فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 نقش علوم انسانی برای رسیدن به وضعیت مطلوب؛
🆔@parsania_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حمید پارسانیا
درس اسفاراستادپارسانیانهم آبان۱۴۰۱.mp3
28.09M
🎙درس اسفار استاد پارسانیا نهم آبان ۱۴۰۱
#اسفار_ ۹ آبان ۱۴۰۱
💠 @parsania_net
تکنولوژی در آینده انقلاب اسلامی.mp3
13.16M
🔊#صوت؛ تکنولوژی در آینده انقلاب اسلامی
🔵 فایل حاضر در اولین همایش ملی فرهنگ و تکنولوژی با موضوع «تکنولوژی در آینده انقلاب اسلامی» در دانشگاه صنعتی شریف و در تاریخ ۱۳۹۳/۰۲/۲۲ ایراد شده است.
💢 استاد پارسانیا
🆔@parsania_net
noormags-اندیشه؛_تکنولوژی_در_آینده_انقلاب_اسلامی_ایران-1858400_2578995.pdf
696.7K
💠 #مقاله؛ تکنولوژی در آینده انقلاب اسلامی ایران؛
✍️استاد پارسانیا
🔸دلایلی كه صدرالمتألهین بر حیات و علم و كلام همه موجودات اقامه میكند، دلایلی است كه از احكام مربوط به وجود آنها استفاده میكند و دلایلی كه حكمای مشاء و اشراق، درباره غفلت و جهل موجودات طبیعی اقامه میكنند، دلایلی هستند كه از احكام مربوط ماهیات جسمانی و صور مربوط به آنها استفاده میكنند و اگر این دو حكم بدون لحاظ دو حیثیت متفاوت یك موجود طبیعی به آن موجود نسبت داده شوند ناسازگار خواهند بود و به تناقض منجر میشوند.
🔸ریشههای غفلت انسان از حقیقت عالم حجاب و غفلت انسان نسبت به حقایق وجودی پدیدهای است كه از یك سو ریشه در پنهان شدن آثار و احكام وجود و در نتیجه ریشه در غلبه احكام ماهیات دارد و از دیگر سو در اصطلاح و عادت یعنی در فرهنگ معرفتی و علمی جامعه استقرار مییابد.
🔸بنابراین اصطلاحات اهل علم، عادات اهل عرف و در حجاب ماندن آدمیان، عواملی نیستند كه به تنهایی، سبب تفسیر جهانی طبیعت، در نزد انسان شوند، عامل دیگری كه در كنار این عوامل حضور دارد و نقشی مهم ایفا میكند این است كه جهان طبیعت نیز به رغم این كه زنده، حی، بوده و سرشار از محبت و عشق و میل و اراده است، معرفت و محبت خود را پنهان میكند و این پنهان كردن گرچه حاصل نحوه مواجهه آدم با عالم است، لكن مطابق سنت مكر و استدراج الهی است و مبتنی بر حكمت و عدالتی است كه طبیعت آگاهانه و عالمانه كارگزار آن است.
🆔@parsania_net
هدایت شده از 💠 دانش اجتماعی مسلمین 💠
✅ حکمت دانش اجتماعی مسلمین
#استاد_حمید_پارسانیا
🔰 #دانش_اجتماعی_مسلمین نوعی دیگر از جامعهشناسی با سطحی بالاتر است، در عین حال انکار متافیزیک نیست و از طرفی واژه دانش به صورت حکیمانه و مقطعی و با توجه به شرایط انتخاب شده است. دانش اجتماعی مسلمین دانشی است برای اینکه معنای دیگری از علم را بازخوانی می کند. معنایی از علم توسط دانش اجتماعی مسلمین مطرح و بازخوانی می شود که درباره عقل است. دانش اجتماعی مسلمین فرار از فضای غالبی است که دیگر کلمات را آلوده کرده است و به آنها هویت مدرن بخشیده است.
🌐 هدف دانش اجتماعی مسلمین علم متناسب با فرهنگ و هستی شناسی جهان اسلام است نه علم اروپایی. در واقع این علم تناسب با حوزه فرهنگ اسلامی، تفکر و حکمت دارد که آنها را دوباره معنا کند. چراکه در حال حاضر سلطه علم اروپائی و مدرن اجازه دیدن آن را نمی دهد؛ اگر عینک مفاهیم #مدرن را از زاویه ذهنیت جامعه مدرن علمی برداریم در واقع ظرفیت های سنت خود را در این راستا کشف خواهیم کرد. حکمت دانش اجتماعی مسلمین همین است که به بازخوانی ظرفیت های اساسی علمی در سنت اسلامی بپردازد.
🔅 دانش اجتماعی مسلمین در برخورد با قرائت مدرن و #پست_مدرن در صورت می تواند به علم دینی و مقدس دست یابد که نقد خود را از محدوده تعریف پوزیتیویستی علم خارج کند و مفروضات و یا بنیان های پنهان اندیشه های پست مدرن را نیز به چالش کشد. متفکرین دنیای اسلام از دیرباز از سنگرهای عقلانی و وحیانی علم نیز دفاع کرده اند و بر این اساس زمینه های تکوین علم تجربی و حسی را نیز هموار ساخته اند. پذیرش #وحی و مرجعیت علمی آن موجب شده است تا در حاشیه وحی نوعی از نقل که مبتنی بر وحی است نیز به حوزه #عقلانیت_اسلامی وارد شده و بخش گسترده ای از دانش های نقلی را پدید آورد، بدون آنکه در هویت علمی این دسته از معارف نیز تردید شود.
📝 متفکرین مسلمان در جهت احیای #علم_دینی ضمن به چالش کشاندن مبانی و اصول معرفتی دنیای مدرن خصوصا آن دسته از مبانی عامی که به صورت آشکار یا پنهان مورد قبول فلسفه های پست مدرن نیز قرار گرفته، باید پاسخگوی نقدها و چالش هایی نیز باشند که از ناحیه متفکرین غربی متوجه مبانی معرفت و علم دینی شده است. دانش اجتماعی مسلمین در چنین عرصه ای، بعد منطقی و جنبه نظری مسئله را تأمین می کند و سنگرهای علمی فرهنگ و تمدن اسلامی را استحکام می بخشد.
💠 به کانال "دانش اجتماعی مسلمین" بپیوندید
🆔 @DaneshMoslemin
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 جایگاه ایدئولوژی یا انتخاب نوعی از زندگی در اراده انسان؛
🔥مراتب عالی شقاوت برای کسی است که میداند؛ اما خلاف عقل نظری خودش عمل میکند.
🔸مدینه جاهله: عقل حضور ندارد.
🔸مدینه فاسقه: عقل نظری هست و عقل عملی نیست.
🔸مدینه ضاله: عقل عملی نیست و ضلالت با توجیه کردن، استقرار یافته و تبدیل به فرهنگ شده است.
🔸مدینه فاضله: عقل نظری و عقل عملی فعال است.
💢 استاد پارسانیا
🆔@parsania_net
🎥 پخش زنده دروس استاد #پارسانیا
💢 درس اسفار هر روز ساعت ۷ صبح از شنبه تا سه شنبه و درس اصول کافی هر چهارشنبه به صورت زنده در ایتا (@parsania_net) برگزار میشود.
🌍 #انتشار_حداکثری_با_شما🙏
💠💠💠💠
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حمید پارسانیا
درس اسفار _ ج ۶ _استاد پارسانیا _۱۰ آبان ۱۴۰۱.mp3
14.63M
🎙درس اسفار _ ج ۶ _استاد پارسانیا _۱۰ آبان ۱۴۰۱
#اسفار_ ۹ آبان ۱۴۰۱
💠 @parsania_net
حمید پارسانیا
💠 آیا حقیقت انسان به بدنمندی اوست؟ 💢 استاد پارسانیا ❇️ آیا حقیقت انسان به بدن و بدنمندی اوست یا علا
31.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔊#صوت؛ آیا حقیقت انسان به بدنمندی اوست؟
💢 استاد پارسانیا
🆔@parsania_net
🔰 منتخبی از #مثنوی_معنوی که استاد پارسانیا در درس امروز اسفار به آن اشاره کردند.
─┅══༅࿇༅ ❃﷽❃ ༅࿇༅══┅─
عالَم افسرده ست و نامِ او جماد
جامد، افسرده بُوَد ای اوستاد
باش تا خورشید حشر آید عیان
تا ببینی جُنبشِ جسمِ عیان
─┅═༅࿇༅࿇༅ ❃༅࿇༅❃ ༅࿇༅࿇༅═┅─
چون عصایِ موسی اینجا مار شد
عقل را از ساکنان ، اِخبار شد
پارۀ خاکِ تو را چون مَرد ساخت
خاک ها را جملگی شاید شناخت
─┅═༅࿇༅࿇༅ ❃༅࿇༅❃ ༅࿇༅࿇༅═┅─
مرده زین سواند و زآن سو زنده اند
خامُش اینجا و آن طرف گوینده اند
چون از آن سوشان فرستد سویِ ما
آن عصا گردد سوی ما اژدها
─┅═༅࿇༅࿇༅ ❃༅࿇༅❃ ༅࿇༅࿇༅═┅─
کوه ها هم لَحنِ داودی کُند
جوهرِ آهن به کف ، مومی بُوَد
باد، حمّالِ سلیمانی شود
بحر با موسی سخندانی شود
─┅═༅࿇༅࿇༅ ❃༅࿇༅❃ ༅࿇༅࿇༅═┅─
ماه با احمد اشارت بین شود
نار، ابراهیم را نسرین شود
خاک، قارون را چو ماری درکشَد
اُستنِ حَنانه آید در رَشَد
─┅═༅࿇༅࿇༅ ❃༅࿇༅❃ ༅࿇༅࿇༅═┅─
سنگ بر احمد سلامی می کند
کوه، یحیی را پیامی می کند
ما سمیعیم و بصیریم و خوشیم
با شما نامحرمان ما خامُشیم
─┅═༅࿇༅࿇༅ ❃༅࿇༅❃ ༅࿇༅࿇༅═┅─
چون شما سویِ جمادی می روید
محرمِ جانِ جمادات چون شوید؟
از جمادی، عالَمِ جان ها روید
غُلغُلِ اجزایِ عالَم بشنوید
─┅═༅࿇༅࿇༅ ❃༅࿇༅❃ ༅࿇༅࿇༅═┅─
فاش تسبیحِ جمادات آیدت
وسوسۀ تأویل ها نربایدت
چون ندارد جانِ تو قندیل ها
بهرِ بینش کرده ای تأویل ها
─┅═༅࿇༅࿇༅ ❃༅࿇༅❃ ༅࿇༅࿇༅═┅─
🌀@parsania_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊#صوت؛ گستره شناخت عقل؛
🔰«رویکرد عالِم اجتماعی به موضوع قصاص»
💠 صدرالمتألهین: همانگونه که حس از ادراک اولیُاتِ مسائل عقلی عاجز است؛ عقل نیز از ادراک اولیات مسائلی همچون معاد، یوم الحساب، باطن اعمال و احکام شرعی عاجز است.
💢 استاد پارسانیا
🆔@parsania_net
32.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 تفاوت #تاریخ نگاری مدرن و غیر مدرن
#حمید_پارسانیا
__
#علوم_انسانی_اسلامی
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊#صوت؛ فلسفه یا سفسطه؟!
🆔@parsania_net
حمید پارسانیا
🎙#علم_دینی/3 💠 @parsania_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙#علم_دینی/4
💠 @parsania_net
بیان علامه شعرانی درباره وحدت وجود و رابطه خالق و مخلوق.pdf
292.5K
#دانلود_مقاله👆
💠 وحدت وجود از دیدگاه علامه شعرانی
✍️ استاد پارسانیا
🔸وجود و هستی، مهمترین موضوع بحث و گفتوگو در فلسفه، عرفان و همچنین از موضوعهای محل بحث در نزد متکلمان بوده و میباشد؛ این موضوع در دورههای مختلف تاریخی به صور گوناگون مورد توجه و نظر متفکرین بوده و برخی نیز دورههای مختلف تاریخی را براساس نحوهی توجه به این موضوع و شیوه نظر به آن و یا نحوه ظهور و بروز وجود در حوزه ادراک و شهودات آدمیان، تبیین و تفسیر کردهاند.
🔸علامه شعرانی (رحمةالله علیه) در این رساله پس از بیان نارسایی تعبیرها و مثالهای مختلف برای حکایت از وحدت شخصی وجود به دشواری فهم معنای وحدت وجود نیز اشاره کرده و کلام گوته را که متأثر از عرفان اسلامی بوده و مترجم اشعار حافظ به زبان آلمانی است، نقل میکند: ندیدم کسی معنای وحدت وجود را به طور صحیح فهمیده باشد.
🔸و سپس درباره بهترین تعبیرهایی که در بیان این معنا وارد شده است، مینویسد: بهترین تعبیرها در وحدت وجود تعبیر حضرت امیرالمؤمنین است که مکرر در نهجالبلاغه وارد گردیده و منجمله در خطبهای که با این عنوان درج شده: تجمع هذه الخطبه من اصول العلم مالا تجمعه خطبة.
🆔@parsania_net
🔰 کانال استاد #حمید_پارسانیا
🔸 تحلیل جریانهای فکری معاصر
🔸 پانزده مسأله درباره آموزش #فلسفه
🔸بررسی تاریخ فعال و زنده حکمت اسلامی
🔸 رصدکردن بنیانهای فلسفی متون آموزشی
🔸تحولات حوزههای معرفتی
🔸بررسی نقاط قوت فلسفه اسلامی و فلسفههای مدرن
🔸پخش #زنده دروس استاد
🔻🔻با عضویت در
@parsania_net
✅ تحلیل جامعهشناسان از وقایع اخیر
👤 حمید پارسانیا:
🔸 @parsania_net
🔸 @hparsania
🔸 وقتی که فقاهت، وضعیت مطلوب و آرمانی را برای امت اسلامی در نظر میگیرد، کار اجتماعی و جمعی را یک فرد نمیتواند انجام دهد. کار جمعی را باید عموم مردم انجام دهند و فرهنگ باید کشش آن را داشته باشد. اگر این کشش وجود نداشت و انجام نشد، به زور نمیشود دیگران را وادار کرد.
🔸 انسانها باید بتوانند به کمالاتی که حقشان است برسند و این کمالات بهصورت یکسان در دسترس آنها قرار گیرد. اموال باید به گونهای در جامعه چرخش و دوران داشته باشد که بین گروه خاصی دست به دست نچرخد.
🔸 ما بین فقه و قانون فاصلهای داریم. قانون عمدتاً تدبیر و مدیریت اجرای آن مطلوبهایی است که دین میخواهد؛ اما این تدبیر و مدیریت مطلوبها توسط خود فقه انجام نمیشود؛ بلکه توسط دانشهایی است که شرایط اجرا را نشان میدهد و معرفی میکند.
📌 https://parsania.net/%d8%aa%d8%ad%d9%84%db%8c%d9%84-%d8%ac%d8%a7%d9%85%d8%b9%d9%87%d8%b4%d9%86%d8%a7%d8%ae%d8%aa%db%8c-%d8%a7%d8%b9%d8%aa%d8%b1%d8%a7%d8%b6-%d9%88-%d8%a7%d8%ba%d8%aa%d8%b4%d8%a7%d8%b4/
👤 یوسف اباذری:
🔸 از پی درگذشت مهسا امینی، یکی از مهمترین غلیانهای اجتماعی در ایران رخ داده و در فضایی لبالب از احساس یگانگی، مردمانی از گروهها و اقشار متفاوت را به هم پیوسته است. غلیان اجتماعی پدیدهای متناقض است: از یکسو اندوهگذاریای عظیم است و از سوی دیگر شادی بیکران.
🔸 هیئت حاکمهی ایران نیز هر کنش اجتماعی را به تنش فرهنگی بدل کرد تا مانع پرداختن مردم به مسائل حقیقی زندگیشان شود.
🔸 این خیزش، کلیهی ابعاد زندگی ایرانی را در برمیگیرد، زندگیای که هماکنون در خطر انهدام قرار دارد. اگر ایران را خانه متصور شویم، باید اعتراف کنیم که این خانه در معرض نابودیست.
📌 https://pecritique.com/2022/09/26/%d8%af%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d9%87%db%8c-%d9%85%d9%87%d8%b3%d8%a7-%d9%88-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86-%db%8c%d9%88%d8%b3%d9%81-%d8%a7%d8%a8%d8%a7%d8%b0%d8%b1%db%8c/
👤 آرش حیدری:
🔸 شعار «زن، زندگی، آزادی» مسئله مرکزیاش خیلی روشن، خود زندگی و حق زندگی شاد است. فروکاست این حرکت اعتراضی به شکاف نسلی و آن تحلیلهای عجیب و غریب درباره گیمر بودن، مجازی بودن و خیالاتی بودن جوانان، ندیدن حداقل دوهزار سال تاریخ و دستکم ندیدن مشروطه به این سو است. این تحلیلهای فروکاستگرای پوزتیویستی با نگاهی غیر تاریخی پدیدهها را مبهمتر میکنند تا آشکارتر.
🔸 شکاف میان ایدئولوژی رسمی و زندگی روزمره انسان ایرانی است. ایدئولوژی رسمی از فقه سنتی تغذیه میکند، سیاستهای فرهنگی رسمی رابطهای تقابلی با زندگی روزمره و قیوداتش دارند و پیشاپیش بخش بزرگی از جریانهای معمول زندگی را ذیل نوعی ابتذال و آسیب میفهمند.
🔸 برهنگی به معنای جنسیکردن همهچیز مسئله اصلی منتقدان این حرکت اعتراضی بوده است، نه فعالان آن. اتفاقا اینجا مسئله دارد وارونه میشود. مسئله خود زندگی، بدن زنده و طبیعی و حق زندگیشاد است. مسئله بر سر بدن متحرکطبیعی است، نه بدن تحریککننده. این تیپ تحلیل نوعی فرافکنی بنبستهای گفتمانی جریانغالب سیاستفرهنگی در ایران است. مسئله بر سر انسان بدنمند ذیحق است.
📌 http://isa.org.ir/%DB%8C%D8%A7%D8%AF%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA-%D9%85%D8%A7%D9%87/6033-%D8%AF%DB%8C%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%A2%D8%B1%D8%B4-%D8%AD%DB%8C%D8%AF%D8%B1%DB%8C
👤 علیرضا شجاعیزند:
🔸 با تحلیلهای طبقاتی در باب جامعه ایران خیلی موافق نیستم.. منازعه «سبک زندگی» در ایران بیش از آن که ماهیت طبقاتی داشته باشد، مضمون گفتمانی دارد و بیش از آن که بنیانهای معرفتی- اعتقادی داشته باشد، ریشههای نفسانی دارد؛ همان که وبلن هم از آن با عنوان «تنآسایی» یاد کرده است.
🔸 شکاف بنیادی و اصلی جامعه ما که شکافهای دیگر را نیز فعال میسازد، شکاف اسلام و مدرنیته است. اعتراض و آشوبهای اخیر را نیز بر پایه این شکاف، بهتر از شکافهای قومی و نسلی و جنسیتی میتوان تحلیل کرد.
🔸 مساله ما با غرب، بر سر زندگی است؛ بر سر سبک زندگی است که خود برخاسته از نگاه هریک به هستی و بهمعنایی که از زندگی دارد. مساله ما با غرب بر سر فرهنگ است، بر سر سویههای فرهنگ. زن و بدن و حجاب و موسیقی و ورزشگاه و فضای مجازی از فروعات و تبعات آن هستند
📌 https://farhikhtegandaily.com/news/75093/%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B2%D8%B9%D9%87-%C2%AB%D8%B3%D8%A8%DA%A9-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C%C2%BB-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%B6%D9%85%D9%88%D9%86-%DA%AF%D9%81%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF-%D9%86%D9%87-%D8%B7%D8%A8%D9%82%D8%A7%D8%AA%DB%8C/
🔸 جامعهشناسی اسلامی
✅ @edallatkhahi