🔰حکایتی از زندگی امام حسن مجتبی «علیه السلام»
در احوالات امام حسن مجتبی «علیه السلام» که به حسب نقل و تاریخ زندگی حضرت امام حسن«علیه السلام» با سیدالشهدا «علیه السلام» در همان زمان معاصرتشان هم که با هم زندگی میکردند، تفاوت داشت. معلوم است که این تفاوتها بر اساس حکمتها و مصالحی بوده است، والّا نگاه آن دو بزرگوار به دنیا و آخرت با هم هیچ فرقی نمیکند. آنها هر دو تربیت شدهی یک مکتب و مَثَل أعلای یک مکتباند. حضرت امام حسن«علیه السلام» همینطور که در این نقل هست، زندگی چشمنواز و جالبی هم از نظر لباس و هم از نظر منزل و هم از نظر جهات دیگر مثل میهمانداری داشتند. یک روز که خیلی با شکوه و جلالت از منزل بیرون آمده بودند، تعبیر روایت این است:
«وَ نُقِلَ أَنَّهُ علیه السلام اغْتَسَلَ وَ خَرَجَ مِنْ دَارِهِ فِي حُلَّةٍ فَاخِرَةٍ وَ بِزَّةٍ طَاهِرَةٍ وَ مَحَاسِنَ سَافِرَةٍ وَ قَسِمَاتٍ ظَاهِرَةٍ وَ نَفَخَاتٍ نَاشِرَةٍ وَ وَجْهَةٍ يُشْرِقُ حُسْناً وَ شَكْلَةٍ قَدْ كَمَلَ صُورَةً وَ مَعْنًى إلی آخر».
«فَعَرَضَ لَهُ فِي طَرِيقِهِ مِنْ مَحَاوِيجِ الْيَهُودِ هِمٌّ فِي هِدْمٍ قَدْ أَنْهَكَتْهُ الْعِلَّةُ وَ ارْتَكَبَتْهُ الذِّلَّةُ وَ أَهْلَكَتْهُ الْقِلَّةُ وَ جِلْدُهُ يَسْتُرُ عِظَامَهُ وَ ضَعْفُهُ يُقَيِّدُ أَقْدَامَهُ...».
یکی از مساکین و مستمندان یهودی در حالی که در نهایت مسکنت و ذلّت بود، لباس و بدنش و ظاهرش آشفته بود، در راه با حضرت«علیه السلام» ملاقات کرد.
«فَاسْتَوْقَفَ الْحَسَنَ علیه السلام وَ قَالَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ أَنْصِفْنِي»؛
عرض کرد که انصاف بده به من که میخواهم مطلبی را از شما سؤال کنم.
«فَقَالَ علیه السلام فِي أَيِّ شَيْءٍ»؛
حضرت پرسیدند: درباره چه مطلبی؟
«فَقَالَ جَدُّكَ يَقُولُ الدُّنْيَا سِجْنُ الْمُؤْمِنِ وَ جَنَّةُ الْكَافِرِ».
این مطلب به حدی از رسول خدا «صلی الله علیه و آله وسلم» مشهور بود که یهودیها هم میدانستند. عرض کرد که این را جدّ بزرگوارت فرموده است:
«وَ أَنْتَ مُؤْمِنٌ وَ أَنَا كَافِرٌ فَمَا أَرَى الدُّنْيَا إِلَّا جَنَّةً تَتَنَعَّمُ بِهَا وَ تَسْتَلِذُّ بِهَا وَ مَا أَرَاهَا إِلَّا سِجْناً لِي قَدْ أَهْلَكَنِي ضُرُّهَا وَ أَتْلَفَنِي فَقْرُهَا».
شما مؤمن هستید و من هم کافرم. شمایی که مؤمن هستید، میبینم که این دنیا بهشت شماست و از آن لذت میبرید و من که کافرم، این دنیا زندان من است و مشکلاتش من را کشته و فقرش مرا از بین برده است. این چه جوری میشود؟
حضرت«علیه السلام» جواب دادند:
«فَلَمَّا سَمِعَ الْحَسَنُ علیه السلام كَلَامَهُ أَشْرَقَ عَلَيْهِ نُورُ التَّأْيِيدِ وَ اسْتَخْرَجَ الْجَوَابَ بِفَهْمِهِ مِنْ خِزَانَةِ عِلْمِهِ وَ أَوْضَحَ لِلْيَهُودِيِّ خَطَاءَ ظَنِّهِ وَ خَطَلَ زَعْمِهِ وَ قَالَ يَا شَيْخُ لَوْ نَظَرْتَ إِلَى مَا أَعَدَّ اللَّهُ لِي وَ لِلْمُؤْمِنِينَ فِي الدَّارِ الْآخِرَةِ مِمَّا لَا عَيْنٌ رَأَتْ وَ لَاأُذُنٌ سَمِعَتْ لَعَلِمْتَ أَنِّي قَبْلَ انْتِقَالِي إِلَيْهِ فِي هَذِهِ الدُّنْيَا فِي سِجْنٍ ضَنْكٍ وَ لَوْ نَظَرْتَ إِلَى مَا أَعَدَّ اللَّهُ لَكَ وَ لِكُلِّ كَافِرٍ فِي الدَّارِ الْآخِرَةِ مِنْ سَعِيرِ نَارِ الْجَحِيمِ وَ نَكَالِ الْعَذَابِ الْمُقِيمِ لَرَأَيْتَ أَنَّكَ قَبْلَ مَصِيرِكَ إِلَيْهِ الْآنَ فِي جَنَّةٍ وَاسِعَةٍ وَ نِعْمَةٍ جَامِعَةٍ».
به طور خلاصه، حضرت علیه السلام فرمودند که مراد از کلام رسول الله «صلی الله علیه و آله وسلم» این است که آنچه خداوند برای مؤمنان در قیامت مهیا کرده است، قابل مقایسه با آنچه که در دنیا نصیب آنها میکند، نیست.
خدای متعال به همهی ما به فضل و کرمش توفیق عمل به این دستورات انسانساز را عنایت فرماید و قبل از اینکه دیر شود، ما را به این آموزههای ارزنده تربیت فرماید.
▫️منبع:
بحارالأنوار، ج 43، ص 34
🔹برگرفته شده از کتاب پندهای سعادت «سلسله درس های اخلاق آیت الله محمد مهدی شب زنده دار دام ظله»
#ماه_مبارک_رمضان
#امام_حسن_مجتبی_علیه_السلام
🔗@pand_saadat
#اطلاع_رسانی
🔰سلسله نشستهای تخصصی «تبیین سنتهای کارآمدحوزه علمیه»
🔸توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله
🗓زمان: از سه شنبه ۳۱ اردیبهشت تا جمعه ۱۰ خرداد، ساعت ۲۱:۵۰ تا ۲۳:۱۵
🏢مکان: مشهد مقدس، خیابان آیت الله بهجت، بهجت ۸/۱، پلاک ۴۱۵
🔗 @pand_saadat
j001_98-02-31.mp3
12.79M
🔈 | #صوت
🔰 سلسله نشست های تخصصی « تبیین سنت های کارآمد حوزه علمیه »
🔸توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله
📆جلسه اول | 1398/02/31
🔻موضوع مباحث:
تعریف سنت های کارآمد
سنت تمحض و تمرکز
سنت استفاده مباشر از استاد
▫️منبع: کانال بسوی اجتهاد
#پندهای_سعادت
#سنت_های_کار_آمد_حوزه_علمیه
🔗 @pand_saadat
j002_98-03-01.mp3
13.66M
🔈 | #صوت
🔰 سلسله نشست های تخصصی « تبیین سنت های کارآمد حوزه علمیه »
🔸توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله
📆جلسه دوم | 1398/03/01
🔻موضوع مباحث:
جایگاه استاد و ویژه گی استاد موفق
▫️منبع: کانال بسوی اجتهاد
#پندهای_سعادت
#سنت_های_کار_آمد_حوزه_علمیه
🔗 @pand_saadat
j003_98-03-02.mp3
12.9M
🔈 | #صوت
🔰 سلسله نشست های تخصصی « تبیین سنت های کارآمد حوزه علمیه »
🔸توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله
📆جلسه سوم | 1398/03/02
🔻موضوع مباحث:
استفاده از تمامی لحظات عمر
محدود بودن دروان تحصیلی
▫️منبع: کانال بسوی اجتهاد
#پندهای_سعادت
#سنت_های_کار_آمد_حوزه_علمیه
🔗 @pand_saadat
📢 #اطلاعیه
🔸به اطلاع رسانده می شود، نشست "تبیین سنت های کارآمد حوزه علمیه" به مناسبت لیالی قدر از جمعه ۳ خرداد (شب نوزدهم رمضان) لغایت سه شنبه ۷ خرداد برگزار نمی شود.
🔻شروع نشست از روز چهارشنبه ۸ خرداد (شب 24 ماه مبارک رمضان) می باشد.
🔗 @pand_saadat
پندهای سعادت
📷 | #عکس_نوشت 🔰شیعه واقعی در کلام حضرت امیرالمومنین علیه السلام 🔸حضرت استاد شب زنده دار"دام ظله" ⬇
🔰"شیعه واقعی در کلام حضرت امیرالمومنین علیه السلام"
🔸استاد شب زنده دار دام ظله:
از امیرالمؤمنین علیه السلام در این باره روایات زیادی نقل شده است که به یکی ازآنها اشاره میکنم.
«رُوِی أَنَّ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ سلاماللهعلیه خَرَجَ ذَاتَ لَیلَةٍ مِنَ الْمَسْجِدِ وَ كَانَتْ لَیلَةً قَمْرَاءَ»
نقل شده است که حضرت در یکی از لیالی مقمره شبهای سیزده و چهارده و پانزده ماه قمری از مسجد خارج شدند.
«فَأَمَّ الْجَبَّانَةَ»؛
حضرت قصد کردند به طرف محلی بهنام جَبّانه تشریف ببرند.
«وَ لَحِقَهُ جَمَاعَةٌ یقْفُونَ أَثَرَهُ»؛
عدهای هم پشت سر حضرت راه افتادند.
«فَوَقَفَ عَلَیهِمْ ثُمَّ قَالَ مَنْ أَنْتُم؟ قَالُوا شِیعَتُكَ یا أَمِیرَالْمُؤْمِنِینَ فَتَفَرَّسَ فِی وُجُوهِهِمْ»؛
حضرت از ایشان پرسیدند: شما چه کسانی هستید؛ عرض کردند: از شیعیان شما هستیم. حضرت نگاهی به چهرههای این افراد انداختند.
«ثُمَّ قَالَ فَمَا لِی لَا أَرَی عَلَیكُمْ سِیمَاءَ الشِّیعَةِ قَالُوا وَ مَا سِیمَاءُ الشِّیعَةِ یا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ»
فرمودند: در چهرهی شما سیما و علائم شیعه پیدا نیست. از حضرت سؤال کردند علائم و سیمای شیعه چیست؟
«فَقَالَ صُفْرُ الْوُجُوهِ مِنَ السَّهَرِ»؛
حضرت فرمودند: از شبزندهداری، چهرههایشان زرد است.
«عُمْشُ الْعُیونِ مِنَ الْبُكَاءِ»؛
چشمهایشان از گریه به حدقه افتاده است.
«حُدْبُ الظُّهُورِ مِنَ الْقِیامِ»؛
از فرط قیام به درگاه خداوند پشت آنها خمیده شده است.
«خُمْصُ الْبُطُونِ مِنَ الصِّیامِ»؛
شکمهایشان از فرط روزه داری به کمرشان چسبیده است.
«ذُبُلُ الشِّفَاهِ مِنَ الدُّعَاءِ»؛
لبهای آنها خشکیده است، از بس دعا میکنند.
«عَلَیهِمْ غَبَرَةُ الْخَاشِعِین»؛
بر ایشان، غبرهای از آدمهای خاشع و متواضع وجود دارد.
این سیمایی است که امیرالمؤمنین علیه السلام به حسب این نقل، از شیعهی واقعی ترسیم میکند:
در این روایت حضرت در مورد انجام واجبات و ترک محرمات که ملاک عدالت است؛ چیزی نفرمودند. اینها مفروغٌ عنه است و کسی که میخواهد شیعهی وصفی باشد، باید مقام عدالت و بلکه مقام ورع را داشته باشد. بنابراین، شیعهی واقعی کسی است که این صفات در وی متجلی باشد.
اینها مطالبی است که دارد مهجور و فراموش میشود؛ حوزهها باید اینها را زنده کنند. أحق به جوامعی که باید اینها را زنده کنند، حوزهها هستند؛ یعنی هر که میخواهد راهی به معنویت پیدا کند و دلش به معنویت سوق داده شود، باید از طریق حوزه و حوزویان باشد.
⬇️ دریافت عکس نوشت(باکیفیت):
http://yon.ir/Xv2zJ
▫️منبع:
وسائلالشیعة، ج 1، ص 92
#پندهای_سعادت
#حضرت_امیرالمومنین_علیه_السلام
🔗 @pand_saadat
j004_98-03-09.mp3
17.43M
🔈 | #صوت
🔰 سلسله نشست های تخصصی « تبیین سنت های کارآمد حوزه علمیه »
🔸توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله
📆جلسه چهارم | 1398/03/08
🔻موضوع مباحث:
سنت حفظ و استفاده از استعداد حافظه
وظیفه طلاب در نشر معارف به زبان جامعه
▫️منبع: کانال بسوی اجتهاد
#پندهای_سعادت
#سنت_های_کار_آمد_حوزه_علمیه
🔗 @pand_saadat
j005_98-03-09.mp3
15.71M
🔈 | #صوت
🔰 سلسله نشست های تخصصی « تبیین سنت های کارآمد حوزه علمیه »
🔸توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله
📆جلسه پنجم | 1398/03/09
🔻موضوع مباحث:
سنت پرسش و نقد
پیش مطالعه، مباحثه و کتابت
▫️منبع: کانال بسوی اجتهاد
#پندهای_سعادت
#سنت_های_کار_آمد_حوزه_علمیه
🔗 @pand_saadat