eitaa logo
علیرضا پناهیان
141.1هزار دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
2.1هزار ویدیو
92 فایل
کانال رسمی نشر آثار علیرضا پناهیان صوتی (آرشیو سخنرانی‌ها) @Panahian_mp3 سایت Panahian.ir پیامگیر: @panahian_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🌀خوبی‌های درونت را با کمک «فکر و ذکر» بیدار کن! 🌀 کسی که ذهنش را رویِ «نداشته‌هایش» متمرکز کند، عقده‌ای می‌شود 💎 (ج۳) – قسمت دوم- ۲ 🔹امام‌حسن(ع) می‌فرماید: شما را به تفکرِ طولانی، مستمر و عمیق، توصیه می‌کنم؛ تفکّر، پدر و مادر هر خوبی‌ای است (مجموعه ورام/1/52) 🔹در وجود ما، خوبی‌های فراوانی هست که باید با «فکر و ذکرِ خوب» آنها را جلا بدهیم و بیدار کنیم. برای اینکه فکر و ذکرِ خوب داشته باشیم، باید قدرت کنترل ذهن پیدا کنیم. 🔹امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: مؤمن، غرق فکر است (نهج‌البلاغه/حکمت333) البته تفکّرِ خوب، نیاز به تمرین دارد؛ همان‌طوری که توجّه و ذکر، نیاز به تمرین دارد. 🔹هیچ‌کسی بی‌فکر نیست؛ ولی اگر فکر خودت را رها کنی، هرزگی می‌کند. بعضی‌ها تا فکر می‌کنند، فکرشان می‌رود سراغ حسرت‌ها، حسادت‌ها، حرص‌ها و نقشه‌هایی که نابودشان می‌کند. 🔹معمولاً انسان وقتی چیزی را نداشته باشد، خیلی بیشتر می‌خواهدش! و گاهی تا آنجا پیش می‌رود که به چیز دیگری غیر از آن، فکر نمی‌کند؛ لذا کم‌کم عقده‌ای می‌شود. کسی که زیاد به فکر نداشتنی‌های خودش باشد و ذهنش زیاد روی نداشته‌هایش متمرکز بشود، عقده‌ای می‌شود. 🔹در روایت هست: اگر چیزی از دنیا را خواستی و به آن نرسیدی، این‌طور در نظر بگیر که انگار اصلاً این خواسته، به ذهنت خطور نکرده بود؛ یعنی مسئله را در ذهن خودت حل کن (کشف‌الغمه/1/572) 👤علیرضا پناهیان 🚩حسینیه آیت‌الله حق‌شناس - ۹۷.۶.۲۲ متن کامل در: @Panahian_text @Panahian_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 پشت پرده 🏠 خونه می‌خوای؟ ❣️ همسر می‌خوای؟ 🚗 ماشین می‌خوای؟ 👌این کلیپ ویژه رو از دست ندید! @Panahian_ir
💌 خواست خدا #پیام_معنوی @Panahian_ir
👈سایت رسمی علیرضا پناهیان 📎 Panahian.ir 📌 دسترسی آسان به جدیدترین سخنرانی‌ها، کلیپ‌های صوتی و تصویری، متن بیانات و ... @Panahian_ir
Panahian-Roze-AkharinLabkhand.mp3
1.94M
🏴روضه | حسرت آخرین لبخند .. @Panahian_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 خواستگاری خدا! 📺 یکی از جذاب‌ترین برنامه‌های تلویزیونی در اروپا و آمریکا @Panahian_ir
💌 خود‌ شیفتگی #پیام_معنوی @Panahian_ir
📌 کانال های رسمی علیرضا پناهیان در "ایتا" 👈🏻 کانال اصلی @Panahian_ir 🎙کانال صوتی | صوت جدیدترین سخنرانی‌ها @Panahian_mp3 📄 کانال متن | خلاصه متن سخنرانی‌ها @Panahian_text
🔷 هر دل‌گرفتگی و هر گریه‌ای نشانۀ «احساس خوب معنوی» نیست! 🔷 بعضی از گریه‌ها به‌خاطر احساس بدبختی است، نه حسّ خوب معنوی! 💎 (۵) ⭕️ اگر زائر کربلا یک احساس متوهمانۀ معنوی داشته باشد و با تردید بگوید: «یعنی می‌شود امام‌حسین(ع) در این سفر به منِ نالایق هم نگاه کند؟!» این احساسِ خوب معنوی نیست؛ درحالی‌که می‌دانیم حتماً امام‌حسین(ع) به زائر خودش عنایت دارد. ⭕️ هر دل‌گرفتگی و هر گریه‌ای، احساس خوب معنوی نیست؛ بعضی از گریه‌ها به‌خاطر احساسِ بدبختی است. مثلاً اگر کسی متکبر باشد و یک‌جایی او را تحویل نگیرند، به او برمی‌خورَد و شاید دلش بگیرد! حالا اگر بگوید «خدایا دلم گرفته است...» این دل‌گرفتگی، بیهوده است. دل‌گرفتگیِ ما باید دلیل و منشأ درستی داشته باشد. ⭕️ کسی که حسود باشد و یک‌جایی ببیند به او توجه نکرده‌اند و به دیگری توجه کرده‌اند، دلش می‌گیرید. حالا اگر برود درِ خانۀ خدا و بگوید «خدایا دلم شکسته است» این ارزش ندارد. یا اگر کسی به‌خاطر اینکه از «غیرِخدا» می‌ترسد، دلش گرفته باشد، این دل‌گرفتگی هم ارزش ندارد. از غیرِخدا نترس؛ بعد، برو درِ خانۀ خدا، خائفانه بلرز؛ آن‌‌وقت این احساس، قشنگ است. ⭕️احساس ترسِ از خدا هم باید منشأ درستی داشته باشد؛ مثلاً امیرالمؤمنین(ع) مردی را دید که رنگ از رخسارش پریده بود، فرمود: چه شده؟ گفت: از خوف خدا، این‌گونه شده‌ام! حضرت فرمود: چرا از خدا می‌ترسی؟! خدا که ظلم نمی‌کند و بی‌خودی کسی را نمی‌زند! گناه نکن و نترس؛ مگر آنكه از بدعاقبتى بترسی که این درست است! (تفسیر منسوب به امام‌عسکری(ع)/265) 👤علیرضا پناهیان 🚩مسیر نجف‌کربلا | عمود۱۱۲۰ - ۹۷.۸.۷ متن کامل: panahian.ir/post/5134 👈🏻 برای بهره‌برداری بهتر از اربعین، باید از یک‌سال قبل، تفکر و برنامه‌ریزی کرد @Panahian_ir
💌 برای رسیدن به دنیای آباد و آزاد #پیام_معنوی @Panahian_ir
🌀با «کنترل ذهن» می‌توان علاقه‌ها را تغییر داد 🌀به علاقۀ بد فکر نکن؛ ضعیف می‌شود! به علاقۀ خوب فکر کن؛ قوی می‌شود! 💎 (ج۴) – قسمت اول- ۱ 🔹خیلی‌ها ناراحت می‌شوند از اینکه دین گفته است «دنبال علاقه‌های بد نروید» چون قدرت مخالفت با علاقه‌های خود را ندارند. خیلی‌ها ناراحت می‌شوند از اینکه دین دستور داده است «کارهای خوب انجام بدهید» چون به این کارها علاقه ندارند. 🔹اما حرف دین مهم‌تر از این است که بگوید «دنبال علاقه‌های بد نرو! یا علی‌رغم نداشتنِ علاقه‌های خوب، کارهای خوب را انجام بده!» دین می‌گوید: «علاقه‌هایت را تغییر بده!» یعنی علاقه‌های بد را تضعیف و علاقه‌های خوب را تقویت کن. 🔹به انسان برخلاف حیوان «قدرت تغییر علاقه‌ها» داده شده است. اگر کسی بتواند علاقه‌هایش را تغییر بدهد، می‌تواند به آخرت علاقه‌مند شود، از دنیا دل ببُرد و علاقه‌های بد (مثل حسادت و تکبّر و...) را در وجودش از بین ببرد. 🔹دو راه عمده برای تغییر علاقه‌ها وجود دارد: 1. «عمل و رفتار» (خصوصاً عملِ مداوم)، 2. «کنترل ذهن»: آدم به هر موضوعی بیاندیشد و توجّه کند، علاقۀ آن را در خودش تقویت کرده است و به هر موضوعی توجه و فکر نکند، علاقۀ آن را تضعیف کرده است. 🔹به علاقۀ بد فکر نکن؛ ضعیف می‌شود! به علاقۀ خوب فکر کن؛ قوی می‌شود! علی(ع) می‌فرماید: کسی که زیاد به لذّت‌ها فکر کند، مغلوبِ آنها می‌شود (غررالحکم/8564) خیلی‌ها این هنر را نیاموخته‌اند که «به بعضی چیزها نباید فکر کرد!» 👤علیرضا پناهیان 🚩حسینیه آیت‌الله حق‌شناس - ۹۷.۶.۲۳ متن کامل در: @Panahian_text @Panahian_ir
Panahian-Clip-KoodakZibayeDaroon-64k.mp3
2.25M
🎵مراقب کودک زیبای درونت باش! 🔻بیایید کودکی خودمان را حفظ کنیم .. @Panahian_ir
🔰چگونه باید از ۹دی قدردانی کنیم؟ 🔻۹دی پایانی بر دوقطبی کردن ناصحیح جامعه بود! 🔻هیچ‌وقت دسته‌بندی و ، دسته‌بندی صادقانه‌ای نبوده است. ⚠️برای جلوگیری از تکرار فتنۀ۸۸ از اول نباید جامعه را دوقطبی کرد! 🔻اختلاف‌نظر خوب است ولی دوقطبی کردن جامعه و به جان هم انداختن این دو قطب، غلط است 👈🏻 قدردانی از ۹دی این است که ما دیگر اجازه ندهیم دوقطبی‌های ناصحیح در جامعه پدید بیاید. 👌 اگر کسی به شما گفت: «شما حزب‌الهی هستید و ما غیر از شما هستیم» شما نپذیرید و به او ثابت کنید که او در تصور خودش دربارۀ این تفاوت دارد اشتباه می‌کند. به او ثابت کنید که هم او دارای برخی از ویژگی‌های حزب‌اللهی است و هم شما در خیلی از ویژگی‌ها ضعف دارید. مگر حزب‌الهی کیست؟! چرا باید یک تصور باطلی دربارۀ حزب‌الهی پیدا کند و بعد هم یک تصور باطلی دربارۀ اختلاف نظر پیدا کند؟ باید این سوء تفاهم‌ها را برطرف کنیم. بنده معتقدم که حتی برای بسیاری از ضدانقلاب‌ها هم سوء تفاهم ایجاد کرده‌اند. 🔻۹دی پایانی بر دوقطبی کردن ناصحیح جامعه بود و قدردانی از ۹دی این است که ما دیگر اجازه ندهیم دوقطبی‌های ناصحیح در جامعه پدید بیاید. 👤علیرضا پناهیان 👈🏻 صوت و متن کامل: Panahian.ir/post/1735 @Panahian_ir
💌 بدتر از کفر #پیام_معنوی @Panahian_ir
🌀اگر صرفاً دنبال تأمینِ علاقه‌هایت باشی، ضعیف می‌شوی 🌀کسی که بتواند علاقه‌هایش را تغییر دهد، قدرتمند می‌شود 💎 (ج۴) – قسمت اول- ۲ 🔹انسان این توانایی را دارد که علاقه‌های خود را تغییر دهد. اگر کسی از همان سنین کودکی، یاد بگیرد که علاقه‌هایش را تغییر دهد (علاقه‌های بد را تضعیف و علاقه‌های خوب را تقویت کند) قدرتمند و سعادتمند خواهد شد. 🔹دین به انسان می‌گوید: «علاقه‌هایت را تغییر بده و آنها را مدیریت کن!» اما فرهنگ غرب می‌گوید: صرفاً دنبال تأمین علاقه‌هایت باش! (آن‌هم علاقه‌های سطحی و دمِ دستی) 🔹کسی که صرفاً دنبال تأمین علاقه‌هایش باشد، ضعیف می‌شود؛ امّا کسی که دنبال تغییر علاقه‌هایش باشد، قوی می‌شود. همان‌طور که اگر کسی ورزش کند، بدنش قوی می‌شود؛ کسی که علاقه‌هایش را تغییرِ دهد، روحش قوی می‌شود. 🔹کنترل ذهن، یک راه مهم برای تغییر علاقه‌هاست؛ آدم به هر علاقه‌‌ای بیاندیشد و به آن توجّه کند، آن علاقه در وجودش قوی می‌شود؛ کمااینکه وقتی نور خورشید بر روی گیاه، بتابد؛ آن گیاه رشد می‌کند و قوی می‌شود. 👤علیرضا پناهیان 🚩حسینیه آیت‌الله حق‌شناس - ۹۷.۶.۲۳ متن کامل در: @Panahian_text @Panahian_ir
Panahian-ForsatiKeMardhaNabayadAzDastBedahand-64k.mp3
2.45M
🎵فرصتی که مردها نباید از دست بدهند! ➕راهکاری کلیدی برای تربیت دخترانی باوقار و محجبه @Panahian_ir
💌 باعظمت‌ترین تغییر عالم #پیام_معنوی @Panahian_ir
📌دوقطبیِ کاذب سیاسی، موجب انتخاب افراد ضعیف و سودجو می‌شود 📌خفقان و دیکتاتوری سیاسی، نتیجۀ دوقطبی‌های غیرواقعی است! 👈🏻 ۹دی 🔻قشر گسترده‌ای از مردم هستند که در این انقلاب، دچار سوءتفاهم شده‌اند و ما همیشه به‌واسطۀ این سوءتفاهم، داریم هزینه می‌دهیم؛ هم مردم در انتخابات، بازی می‌خورند و همه ضرر می‌کنند، هم در مواردی مثل فتنۀ 88 بعضی‌ها از این سوء‌تفاهم به‌شدت سوءاستفاده می‌کنند. 🔰دوقطبیِ «اصلاح‌طلب و اصولگرا» یک سوءتفاهم و یک دوقطبی کاذب است. این جناح‌بندی‌ها و دوقطبی‌های دروغین در جامعه، اجازه نمی‌دهد اوضاع ما بهتر بشود. کمااینکه اگر دانشجوها بخواهند اساتید خود را بر اساس همین دیدگاه جناحی انتخاب کنند؛ طبیعتاً «علم» ضربه می‌‌خورَد. در زمینه‌های دیگر هم اگر بخواهیم جناحی برخورد کنیم، قطعاً ضربه خواهیم خورد. 🔻دوقطبیِ سیاسی کاذب، موجب می‌شود در انتخابات‌ها، افراد ضعیف اما زرنگ و سودجو انتخاب شوند. چون طرفداران این گروه می‌گویند: «اگر به اینها رأی ندهیم، جناح مقابل رأی می‌آورد! لذا هرچند شایسته نیستند به اینها رای می‌دهیم!» طرفداران آن گروه هم، همین را می‌گویند. لذا افراد غیرشایسته و ضعیف، بر سر کار می‌آیند. 🔰البته اختلاف‌نظر و تفاوتِ جریان‌های سیاسی در کشور لازم است و موجب رشد ما خواهد شد، اما وقتی دوقطبی‌سازی بشود، اختلاف‌نظرها دچار خفقان سیاسی می‌شود و به‌خوبی بروز پیدا نمی‌کند. چون اگر کسی در یک جناح سیاسی، بخواهد برخی از نظرات جناح مقابل را تأیید کند، به‌شدت مورد هجمه قرار می‌گیرد که «چرا جناح مقابل را تقویت می‌کنی؟!» 🔻خفقان سیاسی و دیکتاتوری سیاسی، نتیجۀ جناح‌بندی‌ها و دوقطبی‌های غیرواقعی است. این دیکتاتوری سیاسی، الان در اروپا دارد تجربه می‌شود. الان در فرانسه، این یک موضوع جدّی است؛ مردم دنبال نجات از این دوقطبی‌هایی هستند که سرشاخه‌های هر دوقطب در دست صهیونیست‌هاست! 🔰جناح‌بندیِ سیاسیِ کاذب که مانع شایسته‌سالاری است، بدتر از دیکتاتوری است. علامه طباطبایی(ره) می‌فرمود: دموکراسی از دیکتاتوری بدتر است (ترجمه الميزان/4/194) امروز همین نوع دموکراسی است که دارد این‌همه در جهان، جنایت می‌کند. 👤علیرضا پناهیان 🚩دانشگاه تهران- ۹۷.۱۰.۹ 👈🏻متن کامل: @Panahian_text @Panahian_ir
💌 تنها راه تحمل رنج‌های دنیا #پیام_معنوی @Panahian_ir
📌دوقطبیِ اصیل در جامعۀ ما، دوقطبیِ «تعقل و توهم» است 📌دوقطبیِ «اصلاح‌طلب-اصولگرا» غیرواقعی است و اصالت ندارد! 💎 ۹دی 🔰آیا این جناح‌بندیِ موجود در جامعۀ ما حقیقی است؟! دوقطبیِ «اصلاح‌طلبی و اصولگرایی» یک سوء‌تفاهم است، این دوئیّت، اصالت ندارد! دشمنان ما هم در داغ‌کردن دعوای اصلاح‌طلبی و اصول‌گرایی نقش داشته‌اند! 🔻دوقطبیِ اصیل و حقیقی، دوقطبیِ «توهّم و تعقّل» است. دو قطبیِ اصیل، غرب‌گرایی و مقامت است؛ غرب‌گرایی که ناشی از توهم است و مقاومت و استقلال‌طلبی که ناشی از تعقل است. 🔰دعوای انقلابی و غیرانقلابی، دعوای تعقل و توهم است؛ از همان روز اول انقلاب، همین‌طور بود! مثلاً اختلاف بنی‌صدر با انقلابی‌ها به‌خاطر توهمِ او بود که در ابتدای جنگ، می‌گفت: «زمین می‌دهیم، زمان می‌گیریم!» 🔻برخی می‌گویند «انقلابی‌ها واقع‌بین نیستند و صرفاً دنبال ارزش‌ها هستند!» درحالی‌که انقلاب، نتیجۀ واقع‌بینی بود و اهداف انقلاب هم واقع‌بینانه است. اما بحث بر سرِ «نوع واقع‌بینی» است. کمااینکه در موضوع برجام، اختلاف نظر سرِ این بود که «اعتماد به دشمن، واقع‌بینانه نیست!» و برخی گفتند «واقع‌بینانه است» اما بعد معلوم شد که این یک توهم بود. 🔰حقیقت دین چیزی جز منفعت‌طلبی نیست و حقیقت انقلاب هم چیزی جز برخورد عقلانی با منافع بشری نیست. شما یک نمونه بیاورید که امام(ره) غیرعقلانی یا به تعبیر بعضی‌ها، صرفاً «ارزشی» برخورد کرده باشد و خلاف واقع‌بینی عمل کرده باشد! نه‌فقط امام(ره) بلکه در تاریخ معصومین هم چنین نمونه‌ای پیدا نمی‌کنید! 👤علیرضا پناهیان 🚩دانشگاه تهران- ۹۷.۱۰.۹ 👈🏻متن کامل: @Panahian_text @Panahian_ir
Panahian-Clip-ManBacheMazhafiyamTavilamBghirid.mp3
1.77M
🎵من بچه مذهبی‌ام؛ تحویلم بگیرید! 🔻برخورد پیامبر(ص) با جوان‌های با ایمانی که "حرفه" بلد نبودند 👈🏻 قابل توجه بچه مذهبی‌ها! @Panahian_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 پاسخ به یک سوال کلیدی: 👈🏻 اول درونم را اصلاح کنم تا رفتارم درست بشه؟ یا اول رفتارم را اصلاح کنم تا درونم درست بشه؟ ⚠️ نکته ای که صهیونیست‌ها خوب فهمیدند! @Panahian_ir
💌 میز کارت را مرتب کن #پیام_معنوی @Panahian_ir
🌀اگر قدرت کنترل ذهن داشته باشی، به چیزهای بی‌ارزش توجه نمی‌کنی 🌀علی(ع): ذهنت را به امور بی‌ارزش متوجه نکن، تا ارزش تو زیاد شود 💎 (ج۴) – قسمت دوم- ۱ 🔹معمولاً آدم‌ها این‌گونه‌اند که اگر برای یک لحظه بتوانند به یک موضوعِ خوب، توجّه کنند، خیلی زود حواسشان پرت می‌شود و توجهشان به سمت دیگری می‌رود؛ یعنی زورشان نمی‌رسد توجهِ خود را سرِ آن موضوع، نگه دارند. اما کنترل ذهن، این قدرت را به آدم می‌دهد که مدّتی بتواند به یک موضوعِ خوب، عمیقاً توجّه کند. 🔹اگر قدرت کنترل ذهن داشته باشی، به چیزهای بی‌ارزش توجه نمی‌کنی. امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: ذهن‌تان را به امور پَست و بی‌ارزش متوجه نکنید، تا قیمت و ارزش خودتان را زیاد کنید (تحف‌العقول/۲۲۴) 🔹خیلی‌ها پای سریال‌ها و فیلم‌های مختلف می‌نشینند، ولی اگر بپرسید که «این فیلم چه اثری بر شما دارد؟ این چیزی که وارد ذهنت می‌شود، می‌خواهد با تو چه‌کار کند؟» می‌گویند «نمی‌دانم!» 🔹قرآن می‌فرماید: آدم باید به غذای خودش نگاه کند «فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلى طَعامِهِ» (عبس/۲۴) این دقت، صرفاً مربوط به غذای جسم نیست، بلکه انسان به هرچیزی که می‌خواهد بشنود و ببیند و هرچیزی که ذهن او را تحت تأثیر قرار می‌دهد، باید دقت کند تا از آن، اثر منفی نپذیرد. 👤علیرضا پناهیان 🚩حسینیه آیت‌الله حق‌شناس - ۹۷.۶.۲۳ متن کامل در: @Panahian_text @Panahian_ir