eitaa logo
پژوهشگران جوان مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
244 دنبال‌کننده
749 عکس
70 ویدیو
254 فایل
لینک زیر جهت تبادل اطلاعات و دریافت نظرات شما دوستان می باشد. https://eitaa.com/abbasipazhooheshsadegh
مشاهده در ایتا
دانلود
(۳) 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 مى‌گویند در فقه شیعه زن از زمین و عقار ارث نمى‌برد، پس چگونه حضرت زهرا فدک را از پدر به ارث برد؟ 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 پاسخ: این شبهه مصداق مثل معروف است که مى گویند خَسن و خسین هر دو دختران معاویه اند، که اولاً خسن و خسین نبودند، بلکه حسن و حسین بودند، از آن معاویه نبودند، بلکه از آن على بن ابى طالب بودند و سرانجام پسر بودند نه دختر. درست، این مثل بر این مورد تطبیق مى کند. 1. اگر در فقه شیعه آمده که زن از عقار و زمین ارث نمى برد، مراد زوجه و همسر است، و زهرا دختر پیامبر بود، دختران و پسران، همگى یکسان از همه چیز ارث مى برند: (یوصیکم الله فى أولادکم للذکر مثل حظ الأُنثیین )258] 2. فدک میراث نبود، بلکه نحله و هدیه پیامبر اکرم به دخترش زهرا بود، آن گاه که آیه مبارکه ( وآت ذا القربى حقه والمسکین وابن السبیل ولا تبذر تبذیراً ) . [259] «به خویشاوند نزدیک حقشان را بده و به مستمند زمین گیر و در راه مانده نیز و هرگز اسراف کار مباش.» نازل شد پیامبر گرامى فدک را که جزء انفال بود، به دخترش زهرا بخشید و سال‌ها در اختیار زهرا بود و کارگران او در آنجا کار مى کردند، بعداً به خاطر یک حدیث مجعول، «نحن معاشر الأنبیاء لا نورث» از دست زهرا گرفتند و در زمان عثمان از آن مروان و بعدها هم از آن آل مروان شد. 📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد ╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗ https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba ╚════🌺🍃📚🍃🌺═╝
📚ریشه و فلسفه کلمه «آمین» چیست؟ آیا این کلمه در قرآن آمده و نیز آیا ربطی به «آمن» خدای مصریان باستان دارد؟ "واژه «آمین» و «أَمینَ» (به مدّ و قصر) بعد از دعا و درخواست از خداوند استعمال می‌شود. برخی از لغت‌شناسان گفته‌اند: «آمین» مرکّب از یک فعل و اسم بوده و معنای آن «اللهم اسْتَجِبْ لی» است؛ یعنی: خدایا! دعایم را به اجابت برسان. در همین راستا گزارش شده هنگامی که موسی(ع)، فرعون و یارانش را نفرین نمود چنین گفت:«پروردگارا! تو در دنیا به فرعون و اطرافیانش زینت و ثروت داده‌اى، پروردگارا! در نتیجه [بندگانت را] از راه تو گمراه می‌سازند، پروردگارا! اموالشان را نابود کن! و دل‌هایشان را سخت و سنگین ساز، به گونه‌اى که ایمان نیاورند تا عذاب دردناک را ببینند». و هارون(ع) آمین گفت. گفتنی است؛ کلمه «آمِّین» در قرآن و در آیه «وَ لاَ آمِّینَ الْبَیْتَ الْحَرام» آمده است اما به معنای آن «آمین» نیست که در پایان دعاها مورد استفاده قرار می‌گیرد، بلکه جمع «امّ»، اسم فاعل از «أمّ یؤمّ» باب «نصر» می‌باشد که عین الفعل آن در لام الفعل ادغام شده است و به معنای «قصد کنندگان» می‌باشد. در زمینه ارتباط واژه «آمین» با «آمون» خدای مصر باستان، برخی گفته‌اند: «آمون، نام خدای مصریان قدیم، و کلمه آمین عربی را (که امروز به معنای برآور، روا فرما، استجابت است) حدس می‌زنند که همین آمون باشد». چنان‌که برخی از مفسران گفته‌اند: «بعضی از علماء آثار مصری در عصر حاضر، عقیده دارند که معنای کلمه "آمین" الله است، ... و موازنه و برابری میان کلمات "مینو"، "آمون" و "آمین" برقرار کرده‌اند. 📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
توجه.................................................توجه درس خارج فقه و اصول حجت الاسلام و المسلمین استاد باقری کیا هر روز ساعت 8:30 الی 9:30 در محل دارالقرآن کریم اتاق 3 طبقه دوم برگزار می‌شود.
📚 آموزش نوین و گرافیکی ادبیات عرب 📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد ╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗ https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba ╚════🌺🍃📚🍃🌺═╝ @kanoon_adabiat
🏁📚 👈 "عمّار انقلاب" 👈 "مالک اشتر انقلاب" 🔰به همت واحد فرهنگی-تبلیغی و پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد به مناسبت اولین سالگرد ارتحال ملکوتی علامه مصباح یزدی عمّار انقلاب و دومین سالگرد شهادت سردار دلها شهید حاج قاسم سلیمانی مالک اشتر انقلاب برگزار می شود. 📕«نحوه ی دریافت کتاب و منبع مسابقه»: فردا یکشنبه ۱۴٠٠/۱٠/۱۲ بعد از نشست بصیرتی 📆⏳«مهلت و نحوه ی شرکت در مسابقه»: بصورت حضوری/ دوشنبه ۲٠/دی ماه/۱۴٠٠ 🎁🎁🎁اهداء جوایز به سه نفر برتر و برگزیده 🏁📚 📕 🇮🇷 🇮🇷 •--------•••🌷•🌟•🌷•••--------• ✔️واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد 🤲اَللّٰهُـــــمَّ عَجِّــــلْ‌ لِوَلِیِّـــــڪ َ‌الفَــــرَجْ⛅️
(۴) 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 چرا حضرت علی (علیه السلام ) سه تن از فرزندان خویش را به نام های ابوبکر ، عمر ، عثمان نامگذاری کرد ؟ 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 اولًا : این نام ها آن زمان مرسوم بود ، ابن حجر عسقلانی در الاصابه نام ۲۱ نفر از صحابه را می آورد که اسم آن ها عمر و ۲۶ نفر عثمان و سه نفر ابوبکر بوده . ثانیاً : نام برخی از اصحاب ائمه (علیهم السلام ) ، یزید بن حاتم ، یزید بن عبدالملک ، یزید بن عمر طلحه و ….. آیا آن ها به خاطر علاقه به یزید بن معاویه بود ؟ ثالثاً : ابوبکر که کنیه یکی از فرزندان علی (علیه السلام) هست ، نام او محمد بوده .(التنبیه والاشراف ص ۲۹۷ ، الارشاد ج۱ ، ص۳۵۴) و حضرت به خاطر علاقه خود به عثمان بن مظعون نام فرزندش را عثمان گذاشت .( مقاتل الطالبین ،ص ۵۵ وتقریب المعارف ، ص ۲۹۴) و عمر بن خطاب به دلیل خشونت ذاتی که داشته ، نام فرزند علی (علیه السلام ) را همنام خود قرار داد . و کان عمر بن الخطاب سمی عمر بن علی باسمه . ( انساب الاشراف ج ۱ ص ۱۹۲ ، تهذیب التهذیب ج ۷ ص ۴۲۷) هم چنین نام تعدادی از مسلمانان را نیز تغییر داد . ( اسدالغابه ج۳ ص ۲۸۴ ، طبقات ج۶ ص ۷۶ ،الاصابه ج ۵ ص ۴۲۷) رابعاً : اگر نامگذاری نشانه روابط خوب هست ، چرا خلفا هیچ کدام از فرزندان خود را علی و حسن و حسین نامگذاری نکردند. 📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد ╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗ https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba ╚════🌺🍃📚🍃🌺═╝
به‌مناسبت سالگرد ارتحال علامه مصباح یزدی(رحمةالله‌علیه) 1⃣همایش بین المللی علوم انسانی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی (رحمة‌الله‌علیه) 2⃣راهنمای سیر مطالعاتی آثار آیت الله مصباح یزدی 3⃣آثار نوشتاری 4⃣آثار گفتاری 5⃣زندگینامه 6⃣نگارخانه ــــــــــــــــــــ کانال پژوهش‌یار؛ @Pajouheshyar با کانال،در ثواب فعالیت‌های آن باشید.
‌‌‌‌‌‌‌┄┅═✧❁•🔹🔹•❁✧═┅┄ 📚عشق به کتاب و مطالعه (۱) 💠در مکتب شهید سلیمانی، کتاب خوانی یکی از دغدغه های مهم به حساب می آید. سردار، اهل مطالعه و ترویج کتاب خوانی بود. 💠وی، مرتب و منظم کتاب های تاریخی، اخلاقی، دینی، تفسیری و کتاب های حوزه تاریخ شفاهی جنگ را می خواند و با یادداشت ها و تقریظ هایش گاه باعث معرفی و رونق فروش این آثار و مطالعه آن کتاب ها می شد. 💠یادداشت بر کتاب های رادیو، گردان 409، من زنده ام، وقتی مهتاب گم شد و کتاب های کنگره شهدای استان های کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان، نمونه ای از عشق سردار سلیمانی به کتاب و کتاب خوانی است. 💠 ایشان در هفته بسیج 1397 در سخنرانی خود می گوید: ◽️من خواهش می کنم کتاب هایی را که حول دوره چهار ساله حکومت امیرالمؤمنین نوشته شده، بخوانید... ◽️خیلی خوب است این کتاب ها را بخوانیم تا حرف ها، فرمایش ها و بیانات شان را بشنویم و ببینیم. ◽️من کتاب کوفه و نقش آن در قرون نخستین اسلامی، نوشته آقای دوانی را که کتاب قطور امّا مهمّی است، به شما معرفی می کنم. من این کتاب را با دقّت خوانده ام. کتاب های دیگری هم در این موضوع مطالعه کرده ام. ◽️چرا می گویم بخوانید؟ ⬅️ چون در هر جریان مهمّی، آفت های مهمی هم به وجود می آید که اگر از آن آفت ها مراقبت نشود، آن جریان اثرگذار و مهم، به دلیل این که مورد توجه و طمع است، آسیب خواهد دید. ✍ برگرفته از کتاب «شاخص های مکتب شهید سلیمانی»، تألیف علی شیرازی، ص۱۱۸-۱۲۰. 📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد ╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗ https://eitaa.com/joinchat ❇️@pajoohesh_esfahan
(۵) 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 چرا امام علی (ع) واکنشی نشان ندادند؟ 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 "اینجوری بهم جواب دادند: ببین آقا سعید اولا اینجور که شما تصور میکنید امیرالمومنین هیچ عکس العملی نشان ندادند درست نیست. توی منابع شیعیان و اهل سنت اومده که حضرت علی ع وقتی اون اتفاقات رو دیدن بلند شدند و با عمرخطاب درگیر شدند و با مشت به صورت و گردنش زدند، اما بعد ولش کردن دلیل اینکه ولش کردن دو چیز بود، اولا که پیامبر به امام علی ع وصیت کرده بودن که عَلَیْکَ بِالصَّبْرِ عَلَی مَا یَنْزِلُ بِکَ وَبِهَا [یعنی بفاطمه] حَتَّی تَقْدَمُوا عَلَیَّ.»؛ «تو را به بردباری در برابر آنچه از این گروه به تو و فاطمه زهرا سلام‌الله علیها خواهد رسید سفارش می‌کنم، یعنی از قبل پیامبر گفته بودن که وقتی این قضایا پیش میاد صبر کن و عکس العملی نشون نده و ثانیا اینکه اینجا یه مصلحت بزرگتری بود که اگه امام علی ع شمشیر میکشیدن و درگیری بیشتر میشد از دست میرفت. اون چی بود آقا سعید؟ این که اگه امام علی ع درگیر میشدن یکسری طرف امام علی ع رو میگرفتن و یکسری طرف مقابل رو، اینجوری توی جامعه ی اسلام که هنوز سالهای اول تاسیسش بود تفرقه بوجود می اومد و به احتمال زیاد از بین میرفت. پس امام علی ع به خاطر حفظ جامعه اسلامی مجبور شد که سکوت کنه 📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد ╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗ https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba ╚════🌺🍃📚🍃🌺═╝
#_۱۲دیماه___سالروز_رحلت_علامه_مصباح_یزدی(ره) 📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚 "آیت الله مصباح یزدی همواره مورد عنایت مقام معظم رهبری بود و به عنوان نمونه در مورد ایشان می‌فرمایند که آقای مصباح منبع فکر و اندیشه بی‌غل و غش معارف اسلامی است یا در بیانی دیگر می‌فرمایند که خیلی نادر است شخصیتی مانند آقای مصباح وجود داشته باشد" "ایشان در زمینه تفسیر کتاب قرآن شناسی در دو جلد و سلسله تفاسیری را که در فصلنامه قرآن شناخت چاپ شده است، دارند. در فلسفه اسلامی نیز ایشان کتاب آموزش فلسفه در دو جلد، شرح الهیات شفا در پنج جلد و همچنین تعلیقه بر نهایة الحکمة مرحوم علامه طباطبایی را نوشته‌اند و آثار دیگر نیز دارند." .📚 ویژگیهای آثار علامه مصباح یزدی (ره) 1️⃣"اول آنکه آیت الله مصباح در آثار خود نیاز روز را به خوبی درک کرده اند و براساس نیاز روز تولید شده است؛ در واقع ایشان شبهاتی که مطرح می شد را احصا کرده و به آنها پاسخ متقن داده است.". 2️⃣دومین ویژگی آثار علامه بیان ساده آن است. این یعنی آنکه ایشان شبهات را در بیانی ساده تشریح کرده، پاسخ می‌دهند که هم برای اهل علم و هم برای عوام قابل استفاده است. 3️⃣ویژگی سوم : تبیین رسا از اصل شبهه و اشکالات وارده است ، ایشان ابتدا اشکال را به صورت دقیق و رسا تبیین می‌کردند و سپس پاسخ متقن و مستدل از طریق دلایل عقلی و آیات قرآن کریم و نیز روایات معصومین ارائه می کنند. 4️⃣چهارم : ایشان برای روشن ساختن مطالب و تذکر به مخاطب از حکایات و قصص آموزنده استفاده می‌کرد که این روش برگرفته از قرآن کریم است.
*️⃣ دوره تربيت معلم و تربيت مربي كودك و نوجوان سلام عليكم احتراما باستحضار طلاب ميرساند با توجه به ايجاد بستري مطلوب تر در مدارس آموزش و پرورش ، حوزه علميه تخصصي معراج در نظردارد دوره هاي كوتاه مدت تربيت معلم دبستان و تربيت مربي كودك و نوجوان بااعطاي گواهينامه ضمن خدمت كشوري (مورد تاييد وزارت آموزش و پرورش) ويژه طلاب فارغ التحصيل و در حال تحصيل برگزار كند لذا خواهشمنديم جهت ثبت نام در این دوره به آیدی زیر اطلاعات خودشون رو بفرستند. https://eitaa.com/abbasipazhooheshsadegh ترم اول: درس عمومي روش و فنون تدريس روش تدريس قرآن در دبستان رياضي پايه اول، دوم و سوم علوم 3پايه                فارسي 3پايه              املاء و انشاء 3 پايه    و امتيازات: با تدريس اساتيد برتر از دانشگاه فرهنگيان و آموزش و پرورش ارائه گواهينامه معتبر ضمن خدمت كشوري كسب اطلاعات بيشتر تماس بگيريد 09029339440
☀️؛༻⃘⃕࿇؛﷽༻⃘⃕❀༅⊹━┅┄ 🍃 اصول مطالعه مؤثر و روش صحیح درس خواندن (۱) 🍃 🌻 برای آن که یک روش صحیح درس خواندن داشته باشید، ابتدا باید اصولی را با دقت اجرا کنید. زیرا فقط با رعایت این اصول می‌توانید بهتر بیاموزید و از وقت خود حداکثر استفاده را ببرید. 🍃 برخی از این اصول عبارتند از: 1. تعیین هدف 🌻شما باید قبل از مطالعه برای خودتان هدفی را مشخص کنید، به این معنی که این درس را به چه منظوری می‌خواهید مطالعه کنید، آیا فقط نکته‌های اصلی درس را می‌خواهید یا قصد دارید همه مطالب کتاب را بفهمید. 🤔 2. تعیین مدت زمان مطالعه 🌻باید معلوم کنید چه مقدار زمان می‌خواهید صرف مطالعه کنید. 👈 تعیین زمان و مقدار مطالعه به فرد آرامش می‌دهد و این آرامش موجب افزایش میزان یادگیری و سرعت مطالعه می‌شود. 3. مطالعه فعالانه داشته باشید. 🌻 دانش‌جو یا طلبه ای که به منظور یادگیری و به صورت هدفدار مطالعه می‌کند، برای یادگیری بهتر باید مطالعه فعال داشته باشد. 👈 شما می‌توانید با خلاصه‌ برداری، حل تمرین، علامت‌گذاری و گزینش نکته ‌های مهم، مطالعه خودتان را فعال کنید. 👌 4. جدیت داشته باشید ولی در عین حال به خود استراحت دهید. 🌻 وقتی تصمیم به مطالعه می‌گیرید، فورا شروع کنید و اجازه ندهید افکار مزاحم مانع شما شود. 👈 البته برای داشتن یک مطالعه مفید و به منظور داشتن درک بهتر مطالب باید پس از حدود 45 دقیقه مطالعه به خود استراحت کوتاهی (15 ـ 10 دقیقه) بدهید. 📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد ╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗ https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba ╚════🌺🍃📚🍃🌺═╝ ↪@pajoohesh_esfahan