#پرسش
❓️منظور از برهنه شدن آدم(علیه السلام) و حوّا پس از خوردن از شجره ممنوعه چیست؟
#پاسخ
✅️ خداى متعال در آیه 22 سوره «اعراف» مى فرماید: (همین که آدم و همسرش از آن درخت ممنوع چشیدند، بلافاصله لباس هایشان از تنشان فرو ریخت و اندامشان آشکار گشت)؛ «فَلَمّا ذاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُما سَوْآتُهُما».
از جمله بالا به خوبى استفاده مى شود که: به مجرد چشیدن از میوه درخت ممنوع، این عاقبت شوم به سراغ آنها آمد، و در حقیقت از لباس بهشتى که لباس کرامت و احترام خدا بود برهنه شدند.
و نیز از این آیه به خوبى استفاده مى شود که آنها قبل از ارتکاب این خلاف، برهنه نبودند بلکه پوششى داشتند که در قرآن، نامى از چگونگى این پوشش برده نشده است، اما هر چه بوده است، نشانه اى براى شخصیت آدم و حوا و احترام آنها محسوب مى شده که با نافرمانى از اندامشان فرو ریخته است.
در حالى که «تورات» ساختگى مى گوید: آدم و حوا در آن موقع، کاملاً برهنه بودند، ولى زشتى آن را درک نمى کردند، اما هنگامى که از درخت ممنوع که درخت علم و دانش! بود خوردند چشم خردشان باز شد، خود را برهنه دیدند و از زشتى این حالت آگاه شدند!
آدمى را که «تورات» معرفى مى کند در واقع، آدم(علیه السلام) نبود! بلکه به قدرى از علم و دانش دور بود که حتى برهنگى خود را تشخیص نمى داد، ولى آدمى را که قرآن معرفى مى کند نه تنها از وضع خود با خبر بود بلکه از اسرار آفرینش (علم اسماء) نیز آگاهى داشت و معلم فرشتگان محسوب مى شد و اگر شیطان توانست در او نفوذ کند نه به خاطر نادانى او بود بلکه از پاکى و صفاى او سوء استفاده کرد.
شاهد این سخن آیه 27 همین سوره است که مى فرماید: «یا بَنی آدَمَ لایَفْتِنَنَّکُمُ الشَّیْطانُ کَما أَخْرَجَ أَبَوَیْکُمْ مِنَ الْجَنَّةِ یَنْزِعُ عَنْهُما لِباسَهُما»؛ (اى فرزندان آدم! شیطان شما را فریب ندهد، آن چنان که پدر و مادرتان را از بهشت، بیرون کرد، و لباس آنها را از تنشان جدا ساخت).
و اگر بعضى از نویسندگان اسلامى نوشته اند: آدم(علیه السلام) در آغاز برهنه بود در واقع اشتباهى است آشکار که بر اثر نوشته هاى «تورات» پیدا شده است!
به هر حال، قرآن پس از آن مى فرماید: (هنگامى که آدم و حوا چنین دیدند بلافاصله از برگ هاى درختان بهشتى براى پوشیدن اندام خود، استفاده کردند)؛ َ «وطَفِقا یَخْصِفانِ عَلَیْهِما مِنْ وَرَقِ الْجَنَّةِ».
و سرانجام مى فرماید: (و در این موقع خداوند به آنها ندا داد که: مگر من شما را از آن درخت نهى نکردم؟! مگر به شما نگفتم که شیطان دشمن آشکار و سرسخت شما است؟! چرا فرمان مرا به دست فراموشى سپردید و در این گرداب سقوط کردید)؟!؛ «وَ ناداهُما رَبُّهُما أَ لَمْ أَنْهَکُما عَنْ تِلْکُمَا الشَّجَرَةِ وَ أَقُلْ لَکُما إِنَّ الشَّیْطانَ لَکُما عَدُوٌّ مُبینٌ».
از این آیه به خوبى استفاده مى شود که آنها پس از این نافرمانى، چه اندازه از مقام قرب پروردگار دور شدند و حتى از درختان بهشتى نیز فاصله گرفتند.
🔰 @p_eteghadi 🔰
🌕 فضیلت و ثواب روز چهارم ماه مبارک رمضان برای روزه داران این روز طبق روایت پیامبر اکرم (ص) :
🌺 خداوند در بهشت خلد به شما هفتاد هزار قصر عطا کند در هر قصرى هفتاد هزار خانه و در هر خانه پنجاه هزار تخت و بر هر تخت حوریه اى و برابر هر حوریه هزار کنیزک و روسرى هر کنیزک بهتر است از دنیا و آنچه در دنیا هست.
📚امالی صدوق /مجلس دوازدهم/ص۴۸
🔰 @p_eteghadi 🔰
🌹نماز شب پنجم ماه رمضان
امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود:
🔷هرکس در شب پنجم ماه رمضان 2 رکعت نماز بخواند، در هر رکعت یک حمد و 50 مرتبه سوره توحید، و بعد از نماز 100 مرتبه بر پیامبر صلّی الله علیه وآله صلوات بفرستد
♦️ روز قیامت با من وارد بهشت می شود.
📚 بحارالأنوار، ج97، ص382 به نقل از اربعین شهید، وسایل الشیعه، جلد 5، ص 187
🔰 @p_eteghadi 🔰
💌حقیقت ضیافت الهی
📧همه ی ما شنیده ایم که شهر مبارک رمضان، شهر ضیافت الله است؛ ماهی است که انسان ها به مهمانی خوانده شده اند، از همان ابتدا.
این اندازه ما شعور داریم که خدا که انسان ها را به ضیافت خودش خوانده، این ضیافت که محرومیت از خوردن ها و آشامیدن ها است ( که قبلا داشتهایم) . اما این چه ضیافتی است و این چه معنایی دارد؟
این اولین سوالی است که بنظر ما میآید. اما با همان تعقل کم خودمان پی میبریم که از همین مسئله ما میتوانیم یک سیر فکری در اسرار عبودیت را پیش بگیریم و خیلی از حقایق در عبودیت برای ما کشف بشود که اصلا عبودیت یعنی چه …
خود این جمله که ما در این ماه به ضیافت الهى دعوت شدهایم، خدا ما را به ضیافت خود دعوت کرده است و این هم چنین است که نباید بخوریم،نباید بیاشامیم، وحتى از آن چیزهایى که براى ما مباح بود باید امساک بکنیم، این را مىدانیم که از یک طرف ضیافت است، از یک طرف این مسائل. این چه معنا مىدهد؟
✨یعنى وقتى این دو جمله را بهم ضمیمه مىکنیم که از طرفى ضیافت، از طرفى حتى چیزهاى مباح را کنار گذاشتن! این دو را وقتى کنار هم قرار مى دهیم، با همان درک کم خودمان بررسى مى کنیم، این حقیقت و این معنا را مى فهمیم که ما، هرچه از غیر خدا دل برداریم و بسوى خدا انصراف داشته باشیم، در جوار خدائیم و مهمان خدائیم و به کمال رسیده ایم، به اصل سعادت رسیده ایم…
اولین معنى که این دو جمله مى دهد همین است. نمى خورم ، مهمان خدا هستم ، اگر بخورم مهمان خدا نیستم.
📩بیانات آیت الله شجاعی (ره)
🔰 @p_eteghadi 🔰
8.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍀صلوات برای تعجیل درفرج امام زمان فراموش نشه🍀
#پرسش
❓️توصيف بعضيها به بدتر از حیوان، در قرآن، آیا توهین به انسان نیست؟
🔰 @p_eteghadi 🔰
صبحتان
با گل و خورشید
هم آغوش باد
درد و غم از دل و
از سینه فراموش باد
صبح امید
بخندد به گل روی کسی
کهِ او به شادی کسی
یکسره در جوش باد . . .!
#صبحتونتابناکترازخورشید
🔰 @p_eteghadi 🔰
🍀صلوات برای تعجیل درفرج امام زمان فراموش نشه🍀
💢 اثر دعای همیشگی
🟢 امام سجاد فرمودند: کسی که همیشه اهل دعا بوده، در هنگام بلا وقتی دعا می کند، درباره او گفته می شود، صدایی آشناست؛ اما آنکه اهل دعا نبوده باشد، به او گفته می شود، پس قبل از این کجا بودی؟!
📚 کافی، اسلامیه، ج2، ص473.
#دعا
#رحمت
#رمضان
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠دعای روز پنجم ماه رمضان
🔹اللّـهُمَّ اجْعَلْني فيهِ مِنْ الْمُسْتَغْفِرينَ، وَاجْعَلْني فيهِ مِنْ عِبادِكَ الصّالِحينَ اْلقانِتينَ، وَاجْعَلني فيهِ مِنْ اَوْلِيَائِكَ الْمُقَرَّبينَ، بِرَأْفَتِكَ يَا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ .
🔸خدایا قرار بده مرا در این روز از آمرزش جویان
🔸و قرار بده مرا در این روز از بندگان شـایستــه و فرمانبـردارت
🔸وقرار بـده مرا در این روز ازدوستان نزدیكـت
🔸به مهربانى خودت اى مهربان ترین مهربانان
#دعای_هر_روز_ماه_رمضان
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠شرح دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان
🔹اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ من المُسْتَغْفرینَ واجْعَلْنی فیهِ من عِبادَکَ الصّالحینَ القانِتین واجْعَلْنی فیهِ من اوْلیائِکَ المُقَرّبینَ بِرَأفَتِکَ یا ارْحَمَ الرّاحِمین
🔸خدایا در این روز مرا از آمرزش جویان قرار بده و مرا در این روز قرار بده از بندگان شایسته و فرمانبردارت و مرا قرار بده در این روز از دوستان نزدیکت؛ به مهربانی خودت ای مهربانترین مهربانان.
🔰پیامهای دعا
1- قرارگرفتن جزء استغفارکنندگان
2- قرارگرفتن جزء بندگان صالح مطيع
3- قرارگرفتن جزء اوليای مقرب خدا
4- درخواست رأفت و رحمت خداوند متعال
🔰پیام منتخب
✍️توبه و استغفار، یكى از حقایق بلند اسلام است که در بیش از هشتاد آیۀ قرآن، بر اهمیت آن تأکید شده است. توبه واقعى چهار شرط اساسی و دو رکن تکمیلی دارد. که عبارتاند از: پشیمانی از گذشته، تصمیم جدی بر بازنگشتن به معصیت، ادای حقوق الهى و ادای حقوق مردم (اعم از مالى، عِرضی و بدنی).
2شرط تکمیلى عبارتاند از: 1)چشیدن رنج عبادت و 2) ذوبکردن گوشتهای روییده در دوران معصیت.
پیامبر اکرم(ص) فرمود: «آیا میدانید تائب(توبهکننده) کیست؟ گفتند: نه! فرمود: هرگاه بندهای تائب، شاکی های خود را راضی نکند، تائب نیست؛ کسی که توبه کند و مجلس و غذایش را تغییر ندهد، تائب نیست؛ کسی که توبه کند و رفقای دوران گناه خویش را تغییر ندهد، تائب نیست؛ کسی که توبه کند و بر عبادتش نیفزاید، تائب نیست.
📗منابع؛
مستدرک الوسائل، ج ۱۲، ص ۱۳۱
بحار الأنوار، ج ۶، ص ۳۵ و ۳۶
#شرح_دعای_هر_روز_ماه_رمضان
🔰 @p_eteghadi 🔰
جزء 5.mp3
3.96M
💠فایل صوتی: تند خوانی جزء پنجم قرآن کریم
🔹 با صدای استاد معتز آقایی
🔰 @p_eteghadi 🔰
#پرسش
❓️منظور از برهنه شدن آدم(علیه السلام) و حوّا پس از خوردن از شجره ممنوعه چیست؟
#پاسخ
✅️ خداى متعال در آیه 22 سوره «اعراف» مى فرماید: (همین که آدم و همسرش از آن درخت ممنوع چشیدند، بلافاصله لباس هایشان از تنشان فرو ریخت و اندامشان آشکار گشت)؛ «فَلَمّا ذاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُما سَوْآتُهُما».
از جمله بالا به خوبى استفاده مى شود که: به مجرد چشیدن از میوه درخت ممنوع، این عاقبت شوم به سراغ آنها آمد، و در حقیقت از لباس بهشتى که لباس کرامت و احترام خدا بود برهنه شدند.
و نیز از این آیه به خوبى استفاده مى شود که آنها قبل از ارتکاب این خلاف، برهنه نبودند بلکه پوششى داشتند که در قرآن، نامى از چگونگى این پوشش برده نشده است، اما هر چه بوده است، نشانه اى براى شخصیت آدم و حوا و احترام آنها محسوب مى شده که با نافرمانى از اندامشان فرو ریخته است.
در حالى که «تورات» ساختگى مى گوید: آدم و حوا در آن موقع، کاملاً برهنه بودند، ولى زشتى آن را درک نمى کردند، اما هنگامى که از درخت ممنوع که درخت علم و دانش! بود خوردند چشم خردشان باز شد، خود را برهنه دیدند و از زشتى این حالت آگاه شدند!
آدمى را که «تورات» معرفى مى کند در واقع، آدم(علیه السلام) نبود! بلکه به قدرى از علم و دانش دور بود که حتى برهنگى خود را تشخیص نمى داد، ولى آدمى را که قرآن معرفى مى کند نه تنها از وضع خود با خبر بود بلکه از اسرار آفرینش (علم اسماء) نیز آگاهى داشت و معلم فرشتگان محسوب مى شد و اگر شیطان توانست در او نفوذ کند نه به خاطر نادانى او بود بلکه از پاکى و صفاى او سوء استفاده کرد.
شاهد این سخن آیه 27 همین سوره است که مى فرماید: «یا بَنی آدَمَ لایَفْتِنَنَّکُمُ الشَّیْطانُ کَما أَخْرَجَ أَبَوَیْکُمْ مِنَ الْجَنَّةِ یَنْزِعُ عَنْهُما لِباسَهُما»؛ (اى فرزندان آدم! شیطان شما را فریب ندهد، آن چنان که پدر و مادرتان را از بهشت، بیرون کرد، و لباس آنها را از تنشان جدا ساخت).
و اگر بعضى از نویسندگان اسلامى نوشته اند: آدم(علیه السلام) در آغاز برهنه بود در واقع اشتباهى است آشکار که بر اثر نوشته هاى «تورات» پیدا شده است!
به هر حال، قرآن پس از آن مى فرماید: (هنگامى که آدم و حوا چنین دیدند بلافاصله از برگ هاى درختان بهشتى براى پوشیدن اندام خود، استفاده کردند)؛ َ «وطَفِقا یَخْصِفانِ عَلَیْهِما مِنْ وَرَقِ الْجَنَّةِ».
و سرانجام مى فرماید: (و در این موقع خداوند به آنها ندا داد که: مگر من شما را از آن درخت نهى نکردم؟! مگر به شما نگفتم که شیطان دشمن آشکار و سرسخت شما است؟! چرا فرمان مرا به دست فراموشى سپردید و در این گرداب سقوط کردید)؟!؛ «وَ ناداهُما رَبُّهُما أَ لَمْ أَنْهَکُما عَنْ تِلْکُمَا الشَّجَرَةِ وَ أَقُلْ لَکُما إِنَّ الشَّیْطانَ لَکُما عَدُوٌّ مُبینٌ».
از این آیه به خوبى استفاده مى شود که آنها پس از این نافرمانى، چه اندازه از مقام قرب پروردگار دور شدند و حتى از درختان بهشتى نیز فاصله گرفتند.
🔰 @p_eteghadi 🔰