محمد رضا پهلوی:
پدرم (رضا خان) اعتقادی به خدا نداشت و همواره آن را به ريشخند می گرفت.
نه که خودت خیلی اعتقاد داشتی ...
#پهلوی_بدون_روتوش
🆔 @pahlavi1357
🔮افزایش قیمت #بنزین در دوره پهلوی
❌ #روزنامه_اطلاعات در شماره #4_آذر_1343 از افزایش قیمت بنزین و به تبع آن نرخ جدید کرایه تاکسی خبر داد و از کیفیت ابلاغ دستور افزایش بهای بنزین گزارشی ارائه داد!
افزایش قیمت بنزین در دولت #حسنعلی_منصور اتفاق افتاده و مرور نحوه ابلاغ دستور العمل مربوطه امروز خالی از لطف نیست!
#پهلوی_بدون_روتوش
🆔 @pahlavi1357
❌ دستور افزایش بهای #بنزین در #دوره_شاه چگونه ابلاغ شد؟!
سهشنبه ۳ آذر ۱۳۴۳ افزایش بهای بنزین در تهران با وضع خاصی انجام شد. #حسنعلی_منصور ، نخستوزیر وقت که در مجلس شورای ملی مشغول سخنرانی درباره نظرات دولت و افزایش بعضی از عوارض بود هنگامی که عقربههای ساعت روی ۱۲ قرار گرفت اعلام کرد که «از این ساعت بنزین در تهران لیتری ده ریال شد.»
از چند ساعت پیش از این سخنرانی، اما در سازمان پخش شرکت ملی نفت فعالیت پنهانی و شدیدی آغاز شده بود که هیچکس از آن اطلاع نداشت و فقط چند نفر از روسای شرکت در جریان امر بودند و یک نماینده اداره روابطعمومی شرکت ملی نفت هم در مجلس ناظر اعلام آن بود.
در سوی دیگر ماجرا، نیم ساعت قبل از ظهر پاکتهایی توسط عدهای با اتومبیلهای متعدد به تمام پمپهای بنزینها ارسال شد. حاملان نامه از مفاد آن اطلاع نداشتند. در روی پاکت خطاب به رئیس فروشگاه بنزین نوشته شده بود: «۵ دقیقه قبل از ظهر پاکت را باز کنید». با رسیدن این نامهها هیجان عجیبی در تمام پمپهای بنزین به وجود آمد.
ساعت ۱۱ و ۵۵ دقیقه پاکتهای ارسالی در تمام پمپهای بنزینها باز شد. در نامههای داخل پاکت به رئیس فروشگاه دستور داده شده بود، بلافاصله ارقام مصرف بنزین را روی پمپها یادداشت کنند و از اول ظهر بنزین را به لیتری ده ریال بفروشند.
به گزارش روزنامه اطلاعات، مورخ، چهارشنبه #4_آذر_1343 افزایش بهای بنزین روی وسایط نقلیه مختلف تاثیر متفاوت گذاشت؛ به طوری که از همان روز خرید اتومبیلهای بزرگ متوقف شد. چون خریداران معتقد بودند که قیمت اتومبیلهای بزرگ که مصرفش زیاد است باید پایین آید و فروشندگان حاضر نبودند که یکمرتبه از قیمت اتومبیل خود چیزی بکاهند در نتیجه خرید اتومبیلهای بزرگ که مذاکرات مربوط به معاملات آن از روزهای قبل انجام گرفته بود، موکول به روزهای بعد شد.
در همین روز معامله روی اتومبیلهای کوچک هم متوقف شد، اما علت آن برعکس علت توقف معامله اتومبیلهای بزرگ این بود که «در اینجا فروشنده حاضر به فروش نبود و خریدار اصرار داشت روی قول و قرار قبلی به همان قیمت طیشده اتومبیل را بخرد.»
بر اساس همین گزارش در مورد تاکسیها هم نظرات مختلفی ابراز شد. صاحبان اتومبیل بنزینی معتقد بودند که وضع اتومبیلهای گازوئیلی بهتر شده، اما صاحبان اتومبیل گازوئیلی معتقد بودند با افزایش عوارض به ماهی ۴۰۰ تومان، دولت تفاوت بهای بنزین و گازوئیل را منظور کرده است و وضع هردو یکسان خواهد بود. این دو دسته معتقد بودند که اتومبیلهای گازوئیلی میتوانند کار کرایه را در خارج شهر پیش گیرند و به این ترتیب هم نفع آنها زیادتر میشود و هم دود گازوئیل از شهر خارج میگردد.
در پی افزایش بهای بنزین در نیمروز سهشنبه سوم آذر ۱۳۴۳، در شامگاه همان روز شهرداری تهران اطلاعیهای را مبنی بر افزایش کرایه تاکسی منتشر کرد، متن این اطلاعیه بدین شرح بود:
نرخ تاکسی در شهر تهران از هر نقطه به نقطه دیگر برای یک نفر بیست ریال، برای دو نفر بیست ریال و برای سه نفر بیستوپنج ریال.
نرخ اتومبیل سواری کرایه از تهران به کرج یا بالعکس برای هر نفر بیست ریال.
نرخ اتومبیل سواری کرایه در خطوط شمیران برای هر نفر ۱۲ ریال.
نرخ اتومبیل سواری کرایه از تهران به شهرری یا بالعکس برای هر نفر شش ریال.
نرخ اتومبیل سواری کرایه به تهراننو و نارمک و یا بالعکس برای هر نفر شش ریال.
نرخ اتومبیل سواری کرایه به ورامین – شهریار – علیشاه عوض و رباطکریم برای هر نفر بیستوپنج ریال.
نرخ تاکسی از هر نقطه شهر تهران به فرودگاه مهرآباد یا بالعکس پنجاه ریال.
نرخ اتومبیل سواری کرایه کن برای هر نفر دوازده ریال.
نرخ اتومبیل سواری کرایه از تهران به قزوین یا بالعکس برای هر نفر هفتاد ریال.
نرخ اتومبیل سواری کرایه از تهران به قم یا بالعکس برای هر نفر نودوپنج ریال.
نرخ تاکسی دربست از هر نقطه شهر به شمیرانات شصت ریال و به شهرری سی ریال.
ضمنا به استحضار عامه میرساند که در نرخ کرایه اتوبوسهای شهری و مسافربری شهرستانها به هیچ وجه تغییری داده نشده است.
شهردار تهران – دکتر ضیاءالدین شادمان
#پهلوی_بدون_روتوش
🆔 @pahlavi1357
در حالیکه شاه مملکت باید از نظر نَسب صاحب اجداد و خاندان معتبر قدیمی ، می بود ، اما شاه هرگز نمیتوانست این مشکل را حل کند ، این حس ناامنی از همان آغاز با او بود
شاهان صفویه نَسب خود را به پیامبر ص میرساندند ، شاهان قاجار هم از نظر نَسبی ، نسل اندر نسل به یک خاندان قدیمی ترک متعلق بودند ، قاجار ها از لحاظ دینی هم معمولا حداقل ظواهر را رعایت میکردند ، اما پهلوی ها هرگز نتوانستند در ایران ، ریشه بگیرند ، خصوصا رضا خان که یک دیکتاتور دین ستیز بود
خانواده پهلوی به علت فقدان تبار بزرگ ، سعی میکرد مشروعیت خود را از دل تعصبات قومی بدست آورد
در واقع اساس خانواده پهلوی با تاکید بر باستان گرایی خاصِ یک قوم و به حاشیه راندن اقوام دیگر مثل ترک ، عرب و بلوچ ، بنا گذاشته شد . باستان گرایی و تاریخ پیش از اسلام را پر رنگ کردند و تاریخ پس از اسلام که سرشار از حضور و مشارکت دیگر اقوام ایرانی بود ، نادیده گرفته شد
#پهلوی_بدون_روتوش
🆔 @pahlavi1357
✅ میراث خاندان #پهلوی
📜 کاتوزیان به نقل از ابتهاج، رئیس وقت سازمان برنامه و بودجه، مینویسد: «شاه ارتش را ملک خود و درآمدهای نفتی را متعلق به خودش میدانست. در بسیاری از موارد، خودم در تلویزیون دیدم که میگفت من، پول من، نفت من، درآمد من. او بههیچوجه معتقد نبود که درآمدها متعلق به مردم است.»
📕 محمدعلی کاتوزیان، تضاد دولت و ملت، ترجمهی علیرضا طیب، تهران، نی، 1381، ص 251.📕
✅ رفتار محمدرضا پهلوی با رجال سیاسی
📜 حاکمیت 53 ساله پهلوی ها در #ایران را باید یکی از تاریکترین و اسفناکترین فصلهای تاریخ این سرزمین دانست. ماهیت جعلی و دست نشانده این رژیم سبب میشد تا این رژیم هیچگاه ریشه ای در فرهنگ غنی اسلامی-ایرانی کشورمان نداشته باشد. حاکم بودن مناسبات ارتجاعی،خودکامه، فاسد و حقارت آمیز در راس رژیم پهلوی را میتوان به بهترین نحو از میان خاطرات کارگزاران و عمال رژیم #پهلوی دریافت. اسدالله #علم را میتوان یکی از مهمترین رجال رژیم پهلوی و شاید نزدیکترین فرد و معتمدترین افراد برای #محمدرضاپهلوی دانست که تاثیر بسیاری در تصمیم گیری های وی داشته است.
📝◀️ خاطرات علم که با عنوان «یادداشتهای علم» در شش جلد به چاپ رسیده است از جمله منابع دسته اول مهمی است که وقایع و گفتوگوهای درون دربار در دهه آخر پیش از سقوط سلسله پهلوی را به ثبت رسانده است و به بهترین شکل بازتاب دهنده بخشی از مناسبات حاکم بر دستگاه پهلوی میباشد.
#پهلوی_بدون_روتوش
🆔 @pahlavi1357
هدایت شده از پهلوی بدون روتوش🇵🇸
💢برای شناخت بی واسطه دوره پهلوی چه کتابی بخوانم؟
بهترین کتاب برای آشنایی با خلقیات شاه ، نوع حکومتداری و اقدمات او کتاب یادداشتهای عَلم یار همیشگی محمدرضا پهلوی است.
از نکات مهم این کتاب:
اسدالله علم پیش از انقلاب درگذشت و این یادداشتها ارتباطی به دوران پس از پیروزی انقلاب ندارد
کتاب خاطرات اسدالله عَلم نخست وزیر، وزیر دربار و یارِ صمیمی شاه توسط علینقی عالیخانی وزیراقتصاد دوره پهلوی به زبان انگلیسی انتشار یافت و بعدتر در ایران ترجمه شد از این جهت نمیتوان گفت این کتاب را مخالفین شاه تالیف کرده اند ، این کتاب هفت جلد است .
#پهلوی_بدون_روتوش
🆔 @pahlavi1357