره ببرد.
➕ انسان موجودی است که از قدرت تعقل و قدرت اختیار برخوردار است. هم می تواند ریاضی دان شود، هم فیلسوف، هم شاعر، هم تاریخ نگار.
👈 خداوند قدرت تعقل، اختیار و سایر استعدادها و علاقه های انسانی را به همه انسان ها داده است اما بر اساس حکمت او و اقتضائات عالم دنیا و عوامل متعدد درونی و بیرونی، بهره هر انسانی از این توانایی ها و استعدادها متفاوت است.
👈 فرض کنید اگر همه انسان ها علاقه مند و مستعد در فلسفه بودند و زندگی خود را صرف تفلسف می کردند، آیا جامعه انسانی یک روز هم می توانست زنده بماند؟ خیر همگی از گرسنگی و تشنگی تلف می شدند.
بنابراین، تفاوت انسان ها در سطح فکر و استعدادها و علایق، برای اینکه جامعه انسانی بتواند شکل بگیرید و هر یک از مردم نیازهای دیگری را بر طرف کند، لازم و ضروری و مطابق حکمت الهی است.
❌ نتیجه گیری غلط متن فوق این است که اگر همه انسان ها مساوی خلق شده اند، نباید برخی از آنها به عنوان نبیّ انتخاب شوند و این عادلانه نیست.
➕ پاسخ این است که مقام نبوّت، هم انتخابی است و هم اکتسابی. یعنی درست است که خدا به هر کس بخواهد، مقام نبوّت می دهد، اما خداوند این مقام را تنها به کسی می دهد که شایستگی آن را در خود ایجاد کرده باشد.
👈 توضیح اینکه خداوند به طور مساوی، به همه انسان ها قدرت تعقل و اختیار داده است. یکی با اختیار خودش، ظالم و ستمگر می شود و دیگری با اختیار خود، انسانی با تقوا و درستکار.
👈 تنها کسانی می توانند به مقام دریافت وحی و نبوّت از خداوند دست یابند که با اعمال نیک و تربیت شایسته، خود را برای این مقام آماده کرده باشند.
🔰 @p_eteghadi 🔰
#پرسش_کلید_دانایی
#اعتقادی
⭕️پرسش: جنس فرشتگان از چیست؟
🔰 @p_eteghadi 🔰
افرادي كه از راه غير شرعي به دنيا مي آيند چه تفاوتي با انسان هاي ديگر دارند؟ مگر هر دو از روح خداوند نيستند؟ چرا براي ایشان محدوديت وجود دارد؟.mp3
1.25M
⭕️ سوال
⁉️ افرادي كه از راه غير شرعي به دنيا مي آيند چه تفاوتي با انسان هاي ديگر دارند؟ مگر هر دو از روح خداوند نيستند؟ چرا براي ایشان محدوديت وجود دارد؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
15.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🤔 چرا امامرضا «ع» با اینکه میدونست میوه "سمی" است، بازهم میوه رو خورد؟
👤 پاسخ: مرتضی کهرمی
📲 پیامبر (ص): خداوند، شاد گردانَد آن كس را كه سخنم را بشنود، بفهمد و حفظ كند و به كسى كه آن را نشنيده، برساند.
🔰 @p_eteghadi 🔰
122.7K
با یکی بحث کردم گفت خدا با این همه مهربانی چرا حق خودش رو نمیبخشه گفتم چون عادل هست و نمیشه کسی که اصلا نماز و ...به حا نیاورده با کسی که همش خونده و ترک نکرده یکی باشه گفت عدالت خدا با بنده یکیه؟گفتم نه گفت انسان اینجوری فکر میکنه این عدل انسان اینجوریه عدل خدا جوری دیگه است و با عدل بنده خیلی فرق داره ممنون میشم جوابی بفرمایید.
🔰 @p_eteghadi 🔰
5.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔖منبر کوتاه🔖
👈 مثل آب باش!
👈 از آب درس بگیریم؛ نرمخو و روان باشیم
🖋 اگر بخواهیم مورد محبت الهی قرار گیریم، باید از آب درس بگیریم؛ آب روان و نرم و بهدوراز خشونت است، انسان باید همچون آب با دین، با بندگان خدا، با زن و بچه و خانواده و فرزندانش نرمخو باشد.
#استاد_انصاریان
🔰 @p_eteghadi 🔰
پرسمان اعتقادی
.#سلسله_مباحث_معادشناسی 🔰 فصل چهارم: 🔹 قسمت ۱۶ 🔻 اعمال ما تقدم و ما تأخر (۱) 🎙 استاد محمدی شاهرو
15.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#سلسله_مباحث_معادشناسی
🔰 فصل چهارم:
🔹 قسمت ۱۷
🔻 اعمال ما تقدم و ما تأخر (۲)
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
#سوال
اهل بیت علیهم السلام که اینقدر نزد خدا عزیز بودند چرا فقیر بودند؟
#پاسخ
🔶 اول: اهل بیت علیهم السلام اگر اراده میکردند تمام ثروتهای عالم در اختیار آنها بود.
🔻 ولی آنها نمیخواستند از قدرت الهی خود برای به دست آوردن ثروت استفاده کنند بلکه فقط از راه طبیعی مثل بقیه انسانها ثروت به دست میآوردند.
🔻 نمونه آن جریان امام سجاد علیه السلام و عبدالملک بن مروان که به امام گفت: پیش ما بیا تا از دنیا ما بهره ببری!
🔺 امام علیه السلام عبای خودش را باز کرد و به آن اشاره کرد، به اذن خدا پر از مروارید درخشان شد. حضرت فرمود: کسی که چنین حرمتی نزد خدا دارد چه نیازی به دنیای تو دارد. بعد حضرت فرمود: خدایا اینها را بگیر که من نیازی به اینها ندارم.(1)
🔷 دوم: وضعیت مالی اهل بیت علیهم السلام در دورههای مختلف زندگی یکسان نبوده است. مثلا پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم از زمان بعثت تا زمان هجرت به مدینه به خاطر تحریم و اقامت در شعب ابیطالب در فقر و تنگدستی بود.
🔻 ولی بعد از هجرت به مدینه با زراعت و باغداری و پروش دام و دریافت هدایایی مثل باغ هفتگانه مخیریق یا بعد از فتح مکه با اهدای فدک به ایشان که یک پشتیوانه برای اهل بیت بود، وضع آنها بهتر شد.(2)
🔻 و یا حضرت علی علیه السلام که در زمان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم وضعیتی شبیه پیامبر داشتند ولی بعدا با زراعت و باغداری و حفر چاه زمینهای زیادی را آباد کردند و منابع مالی زیادی برای خود و اهل بیت علیهم السلام به وجود آوردند. به طوری که حضرت علی علیه السلام از درآمد شخصی خود 1000 برده آزاد کردند.(3)
🔺 دیگر ائمه هم منابع مالی مختلفی داشتند از جمله موقوفات جدشان امیرالمونین علیه السلام و هدایا و خمسهایی که از طرف شیعیان به آنها میرسید و با آن منابع کارهای خیری را انجام میدادند.(۴)
🔷 سوم: علاوه بر همهی اینها اهل بیت علیهم السلام هر چقدر ثروت داشتند در راه خدا برای کارهای خیر و کمک به شیعیان مصرف میکردند و چیزی برای خودشان نگه نمیداشتند و زندگی ساده و زاهدانهای برای خود داشتند.
🌐 منابع:
1ـ مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج۴۶، ص۱۲۰.
2ـ السيرة الحلبية، (محشّا به السيرة النبويّةی سيد احمد زنى دحلان) ج 3، ص 361، س 3.
3ـ حرّ عاملی، وسايل الشيعة، ج 12، ص 22، باب 9، ح اول ابواب مقدمات تجارت.
4ـ عرب ابوزیدآبادی، عبدالرضا، «سیمای اقتصادی امام هفتم»، مجلۀ معرفت، شمارۀ 89، 1384 ش.
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#رد_وهابیت
🎬 چرا اهلبیت علیهم السلام را از #صلوات حذف کردید؟!
🔊 #استاد_طبسی
🔻کارناشناس شبکه وهابی به دروغ و بدون هیچ دلیل و سندی میگه صلوات کامل صلواتی هست که کلمه #آل_محمد درونش نباشه، این درحالی هست که در کتب اهلسنت همچون صحیح بخاری، صلوات کامل و غیر مقطوعه به این صورت هست: "اللهم صل علی محمد و آل محمد"
🔰 @p_eteghadi 🔰