🔺سحرگاه امروز؛ تصویری از سنگ جدید مزار شهید سپهبد قاسم سلیمانی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 برای امام زمانت یوسف باش...
🎤حجتالاسلام #پناهیان
#سخنرانی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
abdolrezahelali-@yaa_hossein.mp3
4.14M
#میلاد_حضرت_فاطمه_زهرا (س)
🎵خدا می دونه باور منه
🎤عبدالرضا #هلالی
#سرود
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 فاطمه زهرا (س)...
🎤آیت الله #تقوایی
#سخنرانی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
26.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 قرائت وصیتنامه #حاج_قاسم_سلیمانی توسط فرزندان ایشان
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
نظام تقديم 86.mp3
7.63M
🔈 #شرح_و_بررسی_کتاب_آن_سوی_مرگ
🔇 جلسه سیزدهم
🔔 @Aminikhaah_Media
#زنان_ضعیفات_الدین_نواقص_الایمان_و_العقول
🤔#پرسش
❔ توهین پیامبر اسلام به زنان
قابل توجه بانوان مسلمان و ناآگاهی که تصور می کنند اسلام والاترین حقوق و احترام را به ایشان عطا کرده:
#متن_عربی_حدیث: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : «مَا رَأَيْتُ ضَعِيفَاتِ اَلدِّينِ نَاقِصَاتِ اَلْعُقُولِ أَسْلَبَ لِذِي لُبٍّ مِنْكُنَّ
#ترجمه: رسول خدا فرمود: نديدم سست عقيده كمعقلتر از شما زنان كه در ربودن عقل صاحبان خرد از شما تيز پنجهتر و تردستتر باشد.
📓منبع: من لا يحضره الفقيه - الشيخ الصدوق - ج۳ - ص۳۹۰
💠#پاسخ💠
👌در این شکی نیست که در منطق اسلام ، فرقى ميان مرد و زن نيست، هر دو در پيشگاه خدا يكسانند و هر دو مى توانند راه قرب الى اللّه را تا بى نهايت ادامه دهند و به تعبير ديگر، راه تكامل براى هر دو به طور يكسان گشوده است.
❕لذا خطابات قرآنى در اين زمينه شامل هر دو، به طور مساوى است. در يك جا مىخوانيم: «هر كس كار شايسته اى انجام دهد، خواه مرد باشد يا زن، در حالى كه مؤمن است، او را به حياتى پاك زنده مى داريم و پاداش آنها را به بهترين اعمالى كه انجام مى دادند، خواهيم داد. ( نحل 97)
❕در جاى ديگر مى فرمايد ؛
«به يقين مردان و زنان مسلمان، مردان با ايمان و زنان با ايمان، مردان مطيع فرمان خدا و زنان مطيع فرمان خدا، مردان راستگو و زنان راستگو ... خداوند براى همه آنها مغفرت و پاداش عظيمى فراهم ساخته است». ( احزاب 35)
❕آيه شريفه «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ» ( حجرات 13) نيز معيار را قرب به پروردگار قرار مى دهد، از هر كس كه باشد بى آنكه جنسيّت مرد و زن، در آن دخيل باشد.
❕در روايات اسلامى نيز اين حقيقت به خوبى نمايان است. در حديثى كه «مرحوم كلينى» در كتاب «كافى» آورده، مى خوانيم ؛
❕«خواهر رضاعى پيامبر خدمتش رسيد، هنگامى كه پيامبر او را ديد بسيار شاد شد و ملحفه (روانداز) خود را براى او گسترد و او را بر آن نشاند، سپس با وى گرم صحبت شد هنگامى كه او از خدمت پيامبر بيرون رفت، برادرش آمد (اين خواهر و برادر فرزندان حليمه سعديه بودند كه مادر رضاعى پيامبر بود) ولى پيامبر آن احتراماتى را كه براى خواهرش قايل شد، براى او قايل نشد (هر چند به او نيز محبّت كرد). بعضى سؤال كردند كه اى رسول خدا احترامى را كه به خواهر گذاشتى به برادر نگذاشتى با اينكه او مرد است .پيامبر فرمود ؛
«اين به خاطر آن است كه آن خواهر نسبت به پدر و مادرش از آن برادر نيكوكارتر بود »
📚الکافی ج 2 ص 161
❕جالب اينكه اصحاب روى امتياز مرد بودن تكيه كردند و پيامبر نه تنها آن را امتياز نشمرد، بلكه خواهرش را به خاطر ارزشهاى الهى انسانى بر او مقدّم شمرد.
👌داستان «نسيبه» و شجاعت او در ميدان «احد» كه بدون توجّه به خطرات براى رزمندگان لشكر اسلام، آب مى آورد و حتّى هنگامى كه به او حمله كردند، دفاع جانانه اى در برابر لشكر نمود تا آنجا كه سيزده زخم بر تن او وارد شد و سرانجام در «يمامه» در جنگ با «مسيلمه» شهيد گشت، معروف است. در حديث آمده است كه پيامبر در روز «احد» درباره او فرمود ؛
«مقام اين زن، امروز از مقام فلان و فلان (بعضى از افراد سرشناس لشكر) برتر است»
📚سفینه البحار ماده نسب
❕داستان «شطيطه نيشابورى» معروف است، آن هنگام كه «محمّد بن على نيشابورى» اموال فراوان و هدايايى براى امام موسى بن جعفر عليه السّلام از سوى مردم نيشابور با خود خدمت آن حضرت آورد، امام عليه السّلام از ميان 30 هزار دينار و 50 هزار درهم و قطعهاى لباس، تنها يك درهم و قطعه پارچه اى را كه متعلّق به زن با ايمانى به نام «شطيطه» بود، پذيرفت و بقيه را بازپس فرستاد .
📚بحار الانوار ج 48 ص 73
👌از اين حديث به خوبى روشن مى شود كه ارزش انسانى بين زن و مرد تفاوتى ندارد. از اين رو، گاهى زنان در اين امر بر مردان پيشى مى گيرند ، لذا می بینیم که امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« یک زن صالحه از هزار مرد غیر صالح برتر است»
📚وسائل الشیعه ج20 ص172
👌بی شک روایاتی که زنان را ضعیفات الدین یا ناقص الایمان ، یا ناقص العقل معرفی می کند ، چون بر خلاف سنت قطعی و آیات قرآن است ، قابل پذیرش نمی باشد .
❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« حکم روایتی را که موافق قرآن و سنت بود را بگیر و ترک کن حکم روایتی را که مخالف با کتاب و سنت است »
📚الکافی ج 1 ص 67
👌و فرمود ؛
« روایتی که از ما نقل می شود ، اما موافق کتاب خداوند و سنت پیامبرش نیست را تصدیق نکن »
📚وسائل الشیعه ج 27 ص 123
🔸ادامه 👇
🔸 ادامه 👇
👌روایت مورد استناد معاند هم در هر کتابی نقل شده است به صورت مرسل نقل شده و سلسله سند آن به نحو کامل بیان نشده است و این روشن ترین گواه بر ضعیف بودن نقل مذکور است .
👌مضمون فوق در نهج البلاغه خطبه 80 هم آمده است که زنان « ناقص العقل» و « ناقص الایمان » معرفی می شوند که مضمون آن چون خلاف سنت و آیات قرآن است ، قابل پذیرش نیست ، اگر چه اکثر سخنان علی علیه السلام در نهج البلاغه صحیح است اما هیچ منعی نیست که برخی از مضامین آن ضعیف باشد .
❕البته با نگاه دقیق تر ، می توانیم بگوییم که حتی اگر نقل های مذکور ، صحیح هم باشد ، باز هم مضمونی خلاف قرآن ارائه نمی دهد تا گواه بر ضعف آنها باشد .
👌تعابیر ضعیفات الدین ، نواقص الایمان ، نواقص العقول ، که در نقل های فوق آمده است ، چنین نیست که شامل تمامی زنان شود ، بلکه زنان کم خرد و بی تجربه و بی توجه به فرامین الهی را شامل می شود که به واسطه تربیت ناصحیح و عدم آموزش لازم ، توانایی تسلط بر احساسات خود را ندارد و #غالبا احساسات بر حکم عقلی آنها پرده می افکند و اینان چون به فرامین الهی توجه ندارد ، از دین و ایمان ضعیفی برخوردار است .
❕مثلا ما در بسیارى از آیات قرآن حتى #مذمتی از نوع انسان می بینیم چنان که می فرماید ؛ «به یقین انسان حریص و کم طاقت آفریده شده! هنگامى که بدى به او رسد، بى تابى مى کند و هنگامى که خوبى به او رسد بخل مى ورزد و مانع دیگران مى شود.» (معارج 19-20) و در جاى دیگر مى خوانیم: « انسان به یقین بسیار #ظالم و جاهل بود» (احزاب72) و در جاى دیگر او را، «کفور مبین» (کفران کننده آشکار) نامیده است (زخرف 15) و در جاى دیگر از انسان به عنوان موجودى که هرگاه به نعمت مى رسد طغیان مى کند، یاد شده است (علق 6-7)
👌بى شک، انسان در #طبیعتش نه «کفور مبین» است نه «ظلوم و جهول» و نه طغیانگر، بلکه این بحثها درباره انسانهایى است که تحت تربیت رهبران الهى قرار نگرفته اند و به صورت گیاهان خودرو، در آمده اند. نه راهنمایى و نه بیدارگرى دارند و در میان #هوس ها غوطه ورند ، به همين دليل در قرآن از مقام انسان با تقوا و مطيع فرمان الهى، مدح و تمجيد فراوان شده و اصولا بنى آدم به عنوان گل سر سبد جهان آفرينش معرّفى گرديده است ؛«وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَنِي آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّيِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلى كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضِيلًا» ( اسراء 70)
❕آنچه در كلمات پیامبر گرامی یا على عليهما السلام وارد شده هرگز درباره همه زنان نيست، بلكه اشاره به گروه خاصى دارد كه سرچشمه مفاسدى در درون خانواده يا داخل اجتماع مى شدند. مخصوصاً با توجّه به اينكه بخشى از سخنان مولا على عليه السلام در اين باره بعد از جنگ #جمل بيان شده است.
👌سردمدار جنگ جمل، همان جنگى كه بنا به روايتى هفده هزار قربانى از مسلمانان گرفت #زن بود كه آتش افزور يا يكى از آتش افروزان جنگ هم او بود.
❕بنابراين نظر این روایات به اين گونه زنان است. شاهد اين سخن ديدگاه قرآن نسبت به زنان است که مى فرمايد: «و از نشانه هاى خدا اينكه همسرانى از جنس خودتان براى شما آفريد تا در كنار آنان آرامش يابيد و در ميانتان محبّت و رحمت قرار داد. به #يقين در اين نشانه هايى است براى گروهى كه تفكر مى كنند». ( روم 21)
👌اگر همه زنان نواقص العقول يا شر و بد و ضعیف الدین و ایمان باشند اين آرامش از كجا پيدا مى شود.
❕در جاى ديگر مى فرمايد: « آنها #لباس شما هستند و شما لباس آنها (هر دو زينت هم و سبب حفظ يكديگريد)». ( بقره 187)
👌هر گاه همه زنان داراى صفات منفى باشند چگونه مى توانند سبب زينت همسرانشان و مايه حفظ آنها گردند.
❕بنابراین نقل های فوق ، شامل همه زنان نمی شود ، بلکه کسانی از آنها را شامل می شود که به واسطه تربیت ناصحیح توانایی تسلط به احساسات و عواطف خود را ندارند و سرچشمه مفاسد و گرفتاری هایی در جامعه بشری یا خانواده می گردند ، اینان چون احساسات بر عقل آنان چیره می شود « نواقص العقول » معرفی شده اند و چون به فرامین الهی بی توجه اند « ضعیفات الدین » یا « نواقص الایمان » معرفی شده اند که دارای دین و ایمان ضعیفی هستند .
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹مداحی حنیف طاهری در محضر رهبر انقلاب
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#کیفیت_تولد_حضرت_فاطمه_سلام_الله_علیها
🤔#پرسش
❓آیا راست است که حضرت زهرا در شکم مادر با خدیجه #صحبت می کرد و وقتی به دنیا آمد سجده خداوند را کرد و چهار زن بهشتی او را به دنیا آوردند و نطفه او از میوه های #بهشتی شکل گرفته است ❗️آیا چنین مطالبی در کتب شیعه و سنی آمده است یا غلو است ؟ ایشان قبل از #مبعث به دنیا آمدند یا بعد از آن❓
💠#پاسخ💠
1⃣صحبت کردن حضرت زهرا سلام الله علیها در #شکم مادر؛
👌علمای شیعه و سنی این #مطلب را روایت کرده اند.
❗️شیخ صدوق و علامه #مجلسی روایت می کنند که امام صادق علیه السلام فرمود:
« هنگامی که رسول خدا با خدیجه ازدواج کرد زنان مکه از خدیجه کناره گیری کردند و نزد وی نمی رفتند و به او سلام نمی کردند و به هیچ زنی اجازه نمی دادند که با او معاشرت و تماس داشته باشد .این برخورد زنان سبب ناراحتی و اندوه خدیجه شد .وقتی خدیجه به فاطمه حامله شد فاطمه در رحم با مادر همدم بود و با مادرش سخن می گفت و او را به #صبر توصیه می کرد... »
📚امالی صدوق ص593
📚بحار الانوار ج6 ص247 و ج43 ص2
📚روضه الواعظین ج1 ص143
👌این مضمون را #طبری از علمای اهل سنت نیز نقل می کند.
📚ذخائر العقبی ص44
2⃣حاضر شدن چهار زن #بهشتی بر بالین خدیجه برای وضع حمل فاطمه مرضیه سلام الله علیها؛
❗️در ادامه روایت بالا امام صادق علیه السلام فرمود:
« زمانی که هنگام وضع حمل خدیجه شد ، او کسی را نزد زنان قریش و بنی هاشم فرستاد که بیاید و در امر تولد فرزند او را یاری کنند .آنان در جواب گفتند چون تو سخن ما را درباره ازدواج با محمد نادیده گرفتی و با آن مرد #فقیر و یتیم ازدواج کردی پس ما نزد تو نخواهیم آمد و تو را یاری نخواهیم کرد .خدیجه از شنیدن این جواب غمگین شد در همان حال چهار زن گندمگون و بلند بالا که خدیجه فکر می کرد از زنان بنی هاشم هستند نزد او حاضر شدند .انان گفتند ما فرستاده خداییم تا تو را در امر زایمان کمک کنیم . ما خواهران تو هستیم .من ساره هستم و این بانو آسیه دختر مزاحم است و این مریم دختر عمران و آن دیگری کلثوم خواهر موسی بن عمران است..»
📚 همان #منابع از کتب شیعه و سنی
3⃣#سجده کردن و اظهار شهادتین؛
❗️طبری از علمای اهل سنت نقل می کند:
« فاطمه وقتی به دنیا آمد بلافاصله روی زمین قرار گرفت و پیشانی به سجده قرار داد و انگشت #مبارکش را بالا برد»
📚ذخائر العقبی ص44
❗️امام صادق علیه السلام فرمود:
« فاطمه پس از تولد زبان گشود و فرمود شهادت می دهم که معبودی جز خدای یگانه نیست و شهادت می دهم که پدرم رسول خدا و برترین پیامبران است و همسرم علی برترین اوصیاء و فرزندانم برترین بازماندگان و سرور #مردمان هستند »
📚همان منابع سابق الذکر از کتب شیعه
4⃣شکل گرفتن #نطفه حضرت زهرا سلام الله علیها از میوه های بهشتی؛
👌پیامبر #گرامی فرمود:
« هنگامی که به آسمان عروج کردم جبرییل دستم را گرفته و وارد بهشت نمود و خرمایی بهشتی به من داد پس خرما را خوردم و در اثر آن نطفه ای در صلب من پدیدار گشت و فاطمه از آن نطفه ایجاد شد .پس فاطمه حوریه ای به شکل انسان است و من هرگاه مشتاق بوی بهشت می شوم بوی دخترم فاطمه را #استشمام می کنم»
📚امالی صدوق ص461
📚عیون الاخبار ج1 ص116
📚مناقب ج3 ص335
📚الاحتجاج ج2 ص409
📚روضه الواعظین ج1 ص149
📚بحار الانوار ج43 ص4
❗️این مضمون را علمای اهل #سنت هم نقل کرده اند؛
📚مستدرک حاکم ج3 ص156
📚ذخائر العقبی ص36
📚تاریخ بغداد ج5 ص87
📚در المنثور ، ذیل آیه 1 سوره اسراء
5⃣تاریخ #تولد ایشان؛
👌امام باقر علیه السلام فرمود:
« فاطمه در سال #پنجم بعد از بعثت پیامبر متولد شد»
📚الکافی ج1 ص457
🔶امام صادق علیه السلام فرمود:
« فاطمه در بیستم جمادی الاخر سال پنجم بعثت #متولد گردید و در این هنگام پیامبر چهل و پنج ساله بود»
📚دلائل الامامه ص9
📚بحار الانوار ج43 ص9
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#لذت_پیامبر_عمل_زناشویی
🤔#پرسش
❔این که در روایاتی آمده است که با لذت ترین چیزی که در دنیا وجود دارد لذت #جنسی است یا پیامبر می گوید لذت من در دنیا رابطه زناشویی است به چه معناست ❗️این شبهه ذهن خیلی ها را درگیر کرده ❕
💠#پاسخ💠
👌پیامبر گرامی فرمود ؛
« روشنی چشم من در نماز و لذت من در رابطه #زناشویی است »
📚الکافی ج5 ص321
❕در نقل دیگری امام رضا علیه السلام فرمود ؛
« سه چیز از سنت های پیامبران است ، عطر زدن و گرفتن موهای زائد بدن و زیادی #آمیزش »
📚الفقیه ج3 ص382
❕این روایات و مضمون شبیه به آن در جهت مقابله با تفکری به نام رهبانیت #مسلکی صادر شده است . در زمان پیامبر گرامی و ائمه علیهم السلام افراد متعددی بودند که به بهانه عبادت و بندگی خداوند ، دنیا و لذات دنیوی و همسران خود را ترک کرده و در معبد و عبادتگاه و مسجدی به عبادت و بندگی می پرداختند و خانواده و همسر خود را در #مضیقه یا در معرض گرفتاری به انحرافات جنسی قرار می دادند .
❕پیامبر گرامی و ائمه با بیان تعابیر فوق این نکته را به مردم می فهماندند که بهره گیری از لذات دنیوی و جنسی منافاتی با عبادت خداوند ندارد ، بلکه با آرامشی که از این لذات دنیوی برای جسم حاصل می شود و شهوت تحت کنترل در می آید ، بهتر و با خاطری آسوده تر می توان در آسمان معنویت و بندگی خداوند #پرواز کرد ، اضافه بر این ازیاد نسل و افزایش محبت بین زوجین و مصونیت از آلودگی جنسی و فساد و فحشاء، بی تاثیر از این عمل جنسی مشروع نمی باشد ، به خاطر همین است که مضمون فوق مورد تاکید #پیشوایان دینی قرار گرفته است تا جایی که رابطه زناشویی یکی از سنت های انبیاء بیان شده است تا همگان بدانند اگر این رابطه منافاتی با عبادت خداوند داشت ، پیامبران به آن تن نمیدادند .
❕در حديث معروفى مى خوانيم" عثمان بن مظعون" فرزندش از دنيا رفته بود، بسيار غمگين شد، تا آنجا كه خانه اش را مسجد قرار داد و مشغول عبادت شد (و هر كار را حتی رابطه زناشویی جز عبادت را ترك گفت) اين خبر به رسول خدا ص رسيد، او را احضار كرده، فرمود:
« اى عثمان خداوند متعال #رهبانيت را براى امت من مقرر نداشته، رهبانيت امت من جهاد در راه خدا است »
📚بحار الانوار ج 67 ص114
👌در نقل دیگری آمده است ؛
« عثمان بن مظعون قسم خورد که تا ابد #رابطه زناشویی نداشته باشد و مشغول عبادت باشد ، همسر عثمان با این که زن زیبایی بود ، نزد عایشه رفت ، عایشه گفت چرا خود را زینت نمی کنی ، گفت برای چه کسی زینت کنم ، همسرم دیگر نزدیک من نمی آید ...پیامبر از جریان مطلع شد و منبر رفت و گفت چرا عده ای حلال های خداوند را بر خود حرام می کنند ، من با همسرانم رابطه زناشویی برقرار می کنم هرکس بر اساس سنت من رفتار نکند از من نیست ...»
📚همان مدرک ص116
👌در حديث ديگرى از امام موسى بن جعفر علیه السلام آمده است كه برادرش على بن جعفر از محضرش پرسيد آيا براى مرد مسلمان سزاوار است دست به سياحت بزند، يا رهبانيت اختيار كند، و به #همسرش نزدیک نشود و در خانه اى بنشيند و از آن خارج نگردد؟ امام در پاسخ فرمود: نه »
📚همان مدرک ص119
👌در روایت دیگری آمده است فردی به نام علاء به علی علیه السلام عرضه داشت اى امير مؤمنان از برادرم «عاصم بن زياد» نزد تو شكايت مى آورم.
❕ امام عليه السّلام فرمود:
👌مگر چه كرده؟ عرض كرد عبايى پوشيده و از دنيا ( و همسر ) كناره گيرى كرده است، امام عليه السّلام فرمود: او را نزد من آور، هنگامى كه «عاصم» نزد امام عليه السّلام آمد حضرت به او فرمود اى دشمن حقير خويشتن شيطان تو را (فريب داده و در بيابان زندگى) سرگردان ساخته (اگر بر خود رحم نمى كنى) چرا به خانواده و فرزندانت رحم نكردى؟ تو گمان مى كنى خداوند طيبات را بر تو حلال كرده ولى #دوست ندارد كه از آنها بهره ببرى...»
📚نهج البلاغه خطبه 209
❕لذا اهل بیت علیهم السلام برای مقابله با این طرز تفکر و سیره رفتاری رهبانیتی فرمودند ؛
« لذت بخش ترین چیز ( مادی و جسمانی ) در دنیا و آخرت ، لذت جنسی و زناشویی است »
📚وسائل الشیعه ج20 ص23
❕البته بر اساس قاعده کلی « بهترین امور حد #میانه آنها است »( خیر الامور اوسطها ) باید از افراط در این لذت جنسی پرهیز کرد و به اندازه نیاز به آن تن داد چنان که پیامبر گرامی فرمود ؛
« هر کس طالب طول عمر است ...#مجامعت با زنان را کم کند ( و در حد میانه نگاه دارد )»
📚الفقیه ج3 ص555
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#کیفیت_رشد_فاطمه_نور_فاطمه_هنگام_تولد
🤔#پرسش
❔این که می گویند رشد حضرت زهرا غیر #طبیعی بوده تا چه اندازه مستنده ❕با این که میگن حوریان بهشتی هنگام تولد ایشون حاضر بودن و آسمان و زمینی با تولدشون #نورانی شد ❗️
💠#پاسخ💠
👌در رابطه با کیفیت رشد فاطمه مرضیه سلام الله علیها ، علامه مجلسی از امام #سجاد علیه السلام نقل می کند که فرمود ؛
« چون حضرت فاطمه عليها السّلام متولّد شد، در روزى به قدر آنكه طفلان ديگر در يك هفته بزرگ شوند نمو و #رشد مى كرد، و در هفته به قدر ماهى، و در ماهى به قدر سالى، پیامبر به مدينه هجرت فرمود، امّ سلمه را به #نكاح خود در آورد، و فاطمه را به او سپرد كه خدمت و تربيت نمايد، امّ سلمه گفت: به خدا سوگند كه من از او #ادب مى آموختم و او را حاجت به آموختن آداب نبود و همه چيز را بهتر از من و ديگران مى دانست»
📚جلاء العیون ص156
📚بحار الانوار ج43 ص10
❕در رابطه با بخش دوم #پرسش نیز ، توجه شما را به این روایت امام صادق علیه السلام جلب می کنیم که فرمود ؛
« پس فاطمه پاك و پاكيزه فرود آمد، و چون به زمين رسيد نور او #ساطع گرديد به مرتبه اى كه خانه هاى مكّه را روشن گردانيد، و در مشرق و مغرب زمين موضعى نماند مگر آنكه از آن نور روشن شد، و ده نفر از حور العين به آن خانه در آمدند، و هر يك ابريقى و طشتى از بهشت در دست داشتند، و ابريقهاى ايشان مملو بود از آب كوثر، پس آن زن ( بهشتی ) كه در پيش روى خديجه نشسته بود فاطمه را برداشت و به آب كوثر غسل داد و دو جامه سفيدى بيرون آورد كه از شير سفيدتر و از مشك و عنبر خوشبوىتر بود، و فاطمه را در يك جامه پيچيد، و جامه ديگر را #مقنعه او گردانيد. پس او را به سخن در آورد، فاطمه گفت گواهى مى دهم به يگانگى خدا و به آنكه پدرم رسول خدا بهترين پيغمبران است، و شوهرم بهترين اوصياى پيغمبران است، و فرزندانم بهترين فرزندزاده هاى پيغمبرانند.
👌پس بر هر يك از آن زنان ( #بهشتی ) سلام كرد و هر يك را به نام ايشان خواند، پس آن زنان شادى كردند، و حوريان بهشت خندان شدند، و يكديگر را بشارت دادند و اهل آسمانها يكديگر را بشارت دادند به ولادت آن سيّده زنان عالميان، در آسمان نور روشنى هويدا شد كه پيشتر چنان نورى نديده بودند، پس آن زنان مقدّسه با خديجه خطاب كردند و گفتند بگير اين دختر را كه طاهر و مطهّر است و پاكيزه و با بركت است، حق تعالى بركت داده است او را و #نسل او را...»
📚جلاء العیون ص161
📚امالی صدوق ص593
📚بحار الانوار ج6 ص247 و ج43 ص 3
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
334.mp3
1.39M
☀️ #تنفس_صبح
📖 هر روز تلاوت یک صفحه از قرآن کریم
📃 صفحه 334
🎙 قاری: #منشاوی
🔊 بشنویم🔻
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#دوران_حمل_در_قرآن
🤔#پرسش
❔من کتاب نقد قران رو از یکی از دوستان گرفتم حرفا الکی زیاد زده ولی یک شبهه داده #گیر کردم میشه شما توظیح بدین لطفا
❗️در آيه ي زير مجموع دوره بارداري و شيردهي 30 ماه ذكر شده
است:
(احقاف 15 ) ؛« و انسان را [نسبت] به پدر و مادرش به احسان سفارش كرديم مادرش با تحمل رنج به او باردار شد و با تحمل رنج او را به دنيا آورد وباربرداشتن و از شيرگرفتن او #سى ماه است.
❕در آيه ي زير دوره ي شيردهي را دوسال (24 ماه) در نظر گرفته
است.
(لقمان 14) « و انسان را در باره پدر و مادرش سفارش كرديم مادرش به او باردارشد سستى بر روى سستى و از شير باز گرفتنش در #دو سال است كه
شكرگزار من و پدر و مادرت باش كه بازگشت [همه] به سوى من است
❕با كم كردن دوره ي شيردهي از 6 30( ماه = 30 - 24) دوره ي
بارداري 6 #ماه مي شود كه غلط است. عده اي از مفسران نيز متوجه اين
غلط شده اند و با سخنان غير معقولي در پي دفاع از آن برآمده اند.
💠#پاسخ💠
👌حد اقل دوران حمل #شش ماه و حد اکثر دوران حمل #نه ماه می باشد و آیات مذکور به حد اقل این دوران اشاره دارد .
❕علی علیه السلام فرمود ؛
« حد اقل دوران حمل شش ماه است و زن کمتر از این مدت دوران #حملش نمی باشد »
📚الکافی ج5 ص563
👌امام #صادق علیه السلام فرمود ؛
« دوران حمل حسین علیه السلام #شش ماه بود »
📚امالی طوسی ج2 ص274
❕علمای اهل سنت روایت می کنند ؛
« زنى را آوردند پيش عمر بن خطاب كه #شش ماه زائيده بود پس مصمّم شد كه او را سنگسار كند. پس اين خبر بگوش على عليه السلام رسيد و فرمود: بر اين زن حدّى نيست. پس عمر كسى را فرستاد خدمت آنحضرت و سئوال كرد چرا رجم و سنگسار نشود پس فرمود:
👌خداوند تعالى فرمايد وَ الْوالِداتُ يُرْضِعْنَ أَوْلادَهُنَّ حَوْلَيْنِ كامِلَيْنِ « مادرها بايد فرزندانش انرا دو سال كامل شير دهد » و فرمود: «وَ حَمْلُهُ وَ فِصالُهُ ثَلاثُونَ شَهْراً» « و حمل (آبستنى) او و شيرخوارى او سى ماه است.»
پس شش ماه دوره آبستنى و دو سال هم دوران شيرخوارهگى پس اين #سى ماه ميشود پس عمر او را رها ساخت.
❕و یا در نقل دیگر آنها آمده است ؛
« به عمر رسانيدند زنى را كه شش ماه زائيده بود پس عمر خواست او را سنگسار كند پس خواهر او آمد نزد على بن ابيطالب عليه السلام و گفت كه عمر ميخواهد خواهر مرا سنگباران كند. شما را بخدا قسم ميدهم اگر براى او عذر و راهى ميدانيد مرا بآن خبر دهيد ، على عليه السلام فرمود:
بدرستيكه براى او #عذريست. پس آنزن الله اكبرى گفت كه عمر و كسانيكه پيش او بودند شنيدند پس راهى بسوى عمر شد و گفت كه گمان ميكند كه براى خواهر من عذريست پس عمر فرستاد نزد على عليه السلام كه عذر آنزن چيست، فرمود: خداوند ميفرمايد:
👌الْوالِداتُ يُرْضِعْنَ أَوْلادَهُنَّ حَوْلَيْنِ كامِلَيْنِ مادرها بايد فرزندانشان را دو سال كامل شير دهند و گفت: و حمله و فصاله ثلاثون شهرا. و حمل و دوره شيرخوارهگى او سى ماه است و نيز گفت: و فصاله فى عامين و دوره شيرخوارهگى او در دو سال است و حمل در اينجا شش ماه است پس عمر او را رها كرد »
❕مدارك #داستان ياد شده:
📚سنن كبرى ج 7 ص 442، مختصر جامع العلم ص 150، الرّياض النضره ج 2 ص 194، ذخاير العقبى ص 82 تفسير الرازى ج 7 ص 484، اربعين الرازى 466، تفسير نيشابورى ج 3 در سوره احقاف، كفايه الكنجى ص 105 مناقب، خوارزمى ص 57، تذكره سبط بن جوزى ص 87، الدر المنثور ج 1 ص 288 و ج 6 ص 40 كه از جمعى از حافظين حديث نقل كرده، كنز العمّال ج 3 ص 96 نقل از پنج نفر از حفّاظ نموده و ج 3 ص 228 ( به نقل از الغدیر ج6 ص133)
❕در تفسیر #نمونه چنین آمده است ؛
« در اينجا اين سؤال مطرح مى شود كه در آيه 233 سوره بقره دوران شيرخوارگى دو سال كامل (24 ماه) ذكر شده، وَ الْوالِداتُ يُرْضِعْنَ أَوْلادَهُنَّ حَوْلَيْنِ كامِلَيْنِ لِمَنْ أَرادَ أَنْ يُتِمَّ الرَّضاعَةَ:" مادران فرزندان خود را دو سال كامل شير مىدهند، آنها كه بخواهند دوران شير دادن را تكميل كنند".
❕در حالى كه مجموع" دوران حمل و شيرخوارگى" در آيه مورد بحث فقط سى ماه ذكر شده، مگر ممكن است دوران حمل #شش ماه باشد؟
👌فقهاء و مفسران با الهام از روايات اسلامى در پاسخ گفته اند آرى حد اقل دوران حمل 6 ماه و حد اكثر دوران مفيد رضاع 24 ماه است، حتى از جمعى از پزشكان پيشين همچون" جالينوس" و" ابن سينا" نقل شده كه گفته اند: خود با چشم شاهد چنين امرى بوده اند كه فرزندى بعد از #شش ماه به دنيا آمده است.
📚تفسیر نمونه ج21 ص327
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#پیامبر_ترک_جمله_انشاء_الله
🤔#پرسش
❔آیا حقیقت دارد که پیامبر اسلام برای انجام کاری ان شاء الله نگفت ، خداوند تا #چهل روز وحی را بر او قطع کرد و بر ایشان وحی نکرد ❗️آیا این جریان با عصمت ایشان منافات ندارد ❕❕
💠#پاسخ💠
👌در این شکی نیست که گفتن جمله ان شاء الله به هنگام بيان تصميمهاى مربوط به آينده، نه تنها يك نوع ادب در پيشگاه خدا است، بلكه بيان اين حقيقت مهم نيز هست كه ما چيزى از خود نداريم، هر چه هست از ناحيه او است، #مستقل بالذات خدا است، و ما همه متكى به او هستيم
اين در حقيقت همان مفهوم" توحيد افعالى" است كه در عين وجود اختيار و آزادى اراده انسان، وجود هر چيز و هر كار را به مشيت خدا وابسته مى كند.
👌به همین خاطر گفتن جمله مذکور در سرآغاز تمام کارها ، مورد توصیه و #سفارش قرار گرفته است .
📚وسائل الشیعه ج12 ص138 باب 97
❕خداوند نیز می فرماید ؛
« و هرگز نگو من فردا كارى انجام مى دهم ، مگر اينكه خدا بخواهد، و هر گاه #فراموش كردى (جبران نما) و پروردگارت را بخاطر بياور، و بگو اميدوارم كه پروردگارم مرا به راهى روشنتر از اين هدايت كند.»
💠کهف 23-24
❕در شان نزول این آیه آمده است که پيامبر اسلام بدون ذكر جمله انشاء اللَّه به كسانى كه پيرامون اصحاب كهف و مانند آن سؤال كرده بودند قول توضيح و جواب داد، به همين جهت وحى الهى به مدت چهل روز به تاخير افتاد، تا به #پيامبر در اين زمينه هشدار داده شود.
📚الفقیه ج3 ص363
📚تفسیر قمی ج2 ص32
📚النوادر ، اشعری ص55
❕با توجه به آنکه گفتن جمله ان شاء الله #مستحب می باشد ، ترک آن از ناحیه پیامبر گرامی نوعی ترک اولی محسوب می شود که منافاتی با عصمت ایشان هم ندارد .
👌البته کسانی که حتی ترک اولی را نیز بر پیامبر بر نمی تابند ، می توانند در دلیل مذکور #مناقشه کنند که روایتی که این جریان را نقل می کند ، صحیح نیست ، و هر سه کتابی که این جریان را روایت کرده اند ، به صورت مرسل و بدون سند کامل آن را نقل کرده اند و این سبب ضعف اعتماد به آن روایت می شود .
❕چگونه ممکن است پیامبری که خداوند در #شان او می گوید ؛
« تو اخلاق عظیم و برجسته ای داری» (قلم 4) ، « برای شما در زندگی رسول خدا سر مشقی نیکویی است» (احزاب21) ، گرفتار چنین ترک اولایی شود .
❕آری مخاطب آیات مذکور اگر چه پیامبر اسلام است اما منظور تمام #امت هستند ، چرا که در بسیاری از آیات قرآن دیده ایم روی #سخن به پیامبران است اما مقصود و منظور توده #مردم هستند، و طبق ضرب المثل عرب از باب «#ایاک_اعنی_و_اسمعی_یا_جاره »است یعنی «روی سخنم با تو است ای کسی که نزد من هستی اما همسایه، تو بشنو » ، معادل آن در فارسی ضرب المثل معروفی است که می گویند #در_بتو_می گویم دیوار تو بشنو
📚تفسیر نمونه ج12 ص390
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
#وظیفه_پیامبر_فقط_تبلیغ
🤔#پرسش
❔خداوند در قرآن پیامبر را به صراحت و روشنی تمام از خودکامگی و استبداد رای و دیکتاتوری منع کرده و گفته که حق هیچ گونه #اجبار در دین را نداری و تنها وظیفه پیامبر در ارتباط با ناس (مردم) چه مشرک چه مومن تبلیغ و #رساندن پیام است ❗️چرا امروزه به این دستور عمل نمیشود و واجباتی مانند حجاب و ...را بر تمام آحاد جامعه لازم می دانند ❕
💠#پاسخ💠
👌در این شکی نیست که در آیات متعددی ، بیان شده است که وظیفه پیامبر گرامی تنها #ابلاغ و رساندن پیام الهی است و بیش از آن مسوولیتی ندارد ، چنان که می فرماید ؛
« پیامبر وظیفه ای جز #ابلاغ رسالت ندارد » ( مائده 99)
❕این مضمون در آیات دیگری نیز آمده است ؛
💠آل عمران، آيه 20؛ نساء، آيه 80؛ انعام، آيات 66 و 107؛ نور، آيه 54؛ رعد، آيه 40؛ يونس، آيه 108؛ فرقان، آيه 43؛ زمر، آيه 41؛ شورى، آيات 6 و 48؛ تغابن، آيه 12 و عنكبوت، آيه 18.
❕مضمون این آیات آن است که پیامبر گرامی موظف است فرمان خدا را آشكارا به همگان برساند خواه بپذيرند يا نپذيرند و پذيرش و عدم پذيرش اين دعوت، سود و #زيانش متوجه خود آنها خواهد شد و پيامبر هرگز موظف نيست كه مردم را اجبار به هدايت و قبول دعوت و اجبار كند.
👌لذا می فرماید ؛
« پس تذكر ده تو فقط #تذكر دهنده ای ، تو مسلط بر آنها نيستى كه مجبورشان (بر ايمان) كنى » (غاشیه 21_22)
❕اشاره به این که راه كمال در صورتى پيموده مى شود كه با ميل و اراده و اختيار همراه باشد، و گرنه تكامل اجبارى سخنى بى مفهوم است، تو هرگز نمى توانى آنها را مجبور سازى، و اگر هم مى توانستى فايده اى نداشت.
💠این سخن در واقع بازگشت می کند به این منطق اسلام که می فرماید ؛
« در قبول دين هيچ #اكراهى نيست (زيرا) راه درست از بيراهه آشكار شده است» ( بقره 256)
👌از آنجا كه دين و مذهب با روح و فكر مردم سر و كار دارد و اساس و شالوده اش بر ايمان و يقين استوار است خواه و ناخواه راهى جز منطق و استدلال نمى تواند داشته باشد و جمله" لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ" در واقع اشاره اى به همين است.
❕بنابراین مضمون آیات فوق الذکر به این سخن بر می گردد که در قبول دین و #اعتقاد به آن هیچ گونه اجباری در کار نیست و پیامبر هم تنها موظف به رساندن پیام الهی است و کسی را مجبور به پذیرش و اعتقاد به آیین اسلام نمی کند زیرا اصولا اسلام و هر مذهب حق از دو جهت نمى تواند جنبه #تحميلى داشته باشد:
1⃣بعد از آن همه دلائل روشن و استدلال منطقى و معجزات آشكار، نيازى به اين موضوع نيست، آنهایی متوسل به زور و تحميل مى شوند كه فاقد منطق باشند، نه اسلام با آن منطق روشن و استدلالهاى نيرومند.
2⃣اصولا دين كه از يك سلسله اعتقادات #قلبى ريشه و مايه مى گيرد ممكن نيست تحميلى باشد زور و شمشير و قدرت نظامى در اعمال و حركات جسمانى ما مى تواند اثر بگذارد نه در افكار و اعتقادات ما.
📚تفسیر نمونه ج2 ص281
❕اما باید توجه کرد که بین اجبار در حوزه عقیده و اجبار در حوزه عمل فرق است ، در عقیده فرد #آزاد است و می تواند هر راهی را که بخواهد برگزیند ، اما در عمل چنین نیست ، زیرا اعمال افراد پیوند خورده است با زندگی اجتماعی آنها و در زندگی #اجتماعی هم سرنوشت افراد به هم مربوط است و اعمال زشت خواه و ناخواه اثر #طبیعش را بر اجتماع خواهد گذاشت .
👌 اسلام درعین حال که آزادی عقیدتی را برای همگان ثابت می داند ، و معتقد است که در آن هیچ اجباری نیست ، بر آن است که این آزادی در زندگی اجتماعی محدود تر است زیرا در اجتماع چیزی به عنوان ضرر فردی وجود ندارد و هر زیان فردی امکان این را دارد که به صورت یک " زیان اجتماعی" در آید و به همین دلیل منطق و عقل به افراد اجازه می دهد که در پاک نگه داشتن محیط زیست خود از هرگونه تلاش و کوششی خود داری نکنند.
👌پیامبر گرامی فرمود:
« یک فرد گنهکار در میان مردم همانند کسی است که با جمعی سوار کشتی شود و به هنگامی که در وسط دریا قرار گیرد تبری برداشته وبه سوراخ کردن موضعی که در آن نشسته بپردازد و هرگاه به او اعتراض کنند در جواب بگوید من در سهم خود تصرف می کنم اگر دیگران او را از این عمل خطرناک باز ندارند طولی نمی کشد که آب دریا به داخل کشتی نفوذ کرده ویکباره همگی در دریا غرق می شوند »
📚 مسند احمد ج4 ص268
📚 نهج الفصاحه ص836
👌بنابراین حق نظارت بر اجتماع یک حق طبیعی است و اسلام نیز با وضع احکام و قوانینی مانند #حدود ، امر به معروف ، نهی از منکر ، آن را به رسمیت شناخته است و این منافاتی هم با آزادی در عقیده ندارد .
#پرسمان_اعتقادی
🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
نظام تقديم 87.mp3
7.45M
🔈 #شرح_و_بررسی_کتاب_آن_سوی_مرگ
🔇 جلسه چهاردهم
🔔 @Aminikhaah_Media