🔹 حوزه و خدمات اجتماعی و اقتصادی
1. تدوین و انتشار اسناد فعالیتهای اجتماعی و سیاسی زعمای حوزه در سده اخیر [از حاج شیخ عبدالکریم حائری(ره) تا آیتالله خامنهای]؛
2. معرفی خدمات و دستاوردهای اجتماعی و سیاسی حوزههای علمیه برادران و خواهران در سده اخیر؛
3. تاریخ مقاومت روحانیت و حوزههای علمیه در برابر استعمارگران و حکومتهای طاغوت و تبیین نقش آنان در تحولات سیاسی ایران و جهان در سده اخیر؛
4. نقش حوزههای علمیه در شکلگیری انقلاب و تداوم آن و نقش حوزه در پیکره مدیریتی دستگاههای نظام
5. نقش حوزه و روحانیت در دفاع مقدس و دفاع از حرم اهلبیت(ع)؛
6. آسیبشناسی عملکرد حوزه و روحانیت در جامعه در سده اخیر؛
7. معرفی و الگوسازی شهدای روحانی در سده اخیر؛
8. نقش روحانیت در عرصه صدور انقلاب و جریان مقاومت در منطقه؛
9. نقش حوزه در پیشرفت انقلاب اسلامی؛
10. نقش حوزویان در حوادث غیرمترقبه و بحرانها؛
11. نقش حوزه و روحانیت در اقتصاد مقاومتی در سده اخیر؛
12. حوزه و معیشت طلاب و اساتید در سده اخیر؛
13. حوزه، وقف و موقوفات حوزوی؛
14. چرایی و چگونگی اقتصاد حوزه در سده اخیر؛
15. ورزش و تربیت بدنی در سده اخیر حوزه؛
16. خدمات اجتماعی عمومی حوزه برای مردم (ساخت مدارس، مساجد، مراکز بهداشتی و درمانی و...).
@pajouhesh12
🔶فراخوان چهاردهمین جشنواره علامه حلی آغاز شد. به مناسبت یکصدمین سالگرد بازتأسیس حوزههای علمیه، کلانموضوع «دستاوردهای دانشی و عملکردی حوزه علمیه قم» به عنوان بخش ویژه جشنواره چهاردهم تعیین شد. آثار علمی باید با محتوای پژوهش، تألیف، تصحیح و ترجمه و در قالب مقاله، کتاب، تحقیق پایانی و پایاننامه باشد.
گروههای علمی پژوهش، در این دوره از جشنواره عبارتند از: تفسیر و علوم قرآنی، علوم حدیث و درایه، کلام، اخلاق و تربیت، فقه و حقوق اسلامی، فلسفه و منطق، اصول فقه، تاریخ اسلام و تشیع، ادبیات، علوم انسانی (مرتبط با حوزه دین).
حداکثر سن عمومی شرکتکنندگان در سیزدهمین جشنواره علامه حلی(ره)، 35 سال (متولدین 1365/01/01 و بعد از آن) میباشد.
🔰ریزموضوعات بخش ویژه چهاردهمین جشنواره علامه حلی(ره) به شرح زیر میباشد:
🔹 حوزه و دانش (دانششناسی سده اخیر حوزه علمیه قم)
1. مکاتب علمی و رویکردهای دانشی حوزه علمیه در سده اخیر؛
2. شخصیتهای دانشی برجسته و تأثیرگذار حوزه علمیه؛
3. آرا و نظریات تحولی و نوآورانه علمی؛
4. ابعاد و حجم تولید علم در حوزههای دانشی؛
5. تاریخ تطور، ساختار و ادبیات علمی در علوم اسلامی و انسانی؛
6. روششناسی در علوم اسلامی و انسانی؛
7. روشها و شیوهها در نظامات آموزشی حوزه علمیه قم در سده اخیر؛
8. روشها و سنتهای پژوهشی حوزه علمیه قم در سده اخیر؛
9. بررسی تحلیلی مواجهه حوزه علمیه قم با دانشهای جدید؛
10. نگاه دانشی حوزه علمیه قم به حاکمیت و حکمرانی در سده اخیر؛
11. مواجهه دانشی حوزه علمیه قم با نظریات رقیب در سده اخیر؛
12. حوزه علمیه قم و مقابله علمی با جریانات انحرافی در سده اخیر؛
13. منابع، کتب، رسائل و تقریرات درسی مهم و اثرگذار؛
14. مناظرات، مکاتبات و حلقات علمی جالب و اثرگذار.
🔹 حوزه، بینالملل و تمدن اسلامی
1. تأثیر حوزه علمیه در جنبشهای اسلامی و انقلابی جهان در سده اخیر؛
2. نقش حوزه علمیه در زمینهسازی و تحقق تمدن نوین اسلامی در سده اخیر؛
3. بررسی فراز و فرودهای ارتباطات و تعاملات حوزههای علمیه با نهادهای ملی و بینالمللی؛
4. روابط علمی میان حوزههای علمیه در سده اخیر؛
5. تعامل حوزه علمیه با سازمانهایی همچون دیانت ترکیه، الازهر، محمدیه اندونزی، ادیان شرق، واتیکان و دانشگاههای جهان؛
6. حوزه علمیه قم و جامعة المصطفی العالمية؛
7. مطالعات راهبردی فعالیتهای حوزههای علمیه در جهان اسلام؛
8. مطالعات راهبردی فعالیتهای دینشناسانه حوزه علمیه قم در عرصه بینالملل (غیر جهان اسلام)؛
9. حوزه علمیه قم و محور مقاومت؛
10. حوزه علمیه و تربیت مبلغان و پژوهشگران و مدیران بینالمللی؛
11. زبانآموزی در حوزههای علمیه؛
12. حوزه علمیه قم و رژیم اشغالگر قدس در سده اخیر.
🔹 حوزه و نظام (انقلاب و جمهوری اسلامی)
1. حوزه علمیه قم و قانونگذاری در سده معاصر؛
2. حوزه علمیه قم و قانونگذاری در قانون اساسی مجلس شورای اسلامی
3. نقش حوزه علمیه قم در ساختارهای جمهوری اسلامی ایران
4. تأسیس نهادهای اختصاصی حوزه علمیه در نظام جمهوری اسلامی ایران (مجمع جهانی تقریب و اهلبیت؛ ائمه جمعه؛ سازمان تبلیغات اسلامی؛ سازمان فرهنگ و ارتباطات؛ دفتر تبلیغات اسلامی و سازمان اوقاف و امور خیریه)؛
5. ائمه جمعه و نمایندگیهای ولیفقیه؛
6. نقش حوزه علمیه در تشکیل نظام جمهوری اسلامی؛
7. نقش حوزه علمیه در نظریهپردازیهای کلی نظام:
الف) نقش حوزه علمیه در تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت؛
ب) نقش حوزه علمیه در تدوین سیاستهای کلی نظام؛
ت) نقش حوزه علمیه در تدوین اسناد راهبردی فرهنگی کشور؛
ث) نقش حوزه علمیه در تبیین ولایتفقیه؛
ج) نقش حوزه علمیه در تبیین و نظریهپردازی در عرصه نظام اسلامی.
🔹حوزه و سازمان روحانیت (قم، نجف، شهرستانها، مرجعیت و...)
1. شناسایی و بازمعرفی مراجع و علما در ابعاد فقهی، فلسفی، کلامی، اخلاقی، عرفانی و... در سده اخیر؛
2. گونهشناسی و ارائه تصویر تحلیلی در تعاملات علمی، اجتماعی و سیاسی حوزه علمیه قم با سایر حوزههای علمیه داخل و خارج کشور در سده اخیر؛
3. تبیین و تحلیل کارکردهای تشکلها و نهادهای اقماری حوزه علمیه قم در ابعاد اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در سده اخیر از جمله حوزههای علمیه خواهران، جامعة الزهرا، جامعة المصطفی و...؛
4. پیشنهادهای راهبردی و کارکردی ارتقای فعالیتهای ساختاری و محتوایی حال و آینده حوزه علمیه قم با استفاده از تجارب سده اخیر؛
5. سیر تاریخی تحولات نهادهای آموزشی و پژوهشی حوزه علمیه قم با تأکید بر سده اخیر؛
6. تحلیل تاریخی شکلگیری ارتباطات حوزه و دانشگاه در سده اخیر؛ (تعاملات علمی، همکاریهای سازمانی، تربیت نیرو و...)؛
7. شیوههای مدیریتی مدارس حوزه علمیه قم در سده اخیر؛
8. سیر تاریخی شکلگیری و تحولات نهاد مرجعیت در حوزههای علمیه؛
9. تحلیل مواضع مراجع و علما در برابر پدیدههایی همچون سکولاریزم و... در سده اخیر؛
10. تحلیل تاریخی، اجتماعی و فرهنگی اشتغال روحانیون در مشاغل غیرحوزوی در سده اخیر.
🔹 حوزه و آموزش و پژوهش
1. مهمترین روشها و برنامههای آموزشی و پژوهشی در سده اخیر حوزه علمیه قم؛
2. تغییرات و تحولات ساختاری و سازمانی آموزش و پژوهش در سده اخیر؛
3. گونهشناسی سنتهای آموزشی و پژوهشی در سده اخیر؛
4. تعامل و ترابط آموزش و پژوهش سده اخیر حوزه علمیه قم؛
5. تعامل و ترابط نظام آموزشی و پژوهشی حوزه و دانشگاه؛
6. تطورات منابع تدوینیافته آموزشی؛
7. منابع مطالعاتی پژوهشپژوهی؛
8. آموزش غیر حضوری و مجازی؛
9. آموزش و پژوهش خواهران در سده اخیر حوزه علمیه قم؛
10. آسیبشناسی عملکرد آموزش و پژوهش حوزه علمیه قم در سده اخیر؛
11. کارکردشناسی مراکز و مؤسسات آموزشی و پژوهشی اقماری حوزه علمیه قم در سده اخیر؛
12. نقش نظام جمهوری اسلامی در ارتقای آموزش و پژوهش حوزه علمیه قم؛
13. فناوری و روشهای نوین آموزشی و پژوهشی سده اخیر حوزه علمیه قم؛
14. مکاتب و جریانهای پژوهشی سده اخیر حوزه علمیه قم؛
15. نقش علمی حوزه در نظام آموزشی و پژوهشی کشور؛
16. جایگاه نظام آموزشی و پژوهشی حوزه در پاسخگویی به نیازهای نظام و انقلاب.
🔹 حوزه و تهذیب و تربیت
1. برنامههای تهذیبی حوزه علمیه قم در سده اخیر؛
2. گونهشناسی روشهای تهذیبی و تربیتی حوزه در سده اخیر؛
3. برترین محصولات، منابع، کتب، رسائل و تقریرات تهذیبی و تربیتی سده اخیر؛
4. نقش حوزه و عالمان وارسته آن در تطورات معنوی جامعه و حاکمیت در سده اخیر؛
5. تهذیب و تربیت اسلامی حوزههای علمیه خواهران سده اخیر حوزه علمیه قم (ایجاد، حفظ و بسط)
6. نقش فرهنگ جهاد، شهید و شهادت در ارتقای تهذیبی و تربیتی طلاب و اساتید؛
7. نقش انقلاب اسلامی در تهذیب و تربیت طلاب و اساتید حوزه علمیه قم؛
8. آسیبشناسی رویکرد تهذیب و تربیت حوزه علمیه قم و روحانیت در ارتباط با جامعه و حکومت؛
9. نقش فعالیتهای اجتماعی و جهادی و خدمترسانی در ارتقای تهذیب و تربیت حوزه و جامعه؛
10. نقش توسل، دعا، مناجات و هیئات مذهبی در تهذیب و تربیت حوزه و جامعه؛
11. نقش ارتباط تهذیبی و تربیتی حوزه با مردم و مردمی شدن آن در ارتقای معنوی حوزه و جامعه؛
12. نقش تربیتیافتگان حوزه در مقابله با معنویتگرایان دروغین؛
13. آسیبشناسی تهذیب و تربیت حوزه علمیه قم در ارتباط با روحانیت، جامعه و حکومت.
🔹 حوزه و عرصههای فرهنگی، تبلیغی و رسانهای
1. کتب، آثار و محتواهای تبلیغی در سده اخیر؛
2. حوزه علمیه قم و نهادهای تبلیغی آن در سده اخیر؛
3. فناوریهای نوین و تطور تبلیغ در سده اخیر از سنتی به روزآمد، جامع و مجازی؛
4. حوزه علمیه قم و تطور روشهای تبلیغی و شبکههای تبلیغی؛
5. تبلیغ و حوزههای علمیه خواهران؛
6. برنامهها و فعالیتهای حوزه علمیه قم در عرصههای فرهنگی و رسانهای؛
7. حوزه علمیه قم و رسانههای ارتباط جمعی در سده اخیر؛
8. حوزه و اعزام مبلغ تخصصی؛
9. تبلیغ و مراجع در سده اخیر؛
10. نقش حاج شیخ عبدالکریم حائری، احیاگر حوزه در احیای تبلیغ؛
11. مراجع ثلاث و احیای تبلیغ؛
12. بررسی تحلیلی آثار و محتواهای تبلیغی در سده اخیر؛
13. شخصیتهای تبلیغی موفق در سده اخیر؛
14. مبلغین خارج از کشور در سده اخیر.
🔶فعالیت مدرسه عالی الزهرا (سلام الله علیها) اردبیل 🔹معاون پژوهش مدرسه عالی الزهرا(سلام الله علیها) اردبیل از برگزاری جلسه دفاعیه پایان نامه سطح سه این مرکز آموزشی خبر داد.
🔹خانم حکیمه نوری معاون پژوهش مدرسه بیان داشت: به حول و قوه الهی ششمین جلسه دفاع پایان نامه طلاب سطح سه رشته تفسیر و علوم قرآن روز یکشنبه 12 دی ماه ساعت 10 صبح به صورت حضوری برگزار گردید.
🔹وی افزود: در این جلسه خانم سمیه جاوید از پایان نامه خود با عنوان « آسیب های اجتماعی طلاق و افزایش سن ازدواج و راهکارهای مقابله با آن از دیدگاه قرآن کریم » با راهنمای حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد شجاعی و داوری حجت الاسلام والمسلمین دکتر کاظم معاضدی دفاع کرد.
🔹معاون پژوهش الزهرا اردبیل گفت: جلسه دفاع، پس از قرائت چند آیه از کلام الله مجید و اعلام برنامه توسط دبیر جلسه شروع و سپس دانش پژوه به ارائه گزارشی از پایان نامه پرداخت.
🔹خانم نوری اظهار کرد: در ادامه داور محترم نظراتشان را درخصوص پایان نامه خانم جاوید مطرح نمودند و استاد محترم راهنما به دفاع از پایان نامه پرداختند و طلبه نیز با ارائه توضیحاتی، از پایان نامه خود دفاع کردند.
@pajouhesh12
🔶معرفی کتاب: 📕تحقيق و پژوهش در كلام مقام معظم رهبري
نام پديدآور : مهدي آقابابايي
مشخصات نشر : قم - انتشارات عطر عترت
موضوع : تحقيق و پژوهش
موضوع : علوم اجتماعي- تحقيق
عناوين اصلي كتاب شامل:
اشاره؛ فهرست مطالب؛ پيش درآمد؛ مقدمه؛ فصل اول: تعريف ، لازمه تحقيق و رسالت آن در حوزه؛ فصل دوم: بايستگيها و پيراستگي هاي تحقيق و محقق؛ فصل سوم: وظايف حوزه هاي علمیه 🔹جهت دانلود به کتابخانه دیجیتالی قائمیه اصفهان مراجعه نمائید.
@pajouhesh12
🔶فراخوان چهاردهمین جشنواره علامه حلی آغاز شد. 🔹بخش ویژه این دوره به مناسبت یکصدمین سالگرد باز تأسیس حوزه های علمیه: «دستاوردهای دانشی و عملکردی حوزه علمیه قم» 🔹گروههای علمی پژوهش، در این دوره از جشنواره عبارتند از: تفسیر و علوم قرآنی، علوم حدیث و درایه، کلام، اخلاق و تربیت، فقه و حقوق اسلامی، فلسفه و منطق، اصول فقه، تاریخ اسلام و تشیع، ادبیات، علوم انسانی (مرتبط با حوزه دین). 👈👈کلیه طلاب با حداکثر سن 35 سال (متولدین 1/1/1365 و بعد از آن) می توانند تا 31 اردیبهشت سال 1401 با مراجعه به معاونت پژوهش مدارس خود یا پایگاه کوثرنت به نشانی kowsarnet.whc.ir نسبت به ثبت نام و ارسال آثار در قالب های جشنواره، اقدام نمایند.