🔸 قرآن «عملیات روانی» علیه دشمن را به ما یاد میدهد
🔸 مذمت کفار قدرتطلب در قرآن یک رفتار کاملاً سیاسی است
📌 واقعبینی و احساسات معنوی در قرآن؛ با نگاهی به تفسیر سوره محمد(ص)– ج۹
🔘 با اینکه قرآن دائماً گفتگوی سیاسی دارد، بسیاری از دینداران با سیاست میانۀ خوبی ندارند
🔘 سورۀ محمّد(ص) به ما کمک میکند بین معنویت و سیاست رابطه برقرار کنیم
🔘 کسی که عاشق خداست نمیتواند نسبت به بندگان خدا بیتفاوت باشد؛ لذا جامعهگریز و سیاستگریز نمیشود
🔘 جامعهگریزی و سیاستگریزیِ مردم باعث میشود طاغوتها مسلط شوند و مردم را غارت کنند
__
#علیرضا_پناهیان:
یکی از موضوعات اساسی که باید به آن بپردازیم، رویکرد سیاسی آیات قرآن است. با وجود اینکه قرآن دائماً گفتگوی سیاسی دارد، بسیاری از اهل دین و معنویت با سیاست میانۀ خوبی ندارند. حتماً در طول تاریخ دستهایی در کار بوده است که این نگاه غیرسیاسی نسبت به قرآن ایجاد شود. ابلیس هم در این وضعیت، بسیار مؤثر بوده است چون سعی میکند ذهن کسانی را که به سوی قرآن میآیند خراب کند.
آیات قرآن بیانیههایی دربارۀ مسائل سیاسی روز است، قصههای قرآن هم سیاسی است. آیات قرآن، جامعه را از نظر سیاسی طبقهبندی میکند و علیه طبقۀ مخالف سخن میگوید و میخواهد قدرت را از آنها بگیرد و به جبهۀ مؤمنین بدهد. آیاتی که تأثیر اجتماعی دارد و قدرت و نفوذ را جابهجا کند سیاسی است.
کفار، مانع قدرت پیغمبر(ص) و مؤمنین میشوند (صدّوا عن سبیل الله) پس عملشان سیاسی است. خداوند هم با مذمّت کفار پایگاه اجتماعی آنها را پایین میآورد، پس خدا هم کار سیاسی میکند.
ما نمیگویم عینک سیاسی به چشمتان بزنید بلکه میگوییم باید عینکها را بردارید تا ببینید که قرآن واقعاً یک کتاب سیاسی است، آنوقت ارتباطتان با سیاست بهتر میشود، برای اینکه اگر بخواهیم خدا عشق ما را به خودش بپذیرد، باید فکری برای جامعۀ بشری کنیم، نسبت به انسانها مسئول باشیم، برای آنها قدم برداریم و برای عموم بشریت دلسوزی کنیم.
خدا میفرماید: «الْخَلْقُ عِيَالِي ...» مردم خانوادۀ من هستند پس محبوبترین فرد نزد من کسی است که با آنها مهربانتر باشد و در رفع نیازهای آنها بیشتر تلاش کند.(کافی، ج2، ص199). کسی که میخواهد مردم را نجات دهد، باید وارد عرصۀ سیاست شود.
باید با سیاست ارتباط معنوی، عاشقانه و مقرّبانه به درگاه خداوند داشته باشیم. سورۀ محمّد(ص) به ما کمک میکند بین معنویت و سیاست رابطه برقرار کنیم. اگر برخورد ما با سیاست مثل برخورد رزمندهها با شهادت، همراه با حال خوش معنوی باشد، آنوقت عرصۀ سیاست جایگاه انسانهای عارف باشد. وقتی امامزمان(عج) ظهور کند، عرصۀ سیاست جای انسانهای شهادتطلب خواهد بود، در آن زمان سیاستمداران میخواهند برای مردم ثروت و رفاه تأمین کنند بدون اینکه خودشان چیزی به دست بیاورند.
اگر میخواهید عشقبازیتان با خدا عمیقتر شود، برای مظلومان جهان گریه کنید. آقای بهجت دربارۀ دعا کردن برای مظلومین و مستضعفین جملات عجیبی دارد، مثلاً میفرماید: «اگر بیتفاوت باشیم و برای رفع گرفتاریها و بلاهایی که اهل ایمان بدان مبتلا هستند دعا نکنیم، آن بلاها به ما هم نزدیک خواهد بود...» (در محضر بهجت، ج۱، ص۹۷)
جامعهگریزی و سیاستگریزی ناشی از ضعفها، مشکلات و بیماریهای روانی است. انسان در مسیر رشد، اول در میان خانواده، بعد در گروه دوستان و سپس در جامعه حضور پیدا میکند، در نهایت انسان باید به جهان بیندیشد و متناسب با جهان عمل کند.
تا وقتی که مردم در حد رابطه با خانواده و دوستان، متوقف بشوند و جامعهگریز و سیاستگریز باشند، قدرت پیدا نمیکنند و طبیعتاً طواغیت بر آنها مسلط میشوند و آنها را غارت میکنند. چون «قدرت» دزدان زیادی دارد که اگر عموم مردم با مسئولیتپذیریِ خودشان در جامعه، قدرتمند نشوند، دزدان قدرت بر آنها سلطه پیدا میکنند.
قرآن علیه کفار عملیات روانی دارد و به ما یاد میدهد شما هم در عملیات روانی فعال باشید، خداوند میخواهد با عملیات روانی روحیۀ کافرها را تضعیف و روحیۀ مؤمنان را تقویت کند و مقاومت کفار را در مقابل مؤمنین در هم بشکند.
یکی از نیازهای مبرم جامعه و جوانهای ما احساس قدرت، افتخار و عزّت است. وقتی قرآن میفرماید دشمن تو هیچ غلطی نمیتواند کند، به ما عزّت و شجاعت میدهد. اگر کسی بگوید دشمن ما را شهید میکند، قرآن میفرماید او کاری نمیتواند کند، مرگ تو کار عزرائیل(ع) است که مأمور خدا است.
🚩 فاطمیه تهران-ماه رمضان۱۴۰۲
👈🏻 متن کامل:
panahian.ir/post/7897
💠 کانال حجت الاسلام پناهیان
🆔 @panahiian
🔸 حقیقتجویی هنر نیست؛ هنر این است که در اثر حقیقتجویی به آرامش برسیم و این یعنی ایمان
🔸 زندگیکردن با ترس و تردید، یک بیماری فراگیر و از علائم کفر است
📌 واقعبینی و احساسات معنوی در قرآن؛ با نگاهی به تفسیر سوره محمد(ص)– ج۱۰
🔘 کفر باعث ناآرامی و نگرانی است؛ فقط یکچیز به انسان اطمینان و آرامش میدهد و آن ارتباط با خداست
🔘 مؤمن یعنی کسی که در اثر واقعبینی و حقیقتجویی به امنیت، اطمینان و آرامش رسیده است
🔘 اگر در جستجوی فهم حقایق نباشیم به کفر نزدیک هستیم
🔘 کسی که روحیۀ جستجوگر برای فهم حقایق ندارد در لحظههای حساس نمیتواند راه خود را پیدا کند
🔘 هر حادثهای پیش آمد آن را خیر بدانیم و مطمئن باشیم که خدا برای ما بد نمیخواهد؛ این ایمان است
_____
#علیرضا_پناهیان:
وقتی خداوند کافران را شماتت میکند و بدیهای آنها را میگوید، مؤمنان از کفر فاصله میگیرند و اتّصالشان را به خدا بیشتر میکنند. مثلاً قرآن میفرماید «خدا کافران را عذاب میکند، چون آنها دنبال حقیقت نیستند»، آنوقت مؤمن شروع به گریه میکند و میگوید: «من میخواهم بیشتر دنبال حقیقت باشم تا مبادا یک ذره از کتمان حقیقت در من باشد!» وقتی خدا از عذاب کافران در قرآن میگوید، باید از خدا تمنّا کنیم ذرّات کفر را در وجود ما از بین ببرد.
یکی از معانی اصلی کفر، کتمان حقیقت است. اگر در جستجوی فهم حقایق نباشیم به کفر نزدیک هستیم. کسی که روحیۀ جستجوگر برای فهم حقایق ندارد، در لحظههای حساس نمیتواند راه خود را پیدا کند و تکلیفش را تشخیص دهد.
اثر دیگر کفر که باید از آن فاصله بگیریم نداشتنِ اطمینان و آرامش و دچار بودن به شک، اضطراب و ترس است. حقیقتجویی کار مهمی نیست بلکه رسیدن به اثر حقیقتجویی اهمیت دارد. همین که انسان چشمش را باز کند حقیقت را میبیند و انسان فطرتاً حقیقتجو و حقطلب آفریده شده است لذا حقطلبی و واقعیتبینی هنر و امتیاز ویژهای برای انسان محسوب نمیشود. هنر این است که در اثر حقیقتجویی به آرامش برسیم. مؤمن یعنی کسی که در اثر واقعبینی و حقیقتجویی به نقطۀ امنیت، اطمینان و آرامش رسیده است.
کفر باعث ناآرامی و نگرانی است و فقط خداست که میتواند دل انسان را آرام کند (أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوب؛ رعد،28). بعضیها میگویند همه ناآرام و نگران هستند، اصلاً باید بر همین اساس، سر کار رفت و زندگی کرد. گاهی پدرها و مادرها همین نگرانیها را عامل تربیت فرزندشان قرار میدهند، مثلاً میگویند برای اینکه فقیر نشوی، درس بخوان...
وقتی یک بیماری فراگیر شد، کسی باور نمیکند که آن حالت بد باشد، چون همه آن حالت را دارند. یک وضعیتی که معمولاً همه دارند با تردید و شک زندگی کردن است که اصلاً کسی به آن توجه نمیکند، درحالیکه یک بیماری و از علائم کفر است. نباید چنین حالتی در انسان باشد.
فقط یک چیز در عالم به انسان یقین و اطمینان میدهد، آن هم خدا و ارتباط با خداست؛ همان چیزی که ما آن را به اسم ایمان میشناسیم. اگر از ایمان خارج شویم با تردید زندگی خواهیم کرد.
یکی از مراحل عدمایمان، داشتنِ هر نوع نگرانی است. چرا دوست داشتن دنیا بد است؟ چون از دست دادنش انسان را نگران میکند. اگر فقر نزدیک است آدم را به کفر برساند (كَادَ الْفَقْرُ أَنْ يَكُونَ كُفْرا؛ کافی، ج1، ص307) علتش این است که فقر میتواند انسان را نگران کند. نباید نگران باشیم؛ نگرانی بوی کفر میدهد و میتواند آدم را به کفر برساند.
خداوند به حضرت داوود(ع) وحی کرد زنی به نان خَلاده همنشین تو در بهشت است. حضرت داوود(ع) از حالات روحی او پرسید. خلاده گفت: هر دردی و زیانی و حاجتی برای من اتفاق بیفتد صبر میکنم و از خدا نمیخواهم آن را به سلامتی و گشایش تغییر دهد و خدا را بر آنها شکر میکنم. (قصصالانبیاء، راوندی، ص205) در واقع ویژگی خلاده این بود که هر حادثهای را خیر میدانست و مطمئن بود که خدا برای او بد نمیخواهد؛ این ایمان است. اگر از این حالت فاصله داشته باشیم به کفر نزدیک هستیم.
🚩 فاطمیۀ تهران-ماه رمضان۱۴۰۲
👈🏻 متن کامل:
panahian.ir/post/7902
💠 کانال حجت الاسلام پناهیان
🆔 @panahiian
📌 علیرضا پناهیان در نشست ملی سفیران گفتمان محرم ۱۴۰۲:
🔻اخلاق بدون زندگیجمعی آب در هاونگ کوبیدن است، چرا که زندگی جمعی محل آبدیده شدن انسان است.
_____
#علیرضا_پناهیان:
زندگی جمعی محل آبدیده شدن انسان است و مردم باید برای حل مسائل دور هم جمع و با هم متحد شوند.
در روایت معصومین آمده است «َالْعَالِمُ بِزَمَانِهِ لَا تَهْجُمُ عَلَیْهِ اللَّوَابِس» با نگاه به این روایت باید گفت آنچه در دین سبب انحراف میشود احکام دانی بدون زمانشناسی است.
زمانشناسی به ما مختصات مهم و امتحانات جامعه و مراحل قبل و بعد از آن را به همراه وضعیت درونی و بیرونی آن میآموزد. برای این که اهمیت زمان را بشناسید و بدانید چه موضوعی در اولوایت است؛ باید به گفتگو بپردازید.
ما در یک نظام جهانی نوین هستیم و باید اندیشه مردم شهر و روستای محل و مکان تبلیغی خود را به سمت جهانی شدن سوق دهیم.
احسان، بخشش، تواضع و... پیچ و مهره زندگی جمعی است. اخلاق بدون زندگی جمعی آب در هاونگ کوبیدن است چراکه زندگی جمعی محل آب دیده شدن انسان است.
چرا جلوی حکومت حضرت علی(ع) را گرفتند؟ چون میخواست همان زندگی مواساتی زمان پیامبر(ص) را ادامه دهد. هنر پیامبر(ص) در زمان خودش زندگی مواساتی بود. پیامبر(ص) زهد فردی ایجاد نکرد، زهد جمعی ایجاد کرد، اما سامری به دنبال زهد فردی بود. دعواهای اعتقادی هم سر همین زندگی مواساتی بود.
اگر امام حسین(ع) به خاطر زندگی جمعی به شهادت رسیده باشد، ما الان امام حسین(ع) را داریم، اما زندگی دسته جمعی را نداریم. یعنی به نوعی از کنار بدن امام حسین(ع) و بچههای او رد شدهایم. این زندگی جمعی ثمره خون حسین(ع) است.
چه معجزهای دارد امام حسین(ع) که همه را در جهان جمع میکند. این ارتباطات جمعی جز با محبت امام حسین(ع) به دست نمییاید.
مردم یکی از رکنهای اصلی این راهحل هستند. مردم باید برای حل مسائل جمع شوند و با هم متحد شوند.
🚩 مسجد جمکران، مرکز فرهنگی قرارگاه منتظران، ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
💠 کانال حجت الاسلام پناهیان
🆔 @panahiian
6.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🛑چرا #غدیر غذا ندادی؟
.
#حتمااینکلیپروببینید👌
💥از صدتا #سخنرانے
اثرش بیشتره
.
#پناهیان
💠 کانال حجت الاسلام پناهیان
🆔 @panahiian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ «خدایا میشه پرونده های گنهکار های امت من رو یواشکی باز کنی آبروشون نره...»😭😭
🎤استاد پناهیان
💠 کانال حجت الاسلام پناهیان
🆔 @panahiian
22.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔵راز عبور از رنج های زندگی و رسیدن به لذات بندگی است.
🎤 استاد #پناهیان..
💠 کانال حجت الاسلام پناهیان
🆔 @panahiian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⬅️ اینجوری از خدا چیزی بخواه...
🎤حجت الاسلام والمسلمین پناهیان
💠 کانال حجت الاسلام پناهیان
🆔 @panahiian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نماز_اول_وقت
🔵آثار ویژه ی نماز اول وقت🔵
🎤استاد پناهیان
💠 کانال حجت الاسلام پناهیان
🆔 @panahiian
10.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اینکه میگوییم؛
⬅️بیشک ظهور بسیار نزدیک است؛
بر اساس نشانههایی است که
تحقق پیدا کردهاند...❗️
🎤استاد پناهیان
💠 کانال حجت الاسلام پناهیان
🆔 @panahiian
📌 علیرضا پناهیان در نشست ملی سفیران گفتمان محرم ۱۴۰۲:
🔻اخلاق بدون زندگی جمعی آب در هاونگ کوبیدن است، چرا که زندگی جمعی محل آبدیده شدن انسان است.
◽️ادامۀ متن را در @panahian_text ببینید
🚩 مسجد جمکران، مرکز فرهنگی قرارگاه منتظران، ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
💠 کانال حجت الاسلام پناهیان
🆔 @panahiian
📌اطلاعیه | پویش همدلی به سبک قربانی ویژه عید قربان
🌱 قربانی به نیّت فرج و سلامتی امام زمان(عج) و دفع بلا از جمیع مسلمین
🤲 رسول خدا(ص): همانا خداوند این عيد قربان [و قربانی در آن] را قرار داد تا مستمندانتان از گوشت سير شوند؛ پس [از گوشت قربانى] به ايشان بخورانيد.
(من لا یحضرهالفقیه، ج۲، ص۲۰۰)
🔸 با توجه به استحباب مؤکد و ثواب و برکات ذکر شده در روایات دربارۀ فضیلت قربانی در روز عید قربان:
🔸 پیشنهاد ما به شما عزیزان این است که اگر امکان انجام قربانی را دارید، گوشت قربانی را بدست خودتان بین نیازمندانی که میشناسید توزیع کنید؛ زیرا ثواب، فایده و برکتش بیشتر است.
🔹 در عین حال، بنا به درخواست شما عزیزانی که خودتان امکان قربانی و توزیع بین فقرا را ندارید، این امکان فراهم شده تا با مشارکت در این پویش و با واریز مبلغ دلخواه، شما نیز از ثواب و برکات قربانی در عید قربان بهرهمند شوید، انشاءالله
🔹با مبالغ واریزی شما عزیزان، در روز عید قربانی انجام میشود و گوشت آن به نیابت از شما، به دست نیازمندان واقعی خواهد رسید، انشاءالله
🐑 هزینۀ یک قربانی کامل بین ۶ تا ۷ میلیون تومان میباشد، اما شما میتوانید با هر توان مالی و به هر اندازه که مایلید، مشارکت نمایید.
🔻مهلت واریز: تا ظهر روز عید قربان
👈🏻 مشارکت در پویش همدلی به سبک قربانی
ویژۀ عید قربان
🔘 شمارۀ کارت بانک ملت به نام
🔻 «بنیاد خیریه حضرت زهرا»
📎 6104337302241417
💠 کانال حجت الاسلام پناهیان
🆔 @panahiian
7.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 راز یک بعد از ظهر
🔻حال و هوای یک دعای عرفه
کیفیت بهتر + متن:
panahian.ir/post/4963
#تصویری
💠 کانال حجت الاسلام پناهیان
🆔 @panahiian