#شبانه_نویسی
🪴کتابها موجود عجیبی هستند. رند تمامعیار! طوری لباس مولف را بهتن کردهاند که اصلا فکرش را نمیکنی! یکباره چشمت را باز میکنی و خودت را مرید میبینی! مرید بیچون و چرا! مرید مولف! مرید یک زاویهی دید محدود! مرید تحقیقات دیگری! کتاب را با عنوان "حافظ به گفتهی حافظ" میخری، اما "حافظ بهزعم استعلامی" برداشت میکنی! عنوانش رمان است و ارتداد، ولی ادای "نادر ابراهیمی" را در میآورد. رمان که جای پیامدادن و محتوا را در چشموچار مخاطب فرو کردن نیست؛ اگر دنبال پیامدادنی، برو مقاله بنویس. حال کتابخوان فرهیختهای میپرسد: کتابی سراغ داری که اندیشهی مولف نباشد؟ اصلا مگر نمینویسد که اندیشهاش را بهرخ بکشد؟
اینبار صدایم را در گلو تنظیم میکنم و بلند جواب میدهم: سوال خوبی پرسیدی جوان! من مینویسم پس اندیشمند هستم. ولو به غلط! یا اندیشه دارم و اثری سرپا مینویسم و یا ذهنی پوچ دارم و انشاءنویسی خود را به اسم جستار و روایت در آستین مخاطب پنهان میکنم. اما مسئله اینجاست که من تا چهاندازه توانستهام "حقیقت" را روشنگری کنم؟! من همانجا تمام میشوم که تو[مخاطب] آغاز میشوی! و این همان تفاوت کتابخوانهای آزاداندیش با کتاببازهای منجمد است! این میخواند تا تولید کند و آن میخواند تا پز بدهد! این میخواند تا نزاعی را حل کند، آن میخواند که ساعت مطالعاتیاش را ماست بمالد! کتابخوانهای حرفهای از تاریخ موضوع و مسئله آغاز میکنند. و اینجا میبینیم که "زرینکوب" غوغا کرده است. او با تاریخ سراغ مسئله میرود. سیر و تطورش را که سنجید، حالا برایش بامداد و کارنامه و ترازو دستوپا میکند.
باید دانست که هیچ کتابی حاوی تمام حقیقت نیست! و پایان کتاب به مثابه پایان مولف است در ِآن موضوع و الا که کتاب پایانی نداشت! حال مولف تمام شد، تو نیز تمام میشوی؟ حال عالمی از حماسهی کربلا سخن گفت، بعد از او انسداد از بالا نازل شده است؟ پس چرا عبور نمیکنیم؟! پس چرا تولید نمیکنیم؟! ۵۰سال منبع ما در باب حجاب باید "مسئلهی حجاب" باشد؟! تحقیق دیگری نیاز نیست؟ ابعاد دیگری خلق نشده؟ عرف و مقتضیات زمان را چه کنیم؟!
حال باز خودت را به آغوش کتاب میسپاری یا با او رفاقتی متقابل شروع میکنی؟!
امیرحسن نوشته.
#امیر_حسن_اوصالی
#بفرما_پاراگراف 👇
┄┅─═◈═─┅┄𑁍┄┅─═◈═─
☕️▣⃢🗞
https://eitaa.com/joinchat/2729640001Cb1d34d8ce8
#پاراگراف
🪴همیشه داشتن و از دست دادن به مراتب آدم را بیشتر ناراحت می کند تا این که از اول نداشته باشی ...
- خالد حسینی میگه.
#امیر_حسن_اوصالی
#بفرما_پاراگراف 👇
┄┅─═◈═─┅┄𑁍┄┅─═◈═─
☕️▣⃢🗞
https://eitaa.com/joinchat/2729640001Cb1d34d8ce8
پاراگراف || امیرحسناوصالی
▪️بسمهتعالی #کارگاه_خلاصه_نویسی 🪴کارگاه ما ۲روزه خواهد بود. شنبه و ۲شنبه [۲۹دی و ۱ بهمنماه] _
#خلاصه_نویسی
▪️فرم از کاستن بهدست میآید. و زیبایی خلاصهنویسی نیز از این مسیر عبور میکند.
✔️برای مثال وقتی بهکسی گفته میشود فیلمی را که دیده یا کتابی که مطالعه کرده را بهصورت خلاصه توضیح بدهد، با یک شلمشوربایی در ذهن خود مواجه میشود و قادر به یک ارائهی منسجم در باب گزارههای درونذهنی نخواهد بود.
▪️در عصر شتاب و سرعت که مردم محتوای ساندویچی را پسند میکنند، باید خلاصهنویسی، خلاصهگویی و نحوهی خواندن را بلد باشیم.
▪️برخی کتابها را باید با یک خواندن اجمالی فیتیلهپیچ کرد! برخی کتابها ارزش وقت ندارند!
🎁۱ نفر ظرفیت مانده تا هدیهی ۱۵نفر اول تمام بشود.
بخاطر ایام ولادت حضرت علیاصغر، امامجواد و امیرالمؤمنین'علیهمالسلام' ۱۵نفر بعدی بهجای 600هزار، با370 میتوانند در این کارگاه ۲روزه شرکت کنند.
🎁🎁 ثبتنام 👇👇
@a_h_osali
#امیر_حسن_اوصالی
#بفرما_پاراگراف 👇
┄┅─═◈═─┅┄𑁍┄┅─═◈═─
☕️▣⃢🗞
https://eitaa.com/joinchat/2729640001Cb1d34d8ce8
#پاراگراف
🪴تعقل فراتر از دانش است، علم و دانش شرط لازم، مقدم و ضروری برای تعقل است، اما کافی نیست. براساس آموزههای قرآنی عقلِ نظری برای سعادت بشر کافی نیست. از اینروی، مادۀ عقل عمدتاً معطوف به عقلِ عملی بوده و در برابر مادهی فکر که نوعاً بعد نظریِ عقلانیت را توضیح میدهد، بعد عملی عقلانیت را تشریح میکند. عقلانیت قرآنی بر خدامحوری استوار است و یکی از مبانی عقلانیت وحیانی رسیدن به خدامحوری براساس تعقل است. دانش نظری در این زمینه هر چند لازم کافی نیست. بلکه علاوه بر دانش به تعقلی هم نیاز است که نظر را به عمل متصل کند. قرآن کریم، با استعاره خانۀ عنکبوت، زندگی مبتنی بر بنیاد غیرالهی را سست ترین بنیاد تلقی میکند و به عقلانیت خدا محور دعوت میکند.
✏️کریم خانمحمدی
📚قرآن و عقلانیت ارتباطی _ ص286
#امیر_حسن_اوصالی
#بفرما_پاراگراف 👇
┄┅─═◈═─┅┄𑁍┄┅─═◈═─
☕️▣⃢🗞
https://eitaa.com/joinchat/2729640001Cb1d34d8ce8
#پاراگراف
🪴زندگی میکنم ...
حتی اگر بهترینهایم را
از دست بدهم!
چون این زندگی کردن است که
بهترینهای دیگر را برایم میسازد...
چگوارا میگه.
#امیر_حسن_اوصالی
#بفرما_پاراگراف 👇
┄┅─═◈═─┅┄𑁍┄┅─═◈═─
☕️▣⃢🗞
https://eitaa.com/joinchat/2729640001Cb1d34d8ce8
#پاراگراف
🪴رنج را دوست ندارم، هرگز دوست نخواهم داشت، اما باید قبول کنم که آموزگار خوبی است ...
_کریستین بوبن میگه
#امیر_حسن_اوصالی
#بفرما_پاراگراف 👇
┄┅─═◈═─┅┄𑁍┄┅─═◈═─
☕️▣⃢🗞
https://eitaa.com/joinchat/2729640001Cb1d34d8ce8
#نقد_نوشت
🪴مسئولین فرهنگی جالبانگیزناکی داریم. برای کارهای تصنعی، تزئینی، کیکتولد و ایستگاه بهلیمو و چای حاضرند هزینههای لاکچری کرده و با عکسبازیهای پیدرپی از تمامی زوایای دید و فروکردن در چشموچار این و آن ادعای کار فرهنگیشان را اثبات کنند، اما برای کارهایی مثل نشریه، فصلنامه، دورهمی کتاب و نقدِ فیلم که ارکان فرهنگ را شامل میشوند، آنچنان تنگ میشوند که تا مرز منفجر شدن نیز میروند.
🪴قائل به مرزبندیهای تصنعی نیستم، اما نگاهی به فعالیتهای روشنفکران معاصر و چپ که بیاندازیم، میبینیم که تمامی نشریهها، مجلات و گعدههای فیلم و کتاب را تصاحب کردهاند؛ و دوستان انقلابی ما نیز خرکیف از جمعیت چندکیلومتری در اعیاد!
#از_رنجی_که_میبریم
_امیرحسن با رنج نوشته.... .
#امیر_حسن_اوصالی
#بفرما_پاراگراف 👇
┄┅─═◈═─┅┄𑁍┄┅─═◈═─
☕️▣⃢🗞
https://eitaa.com/joinchat/2729640001Cb1d34d8ce8
#پاراگراف
🪴اگر میدانستم این آخرین دقایقی است که تو را میبینم، به تو میگفتم «دوستت دارم» و نمیپنداشتم تو خود این را میدانی.
همیشه فردایی نیست تا زندگی فرصت دیگری برای جبران این غفلتها به ما دهد. کسانی را که دوست داری همیشه کنار خود داشته باش و بگو چقدر به آنها علاقه و نیاز داری...
_گابریل گارسیا مارکز چه خوب گفته!
#امیر_حسن_اوصالی
#بفرما_پاراگراف 👇
┄┅─═◈═─┅┄𑁍┄┅─═◈═─
☕️▣⃢🗞
https://eitaa.com/joinchat/2729640001Cb1d34d8ce8
#پاراگراف
🌱خوشبختی در آزادی انتخاب و کنترل انتخاب است. افرادی که در انتخاب آزادترند، احساس خوشحالی بیشتری هم دارند؛ اما این وقتی است که باور داشته باشند می توانند نتیجه انتخاب خود را کنترل کنند!
📚تو "دهکده جهانی خوشبختی" نوشته.
#امیر_حسن_اوصالی
#بفرما_پاراگراف 👇
┄┅─═◈═─┅┄𑁍┄┅─═◈═─
☕️▣⃢🗞
https://eitaa.com/joinchat/2729640001Cb1d34d8ce8
دم بهدم عمر تو تلمیح خدا بود علی
رقص شمشیر تو تفریح خدا بود علی
🪴عیدتون مبارک
#پاراگراف
🪴کسانی که شما را دوست دارند، حتی اگر هزار دلیل برای رفتن داشته باشند؛ ترکتان نخواهند کرد !
آنها یک دلیل ، برای ماندن خواهند یافت !
\/ یکی اینطوری نوشته.
#امیر_حسن_اوصالی
#بفرما_پاراگراف 👇
┄┅─═◈═─┅┄𑁍┄┅─═◈═─
☕️▣⃢🗞
https://eitaa.com/joinchat/2729640001Cb1d34d8ce8
#نقد_نوشت
🪴بنده خدایی سفرنامهی لبنانش را کتاب کرده و برایش جشن امضا گرفته است.
📚یکی از مسائلی که در عصر شتاب و سرعت باید مورد مداقه قرار بگیرد، ارتزاق از کتاب است که باعث میشود با ادبیات ارتجالی ساحت مقدس کتاب را خدشهدار کنیم. ارتزاق از کتاب، عنوان کتاب، جلسهی کتاب و متعلقات کتاب، گاهی اندیشه را به حاشیه برده و مارا صرفا مشغول بازی با کتاب میکند.
🪴عنوان جشن امضا برای رونمایی از کتابی که در تعامل با مردم رنجدیدهی لبنان نوشته شده است، یک خطای رسانهای و ادبیات ارتجال است.
[البته آقای نویسنده انسان متخلق و متواضعیست، صحبتم با کاسبان کتاب است.
#عربیکا
_امیرحسن با افسوس نوشته!
#امیر_حسن_اوصالی
#بفرما_پاراگراف 👇
┄┅─═◈═─┅┄𑁍┄┅─═◈═─
☕️▣⃢🗞
https://eitaa.com/joinchat/2729640001Cb1d34d8ce8