فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ جناب آقای حشمتی سوالی را مطرح کرده اند که گویا فدک توسط خلیفه اول از حضرت زهرا سلام الله علیها غصب نشده است که تفصیل پاسخ خواهم 👇👇
پارتیزان/ علی جمشیدی
❌ جناب آقای حشمتی سوالی را مطرح کرده اند که گویا فدک توسط خلیفه اول از حضرت زهرا سلام الله علیها غصب
✅در پاسخ به آقای حشمتی عرض می کنم عمده دليل در قاعدۀ الزام، روايات ميباشد، البته شايد كسي بخواهد به اجماع هم استناد كند. امّا با توجه به اينكه «اجماع» در اين بحث،اجماع مدرکی، يا لاأقلّ محتمل المدرك است لذا نميتوان به آن استناد كرد، و به همين خاطر است كه فقهاء نيز به آن استناد نكردهاند.
اما من باب قاعده الزام چهار دسته روایت به ما رسیده است:
۱- رواياتي كه در آنها واژۀ «إلزام» به كار رفته است مانند روايت علي بن أبي حمزۀ بطائني از امام كاظم (علیه السلام) كه ميفرمايد:
«ألزموهم بما ألزموا أنفسهم»
۲- رواياتي كه در آنها بطور مطلق آمده است كه مثلاً:
۳- «من دان بدين قوم لزمه حكمه» يا مثل «لكلّ قوم نكاح»
۴-رواياتي در باب ارث، كه ميفرمايد:
«خذوا منهم كما يأخذون منكم»
«از ايشان بگيريد كما اينكه آنها از شما ميگيرند»
🔹اما بعضی از این روایت ها از نظر سندی دچار ضعف بوده و بعضی از علما به آن استناد نکرده اند، مطلب مهم بعدی این است که روایت ها از نظر دلالت هم مورد اختلاف علما است که تا حدی بر دلالت این روایت ها چهار گروه ذکر شده است (اختلاف بين شیعه و سنی،اختلاف بين مسلمين و غيرمسلمين،اختلاف بين گروهها و فرقههاي مختلف يك مذهب مثل اختلاف بين شافعیه و حنفیه و اختلاف بين گروههاي مختلف يك دين غير اسلامی مثل اختلاف بين یهود و مسیحیت) امّا در هر حال ثبوت اين قاعدة در بين فقهاء اتفاقي است.
🔰اما نکته شگرف در قاعده الزام که شما در پرسشتان از آن استفاده کردید این است که:اجمال قاعده الزام و مورد قدرمتيقن قاعده الزام جايى است كه بين دو نفر اختلاف در مذهب وجود دارد، یکی شیعه و ديگرى اهل سنت است. پس شما طبق قاعده الزام قبول کرده اید که حضرت صدیقه سلام الله علیها و خلیفه اول با هم در مذهب اختلاف داشته اند که باید بگویم مرحبا به ناصرانا اگر این اختلاف را پذیرفته اید، نقض قرض شما است که مدعی هستید بین حضرت زهرا و خلفا هیچ کدورت و اختلافی نبوده است.
🔸اما در شگفتم که چگونه جناب حشمتی خود را اهل علم میداند ولی حتی قبل از طرح پرسش تورقی در کتب مذهب خیش نکرده است، برای مشت نمونه خروار روایت های در اثبات غصب فدک توسط خلیفه اول از منابع اهلسنت برای تعلیم به جناب حشمتی یادآور می شوم.
۱- ابن شبة النمیری (م 262) در کتاب «تاریخ المدینة المنورة با تحقیق فهیم محمد شلتوت، ج1، ص 199 » آورده: نمیره بن حسان می گوید به زید گفتم:«ان ابابکر رضی الله عنه انتزع من فاطمة رضی الله عنها فدک»
۲- ابن حجر هیثمی در کتاب «الصواعق المحرقه ج1 ص 157» آورده است: «قيل له إن أبا بكر انتزع من فاطمة فدك »
۳- أبي بكر أحمد بن عبدالعزيز الجوهري البصري البغدادي در کتاب «السقیفه و فدک ص 110 » آورده است «انتزع ابوبکر فدک من فاطمة».
۴- بلاذری در کتاب «فتوح البلدان ج1 ص 44 » نقل کرده است: «أن فاطمة رضي الله عنها قالت لأبي بكر الصديق رضي الله عنه اعطني فدك فقد جعلها رسول الله لي فسألها البينة »
۵- یاقوت حمویی در کتاب «معجم البلدان ج 4 ص 238» در رابطه با فدک می آورد:« و هی التی قالت فاطمة سلام الله علیها نحلنیها ان رسول الله،فقال ابوبکر رضی الله عنه ارید لذلک شهودا»
۶- شمس الدین سرخسی در کتاب «المبسوط ج12 ص29 » آورده است «انها یعنی فاطمة سلام الله علیها ادعت ان رسول الله وهب فدک لها...»
۷- ابوجعفر طحاوی در کتاب « شرح معاني الآثار ج3 ص308» آورده است از زبان حضرت زهرا سلام الله علیها: «...فَدَكُ التي جَعَلَهَا اللَّهُ لنا وَصَافِيَتَنَا التي بِيَدِك لنا»
🔘جناب حشمتی این ها گوشه ای از منابع شما است که به صراحت به غصب فدک توسط خلیفه اول اشاره می کند، شاید شما بخواهید وارد بازی ضعف سندی برای این روایت ها بشوید که باید محضرتان بگویم وقتی طرق نقل یک روایت متعدد شد ضعف سندی راهم می پوشاند، به تعبیر آقای ابن تیمیه که در کتاب «كتب ورسائل وفتاوى شيخ الإسلام ابن تيمية ج18 ص26 می گوید: «فَإِنَّ تَعَدُّدَ الطُّرُقِ وَ كَثْرَتَهَا يُقَوِّي بَعْضَهَا بَعْضًا حَتَّى قَدْ يَحْصُلُ الْعِلْمُ بِهَا وَ لَوْ كَانَ النَّاقِلُونَ فُجَّارًا فُسَّاقًا» امیدوارم همیشه حق گو و حق جو باشیم. وسلام علیکم و رحمهالله
📝 #علی_جمشیدی
🇮🇷 @paartizan 🇮🇷
32.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 چه کشوری گل و بلبل!!!
اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَيْكَ فِي دَوْلَةٍ كَرِيمَةٍ
( دعا افتتاح )
( کاری از واحد رسانه حوزه علمیه حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف شهرستان بروجن )
🇮🇷 @paartizan 🇮🇷
پارتیزان/ علی جمشیدی
👇 متن پاین مطالعه شود 👇
❌كفاره عوام اهل سنتی كه دوشنبه عيد گرفتند گردن چه كسی است جناب مولوی؟
1. طبق مبانی اهل سنت، شهادت عيد، در جايی كه والی و حاكم مسلمان باشد، بايد در نزد حاكم صورت گيرد! و تنها در صورتی كه در منطقه، والی وجود نداشته باشد شهادت شهود بدون مراجعه به حاکم مورد قبول است. (البحر الرائق 6/ 164)
2. طبق مبانی احناف شهادت بر عيد سختتر و دقيقتر از شهادت بر شروع ماه رمضان است. (فقه العبادات - حنفی 132)؛ یعنی حتی اگر در ابتدای رمضان شاهد عادل، در نزد حاكم ادای شهادت بر رؤيت كند اما حاكم آن را رد كند، ولی ديگر افراد به شاهد اعتماد داشته باشند، بايد روزه بگيرند، اما در انتهای رمضان، شهادت شاهد عادل اگر نزد حاكم مردود شود، برای عموم كفايت نمی كند!
3. اگر در منطقهای براي حاكم ثابت نشد، مردم نيز حق عيد گرفتن ندارند زيرا «صومكم يوم تصومون، وفطركم يوم تفطرون»
4. به فرض اينكه در منطقه سيستان و بلوچستان ماه ديده شده باشد، طبق مبنای اهل سنت اين ربطی ساير مناطق در بلاد اسلامي ندارد! (صحيح مسلم 2/765/1087) به خصوص در دو شهر با طول جغرافيايی مختلف!
5. امسال كه به گفته متخصصين رؤيت در منطقه مدعی رؤيت، حتی با چشم مسلح شبه محال بوده است! حال چگونه عدهای با چشم غير مسلح آن را ديدهاند ؟! و اگر تكيه بر اعلام عربستان است، كه اولا به گفته متخصصين در عربستان سعودی 20 سال بدون امكان رؤيت، ادعای رؤيت شده است، ثانيا فاصله زياد است؛ ثالثا حكومت آنجا مستقل از حكومت ما است،و آقايان بايد بيان كنند كه آيا حاكم عربستان را حاكم بر خود ميدانند يا حاكم ايران را!
6. مسئله رؤيت در استان سيستان و بلوچستان آنقدر مضحك بود كه علمای اهل سنت در خواف و مشهد و... براي فرار از همراهی با آنها، اعلام كردند با وجود ثبوت عيد، نماز عيد را سه شنبه خواهند خواند!
7. با توجه به اين مسائل آیا لازم نیست كه آقايان مدعی عيد در زاهدان و كردستان و گلستان، كفاره روزه بيچارگانی را كه به تبعيت از ايشان روزه خواری كردند را متقبل شوند؟
پی نوشت: مراجع شیعه ای که دوشنبه رو عيد اعلام کردند بر اساس فتواشون بوده که رؤيت در آمریکا هم کفایت می کنه. اما فتوای اهل سنت بر اساس روایات معتبرشون این نیست.
بنا بر این علمای شیعه حجت دارند ولی علمای اهل سنتی که با حکومت مخالفت کردند خیر.
📝 #علی_جمشیدی
🇮🇷 @paartizan 🇮🇷
❌ یک سوال مهم
❔اگر هدف #امام_حسین علیه السلام قیام در برابر یزید بود چرا بعد از سدّ راه حر امام پیشنهاد برگشت به مدینه را مطرح کردند؟
🔹 رفیق اگه برای سوال فوق پاسخی داشتی یعنی کارکرد بحث #امامت را متوجه شده ای وگرنه باید در سیره حکم رانی امام معصوم بیشتر مطالعه کنی.
📝 #علی_جمشیدی
🇮🇷 @paartizan 🇮🇷
🔰آیا در #غدیر خم که آخر اسفند بوده، هوا گرم بوده؟
🔹از شبهاتی که منکران غدیر مطرح میکنند، این است که با تبدیل تاریخ روز غدیر خم (۱۰ذی الحجه سال ۱۰هجری)، به دست می آید که این روز در آخرین روزهای ماه اسفند اتفاق افتاده و هوا داغ و سوزان نبوده، در نتیجه هر چه درباره آن گفته میشود دروغ است!
🔹در پاسخ میگوییم:
اولا: دلالت معنای حدیث غدیر بر ولایت و سرپرستی امیرالمؤمنین علیه السلام، هیچ ارتباطی با گرما یا سرمای هوا ندارد. حتی اگر در این روز برف هم می بارید، بازهم مولی به معنای سرپرستی و اولویت است.
🔹ثانیا: اقلیم جغرافیایی منطقه حجاز، گرم و خشک است و عموم ماه های سال، گرمای هوا در آنجا قابل مقایسه با دیگر مناطق نیست. با یک ارزیابی بیشینه دمای هوا در ۱۰ سال گذشته، به خوبی فهمیده میشود که در ماه مارس (حدودا برابر با ۱۰ اسفند تا ۱۲ فروردین) دمای هوا بین ۳۴ تا ۴۲ درجه در نوسان بوده است.
🔹ثالثا: منابع اهل سنت به گرمای طاقت فرسای روز غدیر خم اعتراف کرده اند. زید بن ارقم که از راویان ماجرای غدیر خم است، این روز را اینگونه توصیف کرده است:
خرجنا مع رسول الله(ص) حتی انتهینا الی غدیر خم فامر بروح فکسح فی یوم ما اتی علینا یوم کان اشد حرا منه...
با رسول خدا (ص) [از مکه] خارج شدیم، در روزی که تاکنون گرمتر از آنروز بر ما نگذشته بود، به غدیر خم رسیدیم طبق دستور آن حضرت خار و خاشاک آنجا را برداشتیم...
المستدرک علی الصحیحین حاکم نیشابوری، ج ۳ ص ۶۱۳.
🔹این حدیث را حاکم نیشابوری نقل کرده و ذهبی آن را تصحیح کرده است. افراد دیگری مانند احمد بن حنبل، طبرانی، ابن مغازلی، خطیب بغدادی، تفتازانی و غیره نظیر این سخن را نقل کرده اند.
🔹رابعا: در صحاح سته، گرمای هوا در فصول مشابه نقل شده است. برای نمونه ابی الدرداء در روایتی نقل کرده:
خرجنا مع رسول الله(ص) فی شهر رمضان فی حر شدید حتی ان کان احدنا لیضع یده علی رأسه من شدة الحرّ...
با رسول خدا(ص) خارج شدیم در ماه رمضان در گرمای شدیدی که هر یک از ما از شدت گرما دستش را روی سرش گذاشته بود...
صحیح مسلم، ج ۳ ص ۱۴۵؛ صحیح بخاری، ج ۲ ص ۲۳۸.
🔹با توجه به اینکه ابی الدرداء در سال دوم ایمان آورده، با تبدیل تاریخ ماه رمضان سال دوم تا دهم، این ماه رمضان در حدود روزهای ۱۰ فروردین تا ۱۰ آذر واقع شده است که عموما در مناطق دیگر مانند ایران، هوا سرد و حتی بارانی یا برفی است. اما ابی الدرداء سخن از گرمای هوای شدید سخن به میان آورده است.
بنابراین گرمای هوای روز غدیر، هیچ استبعادی ندارد.
📝 #علی_جمشیدی
🇮🇷 @paartizan 🇮🇷
🕎 دست بستن از کنیسه تا سنت
✡ به این تصویر نگاه کنید، این فرد یهودی در حال نماز خواندن با دست بسته است بدون هیچ جایگاهی برای سجده.
🌙 با دیدین این تصویر، نماز خواندن چه کسانی در ذهن شما تداعی می شود؟
📝 #علی_جمشیدی
🇮🇷 @paartizan 🇮🇷
لا به لای بيت ها احساسِ مستی میکنم
بوی شعر محتشم؛ دارد محرم میشود...
#شب_جمعه
🇮🇷 @paartizan 🇮🇷
✅ آیا محرم استقبال دارد ؟
☑️ بعضی ها با انتقاد از روز شمار محرم چند سالی است که می گویند محرم استقبال ندارد خدمت این دسته از افراد نکاتی را عرض می کنم:
1⃣ استقبال از محرم به معنی شمارش روز های ایام هفته نیست که چه زمانی محرم می رسد بلکه این استقبال به معنی مراقبه کردن نفس است تا محرم، که سیره علما سلف شیعه بوده که چهل روز قبل از محرم مراقبه نفس را شروع می کردند و حتی با آدم بی نماز هم دست نمیدادند که می تواند رجوع کنید به ( یاداشت احوال علما در چله نشینی محرم استاد بندانی نیشابوری )
2⃣ اولین کسی که به استقبال محرم رفته است شخص خداوند است وقتی که به جبرائیل امر کرد که اسماء پنج تن را به حضرت آدم یاد بدهد. وقتی حضرت آدم به اسم امام حسین علیه السلام رسید، اشکش جاری شد و قلبش به درد آمد. فرمود:
ای برادرم جبرئیل چرا در ذکر پنجمین اسم که حسین است قلبم شکست و اشکم جاری شد؟
حضرت جبرئیل فرمود: ای آدم به این فرزندت مصبتی وارد می شود که تمام دردها و غمها و مصیبتها پیش این ناچیز است
حضرت آدم فرمود: ای برادر آن مصیبت چیست؟ حضرت جبرئیل (ع ) واقعه کربلا را برای او می گوید، و میفرماید:
او را تشنه و غریب و بیکس و تنها و بی یار و یاور شهید می کنند...
حضرت آدم تا این واقعه را شیند مثل مادری که جوانش را از دست داده بلند بلند گریه کرد. ( بحارالا نوار، ج44، ص245 )
3⃣ مگر در روایات های صحیح شیعه نیامده که تمام انبیأء الهی و حیوانات و تمام موجودات این عالم بر مصیبت حضرت ثارالله در ماه محرم گریه کرده اند؟
در كتاب خصائص الحسینیه نام تمام پیامبران الهی که بر شهادت حضرت اباعبدالله گریه کرده اند آمده است.
4⃣ مگر ذوات مقدس پنج تن آل عبا علیهم السلام از نبی مکرم و حضرت زهرا تا حضرت امام حسن علیه السلام قبل از عاشورا بر مصائب حضرت امام حسین علیه السلام با ذکر اینکه جگر گوشه رسول الله در محرم و کربلا شهید می شود بر ایشان گریه نکرده اند؟
👆 اگر این همه روایت صحیح نشان از استقبال از محرم نیست پس نشان چیست؟
📝 #علی_جمشیدی
🇮🇷 @paartizan 🇮🇷
⚜ جائز القتل دانستن امام حسین علیه السلام توسط محدثین و فقهای اهل سنت
📌 "ابن قتیبة الدینوری" در کتاب "الاختلاف" خود چنین مینویسد:
🔴 وتحامى کثیر من المحدثین أن یحدثوا بفضائله کرم الله وجهه أو أن یظهروا ما یجب له، وکل تلک الأحادیث لها مخارج صحاح، وجعلوا ابنه الحسین علیه السلام خارجیاً شاقاً لعصا المسلمین حلال الدم
💢 بسیاری از محدثین از نقل فضائل علی بن ابی طالب کرم الله وجهه (علیهما السلام) و یا اظهار آن چه که در حق او واجب است خودداری کرده اند در حالی که تمام این احادیث مخارج و طرق صحیح دارند و فرزند علی بن ابی طالب حسین بن علی علیهم السلام را خارجی و از بین برنده وحدت و یکپارچگی مسلمانان و حلال الدم دانسته اند
📖 الاختلاف فی اللفظ والرد على الجهمیة و المشبهة ص ۵۴
📝 #علی_جمشیدی
🇮🇷 @paartizan 🇮🇷
🏴 بغض و گریه در حد خفگی ...
🔴 قَالَ آيَةَ اَللهِ اَلْعُظْمَى اَلْإِمَامُ اَلسَّجَّادُ صَلَوَاتُ اَللهِ عَلَيْهِ : إِنِّی لَمْ أَذْکُرْ مَصْرَعَ بَنِی فَاطِمَةَ إِلَّا خَنَقَتْنِی لِذَلِکَ عَبْرَةٌ.
⚫️ حضرت آیت الله العظمی امام سجاد صلوات الله علیه می فرمایند : من قتلگاه فرزندان فاطمه (صلوات الله علیهم) را به خاطر نمی آوردم مگر اینکه گریه راه گلویم را سد می کند.
📚بحارالانوار/ج43/ص155
‼️فعل #خنق به معنای خفه شدن است در آیه سوم سوره مائدة نیز به المنخنقة اشاره شده که به معنای خفه شده می باشد ، امام چهارم می فرماید: خَنَقَتْنِی لِذَلِکَ عَبْرَةٌ. طوری گریه ام می گیرد که از شدت اشک و گریه، حالت خفگی به من دست می دهد.
📝 #علی_جمشیدی
🇮🇷 @paartizan 🇮🇷