هدایت شده از Mohsen .
محسن رابعی هستم تصاویر مربوط به پاورپوینت تهیه شده برای کنفرانس در کلاس ارسال شد. باتشکر
سلام و درود و تشکر از عزیزانی که فعالیتهای پژوهشی خودشان را در این ایام انجام داده و گزارش می دهند. التماس دعا
هدایت شده از روضه تلفنی 📞
تکنیکهای مطالعه.pdf
2.15M
✅تکنیک های مطالعه
پیشنهاد دانلود
عالیه
بانک دروس حوزوی و حقوقی
@hoghooghi_ha
✍🏻 چند اصل در ارتباط با «چکیده نویسی»
🔹چکيده هر اثر تنها پس از پايان نگارش آن نوشته شود .
🔸چناچه به هردليلي مجبور شديد که چکيده را قبل از پايان اثر بنويسيد در چکيده به هدف اصلي توجه کنيد و پس از پايان اثر چکيده اوليه را بر اساس نسخه نهايي باز نويسي کنيد
🔹قبل از شروع چکيده اهداف اصلي اثر را فهرست و آنها را اولويت بندي کنيد . مطالب مهمتر را در ابتداي چکيده با عنوان جملات راهنما و موارد بعدي را با عنوان جملات حمايت کننده فهرست کنيد .
🔸زبان به کار گرفته شده در چکيده را طوري انتخاب کنيد که افراد غير متخصص در حوزه موضوعي مورد نظر بتوانند آنرا درک کنند. چرا که شما هرگز نمي دانيد چه کسي چکيده را خواهد خواند.
🔹از به کار بردن واژه هاي تخصصي و کوته نوشتها دقت کنيد و در حد امکان انها را به اختصار توضيح دهيد . اما با به کار بردن واژه هاي تخصصي امکان بازيابي آنها را افزايش دهيم .
🔸يک چکيده خوب بايد خواننده را به خواندن مدرک اصلي ترغيب کند.
🔹از تکرار عنوان اثر در چکيده خودداري گردد .
🔸انسجام منطقي و يکدستي در ارائه مطالب را رعايت کنيد .
🔹چند روز پس از نگارش چکيده دوباره آن را بخوانيد. اين بار شما نه به عنوان نويسنده بلکه به عنوان خواننده به چکيده نگاه مي کنيد.
با سلام و احترام. عزیزان حتما در این ایام، مقالات خود را هم انجام داده و برای بنده در ایتا ارسال فرمایید تا بررسی کنم. برخی دوستان، بخشهایی از مقالات خود را فرستاده اند که به مرور در حال بررسی آنها هستم. التماس دعا
باسمه تعالی
اطلاعیه مهم معاونت پژوهش
با سلام و آرزوی سلامتی برای شما طلاب عزیز؛
با توجه به تعطیلات اضطراری پیش آمده؛ عزیزان می بایست حتما تا پایان تعطیلات نوروزی، حداقل یک سوم تحقیق خود را از طریق ایتا برای معاونت پژوهش ارسال کنند تا نقاط ضعف و قوت آنها بررسی و برایشان جهت اصلاح ارسال شود.
با توجه به دسترسی به منابع از جهات مختلف، عذر و بهانه ای جهت کمبود منابع و یا نبود کتابخانه و غیره پذیرفته نیست.
عزیزانی که موضوع مقاله کلاسی انتخاب نکرده بودند و یا مقاله خود را در موعد مقرر نرسانند نمره صفر برای پژوهش آنها لحاظ خواهد شد.
لطفا حتما اهتمام جدی به موضوع مقاله خود و انجام آن داشته باشید و در صورت پاسخ و یا هر گونه مشاوره و راهنمایی از طریق ایتا به بنده پیام بدهید تا ضمن پاسخگویی در آنجا، در صورتی که نیاز داشتید به صورت تلفنی نیز پاسخگوی شما عزیزان باشم؛ کما اینکه طی روزهای اخیر، برخی عزیزان، بخشی از کار خود را ارسال کرده و در حال بررسی می باشد و با برخی عزیزان نیز به صورت تلفنی گفتگو شد.
عزیزانی هم که مشغول انجام تحقیق پایانی هستند اعم از پایه 5 و سایر عزیزانی که از قبل تحقیق پایانی شان مانده است، می بایست حتما یک فصل آن را در تعطیلات برای معاونت پژوهش ارسال کنند تا دچار کسر نمره نشوند.
با تشکر و التماس دعا
معاونت پژوهش
21 اسفند 98
سلام و احترام. برخی دوستان در خصوصی سوال کرده اند که موضوعی را که مصوب کرده ایم خاطرمان نیست و یا دقیقش چیست؟! اگر عزیزان مطالب کانال را دنبال کرده باشید، در اخرین روز قبل از تعطیلات اضطراری، این فایل در کانال ارسال شد و موضوعات مصوب عزیزان از تمامی کلاسها در آن امده است. لطفا موضوعات مصوب خود را در این فایل پی دی اف ملاحظه بفرمایید. موفق باشید و التماس دعا
چگونه يك مقدمه خوب براي مقاله خود بنويسيم؟
مقدمه يكي از بخشهاي يك مقاله علمي است كه همچون دريچهاي، خواننده را از دنياي بيرون به دنياي درون مقاله ميبرد و در حكم نقشه راه براي خواندن كل مقاله مي باشد. هدف اصلي از بيان مقدمه پاسخ به اين سوال است كه «چرا پژوهش انجام شده است». خيلي از اوقات مقدمه مقالهاي كه براي مجله فرستاده ميشود، تنها قسمتي است كه خوانده ميشود. براساس بررسيهاي صورت گرفته به عبارت ديگر اكثر داوران در مجلات علمي تصميم خود را پيرامون قبول يا رد مقاله در 15 دقيقه اول خواندن آن كه عمدتاً منطبق با مقدمه است ميگيرند. لذا صاحبنظران مقالهنويسي پيشنهاد ميكنند كه حداقل نيمي از زمان نوشتن مقاله، به نگارش مقدمه و نتيجهگيري اختصاص يابد.
ساختار كلي و محتواي مقدمه چيست؟
بطور كلي ساختار مقدمه از توالي زير پيروي ميكند:
1) ارائه زمينه و ديدگاه درباره موضوع و اهميت
2) مروري كوتاه بر متون علمي موجود
3) بيان منطق منجر به انجام پژوهش
4) بيان هدف مطالعه
رسالت اصلي مقدمه، پاسخ گويا به اين سوال است كه چرا مطالعه انجام شده و انگيزه پژوهشگر از انجام آن چه بوده است. ذكر دقيق اينكه چه مطلبي قرار است در مقاله بيان شود و موضوع اصلي مطالعه چيست مهمترين موضوعي ميباشد كه به آن پرداخته ميشود.
اولين خط مقدمه:
اولين خط مقدمه را ميتوان مهمترين بخش آن در نظر گرفت چرا كه محور آن ايجاد انگيزه در خواننده از طريق تبيين اهميت و گستردگي موضوع مطالعه است. در جمله اول مقدمه معمولاً موضوع اصلي مطالعه معرفي ميشود.
پاراگرافهاي بعدي به بررسي متون و ذكر هدف مطالعه اختصاص دارد.
سير ارائه مطالب در مقدمه:
همواره سير ارايه مطلب در مقدمه از عام به خاص است؛ به عبارت ديگر نويسنده، مطلب را از جنبههاي كلي شروع ميكند و رفته رفته به قسمتهاي اختصاصيتر ميپردازد تا در نهايت لزوم انجام مطالعه را براي تكميل آنچه تاكنون انجام شده روشن نمايد.
هنر و تكنيك نوشتن يك مقدمه خوب:
لازم است نويسنده در مقدمه به خوبي تاكيد نمايد كه چگونه فرضيه را تهيه كرده است. در اين راستا نويسنده بايد به خوبي ارتباط مطالعات قبلي با تحقيق خود را روشن كند؛ چرا كه عدم توجه به اين نكته از شايعترين مشكلات موجود در بخش مقدمه است.
مراجع در مقدمه:
نه آنقدر از مطالب كتب مرجع استفاده كنيد كه فرم كلي مقاله حالت عاميانه و بديهي به خود بگيرد و نه آنقدر اختصاصي بنويسيد كه براي عمده خوانندگان ابهام آفرين باشد.
پاراگراف آخر مقدمه:
خصوصيات مهم پاراگراف آخر مقدمه بهترين محل براي بيان هدف مطالعه است. اين قسمت همچنين محل نوشتن مزاياي تكنيك يا متدولوژي جديد (اگر تحقيق در اين مورد است) نيز مي باشد. در جمله آخر اين پاراگراف مي توانيد به اختصار به روش اجراي مطالعه نيز اشاره كنيد. اما بهتر است آن را به بخش مواد و روشها واگذار كنيد.
زمان نوشتن مقدمه چه موقعي است ؟
يك ترتيب منطقي براي نگارش مقاله مي تواند به اين صورت باشد كه ابتدا بخش مواد و روشها، سپس نتايج، آنگاه مقدمه و در انتها بخش بحث مقاله به رشته تحرير درآيد.
با اين حال عدهاي معتقدند مقدمه بايد قبل از نوشتن ساير قسمتهاي مقاله نوشته شود و برخي ديگر نيز بر اين اعتقادند كه در انتها اضافه شود؛ اما به هر شكل بذل توجه و دقت كافي از جانب نويسنده در تنظيم مقدمه ضروري است.
در پايان اين قسمت توجه شما را به شايع ترين مشكلات در نوشتن مقدمه جلب مينماييم :
برخي مشكلات شايع در نوشتن مقدمه:
- عدم بيان هدف از انجام مطالعه كه موجب سر در گمي خواننده ميشود.
- عدم اشاره به مراجع مرتبط كه از اعتبار مطالعه ميكاهد.
- شرح تحقيقاتي كه ارتباط دوري با مطالعه فعلي دارند و موجب خستگي خواننده مي شود.
- عدم توضيح ساختار تئوريك كلي مطالعه كه مخاطب را در خواندن ساير قسمتهاي مقاله فاقد ديدگاه نگه بازميدارد.
حجم يك مقدمه خوب چقدر است؟
پيشنهاد ميشود طول مقدمه حداكثر دو صفحه يا 6 / 1 كل مقاله باشد ( هر كدام كه كمتر است).
درپايان به چندنكته مهم توجه كنيد:
1. هرگز در مقدمه به نتايج حاصل از مطالعه اشاره نكنيد.
2. تا حد امكان از افعال معلوم استفاده كنيد. البته « من » كلمهاي است كه اكثر داوران از آن دل خوشي ندارند، لذا در استفاده از ضمير اول شخص پرهيز كنيد.
3. به هنگام نوشتن، آنجا كه از موضوعي پذيرفته و اثبات شده سخن به ميان ميآوريد، از زمان حال ساده و آنجا كه به پژوهشها و مطالعات قبلي اشاره ميكنيد از زمان گذشته استفاده نماييد. چنانچه خواستيد عبارتي را عيناً از ديگران نقل كنيد آنرا داخل گيومه قرار دهيد.
4. تا حد امكان از مخففهاي نادر و بعضاً نامانوس استفاده نكنيد. هيچ چيز نميتواند سريعتر از علايم اختصاري بيمعني يا اشاره به بيماريها، داروها، گزارشها يا مكانهايي كه مخاطب « نميداند » او را از خواندن مقاله منصرف نمايد.
5 . از تكرار فراوان واژگان كليدي پرهيز كنيد زيرا به زيبايي مقدمه لطمه مي زند.
6. همواره به همخواني عنوان مقاله و مشكل مورد مطالعه توجه كنيد و در گيرودار تحرير مقاله از اين نكته مهم غافل نمانيد.
7. « براي مخاطبتان بنويسيد؛ نه براي خودتان ». بعضاً مولفان در خصوص آنچه ميخواهند بگويند و نيز مخاطبينشان توجه كافي ندارند. آنها نگارش خود را با ايدهاي شروع ميكنند و اميدوارند خواننده با درايت شخصي خود نكات مهم آنرا دريابد و اعتراضي هم نكند. اين اشكال بويژه در مقالاتي كه از جانب متخصصان براي پزشكان عمومي نوشته ميشود به وفور ديده ميشود.
سخن پاياني اينكه براي كسب مهارت در نوشتن مقدمه، زياد بنويسيد و از نويسندگان ماهرالگو بگيريد.
سلام بر عزیزان. این فایل هم خوبه. سطح مقدماتی مقاله نویسی هست که درحوزه علمیه الامام القائم«عج» کار میشه. لطفا عزیزان بر اساس این هم مقالات خود را ملاحظه و پیش ببرید. ان شا الله در این روزها و شبها باز هم مقالاتی در خصوص چگونگی نگارش مقاله و نیز فایلهای صوتی ارسال خواهد شد.
بنده هم شبانه روز در خدمت شما برای مشاوره هستم. دوستان می توانند در صورت نیاز به مشاوره، در ایتا شماره خود را ارسال فرمایند در صورت نیاز به تماس تلفنی بنده ساعت مشاوره را هماهنگ و خدمتتان خواهم بود. ان شا الله همگی در صحت و سلامت باشید و التماس دعای فراوان
با سلام و درود خدمت طلاب معزز. در صورتی که در منابع برای کارتان مشکل داشتید به ای دی معاونت پژوهش در ایتا پیام دهید تا در صورت در دسترس بودن منابع مورد نظر برایتان ارسال یا معرفی شود. با تشکر و التماس دعا
🔴کتابخانه آنلاین حج فرصتی برای روزهای کرونایی!
🔹️کتابخانه پایگاه حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبری با زیرشاخههای احکام و مناسک حج، مسائل اجتماعی حج، حج و زیارت در ادب فارسی، اخلاق و اسرار حج و زیارت، فرصتی مغتنم را برای مطالعه در ایام ماندن در خانه فراهم کرده است.
🔹️این کتابخانه از زیر شاخههای احکام و مناسک حج، مسائل اجتماعی حج، حج و زیارت در ادب فارسی، اخلاق و اسرار حج و زیارت، اعتقادات و پاسخ به شبهات، منشورات بعثه، آموزش کارگزاران حج، اماکن و آثار اسلامی، عتبات عالیات و سوریه، ادعیه و حدیث، خاطرات حج و عمره، فصلنامه میقات حج و گزارشها و گفتگوها تشکیل یافته است.
🔹️تاکنون بیش از دو هزار و پانصد اثر مکتوب، شامل ١١١٣ کتاب و ۱۴۰۰ مقاله در کتابخانه پایگاه اطلاع رسانی حج با فرمت واحد، امکان جستوجوی پیشرفته، امکان ذخیرهسازی و تفکیک کتاب و مقاله در اختیار پژوهشگران و زائران گذاشته شده است.
🔹️کتابخانه آنلاین حج به نشانی http://lib.hajj.ir در فضای مجازی به صورت رایگان قابل دسترسی است .
با سلام و درود. عزیزان جهت دریافت منابع برای مقالاتشان در این شرایط
با سلام و درود
مطلع شدم،
با توجه به مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا و عدم دسترسی پژوهشگران، دانشجویان و استادان گرامی به منابع علمی، مؤسسه انتشارات دانشگاه تهران همه کتابهای الکترونیکی خود را از ابتدای فروردین 1399 به صورت رایگان در اختیار همه علاقه مندان قرار می دهد. برای دریافت کتابها میتوانید به اپلیکیشن فیدیبو یا به کتابخوان الکترونیکی مؤسسه انتشارات دانشگاه تهران مراجعه فرمایید.
آدرس صفحه کتابخوان الکترونیکی مؤسسه انتشارات دانشگاه تهران برای دانلود نسخه اندروید و نسخه ویندوز اپلیکیشن کتابخوان
https://press.ut.ac.ir/help?menu=14
#موسسه_انتشارات_دانشگاه_تهران