eitaa logo
معاونت پژوهش حوزه استان ایلام
191 دنبال‌کننده
190 عکس
20 ویدیو
32 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ روز 13 آبان که در تقویم به عنوان روز مبارزه با استکبار نام‌گذاری شده یادآور سه واقعه مهم در تاریخ معاصر ایران است که در سه دوره مختلف رخ داده و به همین دلیل این روز را در تاریخ کشور به عنوان روزی به یادماندنی به ثبت رسانده است. 1️⃣ واقعه اول : تبعید امام خمینی به ترکیه 13 آبان 1343 کاپیتولاسیون یا حق قضاوت کنسولی حقی است که به اتباع بیگانه داده می‌شود و آنها را ازشمول قوانین کشور مصون ومستثنی می‌کند؛ درواقع در صورت ارتکاب جرم در خاک کشور، دولت میزبان حق محاکمه آن مجرم را ندارد. کابینه اسدالله علم در سیزدهم مهر سال 1342، به دستور شاه، پیشنهاد آمریکا مبنی‌بر اعطای مصونیت قضایی به اتباع آمریکایی را به صورت یک لایحه قانونی در هیتت دولت تصویب کرد. چندی بعد این خبر به حضرت امام رسید و ایشان را به خروش و فریاد واداشت به طوری که در4 آبان 1343 ایشان طی نطقی تاریخی به رسوایی این اقدام ننگین پرداختند. فرازهایی از سخنرانی ایشان چنین بود: « ... دولت با کمال وقاحت از این امر ننگین طرفداری کرد، ملت ایران را از سگ‌های آمریکایی پست‌تر کردند. اگر چنانچه کسی یک سگ آمریکایی را زیر بگیرد، بازخواست از او می‌کنند؛‌ اگر شاه ایران یک سگ آمریکایی را زیر بگیرد بازخواست می‌کنند و اگر چنانچه یک آشپز آمریکایی شاه ایران را زیر بگیرد، مرجع ایران را زیر بگیرد، بزرگترین مقام ایران را زیر بگیرد، هیچ کس حق تعرض ندارد...». رژیم که در طول دو سالی که امام قیام کرده بودند، نتوانسته بود با هیچ شیوه‌ای، ایشان را آرام کند، تنها یک راه پیش پای خود می‌دید و آن تبعید امام بود. در شب 13 آبان 1343، صدها کماندو به همراه مزدوران ساواک به منزل امام در قم حمله‌ور شدند ایشان را دستگیر و به تهران منتقل کردند و سپس با یک هواپیمای نظامی ایشان را به ترکیه تبعید کردند. این سرآغار هجرتی بود که 14 سال بعد پیروزی انقلاب اسلامی را به بار آورد. 2️⃣ واقعه دوم : روز دانش‌آموز 13 آبان 1357 صبح روز 13 آبان 1357، در روزهای پایانی انقلاب، دانش‌آموزان در حالی که مدارس را تعطیل کرده بودند، به سمت دانشگاه تهران حرکت کردند تا صدای اعتراض خود را به گوش همگان برسانند. این جوانان پر شور و خداجو، گروه گروه، داخل دانشگاه شدند و به همراه دانشجویان و گروه‌های دیگری از مردم در زمین چمن دانشگاه اجتماع کردند. ساعت 11 صبح، مأموران،‌ ابتدا چند گلوله گاز اشک‌آور در میان این جمعیت خروشان پرتاب کردند؛ اما، اجتماع کنندگان در حالی که به سختی نفس می‌کشیدند، صدای خود را رساتر کرده و با فریاد الله‌اکبر، لرزه بر اندام مأموران مسلح شاه افکندند. در این هنگام تیراندازی آغاز شد و جوانان و نوجوانان بی‌گناه، یکی پس از دیگری، در خون خود غلتیدند. در این روز، 56 نفر شهید و صدها نفر مجروح شدند. به خاطر گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان دانش‌آموز، این روز در تاریخ انقلاب اسلامی به نام روز دانش‌آموز نام‌گذاری شده است. 3️⃣ واقعه سوم : تسخیر لانه جاسوسی ـ روز مبارزه با استکبار جهانی 13 آبان 1358 در ابتدای انقلاب و زمان حکومت دولت موقت با هدف وادار کردن آمریکا به استرداد شاه و اموال ملت ایران، دانشجویان تصمیم به اشغال سفارت آمریکا گرفتند. دانشجویان از دانشگاه‌های تهران، پلی‌تکنیک، صنعتی شریف، شهید بهشتی و ... گرد هم آمدند و طی یک راهپیمایی تا سفارت آمریکا از دیوارهای سفارت بالا رفته و علیرغم مقاومت محافظین و آمریکایی‌ها، سفارت را به تصرف کامل درآوردند. بعدها با انتشار اسنادی که از لانه جاسوسی آمریکا به دست آمده بود مردم بسیاری با خشم و انزجار مقابل لانه جاسوسی تجمع کرده و از حرکت دانشجویان حمایت کردند. امام خمینی‌(ره) نیز در پیامی این حرکت را انقلاب دوم و بزرگ‌تر از انقلاب اول نامیدند. این حرکت دانشجویان معترض، خشم آمریکایی‌ها را برانگیخت و دست به اقداماتی بر ضد جمهوری اسلامی ایران زدند؛ از آن جمله فشار آوردن به مجامع بین‌المللی مانند سازمان ملل، سازمان کنفرانس اسلامی، شورای امنیت و ...، اما پس از بی‌ثمر ماندن، آنها به اقدامات جدی‌تری روی آوردند؛ از جمله قطع کامل روابط سیاسی در 20 مهر 1359، حمله نظامی به ایران و تجاوز به خاک کشورمان که به شکست مفتضحانه آنها در صحرای طبس انجامید و نیز محاصره اقتصادی و بلوکه کردن دارای‌ها و اموال ایران و... که هیچ‌کدام تاکنون درعزم ملت ایران برای مقابله با ظلم و بی‌عدالتی جهانی ومنشا اصلی آن در جهان یعنی استکبار جهانی و آمریکا خللی وارد نکرده است. و این‌گونه نام روز 13 آبان برای همیشه در تاریخ ایران ماندگار شد. @pajoheshilam
⭕ تا ساعت 10 امشب تمدید شد . مسابقه اینترنتی کتابخوانی جهت دریافت متن بیانیه گام دوم انقلاب و سوالات مربوطه به کانال معاونت پژوهش به آدرس ذیل مراجعه فرمایید @pajoheshilam .
سوالات مسابقه کتابخوانی با موضوع بیانیه گام دوم انقلاب اسلام . 1-چرا شعارهای انقلاب اسلامی تاریخ انقضاء ندارند ؟ 2- منظور از دو کانون دشمنی نظام چیست ؟ 3-دو عامل اصلی عزت و پیشرفت انقلاب در مقایسه با دیگر انقلابها چیست؟ 4- مقام معظم رهبری چه چیزی را از برکات تحریم دشمنان می دانند؟ 5-جمهوری اسلامی در شمار موفّق‌ترین حاکمیّتهای جهان در ...................................... بوده است. 6-مقام معظم رهبری چه موضوعی را معجزه‌ای دیگر از انقلاب و نظام اسلامی معرفی می کند.؟ 7-مهم‌ترین ظرفیّت امیدبخش کشور در بیان مقام معظم رهبری چیست ؟ 8-مقام معظم رهبری آشکارترین وسیله‌ی عزّت و قدرت یک کشور را چه چیزی می دانند؟ 9- انقلاب اسلامی همچون پدیده‌ای زنده و بااراده، دارای انعطاف و آماده‌ی تصحیح خطاهای خویش است، امّا................ نیست. 10-عامل مهمّ سلطه‌ناپذیری و نفوذناپذیری کشور چیست ؟ 11-منظور از چالش بیرونی و درونی نظام اسلامی چیست؟ 12-در بیام مقام معظم رهبری راه حل اصلی مشکلات اقتصادی چیست ؟ 13-در بیان مقام معظم رهبری توده‌ی چرکین کشورها و نظامها چیست ؟ 14-چه موضوعی در صدر هدفهای اوّلیّه‌ی همه‌‌ی بعثتهای الهی است و در جمهوری اسلامی نیز دارای همان شأن و جایگاه است؟ 15-« حقّ تصمیم‌گیری و عمل کردن و اندیشیدن برای همه‌ی افراد جامعه » تعریف چه اصطلاحی در بیان مقام معظم رهبری است؟ 16-در بیان مقام معظم رهبری چه نوع مواجهه ایی با آمریکا جز زیان مادّی و معنوی محصولی نخواهد داشت.؟ معاونت پژوهش حوزه علمیه استان ایلام .
🍀هفته کتاب و کتابخوانی مبارک باد🍀 . 🔴 فواید فردی کتاب و کتابخوانی . کتاب خواندن می تواند از جنبه های مختلفی زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد؛ اما شاید مهمترین آنها زندگی شخصی و فردی شما باشد. باهم برخی از مهمترین آنها را بررسی خواهیم کرد. . 🔺کتابخوانی تمرکز شما را افزایش می دهد بررسی ها نشان می دهد افرادی که به کتاب خواندن علاقه دارند و هرروز بخشی از وقت خود را صرف مطالعه کردن می کنند، تمرکز و دقت بیشتری دارند. یکی از دلایلی که کتاب خوانی موجب افزایش تمرکز و دقت در افراد می شود این است که هنگام مطالعه شما نمی توانید کار دیگری را انجام دهدی، چرا که اگر چنین کاری کنید از متنی که مطالعه می کنید چیزی نخواهید فهمید. این کار تمرکز بیشتری از شما می طلبد و در دراز مدت سبب می شود که تمرکز شما افزایش یابد. . 🔺کتابخوانی به شما تفکر نقاد را می آموزد یکی از بزرگترین نکات منفی که متاسفانه در بسیاری از مردم یافت می شود، عدم توانایی در تجزیه و تحلیل مسائل و مطالب مختلف است. این موضوع باعث می شود که علاوه بر اینکه نتوانند انتخاب های درستی داشته باشند، انتخاب ها و گزینه های خوبی هم که در دسترسشان قرار می گیرد را به راحتی از دست بدهند. کتابخوانی شما را مجبور به فکر کردن می کند و تفکر کردن باعث قوی تر شدن مغز شما خواهد شد. ذهنی که با کتاب ها پرورش یافته به سادگی هرچیزی را نمی چذیرد و رد نمی کند، این ویژگی به شما کمک می کند تا انتخاب ها و تصمیمات بهتری داشته باشید. . 🔺تقویت توانایی های نوشتاری خواندن متن هایی که از لحاظ نشوتاری قوی هستند می توانند شما را به نویسنده بهتری تبدیل کنند. به خصوص اگر نویسندگی با کارتان مرتبط است، بهترین راه تقویت مهارت های نوشتاری برای شما مطالعه کردن مطالب مختلف در زمینه ای است که در آن فعالیت می کنید. دلیل آن این است که افراد معمولا تحت تاثیر دیگران قرار میگیرند. اگر شما الگوهای خوبی در کارتان داشته باشید، با کتابخوانی خود به خود به فردی تبدیل خواهید شد که استاندارهایتان تا حد زیادی به الگو های زندگی تان نزدیک است. 🔺کتاب ها از فیلم ها بهتر اند تا کنون فیلم های بسیار زیادی بر اساس کتاب ها ساخته شده اند. اما جالب اینکه تقریبا هیچ کدام از آنها به خوبی کتاب هایشان نبوده اند. یکی از دلایلی که باعث این چنین اتفاقی می شود این است که همگام کتاب خواندن شما تمام صحنه ها و اتفاقات را یک به یک در ذهن خودتان میسازید. همه نوعی شما به کارگردان فیلمی مبدل می شوید که خودتان در حال خواندن آن هستید. گذشته از آن بهترین فیلمنامه ها و بزرگترین بازیگران هم نمی توانند چیزی که در ذهن یک ضخصیت میگذرد را تمام و کمال به تصویر بکشند، در حالی که این اتفاق در کتاب ها به راحتی قابل تصور است. کتابخوانی علاوه بر اینکه به شما فرصت استفاده از خلاقیت و ظرفیت های مغزتان را می دهد، شما را با داستان عمیق تری روبرو خواهد کرد. . 🔺کتابخوانی شما را با تاریخ و سرگذشت دیگران آشنا می کند بی شک بهترین روش برای آشنایی با تاریخ، فرهنگ، سیاست، طرز فکر و سرگذشت انسان های مختلف کتاب خوانی است. مزیت کتاب ها این است که شما این مطالب را در قالب داستان و توسط شخصیت های گوناگون موجود در یک کتاب یاد میگیرید. این فضاسازی به شما کمک میکند که هرآنچه یاد گرفته اید را تا مدتها به خاطر بسپارید و فراموش نکنید. از طرفی آشنایی با شخصیت های تاریخی هم می تواند به شما درس های زیادی بیاموزد. درس هایی که اگر چه مربوط به زمان های گذشته اند، اما می توانند حامل پیام ها و آموزه های مهمی برای شما باشند. . 🔺کتاب بخوانید تا اجتماعی تر شوید یاد گرفتن مطالب جدید باعث خواهد شد که شما حرف بیشتری برای گفتن در اجتماع داشته باشید. این ویژگی شما را به فردی اجتماعی تر تبدیل میکند که به راحتی می تواند با دیگران ارتباط برقرار کند و با آنها تبادل نظر کند. یکی از آفت های تکنولوژی و به خصوص شبکه های مجازی کاهش این سطح از تعاملات اجتماعی است. افراد به دلیل اینکه اکثر زمان خود را در این شبکه ها میگذرانند، فرصت برای مطالعه پیدا نمی کنند و همین سبب می شود که نتوانند با دیگران ارتباط برقرار کنند. یادتان نرود که کتاب خوانی را فقط به روز یا هفته کتاب و کتابخوانی محدود نکنید و در تمام اوقات سال، مطالعه بخشی از برنامه روزمره تان باشد. یک جامعه فرهیخته ای است که افراد حاضر در آن به کتاب و کتابخوانی اهمیت دهند و آنرا جزو اولویت های خود قرار دهند. نیل گیمن، نویسنده مشهور انگلیسی، می گوید که آینده ما در گرو کتابخانه هایمان است. . @pajoheshilam .
📗توصیه های مقام معظم رهبری درباره کتابخوانی . 🔸طلبه باید دستش از کتاب رها نشود؛ کتاب بخواند، همه جورش را بخواند، در دوره‌ی جوانی بخواند. این ذخیره‌ی حافظه را که بی‌نهایت دارای ظرفیت است، هرچه میتوانید، در دوره‌ی جوانی پر کنید. ما هرچه در جوانی در حافظه انباشتیم، امروز موجود است؛ هرچه در دوران پیری - که بنده همین حالا هم با همه‌ی گرفتاری‌ها، بیش از جوانها مطالعه میکنم - به دست می‌آوریم، ماندگاری ندارد. الان شما جوانید. این منبع قیمتیِ ارزشمند را از اطلاعات ارزشمند، از آگاهی‌های مفید و لازم در زمینه‌های مختلفی که برای تبلیغ به آنها احتیاج دارید، هرچه میتوانید، انباشته کنید؛ از این استفاده خواهید کرد. . 🔸افرادی که کار روزانه دارند مثلاً کارمند اداری، کارگر، کاسب و یا کشاورز هستند وقتی به خانه میآیند، بخشی از زمان را ولو نیم ساعت برای کتاب خواندن بگذارند. چقدر کتابها را در همین نیم ساعتها میشود خواند! بنده دوره‌های بیست جلدی و بیست و چند جلدی کتاب را در همین فاصله‌های ده دقیقه، بیست دقیقه و یک ربع ساعته خوانده‌ام. پشت این کتابها را هم یادداشت میکنم که معلوم باشد. شاید صدها جلد کتاب را همین‌طور در این فاصله‌های کوتاه ده دقیقه‌ای خوانده‌ام. بسیاری از افراد را هم میشناسم که این گونه‌اند. من یک دوره‌ی کتاب هشت جلدی را که یک نویسنده‌ی عرب نوشته است و از کتابهای معروف هم هست نمیخواهم اسم بیاورم در سالهای دور، وقتی به تهران میآمدم و در اتوبوس زیاد معطل میشدم، خواندم. همه‌ی این دوره‌ی هشت جلدی را که راجع به تاریخ ادبیات و علوم و معارف اسلامی است، تقریباً در اتوبوس خواندم. کتابخوانی باید یک سیره و سنّت رایج بین مردم ما بشود. کتاب بخوانند و به فرزندانشان هم یاد بدهند . 🔸یکی از مشکلات ما تنبلی است. مسئله‌ی مطالعه و کتابخوانی مهم است. در جامعه‌ی ما بی‌اعتنائی به کتاب وجود دارد. گاهی آدم می‌بیند در تلویزیون از این و آن سؤال میکنند: آقا شما چند ساعت در شبانه‌روز مطالعه میکنید، یا چقدر وقت کتابخوانی دارید؟ یکی میگوید پنج دقیقه، یکی میگوید نیم ساعت! انسان تعجب میکند. ما باید جوانان را به کتابخوانی عادت دهیم، کودکان را به کتابخوانی عادت دهیم؛ که این تا آخر عمر همراهشان خواهد بود. کتابخوانی در سنین بنده - که البته بنده چندین برابر جوانها کتاب میخوانم - غالباً تأثیرش بمراتب کمتر است از کتابخوانی در سنین جوانها و شما عزیزانی که اینجا حضور دارید. آنچه که همیشه برای انسان میماند، کتابخوانی در سنین پائین است. جوانان شما، کودکان شما هرچه میتوانند، کتاب بخوانند؛ در فنون مختلف، در راههای مختلف، مطلبی یاد بگیرند. البته از هرزه‌گردی در محیط کتاب هم باید پرهیز کرد، منتها این مسئله‌ی بعدی است؛ مسئله‌ی اول این است که یاد بگیرند، عادت کنند به این که اصلاً به کتاب مراجعه کنند، کتاب نگاه کنند. البته باید دستگاهها مراقب باشند، اشخاص مواظب باشند، هدایت کنند به کتاب خوب؛ که با کتاب بد، عمر ضایع نشود . 🔸باید پدرها و مادرها، بچه‌ها را از اوّل با کتاب محشور و مأنوس کنند. حتّی بچه‌های کوچک باید با کتاب اُنس پیدا کنند. باید خریدِ کتاب، یکی از مخارج اصلی خانواده محسوب شود . @pajoheshilam .
اسامی برندگان 10 گیگابایت اینترنت همراه مسابقه کتابخوانی بیانیه گام دوم انقلاب . از این عزیزان درخواست می شود شماره همراهی جهت اختصاص جایزه اعلام فرمایند @pajoheshilam .
نقدی علمی بر اظهارات یک مسئول درباره پیمان نامه های پیامبر(ص) حوزه/ در آیات قرآن تکلیف نوع برخورد با کسانی که نقض پیمان می کنند مشخص شده است. در سوره انفال آیه 58 که در مورد نقض پیمان قبایل یهود است خداوند به پیامبر می فرماید تو هم در برابر نقض پیمان کن "وَإِمَّا تَخَافَنَّ مِنْ قَوْمٍ خِیَانَةً فَانْبِذْ إِلَیْهِمْ عَلَی سَوَاءٍ إِنَّ اللَّهَ لَایُحِبُّ الْخَائِنِینَ" یعنی چنانچه از خیانتکاری گروهی از معاهدین خود سخت می‌ترسی در این صورت تو نیز با حفظ عدل و درستی، عهد آنها را نقض کن و پیمان را به‌سوی آنها پرتاب کن. ادامه در سایت خبرگزاری حوزه👇 http://www.hawzahnews.com/news/871777 . @pajoheshilam
🔴به مناسبت سالروز تولد علامه طباطبایی(ره) . 🔺زندگى و سرگذشت علامه، سيد محمد حسين طباطبايى، فرزند سيد محمد قاضى طباطبايى، در روز 29 ذى‏حجه سال 1321 ق، برابر با اسفند سال 1282 ش، در شهر تبريز، در خاندانى كه به علم و فضل و پارسايىشهره بودند، ديده به جهان گشود. نسب وى، از طرف پدر، به حضرت امام حسن مجتبى(ع) و از طرف مادر، به حضرت امام حسين( ع) مى‏رسد. در پنج سالگى، مادر را و در نه سالگى، پدر را از دست داد و وصى پدرش، مرد و زنى را به پرستارى از او و تنها برادرش، سيد محمد حسن گمارد. نه ساله بود كه در كنار برادر، به آموختن قرآن و كتب مقدماتى، مانند« گلستان»،« بوستان»،« نصاب الصبيان»،« اخلاق ناصرى»،« انوار سهيلى»،« تاريخ عجم»،« منشآت امير نظام» و« ارشاد الحساب»، در نزد اديبى لايق، به نام شيخ محمد على سرائى پرداخت و همه اينها را در مدت شش سال( از سال 1290 ش، تا سال 1296 ش،) فراگرفت؛ علاوه بر اينها، زير نظر استاد، ميرزا علينقى خطاط، به يادگيرى فنون خوش‏نويسى همت نهاد. . 🔺فعاليت‏هاى علمى علامه، در سال 1297 ش، وارد مدرسه طالبيه تبريز شد. ورود به اين مدرسه، آغازى خجسته براى تحصيلات حوزوى وى به شمار مى‏آيد. او، پس از مرحله‏اى كوتاه كه توفيق چندانى در علم‏اندوزى نداشت، مشمول عنايت ويژه الهى گرديد و شور و شوقى ديگر را در وجود خويش احساس كرد و ادبيات عرب، منطق، فقه، اصول، كلام، فلسفه و حكمت را نزد اساتيد گران‏قدر آن ديار به‏خوبى فراگرفت. اشتياق بى حد و حصر وى به علم‏اندوزى و شهرت حوزه علميه نجف، ايشان را در سال 1304 ش، راهى آن ديار مقدس كرد. با وجود مواجهه با مشكلات مختلف محيطى، معيشتى و مرگ فرزند اول، عزم راسخ وى و ديدار با عارف نام‏دار، آية الله حاج ميرزا على آقاى قاضى طباطبائى، راه تحصيل مقامات علمى و معنوى را براى او هموار ساخت. علامه، نزد آيات عظام، شيخ محمد حسين اصفهانى، معروف به كمپانى و شيخ محمد حسين نائينى و سيد ابو الحسن اصفهانى، دوره‏هايى از اصول و فقه را گذراند تا به مقام اجتهاد نائل گرديد و از آية الله نائينى اجازه روايت و اجتهاد گرفت. علاقه وافر وى به علوم معقول و بهره‏مندى از مصاحبت قاضى طباطبايى، فراگيرى كتاب‏هايى چون« شرح فصوص» قيصرى و« مصباح الانس» قونوى و« فتوحات مكية» ابن عربى را در پى داشت. علامه، در مدت شش سال، كتاب‏هاى« منظومه» ملا هادى سبزوارى،« اسفار» ملا صدرا،« مشاعر»،« شفا» ى بو على سينا، و« اثولوجيا» را نزد حكيم عارف، سيد حسين بادكوبه‏اى فراگرفت و به توصيه وى، به فراگيرى« تحرير اقليدس» و رياضيات، نزد آيه الله سيد ابو القاسم خوانسارى كه متخصص اين فن بود پرداخت. يكى از ويژگى‏هاى بارز علامه طباطبائى، مهارت در تفسير به شيوه‏ايى خاص( تفسير آيه به آيه) است. او، گرچه، در تفسير از دو استاد بزرگ؛ يعنى آية الله سيد على قاضى طباطبائى و حكيم سيد حسين بادكوبه‏اى بهره برده است، اما آنچه از بيانات خود ايشان آشكار است، آموختن روش مزبور، از آية الله قاضى طباطبائى است؛ چه، خود فرموده‏اند:« اين سبك تفسير آيه به آيه را استادمان قاضى قدس سره، به ما تعليم دادند و ما در تفسير از روش ايشان پيروى مى‏كنيم». علامه، در سال 1314 ش، به دليل مشكلات معيشتى، به زادگاه خود، تبريز بازگشت و به مدت ده سال در آنجا اقامت نمود. در اين مدت، وى، علاوه بر اشتغال به كار كشاورزى، چندين رساله فلسفى را تدوين فرمود. وى، در آغاز سال 1325 ش، پس از سامان‏دهى نسبى به امور معاش خويش، از اقامت در تبريز روى برتافت و پس از تفأل با قرآن كريم و بشارت آيه شريفه‏«هنالك الولاية للهِ الحق هو خير ثوابا و خير عقبا»الكهف، 44، راهى قم شد. او، در آغاز ورود به قم، تدريس خارج فقه و اصول را شروع كرد، ولى به زودى احساس وظيفه، او را به مسير ديگرى كشاند. خود ايشان، در باره ترك تدريس خارج فقه و اصول، مى‏فرمايد:« در حوزه علميه قم، بحمد الله، افرادى هستند كه فقه و اصول تدريس مى‏نمايند، ولى استاد فلسفه و تفسير، به مقدار كافى نيست و در اين زمان، حوزه علميه قم و جامعه اسلامى، نياز شديدى به تفسير و فلسفه دارد. اشتغال من، به اين علوم، براى اسلام نافع‏تر مى‏باشد.» بدين ترتيب، ايشان، ابتدا در منزل و سپس در مسجد سلماسى، به تدريس« اسفار» اشتغال ورزيد. اين موضوع كه نشاط علمى طلاب را در اين زمينه در پى داشت، واكنش مخالفان فلسفه را برانگيخت و توطئه براى تعطيلى درس ايشان آغاز گشت، ولى اخلاص و پشت‏كار وى و شيوه‏هاى مطلوبى كه از طرف آية الله بروجردى و حضرت امام خمينى رحمه الله عليهما، در اين زمينه ارائه گرديد، از تعطيلى آن جلوگيرى نمود و مورد توجه بسيارى از طلاب مستعد و علاقه‏مند قرار گرفت. تمام وقت علامه در اين دوران كه سى و پنج سال به طول انجاميد، به تدريس و تحقيق در زمينه تفسير و فلسفه و نشر معارف اسلامى گذشت و آثار گران‏قدرى از ايشان باقى ماند كه مورد استفاده عام و خاص است. @pajoheshilam
🔺مباحثات علمی با هانری کربن يكي از اثرات ماندگار علامه، مباحثات وي با پروفسور كربن استاد دانشگاه و اسلام‌شناس غربي بود. مباحثه بين پروفسور كربن و علامه طباطبايي از سال 1336 هجري ‌شمسي شروع شد و بيش از 20 سال ادامه پيدا كرد كه نتايج اين مباحثات به چهار زبان فارسي، عربي، فرانسه و انگليسي منتشر شده است. روزي علامه در بين صحبت‌هايش به پروفسور گفت: « ... در اسلام هر وقت انسان حالي پيدا كند، مي‌تواند خدا را بخواند. چون همه مكان‌ها بدون استثناء محل عبادت است. اما در دين مسيح اين طور نيست. عبادت حتما بايد در وقت معيني (روز يكشنبه) و در مكان معيني (كليسا) انجام شود؛ در غير اين صورت باطل است. او بايد تا روز يكشنبه كه كليسا باز مي‌شود صبر كند.» پروفسور كربن جواب داد: «بلي، اين اشكال در دين مسيح وجود دارد.» علامه طباطبايي ادامه داد: « هم‌چنين در دين مسيح خدا اسماء حسنا ندارد و جز الفاظ خدا،‌ اله و اب نام ديگري ندارد.» 🔺آثار علمى حاصل تتبعات و انديشه‏هاى علامه طباطبايى، در كتاب‏هاى ايشان كه برخى به عربى و بغضى به فارسى نوشته شده، بازتاب يافته است. آثار عربى 1. الرسائل التوحيدية( شامل هفت رساله با عنوان‏هاى رسالة فى التوحيد، رسالة فى أسماء الله، رسالة فى أفعال الله، رسالة الوسائط، رسالة الانسان قبل الدنيا، رسالة الانسان فى الدنيا، رسالة الانسان بعد الدنيا)؛ 2. رسالة الولاية؛ 3. رسالة النبوة و الامامة؛ 4. بداية الحكمة؛ 5. نهاية الحكمة؛ 6. الميزان فى تفسير القرآن؛ 7. الاعجاز و التحدى؛ 8. الشيعة، نص الحوار مع المستشرق كوربان؛ 9. حاشية الكفاية؛ 10. تفسير البيان فى الموافقة بين الحديث و القرآن؛ 11. على( ع) و الفلسفة الإلهيّة؛ 12. حواشى بحار الانوار. آثار فارسى 1. شيعه در اسلام؛ 2. قرآن در اسلام؛ 3. وحى يا شعور مرموز؛ 4. اسلام و انسان معاصر؛ 5. حكومت در اسلام؛ 6. سنن النبى؛ 7. اصول فلسفه و روش رئاليسم؛ 8. على و فلسفه الهى؛ 9. خلاصه تعاليم اسلام؛ 10. رساله در حكومت اسلامى؛ 11. اعجاز قرآن؛ 12. رساله لب اللباب؛ 13. تعاليم اسلام. @pajoheshilam
برگزاری کرسی آزاد اندیشی با موضوع دست آورد های انقلاب اسلامی. حوزه علمیه مهران
کارگاه روش تحقیق. حوزه علمیه مهران