eitaa logo
معاونت پژوهش حوزه خوزستان
1.1هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
446 ویدیو
242 فایل
ادمین کانال: @mzh2020 معاون پژوهش استان: @MMiralaeiRad امور نشریات و کرسی های آزاد اندیشی امور دفتری و اداری معاونت پژوهش @mzh2020 دفتر نخبگان و استعدادهای برتر استان @A_mhd110 دبیرخانه استانی جشنواره علامه حلی ره @MMiralaeiRad
مشاهده در ایتا
دانلود
فقه الإداره؛ یک ظرفیت غیرفعال در فقه جعفری فقه الإداره یک بخش غیرفعال از فقه جعفری است که فعال شده است. به این معنا که این فقه مضاف در متن فقه وجود داشته، اما فعال نبوده است.به‌این‌ترتیب، فقه الإداره با فقه الطهاره و فقه التجاره و فقه القضاء و مانند این‌ها فرقی ندارد؛ همان‌گونه که یک فقه، مسائل و موضوعات تجاری را بررسی می‌کند و فقهی دیگر، به مسائل و موضوعات مربوط به پاکیزگی و تطهیر می‌پردازد، فقهـی هم هست که دربردارنده بحث‌های اداری و مدیریتی است. استاد سید صمصام الدین قوامی/ سومین هم‌اندیشی فقه حکومتی/ دی‌ماه 1396 ┈┈••••✾• 🌿🌺🌼🌸 •✾•••┈┈ ◀️پژوهش حوزه علمیه خوزستان https://eitaa.com/joinchat/1197473837Ce463b44f69
6.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🥀در رثای مطهری زمان 🎥 بخش هایی از سخنرانی دکتر جلیلی در اجتماع لبیک یا امام که در حمایت از علامه مصباح(ره) شکل گرفته بود(بهمن۹۸؛ مشهد) 💠 میراث بزرگ علامه مصباح؛ تبیین اسلام ناب و رفع تردید‌ها در فتنه‌های دوران ┈┈••••✾• 🌿🌺🌼🌸 •✾•••┈┈ ◀️پژوهش حوزه علمیه خوزستان https://eitaa.com/joinchat/1197473837Ce463b44f69
حدیثی که سبب شد آیت الله سبحانی (حفظه الله) از جوانی، دست به قلم شوند ... قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : اَلْمُؤْمِنُ إِذَا مَاتَ وَ تَرَكَ وَرَقَةً وَاحِدَةً عَلَيْهَا عِلْمٌ تَكُونُ تِلْكَ اَلْوَرَقَةُ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ سِتْراً فِيمَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اَلنَّارِ وَ أَعْطَاهُ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى بِكُلِّ حَرْفٍ مَكْتُوبٍ عَلَيْهَا مَدِينَةً أَوْسَعَ مِنَ اَلدُّنْيَا سَبْعَ مَرَّاتٍ 📚الأمالی،ج۱،ص۳۷ ترجمه: اگر مؤمن از دنیا برود و از خودش باقی بگذارد که بر آن نوشته شده باشد، روز قیامت این ورقه بین او و آتش می‌شود،و نه تنها مانع از آتش است،بلکه خداوند تبارک و تعالی در که بر آن ورقه نوشته است، شهری وسیع‌تر از دنیا به اندازه هفت برابر به او اعطا می‌فرماید. ✅ بنده در دوران جوانی این حدیث را مشاهده کردم و که قلم به دست گرفته و آثاری را از خود به جای بگذارم. 📚برگرفته از سخنان آیت الله سبحانی در درس خارج اصول ـ نقل از افق حوزه: چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۴ ┈┈••••✾• 🌿🌺🌼🌸 •✾•••┈┈ ◀️پژوهش حوزه علمیه خوزستان https://eitaa.com/joinchat/1197473837Ce463b44f69
در کلام مقام معظم رهبری/۱ کانال نوشت: واکاوی علت تهاجم دشمن به علامه مصباح یزدی اهداف دشمن و تخریب شخصیتهای برجسته 🔹شما می‌بینید این را که به ، به انسانهای والا و با اخلاق های برجسته می کنند؟ اینها همه‌اش نشان دهنده اهداف و نیات دشمن است. آیت‌الله مصباح کیست؟ وقتی یک نفر مثل جناب آقای مصباح (که حقیقتا این شخصیت عزیز، جزو شخصیتهایی است که همه دلسوزان اسلام و معارف اسلامی بایستی از اعماق دل، قدردان و سپاسگزار این مرد عزیز باشند) مورد هجوم تبلیغاتی قرار می‌گیرد، می‌بینید که《و هم ینهون عنه و یناون عنه》آیه ۲۶انعام. علت تهاجم دشمن حرف رسا و نافذ، منطق قوی و مستحکم، هر جایی که باشد، دشمن آنجا را زود تشخیص می‌دهد، چون حسابگر است. دشمن (همانطور که گفتم) آنجا را می شناسد و به مقابله اش می‌آید. مورد هجمه دشمن؛مثل مرحوم مطهری با مرحوم شهید مطهری نیز همین گونه برخورد کردند. امروز شهید مطهری در دنیا نیست. البته امروز هم بعضی کسان، شهید مطهری را رها نمی‌کنند؛ امروز هم حتی به او تهاجم می‌کنند، لیکن آن روزی که زنده بود، کسانی که بوده‌اند و دیده‌اند، می‌دانند که با آن شهید عزیز چه کردند؛ چه اهانتها، چه ناشایستها و ناسزاها که به آن چهره مطهر و منور زده شد. راه مقابله با تهاجم دشمن در همه سطوح ممکن است چنین چیزی پیش بیاید. نسبت به اشخاص هم ممکن است پیش بیاید اما بایستی راه درست را، شیوه درست را و ابزار درست را، با این چیزها از دست نداد. باید اثرگذاری داشته باشد. دو چیز در کنار هم باید باشد: اول؛ تصمیم قاطع و جدی و هوشیارانه برای مقابله با ترفند دشمن. دوم؛ به کارگیری ابزار صحیح و اثرگذار که بهانه‌ای به دست دشمن ندهد که بتواند یک عده بیخبر و غافل را با آن گمراه کند. (بیانات در دیدار دانشجویان بسیجی طرح ولایت، ۷۹/۶۱۰) منشور روحانیت، ج ۹، صص ۴۸۱_۴۸۲. ┈┈••••✾• 🌿🌺🌼🌸 •✾•••┈┈ ◀️پژوهش حوزه علمیه خوزستان https://eitaa.com/joinchat/1197473837Ce463b44f69
ED554384E69E08889EDD49EBD564969A.pdf
459K
🔺مقاله پژوهشی/ PDF ● بررسی سه شگفتی علمی قرآن در آیه «»به قلم دکتر حسینی کارنامی و فهیمه گلپایگانی ▫️چکیده پاسخ به شبهه مربوط به دحو الارض و اثبات سه شگفتی علمی قرآن درباره زمین در ذیل آیه آن: وَالْأَرْضَ بَعْدَ ذَلِکَ دَحَئهَا (النازعات/ 30) که در سه محور: «چگونگی آفرینش اولیه، حرکت و کُروی بودن زمین» ارائه می‌گردد. 📚 منبع: پژوهشنامه معارف قرآنی (آفاق دین) سال هشتم بهار 1396 ┈┈••••✾• 🌿🌺🌼🌸 •✾•••┈┈ ◀️پژوهش حوزه علمیه خوزستان https://eitaa.com/joinchat/1197473837Ce463b44f69
📘 کتاب آخرین نماز پیامبر 💢 بارى! هنگامى كه پيامبر (ص) پس از نماز به خانه باز گشت، آن دو نفر (ابو بكر و عمر) و گروهى را كه در مسجد حاضر بودند، خواست و فرمود: «آيا من به شما امر نكردم كه لشكر اسامه را همراهى كنيد؟». عرض كردند: چرا، اى پيامبر خدا! فرمود: «پس چرا از دستورهايم سرپيچى كرديد؟». ابو بكر گفت: من از مدينه خارج شدم؛ ولى برگشتم تا با شما، تجديد ديدار كنم.😐 عمر نيز گفت: اى پيامبر خدا! من از مدينه خارج نشدم؛ چون دوست نداشتم حالِ شما را از ديگران بپرسم.🧐 پس حضرت، سه بار فرمود: نفذوا جيش أسامة. لشكر اسامه را روانه سازيد. و سپس، از حال رفت‏... ✍🏻 صفحه ۲۶ کتاب ┈┈••••✾• 🌿🌺🌼🌸 •✾•••┈┈ ◀️پژوهش حوزه علمیه خوزستان https://eitaa.com/joinchat/1197473837Ce463b44f69
💠علامه عسکری خطاب به شهید دیالمه:تا حالا کجا بودی! 🌷در اواین دیداری که شهید دیالمه خدمت علامه عسکری می رسد، علامه تا پی به هوش و ذکاوت و استعداد فوق العاده او می برد به او می گوید: کجا بودی تا حالا من دنبال تو بودم❗️❗️ 🔻مرحوم علامه خود خیلی اهل فکر بود و هنگام خواب رادیو روشن می کرد تا تمرکزش ازبین برود بلکه بتواند بخوابد والا از تفکر زیاد خوابش نمی برد. 🔸روی این اساس از اهل فکر هم بسیار خوشش میامد مانند این شهید. لذا به شهید دیالمه فرمودند👈🏻 برو چندتا آدم مثل خودت پیداکن و بیاور تا من برایتان درس بگویم. 🔻او هم رفت و 50 نفر جمع کرد آورد. یک جوانی که کمتر از 30 سال داشت. 🔆علامه فرمود این تعداد زیاد است کمشان کن او هم رفت و 20 نفر از آن ها را گلچین کرد و آورد و این شروع علم آموزی شهید خدمت علامه عسکری بود. 📜نقل خاطره از استاد ادیبی ┈┈••••✾• 🌿🌺🌼🌸 •✾•••┈┈ ◀️پژوهش حوزه علمیه خوزستان https://eitaa.com/joinchat/1197473837Ce463b44f69
🌀 دبیر جدید همایش کتاب سال حوزه معرفی شد ⬅️ در نشست شورای سیاست گذاری همایش کتاب سال حوزه، حجت الاسلام والمسلمین جزایری به عنوان دبیر جدید همایش کتاب سال حوزه معرفی شد و از تلاش های حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی تقدیر به عمل آمد. 👈 گزارشی از نشست شورای سیاست گذاری همایش کتاب سال حوزه
15.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نقل خاطره جالب توسط آیت الله مصباح(ره) ┈┈••••✾• 🌿🌺🌼🌸 •✾•••┈┈ ◀️پژوهش حوزه علمیه خوزستان https://eitaa.com/joinchat/1197473837Ce463b44f69
💢تحلیل تربیتی مجازات‌ها در فقه اسلامی ✔️تحلیل تربیتی احکام فقهی، موضوعی میان رشته‌ای است که با تکیه بر منابع اصیل اسلامی یعنی قرآن، سنت و نیز بهره‌گیری از عقل و تجربه به بررسی اسرار، حکمت‌ها و نیز بیان پیامدها و آثار تربیتی احکام فقهی می‌پردازد. با قبول این مفروض که صِرف بیان احکام برای تربیت انسان کافی نبوده و ضمانت اجرای محکم‌تر و قوی‌تری در قالب مجازات‌ها برای رسیدن انسان به سعادت و کمال لازم است که مجازات‌های مطرح شده در فقه (حدود، قصاص و تعزیرات)، در راستای، این هدف کلان، قابل ارزیابی است؛ زیرا در لابه لای دستورات و قوانین شرعی مربوط به تشریع، اثبات و اجرای مجازات‌ها، نکات و سازوکارهای مختلف تربیتی وجود دارد که می‌تواند در تحقق هدف یادشده کمک کنند. در پژوهش حاضر، تحلیل تربیتی مجازات‌ها در فقه بررسی شده و به این نتایج دست‌یافته است که مجازات‌های شرعی در مرحله تشریع، اثبات و اجرا، با استفاده از روش‌های تربیتی اعطای بینش، تبشیر، انذار، مواجهه با نتایج اعمال، تأدیب، تغافل، توبه، قسامه و عبرت آموزی، نقش صیانت از حیات و امنیت جامعه و پیشگیری از جرم و دفع فساد و تأدیب مجرمان بالفعل و بالقوه را ایفا می‌کند. 👈 گزارشی از پایانامه فقهی مقطع دکتری با عنوان «تحلیل تربیتی مجازات‌ها در فقه اسلامی»: https://b2n.ir/h98064