eitaa logo
پندهای سعادت
2.4هزار دنبال‌کننده
350 عکس
75 ویدیو
38 فایل
🔰در محضر حضرت استاد شب زنده دار«دام ظله» 👤 ارتباط : @hadiszekr 🌐 تارنما: Www.Feghahat.ir کانال دروس حضرت استاد: https://eitaa.com/feghahat_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ فرمایشات حضرت استاد شب زنده‌دار درباره ویژگی و اهمیت ماه رجب در نیل به سعادت و کمال 🟢 حضرت آیت الله شب زنده‌دار در ابتدای دو درس خارج فقه و الشخص الاعتباری (1401/11/3) فرمودند: حلول ماه مبارک رجب المرجب - که هم ذاتا، مشحون از برکات و الطاف الهیه است و هم به واسطه وقایع مهمه‌ای که در این ماه شریف به وقوع پیوسته است - را تبریک عرض می‌کنیم و هم‌چنین روز ولادت با سعادت مولای‌مان امام محمد بن علیٍ الباقر(صلوات الله علیهما) را خدمت حضرت بقیة الله الأعظم(ارواحنا فداه) و حضرت فاطمه معصومه(علیها السلام) و همه شعیان و موالیان آن بزرگواران و همه شما گرامیان تبریک عرض می‌کنیم. ان شاءالله به توفیق خدای متعال، همه ما با بهره‌برداری مناسب و سزاوار از فرصت استثنائی این ماه شریف که به بندگانش عنایت فرموده استفاده کنیم. 🟢 ویژگی ادعیه ماه رجب ماه رجب، ماه استغفار و ماه مناجات با خدای متعال است. ادعیه بسیار پر مغزی که در این ماه شریف وارد شده واقعاً کنوزی از معارف بلند الهی است که با تدبر خواندن آن‌ها، ابواب مهمی از معارف الهی را بر انسان می‌گشاید. انسان تا این روایات و ادعیه را ملاحظه نکند نمی‌داند چه راههای سعادتی و چه افقهای بلندی برای انسان قرار داده شده است. مثلا در یکی از دعاهای شریف این ماه آمده: «و نَیلُک مُتاحٌ للآملین» یعنی برای کسانی که آرزو دارند تا به تو نائل شوند و برسند در این ماه (همه چیز) آماده و مهیا است. این دعاها نشان می‌دهد که ما در این ماه آن‌قدر می‌توانیم پرواز کنیم که نیل به خدای متعال بیابیم. این دعاها و آموزه‌ها ما را از غفلت بیرون می‌آورد و نشان می‌دهد که ما خیلی قدرت پرواز داریم و خیلی قدرت ارتقاء داریم. ان شاء الله این دعاها را با تامل و تدبر بخوانیم و از برکات آنها بهره ببریم هم از جهت پاداشهایی که خدا قرار داده و هم از جهت اینکه معارف خودمان را بالا ببریم و ذهن خودمان و اهتمام خودمان را بالاتر قرار بدهیم. 🟢توصیه به عبادت و روزه‌داری صاحب کتاب المراقبات مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی(رضوان الله علیه) - که از بزرگان اهل معرفت در این اواخر هستند و کتاب المراقبات ایشان کتاب شریف و مذکِّری است و در هر ماه، مراقبات و تذکرات نسبت به آن ماه را بیان فرموده است - توصیه‌ای به اهل علم فرموده است: در این سه ماه یک مقداری از کارهای درسی خود کم کنید و یک مقدار بیشتر به عبادت بپردازید. البته مقصودش آن درس خواندنی که آنها به آن اهتمام داشتند و تمام شبانه‌روزشان را - الا اندک - مشغول کارهای تحصیلی بودند. ایشان می‌فرماید: اگرچه تحصیل علم، افضل العبادات است اما به این عباداتی که برای این سه ماه مهم قرار داده شده است (بیشتر بپردازید) چون وقتی انسان، مشغول تحصیل علم و درسهای طلبگی است گرچه علم، نور است اما حجاب نوری است؛ یعنی بالاخره انسان را از چیزهایی باز می‌دارد. مثلا وقتی درباره مساله‌ای اصولی یا فقهی فکر می‌کند و در ان قلتَ قلتُ‌ها و نقض و ابرام‌ها و چالشهایی که در آنجا وجود دارد مشغول است (از چیزهای دیگر باز مانده است) چون بشر ناقص است و مقام جمع الجمعی ندارد و لذا این را فرمود. کسانی که جوان هستند و سلامتی دارند مشغول به روزه‌داری شوند خصوصا در این فصلی که روزها کوتاه و خنک است و روزه‌داری موجب مشقت و صعوبت نیست از روزه‌داری این ماه غفلت نورزند که خیلی روزه در این ماه سفارش شده و یکی از دربهای رسیدن به سعادت ابدی است. مگر ما از چند تا ماه رجب در عمرمان می‌توانیم بهره‌مند بشویم؟!. ان شاءالله از آن بهره‌مندی کافی را ببرید و وقتی (در قیامت) ندا داده می‌شود: «این الرجبیون»؛ ان شاءالله از کسانی باشید که می‌گویند: «لبیک». 🟢توصیه به اسغفار همچنین استغفار خیلی مهم است. کسی به امام هادی(علیه السلام) نامه نوشت که یک دستور خصوصی به من بدهید. حضرت به ایشان فرمودند: «أَلزِم الاستغفار» یعنی پیوسته این حالت استغفار را داشته باش. تمسک به امیرالمومنین(علیه‌السلام) در ماه امیرالمومنین(علیه‌السلام) این ماه، ماه امیرالمومنین(علیه السلام) است و یک اختصاص ویژه‌ای به حضرت مولا امیرالمومنین(علیه السلام) دارد کما اینکه ماه بعد به حضرت رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) و ماه بعدش به حق تعالی که شهر الله است.
آیه شریفه فرموده: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ وَجَاهِدُوا فِي سَبِيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»(مائده/35) سه رکن و دستور العمل برای فلاح بیان شده است: تقوا و ابتغاء وسیله و مجاهده. درباره ابتغاء وسیله از حضرت امیرالمومنین(علیه السلام) روایت است که فرمود: «من وسیله هستم». و در روایت دیگری از امام صادق یا امام باقر(علیهماالسلام) آمده است: «نحن الوسیلة» ما وسایلیم. این ماه چون اختصاص به حضرت امیرالمومنین(علیه السلام) دارد از آن مولا خیلی می‌توان استفاده کرد و خیلی‌ها که به مقامات عالیه رسیده‌اند به واسطه عنایت ایشان است. شیخنا الاستاد مرحوم میرزا کاظم تبریزی قاروبی استخاره‌های عجیب و مهمی داشت و می‌فرمود: «من می‌توانم با استخاره خودم عالَم را مرید خودم کنم»؛ ولی وقتی افرادی نزد او استخاره می‌کردند (نهایتا) می‌فرمود: خوب است یا بد است. و بیشتر از این پرده از حقیقت برنمی‌داشت. من یک وقت به ایشان گفتم: «آقا! شما اینها را چطور از این آیات می‌فهمید؟» گفت: «30 سال من ریشم را در خانه امیرالمومنین(علیه السلام) سفید کردم و این از افاضات حضرت امیر(علیه السلام) است». بنابراین با تمسک به ائمه هدی(علیهم‌السلام) لا سیما امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) که این ماه اختصاص ویژه‌ای به آن بزرگوار دارد از فرصت این ماه بهره‌مند شویم. این تذکری بود به خودم و به شما عزیزان. 📅 1401/11/3 🆔 @pand_saadat
✳️ ذوب اراده عبد در اراده ربّ، در کمال توحیدی 🟢 حضرت استاد شب زنده دار(دام ظله) در درس خارج فقه (9/11/1401) حدیثی اخلاقی-معرفتی خواندند و به شرح مختصری درباره آن پرداختند. ایشان فرمودند: به مناسبت بحث رجالی درباره حسن بن عماره، حدیثی از ایشان در تفسیر علی بن ابراهیم قمی دیدم که از نظر تربیتی و معرفتی بسیار جالب است و دلم خواست که این حدیث را در اثناء درس، خدمت حضرات بخوانم. «وَ حَدَّثَنِي أَبِي عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عُمَارَةَ عَنِ ابْنِ سَيَّارَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(علیه‌السلام): قَالَ: لَمَّا طَرَحَ إِخْوَةُ يُوسُفَ يُوسُفَ فِي الْجُبِّ دَخَلَ عَلَيْهِ جَبْرَئِيلُ وَ هُوَ فِي الْجُبِّ؛ فَقَالَ: يَا غُلَامُ مَنْ طَرَحَكَ فِي هَذَا الْجُبِّ؟ فَقَالَ لَهُ يُوسُفُ: إِخْوَتِي لِمَنْزِلَتِي مِنْ أَبِي وَ حَسَدُونِي لِذَلِكَ فِي الْجُبِّ طَرَحُونِي. قَالَ: فَتُحِبُّ أَنْ تَخْرُجَ مِنْهَا؟». امام صادق(علیه‌السلام) فرمود: وقتی برادران یوسف، او را در چاه انداختند جبرئیل بر یوسف در چاه وارد شد و فرمود: چه کسی تو را در این چاه انداخته؟ حضرت یوسف(علیه‌السلام) فرمود: برادرانم به خاطر منزلت و جایگاهی که نزد پدرم داشتم و برای همین بر من حسادت کردند و مرا در این چاه انداختند. جبرئیل پرسید: آیا دوست داری از این چاه بیرون بروی؟ «فَقَالَ لَهُ يُوسُفُ: ذَلِكَ إِلَى إِلَهِ إِبْرَاهِيمَ وَ إِسْحَاقَ وَ يَعْقُوبَ» گفت: این با پروردگار ابراهیم و اسحاق و یعقوب وابسته است؛ یعنی من از خودم اراده‌ای ندارم، و اگر خدا می‌خواهد که این جا باشم، خب باشم. این چه مقامی است! که یوسف(علیه‌السلام) فرمود: «ذَلِكَ إِلَى إِلَهِ إِبْرَاهِيمَ وَ إِسْحَاقَ وَ يَعْقُوبَ» جبرئیل در پاسخ فرمود: «قَالَ فَإِنَّ إِلَهَ إِبْرَاهِيمَ وَ إِسْحَاقَ وَ يَعْقُوبَ يَقُولُ لَكَ» خدای اسحاق و یعقوب و ابراهیم به تو می‌فرماید: این دعا را بگو: «"اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ فَإِنَّ لَكَ الْحَمْدَ كُلَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ الْحَنَّانُ الْمَنَّانُ بَدِيعُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ ذُو الْجَلالِ وَ الْإِكْرامِ، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اجْعَلْ مِنْ أَمْرِي فَرَجاً وَ مَخْرَجاً وَ ارْزُقْنِي مِنْ حَيْثُ أَحْتَسِبُ وَ مِنْ حَيْثُ لَا أَحْتَسِبُ". فَدَعَا رَبَّهُ فَجَعَلَ اللَّهُ لَهُ مِنَ الْجُبِّ فَرَجاً وَ مِنْ كَيْدِ المَرْأَةِ مَخْرَجاً وَ آتَاهُ مُلْكَ مِصْرَ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ». نکته‌ حدیث، این بود که ببینید این رابطه بنده با خدای متعال را که اراده او ذوب در اراده حق تعالی است. یعنی هر چه خدا بخواهد؛ اگر می‌خواهد من در این چاه باشم، خب باشم و اگر می‌خواهد بیرون بیایم بیرون می‌آیم؛ من چیزی را (از نزد خود اراده و) اختیار نمی‌کنم. 🆔 @pand_saadat
✳️ اثرات تکوینی نجاست در تاریکی نفس و از بین بردن صفای معنوی 🟢 حضرت استاد شب زنده‌دار(دام ظله) در درس خارج اصول (10/11/1401) هنگام بحث درباره اینکه طهارات و نجاسات از امور واقعی تکوینی هستند به نقل حکایتی درباره اثرات تکوینی نجاسات و طهارات پرداخته و فرمودند: «یکی از بزرگان علماء نجف اشرف، مرحوم آقا شیخ محمد کاظم شیرازی(رضوان‌الله علیه) بودند که استاد ما آقا شیخ کاظم قاروبی تبریزی از شاگردان ایشان بوده و فقاهت خودش را از ایشان می‌دانست. آقا شیخ محمد کاظم شیرازی در علم و عمل، مرد بسیار جلیل‌القدری است. ایشان یک وقتی به خانواده‌اش می‌گوید: من حس می‌کنم یک نحوه کدری و تیرگی روحی برایم پیدا شده است. نکند این آب یا چیزی که مصرف می‌کنیم متنجس شده باشد؟! چون آن‌موقع‌ها آب لوله‌کشی نبود بلکه آب را از بیرون می‌آوردند و در خمره سفالی یا یک ظرف‌هایی می‌ریختند و برای یک هفته، یا چند روز نگهداری می‌کردند تا سقاها و ‌آب‌فروشها دو مرتبه آب بیاورند. ایشان به خانواده‌اش می‌گوید یک تاریکی‌ای در خودم احساس می‌کنم. آدم گاهی یک صفا و جلاء روحانی و معنوی در خودش احساس می‌کند؛ یک نورانیت و حال معنوی احساس می‌کند؛ حوصله‌ی انس با خدا را دارد، حوصله‌ی مناجات دارد. یک‌وقت هم می‌بینی نه چنین حالتی ندارد و اصلاً نمی‌تواند دل به این چیزها بدهد. فرموده بود این‌طور حس می‌کنم که در من تاریکی روحی ایجاد شد. رفتند بررسی کردند دیدند بلی؛ آن ظرف و خمره‌ای که برای آب است یک موش مثلاً در درون آن افتاده و مرده است و در آن مدتی که از آن آب استفاده می‌کردند سبب شده که آن نورانیت و صفای معنوی از بین برود؛ با این‌که (به لحاظ شرعی این آب تا آن زمانی که نمی‌دانستند متنجس شده) اصالة ‌الطهاره و استصحاب طهارت داشته و به حسَب ظواهر شرع مشکلی ندارد. حالا بعد از آن‌که فهمیدند باید طبق روایت عمار ساباطی هر چیزی که آن آب با آن ملاقات داشته را تطهیر کنند و وضوها و نمازها را هم اعاده کنند. بله! نجاست یک واقعیتی در تکوین است که با انسان ارتباط هم دارد و اگر آن را مصرف کردی در قلب شما، در آن روحیات معنوی شما اثرگذار است چون این‌ها یک امور واقعی است و شارع در حکم تشریعی خود از این امر تکوینی کشف کرده است». 🆔 @pand_saadat
✳️ خدا در هدف خلقت می‌خواهد بندگانش احسن الاعمال شوند. مهم‌ترین شاخصه‌ی «أحسن ساختنِ عمل»، اخلاص است. 🟢 فرمایشات اخلاقی حضرت استاد شب‌زنده‌دار در درس خارج اصول (1401/6/6): «خدای متعال در سه جای قرآن شریف فرموده است که هدف از خلقت شما انسان‌ها این است که ببینم کدام از شما «أَحْسَنُ عَمَلا» هستید. یکی از این آیات، در سوره مبارکه ملک است. «الَّذي خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَياةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً» (ملک/2) در دو آیه دیگر قرآن شریف نیز بر همین مسئله تأکید شده است.[1] این آیات نشان می‌دهد که آن‌چه خدای متعال از ما بندگانش و از ما انسان‌ها می‌خواهد فقط صِرف عمل کردن نیست؛ بلکه می‌خواهد که کوشش کنیم تا عمل ما، احسن الاعمال باشد. بنابراین در هر عملی که انجام می‌دهیم باید محاسبه کنیم و ببینیم این عمل اگر بخواهد احسن باشد باید چه شرائط و خصوصیاتی در آن لحاظ شود تا این‌که در مقایسه با عمل‌های دیگر، او احسن بشود. یکی از شاخصه‌های مسلَّم بر احسن العمل شدنِ هر عمل، اخلاص در آن عمل است؛ یعنی این‌که انسان واقعاً کار را برای خدای متعال انجام بدهد. هواها و هوس‌ها و اهداف دیگر منشأ آن عمل نباشد؛ البته این مقام بسیار بلندی است ولی دست‌یافتنی است و لذا به آن دعوت شده است. با یک محاسبه خیلی کوتاه و ساده هم می‌شود نفس را قانع کرد که این سرمایه‌‌های عمر، توانایی‌ها، فرصت و امثال آن را که خدای متعال به ما داده است دو جور می‌توانیم خرج کنیم. یکی این‌که آنها را برای جهان فانی، جهان گذرا، جهانی که تمام می‌شود خرج کنیم. و یکی این‌که آن را برای ابدیت‌مان، برای سعادت همیشگی، برای تقرب به خدای متعال خرج کنیم. کدام عاقل است که عقل او در این محاسبه بگوید که این سرمایه خودت را در آن شی‌ء دون صرف کن؟! الان در همین زندگی مادی و حیات بشری این جهانی ما اگر کسی اموالش را بیاید صرف کارهای بی‌فایده بکند نزد همه مذموم است و نکوهش می‌شود؛ مثلاً به جای این‌که برود منزلی تهیه کند و برای خودش خانواده‌ای تشکیل بدهد و تجارتی به راه بیندازد، برود سرمایه‌اش را خرج رفیق‌بازی کند. همه او را نکوهش می‌کنند. این یک امر واضحی است منتها این غفلت‌ها و تسویلات شیطان نمی‌گذارد که انسان درست توجه کند. بنابراین حالا ما که به درس می‌آییم، زحمت می‌کشیم، مطالعه می‌کنیم، مباحثه می‌کنیم، فکر می‌کنیم، اینها اگر رنگ خدایی داشته باشد یقرِّبنا الی الله تعالی، و آخرت ما را آباد می‌کند. و اگر معاذالله برای امور دیگر باشد غیر از خسران و از دست دادن سرمایه‌ها چیزی بر او مترتب نخواهد شد. و گاهی علاوه بر از دست دادن سرمایه، انسان را مورد غضب خدای متعال قرار می‌دهد معاذالله. پس بنابراین ان شاءالله باید همه ما تصمیم بگیریم که این‌کار را انجام بدهیم. معمولاً کسانی که طلبه می‌شوند شاید قریب به اتفاق، نیت آمدنشان به طلبگی برای خدا بوده، و اگر کسی هم به خاطر جهات دیگر آمده از الان می‌تواند کیفیت عملش را برای خدا قرار بدهد. [1]. «إِنَّا جَعَلْنا ما عَلَى الْأَرْضِ زِينَةً لَها لِنَبْلُوَهُمْ أَيُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً»(کهف/7) «وَهُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ وَكَانَ عَرْشُهُ عَلَى الْمَاءِ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً» (هود/7) 🆔 @pand_saadat
✳️ قدردانی حضرت آیت الله شب‌زنده‌دار (دام ظله) از حضور پرشور مردم در راهپیمایی 22 بهمن؛ و تقدیر از عفو عمومی اغتشاش‌گران توسط مقام معظم رهبری(حفظه الله تعالی) 🟢 حضرت آیت الله شب زنده‌دار(دام ظله) امروز 1401/11/23 در ابتدای درسهای خود فرمودند: 1️⃣ «خدای متعال را شاکریم به خاطر وفاداری و بصیرتی که به این ملت شریف عنایت فرمود چراکه با حضور با شکوه در راهپیمایی 22 بهمن، اظهار وفاداریِ به اسلام و اهل‌ّبیت(علیهم السلام) و به نظام و رهبری داشتند و این نعمت بزرگ الهی را قدر دانستند و شکرگزاری کردند و جواب محکمی به بدخواهان خارجی و داخلی دادند. بسیاری از آن‌ها - چه در شهرها چه در روستاها و همه‌ی مناطق - شرکت کردند و بسیاری هم که اگر شرکت نفرمودند در اثر محذورهایی مانند بیماری و امثال آن بوده است. این نعمت، نعمتِ بسیار بزرگی است که بحمدالله علیرغم مشکلاتی که وجود دارد و توقعات به‌‌جا و به‌حقی که مردم دارند این‌گونه پرشور شرکت کردند. کسانی که قبل از انقلاب را درک نکردند و مشکلات آن زمان را نمی‌دانند و ندیدند و‌ نچشیدند و از روزی که چشم به این دنیا باز کردند و قوه تمییز یافتند و وضعیت را خیلی متفاوت از گذشته دیدند توقعات آن‌ها قهراً بیشتر هست و علی‌رغم دسیسه‌ی خادعین و کسانی که دشمنان اسلام و ایران و مردم هستند و چپاولگر و استعمارگر و استثمارگرند و علی رغم تبلیغات سوء و مغالطه‌‌ها و دروغ‌پراکنی‌هایی که می‌کنند و ذهن‌ها را مشوش می‌گردانند در عین حال بحمدالله مردم - به خاطر آن فطرت الهی‌ای که خدای متعال داده و آن محبتی که مردم به محمد و آل(علیهم‌السلام) دارند در راه حق استقامت ورزیده‌اند؛ چون می‌بینند که اولیاء اسلام، تمام زندگی‌شان مشحون از مصائب و مشکلات از ناحیه‌ی دشمنان بوده و چند روز دیگر که مصادف با شهادت مولای‌مان حضرت موسی بن جعفر(سلام الله علیه) است در زیارت مبارکه آن وجود مبارک آمده است: «و تحمَّل الاذی فی جنبک» آزارها و اذیت‌ها را در راه تو تحمل فرمود. انسان وقتی فکر می‌کند که یک امام معصوم، یک انسان کامل این‌چنین در سیاه‌چال‌ها قرار می‌گیرد اما در راه خدای متعال همه‌ی مشکلات را تحمل می‌کند برای این‌که إعلاء کلمه‌ی حق شود، حق منتشر بشود، مدفون نشود خب این ملت نیز که پیشوای‌شان موسی بن جعفر، سید الشهداء، امیرالمؤمنین، صدیقه‌ی طاهره(علیهم‌السلام) است برای رسیدن به آن ‌آمال‌ها و آرزوها اگر چه طولانی باشد تحمل می‌کنند. باید به این ملت آفرین گفت و از خدای متعال خواست که عنایاتش را هر چه بیشتر شامل حال آن‌ها بفرماید که البته رحمت‌ها و نعمت‌های وافر بیشتری را عطا خواهد فرمود؛ چون فرموده است: «لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ»(ابراهیم/7) و این‌ حضور پرشور، نمایه‌‌هایی از شکر ملت بود در مقابل عنایت الهی و نعمت الهی.
2️⃣ هم‌چنین باید از مواضع حکیمانه‌ی رهبر معظم و عزیز انقلاب(دام ظله العالی) تشکر کرد که دل مردم را گرم فرمودند. هم به خاطر آن نشستی با دخترانِ به سن بلوغ رسیده‌اند داشتند، که آن صمیمیت و نزدیکی و مهربانی‌ها و راهنمایی‌ها، و آن توجه به آن‌ها، آنان را در راه مستقیم ان‌شاءالله قرار می‌دهد و با حجاب و با اطاعت از خدای متعال و با الگو قرار دادن حضرت صدیقه‌ی طاهره(سلام الله علیها) آشنا می‌کند. وقتی می‌بینند یک رهبر معظمی، یک فقیه بزرگی این‌چنین با آن‌‌ها می‌نشیند، با آن‌ها گرم می‌گیرد، با آن‌ها صمیمیت به خرج می‌دهد، ارائه‌ی طریق می‌‌کند باعث می‌شود که دل‌ها گرم بشود، توجه‌ها جلب بشود، و در حقیقت در مقابل این مغالطه‌ها و تبلیغات سویی که وجود دارد، واکسینه بشوند و تحت تأثیر ان شاءالله واقع نشوند. و هم‌ به خاطر این عفو قابل توجهی که نسبت به کسانی که در این اغتشاشات حضور و دست داشتند. این هم یک هدیه‌‌ای و یک عنایتی به خود آنها و هم به خانواده‌ی آن‌ها بود چون بالاخره بسیاری از پدر و مادرها و خانواده‌ها ناراحت بودند و ان شاءالله این‌ها باعث بشود که از راه حق عدول نکنند و اگر عدول کردند ان شاءالله بازگردند که خدای متعال تواب و رحیم و غفور است و می‌پذیرد. این عفو، برای نشان دادن این‌که رأفت و رحمت در اسلام وجود دارد، بود و بناء بر این نیست که تضییقی بر ملت وارد بشود. اگر هم دستگیری‌هایی وجود دارد به‌خاطر این است که این انقلاب مصون بماند، و اهدافش پایمال نشود. ان‌شاءالله این خون‌هایی که ریخته شده، این شهدای عزیز، این جانبازان عزیز، این هزینه‌‌هایی که مردم والامقام در این راه صرف کرده‌اند این‌ها هدر و از بین نرود. ان‌شاءالله امیدواریم آن‌هایی هم که در اثر تبلیغات سوء یا کج‌فهمی‌ها راه را درست تشخیص ندادند راه را پیدا کنند و در طریق حق قرار بگیرند و مسئولان محترم نیز ان‌شاءالله قدر این وفاداری مردم به نظام را بدانند و همت خودشان را به تمام معنا برای رفع مشکلات بکار بگیرند که تا آن‌جایی که ما هم اطلاع داریم بسیاری از آن‌ها همین‌طور هستند، یعنی از آن‌چه که می‌فهمند، برای این‌که رفع مشکلات فروگذار نمی‌کنند. ان‌شاءالله خدای متعال ذهن‌های آن‌ها را هم به راه‌های حق هدایت بفرماید و اهتمام آن‌ها را هم بیشتر بگرداند و به آن‌ها نیروی خاص و ویژه عنایت بفرماید تا بتوانند مشکلات را هم برطرف کنند بحول الله و قوّته. 1401/11/23 🆔 @pand_saadat
🔰"اهمیت روزه ماه مبارک شعبان" 🔸استاد شب زنده دار دام ظله: مسأله‌ی دیگری که در این ماه باید به آن اهتمام داشت، روزه‌ی این ماه است. امام صادق علیه السلام در این باره می فرمایند: «مَنْ صَامَ أَوَّلَ یوْمٍ مِنْ شَعْبَانَ وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ الْبَتَّةَ وَ مَنْ صَامَ یوْمَینِ نَظَرَ اللَّهُ إِلَیهِ فِی كُلِّ یوْمٍ وَ لَیلَةٍ فِی دَارِ الدُّنْیا وَ دَاوَمَ نَظَرَهُ إِلَیهِ فِی الْجَنَّةِ» هرکس روز اول ماه شعبان را روزه بگیرد، بهشت بر او واجب می‌شود و کسی که دو روز از این ماه را روزه بگیرد، خداوند تا زمانی که در دنیاست، هم در شب و هم در روز نظر ویژه به او می‌کند و این نظر تا زمانی که به بهشت برود، ادامه خواهد داشت. این‌ کنایه ‌از یک‌ عنایت‌ ویژه ‌است. این ‌عنایت ‌مربوط ‌به ‌دنیاست‌ چون ‌دار دنیا، دار محدودی ‌است و قابلیت‌ ما برای درک فیوضات الهی محدود است. اما در بهشت دائماً مورد عنایات ویژه است. این عنایت مربوط به کسی بود که دو روز روزه بگیرد. «وَ مَنْ صَامَ ثَلَاثَةَ أَیامٍ زَارَ اللَّهَ فِی عَرْشِهِ مِنْ جَنَّتِهِ كُلَّ یوْمٍ»[1]؛هر کس که سه روز در این ماه روزه بگیرد، خداوند را هر روز در عرش زیارت می‌کند. خدای متعال که جسم نیست، بلکه منظور آن حضرت، یک نحو اُنس، اِجتذاب و درک عظمت است که هر روز نصیب این شخص می‌شود. حیف است که نسبت به این امور بی‌اعتنا باشیم. آن هم جوانی ‌است. آدم سنش که بالا می‌رود، این نعمت‌ها و توانایی‌ها از او گرفته می‌شود و گاهی یک روز هم نمی‌تواند روزه بگیرد.اگر کسی در جوانی‌اش و آن وقتی که توانایی دارد، این کارها را کرد، وقتی که پیر ‌شد و دوست دارد، ولی توان ندارد، باز همان فضایل برای او نوشته می‌شود. خدای متعال این‌گونه ‌مهربان است و از بندگان خود دستگیری می‌کند. مطلب دیگری که باز مهم است و باید به آن توجه کنیم، این است که برخی از آنچه که در این ماه وارد شده، خفیف المؤنه است، اما بعضی‌ از آن‌ها کثیر المؤونه و مشکل است. در اینجا باید کسی که این راه را رفته و آگاه است، دستگیری و ارشاد کند. ▫️منابع: [1].من لا یحضره الفقیه، ج2، ص93. کتاب ، جلد دوم ص87-89 🔗 @pand_saadat
📚 آثار منتشر شده حضرت استاد شب زنده دار«دام ظله» 📌نام کتاب: « پندهای سعادت » جلد اول سلسله درس های اخلاق آیت الله محمد مهدی شب زنده دار«دام ظله» 🔗 @book_feghahat
📚نام کتاب: « پندهای سعادت » جلد اول سلسله درس های اخلاق آیت الله محمد مهدی شب زنده دار«دام ظله» 🔸 توضیحات: مجموعه ی حاضر، سلسله درس های اخلاق و دغدغه های حضرت آیت الله محمد مهدی شب زنده دار جهرمی است که در سال های اخیر بیان شده است. محور سخنرانی ایشان، آیات و روایات اخلاقی و بیان حکایاتی شنیدنی از سیره‌ی علمای بزرگ شیعه است که برای مشتاقان معارف الهی خواندنی خواهد بود. این مجموعه شامل چهل و سه درس است که درچهار فصل تنظیم شده و درپایان کتاب مجموعهای از کلمات قصار استاد که از متن سخنرانی های ایشان استخراج شده برای تاکید بشتر آمده است و همچنین سعی شده است که تمام مستندات فرمایش های ایشان در پاورقی صفحه ذکر شود و برخی از شخصیت هایی که استاد نام می برند و مخاطبان با آنها آشنایی کمی دارند، در پایان کتاب معرفی شده اند. 📖 تعداد صفحه: 470 🔗 @book_feghahat
🔸سفارش و تهیه کتاب: شما می توانید از طریق روشهای زیر کتب را تهیه فرمائید: 👤 هماهنگی از طریق ادمین کانال (جهت ارسال پستی): @mahmodkh1369 📮آدرس: قم ، بلوار سمیه ، خیابان شهیدین، پلاک 14، مدرسه علمیه آل یاسین علیهم السلام، زیر زمین، مرکز پژوهشی ذکر 🔗 @book_feghahat
📚 آثار منتشر شده حضرت استاد شب زنده دار«دام ظله» 📌نام کتاب: « پندهای سعادت » جلد دوم سلسله درس های اخلاق آیت الله محمد مهدی شب زنده دار«دام ظله» 🔗 @book_feghahat
📚 نام کتاب: « پندهای سعادت » جلد دوم سلسله درس های اخلاق آیت الله محمد مهدی شب زنده دار«دام ظله» 🔸 توضیحات: مجموعه حاضر سلسه درس های اخلاق استاد شب زنده دار جهرمی است که در شب‌های چهارشنبه در مؤسسه بقیة الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف در جمع مشتاقان مباحث اخلاقی بیان شده است. حضرت استاد با توجه به خوشه چینی از محضر اساتید بزرگ اخلاق و اشراف بر مباحث اخلاقی و با در نظر گرفتن مقتضیات زمان، مباحثی را طرح نموده اند که می تواند برای پیمودن طریق معرفت الهی راه گشا باشد. در پیاده سازی و تقریر مباحث، کوشش شده، شیوه و بیان ایشان حفظ شود و تلاش شده آیات و روایات، مستند و ترجمه شده به خوانندگان ارائه گردد. این کتاب در دو فصل و با موضوع «درسهایی برای تعالی و خودسازی» و «وصیت های امیرالمؤمنین (علیه السلام) به فرزند خویش» آماده شده و مجموعا دارای بیست وسه درس می‌باشد. 📖 تعداد صفحه: 261 🔗 @book_feghahat
🔰 شیعه ی واقعی درکلام امام سجاد علیه السلام 🔸حضرت استاد شب زنده دار دام ظله: روایت دیگر در این زمینه [شیعه ی واقعی]، از حضرت سجاد علیه السلام نقل شده است. «كَانَ عَلِی بْنُ الْحُسَینِ سلام الله علیهما قَاعِداً فِی بَیتِهِ إِذْ قَرَعَ قَوْمٌ عَلَیهِمُ الْبَابَ»؛ حضرت در منزل نشسته بودند، درب منزل زده شد. «فَقَالَ یا جَارِیةُ انْظُرِی مَنْ بِالْبَابِ»؛ حضرت کنیزی را که در منزل داشتند، صدا زدند که ببینند چه کسی در را می زند. «فَقَالُوا قَوْمٌ مِنْ شِیعَتِكَ فَوَثَبَ عَجْلَانَ حَتَّی كَادَ أَنْ یقَعَ»؛ پس گفتند ما گروهی از شیعیان شما هستیم. حضرت شتابان حرکت کردند که به درب منزل بروند؛ چنان که نزدیک بود به زمین بخورند. «فَلَمَّا فَتَحَ الْبَابَ وَ نَظَرَ إِلَیهِمْ رَجَعَ»؛ وقتی که حضرت در را باز کردند و نگاهشان به این افراد افتاد، برگشتند. «وَ قَالَ كَذَبُوا فَأَینَ السَّمْتُ فِی الْوُجُوهِ» حضرت فرموند: اینها دروغ می گویند که از شیعیان ما هستند. آن علامتی که باید در چهره‌شان باشد در چهره ی ایشان نبود. «أَینَ أَثَرُ الْعِبَادَةِ أَینَ سِیمَاءُ السُّجُودِ إِنَّمَا شِیعَتُنَا یعْرَفُونَ بِعِبَادَتِهِمْ وَ شَعَثِهِمْ قَدْ قَرَحَتِ الْعِبَادَةُ مِنْهُمُ الْآنَافَ»؛ آن علامت و نشانه ی عبودیت در چهره های آنان كجاست؟ شیعیان ما به عبادتشان شناخته می شوند، و به تغییر رنگ صورت، بینی های آنان در اثر سجده و اشك قرحه دار شده است. «وَ دَثَّرَتِ الْجِبَاهَ وَ الْمَسَاجِدَ خُمْصُ الْبُطُونِ ذُبُلُ الشِّفَاهِ قَدْ هَیجَتِ الْعِبَادَةُ وُجُوهَهُمْ وَ أَخْلَقَ سَهَرُ اللَّیالِی وَ قَطْعُ الْهَوَاجِرِجُثَثَهُمْ الْمُسَبِّحُونَ إِذَا سَكَتَ النَّاسُ وَ الْمُصَلُّونَ إِذَا نَامَ النَّاسُ وَ الْمَحْزُونُونَ إِذَا فَرِحَ النَّاسُ»؛ و پیشانی های آن‌ها نیز از حال و وضع اصلی خارج شده، شكم های آنان به پشت چسبیده، لبانشان خشكیده، آثار عبادت صورت های آن‌ها را متغیر كرده، و آثار كهنگی و فتور بدن در اثر شب زنده داری و پیمودن روزهای گرم (به روزه داری و عبادت) در آنان پدیدار گشته، آن‌ها مشغول تسبیح اند در زمانی كه مردم ساكت باشند، و نمازگزارند در وقتی كه مردم درخواب باشند، و در دل غم و غصه دارند در وقتی كه مردم خوشحال هستند. 🔹منبع روایت: مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج4، ص469 🔻کتاب ، جلد دوم ص2-121 💐 فرا رسیدن ولادت با سعادت سیدالساجدین امام زین‌العابدین (علیه‌السلام) بر همگان مبارک باد. 🌐 @pand_saadat
✳️ فرمایشات حضرت استاد شب زنده‌دار در رابطه با اهمیت و توجه به مناجات شعبانیه 🟢 حضرت آیت الله شب زنده‌دار در ابتدای درس خارج فقه (1401/12/06) فرمودند: حلول ماه شریف شعبان المعظم که حَفَفْتَهُ مِنْكَ بِالرَّحْمَةِ وَ الرِّضْوَانِ الَّذِي كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَدْأَبُ فِي صِيَامِهِ وَ قِيَامِهِ فِي لَيَالِيهِ وَ أَيَّامِه‏. تبریک عرض می‌کنیم و همچنین موالید بسیار پرارزشی در این ماه شریف واقع شده است؛‌ ولادت مولایمان سید الشهداء حسین بن علی سلام الله علیهما حضرت علی بن الحسین علیهما السلام، حضرت ابا الفضل العباس علیه‌السلام و پانزدهم ماه هم ولادت مولایمان حضرت بقیة الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف و ارواحنا لتراب مقدمه الفداء. بسیار فرصت استثنایی است که خدای متعال در اختیار قرار داده، ان شاء‌الله قدر آن را بدانیم. این مناجات شعبانیه که بسیار مناجات پرمحتوا و پرمغزی است که رهبری معظم می‌فرمودند: یک وقت از حضرت امام سؤال کردم بین ادعیه و مناجات‌ها کدام را بیشتر شما ترجیح می‌دهید؟ ایشان یک تأملی کردند و فرمودند: دعای کمیل و مناجات شعبانیه. مرحوم محدث قمی نقل فرمودند که ائمه علیهم السلام روش‌شان این بوده که این مناجات را مداومت می‌فرمودند، خود این هم نشان‌دهنده عظمت این مناجات هست که راه‌های مهمی روبروی انسان می‌گشاید و به انسان توجه می‌دهد که انسان خیلی قابلیت ترقی دارد. انسان وقتی غافل یا جاهل بود نمی‌دانست که خیلی می‌تواند پرواز کند، قهراً در صدد بر نمی‌آید؛ اما وقتی که دانست که خدای متعال چنین استعدادی را به او داده، چنین قابلیتی را عطا فرموده «حتی تخرق ابصار القلوب حجب النور فتصل الی معدن العظمة». به فکر می‌افتد که بالاخره شاید بتواند به این مقام هم دست پیدا کند. این ادعیه وارده در این دو سه ماه خیلی اهمیت دارد برای این که آفاق جدیدی را به روی انسان باز می‌‌کند، توجه می‌دهد و انسان را از غفلت بیرون می‌آورد که راه هموار است و ان شاء‌الله با مدد الهی می‌توان ارتقاء پیدا کرد. وفقنا الله جمعیا برای دست یافتن به این نعمت‌های بزرگ الهی ان شاء الله. 📅 1401/12/06 🆔 @pand_saadat
✳️ فرمایشات حضرت استاد شب زنده‌دار «دام ظله» در رابطه با نافع تر بودن نسبت به مردم 🟢 حضرت آیت الله شب زنده‌دار در اثنای درس فقه معاصر «الشخص الاعتباری» (1401/12/13) فرمودند: مرحوم والد قدس سره از آیت‌الله العظمی بروجردی نقل کردند که ایشان فرموده بودند زمانی که در بروجرد بودم، یک‌وقت در عالم رؤیا دیدم که رسول خدا صلی‌الله علیه و آله و سلم به مسجد جامع بروجرد تشریف آورده و آنجا نشستی دارند که خدمت‌شان برسیم. در عالم خواب آماده شدم و به مسجد جامع رفتم؛ دیدم حضرت سلام‌الله علیه بالای مجلس نشسته و اطراف مسجد هم اعمام و بنی اعمام که همه از سادات اجلّاء بودند؛ نشسته اند. ولی جوا‌ن‌ترین آن‌ها و شاید از نظر مباحث حوزوی از خیلی‌ها پایین‌تر، کنار دست حضرت نشسته است. سؤالی در ذهنم منقدح شد که این طلبه جوان چگونه این چنین جایگاهی پیدا کرده است که کنار دست حضرت بنشیند. این سؤال که در ذهن من منعقد شد حضرت پاسخ دادند: «کان انفعهم للناس»این طلبه برای مردم نافع‌تر است. از این‌جهت این مقرب‌تر است. روحانیت وقتی می‌تواند در دل‌ها نفوذ داشته باشد و سلطان بر دل‌ها باشد که بتواند آرمان‌های الهی را پیاده کند. در دعای شریف منقول از حضرت بقیة‌الله ارواحنا له الفداء آمده است: «وَ تَفَضَّلْ عَلَى عُلَمَائِنَا بِالزُّهْدِ وَ النَّصِيحَةِ» نصیحت یعنی همین دلسوزی، واقعا علما، دلسوز مردم باشند. نسبت به مشکلاتی که مردم دارند با آنها همراهی کنند. دلسوزی گاهی به این است که نسبت به اموری که جهات آن بر مردم پنهان است و توجهی به آنها ندارند، تبیین و آگاهی بدهد. گاهی هم نسبت به کمبودها به مسئولین تذکر بدهد. در زمانه ما که اعداء دین و اعداء اسلام به واسطه رسانه ها و شبکه های تبلیغاتی در ذهن ها شبهات ایجاد می‌کنند، باید با تبیین و تحلیل درست، با آنها مقابله کرد. ان شاءالله قبل از ماه مبارک رمضان و ایام تبلیغ، اطلاعاتی نسبت به این امور به دست بیاورید که به نحو صحیح تبیین کنید.دفاع بد، خیلی ضرر دارد. در داستانی که مربوط به دو نفر از شاگردان امام صادق سلام‌الله علیه است که حضرت به یکی از آن‌ها فرمودند که با دیگران مباحثه و استدلال کن و به دیگری فرمودند که شما بحث و استدلال نکنید. حضرت سلام الله علیه علت منع شاگرد را این فرمودند که شما وقتی استدلال می‌کنید، در استدلال‌هایت مغالطه است. اگر چه طرف شما این را متوجه نمی شود و قانع هم می شود ولی خدای متعال استدلال مغالطه‌آمیز را نمی‌خواهد. استدلال واقعی و صحیح می‌خواهد. بنابراین نمی توان با استدلال های غلط، از دین دفاع کرد. این را شارع و ائمه علیهم‌السلام از ما خواسته اند. 📅 1401/12/13 🆔 @pand_saadat
✳️ فرمایشات حضرت استاد شب زنده‌دار «دام ظله» پیرامون آیه شریفه «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسيلَةَ وَ جاهِدُوا في‏ سَبيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» (مائده/35) فلاح سه رکن دارد، این دستورالعمل سلوکی خدای متعال هست که تقوا پیشه کنید، ابتغاء وسیله داشته باشید و اهل مجاهدت باشید. تقوا به تنهایی کار را حل نمی‌کند، تقوا یعنی آدم به فقه عمل کند و ابتغاء وسیله هم یعنی به دامان آنچه که انسان را به خدای متعال نزدیک می‌کند چنگ بزنید که یکی از آن‌ها حب اهل‌بیت و ائمه هدی علیهم‌السلام است. ممکن است کسی به فقه عمل کند یعنی حسادت نورزد، بخل نورزد اما حسود وبخیل باشد. چون آن چه که حرام است، حسادت و بخیل ورزیدن است، نه صفت حسد و بخل داشتن. اگر کسی بخواهد از صفحه نفس‌اش بخل و حسد را بزداید،باید مجاهده کند. و لذا است که در کنار «اتقوالله» به «ابتغاء وسیله» و «مجاهدت» هم، امر فرموده است که قهراً به قرینه مقابله باید بگوییم که به امر جدایی از آن «و اتقوا الله» اشاره دارد. ان شاء الله همه ما توفیق بهره‌برداری از این فرصت‌هایی که خدای متعال در اختیارمان قرار داده است را داشته باشیم. 🟢 ابتدای درس فقه معاصر «الشخص الاعتباری» 📅 1401/12/16 «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسيلَةَ وَ جاهِدُوا في‏ سَبيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»_(مائده/35) 🆔 @pand_saadat
🔰توصیه حضرت استاد شب زنده دار"دام ظله" به مبلغین: تبليغ اگر براي خدا باشد ماندگار مي‌شود، بالا مي‌رود. اما اگر خداي نكرده قصدش اين باشد كه مطلبش بگيرد، مردم بپسندند، زندگي خودش رونق پيدا بكند، اين‌ها تمام مي‌شود، چيزي براي خودش نمي‌ماند. @pand_saadat
هدایت شده از فقاهت
✳️درس خارج فقه حضرت آیت الله محمدمهدی شب زنده دار (دام ظله) در ماه مبارک رمضان 1444ه.ق 🔷 موضوع بحث: (بررسی احکام زکات فطره،بر اساس عناوین و روایات ذیل آنها در کتاب وسائل الشیعه) 🕰 زمان :از یکشنبه 6 فرودین ماه 1402یک ساعت به اذان ظهر ✅ مکان: صفائیه کوچه 19 فرعی اول سمت چپ پلاک 51 مدرسه فقهی و تحقیقاتی موسی بن جعفر (سلام الله علیهما)
52.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پیام حضرت آیت‌الله شب‌زنده‌دار دام ظله به طلاب و روحانیون به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان @pand_saadat
36.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پیام حضرت آیت‌الله شب‌زنده‌دار دام ظله به طلاب و روحانیون به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان @pand_saadat
43.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پیام حضرت آیت‌الله شب‌زنده‌دار دام ظله به طلاب و روحانیون به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان @pand_saadat
48.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پیام حضرت آیت‌الله شب‌زنده‌دار دام ظله به طلاب و روحانیون به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان @pand_saadat
48.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پیام حضرت آیت‌الله شب‌زنده‌دار دام ظله به طلاب و روحانیون به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان @pand_saadat
هدایت شده از فقاهت
عرض سلام و ادب سال نو مبارک ان شاالله که سالی پر از خیر و برکت برای همه عزیزان باشد طاعات و عبادات همه بزرگواران هم قبول حق ان شاالله 📣📣📣صرفا جهت یادآوری👇👇👇 درس خارج فقه حضرت آیت الله محمدمهدی شب زنده دار (دام ظله) در ماه مبارک رمضان 1444ه.ق با موضوع: (بررسی احکام زکات فطره،بر اساس عناوین و روایات ذیل آنها در کتاب وسائل الشیعه) از فردا یکشنبه 6 فرودین ماه 1402 ساعت 11 در مدرسه فقهی و تحقیقاتی موسی بن جعفر (سلام الله علیهما) واقع در صفائیه کوچه 19 فرعی اول سمت چپ پلاک 51 برگزار می گردد. ❇️شرکت برای عموم طلاب آزاد می باشد.