May 11
بسم الله الرحمن الرحیم
پژوهش از اساسیترین فعالیتهایی است که انسان باید بهدنبال آن برود.
پژوهش #همانند نوری است که اگر سمت آن رفتیم از آن بهرهمند خواهیم شد و با ثبت آثار علمی میتوان #باقیاتالصالحاتی فراهم و خود را نیز در تاریخ، ماندگار کرد.
و اگر به سمت پژوهش حرکت نکردیم، قطعا ما ضرر خواهیم کرد.
بر آن شدیم جهت #ترویج_فرهنگ_پژوهش، این کانال را ایجاد نماییم.
ــــــــــــــــــــ
فعالیتهای این کانال پیرامون #موضوعاتی از قبیل:
۱.چیستی و چرایی پژوهش
ــــــــــ
۲.آموزشِ پژوهش
ــــــــــ
۳.ذکر برکات پژوهش
ــــــــــ
۴.معرفی ابزارهای پژوهشی
ــــــــــ
۵.معرفی پایگاههای اینترنتی
ــــــــــ
۶.معرفی کتب پژوهشی
ــــــــــ
۷.آینده پژوهشگران
ــــــــــ
۸.آینده آثار پژوهشی
ــــــــــ
۹.آموزش نویسندگی
ــــــــــ
۱۰.مشاورههای پژوهشی
ــــــــــ
۱۱.نکات علمی از زندگانی بزرگان دینی
ــــــــــ
۱۲.و...
#همچنین ما آماده دریافت انتقادات و پیشنهادهای همراهان گرامی هستیم و صمیمانه از ارائه نکته نظراتتان، تشکر میکنیم.
إن شاءالله بفضل الهی بتوانیم خدمتی در این عرصه مهم و ضروری، انجام دهیم.
ما را به دیگران معرفی نمایید:
@Pajouheshyar
ــــــــــ
ما توفیقی إلا بالله
دهم رجب ۱۴۴۱
پانزدهم اسفندماه ۱۳۹۸
#تعریفپژوهش
پژوهش واژه ای فارسی است که #مترادف آن در زبان عربی،تحقیق است.
پژوهش در #لغت به معنی بررسی کردن است و در #اصطلاح می توان این گونه معنا کرد که پژوهش،فرایندی است منظم،هدفمند،جهت جمع آوری اطلاعات در گستره خاصی از یک موضوع کلان که در غالب موارد منتج به تولید علم خواهد شد.
تولید علم #شامل موارد زیر می شود:
تولید نظریه
اصلاح نظریه
تکمیل نظریه
نقد نظریه
و...
ــــــــــ
#قیدهای تعریف فوق
۱.فرآیند است یعنی پژوهشگر می بایست پس از انتخاب موضوع، طراحی مسئله و تهیه عنوان پیشنهادی، در سه مرحله( طراحی،اجرا و ارائه،پژوهش را انجام دهد)
۲. #منظم است. به این معنا که تمامی مراحل این فرایند مشخص شده و باید به ترتیب و پشت سر هم انجام گیرد.
۳.فرایند #هدفمند است. یعنی پژوهشگر، قبل از شروع پژوهش، یک هدف را مشخص می کند و برای رسیدن به آن هدف، فرایند سه مرحلهای را طی میکند. (عنوان پیشنهادی پژوهش را می توان همان هدف نامید)
۴.( #جمعآوریاطلاعات)در گستره خاص،یعنی اطلاعاتی در یک زمینه مشخص جمعآوری میگردد. البته این گردآوری اطلاعات،صرف جمعآوری است، بدون اینکه بخواهیم این اطلاعات را مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم.
#نکته
توضیح چگونگی انجام فرایند مژوهش در بخش #چراییپژوهش ذکر خواهد شد.
#مطلباول
ــــــــــ
#مطلببعدی،چرایی پژوهش خواهد بود.
(به چه دلیل،انگیزه و یا هدفی پژوهش کنیم)
ــــــــــــــــــــ
مُبلِّغ پژوهش باشیم
@Pajouheshyar
#چرایی_پژوهش
#سؤال_اساسی
سوال اساسی که اذهان خیلی از ما وجود دارد این است که به چه دلیلی باید پژوهس کنیم،یا اساسا اگر ما پژوهش نکنیم چه اتفاقی می افتد؟
آثار فردی و اجتماعی پژوهش چیست؟
پژوهش چه کاربردی در متن زندگی ما دارد؟
و سوالاتی از این قبیل که ان شاءالله در #پستهایبعدی به آن خواهیم پرداخت.
مُبلِّغ پژوهش باشیم
@Pajouheshyar
#چرایی_پژوهش
#بخش_اول
#برکاتفردیپژوهش
ضرورت فردی پژوهش:
برای خیلی ها سؤال پیش آمده که اساسا #چراپژوهشکنم و ثمره پژوهش من چیست؟
در #پاسخ باید گفت:
اولین دلیل اینکه من باید در تحصیل و زندگی ام پژوهش کنم این است که با پژوهش به خود و وقت مان ارزرش بیشتری قائل می شوم بطوری که اگر پژوهش نکنم و صرفا به متن درسی اکتفا کنم،کم کم به سمت و سوی کم انگیزگی خواهم رفت.
چه بخواهیم و چه نخواهیم،پژوهش در عصر کنونی یک اولویت و یک نیاز عینی برای محصّلین است.
اگر می خواهم آینده ای درخشان داشته باشم،
اگر می خواهم حیات علمی خود را استمرار ببشخم حتی پس از مرگم،
اساسا اگر می خواهم به تحصیل خودم که قطعا خود همین تحصیل سختی هایی به همراه دارد،ارزش بیشتری قائل شوم،
همه و همه #در_گرو_پژوهش خواهد بود.
برخی از #برکاتوفوایدفردیپژوهش:(خصوصا در دوران تحصیل)
۱.تقویت روحیه کنجکاوی
ــــــــــ
۲.پرورش خلاقیت و رشد استعدادها
ــــــــــ
۳.افزایش میل به دانستنی ها
ــــــــــ
۴.باز شدن دریچه های تازه ای از علم
ــــــــــ
۵.خروج از جهل(ظلمات) به سمت اگاهی (نور)
ــــــــــ
۶. تصمیم گیری های درست، پیشرفت کارها و رسیدن به اهداف
ــــــــــ
۷.پویایی و نشاط علمی(بدون انجام پژوهش امور آموزشی نیز از پویایی و نشاط لازم نیز برخوردار نخواهد بود)
ــــــــــ
۸.چشیدن طعم علم آموزی و تفکر (که می تواند حس پژوهشگری را در فرد متولد کند)
#نکتهطلایی
پژوهش،ضامن آموزش است.
#مطلبدوم
ــــــــــ
#مطلببعدی پیرامون ضرورت و برکات پژوهش در بُعد اجتماعی خواهد بود.
ــــــــــــــــــــ
مُبلِّغ پژوهش باشیم
@Pajouheshyar