#سلسلهاطلاعاتپژوهشی (شماره 3⃣4⃣)
#بیشتر_یا_بهتر_بدانیم
اگر شما هم #مشکل یافت موضوع_مسئله پژوهش دارید، راهنمای زیر را مطالعه بفرمایید
یکی از مشکلات اولیه جهت پژوهش، نداشتن موضوع_مسئله #تازه است.
چنانکه یکی از پیامهای همراهان معزز کانال پژوهشیار، راهنمایی جهت موضوع_مسئله پژوهشی است.
ضمن #توصیه و #تأکید مبنی بر اینکه با توجه به اینکه پژوهش میکنیم #چون با یک مشکل و گره، مواجه شدهایم
لذا موضوع پژوهش #باید آنی باشد که در ذهنمان است و از #زوایه دید خود، #خلأ آن را در اجتماع و... مشاهده کردهایم
پیشنهاد میکنم چند موضوع از موضوعات کلی در علم مد نظر را یافت نموده
و با قیودی دیگر، موضوع را #تغییر دهید و سپس با #مهارت تبدیل به مسئله، تبدیل به مسئله و در نهایت تبدیل به عنوان پژوهش نمایید.
البته #طوری_که موضوع_مسئله
هم تازه باشد
هم نیاز و لازم باشد
هم منبع داشته باشد
و بایستگیهای دیگر
1⃣راهنمایی در اینجا
2⃣ #نکته_مهم:
تفاوت مشکل، مسئله، عنوان در اینجا
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال،در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.
#مناسبتی
۱۲ تیر ماه، سالروز رحلت علامه شیخ عبدالحسین امینی رحمةاللهعلیه
عبدالحسین امینی، معروف به علامه امینی(۱۳۲۰-۱۳۹۰ق)، نویسنده کتاب الغدیر، فقیه، محدث، متکلم، مورخ، نسخهشناس و از علمای بزرگ شیعه در قرن چهاردهم هجری قمری بود.
علامه امینی از ٢٢ سالگی برای تحصیل علوم اسلامی به نجف رفت و از سید ابوالحسن اصفهانی، میرزا محمدحسین نایینی، محمدحسین غروی اصفهانی و شیخ عبدالکریم حائری یزدی، اجازه اجتهاد دریافت كرد.
اطلاعات بیشتر در اینجا
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال،در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.
پژوهش یار
منبعشناسی دریافت از اینجا کلمه عبور جهت بازگشایی: Pooyesh ــــــــــــــــــــ کانال پژوهشیار؛ @
منبعشناسی
⚠️این کارگاه را قبلا ارسال کرده بودیم لکن در دریافت محتوای آن، مشکلاتی گزارش شد.
حال میتوانید از آدرس زیر که اصلاح شده است، فیلم را دریافت بفرمایید.
دریافت فیلم آموزشی از اینجا
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال،در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.
ارائه سلسله مباحث کارگاهی #آموزش_پایاننامه و #مقالهنویسی، توسط استاد حجةالإسلام و المسلمین دکتر رضاییان در #قالب فیلم کوتاه آموزشی
آدرس دسترسی به جلسات در اینجا
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال،در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.
#اطلاعیه_پژوهشی
#کنگره_علامه_طباطبایی_رحمةاللهعلیه
🔰مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم با همکاری دبیرخانه کنگره، برگزار میکند
🔻شانزدهمین پیشنشست علمی با موضوع "نقش محبت در خانواده از دیدگاه علامه طباطبایی رحمةاللهعلیه"
🎤ارائه دهنده: خانم زاهرهسادات میرجعفری؛ دکتری مطالعات زنان
🎤دبیر علمی: خانم طاهره حیاتی
سطح۴ فقه خانواده، معاون پژوهش مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم
📆 زمان: ۱۴ تیر ۱۴۰۱
⏱ساعت: ۹ تا ۱۰:۳۰
🏢مکان: سالن اجتماعات مجمع عالی حکمت اسلامی، قم، خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۰، کوچه ۲
ارائه به #زبان فارسی و انگلیسی
آدرس حضور مجازی:👇
hekmateislami.com/live
📒به درخواست کانال مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم مقدس به آدرس:
@hawzah_khaharan_qom
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال،در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.
دادهآوری و دادهپردازی
دریافت فیلم آموزشی از اینجا
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال،در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.
#معرفی_کانال
👌تمام اساتید ادبیات عرب، اینجا جمعاند.
طلابی که در صرف و نحو مشکل دارند حتما عضو این کانال شوند.
✅کاملا رایگان
✅فیلمهای آموزشی
✅تحلیل تست عربی
ادبیات عرب را در این کانال به سادهترین شکل، یاد بگیرید.
نشانی کانال تخصصی ادبیات عرب
@nahvekarbordi
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال،در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.
پژوهش یار
#معرفی_کانال 👌تمام اساتید ادبیات عرب، اینجا جمعاند. طلابی که در صرف و نحو مشکل دارند حتما عضو این
معرفی کانالهای علمی، بهصورت صلواتی و در راستای نیّت و اهداف کانال پژوهشیار از جهت ادای دین نسبت به حمایت حداقلی(درج در کانال) این کانالها، نشر داده میشود.
#دانستنیهایپژوهشی شماره 6⃣4⃣
🔷شناخت فرضیه
فرضیه، پاسخ اولیه و اجمالی به مسئله پژوهش است.
فرضیهها عبارتاند از:
پاسخهای فرضی به سؤالات تحقیق كه به شكل گزاره و از طریق حدس منطقی، پیش از اجرای طرح، توسط محقق، ارائه میشوند.
البته هیچ فرضیهای از پیش اثبات شده نیست، بلكه ممكن است در طول تحقیق، تأیید و یا رد شود.
تعداد فرضیهها به تعداد پرسشهای تحقیق؛ اعم از اصلی و فرعی، بستگی دارد.
بر این اساس، #فرضیه_اصلی، به سؤال اصلی كه مسئله پژوهش را تشكیل داده و شاكله پژوهش بر آن استوار است، پاسخ میدهد و #فرضیات_فرعی نیز بالتبع عهدهدار پاسخگویی به سؤالات فرعی میباشند.
ــــــــــــــــــــ
🔶كاركرد فرضیه
نقش فرضیه در فرآیند پژوهش و به سرانجام رسیدن آن، نقشی بنیادین و غیر قابل انكار است. فرضیه، اساساً مبیّن علت غائی تحقیق است و بدون آن، هیچ پژوهشی به ثمر نمینشیند.
كاركردهای فرضیه را میتوان در موارد ذیل، احصاء نمود:
1⃣به روند مطالعه منابع، جهت میدهد و با تعیین چارچوب مطالعه و ارائه برنامهای منظم در این مسیر، از صَرف بیهوده وقت و تحمّل برخی هزینههای گزاف، جلوگیری مینماید؛
ــــــــــ
2⃣شاخصههای مسئله پژوهش را تعیین كرده و به محقق در جمعآوری اطلاعات، یاری میرساند؛
ــــــــــ
3⃣پژوهشگر به كمك فرضیه، به تبیین و تفسیر جامع اطلاعات پرداخته و در پرتو آن، به ارائه دستاوردی نوین در اثر پژوهشی خود و نهایتاً تولید علم، میپردازد.
📒منبع در اینجا
ـــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال،در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.
#اخبار_پژوهشی
#کارگاه_مهارتآموزی_پژوهشی
معاونت پژوهش مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم، برگزار میکند:
🔰کارگاههای مهارتآموزی ویژه اساتید و کادر پژوهشی مدارس
کارگاه دوم: روششناسی نقد و داوری تخصصی مقالات علمی
استاد: آقای دکتر حسن فانیدپور، رئیس اداره طراحی و تدوین متون مرکز مدیریت
🔸برگزاری به صورت #حضوری و #برخط🔸
📝ثبتنام تا ۲۰ تیر ماه ۱۴۰۱
#ثبتنام و کسب اطلاعات بیشتر با مراجعه به شناسه زیر در پیامرسان ایتا
@qompajoohesh
📒به درخواست کانال مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم مقدس به آدرس
@hawzah_khaharan_qom
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال،در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.
#نشست_علمی
🔰واحد پژوهش مدرسه شهیده بنت الهدی صدر (رحمةالله علیها) برگزار میکند:
📕نشست علمی:
"آشنایی با اصول و مبانی مدیریت"
💠استاد محترم:
جناب آقای دکتر زمانیان
🗓تاریخ: پنج شنبه ۱۶ تیرماه ۱۴۰۱
🕰 ساعت ۱۰
📎آدرس شرکت در دوره:
bentolhoda.lms2.hozehkh.com/ws/z94kmwklgik
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال،در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.
تدوین مقاله جلسه 1⃣ از 4⃣
✅مباحث مقدماتی
دریافت از اینجا
کلمه عبور جهت بازگشایی:
Pooyesh
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال،در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.
تدوین مقاله جلسه 2⃣ از 4⃣
✅بدنه اصلی
دریافت از اینجا
کلمه عبور جهت بازگشایی:
Pooyesh
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال،در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.
تدوین مقاله جلسه 3⃣ از 4⃣
✅نظام استنادات و نتیجهگیری
دریافت از اینجا
کلمه عبور جهت بازگشایی:
Pooyesh
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال،در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.
تدوین مقاله جلسه 4⃣ از 4⃣
✅چکیده، منابع و مراجع
دریافت از اینجا
کلمه عبور جهت بازگشایی:
Pooyesh
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال،در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.
مقاله مناسبتی - شهادت امام محمد باقر سلام الله علیه.pdf
912.5K
#معرفیمقاله #مناسبتی
عنوان:
کاوشی در چگونگی عمل شیعیان به فقه تا پیش از امام محمد باقر (سلام الله علیه)
چکیده:
چگونگی عمل شیعیان به فقه در دوره قبل از امامت امام محمد باقر(سلام الله علیه)، مسئلهای است مبهم که برخی حتی بدان ورود نکرده اند.
نوشتار حاضر، با بررسی دوره نخست فقه شیعه پس از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) تا قبل از امام محمد باقر (سلام الله علیه) ، میکوشد چگونگی عمل شیعیان به فقه و راههای أخذ آن در این دوره را بازخوانی کند؛
دوره ای که امامان نخست، با مشکلات فراوانی روبه رو بودند، روایات فقهی و نقلهای موجود تاریخی نشان میدهد شیعیان با روشهایی مانند اجتهاد بر اساس اصول القاشده امامان در شهرهای دور از مرکز شیعه، پرسش مستقیم از ایشان با اصحاب، تابعین و عالمان شیعی یا احتمالا رجوع به مکتوبات و دست نوشتههای برجای مانده از امامانی مانند امام حسن مجتبی و امام سجاد (سلام الله علیهما) با اصحاب آنان نظير ابورافع و دو فرزندش، مسائل فقهی خود را در می یافتهاند.
البته شیعیان قبل از امام محمد باقر (سلام الله علیه) ، گاهی برای دریافت پاسخ در مسائل شرعی، به عالمان غیر شیعی رجوع میکردهاند.
کلید واژهها: فقه شیعه، ادوار فقه شیعه، عمل شیعیان به فقه، دشواریهای فقه.
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال،در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.
کانال را مفید دیدم؛
پیشنهاد میشود یک مرتبه، مراجعه شود.
درج کانالهای مفید، از باب حمایت حداقلی است و از باب آنچهکه از دست ما بر میآید، صورت میگیرد.
#معرفی_کانال
📣قابل توجه عموم استادان، پژوهشگران، دانشپژوهان حوزه و دانشگاه و علاقهمندان به دانش زبان و ادبیات قرآن کریم/ زبان و ادبیات عربی
📊با توجه به پیشینه کهن علمی_ادبی حوزه علمیه خراسان،
🏢«قرارگاه زبان و ادبیات عربی حوزه علمیه خراسان»
🏫با مشارکت «گروه علمی زبان و ادبیات عربی مدرسه علمیه عالی نواب»
🔎و اشراف «معاونت محترم آموزش حوزه علمیه خراسان»،
📉در راستای دانش افزایی و ارتقاء سطح علمی ادبی حوزه های علمیه، اقدام به تأسیس و پشتیبانی علمی کانال زیر نموده است:
«سامانه پاسخگويي و نشر تحقیقات ادبی حوزه علمیه خراسان»
✅ اهداف کانال:
1️⃣فراهم سازی امکان جستجوی هوشمند (از طریق #هشتگ) در میان صدها منبع تخصصی، با #هشتگگذاری تخصصی تمامی منابع
2️⃣نشر و معرفی منابع تخصصی و امکان ارائه #منبع_درخواستی درباره:
دانش زبان و ادبیات قرآن کریم
دانش زبان و ادبیات عربی
3️⃣پاسخگویی به پرسشهای ادبی ذیل موضوعات:
علم لغت
علم صرف
علم نحو
علم بلاغت
منبع شناسی تخصصی زبان و ادبیات قرآن کریم
منبع شناسی تخصصی زبان و ادبیات عربی
و ...
🔶راههای ارتباط:
1️⃣🗳 ارسال پیام در در پیام رسان ایرانی ایتا به شناسه:
@sepenta110
ــــــــــ
2️⃣🗳 ارسال پیام در پایگاه اینترنتی حوزه علمیه خراسان
برای#اساتید:
سامانه اساتید/ سامانه پرسش علمی/ گروه زبان و ادبیات عربی
برای #طلاب:
سامانه طلاب/پورتال آموزش/ سامانه پرسش علمی/ گروه زبان و ادبیات عربی
ــــــــــ
3⃣ ارسال پیام در سایت حوزه علمیه خراسان/ سامانه پرسش علمی/ گروه زبان و ادبیات عربی (ویژه غیر طلاب حوزه علمیه خراسان)
نشانی_عضویت
@sepentaLiterary
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال،در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.
#تولید_کانال
#نرم_افزار 🎁#صلواتی_رایگان
نرم افزارهای علمی_پژوهشی #اندروید
که در مسیر پژوهش، مثمر ثمر هستند.
جهت دریافت هر یک، عنوان آن، لمس شود.
1⃣مقاله نویسی آسان و کاربردی
ــــــــــــــــــــ
2⃣آشنایی با مفاهیم پژوهشی
ــــــــــــــــــــ
3⃣مهارت روش نقد
ــــــــــــــــــــ
4⃣پژوهش و حوزه(موجود در کانال)
✅کلیه خدمات، صلواتی(رایگان)است.
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال، در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.
طرحنامه نویسی.pdf
17.92M
#جزوه 3⃣5⃣
مراحل تدوین پایاننامه
ــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال،در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.
موضوعات پیشنهادی جهت پژوهش.pdf
1.21M
#موضوع_پژوهشی 9⃣1⃣
موضوعشناسی، مسألهیابی و معرفی مراکز و مؤسسات
1⃣بخش اول
✅قرآنی/ شروع از #صفحه ۲
ــــــــــــــــــــ
2⃣بخش دوم
✅فقه و اصول/ شروع از #صفحه ۱۴۴
ــــــــــــــــــــ
3⃣بخش سوم
✅فلسفی_کلامی/شروع از #صفحه ۲۱۲
ــــــــــــــــــــ
4⃣بخش چهارم
✅تاریخ اسلام شروع از #صفحه ۳۷۳
ــــــــــــــــــــ
5⃣بخش پنجم
✅مطالعات زنان شروع از #صفحه ۴۲۹
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال،در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.