🔻دینشناسیِ دینستیزانۀ شریعتی:
ماتریالیسمِ دیالکتیک در دامان اسلام
🖊مهدی جمشیدی
۱. من در سالهای اخیر، پژوهشی را با عنوان «استاد مطهری و چپهای ایرانی» نگاشتهام که در قالب کتاب، منتشر خواهد شد. در فصلی از این کتاب، به ماجرای تقابل و تعارض استاد مطهری با علی شریعتی پرداختهام و بهگمانم، تمام یا اغلب مواضع استاد مطهری را دربارۀ شریعتی در آن آوردهام. پیش از این هم به سبب مناقشهها و مباحثههایی که وجود داشت، این مسأله را از نظر بسیاری از بزرگان و اصحاب معرفت، مطالعه و دربارۀ آنها تأمّل کردهام. به جز این، در دورۀ کوتاهی از حیات فکریام نیز اندک تمایلی به نوشتههای شریعتی داشتهام و آنها را با دقت مطالعه کردهام.
۲. استاد مطهری، چندی پس از آنکه شریعتی را به حسینیۀ ارشاد دعوت میکند، بهتدریج درمییابد که تفکّر شریعتی، آغشتۀ به «ماتریالیسمِ دیالکتیک» است و او در حقیقت، سرباز همان دشمنی است که مطهری برای مبارزه با آن، شریعتی را به حسینیه فراخوانده است. از سوی دیگر، مطهری درمییابد که شریعتی، انحرافها و التقاطها و کجاندیشیهایش را پذیرا نیست و میخواهد به مسیر خویش ادامه بدهد. شریعتی که اینک، قدرت اجتماعی یافته و مخاطبانش حتی از مطهری نیز فزونی گرفتهاند، دیگر حاضر نیست دینفهمیِ خود را ذیل نظارت مطهری، تعریف کند. از جمله دلایل اصلیِ کنارهگیری مطهری از حسینیۀ ارشاد، همین خطی بود که شریعتی در پیش گرفت؛ چیزی که «مارکسیسمِ اسلامی» خوانده میشد. طرح شریعتی، «پروتستانتیسم اسلامی» بود و نه «بازگشت به خویشتن اسلامی»، و مطهری، این حقیقت را فهمیده بود و نمیتوانست نسبت به آن بیتفاوت باشد.
۳. مطهری در حاشیۀ کتابهای شریعتی، نکتههای انتقادی و چالشیای نگاشته که در سالهای اخیر، سه جلد از آنها منتشر شدهاند. این مواضع، «صریح» و «گزنده»اند؛ چنانکه در آنها، مطهری هم از آفات اخلاقی شریعتی میگوید و هم از آفات اعتقادی او. در بخش فکری، مطهری بارها تصریح میکند که گفتههای شریعتی، دربردارندۀ «انکار دین» است و با «ضروریّات دین»، نمیخواند. مطهری تأکید میکند که شریعتی، «نگاه ابزاری» به دین دارد و برای وی، دین و غیردین، همعرض هستند. به دلیل فشارهای اجتماعی که حامیان متعصّب شریعتی ایجاد کرده بودند، مطهری هرگز نمیتوانست این مواضع را عیان کند، اما خوشبختانه این یادداشتهای شخصی، به جا مانده و امروز میتوان بهروشنی فهمید که مطهری، وی را فردی التقاطی میدانسته که از مرزهای قطعیّات دین، عبور کرده بود. اگر نامۀ محرمانۀ مطهری به امام خمینی را نیز به این مواضع اندرونی وی اضافه کنیم، داستان بسی غمانگیزتر نیز میشود؛ آن نامۀ تند و صریح، تفکّر شریعتی را یک بحران بزرگ و انحطاط جدّی نشان داد که بلای جان دین و تفکّر دینی در ایران شده است.
۴. بهنظرم تنها کسیکه نقدهایش به شریعتی در آن دورۀ تاریخی، در پوسته و ظاهر متوقف نمانده بود و همانند مطهری، عمق و اتقان معرفتی داشت، استاد مصباح بود. وی بهصورتی عجیب، موضعی مطابق مطهری داشت و هر دو، یک سخن را میگفتند. دیگران، یا چنین درکی نداشتند و انحراف و التقاط را تشخیص نمیدادند، و یا حسّاسیّت چندانی نداشتند و ستیز با التقاط، دغدغۀ اصلیشان نبود. خصوصیّت «التقاطستیزی»، یکی از وجوه اشتراک مطهری و مصباح بود؛ با اینکه این دو، آمدوشد چندانی با یکدیگر نداشتند. به یاد دارم که یکبار از استاد مصباح پرسیدم که شما ارتباط جدّی و مستمر با استاد مطهری داشتید؟ ایشان با همان تواضع همیشگی پاسخ دادند که: من در آن زمان، بچه بودم و با ایشان، فاصلۀ فراوان داشتم. کسانیکه امروز، استاد مصباح را به دلیل مخالفت با شریعتی ملامت میکنند، نمیگویند که موضع مطهری، تندتر از او بود.
۵. اگر شریعتی در دهۀ پنجاه، یکی از پرچمداران التقاط «اسلام» و «مارکسیسم» بود و بدینجهت، تباهی و ضلالت آفرید و نقش منفی و مخرّب ایفا کرد، در دهۀ هفتاد و هشتاد که مارکسیسم از سکه افتاده بود و لیبرالیسم در جامعۀ ایران، غوغا انگیخته بود، التقاط «اسلام» با «لیبرالیسم»، رونق یافته بود. این التقاط، سه لایۀ موازی و فزاینده داشت: عبدالکریم سروش در حلقۀ کیان، مسیر «لیبرالیسم معرفتی» را در پیش گرفت و به قبض و بسط معرفت دینی و نسبیّت فهم دینی و پوپریسم رسید؛ اکبر هاشمیرفسنجانی در دولت سازندگی، مسیر «لیبرالیسم اقتصادی» را انتخاب کرد و به تعدیل اقتصادی و اقتصاد آزاد و اشرافیّت و تکنوکراتیسم و ثروتهای بادآورده رسید؛ محمد خاتمی نیز در دولت اصلاحات، مسیر «لیبرالیسم سیاسی» را پیمود و به دموکراتیزاسیون و تساهلوتسامح و اباحهگری و سکولاریسم رسید. برداشت من این است که تعبیر «واگراییهای دهۀ هفتاد» که آیتالله خامنهای به کار برده است، اشارۀ هوشمندانه به همین خطِ التقاطیِ سهلایه است.
https://eitaa.com/mahdi_jamshidi60
◾️ السَّلامُ عَلَیکِ یا صَغیرَةَ رُکنِ الهُدَی
🔘 کامل ترین لیست کتب حضرت رقیه در ایتا
◾️ ۱۶ کتاب رایگان درباره آن حضرت
۱. الرقیة المُرتقی 👈 دانلود
۲. فاطمه سه ساله 👈 دانلود
۳. رقیه بنت الحسین 👈 دانلود
۴. غمنامه حضرت رقیه 👈 دانلود
۵. ستاره درخشان شام 👈 دانلود
۶. زیارتنامه حضرت رقیه 👈 دانلود
۷. السیدة رقیة بنت الإمام 👈 دانلود
۸. دانستنیهای حضرت رقیه 👈 دانلود
۹. مصیبتنامه حضرت رقیه👈 دانلود
۱۰. کتابشناسی حضرت رقیه 👈 دانلود
۱۱. بانک جامع حضرت رقیه 👈 دانلود
۱۲. اسیر عشق، سفیر دمشق 👈 دانلود
۱۳. السیدة رقیة بنت الحسین 👈 دانلود
۱۴. هویت تاریخی حضرت رقیه 👈 دانلود
۱۵. پژوهشی پیرامون حضرت رقیه 👈 دانلود
۱۶. پنجاه سند در اثبات حضرت رقیه 👈 دانلود
♻️ در ثواب نشر این لیست سهیم باشیم
ا•┈┈••••✾•▪️•✾•••┈┈•ا
تسنیم، بزرگترین کتابخانه علوم اسلامی در بستر ایتا 👈 عضو شوید
🆔 @tasnim_pdf
شما از سردار رادان عزیز خبر دارید؟؟؟
از لایحه عفاف وحجاب چی؟؟؟
از قالیباف و اژه ای بزرگوار چی
من خبر دارم
به کف جامعه نگاه کنید
وضع حجاب رو ببینید
بعد عزیزان رو از ته دل دعا کنید
🎥 آیین رونمایی از مستند
این خانه روشن است
🏡 روایتی از روضههایی که زندگی میکنیم
🎤 باحضور و سخنرانی
حجتالاسلام سید مهدی خضری
حاج رحیم آبفروش
و مداحی حاج علی فرمانی
🗓 ۴شنبه ۲۴مرداد۱۴۰۳
🕔 ساعت ۱۷
📍 قزوین، بلوار آیتالله مدرس، سینما بهمن
🔗 سامانه دعوت:
📞 09912700724
🌐 Davatt.ir
📱 @Davatt_ir
📲 @Davatt_admin
🌐 وبگاه | ایتا | بله | روبیکا | تلگرام | اینستاگرام
ظرافت سیاست
ترکیب کابینه برخی از اصولگرایان را ذوق زده و برخی اصلاح طلبان را مایوس کرده ولی هردو بیجاست
ترکیب کابینه با نگاه دقیق در راستای همان شعارهای قفسی پزشکیان است
او کشور را به خاطر سیاست خارجی قفس می نامید و آشکارا از سیاست فروش نفت دولت شهید رئیسی انتقاد میکرد
نکته کلیدی و حساس دیگر رفع تسلط کارگزاران بر شرکت های مهم تامین اجتماعی در دولت شهید رئیسی بود
با این نکات به ترکیب کابینه نگاه کنید
نفت به حلقه زنگنه برمیگردد
شرکت های تامین اجتماعی به دست کارگزاران می افتد
صنعت و تجارت هم به زیر سلطه اتاق بازرگانی و به تصریح مرعشی به زیر سلطه کارگزاران باز میگردد
سیاست خارجه هم به دست برجامی ها می افتد
اقتصاد هم رسما به دست کارگزاران می افتد
اینها در موقعیت فعلی کشور وزارت خانه های کلیدی است که می توان با آن روند دولت رئیسی را متوقف کرد
حالا
کشور و ورزش دست قالی باقی ها باشد مهم نیست
راهبرد کشور را همان وزارت خانه های کلیدی مشخص می کنند
پزشکیان می داند حالا دیگر شعار ورزش بانوان و ورزشگاه و شلوغ کاری های سیاسی در وزارت کشور یا تند روی در غربزدگی وزارت ارشاد جواب نمی دهد
جامعه کشش فشار سیاسی ندارد از نظر ورزشی و فرهنگی هم در مرزهای بی دینی هستیم و فعلا زمینه پیشروی بیشتر برای غربگرایان نیست
لذا وزارت خانه های بی خاصیت یا کم خاصیت را به اصولگرایان قالی بافی سپرده تا فشار را برای تصاحب وزارت خانه های کلیدی کم کرده در یک معامله آشکار اصول گرایان را باز از جناح قالی باف دچار یک خطای راهبردی دیگر کند
استعفای ظریف هم یک بازی است تا پزشکیان در نگاه خوش باوران اصولگرا زیباتر جلوه کند
بدین سان اصلاحات می تواند قلوب راهبردی اقتصاد و مدیریت و سیاست کشور را تصاحب کند
ظریف چه مسئولیت رسمی داشته باشد یانه رئیس راهبردی دولت است
و هدف اصلی این راهبرد خارج کردن ایران از محوریت مقاومت است
این را مواضع صریح ظریف پیش از انتخابات و مواضع این روزهای دوستانش در عکس العمل منفعلانه در برابر ترور هنیه نشان می دهد
ما داریم اسرائیل و آمریکا را در منطقه خفه می کنیم اگر اصلاح طلبان در این مرحله نتوانند به کمک غرب بیایند دیگر تاریخ مصرفشان برای طرف غربی تمام شده وجهی برای حمایت غربی ها از اصلاح طلبان باقی نخواهد
ماند
این سر الاسرار شور و تلاش هوشیاران اصلاح طلب چون ظریف برای حضور در انتخابات بعد از آن همه تحریم انتخابات است
فتامل
@Parishaneha
هدایت قرآنی و اجتماع
قرآن کتاب هدایت همه مردم (هدی للناس) به راه بدون فراز و نشیب و معتدل مادی و معنوی ( صراط مستقیم) تنها در سایه بندگی و اطاعت فرمان خداوند متعال است ( ان اعبدونی هذا صراط مستقیم)
ولی بستر این هدایت اجتماع و تمدن است نه فرد
محور همه دستورات ولایت است (باب دعائم الاسلام اصول کافی)
احکامش اجتماعی است و حتی فردی ترین و مهمترین عبادتش نمازی است که جنبه اجتماعیش بیشتر است (,رک ولایت فقیه نوشته امام خمینی ره)
اینها همه اجتماعی است
پس هدایت قرآن در بستر اجتماع تعریف شده است
از این منظر است که مدام در قصه ها از تمدن های برآمده و ساقط شده و حالات ایشان و علل فراز و فرودشان می گوید
از این منظر قرآن را بنگریم که پر است از نظامات اجتماعی تمدن ساز و هشدار درباره نظامات تمدن سوز
نگاه فردگرا به فقه ریشه در سکولاریسم اموی در فقه عامه دارد
تسلط عامه بر جامعه و حکومت نداشتن شیعه موجب شده فقه ما نیز متاثر از جو زمانه در گذر زمان بیشتر فرد گرا و در پی رفع عقاب و جلب ثواب فرد مکلف باشد
نتیجه این فقه فرد گرا و اصول عملیه محور می شود برجهایی که از همه جا سر برآورده و معماری های غربی رایج شده
هیچ یک در نگاه فرد گرا مشکل زا نیست
ولی در نگاه جامعه محور و نظام مند سنبل ها و نماد ها و شکل کلی یک شهر و چینش خانه ها و اتاق ها معنا دار و موثر است
اینها واقعیت هایی است که متفکر غربی برای نفوذ دادن فکرش تا عمق جامعه به همه زوایایش فکر کرده و حتی برای آن وجه فنی مهندسی تراشیده
ولی فقیه فرد محور اصلا بدان فکر نمی کند و بی فهم صحیح موضوع با اصل عملی جایزش می شمارد
و آنگاه که نکبت این معماری با روح مادی و الحادی دامان جامعه اش را آلود فقط فریاد میزند چرا حکومت کاری نمی کند
چرا برای حجاب و عفاف کاری نمی شود
یا میزند به خط آخرالزمان و بلایایش
در حالی که بلیه آخر الزمانی ما غفلت حوزه ها از نظامات اجتماعی و نقش آنها در دین داری و بی دینی جامعه است
چه بخواهیم چه نه
سازه ها اهداف پنهان و پیدایشان را به ما تحمیل می کنند
پس از سبک معماری مدرن جامعه امروز توقع حیات دینی
توقع نابجایی است
سازه تسهیلگر اهداف بشر است
سازه مناسب با بی عفتی یا شل دینی خودش سرباز شیطان است و مومن در جنگی مدام با محیط زندگی
و کمند آنهایی که مقاومت کنند
چنانکه می بینید
چشم ها را باید شست جور دیگر باید دید
@Parishaneha
سرخوشی و غفلت
طوفان الاقصی و وعده صادق دو ضربه جبران ناپذیر به استکبار جهانی بود
ولی اگر سرخوش از پیروزی دشمن را دست کم نمی گرفتیم امروز کاممان شیرین تر بود
غفلت در نگهبانی از ارزشمند ترین نیروهای کشور که هیچ چیزی جایشان را پر نمی کند _تعبیر حضرت آقا درباره شهید رئیسی و همراهانش -
و غفلت عجیب در نگهبانی از هنیه
بهانه بدی آب و هوا و تلفن همراه خارجی فقط بهانه برای پوشش بر کم کاری و غفلت است
بدنه مردم توقع جدیت بیشتر دارد
@Parishaneha
امنیت و قالی بافی
مگر می شود علم خود را کنار بگذاریم و به گزارش دستگاه امنیتی اعتماد کنیم
وزیر پیشنهادی رفاه و وزیر پیشنهادی بهداشت سوابق روشنی در مخالفت با نظام و همکاری و دفاع صریح از فتنه و فتنه گران دارند
حالا قالی باف مدعی شده دستگاه های امنیتی گفته اند وزرای پیشنهادی هیچ مشکل امنیتی ندارند
یک نفر این وسط دروغ می گوید
قسم حضرت عباس را باور کنیم یا دم خروس 🐓
پیدا کنید پرتغال فروش را
یک پاس گل دیگر از سردار قالی باف به اصلاح طلبان
کجایند حضراتی که یک پارچه گفتند وظیفه شرعی است به قالی باف رای بدهیم !!؟؟
@Parishaneha
فقط به نام تویی که دوستت دارم ۱
دلتنگ می شوم برای
شبهایی که می آمدی از راه خسته کلت را زیر متکا میگذاشتی و میخوابیدی
پاسدار کمیته حضرت روح الله
تو در تاریکی چشم های نگران مرا نمی دیدی ولی من با دیدن قامت مردانه ات آرام میگرفتم و میخوابیدم
دلم تنگ می شود برای آن برف های پر پیمان که با هم میرفتیم سراغ وانت آبی تا گرم و روشن شود تا از این همه برف رها شود
تو سر سر خوران میرفتی و من با دست های یخ زده دم بخاری نفتی مان که حالا با مهندسی تو گازوئیلی شده بود آرام میگرفتم
دلم تنگ میشود برای چهره پریشانت وقتی موتور آب خراب می شد و برای بار چندم سفرمان کنسل می شد
تو در گیر یک دنیا گرفتاری و من بیخیال دنیا با قر قر دلم آرام می شد و نمی فهمیدم آن همه دغدغه را
دلم تنگ می شود برای تو آنگاه که در آبیاری بند آب در رفت و مرا میان گلها نشاندی و گل روی پایم ریختی تا بند را آب نبرد
و من گریه میکردم که چرا پدرم مرا زیر گل می کند
بند که بند آمد خندیدی گفتی پاشو برو
یعنی ای ترسوی نفهم
دلم تنگ شده برایت وقتی ترس کودکانه ام از موش هایی که در اتاق دامداری رژه میرفتند را درک کردی و بردی مرا پشت تریلی تراکتور خواباندی
دل تنگ آن صبحانه های دامداری هستم
یک کتری پر از شیر و منی که دیرتر از خواب پاشدم و تا تمامش نمیکردم رها نمیکردم
دلم برای کودکی پر از خاطره نفس به نفس با تو تنگ شده
کاش نوجوانی و خامی سراغم نمی آمد
کاش می شد جوان نشد کاش کودکی می ماندم در آغوش گرم مردانه ات بابا
@Parishaneha
کوتاه و گویا درباره کربلا
قطعا ریشه انحرافات جامعه رسول خدا ص پس از ایشان از دست رفتن حاکمیت و انحراف از ولایت بود رک باب دعائم الاسلام کافی
و مهمترین وظیفه اجتماعی مومنان خصوصا ائمه اطهار علیهم السلام اقامه حکومت اسلامی است
پس برپایی حکومت هدف همیشگی اهل ایمان است و به تعبیر حضرت امام خمینی ره بالاترین هدف اجتماعی است
ولی در عصر سیدالشهدا علیه السلام همه پیش بینی ها حاکی از عدم همراهی مردم بود رک به گفتگوی ناصحان به امام ع
ولی جامعه به جایی رسیده بود که ادامه تقیه موجب هدم دین بود
در این موقعیت قیام واجب است
باید راه هدایت گشوده می شد به هر قیمتی
طبق حدیث ثقلین رمز هدایت پیروی از کتاب و عترت بود و استمرار حاکمیت بنی امیه بدون قیام خونین به معنای فراموشی مرجعیت اهل بیت علیهم السلام و انحراف همیشگی امت بود
سید الشهدا ع یا باید با اقامه حکومت مرجعیت اهل بیت علیهم را احیا میکرد یا با نبرد خونین و اقامه حجت بر امت به قیمت جان و اسارت ( تحلیل علامه طباطبایی ره از واقعه عاشورا )
@Parishaneha