📌همراه با نظرات شما
🔻 با شنیدن این مبحث اضطراب و تردیدم کمتر شده
💬من ۶ جلسه از جلسات ( بحث گناه..)رو تا حالا خوندم همون تعداد اندک تونسته چهارچوب غلطی که قبلا داشتم که با عقل و منطق نمیتونستم باهاش کنار بیام و تو عمل واقعا مشکل داشتم رو اصلاح کنه. من بقیه مطالعاتم رو کنار گذاشتم و دارم فرمایشات استاد رو دنبال میکنم چون با پیگیری اونها نگاهم به دین و زندگی واقعا عوض شده، اعمال و رفتار و افکارم عوض شده، امیدم به خدا بیشتر و اضطرابم کمتر شده، دارم تلاش میکنم درست زندگی کنم.
به لطف خدا چند وقتیه حواسم به نماز بیشتر شده احترامم به پدر و مادرم بیشتر شده، نسبت به اطرافیان دلسوزیم بیشتر شده، شک و تردیدام کمتر شده، قبلا شک و تردید و اضطراب نابودم کرده بود. هزاران بار خداروشکر میکنم که بنده عزیزی مثل استاد دارن.
من تازگیا دارم بحث تنها مسیر رو از توی سایت مطالعه میکنم. خدا توفیق بده تا اخر بخونمش و به کار بگیرم. مطمئنم اگه این اتفاق بیافته برای همه عمر و زندگیم کافیه
کارشناسی ارشد خوندم تو رشته ریاضی، از استان اذربایجان شرقی
_________
👈🏻نظر ارسالی در مورد مبحث "گناه چیست؟ توبه چگونه است؟"
📩 شما میتوانید نظرات خود در مورد این موضوع یا هر کدام از مباحث علیرضا پناهیان را به صورت متن، صوت یا فیلم برای ما ارسال کنید.
🔻پیامگیر: @Admin_Panahian
@Panahian_ir
🔻حمایت مالی
از استمرار و توسعه فعالیتهای بیان معنوی(ناشر آثار و اندیشههای علیرضا پناهیان)
💠همراهان گرامی! حمایتهای معنوی و مالی شما سهم قابل توجهی در استمرار و توسعه فعالیتهای موسسه بیان معنوی در راستای گسترش معنویت از طریق نشر معارف دینی داشته است.
🔸بخشی از فعالیتهای موسسه:
۱. واحد پژوهش منبر ۲. واحد چندرسانهای: تولید کلیپ و عکسنوشته ۳. واحد فضای مجازی و شبکههای اجتماعی ۴. واحد بین الملل: ترجمه و انتشار به زبانهای عربی، انگلیسی، ... ۵. تالیف و تدوین کتاب
Panahian.ir/post/3700 | گزارشی از فعالیتها
🔰اگر مایل به حمایت مالی از این فعالیتها هستید میتوانید از طریق روش های زیر اقدام فرمایید:
1️⃣ واریز آنلاین از طریق درگاه اینترنتی:
http://bit.do/B313
2️⃣ کارت به کارت یا واریز به حساب:
* تمام حسابها و کارتهای زیر به نام موسسه بیان معنوی است.
📌 بانک ملت
🔸شمارۀ کارت
6104337766505869
🔸شماره حساب
5797063322
🔸شمارۀ شبا
IR34 0120 0200 0000 5797 0633 22
3️⃣ انتقال وجه منظم (ماهانه)
🔶 #حوالۀ_منظم ( مستمر، منظم) : اگر در بانک ملت حساب داشته باشید، از طریق درگاه اینترنتی بانک ملت، امکان #حواله_منظم (پرداخت خودکار ماهانه) وجود دارد. همچنین در تعداد دیگری از بانکها نیز این امکان فراهم است.
سپاس از همراهی و نیت خیرتان🌹🌹
Panahian-Clip-RahkariBarayeMoghabeleBaYekVijeghyKatanakDarEnsan-64k.mp3
1.59M
🎵راهکاری برای مقابله با یک ویژگی خطرناک در انسان
➕نکتهای درباره تربیت فرزند
#کلیپ_صوتی
@Panahian_ir
🔘 اگر انسان خودش را تحت سلطۀ نظم عالم نبیند، طغیان میکند!
🔘 توجه به «گذشت زمان» یک عنصر کلیدی در تربیت نسل جوان است
🔻 #گناه_و_توبه (ج۱۴)
🔸 ما در مسیر تربیتیمان برای بچهها باید به آنها یاد بدهیم که این جهان، جهان عمل و عکسالعمل است و نتیجۀ بینظمیِ ما در این جهان، به خود ما برمیگردد.
🔸 نظم حاکم بر عالم، واقعاً وحشتناک است و به طبعِ ما انسانها نمیخورد، لذا خیلیها سعی میکنند آن را فراموش کنند تا راحت باشند؛ چون انسان دوست دارد هرکاری دلش میخواهد انجام بدهد و هیچ نظمی بر او حاکم نباشد!
🔸 قرآن میفرماید: انسان تا خودش را مستغنی میبیند طغیان میکند! (علق/۶) پایۀ اول، برای از بینبردن حالتِ استغنای انسان، توجه به نظم حاکم بر طبیعت است!
🔸 انسان باید ضعف خودش را در مواجهه با طبیعت و نظم عالم ببیند. قبل از اینکه انسان را تسلیم خدا کنید، اول او را تسلیم طبیعت و نظم حاکم بر جهان کنید!
🔸 توجه به «حرکت بیوقفه و بیرحمانۀ زمان» بهعنوان زیرمجموعۀ نظم حاکم بر جهان-که انسان، مقهور آن است- یک عنصر کلیدی و پایهای در تربیت نسل جوان محسوب میشود.
🔸 امیرالمؤمنین(ع) وقتی میخواهد به نسل جوان، آموزش دین بدهد-در ابتدای نامۀ ۳۱ نهجالبلاغه- میفرماید: این نامه از جانب یک پدر فانی است که اقرار دارد به زمان؛ به قاهریت زمان! کسی که تسلیم روزگار است... یعنی من نتوانستم بر این روزگار سلطه پیدا کنم. روزگار هم یعنی چرخش ایام و همین طبیعت تغییرناپذیر!
👤علیرضا پناهیان
🚩مسجد امامصادق(ع)- ۹۸.۲.۲۹
👈🏻متن کامل:
📎 Panahian.ir/post/5488
@Panahian_ir
🌀امام خمینی(ره): این سنت الهی است! تجربه هم ثابت کرد!
💠 «هر چه بیشتر ما خضوع بکنیم برای ظالم، ظالم بیشتر فشار میآورد. وقتی که مهیا بشویم برای جلوگیری از ظالم، ظالم عقب مینشیند. هر چه زیادتر فشار بیاورید، او عقبتر مینشیند. یک قدم شما که عقب بنشینید، او جلو میآید. یک قدم شما جلو بروید، او عقب میرود. این سنت الهی است! و مطلبی بود که با تجربه، خودِ شما ثابت کردید که شما وقتی قدمها را برداشتید طرف اینکه طاغوت نباید باشد، رفت از بین و تمام شد؛ بساطشان را برچیدند و رفتند. و شما حالا باید این را حفظش بکنید.»
📌صحیفه امام، ج۱۰، ص۱۳۱
@Panahian_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 سخنی از امام(ره) که هیچ کس از سیاسیون باور نکرد!
#تصویری
@Panahian_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 تفاوت نگاه امام(ره)!
🔻داستان پیرزنِ کاسه به دستی که امام بارها تعریف کرد..
🔹امام: کار این پیرزن خیلی لطافت روحی میخواهد!
⚠️آخوند فاسد بدتر از شاه و ساواک
@Panahian_ir
🚨چرا نماز عید فطر را در مصلای امام خمینی(ره) باید اقامه کرد؟
🔹باز باران و باز بارش رحمت بیانتهای خدا در نماز عید فطر
🔹بازگشایی دوصد چندان ابواب رحمت خدا را بر اهل تقوا مبارک باد.
🔹برای تمام کسانی که آرزو دارند نماز عید فطر را به همین زودیها به امامت حضرت ولیعصر(ع) اقامه کنند، آرزو میکنم فردا صبح توفیق نماز در مصلی را پیدا کنند.
🔹نماز عید بهترین موقعیت برای منتظران است که صداقت خود را بر #عهد_ولایت به نمایش بگذارند و عبادت خود را به کمال برسانند.
🔹حضرت امام خمینی(ره) فرمودند: انتظار فرج، انتظار قدرت اسلام است.
🔹نماز عید فطر مصلی، مظهر اقتدار و شکوه جامعۀ اسلامی است. کم نگذاریم.
🔹از اقتدار اسلام، نور و نیرو بگیریم که مهمترین اثر عبادت قدرتمند ساختن انسان است. و از آن قدرت، نشاط و مهربانی، تواضع و بردباری، و همۀ صفات اخلاقی خوب حاصل میشود.
🔰علیرضا پناهیان
🔻شب عید فطر ۱۳۹۶
@Panahian_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 این نماز را از دست ندهید!
#تصویری
@Panahian_ir
🔻خیلیها فکر میکنند چون رحلت امام در 14 خرداد است، امام با شعر مذکور، از رفتن خود خبر داده است. نه! منظور امام این نیست!
👈🏻 پانزده خرداد؛ وثیقۀ ظهور!/ آیت الله حائری شیرازی
سالها میگذرد حادثهها میآید
انتظار فرج از نیمه خرداد کشم
🔸خیلیها فکر میکنند چون رحلت امام در 14 خرداد است، امام با شعر مذکور، از رفتن خود خبر داده است. نه! منظور امام این نیست. منظور امام، استثناء بودن جریان نیمه خرداد است. نیمه خرداد، ثمرۀ هزار و صدسال غیبت کبری است. غیبت چطور شروع شد؟ نامهای از سران شیعه برای امام یازدهم آمد که بیلان و هزینه کرد پولهایی که خدمت شما فرستادهایم را به ما بدهید! حضرت یک کلمه جواب داد: «اگر امامت امر مستمری است، چرا چنین چیزی از اجداد و پدران من درخواست نشده است؟» و ازآنپس پرده سیاهی در اتاق ایشان نصب شد و مردم حق دیدن حضرت را نداشتند و فقط صدای ایشان را میشنیدند. امام بعدی که آمد، مردم حتی صدای ایشان را نشنیدند. فقط از طریق چهار نایب در مدت هفتادسال با امام ارتباط داشتند.
🔸امام غایب شد تا چه بشود؟ غیبت ایشان برای آشکار شدن قدر و قیمت اوست. خداوند نعمتی را میگیرد که مردم قیمت این نعمت را بدانند. انسان در خوف، قیمت امنیت را میداند. در مرض، قیمت سلامت را میداند. در غیبت هم قیمت امام خود را میداند. هزار سال غیبت این اثر را داشت که مردم به قیمت امامت و قدر امامت آشنا شوند و برای نایب امام «جان بدهند».
🔸اولین هدایای خود را دادند و حکم اعدام امام، تبدیل به زندان ششماهه شد. از آن زمان، مردم مرتباً شهید دادند. شهدای پانزده خرداد شهدای راه امام زمان هستند. شهدای «وثیقهٔ ظهور» هستند. حضرت یعقوب (ع) نپذیرفت که بنیامین را در اختیار برادران قرار دهد مگر اینکه وثیقه بدهند؛ چون به آنها گفته بود «هَل آَمَنُکم عَلَیه إِلاَّ کمَا أَمِنْتُکم عَلَی أَخِیه مِنْ قَبْل» خداوند هم به ما میگوید: یازده امام دادم اما این دوازدهمی را بدون وثیقه نمیدهم. حضرت امام، پانزده خرداد را وثیقه اول میداند و تاکنون این وثیقه گذاری در صبر و بصیرت ادامه پیداکرده است و میبینید که انقلاب اسلامی در عالم، روزبهروز درخشانتر میشود؛ همانطوری که قبل از طلوع خورشید وقتی سپیده آمد، فضا مرتباً نورانیتر میشود. ما این سپیده را در نیمه خرداد میبینیم.
منبع: @haerishirazi
@Panahian_ir
🔘 همۀ بدبختیهای انسان از «کوچکیِ جهان او» شروع میشود!
🔘 وقتی جهانت بزرگ شد، گناه برایت مهم میشود؛ چون گناه علامت حقارت است
🔻 #گناه_و_توبه (ج۱۵)
🔸 تا اینجا چهار ویژگی یا مرحله برای متقاعدشدن به دینداری و ترک گناه بیان کردیم؛ از منفعتطلبی و برنامهپذیر بودن، تا اهلِ مسابقه بودن و دیدن محدودیتهای حیات دنیا. اینها مراحلی است که پایههای تکوین شخصیت یک دیندار را شکل میدهد و انسان را آمادۀ پذیرش دین میکند.
🔸 پنجمین ویژگیای که انسان برای داشتن یک شخصیت دیندار باید پیدا کند، باور معاد و آخرت است؛ این ویژگی نهتنها در باور و شناخت انسان بلکه در شخصیت او هم باید حضور پیدا کند، چون باور معاد، یک مقولۀ صرفاً شناختی نیست؛ یک مقولۀ شخصیتی است.
🔸 عمیقترین درخواست انسان، جاودانگیطلبی است که فعالتر از خداپرستی است. حس جاودانگیطلبی یعنی اینکه «من نمیخواهم نابود بشوم» پذیرش جاودانگی، فطریِ ما انسانهاست و ما نمیتوانیم بپذیریم که جاودانه نیستیم!
🔸 میل به جاودانگی، انسان را به سمت آخرتاندیشی میکشاند و کسی که معاد را باور کرد، جهانش بزرگتر خواهد شد. همۀ بدبختیهای انسان از «کوچکیِ جهان انسان» شروع میشود، همۀ خوشبختیها هم از «بزرگیِ جهان انسان» شروع میشود.
🔸 انسان وقتی جهان آخرتِ بسیار بزرگ را بپذیرد، خودش هم بزرگ میشود؛ این همان اثر شخصیتیِ باور معاد است. بعد وقتی انسان بزرگ شد «بزرگوار» میشود و وقتی انسان بزرگوار شد، دیگر بدی ندارد. هرکسی آدم بدی شد، معلوم میشود که جهانش کوچک است!
🔸 وقتی جهانِ کسی بزرگ شد، کمکم نسبت به پدیدۀ «گناه» حساس میشود و زشتیِ گناه برایش مشخص میشود؛ چون گناه علامت حقارت و کوچکی است، لذا از گناه، ننگش میآید.
👤علیرضا پناهیان
🚩مسجد امامصادق(ع)- ۹۸.۲.۳۰
👈🏻متن کامل:
📎 Panahian.ir/post/5489
@Panahian_ir
Panahian-Clip-BaadAzRamezan.mp3
1.57M
🎵بعد از ماه رمضان چه کنیم؟
👈🏻 مراقب حال خوبمون باشیم ...
#کلیپ_صوتی
@Panahian_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 یه خبری هست!
🔻 شاید به همین سادگی اتفاق بیفتد ..
#تصویری
@Panahian_ir
🔘 نقطۀ رهایی انسان از محدودیتها و رنجهای دنیا کجاست؟
🔘 انسان «راحتیِ مطلق» میخواهد؛ پس باید یکجایی باشد که این خواستهاش برآورده شود!
🔻 #گناه_و_توبه (ج۱۶)
🔸 دنیا پر از سختیها و محدودیتهایی است که در اطراف ما بهصورت یک حصار کشیده شدهاند و دارند ما را به یک سمتی سوق میدهند؛ به سمتی که «نقطۀ رهایی» است و دیگر محدودیتی وجود ندارد.
🔸 باوجودِ اینهمه محدودیتهای دنیا برای انسانی که ذاتاً رهاییطلب است، آیا جایی وجود دارد که انسان به رهایی برسد؟ بله؛ این نقطۀ رهایی وجود دارد، اما در «آخرت» است نه در دنیا!
🔸 در عالم آخرت است که انسان رها میشود و هرچه دلش خواست تحقق پیدا میکند. «فيها ما تَشْتَهيهِ الْأَنْفُس» و اِلا در این دنیا حتی وقتی به یک موفقیت یا لذتی هم برسی، بعدش سَرخوردگی و رنج هست!
🔸 امام(ره) میفرماید: چون انسان راحتیِ مطلق را میطلبد، پس باید جایی باشد که به این خواستۀ انسان پاسخ بدهد! اما راحتیِ مطلق در این دنیا يافت نمیشود و ناچار در عالم آخرت باید محقق شود. (شرحچهلحدیث/۱۸۶)
🔸 معاد یک مسئلۀ انسانی است نه یک مسئلۀ صرفاً دینی! همانطور که «مرگ» هم یک مقولۀ دینی نیست؛ یعنی اگر دین هم نباشد این مرگ برای انسانها وجود دارد!
🔸 بیایید دربارۀ عالم آخرت بیندیشیم؛ حتی بدون دین! از سرِ میل به جاودانگی و میل به راحتیِ مطلق، به آخرت بیندیشم؛ از سر میل به جهان آزادِ آزاد؛ جهانی که من در آن خسته نمیشوم.
🔸 یکی از پایههای معنویت و پذیرش دین و متقاعدشدن به ترک گناه این است که عالم آخرت را ببینیم و مشتاق آنجا بشویم. میدانید گناه کِی برای انسان تلخ میشود؟ وقتی که فکر عالم آخرتِ شیرین، آدم را شاد کند! آنوقت اگر دچار گناه بشوی، خودت خیلی ناراحت میشوی و میگویی «خدایا من را از این گناه نجاتم بده؛ دارم اذیت میشوم...»
👤علیرضا پناهیان
🚩مسجد امامصادق(ع)- ۹۸.۲.۳۱
👈🏻متن کامل:
📎 Panahian.ir/post/5490
@Panahian_ir
Panahian-Clip-EngarTazeAzKarbalaOomadi.mp3
1.52M
🎵انگار تازه از کربلا اومدی!
🔻الان که دلت هواییه، وقتشه ..
#کلیپ_صوتی
@Panahian_ir
🔘 «تقوای قبل از ایمان» چگونه بهدست میآید؟
🔘 کسی که این پنج ویژگی را ندارد، شخصیتش به دین نمیخورد!
🔻 #گناه_و_توبه (ج۱۷) - ۱
🔸 در جلسات قبل، پنج ویژگی را بهعنوان مقدمۀ دینداری بیان کردیم؛ اینکه انسان اهلمنفعتطلبی، اهل برنامه و اهل مسابقه باشد، محدودیتهای دنیا را بپذیرد و جهان آخرت و معاد را باور کند.
🔸 کسی که این ویژگیها را ندارد، برای دینداری و ترک گناه آمادگی ندارد و اصلاً شخصیتش به دین نمیخورد! بهعبارتی میتوان گفت که با این ویژگیها «تقوای قبل از ایمان» بهدست میآید.
🔸 منظور از تقوای قبل از ایمان، این است که آدم اهل مراقبت و دقت باشد و عقلانی رفتار کند، چنین کسی شخصیتش برای پذیرش ایمان، آماده است.
🔸 اینکه در همان اول قرآن، میفرماید: این کتاب، متقین را هدایت میکند «ذلِكَ الْكِتابُ لا رَيْبَ فيهِ هُدىً لِلْمُتَّقينَ» شاید منظور از تقوا در اینجا، تقوای قبل از ایمان باشد. یعنی اول باید یکمقدار تقوا داشته باشی تا این کتاب، بتواند تو را هدایت کند.
🔸 کسی که جوهرِ تقوا را نداشته باشد، قرآن هدایتش نمیکند. برای چنین کسی، هرچقدر هم استدلال بیاورید و خدا را برایش ثابت کنید، نمیپذیرد و اگر هم بپذیرد، فایده ندارد.
👤علیرضا پناهیان
🚩مسجد امامصادق(ع)- ۹۸.۰۳.۰۱
👈🏻متن کامل:
📎 Panahian.ir/post/5507
@Panahian_ir
Panahian-Clip-AlanVaghteSelfiNist.mp3
2.46M
🎵الان که وقت سلفی گرفتن نیست! از فرصت استفاده کن ..
#کلیپ_صوتی
@Panahian_ir