1_433061160.ogg
5.69M
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
#سلسلهکارگاههایپژوهشی
شماره 3⃣1⃣
موضوع: مقاله و روش نگارش آن
این جلسه:
روش طرح سؤالات تحقیق
مدرّس:
حجة الاسلام و المسلمین دکتر حسن اسلام پور کریمی(زید عزه)
ــــــــــــــــــــ
🕰مدت تقریبی آموزش : ۱۰ دقیقه
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال،در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.
معرفی شیخ طوسی.mp3
3.75M
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
#سلسلهمعرفیمنابعتحقیقاتی
شماره4⃣ #منابعروایی
موضوع:
معرفی کتب اربعه
#جلسهسوم (جلسه آخر)
(معرفی اجمالی#شیخطوسی (رحمةالله علیه) و معرفی کتب #تهذیبواستبصار)
استاد جلسه:
حجةالاسلام رضوانی(زید عزه) استاد اعزامی مدرسه علمیه امام جعفر صادق(سلام الله علیه) تایباد
🕰زمان تقریبی جلسه: ۱۶ دقیقه
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال،در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
#آشناییبا_مفاهیمپژوهش شماره4⃣
#فرضیهتحقیق:
فرضیه؛پاسخ اجمالی و ابتدایی به سؤالات اصلی و فرعی پژوهش است.
فرضیه تحقیق در گرو مسأله آن است و چیزی جز پاسخ حدسی، اجمالی و اولیه محقق به مسأله نیست.
وظیفه محقق، آزمون فرضیه،یعنی نقد، بررسی، اثبات، ابطال و تأیید آن است. آزمون های هر فرضیه،محتاج روشها و ابزارهای مناسب است لذا اتخاذ روش تحقیق، منوط به روشنی مسأله مورد نظر است.
این امر در خصوص گزینش اطلاعات نیز صدق می کند.
کفایت، شایستگی و ارتباط اطلاعات بر حسب مسأله تحقیق، معین می شود.
نتایج قطعی و دقیق حاصل از آزمون فرضیه، به نظریه ختم می شود؛ لذا بین فرضیه و نظریه تفاوت زیادی بوده و نباید با یکدیگر خلط شوند.
ــــــــــــــ
#نظریه:
نظریهها در مفهوم کلی،قضایایی هستند که مطابق قواعدی کاملشدهاند،به بیان دیگر،این قضایا مطابق با قانون معیّن و بر اساس داده های قابل مشاهده به همدیگر مربوط شدهاند.
از این قضایا به عنوان وسایلی برای پیش بینی و تبیین پدیده های قابل مشاهده استفاده می شود.
به عبارت دیگر، همبستگی درونی فرضیه های نظری که راهنمای پژوهشگران در مشاهدۀ همبستگی بین پدیده ها است، نظریه نامیده می شود.
*ویژگی های یک فرضیه خوب:
۱.روشن و واضح باشد؛
۲.آزاد از قید تعصبات باشد؛
۳.مشخص باشد؛
۴.قابل آزمایش با روش های تحقیق موجود باشد.
*منابع تهیه فرضیه:
۱.مطالعه در زمینه مورد تحقیق؛
۲. ممکن است از علم شخص محقق، سرچشمه بگیرد؛
۳.ممکن است از تجربه شخصی،استفاده شود؛
۴.مبتنی بر خیال یا حدس و گمان باشد.
📚نرم افزار اندروید آشنایی با مفاهیم پژوهشی تولید کانال
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال،در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
به مناسبت سالروز #رحلت آیت الله شیخ مرتضی حائری یزدی (رحمةالله علیه) متن زیر،تقدیم میشود.
#بهتقویمقمری
۲۴جمادیالثانی
مرتضی حائری یزدی (۱۳۳۴-۱۴۰۶ق) فقیه و عالم امامی، فرزند شیخ عبدالکریم حائری.
حائری پس از انقلاب اسلامی ایران از اعضای مجلس خبرگان قانون اساسی و مؤسس صندوق ذخیره علوی در قم بود. ایشان داماد سید محمد حجت کوهکمری و سید مصطفی خمینی،داماد اوست.
ایشان، نخستین پسر شیخ عبدالکریم حائری یزدی، مؤسس حوزه علمیه قم، در ۱۴ ذیالحجه ۱۳۳۴ق در اراک به دنیا آمد. در شش سالگی همراه پدر به قم رفت.
حائری در شب ۲۴ جمادیالثانی ۱۴۰۶ ق، مصادف با ۱۵ اسفند ۱۳۶۴ش، درگذشت و پس از تشییع، سید محمد رضا گلپایگانی بر وی نماز خواند، و در مسجد بالا سر حرم حضرت معصومه(سلام الله علیها)، نزدیک مدفن پدرش شیخ عبدالکریم حائری به خاک سپرده شد. امام خمینی در پیام تسلیتی وی را از پیشگامان نهضت و دوست صمیمی خود یاد کرد.
زادروز:۱۴ ذیالحجه ۱۳۳۴ق
زادگاه : اراک
رحلت: ۲۴ جمادیالثانی ۱۴۰۶ق
آرامگاه:حرم حضرت معصومه(سلام الله علیها)
محل زندگی:قم
#آثار:
ابتغاءُ الفضیلة فی شرح الوسیلة؛ مبانیالاحكام فی اصول شرایع الاسلام؛ سِرّ دلبران.
ــــــــــــــــ
📚جهت دسترسی به اطلاعات بیشتر و منبع نوشتار به اینجا مراجعه نمایید.
ــــــــــــــــــــ
نثار ارواح مطهر علماء و نثار روح مطهر ایشان،صلواتی اهدا بفرمایید.
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال،در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.
پژوهش یار
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
به مناسبت سالروز #رحلت عالم بزرگ، فقیه نام آور، مرجع عظیمالشأن، حضرت آیت الله العظمی حاج سید محمدرضا گلپایگانی (رحمةالله علیه) متن زیر، تقدیم میشود.
#بهتقویمقمری
۲۴جمادیالثانی
سید محمدرضا گلپایگانی از مراجع تقلید است (۱۳۱۶- ۱۴۱۴ق) که پس از درگذشت آیتالله بروجردی، به مرجعیت رسید.
او از شاگردان عبدالکریم حائری یزدی بود. مرتضی حائری یزدی، مرتضی مطهری، سید محمد حسینی بهشتی، لطفالله صافی گلپایگانی و ناصر مکارم شیرازی از شاگردان او بودهاند.
گلپایگانی در مواردی چون،کشتار مردم در قیام پانزده خرداد، واقعه فیضیه و بازداشت و تبعید امام خمینی، با اقدامات حکومت پهلوی مخالفت کرد. از وی حدود چهل عنوان کتاب به جا مانده است. تأسیس بیمارستان، مدارس علمیه، دارالقرآن الکریم و مجمع اسلامی لندن از فعالیتهای عامالمنفعه این مرجع تقلید است.
زادروز: ۸ ذیالقعده ۱۳۱۶ق
زادگاه: گوگد گلپایگان
رحلت:۲۴ جمادیالثانی ۱۴۱۴ق
آرامگاه: قم
محل زندگی: قم
#استادان:
سیدمحمدحسن خوانساری، ؛
محمدتقی گوگدی؛
عبدالکریم حائری ؛
محمدحسین غروی اصفهانی؛
ضیاءالدین عراقی؛
سیدابوالحسن اصفهانی؛
میرزای نائینی.
#شاگردان:
مرتضی حائری یزدی؛
مرتضی مطهری؛
سیدمحمد حسینی بهشتی،؛
سیداسدالله مدنی؛
محمد مفتح؛
علی قدوسی؛
علی مشکینی؛
اکبر هاشمی رفسنجانی؛
علیپناه اشتهاردی؛
لطفالله صافی گلپایگانی؛
ناصر مکارم شیرازی؛
و... .
#آثار:
الدُّرّ المَنضود فی احکام الحدود؛ بلغةالطالب فی شرح المکاسب؛
اِفاضة العَوائد؛
تعلیقاتٌ علی عُروةِالوُثقیٰ؛
مَجمَع المسائل؛
رساله توضیح المسائل و الهدایة الی من لَهُ الولایه؛
و... .
ــــــــــــــــــــ
پیام تسلیت رهبری(حفظه الله) در پی ارتحال ایشان
ــــــــــــــــ
📚جهت دسترسی به اطلاعات بیشتر و منبع نوشتار به اینجا مراجعه نمایید.
ــــــــــــــــــــ
نثار ارواح مطهر علماء و نثار روح مطهر ایشان،صلواتی اهدا بفرمایید.
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال،در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.
فرضیه، روش و فهرست مطالب مقاله در مرحله طرح.ogg
5.95M
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
#سلسلهکارگاههایپژوهشی
شماره 4⃣1⃣
موضوع: مقاله و روش نگارش آن
این جلسه:
فرضیه، روش و ساختار مقاله
مدرّس:
حجة الاسلام و المسلمین دکتر حسن اسلام پور کریمی(زید عزه)
ــــــــــــــــــــ
🕰مدت تقریبی آموزش : ۱۱ دقیقه
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال،در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
#دانستنیهایپژوهشی شماره 4⃣
#ادامهمصادیقسرقتعلمی
مورد آخر
د.استناد ندادن یا استناد نامتناسب:
تخلفاتی که در استناد رخ میدهد،بسیار زیاد و متنوعاند.
شماری از پژوهشگران، تخلفات استناد دهی را در حیطهٔ تخلفات پژوهشی تقسیمبندی میکنند اما استناد ندادن و استناد ناقص و غیراستاندارد (سهواً یا عمداً) طبق تعریف، نوعی سرقت علمی محسوب میشوند.
تصویر پیوست شده،جمعبندی مطالب اشاره شده در مورد مصادیق سرقت علمی است.
📚منبع نوشتار
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال،در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
به تقویم قمری،امروز،سالروز #رحلت حضرت آیت الله سید مصطفی خمینی، ابوی معزز مرحوم امام خمینی (رحمةالله علیهما) است لکن محتوایی برای شخصیت ایشان در چند منبع موثقی که تتبع کردیم، یافت نشد.
ــــــــــــــــــــ
نثار ارواح مطهر علماء و نثار روح مطهر ایشان،صلواتی اهدا بفرمایید.
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
به مناسبت سالروز #رحلت آیت الله شیخ مرتضی حائری یزدی (رحمةالله علیه) متن زیر،تقدیم میشود.
#بهتقویمقمری
۲۵ جمادیالثانی
محمد علی اراکی (۱۳۱۲-۱۴۱۵ق) از مراجع تقلید شیعه. او حدود ۳۰ سال امام جماعت مسجد امام حسن عسکری(علیه السلام) قم بود.
وی همچنین نماز جمعه را واجب میدانست و در همین مسجد نماز جمعه اقامه میکرد.
ایشان در تأسیس حوزه علمیه قم نقش مهمی داشت.
گفتهاند با اینکه بیش از ۴۰ سال از اجتهاد او میگذشت، از روی تواضع، مرجعیت را به دیگران واگذار میکرد.
وی آخرین حلقه از مراجعی بود که از نسل شاگردان شیخ عبدالکریم حائری بودند و بعد از وفات او مرجعیت به شاگردان آیتالله خویی، آیتالله گلپایگانی و امام خمینی منتقل شد.
زادروز: ۲۴ جمادیالثانی ۱۳۱۲ق
زادگاه: اراک
رحلت:۸ آذر ۱۳۷۳ش (۲۵ جمادیالثانی ۱۴۱۵ق)
آرامگاه: ایران، قم
محل زندگی: اراک، قم
#استادان:
محمدباقر اراکی سلطان آبادی؛
نورالدین اراکی؛
شیخ عبدالکریم حائری؛
سید محمدتقی خوانساری.
#شاگردان:
مهدی شاهآبادی؛
محمدتقی ستوده؛
رضا استادی تهرانی؛
علیپناه اشتهاردی؛
سید محسن خرازی.
#آثار:
توضیح المسائل؛
حاشیه بر درر الفوائد شیخ عبدالکریم حائری؛
حاشیه بر عروة الوثقی.
ـــــــ
پیام تسلیت رهبری(حفظه الله)به مناسبت رحلت ایشان
ــــــ
📚جهت دسترسی به اطلاعات بیشتر و منبع نوشتار به اینجا مراجعه نمایید.
ــــــــــــــــــــ
نثار ارواح مطهر علماء و نثار روح مطهر ایشان،صلواتی اهدا بفرمایید.
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال،در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سلسلهنشستهایعلمی (کوتاه)
(شماره6⃣)
موضوع:
ادوارشناسی علم فقه
#جلسهاول
استاد نشست:
حجةالاسلام توسلی(زید عزه) استاد اعزامی مدرسه علمیه امام جعفر صادق(سلام الله علیه) تایباد
🕰زمان تقریبی نشست: ۱۵ دقیقه
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال،در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.