هدایت شده از مهارت پژوهشگری 👨💻
📗کتاب: طرح کلی رسالت دانشجویی؛ فرایند کنشگری دانشجو در حرکتهای اجتماعی براساس منظومه فکری مقام معظم رهبری
📕مؤلف: احمد سعیدی
📙 ناشر: انتشارات پژوهشکده باقرالعلوم
📘 آنچه در کتاب «طرح کلی رسالت دانشجویی» مورد بحث قرار گرفته، در واقع راهبردهایی است که مقام معظم رهبری برای رسیدن به هدفها و آرمانهای انقلاب در نظر دارند.
📒 راهبردهایی که ایشان مدنظر دارند، مراحل پنجگانه ی تصمیمسازی، آرمانخواهی، تبیین، مطالبهگری و گفتمانسازی است.
📔 این اثر با محدود کردن منبعهای خود به فرمایشهای معظمله با دانشجویان، و استخراج عمومات و تخصیصهای سخنرانیهای ایشان، و با توجه کردن به میزان تکرار کلیدواژهها و عبارتهای بهکاررفته در مورد آنها، نوشتاری اجتهادی در زمینه منظومه فکری مقام معظم رهبری در مورد رسالت دانشجویی فراهم آورده است. 👌
📓 این کتاب در هفت فصل تنظیم شده است:
🔖آرمانخواهی قسمت اول
🔖مراحل پنجگانه رسالت دانشجویی
🔖آرمانخواهی قسمت دوم
🔖تبیین
🔖مطالبهگری
🔖گفتمان سازی
🔖تصمیم سازی
📘معرفی بیشتر کتاب:
🌐 rbo.ir/__a-3383
📒لینک خرید کتاب:
🌐 http://pbshop.ir/__p-p-599.aspx
#پژوهش
#جهاد_تبیین
#منبع_شناسی
#پیشنهاد_مطالعه
➴ ↬➴ @𝒑𝒂𝒋𝒐𝒉𝒆𝒔𝒉_𝒆𝒔𝒇𝒂𝒉𝒂𝒏
🔖 اگه تا اینجا مباحث رو دنبال کرده باشین باید در ذهن تون باشه که در 👈 این پست و 👈 این پست دو هدف روتین از یادداشت برداری رو براتون گفتم. 👌
📬 ولی یکی از اهداف مهم یادداشت برداری 💯 بینیاز شدن از مراجعهٔ مجدد شما به یک متن یا کتاب یا سخنرانی و تدریس استاد هست.👀
🔖 قرار نیست تکتک صفحات یک کتاب، لحظهبهلحظهٔ یک کلاس، ثانیهبهثانیهٔ یک پادکست و جملهبهجملهٔ درسهای یک استاد، برای ما مفید باشه. 🤔
🔖 گاهی دهها ساعت برای مطالعهٔ یک متن یا شنیدن یک بحث وقت میگذاریم و در نهایت، صرفاً یک یا چند جمله پیدا میکنیم که به کارمون بیاد.
🔖 از طرفی اگه بخواهیم به طور خاص دربارهٔ کتابها و نوشتهها حرف بزنیم، کتابهای کمی وجود دارن که مطالعهٔ مکرر متن کامل اونها، ضروری و مفید باشه.
🔖 همچنین 👈 بخش بزرگی از اون چه میبینیم و میخونیم و میشنویم، لازم نیست دوباره دیده و شنیده و مرور بشه!
📬 لذا... نکته برداری و ثبت نکات مهم، همون زمان که با اونها روبهرو میشیم، ما رو از مراجعهٔ مجدد به یک متن یا مطلب بینیاز میکنه.
🏷 یادداشت برداری نوعی «تصفیهٔ ورودیهای ذهن» مون هست. اون چه رو خونده ایم یا شنیده ایم و نمیخواهیم دیگه بخونیم و بشنویم– و حتی به خاطر بیاریم – کنار میگذاریم و فراموشش میکنیم و اون بخشهای محدود و معدودی رو که باید همراه ذهن و زندگیمون باقی بمونند رو، نکته برداری میکنیم.
📬 ادامه دارد...
#پژوهش
#روش_مطالعه
#خلاصه_برداری
#یادداشت_برداری (۴)
#اطلاعات_پژوهش
@pajohesh_esfahan
┗━━ˏˋ°•*⁀➷━━━━┛
هدایت شده از مهارت پژوهشگری 👨💻
🥏 نحوه نوشتن Endnote در ورد:
🔹 اگر خاطر شریف تون باشه با هشتگ #پاورقی و در دو سه پست، نحوه ی زدن پاورقی رو خدمت تون آموزش دادم!
🔹 اما ممکن هست شما بخواهید که توضیح کلمه مورد نظر به جای قرارگیری در پایین هر صفحه به شکل پاورقی، در انتهای صفحات اثرتون و به صورت پاسندی قرار بگیره!
🔹 برای اینکار کافیست پس از قرار دادن نشانگر چشمک زن تایپ متن در پایان کلمه مورد نظرتون، ابتدا طبق تصویر 1 وارد گزینه ی Footnotes بشید و پس از باز شدن کادر مورد نظر، مطابق تصویر 2 روی گزینه ی Insert Endnote که در کنار گزینه Insert Footnote قرار داره کلیک کنید!
🔹 به همین سادگی توضیحات تون راجع به یک کلمه یا متن در انتهاترین صفحه ی اثرتون و پایان سند قرار می گیره!
🔹 برای اینکار از کلیدهای ترکیبی Alt+Ctrl+D کیبورد هم می تونید استفاده کنید.
🔹 البته دقت کنید پاسندی(نه پاورقی!) بیشتر برای کتاب نویسی یا تحقیقات کلاسی و ... مورد استفاده قرار می گیره نه برای تحقیقاتی رسمی و آموزشی علمی، مثل مقاله و پایان نامه و رساله!
#ورد
#پاورقی
#تایپ_تحقیق
#آشنایی_با_ترفندهای_پژوهشی
@pajohesh_esfahan
╰━═━❀✿❥❀✿❥━═━╯
✦؛
#سیر_مطالعاتی_مهدویت (۲)
🟢 گام دوم: مبانی اعتقادی مهدویت
🔶 سرفصل ها:
🔅مفهوم امامت
🔅نیاز به امام و دلایل آن
🔅ویژگی های امام
🟡 برخی منابع مطالعاتی:
🔗«نگین آفرینش»، حائری پور، یوسفیان و بالادستیان، فصل اول
🔗«عقاید استدلالی»، ربّانی گلپایگانی، ج۲، ص۹۵ – ۱۴۸
🔗«راه و راهنما شناسی»، مصباح یزدی
🔗«مبانی نظری نبوت و امامت»، طاهر زاده
#مهدویت
#معرفی_کتاب
#منبع_شناسی
#پیشنهاد_مطالعه
🔴 انتشار پست فقط با ذکر آدرس کانال 👌
★彡@𝒑𝒂𝒋𝒐𝒉𝒆𝒔𝒉_𝒆𝒔𝒇𝒂𝒉𝒂𝒏彡★
❥
🟡 خاطرتون باشه از 👈 اینجا مباحثی رو با هشتگ #فرضیه_تحقیق شروع کردم و گفتم فرضیه جزو لاینفک یک پروپوزال و طرح نامهی خوب و قوی هست و باید بتونید به خوبی اون رو پردازش کنید. 👌
✅ و بعد در ادامه ی سلسله مباحث فرضیه، تذکر چند نکتهی مهم پیرامون فرضیه رو شروع کردم. 👇
1️⃣ نکته ی اولش این بود که: تحقیق، روندِ بررسی و ارزیابی فرضیه هست، نه روندِ اثبات اون.
2️⃣ نکته ی دوم این بود که: فرضیه تا زمانی که با معیارهای علمی، مورد قبول قرار نگیره، صرفاً یک گمان و فاقد ارزش و اعتبار علمی هست.
3️⃣ و حالا نکتۀ سوم: 👇
🔺هر چند قدرت تخیّل پژوهشگر، نقش مهمی در شکلگیری فرضیه داره، ولی این تخیل تنها در جایی مفید هست که بر پایۀ واقعیتهای موجود در ذهن محقق و تجربه، مطالعات و اطلاعات قبلی او شکل گرفته باشه؛
🔺وگرنه، فرضیهای که بر اساس خیالات بیاساس و بیاطلاعی ارائه بشه، نه تنها به محقق کمکی نمیکنه، بلکه موجبات سردرگمی و اتلاف وقت اون رو هم فراهم می کنه. 😳🤔
🔺پس پژوهشگر باید با علم و مطالعه و اطلاعات قبلی (هرچند ناقص)، فرضیه ی تحقیقش رو بیان کنه؛ نه اینکه روی هوا و بی منطق، فرضیه ی تحقیق ش رو درنظر بگیره!
#فرضیه
#طرح_نامه
#طرح_تحقیق
#فرضیه_تحقیق (۷)
@pajohesh_esfahan
✾࿐ᭂ༅•❥*ೃ༄ ❥•༅ᭂ࿐✾
🔖 قبلا گفتم: معمولاً یادداشت برداری با یکی از اهداف زیر انجام میشه:
👈 یا می خواهیم برای نوشتن یک کتاب یا مقاله یا پایان نامه، ماده ی خام تهیه کنیم.(فیش برداری کنیم)
👈 یا می خواهیم دانش فعلی مون رو گسترش بدیم و یه یادگیری جدید داشته باشیم.
👈 یا می خواهیم از مراجعه ی مجدد به یک متن یا کتاب یا سخنرانی بی نیاز بشیم.
🔖 اما یادداشت برداری یه هدف مهم دیگه هم می تونه داشته باشه!
📬 ثبت و نگهداری اطلاعات پراکنده ی کنونی برای جمعبندی های بعدی
🔖 چه زمانی که یک جلسهٔ رسمی کارشناسی برگزار میشه و چه زمانی که به وسیلهٔ طوفان فکری در پی یافتن ایدههای تازه هستین، باید حرفها و نکات مطرح شده، یا به ذهن رسیده، سریع ثبت بشن تا بتونیم بعداً اون ها رو مرتب کرده و بر اساسشون تصمیم بگیریم. به عبارتی یکی دیگه از کاربردهای یادداشت برداری، گردآوری اطلاعات پراکنده در گفتگوها و جلسات هست.
📬 به یادداشت برداری و مستندسازی «حافظهٔ جلسه» هم گفته میشه.
🔖 و صد البته اهمیت یادداشت برداری در حدی هست که میتونیم ادعا کنیم 👈 مدیریت جلسات و بهره وری از اون ها، بدون تسلط بر مهارت یادداشت برداری امکانپذیر نیست.
📬 ادامه دارد...
#پژوهش
#روش_مطالعه
#خلاصه_برداری
#یادداشت_برداری (۵)
#اطلاعات_پژوهش
@pajohesh_esfahan
┗━━ˏˋ°•*⁀➷━━━━┛
هدایت شده از مهارت پژوهشگری 👨💻
#درست_بنویسیم
🎗خواست یا خاست؟
کدام املا صحیح است؟
🎗املا و کاربرد صحیح مشتقات فعل های خواستن و خاستن
اگرچه کلمات خواستن و خاستن در فارسی به یک صورت تلفظ میشود؛ اما تفاوت این دو کلمه در نوشتار یکی از مواردی است که درستنویسی فارسی را دچار چالش میکند.
🎗واو معدوله عامل این تفاوت است که در کلماتی مانند خواب، خواهر، خواهش، خواستن، خوار و ... نیز استثناء ایجاد میکند.
🎗در لغتنامه دهخدا:
○ خاستن به معنای برپا شدن و بلند شدن
و
○ خواستن به معنای خواهش کردن، آرزو داشتن، طلبیدن، اراده کردن و قصد داشتن است و یکی از سادهترین راههای تمییز این دو کلمه از یکدیگر و صحیحنویسی آن، توجه به معنای آن است.
🏆 برای روشنتر شدن موضوع، به ابیات زیر دقت کنید؛
🎗چو از خوان نخجیر برخاستند
سبک باره مهتران خواستند
- شاهنامه، فردوسی
🎗روزه یکسو شد و عید آمد و دلها برخاست
مِی ز خُمخانه به جوش آمد و مِی باید خواست
- دیوان، حافظ
🎗بر این اساس، در ترکیبهایی مانند برخاست و به پا خاست، که معنای خیزش وجود دارد، ❌واو معدوله درج نمیشود❌ و «خاست» درست است؛
🎗 اما هنگامی که معنای طلب کردن منظور باشد، «خواست» درست است.
🏆 و اما نگارش خواستن در زبان محاوره....
🎗نکته دیگری که باید به آن توجه داشت؛ شکل محاورهای مشتقات فعل خواستن است. 👈 با توجه به این که در زبان محاوره تقریبا همه جا معنای طلب کردن مد نظر است، باید این فعل به صورت میخوام، میخوای، میخواد، میخوایم، میخواید، میخوان نوشته شود و نگارش به صورت میخام و ... نادرست هست. 😉
#پژوهش
#تایپ_تحقیق
#درست_نویسی
#شکسته_نویسی
@pajohesh_esfahan
╰━═━❀✿❥❀✿❥━═━╯