eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.1هزار دنبال‌کننده
9.5هزار عکس
4.7هزار ویدیو
70 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
☀️ #تنفس_صبح 📖 هر روز تلاوت یک صفحه از قرآن کریم 📃 صفحه 304 🎙 قاری: #منشاوی 🔊 بشنویم🔻 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
304.mp3
1.64M
📖 هر روز تلاوت یک صفحه از قرآن کریم 📃 صفحه304 🎙 قاری: #منشاوی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❓پرسش ❔آیا قرآن در مورد مدت زمان عذاب قوم عاد دچار تناقض نشده و همین تناقض دلیل بر غیر الهی بودن آن نمی باشد.❓ ❔در سوره القمر آیه ۱۹ اشاره شده است که نابودی قوم عاد یک روز زمان برد اما در سوره فصلت آیه ۱۶ و سوره الحاقه آیه ۶ به هفت شبانه روز اشاره شده است ایا این تناقض نیست❓ 💠پاسخ💠 👌قرآن کریم صراحتا وجود هر گونه اختلاف و تناقض را در خود نفی می کند و نبود هیچ گونه تناقض در خود را دلیل بر الهی بودن خود می شمارد و می فرماید: « آیا درباره قرآن نمی اندیشند که اگر از ناحیه غیر خدا بود اختلافات فراوانی در آن می یافتند» 🔷نسائ 82 🔶حال به بررسی ادعای شما می پردازیم تا ببینیم آیا در قرآن تناقض است یا خیر. 👌خداوند در سوره قمر در مورد عذاب قوم عاد می فرماید: « انا ارسلنا علیهم ریحا صرصرا فی یوم نحس مستمر» « ما تند باد وحشتناک و سردی را در یک روز شوم مستمر بر آنها فرستادیم» 🔷قمر19 👌در سوره الحاقه می فرماید: «قوم عاد به وسیله تند بادی طغیانگر و سرد و پر سر وصدا به هلاکت رسیدند .خداوند این تند باد را هفت شب و هشت روز پی در پی و بنیان کن بر آنها مسلط ساخت» 🔶الحاقه 6-7 👌در سوره فصلت نیز می گوید: « تند بادی شدید و هول انگیز و سرد و سخت در روزهای شوم و پر غبار بر آنها فرستادیم» 🔶فصلت 16 👌حال اشکال شما این است که خداوند در سوره قمر سخن از یک روز عذاب به میان میاورد اما در دو سوره دیگر سخن از چند روز عذاب 🔴پاسخ این اشکال در آیه سوره قمر بیان شده است و می فرماید: « انا ارسلنا علیهم ریحا صرصرا فی یوم نحس مستمر» « ما تند باد و حشتناک و سردی را در یک روز شوم که استمرار و ادامه داشت بر آنها فرستادیم» 👌یعنی خداوند عذاب را برای آنان در یک روز خاص فرستاد اما حوادث آن روز خاص و نحوست آن همچنان ادامه داشت و مستمر بود تا آنان را در هفت شب و هشت روز نابود کرد. ❗️بنابراین خداوند در سوره قمر سخن از آغاز یک عذاب و نحوست مستمر برای آنان به میان می آورد و در سوره های فصلت و الحاقه بیان می کند که استمرار آن عذاب هفت شب و هشت روز به طول انجامید بنا براین هیچ گونه تناقضی بین آیات مطرح شده نمی باشد. 📚 تفسیر نمونه ج23 ص38 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❓پرسش ❔چطوری میشود ثابت کرد که قرآن برای تمام دوره های زندگی بشریت هست نه فقط مربوط به یک دوره؟ چون بهایی ها ادعا میکنند که قرآن فقط دستوراتش مربوط به همان زمان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم میشود. ❔ ❓بهایی ها میگن قوانین و دستورات اسلام همشون باطل شده و مربوط به هزارسال پیش هست و خاتمیت وجود ندارد چون خود پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرموده که هزار سال بعد ازمن پیامبر دیگه ایی میاید چطور میشود ادعای باطل بودن قرآن و اسلام را رد کرد؟ 💠پاسخ💠 👌با تامل در آیات و روایات به وضوح بدست می آید که اسلام و قرآنی آیینی جهانی بوده و رسالت پیامبر اسلام تا روز قیامت باقی خواهد بود و به هیچ عنوان پس از ایشان پیامبر دیگری نخواهد آمد. 👌خداوند می فرماید: «بگو ای مردم من رسول خدا به سوی همه شما هستم» 🔷اعراف158 ❗️«ما تو را برای بشارت و انذار تمام مردم ارسال کردیم» 🔷سبا28 ❗️«ما تو را برای تمام مردم فرستادیم» 🔷نسائ 79 ❗️« ما تو را به عنوان رحمتی برای جهانیان فرستادیم» 🔷انبیا107 ❗️« پر برکت است خداوندی که قرآن را بر بنده اش نازل کرد تا برای جهانیان منذر باشد» 🔷فرقان1 ❗️« ( بگو) قرآن بر من وحی شده است تا شما و هرکس که دعوتم به او برسد را انذار دهم» 🔷انعام19 🗯همینطور ایات زیر بر این مطلب گواه است؛ ♻️صف 9- نسائ 170- ابراهیم 1- ال عمران 138 👌پیامبر گرامی فرمود: « من برای هدایت تمام مردم بر انگیخته شده ام» 📚وسائل الشیعه ج3 ص350 🔶و فرمود: « برای هدایت تمام مردم بر انگیخته شده ام اعم از عرب و عجم» 📚امالی صدوق ص187 👌امام صادق فرمود: « خداوند پیامبرش را برای تمام مردم فرستاد .اعم از اهل مشرق و مغرب و اهل آسمان و اهل زمین از جن و انس» 📚البرهان فی تفسیر القرآن ج4 ص521 🔶شاهد دیگر جهانی بودن دعوت اسلام نامه هایی متعددی است که پیامبر گرامی برای زمامداران بزرگ دنیا مانند کسری ایران و قیصر روم مینوشت و آنان را به اسلام دعوت می کرد . 📚مکاتیب الرسول ج1 ص109 📚بحار الانوار ج20 ص377 باب21 👌با توجه به این نکات روشن می شود که این ادعا که دعوت اسلام اختصاص به مردم عرب زمان پیامبر داشته و تمام جهانیان را شامل نمی شده است ادعایی دروغین بوده که قابل اعتنا نمی باشد. ❗️ همینطور در این نیز شکی نمی باشد که پیامبر گرامی خاتم پیامبران نیز بوده و پس از ایشان پیامبر دیگری نیز نخواهد امد؛ 1⃣آيات و روایات فوق که تصریح بر جهانی بودن دعوت آیین اسلام برای همه مردم تا روز قیامت می کرد شاهدی بر خاتمیت پیامبر گرامی و دعوت اسلام نیز می باشد زیرا اگر پس از آیین اسلام قرار باشد آیین دیگری برای مردم بیاید دعوت اسلام نمی تواند شامل همه مردم تا روز قیامت شود. 2⃣خداوند نیز صریحا می فرماید: « محمد پدر هیچ یک از مردان شما نیست ولی رسول خدا و ختم کننده و آخرین پیامبران است» 🔷احزاب40 3⃣روایات فراوانی نیز تصریح به خاتمیت پیامبر گرامی می کند؛ 🔶امام صادق فرمود: «خداوند با پیامبر اسلام به سلسله پیامبران خاتمه داد و بعد از او هرگز پیامبری برانگیخته نخواهد شد» 📚الکافی ج1 ص269 👌پیامبر گرامی فرمود: «من خاتم و پایان دهنده سلسله پیامبران و انبیا هستم» 📚عیون الاخبار ج2 ص74 📚بحار الانوار ج39 ص36 🔷وفرمود: « هیچ پیامبری پس از من نیست و هیچ سنتی پس از سنت من نخواهد بود » 📚امالی مفید ص53 🔷حضرت امیر می فرماید: « محمد امین وحی خدا و خاتم رسولان او بود» 📚نهج البلاغه خطبه 183 👌روشن میشود این سخن که پیامبر وعده به آمدن به پیامبر دیگری پس از هزار سال داده است کذب و دروغ بهاییان بوده که قابل اعتنا نمی باشد. 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❓پرسش ❔افرادی که به سن تکلیف نرسیده اند اما قدرت تشخیص خوب از بد یا گناه از غیر گناه را دارند اگر گناهی و خطایی انجام دهند حتی گناهان کبیره آیا در دفتر اعمال آنها ثبت میشود و فردای قیامت مورد بازخواست قرارمیگیرند یا خیر❓ ❓اگر روایتی در این خصوص وجوددارد لطفا ضمیمه پاسخ کنید❕ 💠پاسخ💠 🔶یکی از شرایط به فعلیت رسیدن احکام الهی در حق افراد این است که آنان به سن تکلیف برسند لذا کودکان اگر چه ممیز باشند قبل از رسیدن به سن تکلیف مکلف نبوده و گناهی در پرونده آنان ثبت نمی شود. 👌امام صادق فرمود: « کودکان زمانی که به سن تکلیف رسیدند گناهانشان برایشان نوشته می شود» 📚الکافی ج6 ص3 👌امام باقر فرمود: « زمانی که کودکان به سن تکلیف رسیدند حدود الهی به صورت کامل در قبال جرائمشان بر آنان جاری می شود» 📚الکافی ج7 ص197 📚وسائل الشیعه ج1 ص43 👌حضرت علی فرمود: « قلم تکلیف از کودکان تا زمان بلوغ بر داشته شده است» 📚وسائل الشیعه ج1 ص45 📚بحار الانوار ج85 ص134 👌البته توجه به نکات زیر لازم است؛ 1⃣صحیح است که کودک تا زمان بلوغ تکلیفی ندارد اما اگر برخی از گناهان مانند دزدی و سرقت را چندین مرتبه انجام دهد طبق روایات باید مورد تعزیر حاکم شرع قرار گیرد تا سرقت و دزدی کردن را تکرار نکند اگر چه گناهی برای او نوشته نمی شود 📚وسائل الشیعه ج28 ص293 باب28 2⃣اگر در زمان کودکی حقوقی از مردم را ضایع ساخته و در مال مردم به ناحق تصرف کرده است مکلف است که پس از رسیدن به سن بلوغ حقوق مردم را به آنها بازگرداند و یا اگر صاحبان حقوق را نمی شناسد و در دسترس او نیستند مبلغ را به نیت صاحبش به فقیر صدقه دهد 📚وسائل الشیعه ج16 ص52 باب78 📚وسائل الشیعه ج17 ص199 باب47 3⃣اگر کودک قبل از بلوغ به عبادت پرودگار مشغول شده و نماز و روزه بجا اورده و به امور خیر بپردازد خداوند به او پاداش کارهای خوبش را می دهد اگر چه در برابر گناهان عقابش نمی کند 📚وسائل الشیعه ج1 ص42 باب4 « استحباب تمرین الاطفال علی العباده» 📚وسائل الشیعه ج4 ص18 باب3 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
20.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#فاطمیه 🎞 گندم 🎙 حمیدرضا #برقعی #نماهنگ 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
8.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#فاطمیه 🎥 شناخت فاطمیه 🎤 حجت الاسلام #دارستانی #سخنرانی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓پرسش ❔خلیفه الله به چه کسی میگن؟ آیا انسان خلیفة الله هستش؟ یا فقط افراد خاصی یعنی انبیا و امامان این مقام رو دارن؟ 💠پاسخ💠 👌خداوند می فرماید: « پرودگار تو به فرشتگان گفت من در روی زمین جانشینی قرار خواهم داد.فرشتگان گفتند آیا کسی را در زمین قرار می دهی که فساد و خونریزی کند ما تسبیح و حمد تو را بجا می آوریم .خداوند فرمود من حقایقی را می دانم که شما نمی دانید .سپس علم اسمائ را همگی به آدم آموخت بعد آنها را به فرشتگان عرضه داشت و فرمود اگر راست می گویید اسامی اینها را بر شمارید .فرشتگان گفتند منزهی تو جز آنچه به ما تعلیم داده ای نمی دانیم .فرمود ای آدم آنها را اگاه کن هنگامی که آنها را آگاه کرد خداوند فرمود نگفتم من غیب آسمانها و زمین را می دانم » 🔷بقره31-32 👌بحث اینجاست که آیا خلافت الهی در زمین تنها اختصاص به حضرت آدم و فرزندان ایشان از انبیا و امامان دارد یا شامل تمامی انسان ها می شود و نوع انسان خلیفه الهی است؛ ❕خلاف آنچه در اذهان جاری است که نوع انسانی را خلیفه خداوند می دانند از دلایل نقلی استفاده می شود که مقام خلافت و جانشینی الهی تنها اختصاص به انبیائ و اوصیائ از ذریه آدم دارد و سایر انسان ها را شامل نمی شود 1⃣آیه ذکر شده در ابتدای بحث تنها ظهور در خلافت الهی حضرت آدم برای خداوند در زمین دارد و شامل تمام انسان ها نمی شود . 🔷شاهد این سخن آن است که آدم با تعلیم اسمائ الهی شایستگی برای دریافت این مقام و خلافت را بدست آورد و فرشتگان نیز وقتی از عظمت و جایگاه آدم مطلع شد در برابر او تواضع نموده و به دستور الهی برای آدم سجده کردند. 🔶بقره34 2⃣خلافت و جانشینی حضرت آدم برای خداوند بدین صورت محقق شد که ایشان به عنوان نبی و حجت الهی برای زمینیان معرفی شدند زیرا خلیفه خداوند باید از علم و قدرت الهی برخوردار باشد تا بتواند جانشینی از خداوند را بجا آورد و این دو ویژگی تنها در انبیائ و اوصیائ وجود دارد. 👌در روایات بیان شده است که آدم مسوولیت های پس از خود را به فرزندش شیث واگذار کرد و پس از او شیث وصی او بوده و مقام آدم که همان خلافت الهی و حجت بودن بر بندگان است را به ارث برده است. 👌واین خلافت و جانشینی الهی پشت به پشت به برگزیدگان از فرزندان آدم منتقل شد. 🔶چنان که پیامبر گرامی فرمود: « آدم به شیث وصیت کرد و شیث به فرزندش شبان وصیت کرد و شبان به محلث و محلث به محوق و محوق به عمیشا و عمیشا به ادریس و ادریس به ناحور و ناحور به نوح و نوح به سام و سام به عثامر و ...عمران به ابراهیم و ابراهیم به اسماعیل ...و شعیب به موسی و موسی به یوشع و یوشع به داود و داود به سلیمان وسلیمان به آصف و او به زکریا و زکریا به یحیی و او به عیسی و عیسی به شمعون ...سپس پیامبر فرمود: «وصایت و جانشینی از آدم به من رسید و من به علی وصیت کردم و علی نیز به وصیش و وصی علی نیز به سایر اوصیای از فرزندان علی وصیت می کند تا وصایت منتهی شود به برترین مخلوقات ( حجه بن الحسن)» 📚امالی صدوق ص402 📚بحار الانوار ج23 ص57 🔶می بینیم که روایات تنها سخن از جانشینی و خلافت انبیائ و امامان سخن به میان می آورند نه جانشینی نوع انسانی 3⃣شیخ صدوق روایت می کند که امام صادق فرمود: « خداوند اسامی حجت های خود را به آدم آموخت .آنگاه آنان را که در آن روز ارواحی بودند بر ملائکه عرضه کرد و به فرشتگان فرمود مرا از اسامی این حجت ها خبر دهید اگر راست می گویید که بخاطر تسبیح و تقدیستان از آدم سزاوارتر بخلافت در زمین هستید .فرشتگان گفتند منزهی تو ما جز آنچه تو به ما تعلیم کرده ای علمی نداریم آنگاه خداوند به آدم فرمود فرشتگان را به اسمائ آنان خبر بده پس همین که آدم فرشتگان را به اسمائ آنان خبر داد فرشتگان به منزلت عظیمی که حجت های خدا نزد او دارند پی بردند و فهمیدند که آنان سزاوار ترند به خلافت الهی از ایشان و آن حجت ها هستند که می توانند جانشین خدا در زمین و حجت های او بر خلق باشند .آن گاه حجت ها را از نظر فرشتگان پنهان کرد و ایشان را وادار کرد که تا با ولایت و محبت آن حجت ها او را عبادت کنند» 📚کمال الدین ج1 ص14 📚البرهان ج1 ص165 📚بحار الانوار ج26 ص283 👌این حدیث شریف نیز به روشنی دلالت می کند که جانشینی الهی در زمین تنها اختصاص به آدم و حجت های خداوند از ذریه آدم دارد و شامل تمام انسان نمی شود. 👌ادامه پاسخ 👇👇👇
👌ادامه پاسخ 👇👇👇 4⃣امام رضا فرمود: « ما اهل بیت حجت های خداوند در زمینش و خلفای او در میان بندگانش هستیم» 📚کمال الدین ج1 ص202 👌حضرت علی فرمود: « امامان خلفای الهی در زمین هستند» 📚بحار الانوار ج1 ص189 🔶وفرمود: « خداوند امامان را به عنوان جانشینان و دوستان خود برگزیده است» 📚بحار الانوار ج24 ص379 🔶وفرمود: « ما حجت های الهی و جانشین های او هستیم» 📚بحار الانوار ج26 ص6 📚امالی مفید ص47 👌امام کاظم فرمود: « پدرم مرا به زیارت قبر پیامبر برد و عرضه د اشت که خداوند می فرماید:« من بر روی زمین خلیفه قرار میدهم» .خداوند زمانی که سخنی بگوید به آن عمل می کند ( و ما امامان را به عنوان خلیفه خودش قرار داده است)» 📚الکافی ج1 ص312 👌ودر زیارت جامعه کبیره خطاب به اهل بیت می خوانیم: « وخداوند شما را برگزید برای جانشینی در زمینش و حجت بودن بر آفریدگانش» 📚الفقیه ج2 ص611 👌این روایات و سایر روایات که ذکر نکردیم همگان دلالت دارد که خلافت و جانشینی خداوند پس از حضرت آدم به فرزندانش و به امامان رسیده است و آنان جانشینان الهی در زمین هستند نه نوع انسانی 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❓پرسش ❔خدا در قرآن کریم فرموده هر مصیبتی به شما رسد بخاطر اعمالی است که انجام داده اید و بسیاری را نیز عفو می کند ( شوری32) ❓در اینجا علت همه مصائب اعمال انسان ذکر شده در صورتیکه در آیات و روایات دیگر عوامل دیگری چون آزمون الهی، ترفیع درجات هم ذکر شده. ❓این تناقض ظاهری رو چگونه بایستی حل کرد؟ ❓مثلا معصومین علیهم السلام که هیچ گاه گناهی مرتکب نشده اند تا بخواهد به این دلیل مصائبی به ایشان وارد شود درحالیکه می بینیم زندگیشان سراسر رنج و سختی بوده..❕ 💠پاسخ💠 🌀خداوند می فرماید: « هر مصیبتی به شما می رسد به خاطر اعمالی است که انجام داده اید و بسیاری را نیز عفو می کند» 🔷شوری 30 👌در تفسیر نمونه چنین آمده است؛ ❗️« گرچه ظاهر آیه عام است و همه مصائب را در بر می گیرد ولی مطابق معمول در عمومات استثناهایی وجود دارد مانند مصائب و مشکلاتی که دامنگیر انبیائ و ائمه معصومین می شد که برای ترفیع مقام یا آزمایش آنها بود. 👌وهمچنین مصائبی که گریبان غیر معصومین را می گیرد و جنبه آزمون دارد و یا مصائبی که بر اثر ندانم کاری ها و عدم دقت و مشورت و سهل انگاری ها در امور حاصل می شود که اثر تکوینی اعمال خود انسان است . 🔶جمع میان آیات مختلف و روایات ایجاب می کند که عموم این آیه را تخصیص بزنیم . ❗️از آنجا که مصایب و گرفتاری برای بیشتر افراد جنبه کیفری و کفاره ای دارد آیه فوق آن را به صورت عموم مطرح ساخته است اما سایر آیات و روایات این عموم را تخصیص زده است و بیان کرده است برخی مصائب برای برخی افراد به سبب شکوفایی استعدادها یا هشدار نسبت به آینده یا آزمون الهی و یا بیداری از غرور و غفلت و مانند آن اتفاق می افتد. 📚تفسیر نمونه ج20 ص441 👌در روایتی آمده است که از امام صادق تفسیر آیه فوق را سوال کردند ایشان فرمودند: ❗️« می دانید که علی و اهل بیتش بعد از او گرفتار مصائبی شدند آیا به خاطر اعمالشان بود در حالی که آنها اهل بیت طهارتند و معصوم هستند از گناهان❓ 🔶سپس افزود: « رسول خدا پیوسته توبه می کرد و در هر شبانه روز صد بار استغفار می نمود بی آنکه گناهی مرتکب شده باشد .خداوند برای اولیائ و دوستانش مصائبی قرار می دهد تا به خاطر صبر در برابر آن از او پاداش بگیرند بی آنکه گناهی مرتکب شده باشند» 📚الکافی ج2 ص325 📚قرب الاسناد ص79 📚تفسیر قمی ج2 ص277 📚البرهان فی تفسیر القرآن ج4 ص827 👌بنابراین امام می فرماید عمومیت آیه مذکور در مورد برخی افراد نظیر انبیا و اولیا تخصیص می خورد . 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁