eitaa logo
پاراگراف || امیرحسن‌اوصالی
2.2هزار دنبال‌کننده
252 عکس
8 ویدیو
3 فایل
📃 روزنامه‌نگار _ حافظ‌پژوه و منتقدِ سینما نوشته‌هایی از سر دغدغه و پاراگراف‌های جذاب ✏️[اینجا قراره "نوشتن" و "نقد فیلم" یاد بگیری.]🎬 #آموزش_نویسندگی #آموزش_نقد_فیلم نقد و پیشنهاد : @a_h_osali
مشاهده در ایتا
دانلود
اسماعیل هنیه رو تو تهران‌ زدن.... 😢
▪️ما در یک جنگ تمام‌عیار قرار داریم. شهادت اسماعیل‌هنیه در تهران و شهادت حاج‌قاسم‌ در عراق نشان می‌دهد که هدف دشمن درکنار ترور، برهم‌زدن اتحاد و همدلی در جبهه‌ی مقاومت نیز هست.
▪️قاتلی که نزدیک به مرگ است دست به‌هر کاری می‌زند! سفر اخیر نتانیاهو به آمریکا نشان می‌دهد که باید شاهد تنش‌های دیگر با شدت بیشتری باشیم‌. و تنها وظيفه‌ی ما درکنار حفط اتحاد و کنترل خشم، تبیین این جریان در جامعه است که متأسفانه در تاکسی‌ها و... مشاهده می‌کنیم از واژه‌ی "کار خودشونه" استفاده می‌کنند.
▪️یک یادداشت طولانی درباب نحوه‌ی مواجهه‌‌مان با امام‌سجاد'ع" و صحیفه سجادیه دارم. در چند بخش قرار می‌دهم. حتما بخوانید.🙏📚👇 👇 ‌‌‌┄┅─═◈═─┅┄⁣𑁍┄┅─═◈═─ https://eitaa.com/joinchat/2729640001Cb1d34d8ce8
▪️هوالمتین [ما، امام‌سجاد'ع' و صحیفه سجادیه] 🔹دعا و موضوعیت انس با معشوق در روایتی نقل شده است که جوان گستاخی به حضرت‌ موسی'ع' گفت: ای موسی برو به خدای خودت بگو چرا مرا عذاب نمی‌کند؟ من که اینقدر خطا و کارهای اشتباه انجام می‌دهم چرا دچار عذاب الهی نمی‌شوم؟! حضرت موسی'ع' پاسخ جوان را نداده و درحالی‌که با خداوند متعال تکلم می‌کرد، ندا آمد: ای موسی برو به‌آن بنده‌ی من بگو همین که محبت خودم را از دلت خارج کرده‌ام، دچار عذاب نشده‌ای؟ و عذابی بیش‌تر از این می‌خواهی؟! با مداقّه در این روایت درمی‌یابیم که در سلوک فردی_اجتماعی محبت داشتن به منبع لایزالِ ذات اقدس اله موضوعیت داشته و این "محبتِ" قلبی‌ست که انسان را به‌ گقت‌وگو و تکلم با خداوند متعال وادار می‌کند. و در معنای دقیق‌تر، سالک به همان‌ اندازه‌ای که با خداوند انس و الفت دارد، رنگ‌وبوی خدا به‌خود می‌گیرد و همان‌ اندازه درجه‌ی وجودی‌اش شدت یافته و در ذیل ولایت انسان کامل رشد می‌کند. 🔻در روایتی دیگر آمده است: الإمام الصادق علیه السلام : کانَ فیما ناجَی اللّه ُ عز و جل بِهِ موسَی بنَ عِمرانَ علیه السلام أن قالَ لَهُ : یَابنَ عِمرانَ ، کَذِبَ مَن زَعَمَ أنَّهُ یُحِبُّنی فَإِذا جَنَّهُ اللَّیلُ نامَ عَنّی ؛ ألَیسَ کُلُّ مُحِبٍّ یُحِبُّ خَلوَةَ حَبیبِهِ ؟! ها أنَا ذا ـ یَابنَ عِمرانَ ـ مُطَّلِعٌ عَلی أحِبّائی ، إذا جَنَّهُمُ اللَّیلُ حُوِّلَت أبصارُهُم مِن قُلوبِهِم ، ومَثُلَت عُقوبَتی بَینَ أعیُنِهِم ، یُخاطِبونّی عَنِ المُشاهَدَةِ ، ویُکَلِّمونّی عَنِ الحُضورِ . یَابنَ عِمرانَ ، هَب لی مِن قَلبِکَ الخُشوعَ ، ومِن بَدَنِکَ الخُضوعَ ، ومِن عَینَیکَ الدُّموعَ فِی ظُلَمِ اللَّیلِ ، وَادعُنی ؛ فَإِنَّکَ تَجِدُنی قَریبا مُجیبا . امام صادق علیه السلام : از جمله رازگویی های خداوند عز و جل با موسی بن عمران علیه السلام آن بود که به او فرمود : «ای پور عمران ! دروغ می گوید آن که می پندارد دوستم می دارد و چون شب درآید ، از من غفلت می کند و می خوابد . مگر هر دوستداری ، خلوت با محبوبش را دوست ندارد ؟ ای پور عمران ! اینک این منم که بر دوستانم آگاهم که چون شبْ آنان را فرو پوشد ، دیده دلشان می گردد و کیفرم (مجازاتم) پیش چشمانشان پدیدار می شود و چنان با من سخن می گویند که گویی مرا می بینند و چنان مرا مخاطب می سازند که گویی در حضورم هستند . ای پور عمران ! از قلبتْ شکستگی ، از تنتْ افتادگی و از چشمانتْ اشک ها را در تاریکی شب ، نثار من کن و مرا بخوان که مرا نزدیک و اجابت کننده خواهی یافت» این بدین معناست که "عشق" محور این عالم است و انسان اگر ادعای عاشقی می‌کند ابتدا باید با معشوق ازلی و ابدی خود اهل خلوت و انس باشد وگرنه دروغگو است! و به‌راستی عذابی بالاتر از این که انسان در موضع عشق با معشوق خود میل سخن نداشته و محرم خلوت انس نباشد؟ که حافظ فرمود: عاشق که شد که یار به‌حالش نظر نکرد ای خواجه درد نیست وگرنه طبیب هست
🔻پس وقتی خداوند متعال می‌فرماید:"ادعونی استجب لکم" موضوعیت "خواستن" و "گفت‌وگو" مطرح می‌شود که در ادبیات دینی عنوان "دعا" و "مناجات" به‌خود می‌گیرد که به‌معنای سخن‌گفتن درگوشی و آهسته و در خلوت است؛ که آن نیز باید در مدار "عشق" و ساحت "رضا" قرار بگیرد وگرنه عبادتی است گداگونه که معشوق را برای ترس از آتش و شوق حور و بهشت می‌خواند. و چه خوش گفت خواجه‌ی شیراز: می صبوح و شکرخواب صبحدم تا چند به‌عذر نیم‌شبی کوش و گریه‌ی سحری و در مضامین عرفانی و اخلاقی ما نیز این مسئله‌ با روایت مذکور اثبات شده است که در دل شب باید از خواب خوش بیدار شد و چندی هم در خدمت می و معشوق سپری کرد. که: دلا بسوز که سوز تو کارها بکند نیاز نیم‌شبی دفع صد بلا بکند عتاب یار پریچهره عاشقانه بکش که‌ یک کرشمه تلافی صد جفا بکند پس عاشق می‌کوشد تا محرم کوی دوست باشد و در مدار عشق و رضا ذیل ولایت انسان کامل سلوک خود را آغاز کند و این این سلوک به‌مثابه‌ی سفری است که مرکبی می‌خواهد و مرکب آن نیز سحر و مناجات است. با این مقدمه که "خواستن" در سلوک فردی_اجتماعی موضوعیت داشته و سالک باید محرم خلوت انس و الفت حضرت یار باشد و رنگ‌وبوی معشوق را به‌خود بگیرد نگاهی به سیره و آموزه‌های امام‌سجاد'ع' در فرم دعا و صحیفه‌ی سجادیه می‌کنیم.
🔹دعا به‌منزله‌ی امر سیاسی_تربیتی در جامعه‌ی توحید آنچه حائز اهمیت بوده این است که ما باید نحوه‌ی مواجهه‌ی صواب و صحیح‌مان را با "امر" امام که در ادبیات دین حجیت برای ما دارد درک کنیم، چراکه اگر این درک به‌درستی حاصل نشود میزان الگوگیری ما از حضرات معصومین'ع' به‌خطا رفته و صرفا با یک شخصیت تاریخی مواجه می‌شویم؛ که ارتباط با امام یک پیوند قلبی است نه صرفا تاریخی. 🔻در این راستا می‌بینیم که جامعه‌ی عرفی ما نگاه صحیحی نسبت به سیره و زندگانی امام‌سجاد'ع' نداشته و برخی مادحین نیز صرفا ایشان را یک امام عزلت‌گزیده و خلوت‌نشین در مدایح و روضه‌ها معرفی کرده‌اند و مخاطب زبانم‌لال ایشان را همیشه در بستر بیماری قلمداد می‌کند. درحالی‌که با رجوع به تاریخ درمی‌یابیم که ایشان حتی در ساحت دعا نیز در جامعه کنش‌مندانه عمل کرده‌ و جامعه را به‌سمت توحید سوق داده‌اند. "تربیت" که وطیفه‌ای امام است، در زمانه‌ی زندگانی حضرت‌سجاد'ع' مصادیق و فرم‌ دیگری به‌تن می‌کند و ‌امام به‌خوبی می‌داند که جامعه‌ای که پس از ۵۰سال رأس نوه‌ی پیامبر'ع' را در نیزه می‌بیند و ککش هم نمی‌گزد خلق‌وخوی درنده و حیوانی به‌خود گرفته است و راه چاره تزریق لطافت توحیدی در قالب دعا است. 🔻پس وقتی جامعه‌ی نیمه‌توحیدی عصر پیامبر با جنگ شناختی و رسانه‌ای امویان منقبض شده است و جز اندکی به‌ارتداد رسیده‌اند، راه چاره دیگر در جنگ و قیام‌ نیست؛ اگرچه اینجا قیام در قالب دعا صورت می‌گیرد. و این‌جاست که کلام حضرت امام'ره' مصداق عینی پیدا می‌کند که فرمود:"اسلام همه‌چیزش سیاست است، حتی عبادتش"، چراکه وقتی فعالیت بیرونی امام'ع' را بررسی می‌کنیم در قبال تربیت ذیل صحیفه‌ی سجادیه برای رشد فطرت و لطافت، اندک است، و باید دانست که امام در قالب تربیت توحیدی_سیاسی توانست زمنیه‌ی شاگردان صادقین(علیهم السلام) را فراهم کرده و جامعه را در راستای امت‌سازی امامان بعد آماده سازد. برای مثال گاهی با تربیت غلامی ذیل متون دینی و مناجاتی یک‌سالی اورا در منزل پرورش می‌داد و پس از آزادی او دیگر غلام نبود بلکه در موضع یک محدث و شاگرد امام به تبلیغ دین می‌پرداخت و خود نماینده‌ای می‌شد از اسلام. و از این شواهد در تاریخ بسیار است که خواندنش برای جامعه‌ی امروزی واجب است که امامِ در بستر بیماری را از ذهن خود خارج کرده و با امامی کنش‌مند و امت‌ساز جایگزین کنند. 🔻پس چون اسلام یک دین سیاسی است، وظیفه‌ای اصلی امام نیز در محور سیاست معنا پیدا می‌کند. تنها تفاوت این امور در مصداق فعل است و نه در موضع آن. یعنی اگر سیدالشهدا'ع' قیام می‌کند و به شهادت می‌رسد و امام‌سجاد'ع' با تکیه بر دعا جامعه‌ای لطیف را برای درک قال الصادقین(علیهم‌السلام) آماده می‌کند، هردو امر سیاسی_دینی هستند و تنها در مصداق باهم متفاوت‌ند
🔹انسان معاصر و حجاب کثرت‌گرایی 🔻حال وقتی می‌بینیم که انسان عصر مدرن در انحصار کثرت‌گرایی افتاده و حتی ثانیه‌ای خلوت برای خود نمی‌یابد، قدر و منزلت صحیفه‌ی سجادیه و آموزه‌های امام‌سجاد'ع' را درک می‌کنیم که چگونه انسان سربه‌زیر را به‌سوی آسمان سوق داده و از او انسانی آسمانی خلق می‌کنند. وقتی در جامعه‌ی اسلامی می‌بینیم انتشار کتاب‌های زرد رونق می‌گیرد، از بی‌محتوایی متون دینی نیست، بلکه در عدم ارتباط مخاطب و عدم تبلیغ متصدیان امور دینی است. مگر می‌شود دل به مناجات تائبین امام‌سجاد'ع' بدهیم و نصوح‌وار ضجه‌ی توبه نزنیم؟ چگونه می‌توان با مناجات شاکّین امام مانوس بود و دل به آرزوهای دور و دراز عالم اعتباریات و ماده سپرد؟ 🔻حجاب انسان عصر حاضر عقل چون‌وچرای خود است که روح تعبد را از وی گرفته و اورا از آسمان دور کرده و به‌قبال علی‌شریعتی دچار یک "الیناسیون" فرهنگی_سیاسی کرده و در چاه کثرت و ماده انداخته است. راه، راه آسمان است و مرکبش خلوت. راه، راه آسمان است و مرکبش مناجات عاشقانه و مخلصانه با حضرت یار. و راه،‌ راه آسمان است و هادی راه‌ش "صحیفه‌ی سجادیه" که‌در تمامی حالات و مراتب نفس انسان در موضوع یک انسان و بنده با خالق خود حرفهای خود را درمیان گذاشته است امیرحسن‌اوصالی 👇 ‌‌‌┄┅─═◈═─┅┄⁣𑁍┄┅─═◈═─ https://eitaa.com/joinchat/2729640001Cb1d34d8ce8
ولی فکر کنم کانال من طلسم شده! تا ۹۸۸ هم اومدیم، ولی ۱ کا نشده :)))) حالا میایم فعالیت رو بیشتر کنیم و متن تخصصی بنویسیم، یه عده هم لفت میدن! کاش قدر این مطالب دونسته بشه 😅
▪️امشب قصد دارم درباب بعدی از ابعاد عاشورا باهم صحبت کنیم. ▪️یک رشته نوشته‌ی تقریبا ۳۰تایی که درباب "سلوک ذیل بلای سیدالشهدا'ع' " هست. امشب ساعت ۲۱ مطالب رو بارگزاری می‌کنم.
◾️ درس عاشوراشناسی ۱ ✔️ انسان با دو روش می‌تواند به خداوند متعال نزدیک شود. روش اول "عبادت" است. عبادت اینجا شامل تمام مناسک دینی اعم از [نماز، روزه، حج، انفاق، احسان، زیارت و...] می‌شود. ♦️ اما عبادت ما عوام‌، توام با دو آفت اساسی‌ست.
◼️ درس عاشوراشناسی ۲ ✔️ آن دو آفت اساسی، یکی "عجب" است و دیگری "تکبر". ما گاهی از سر عبادت مغرور شده و درگیر عجب و تکبر می‌شویم. عُجب به‌معنای اراده استقلال و بزرگ‌بینی عمل است. گویا برای نمازمان منت سر خدا می‌گذاریم. و تکبر بروز و ظهورِ عُجب در رفتار و و اعمال ظاهری است. ♦️ عجب و تکبر گناه کبیره‌اند.
◼️ درس عاشوراشناسی ۳ ✔️ مسئله تکبر در منظر خداوند متعال به‌قدری قبیح است که وقتی می‌خواهد ابلیس را معرفی کند، با این رذیله معرفی می‌نماید: [ .. و کان من المستکبرین]. ♦️در روایت نیر داریم که خداوند گاهی بنده را دچار گناه می‌کند که درگیر عجب و تکبر که خانه‌ ویران‌کننده‌تر از معصیت است نشود.
◼️ درس عاشوراشناسی ۴ ✔️ و این نکته را نیز باید بدانیم که عبادات و اعمال ما مورد امتحان الهی واقع می‌شوند. تا عیار حرف و عمل‌مان مشخص بشود. ♦️جامعه‌ی زمان سیدالشهدا'ع' دین‌دار بودند. عده‌‌ای صحابه بودند. عده‌ای اهل حدیث بودند. عده‌ای در رکاب امیرالمؤمنین'ع' شمشیر زده بودند. اما کربلا معیاری شد برای صحت سخن و عمل مردم.
◼️ درس عاشوراشناسی ۵ ✔️ روش دیگری که می‌توان به خداوند متعال نزدیک شد، "بلا" است. و دو تفاوت بلا با عبادت در این است که عبادت از سمت ماست و بلا از سمت خدا، و بلا که بیایَد دیگر انسان دچار عجب و تکبر نمی‌شود. بلا انسان را می‌شکند. غرور را می‌گیرد. تکبر را می‌گیرد. ♦️ در کوی ما شکسته‌دلی می‌خرند و بس بازار خودفروشی از آن سوی دیگر است
👆 این بحث را ان‌شاءالله فردا ادامه می‌دهم. بحث مهم و عمیقی است که می‌تواند مشی و مرام مارا در سلوک فردی_اجتماعی مشخص کند.
▫️ سلام و صبح‌بخیر ▫️ ✔️ امروز که جمعه‌ست و خونه تشریف دارید، ادامه‌ی درس عاشوراشناسی رو حتما بخونید. سعی می‌کنم ظهر تا عصر تمومش کنم. ادامه‌ی بحث خیلی شیرین و جذاب‌تره ☺️
◼️ درس عاشوراشناسی ۶ ✔️ اگر این بلا‌ها برای انسان نبود، ما طغیان می‌کردیم. و سلوک در مدار بلا بهتر و سریع‌تر می‌تواند مارا به مقصد برساند. که شکستگی‌، خضوع و خشوع در بلا بیشتر برای انسان نمایان می‌شود‌. ♦️ که پيامبر خدا"ص" فرمود: گر سه [نقطه ضعف] در آدمى نبود، چيزى سر او را فرود نمى آورد: بيمارى، مرگ و فقر. اين هر سه را دارد و با اين حال چموشى مى كند!
◼️ درس عاشوراشناسی ۷ ✔️ روایت بالا نکات عجیبی دارد. یعنی فقر و بیماری وسیله‌ای است برای امتحان تا حواسمان باشد که محور عالم منیّت ما نیست،‌بلکه عالم در سلطه‌ی خداوند است و هر مسئله‌ای را باید در طول اراده‌ی او جست‌وجو کرد. ♦️ هرکه در این بزم مقرب‌تر است جام بلا بیشترش می‌دهند
◼️ درس عاشوراشناسی ۸ ✔️ در کنار بلای ما عوام، بلای اولیای الهی، انبیاء و ائمه‌ی معصومین'ع' کمی متفاوت‌تر است. بلای ما می‌تواند تنها خودمان و در نهایت نزدیکان‌مان را رشد بدهد؛ اما بلای اولیای الهی و ائمه'ع'، کل جامعه‌ی بشری را به رشد رسانده و تربیت می‌کند. ♦️ پس چاره‌ای جز سلوک ذیل بلای این بزرگواران نداریم. که عبادت و دین‌داری ما نیز ذیل بلای ائمه'ع' محک می‌خورد.
◼️ درس عاشوراشناسی ۹ ✔️ برای مثال مشاهده می‌کنید که به‌واسطه‌ی بلای یعقوب'ع' و فراق یوسف'ع'، فرزندان وی توبه می‌کنند، زندانیان تربیت می‌شوند، با تعبیر خواب حق به‌‌ صاحبش می‌رسد، مردم از آمون‌پرستی پاک می‌شوند و مصر نیز از قحطی نجات می‌یابد. ♦️ دو نبی'ع' دچار امتحان و بلا شده‌اند و مردم دارند ذیل بلای‌شان تربیت می‌شوند. ♦️و این بلا، گاهی ترفیع درجه است و گاهی بخاطر یک ترک‌اولی.
◼️ درس عاشوراشناسی ۱۰ ✔️ در معانی الاخبار، به سند خود از ابی‌حمزه ثمالی روایت شده که من با امام سجاد (علیه السلام) نماز صبح روز جمعه را خواندم. او وقتی از نماز و تسبیح فارغ شد، برخاست تا به منزل برود. من هم برخاستم و در خدمتش ‍ بودم. حضرت کنیزش سکینه را صدا زد و به او فرمود: از در خانه‌ام سائلی دست خالی رد نشود، چیزی به او بخورانید زیرا امروز جمعه است . عرض کرد: آخر همه سائلها مستحق نیستند. اما فرمود: ای ثابت ! زیرا می‌ترسم در میان آنان یکی مستحق باشد و ما به او چیزی نخوارنیم و ردش کنیم ، آن وقت آن چه که بر سر یعقوب و آل یعقوب نازل شد بر سر ما اهل بیت نیز نازل شود، پس به همه آنان طعام بدهید. ✔️ رسم یعقوب این بود که هر روز یک قوچ می‌کشت و آن را صدقه می‌داد و خود و عیالش هم از آن می خوردند. روزی سائلی مؤمن و روزه گیر و اهل حقیقت هنگام افطار از در خانه یعقوب می‌گذشت. آن مرد غریب و رهگذر، صدا زد که از زیادی غذایتان چیزی به سائل گرسنه بخورانید. مدتی ایستاد و چند نوبت تکرار کرد ولی حق او را ندادند و گفتارش را باور نکردند. از غذای اهل خانه مأیوس شد و هوا که تاریک شد، انا لله گفت و گریه کرد و شگایت گرسنگی خود را به درگاه خدا برد و تا صبح شکم خود را در دست می فشرد. صبح هم روزه داشت و مشغول حمد خدا بود. یعقوب و آل او آن شب را سیر خوابیدند و صبح در حالی از خواب برخاستند که مقداری غذا از شب قبل مانده بود. ✔️ امام سپس فرمود: صبح همان شب خداوند به یعقوب وحی فرستاد که ای یعقوب ! تو بنده مرا خوار کردی و با همین عملت غضب مرا به سوی خود کشاندی و خود را مستوجب تأدیب و عقوبت من کردی و مستوجب این کردی که بر تو و پسرانت بلا فرستم. [و همان‌شب حضرت یوسف'ع' خواب خود را دید] ♦️البته این فعلِ حضرت‌یعقوب'ع' ترک‌اولی بوده است. و ادامه‌ی روایت را می‌توانید در معانی‌الاخبار مفصلا مطالعه کنید.
پاراگراف || امیرحسن‌اوصالی
◼️ درس عاشوراشناسی ۱۰ #علت_ابتلای_یعقوب_نبی_ع ✔️ در معانی الاخبار، به سند خود از ابی‌حمزه ثمالی روا
شاید شما ۱۰ تا پیام کوتاه ببینید، ولی این‌ها چکیده‌ی چندین کتاب و چندین ساعت مطالعه است. سعی کنیم ذهن‌مون رو عادت به مطالب دم‌دستی و آبکی ندیم. این مباحث کلیدی و بامبناست‌. خلاصه بخونید و مارو هم دعا کنید ☺️☺️ ادامه‌ی این بحث رو فردا کامل تموم می‌کنم.🙂🙏
🖐🏻 سلااااام و ارادت حالتون چطوره؟ دم ظهری خوابتون نمیاد که 🙄🥱 📌ادامه‌ی بحث عاشوراشناسی رو امروز تموم می‌‌کنم. از مطالب تا اینجا راضی بودید؟
◼️ درس عاشوراشناسی ۱۱ ✔️ امام معصوم'ع' دیگر ترک‌اولی ندارد. و اگر بلا و مصیبتی از ناحیه‌ی خداوند برسد، همگی ترفیع درجات است. و کربلای سیدالشهدا'ع' از چنین بلاهایی است، که اگر انسان بتواند یک اتحاد روحانی با او برقرار کند، به مقامات توحیدی می‌رسد. ♦️ توبه‌ی آدم'ع' با توسل به سیدالشهدا'ع' پذیرفته شد. ابراهیم'ع' بعد از سلوک با بلای سیدالشهدا'ع' به مقام امامت رسید. عیسی و موسی و نوح و ..'علیهم‌السلام' نیز همگی ذیل این بلا عرض ارادت کرده و به مقاماتی رسیده‌اند‌.
◼️ درس عاشوراشناسی ۱۲ ✔️ ما باید مسئله‌مند باشیم. و مدام از جهان اطراف خود سوال بپرسیم. برای مثال چرا تمامی عرفا و اهلِ معنا اصرار بر خواندن و چله‌ی زیارت‌عاشورا دارند؟ مگر در این زیارت که حدیث‌قدسی است چه رازهایی وجود دارد؟ ♦️ باید دانست انس با معارف توحیدی زیارت‌عاشورا و توجه به مفاهیم دشمن‌شناسی آن می‌تواند سلوک فردی و اجتماعی مارا رقم بزند، و مارا از انفعال و روزمرگی نجات بدهد.
◼️ درس عاشوراشناسی ۱۳ ✔️ برای مثال اگر ما روزی یک‌ مرتبه زیارت‌عاشورا بخوانیم و صدلعن و صدسلام را در طول روز تکرار کنیم، گویا زیست ما در مدار زیارت‌عاشورا رقم می‌خورد. یقینا درحین خواندن سلامها تلاش می‌‌کنیم تا معصیتی انجام ندهیم و در حین گقتن لعن‌ها تلاش می‌کنیم فعلی از ما سرنزند که با دشمنان اهل‌بیت'ع' هم‌مسلک شده و شباهتی بین ما ایجاد شود‌. ♦️ قرائت زیارت‌عاشورا مثل تلاوت قرآن باید همراه با توجه و تدبر باشد، تا نتبجه‌ی مطلوب در عمل نیز حاصل شود.
◼️ درس عاشوراشناسی ۱۴ ✔️ خدا دیگر چگونه مارا دعوت به‌ بهشت کند؟ امام و انسان کامل مصیبتی دیده که ما با اشک‌ریختن و سلوک ذیل مصائب‌ش به مقامات توحیدی می‌توانیم برسیم‌. اشکی که باعث می‌شود امام برای گریه‌کنان‌ش استغفار کند‌. پس چرا در مجلس‌ش سنگ‌تمام نمی‌گذاریم؟ ♦️ ما در حین عرض ارادت ذیل پرچم عزای امام، امتحان می‌شویم. گاهی میان منبر، گاهی میان سینه‌زنی، گاهی میان خادمی‌کردن و... . مثلا ۳۰سال برایش گریه می‌کنیم، اما سربزنگاه که عیار اشک‌هایمان را که امتحان می‌کنند، قائله را می‌بازیم! می‌شویم مثل طرماح و ابن‌حرّ!
▪️ پيامبر مهربانی صلى الله عليه و آله: پيروزى، در گرو اراده قاطع و دورانديشى است 🔻الظَّفَرُ بِالجَزمِ و الحَزمِ 📚 ميزان الحكمه ج6 ص526 👇 ‌‌‌┄┅─═◈═─┅┄⁣𑁍┄┅─═◈═─ https://eitaa.com/joinchat/2729640001Cb1d34d8ce8
◼️ درس عاشوراشناسی ۱۵ ✔️ در فرازی از زیارت‌عاشورا می‌خوانیم: [اللّهُمَّ اجعَل مَحیایَ مَحیا محمد و آل محمد(علیهم السلام) و مَماتی مَماتَ محمد و آل محمد (علیهم السلام] که معنای مشهور این فراز را زندگی و مرگ مارا با پیامبر و آل‌پیامبر'ص' قرار بده، ترجمه کرده‌اند. درحالی‌که معنای محیا و حیات متفاوت است. ♦️محیا مظروف است و حیات ظرف، ممات فرم است و موت، صورت! یعنی خدایا نحوه‌ی زندگی و نحوه‌ی مرگ مارا مثل نحوه‌ی زندگی و مرگ پیامبر و آل‌پیامبر'ص' قرار بده. و زیستن در مدار عاشورا دقیقا یعنی همین فراز. و سلوک از این نقطه نشات می‌گیرد‌.