نکاتی از جزء سیزدهم قرآن کریم
سوره يوسف
اکثر ایمانها، آلوده به شرک است
وَ مَا یُؤْمِنُ أَكْثرَُهُم بِاللَّهِ إِلَّا وَ هُم مُّشْرِكُونَ(106- یوسف علیه السلام) اکثر آنها كه ایمان مىآورند، ایمانشان آمیخته با شرك است و مشرک هستند.
مراد از این شرک آن شرک آشکار بت پرستان نیست؛ زیرا هیچ مومنی اهل پرستش بت نیست و بر آن سجده نمی کند؛ بلکه منظور، شرک پنهان است(1) که امام هادی علیه السلام در توصیف آن فرمود: الْإِشْرَاكُ فِی النَّاسِ أَخْفَى مِنْ دَبِیبِ النَّمْلِ عَلَى الْمِسْحِ الْأَسْوَدِ فِی اللَّیْلَةِ الْمُظْلِمَة(2)؛ نفوذ شرك در ضمیر مردم، پنهانتر از آنست كه مورچه سیاهى در شب تیره و تار بر روى گلیم سیاهى راه برود. وقتى انسان در آن شرائط متوجه راه رفتن مورچه نشود قطعا از این شركی كه پنهانتر از آنست هم آگاه نخواهد شد.شرک آن است که انسان در اداره امور عالم به منشا اثری غیر از خداوند متعال عقیده پیدا کند و او را شریک خدا قرار دهد.(3) امام صادق علیه السلام در توضیح این آیه فرمود: شِرْكُ طَاعَةٍ وَ لَیْسَ شِرْكَ عِبَادَةٍ(4)؛ شرک در این آیه شرک در طاعت است؛ نه شرک در عبادت.(5)
دو روایت مهم در توضیح این مطلب
1. امام باقر علیه السلام فرمود: گناهانی که مومنین مرتکب می شوند همان شرک طاعت است زیرا با آن کارها، در حقیقت شیطان را اطاعت کرده اند پس در زمینه اطاعت، برای خدا شریک قائل شده اند.(6) در نتیجه می توان گفت که هر گناهی ریشه در شرک به خدا دارد. و این حکم به شرک در صورتیست که فرد متوجه نباشد که کار او تبعیت از شیطان است(7)؛ زیرا اگر این اطاعت را با آگاهی و از روی عمد انجام دهد کار او از مرحله شرک گذشته و به کفر می رسد.(8)
2. مالک بن عطیه می گوید از امام صادق علیه السلام پرسیدم منظور از شرک اکثریت مومنین که در آیه آمده است چیست؟ امام فرمودند: مقصود مثل این حرفهایی است که گاهی انسان می گوید «اگر فلانى نبود من نابود می شدم»، «اگر فلان كس نبود من به فلان ناراحتى مبتلا مىشدم»، «اگر فلانى نبود خاندان من، اهل و عیالم از بین می رفتند».
او با این اندیشه اشخاص را موثر در زندگى خود مى بیند و براى خدا در رازقیت و در تاثیر شریك قرار می دهد. عرض كردم: این چنین بگوید چطور؟ «اگر خداوند به وسیله فلانى بر من لطف و منت نمی گذاشت من نابود مىشدم» آیا باز هم اشكالى دارد؟ حضرت فرمود: اگر این گونه بگوید مانعى ندارد.(9) چون در این بینش خداوند متعال را مؤثر، مسبب، وسیله ساز و دیگرى را وسیله می داند.
سوره رعد
تغییر سرنوشت در گرو خواست و حرکت خود ملت هاست[/b]
إِنَّ اللَّهَ لَا یُغَیرُِّ مَا بِقَوْمٍ حَتىَ یُغَیرُِّواْ مَا بِأَنفُسِهِم(11- رعد) خداوند اوضاع هیچ ملتى را تغییر نمىدهد، مگر آنكه در خود دگرگونى ایجاد كنند.
این جمله یك قانون كلى و عمومى را بیان مىكند، قانونى سرنوشت ساز و حركت آفرین و نیز هشدار دهنده! این قانون كه یكى از پایه هاى اساسى جهان بینى و جامعه شناسى در اسلام است به ما مىگوید: مقدرات شما قبل از هر چیز و هر كس در دست خود شما است و هر گونه تغییر و دگرگونى در خوشبختى و بدبختى اقوام در درجه اول به خود آنها برمی گردد.
شانس و اقبال و مانند اینها همه بی اساس است و آن چیزی که پایه دارد این است كه ملتى خود بخواهد سربلند و پیشرو باشد و یا به عكس، خودش تن به ذلت و شكست دهد، پس این اراده و خواست ملتها و تغییرات درونى آنهاست كه آنها را مستحق لطف یا مستوجب عذاب الهی مىسازد.
به تعبیر دیگر: این اصل قرآنى كه یكى از مهمترین برنامه هاى اجتماعى اسلام را بیان مىكند به ما مى گوید هر گونه تغییرات برونى متكى به تغییرات درونى ملتها و اقوام است و هر گونه پیروزى و شكستى كه نصیب قومى شود از همین جا سرچشمه مىگیرد.(10)
ویژگی های خردمندان حق پذیر
الَّذِینَ یُوفُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَ لَا یَنقُضُونَ الْمِیثَاقَ(20)وَ الَّذِینَ یَصِلُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَن یُوصَلَ وَ یخَْشَوْنَ رَبهَُّمْ وَ یخََافُونَ سُوءَ الحِْسَابِ(21)وَ الَّذِینَ صَبرَُواْ ابْتِغَاءَ وَجْهِ رَبهِِّمْ وَ أَقَامُواْ الصَّلَوةَ وَ أَنفَقُواْ مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَ عَلَانِیَةً
وَ یَدْرَءُونَ بِالحَْسَنَةِ السَّیِّئَةَ أُوْلَئكَ لهَُمْ عُقْبىَ الدَّارِ(22- رعد)
کسانی اند كه به پیمان الهى وفا مىكنند و عهد را نمىشكنند و به پیوندهایى كه پروردگار بدان امر فرموده پا برجا بوده و از خداى خویش مى ترسند و نگران بدى حساب هستند و نیز صبر مىكنند تا جلب رضایت پروردگار خویش نمایند.
نماز را برپا داشته و از آنچه به آنها روزى شده، پنهان و آشكار انفاق مىكنند و به وسیله كارهاى پسندیده، اعمال زشت خود را از بین مىبرند. ایشان کسانی اند که در جهان آخرت، عاقبت خوبى در انتظارشان است.
التماس دعا از همه عزیزان
🌷 در سجده شكر، سه مرتبه «شكراً لِلّهِ» كافى است، ولى در حدیث است: اگر انسان به طولِ یك نفس «یا ربّ، یا ربّ» بگوید، خداوند به او خطاب مى فرماید: «لبّیك! ماحاجتك؟» حاجت تو چیست تا انجام دهم؟
👌 در حدیث است : خداوند به حضرت موسى فرمود : دلیل آنكه تو را به پیامبرى مبعوث كردم ، سجده هایى بود كه بعد از نماز داشتى.
📚 پرتوی از اسرار نماز
🌷 شیخ جعفر آقا مجتهدی (ره) :
☘ ذکر توسل را قطع نکنید و با پیامبر اکرم و ائمه (علیهم السلام) ارتباط داشته باشید.
🌿 این طور نیست که ائمه (علیهم السلام) دوستانشان را به حال خود رها کنند ، و اگر از دوستان غفلتی سر بزند ، مواظب آنها هستند و بالأخره آنها را نجات خواهند داد.
پرورشی دبستان آیت الله ظاهری۲
💐🍁🍂🍃💐🍁🍂🍃💐🍁🍂🍃
📚 احکام روزه طبق فتاوای حضرت آیة اللّه العظمی خامنه ای
💠 آنچه برای روزه دار مکروه است.
✅ برخی از مکروهات روزه عبارت است از:
۱. هر كارى كه سبب ضعف شود؛ (مانند خون دادن و حمام رفتن).
۲. بوييدن گياه خوشبو؛ (عطر زدن مكروه نيست).
۳. خيس كردن لباسى كه بر تن است.
۴. مسواك كردن با چوب تر.
۵. كشيدن دندان و هر كارى كه به سبب آن از دهان خون بيايد.
۶. چشيدن غذا و مانند آن.
۷. ریختن دارو در بینی در صورتی که به حلق نرسد.
۸. ريختن دارو در چشم و سرمه كشيدن در صورتى كه بو يا مزة آن به حلق برسد.
۹. نشستن زن در آب.
۱۰. لمس كردن همسر و شوخى با او و هر كارى كه موجب برانگيخته شدن شهوت شود.
۱۱. مضمضه زیاد.
#احکام_روزه
#مکروهات_روزه
#پرورشی _شهدای غزه 1
7.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
توصیه جهت پیشگیری خانوادگی علیه کوید 19.
مهدیار جوزی.....مراقب سلامت
6.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هفته سلامت گرامی باد.....
قهرمانان سلامت پیشگام بر علیه کوید 19.
مهدیار جوزی.....ناحیه4
مهدیار:
بیشتر افرادی که به بیماری کوید19 مبتلا می شوند .
فقط بیماری خفیفی دارند
و باید در خانه بهبود یابند.
مراقبت از این بیماران در خانه از انتشار بیشتر
بیماری کوید 19 جلوگیری می کند
و از انتقال این بیماری به افرادی که در معرض
خطر بیشتری برای ابتلا به کوید19 هستند
نیز جلوگیری می کند....
اگر علائم هشدار اضطراری را مشاهده کردید
فورا به پزشک مراجعه کنید.
علائم هشدار اضطراری شامل :
- مشکل در تنفس
- درد و یا فشار مداوم در سینه
- گیجی و عدم توانایی در بلند شدن
مهدیار جوزی.....مراقب سلامت.
#در_خانه_بخوانیم
کتابخوانی دانش آموز عزیزمحمد جواد پور کیوان
کلاسر۴/۳ آموزشگاه پسرانه حاج حبیب الله زیرک۲
╔═ 🌼 ══💔══ 🌸⚘ ═╗
@yavaraneqoran
╚═ ⚘🌸 ══💔══ 🌼 ═╝