🌀 آیا در قدیم که خانوادهها سنتی بودند، وضع خانواده خوب بود؟
🌀 در خانوادههای سنتیِ قدیم، خیلی از اوقات به زن ظلم میشد
🔻 #آخرین_آمادگی_برای_ظهور (ج۳)- ۲
🔹 یک ذهنیتی دربارۀ خانواده وجود دارد، آن هم اینکه: «اخیراً با فسادی که پیش آمده، خانواده تضعیف شده است، اما قدیم، خانواده وضعش خوب بوده است!»
🔹 ما قبول نداریم که قدیم وضع خانواده خوب بوده است! البته یک محسناتی در خانوادههای قدیم بود؛ یکی از محسناتش-که الان خیلی کمرنگ شده- این بود که «مرد مقتدر بود» و این محسناتی برای نظام خانواده داشت، اما یک عیب بزرگ هم وجود داشت و آن اینکه خیلی از اوقات، به زن ظلم میشد.
🔹 قدیمها اگر آمار طلاق بالا نبود دلیل بر این بود که مرد، صاحباختیار بود. اینکه مرد صاحباختیار باشد، تا یک حدی خوب و معقول است ولی قدیمها مشکل ظلم مرد به زن هم کم نبود!
🔹 ما نمیخواهیم به عصر حجر برگردیم و سنت قدیم را احیا کنیم؛ بلکه میخواهیم به یک خانوادۀ علوی، خانوادۀ مهدوی و خانوادۀ ولایی برسیم. در خانوادۀ ولایی، هم مادر سر جای خودش عزیز است، هم پدر. هرکدام موقعیت و جایگاه خود را دارند.
🔹 آن چیزی که دین دربارۀ خانواده گفته است، ما هنوز به آن نرسیدهایم. آنچه دین گفته است فقط در خانوادۀ اهلبیت(ع) و خانوادههای آدمهای بسیار خوب محقق شده است و ما دنبال چنین الگویی هستیم.
👤علیرضا پناهیان
🚩دانشگاه امامصادق(ع)- ۹۸.۶.۱۱
👈🏻 متن کامل:
📎 Panahian.ir/post/5665
@Panahian_ir
5.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 راه میانبر
❤️ راهی که خدا برای رسیدن به خودش پیشنهاد میدهد!
#تصویری
@Panahian_ir
@Panahian_irPanahian-Roze-BalatarinMosibat.mp3
زمان:
حجم:
1.76M
🏴روضه | بالاترین مصیبت اباعبدالله(ع)
#محرم
@Panahian_ir
🌀 خوارجمسلکها میگویند «خانواده مدیر نمیخواهد!»
🌀 مهمترین مشکل خانواده در ایران حل مسئلۀ مدیریت است
🔻 #آخرین_آمادگی_برای_ظهور (ج۴)
🔹 در بحث مدیریت، باید روحیات مدیریتگریز و ضد مدیریتِ صحیح را هم بررسی کنیم. چه کسانی مدیریتگریز هستند؟ خوارجمسلکها و هرزهها!
🔹 خوارج میگفتند «اصلاً جامعه، مدیر و رئیس نمیخواهد!» اما وقتی خودشان دور هم جمع شدند که قیام کنند، گفتند «باید بین خودمان یک رئیس تعیین میکنیم!»
🔹 مدیریت، نیاز ما انسانهاست. علی(ع) فرمود: جامعه حاکم میخواهد، ولو فاجر باشد (نهجالبلاغه/خطبه۴۰) پیامبر(ص) میفرماید: وقتی سه نفر شدید، یک نفرتان رئیس بشود (كنزالعمّال/ج۶/ص۷۱۷)
🔹 یک خانواده هم وقتی تشکیل میشود، اول باید تکلیف مدیریت را روشن کنیم و اینکه مدیر کیست؟ امروز مهمترین مشکل خانواده در ایران، حل مسئلۀ مدیریت است.
🔹 برخی آدمهای بهظاهر باکلاس میگویند «خانواده مدیر نمیخواهد!» اینها در موضوع خانواده، خوارجمسلک هستند. هرکسی اصل مدیریت در خانواده را نپذیرد نادان است.
🔹 اگر مدیریت را در خانواده انکار کنیم، خوارجمسلکی است و اگر مدیریت را در خانواده در نظر نگیریم و همهاش-به زن و شوهر- توصیۀ اخلاقی کنیم، یکنوع سکولاریزم و حماقت است.
🔹 دین سکولار دینی است که هنوز تکلیف مدیریت را روشن نکرده، مدام حرف از اخلاق میزند و میگوید «اخلاقتان خوب باشد، باهم مهربان باشید، بههم ظلم نکنید، کلاً خوب باشید!»
🔹 بیبندوباری و فسادی که آخرالزمان در خانواده پدید میآورند، ، ناشی از مخدوشکردن مدیریت خانواده است. وقتی هرزگی و بیدینی-در اثر میل نداشتن به مدیریت- وارد خانه بشود و «میخواهم هر کاری دلم خواست بکنم» در زندگی خانوادگی پدید آمد، آمار طلاق همین چیزی میشود که در تهران هست!
👤علیرضا پناهیان
🚩دانشگاه امامصادق(ع)- ۹۸.۶.۱۲
👈🏻 متن کامل:
📎 Panahian.ir/post/5670
@Panahian_ir
📢اطلاعیه انتشار جلسات محرم۹۸
📺 سخنرانی علیرضا پناهیان با موضوع "آخرین آمادگی برای ظهور: اصلاح مدیریت در خانواده و جامعه" در طول ماه محرم هر روز بین ساعت ۱۶ تا ۱۷ از "شبکه تهران" پخش خواهد شد.
📹 فیلم کامل مبحث دانشگاه امام صادق(ع) هر روز با چند ساعت تاخیر، در سایت و کانال آپارات ما منتشر میشود.
📎 Aparat.com/Panahian_ir
🔉 فایل صوتی تمام جلسات هر روز در کانال صوتی @Panahian_mp3 و کیفیتهای بالاتر آن در سایت Panahian.ir قرار میگیرد.
👈🏻 خلاصه متن جلسات هر روز در کانال منتشر میشود و متن بلند آن در سایت Panahian.ir قرار میگیرد.
🔻پخش زنده جلسات از طریق صفحه اینستاگرام انجام میشود.
📎 instagram.com/Panahian_ir
#محرم۹۸
@Panahian_ir
🔻برخی ابعاد عزاداری در هیئتهای ما ضعیف است
🔻چرا «روضۀ حماسی» و «روضۀ ولایی» نمیخوانیم؟!
🔻 عزاداری سیدالشهدا(ع) و مکتب امامخمینی(ره)- ۳
🔸 یک ابعادی در هیئتهای ما ضعیف است و این تقصیر خودمان است؛ مثلاً اینکه ما «روضۀ حماسی» و «روضۀ ولایی» نمیخوانیم. گاهی روضهها و نوحههای ما صرفاً جنبۀ عاطفی پیدا میکنند و از جنبۀ حماسی دور میشوند.
🔸 جملاتی نظیرِ «شمشیرش را برداشت» در خیلی از روضهها و نوحههای ما نیست! ما باید بگوییم که زینب(س) به حماسۀ برادرش افتخار کرد و فرمود: «ما رأیتُ الا جمیلاً»
🔸 تأثّر حضرت زینب(س) از شهادت اباعبدالله(ع) بیشتر از این جهت بود که «او برادر زینب است» یا اینکه «او امامزمانِ زینب است»؟ معلوم است که بُعد عاطفۀ خواهر و برادری هم در اینجا هست ولی زینب(س) بیشتر از این جهت که امامزمانش بهشهادت رسیده، متأثر شده بود. حالا ببینید ما چقدر در نوحهها و روضههای خودمان به این معنا پرداختهایم؟!
🔸 شما اگر این مفهوم عمیق را در نوحهها و روضهها بیاورید، میبینید که مردم خیلی بیشتر متأثر میشوند و سوگواری میکنند، چون همۀ این مخاطبان، یک احساس خاصی نسبت به امامزمان خودشان دارند.
🔸 ما خیلی از رجزها را در روضهها و نوحهها نیاوردهایم و بیشتر به بُعد عاطفی پرداختهایم؛ آنهم بُعد عاطفیِ منهای حماسه! البته این بُعد هم زیباست، اما محور عاشورا «ولایتمداری» و «فدای ولیّ خدا شدن» است، در عاشورا چیزی فراتر از جهاد، پدید آمد؛ بههمین دلیل مقام شهدای کربلا بالاتر از شهدای دیگر است.
👤علیرضا پناهیان
🔻برنامۀ جهانآرا- ۹۸.۶.۶
👈🏻صوت:
Panahian.ir/post/5645
@Panahian_ir
@panahian_irRozeh-Panahian-AzAmooJodaNemishavam.mp3
زمان:
حجم:
1.54M
🏴روضه | به خدا از عمویم جدا نمیشوم ...
#محرم
@Panahian_ir
10.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 آخرین آمادگی برای ظهور
👈🏻 تا این مسئله را درک نکنیم؛ لایق حکومت امام زمان(عج) نخواهیم شد ...
#تصویری
@Panahian_ir
@Panahian_irPanahian-Roze- AmadeJaneAmoo.mp3
زمان:
حجم:
1.08M
🏴روضه | آمده جان عمو ...
#محرم
@Panahian_ir