فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
همینکه در تنش زهر شب افتاد
امام هادی از تاب و تب افتاد
چو وارد کردنش در بزم شادی
بیاد عمه جانش زینب افتاد
#شهادت_امام_هادی_علیه_سلام🥀
#تسلیت_باد🥀
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍀صلوات برای تعجیل درفرج امام زمان فراموش نشه🍀
🔖منبر کوتاه🔖
🛑 محاسبهی سرانگشتی
🔹صحبت های زیبای استاد پناهیان پیرامون محاسبات اعمال انسانها در روز قیامت
#پناهیان
#قیامت
🔰 @p_eteghadi 🔰
امام هادی علیه السلام فرمودند:
إنَّ للهِ بِقاعاً یُحِبُّ اَنْ یُدعی فیها فَیَسْتَجیبَ لِمَنْ دَعاهُ، وَ الحَیرُ مِنهَا
خداوند را زمین ها و جاهایی است که دوست دارد در آن جا او را بخوانند تا خواسته ی دعاکننده را اجابت کند. حائر و حرم حسینی، یکی از آن جاهاست.
📚 تحف العقول ص ۴۸۲
◾️شهادت امام هادی علیه السلام تسلیت
🔰 @p_eteghadi 🔰
8.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍀صلوات برای تعجیل درفرج امام زمان فراموش نشه🍀
♨️عفو امام هادی علیهالسلام!
👌 سخنرانی بسیار شنیدنی
🎙آیتالله فاطمی نیا
🔰 @p_eteghadi 🔰
16.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍀صلوات برای تعجیل درفرج امام زمان فراموش نشه🍀
#پرسش
⚫️ امام هادی سلام الله علیه چگونه به شهادت رسید؟
#پاسخ
◾️ شیخ حسین انصاریان: دیروز که داشتم روایات مربوط به حضرت هادی در ارتباط با شهادتشان را نگاه می کردم از دیروز تا حالا دو بار با سوز دل گریه کردم، در روایت دارد سمی که به ایشان معتمد عباسی داد خوراندند به محض اینکه از گلوی مبارکشان پایین رفت افتادند، یعنی همان وقت از پا درآورد، جمله بعد دارد که آخه گاهی زهر به معده اثر می کند می کشد آدم را، جمله بعدی دارد که از سر تا نوک پای حضرت کل مسموم شد یعنی استخوان، پوست، خون، اما به امام عسکری از قول شما عرض می کنم این سمی که ایشان را درجا انداخت، این سمی که همه بدن را گرفت شما امروز وقتی خواستید بدن را غسل بدهید یک تاول کوچک در این بدن بود؟ نه، یک زخم بود؟ نه، پس این حرفی که پیغمبر اولین بار ایشان زده یک حرف کاملا صحیحی است، لا یوم كیومک یا اباعبدالله...
🔰 @p_eteghadi 🔰
سیره درس آموز امام هادی(علیه السلام) .mp3
7.61M
🍀صلوات برای تعجیل درفرج امام زمان فراموش نشه🍀
🍂 السلام علیک یا علی بن محمد الهادی
🥀 شهادت امام هادی (علیه السلام) تسلیت باد.
📖 سیره درس آموز امام هادی (علیه السلام)
🍂 چرا یه امام هادی (علیه السلام)، ابن الرضا میگفتند؟
🍂 آیا ممکنه فرزند امام معصوم (علیه السلام) غاصب خلافت و ولایت باشه؟
🍂 شرایط اجتماعی در زمان امام هادی (علیه السلام) چطور بود؟
🍂 آیا امامان معصوم (علیهم السلام) قبل از عرض حاجت ما، از خواسته ما باخبرند؟
🍂 به عقیده امام هادی (علیه السلام)، حقیقت مرگ برای انسان مؤمن چگونه است؟
🍂 چه رابطهای بین مرگ و گُل خوشبو وجود داره؟
🍂 علیرغم دشمنی متوکل، نفوذ امام هادی (علیه السلام) در بیت متوکل چگونه بود؟
🍂 لطف امام هادی (علیه السلام) نسبت به دشمن چگونه بود؟
⏰ مدت: ۳۲ دقیقه
🗓 تاریخ: ١۴٠٢/۱۰/۲۴
✍ استاد: حجةالاسلام علیرضا محمدپور
🔰 @p_eteghadi 🔰
161.6K
🍀صلوات برای تعجیل درفرج امام زمان فراموش نشه🍀
#پرسش
❓️انسان موجودی اجتماعی هست وتنهایی زندگی براش معنا نداره چطور اون دنیا زندگی فردیه وبرای انسان لذت بخشه ؟سوال دیگه اینکه بعضی چیزها مخصوص دنیاست مثلا فرزند آوری خداوند به اینهایی که بچه نداده چطور در اون دنیا براشون جبران میکنه چگونه لذت فرزند دار شدن رو که تو دنیا نچشیدند اون دنیا این لذت رو تجربه میکنند که تو اون دنیا فرزند آوری نیست؟
#بهشت
#لذت
#فرزند
🔰 @p_eteghadi 🔰
🍀صلوات برای تعجیل درفرج امام زمان فراموش نشه🍀
پاسخی به وهابی در مورد دیده شدن خداوند
#پرسش
❓️انکار رؤیت، بخاطر بیاطلاعی از علم
احمد بن اسحاق میگويد : به امام هادى نامه نوشتم و از رؤيت خدا پرسيدم و اختلافى كه مردم درباره آن دارند. ایشان در جواب نوشت : تا زمانی که ميان بیننده و دیدهشده، هوا نباشد؛ «ديدن» واقع نمیشود. و اگر هوا از بیننده و دیدهشده قطع شود، «رؤيت» درست نباشد وتشبيه از اينجا است. زيرا ناظر وقتى برابر منظور قرار گرفت به اعتبار رابطه جريان رؤيتى كه در ميان آنها لازم است بايد همانند باشند و اين همان تشبيه است. زيرا اسباب وشرائط بايد به مسببات خود متصل باشند.
📚 اصول کافی 97/1
🪐 امروزه با پیشرفت علم، و رفتنِ فضانوردان به سایر سیّارات و کرات؛ ثابت شده است که در آنجا نیز [که اصلاً هوا نیست و خلأ است] اشیا همچنان قابل رویت اند.
درثانی! اگر میان «رائي و مرئي» لزوماً باید هوا یا تشبیه باشد؛ پس خدا نیز نباید ما را ببیند. زیرا همانگونه که میان ما با او «هوا و تشبیه و جهت» نیست؛ میان او با ما نیز همینگونه است ❗️❗️
#پاسخ
✅️ وهابی اشکال کننده بدون آنکه مقصود کلام امام هادی علیه السلام را فهمیده باشد ، مطالب بی سر و ته و نامفهومی در توجیه اعتقاد خود به دیدن شدن خداوند در قیامت بیان کرده است ، در حالی که ما مفصلا در نمایه ذیل ، ثابت کرده ایم که بر اساس آیات قرآن و روایات اهلسنت ، دیدن شدن خداوند در قیامت محال و ناممکن است.
👌مسأله رؤيت خدا يك انديشه وارداتى است كه از طريق «احبار يهود» وارد محيط اسلامى شده و اهلسنت و وهابیت ، ناآگاهانه آن را پذيرفته اند. در اين جا نمونه هايى از باورهاى وارد شده در عهد قديم را يادآور مى شويم ؛
1⃣«خداوند را ديدم كه بر تخت بلندى نشسته بود. گفتم: واى بر من، چشمان من پادشاه سپه دار را ديدند».
📚کتاب اشعیاء ، فصل ششم ، شماره 1 تا 6
2⃣«مى ديدم كه تخت هايى گذارده اند و خداى قديم بر آن نشسته، لباس او چون برف سفيد و موهاى سر او مانند پشم پاكيزه بود، تخت او شعله اى از نور بود».
📚کتاب دانیال ، فصل هفتم ، شماره نهم
3⃣ «امّا من به صورت خدا مى نگرم».
📚مزامیر داود ، فصل 17 ، شماره 15
👌بنابر دلايل زير، رؤيت حسى خداوند با چشم سر ، غير ممكن است ؛
🔸 رؤيت حسى شرايطى را مى طلبد كه مى توان آنها را چنين بيان كرد ؛
1. حسّ بينايى سالم باشد.
2. يك نوع مقابله ميان رائى و مرئى حاكم باشد.
3. مرئى بسيار دور يا بسيار نزديك نباشد.
4. مانعى ميان بيننده و ديدنى وجود نداشته باشد.
5. مرئى بى رنگ نباشد.
6. نور كافى براى ديدن وجود داشته باشد.
7. مرئى در جهت خاص نسبت به بيننده قرار گيرد.
👌 تحقق اين شرايط درباره خدا ملازم جسم و جسمانى بودن او است، و همه مسلمانان حقیقی جهان، خدا را برتر از جسم و جسمانى مى دانند و پيوسته مى گويند: لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ. ( شوری 11 )
❔با توجه به اين داورى قاطع عقل، چگونه مى توان گفت خدا را در روز قيامت با ديدگان حسى مى بينيم؟
📚بحوث فی الملل و النحل ، ج 2 ص 293
❕در روایت مورد استناد معاند نیز ، امام هادی ع به همین تحلیل های عقلی در ممنوعیت رویت خداوندی اشاره می کند .
👌 احمد بن اسحاق می گوید ؛
« به امام هادى عليه السلام نامه نوشتم و از رؤيت [خداوند] و اختلاف نظر مردم در اين باره، سؤال كردم. ايشان در پاسخ نوشت: «تا زمانى كه ميان بيننده و شىء مرئى، هوايى كه نگاه از آن عبور كند، وجود نداشته باشد، رؤيتْ امكان پذير نيست. پس، هر گاه ميان بيننده و شىء مرئى، هوا نباشد، رؤيتى هم نخواهد بود » ( در روایت شیخ صدوق اضافه شده است که امام ع فرمود که اگر بین رائی و مرئی ، نور و روشنایی هم نباشد ، امکان رویت نیست )
« كَتَبتُ إِلى أَبِي الحَسَنِ الثّالِثِ عليه السلام أَسأَلُهُ عَنِ الرُّؤيَةِ ومَا اختَلَفَ فيهِ النّاسُ، فَكَتَبَ: لا تَجوزُ الرُّؤيَةُ ما لَم يَكُن بَينَ الرّائي وَالمَرئِيِّ هَواءٌ يَنفُذُهُ البَصَرُ، فَإِذَا انقَطَعَ الهَواءُ ( و عدم الضیاء ) عَنِ الرّائي وَالمَرئِيِّ لَم تَصِحَّ الرُّؤيَة »
📚الکافی ج 1 ص 97 _ توحید صدوق ، ص 109
👌امام ع در این بیان تصریح می کند که بین رائی و مرئی ( ما و خداوند ) باید هواء باشد ، تا خداوند دیده شود ، به فضا و فاصله میان دو چیز هواء می گویند ؛
📚ترجمه معجم الوسیط ، ج 2 ص 2132
👌امام هادی ع می گوید که اگر خداوند قرار باشد که با چشم سر دیده شود ، باید فاصله ای بین ما و او باشد و مثلا او در مقابل ما باشد و در جهت خاصی قرار گرفته باشد ، که این امر مستلزم جسمانیت خداوند است .
❕وهابی بدون آنکه مفهوم « هواء » را متوجه شود ، مفاهیم گنگ و نامفهومی را در دفاع از عقیده باطل خود افاضه کرده است .
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
❕وهابی جاهل در ادامه ، بصیر و بینا بودن خداوند را به بینایی انسانها و دیدن آنها با چشم سر تشبیه کرده است و تصور کرده است که همانگونه که افراد بشر برای دیدن و شنیدن ، نیازمند چشم و گوش هستند ، خداوند هم برای « سمیع » و « بصیر » بودن ، نیازمند گوش و چشم است ، در حالی که نمی داند سميع و بصير بودن خداوند ، چيزى جز عالم بودن او به اصوات و منظره ها نیست .
👌وقتى از بينايى و شنوايى و صفات ديگری همانند آنها در مورد خداوند ، به ميان مى آيد، فورا ذهن افراد جاهل ، متوجه بينايى و شنوايى خودشان مى شود كه با ابزار و آلاتى مانند گوش و كره چشم با آن ساختمانهاى مخصوصشان مى شنوند و می بینند ، در حالى كه بينايى و شنوايى خداوند با آلات و ابزار ممكن نيست؛ بلكه با حضور ذاتش در همه جا و در ظاهر و باطن همه اشياست.
❕برخی می نویسند ؛
« محققان بر اين عقيده اند كه سميع و بصير بودن خداوند، چيزى جز علم و آگاهى او نسبت به اصوات و مبصرات يعنى موجودات ديدنى نيست. البتّه اين دو واژه از آنجا كه در آغاز براى قوه شنوائى و بينائى ما وضع شده، هميشه تداعى گوش و چشم را با خود دارد؛ ولى واضح است اين الفاظ هنگامى كه در مورد خداوند به كار مى روند، از مفاهيم جسمانى و آلات و ادوات، مجرّد و برهنه مى شوند؛ چرا كه ذات پاك او مافوق جسم و جسمانيّات است.
👌او چنان احاطه و آگاهى به اصوات و مناظر دارد، و چنان همه اين امور نزد او حاضراند كه از هرگونه شنوايى و بينائى برتر و بالاتر است، و لذا خداوند در دعاها به عنوان «اسْمَعُ السّامِعينَ» (از همه شنوندگان شنونده تر) و «ابصر الناظرين» (از همه بينندگان بصيرتر) توصيف شده است .
📚پیام قرآن ، ج 4 ص 126
❕بر همین اساس ، علی ع در مورد شنوا و بینا بودن خداوند فرمود ؛
«السَّميْعُ لا بِاداتٍ، وَ الْبَصيرُ لا بِتَفْرِيقِ آلَةٍ» «او شنوا است ولى نه به وسيله دستگاه شنوائى، و بينا است ولى نه با گشودن پلك چشمها»
📚نهج البلاغه، خطبه 152.
❕در حديث ديگرى از امام صادق عليه السلام مى خوانيم كه در پاسخ اين سؤال كه آيا خداوند سميع و بصير است؟ فرمود ؛
«آرى او سميع و بصير است ولى: «سَمِيْعٌ بِغَيرِ جارِحَةٍ، وَ بَصيرٌ بِغَيْرِ آلَةٍ » : «او شنوا است بدون نياز به عضو شنوائى، و بينا است بدون احتياج به آلت مشاهده و چشم».
📚الکافی ، ج 1 ص 83
❕بنابراین خداوند برای دیدن نیازمند به چشم و ابزار و آلات مادی نیست و ذات او مبرا از این نسبت ها است ، با این وجود ، وهابیون و اهلسنت ، گویی معتقدند که خداوند هم به مانند ما چشم سر دارد و با چشمهایش ما را می بیند ، اما یک چشم نیست ❗️❗️
👌مثلا بخاری از عبدالله بن عمر نقل می کند ؛
« روزی پیامبر در میان گروهی از صحابه ، درباره مسیح دجال سخن گفت ، در ضمن گفتارش فرمود ، خداوند یک چشم و کور نیست ، ولی چشم راست مسیح دجال کور و مانند حبه انگوری از حدقه بیرون زده است » « ... ان الله لیس باعور الا ان المسیح الدجال اعور العین الیمنی کان عینه عنبه طافیه »
📚صحیح بخاری ، ج 3 ص 1269
🔰 @p_eteghadi 🔰
86.8K
🍀صلوات برای تعجیل درفرج امام زمان فراموش نشه🍀
#پرسش
❓️آیا قبل از خلقت حضرت آدم و حوا امکان داشته که یک زمینی ویک انسانهای بوده باشند وبرا اونها قیامت شده باشه و بعدش ادم وحوا ودنیا تا الان بر پا شده باشه؟وبعد از ما که قیامت شده امکان داره خدای که فیاض مطلقه دوباره یک دنیای بر پا کنه با همین کیفیت
#خلقت
#آفرینش
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شب🌙
انتهای زیبایی ست🌸
برای امتداد فردایی دیگر🌺
تا زمانی که سلطان دلت خداست🌸
کسی نمی تواند دلخوشی هایت را ویران کند!🌺
شب خوبی برای همه شما آرزو میکنم🌸
شبتون بخیر💫
🔰 @p_eteghadi 🔰