🔰 کانال استاد #حمید_پارسانیا
🔹 تحلیل جریانهای فکری معاصر
🔹 پانزده مسأله درباره آموزش #فلسفه
🔹بررسی تاریخ فعال و زندهی حکمت اسلامی
🔹 رصدکردن بنیانهای فلسفی متون آموزشی
🔹 تحولات حوزههای معرفتی
🔹بررسی نقاط قوت فلسفهی اسلامی و فلسفههای مدرن
🔹 پخش زنده دروس استاد
🔻🔻با عضویت در
https://eitaa.com/joinchat/2796486670C0fd39167a1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷 ممنونیم از هرکس که پرچم تورا بالا می برد، ای وطن...
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
🆔@parsania_net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
May 11
⚪️ ضرورت بازاندیشی ریشهای و بنیادین در تفکر دانشگاه
💠 آیین رونمایی از مجموعه کتب «منظومه مولّد» در ششمین نمایشگاه قرار سالانه مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع)، با حضور استاد حمید پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
🔶در ادامه این جلسه، روزنامه فرهیختگان در گفتگویی از استاد #حمید_پارسانیا درباره ضرورت شکلگیری مکتب علوم اجتماعی و تبیین جایگاه #علامه_طباطبایی(ره) در علوم اجتماعی اسلامی پرسیده است که مخاطبان گرامی میتوانند مشروح این پرسش و پاسخ را در سایت استاد پارسانیا مطالعه کنند.
👈مطالعه متن تفصیلی این گفتگو در سایت استاد پارسانیا
🔻سوالات #فرهیختگان از استاد #حمید_پارسانیا
1️⃣ با توجه به ضرورت استفاده از مبانی اسلام ناب در حرکت به سمت علوم اجتماعی، لوازم شکلگیری و تحقق یک مکتب علوم اجتماعی چیست؟
2️⃣نظام فکری چگونه به تحقق اجتماعی میرسد؟
3️⃣وضعیت انسان و اجتماع در دوران انقلاب اسلامی چگونه است؟
4️⃣بیان دقیقتر و تفصیلیتری از جایگاه فقه با دستگاه فلسفی میتوان داشت؟
5️⃣ یعنی با ورود سبک زندگی غربی به فرهنگ، اکنون در حال حرکت به سمت فلسفه غربی هستیم؟
6️⃣بهعنوان تجویز متناسب با سیر بحث این جلسه، چه اتفاقی در نظام دانشگاهی ما باید رقم بخورد تا پشتوانه فلسفی حاصل از اندیشه مرحوم علامه طباطبایی و سایر فلاسفه مسلمان در مکتب اجتماعی انقلاب اسلامی فعلیت یابد؟
🔻بخشی از گفتگوی استاد حمید پارسانیا با روزنامه فرهیختگان:
🔷ما فیلسوفان بزرگی در حال حاضر داریم، اما چه کسی است که مانند علامه طباطبایی(ره) برود با آنها درگیر شود؟ کیست که اصول فلسفه بنویسد؟ کیست که وقتی مارکسیسم آمده، پاسخ آن را بدهد؟ یا کیست که در المیزان در جابهجای آن به هجمه رویکردهای مدرن پاسخ دهد؟ شما المیزان را با المنار مقایسه کنید و ببینید این مقاومتی که علامه طباطبایی(ره) در برابر فرهنگ غرب کرده، قابل مقایسه است؟ اینها خصوصیات علامه(ره) است.
🔹اینکه فرهنگ غرب، یک هژمونی عظیم راه انداخته و فضای علمی جهان را تسخیر کرده و برایش تعیینتکلیف کرده، یک نوعی اغواء است. اغواء که فقط به مغالطه لفظی نیست؛ اینکه چشم و گوش جهان را از آنچه خود میخواهد، پر میکند، اغواء است. در مقابله با این فرهنگ، اگر در انقلاب اسلامی، مرحوم امام(ره) توانست در شکست عرصه عملی و سیاسی موفق عمل کند، اما در مقابله با تنیدهها و رشتههای نظری فرهنگ غرب، آن کسی که قد علم کرد، مرحوم علامه طباطبایی(ره) بود. البته خیلیهای دیگر هم بودند که سعی داشتند، با فرهنگ غرب مواجه شوند و به آنان پاسخ دهند لکن بعضا وارد چهارچوب مفاهیم و نظام علمی آنان شدهاند و به نحوی شکست خوردند.
🔶ما چون نوعا در زمین بازی و میدانی که رقیب طراحی کرده است، به دنبال دانش اجتماعی خود میرویم، کور حرکت میکنیم و اصلا امکان دیدن دانش اجتماعی خود را نداریم! وقتی هم که میخواهیم چیزی تولید کنیم، چیزی شبیه به آنچه که آنان تولید کردهاند، تولید میکنیم. بر خلاف این سبک رایج، در قدم اول، باید این میدان بازی را تغییر داد و مفاهیم اساسی که آنان برای ما ساختهاند را بمباران کرد.
🔸باید مفهوم علم و عقل را مجددا در فرهنگ علمی خود بازخوانی کنیم. تا این تعریفها عوض نشود، روشها و مرجعیتهای متناسب با آن به وجود نیاید و در حوزه علوم آکادمیک ما به رسمیت شناخته نشود، این آفات بسیار جدی است. البته اینچنین کارهایی تلاشهای علمی و بنیادین جدی و همهجانبه میخواهد که ما باید با تجهیز شدن نخبگان خود به سلاح قلم و منطق و برهان و استدلال، یک هیمنه نظری جدی متناسب با فرهنگ خود به وجود بیاوریم. مادامی که دانشگاه نتواند یک بازاندیشی ریشهای و بنیادین در تفکرش انجام دهد، ما این مشکل را به صورت جدی خواهیم داشت.
🆔@parsania_net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 چه کنیم دین با جامعه مدرن ارتباط برقرار کند؟
🔷فرهنگ بدون نظام معرفتی نمیتواند باشد و اتصال ایمانی و گرم هم باید حامی آن باشد؛ وقتی پیامبر اسلام از جبل النور پایین آمد و در انذر عشیرتک الاقربین بسط یافت هم علی بن ابیطالب(ع) و هم ابوجهل آن را فهمیدند اما یکی ایمان آورد و دیگری مقاومت کرد؛ فرهنگ باید با گوشت و خون کسی که آن معنا را دریافت کرده است، عجین شود؛ حضرت خدیجه(س) وقتی فرهنگ اسلامی را پذیرفت در اقتصاد و تعاملات او هم مؤثر واقع شد.
🔹اگر فهم، عقلانی بود ولی گرایش آن دنیوی بود در نگاه فارابی مدینه فاسقه است و نه فاضله، این مدینه تحریفشده است و وقتی خودش فرهنگ شود مدینه ضاله را هم ایجاد خواهد کرد یعنی باید در داد و ستدهای فرهنگی مراقب باشیم چگونه کنشهای رفتاری تغییر میکند.
🔶تعظیم شعائر یعنی قرارگرفتن مفاهیم محوری در عرصه فرهنگ، سبب میشود تا فرهنگهای رقیب ذیل این پوشش حضور داشته باشند، جایگاهی که نفاق در فقه اسلامی و در تعامل تاریخی اسلام و پیامبر(ص) دارد نشان میدهد که وقتی منافق مفاهیم محوری اسلام را ولو در ظاهر قبول میکند، چه امتیازاتی دریافت میکند و اسلام همه حقوق یک مسلمان را برای او محفوظ میداند در حالی که منافق نزد خدا از جایگاه کافر بدتر است ولی این تعامل نشان میدهد نگاهداشتن حریم فرهنگ چقدر مهم است.
🔸مهمترین چیزی که برای مولا علی(ع) مهم بود حفظ اقتدار فرهنگی اسلام است؛ بنیامیه که ۲۱ سال فرماندهی کفر را در قبال اسلام داشتند و جزء طلقاء قرار گرفتند دنبال از بین بردن اقتدار فرهنگی اسلام بودند و این سیاست را ابوسفیان پیگیری کرد و به امام علی(ع) پیشنهاد داد تا در برابر حوادث سقیفه سکوت نکند و خودش را هم در خدمت امام میداند ولی اگر امام وارد این درگیری میشدند حریم فرهنگی اسلام در هم میشکست و مولا آن را حفظ کردند و فرمودند من اگر از خانه بیرون بیایم حتی صدای اذان هم از ماذنهها شنیده نخواهد شد.
🔻این سیاست حتی سبب شد تا معاویه مجبور شود با پوشش خلیفه رسولالله(ص) بر خلافت بنشیند و این نشاندهنده جایگاه مهم فرهنگ است.
👈 متن تفصیلی در سایت استاد پارسانیا
🆔@parsania_net
پیشنشست همایش «نظام نوین جهانی» با عنوان «دین و اقتدار فرهنگی و نقش آن در هندسه جهانی» برگزار شد:
📌حجتالاسلام والمسلمین حمید پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی: در تعامل بین این امور، فرهنگ نقش هویتبخشی دارد، یعنی اگر اقتصاد و سیاست داشته باشیم ولی فرهنگ دو تا شود در این صورت قدرت و اقتصاد و فناوری هم دو مدل خواهد شد زیرا فرهنگ چگونگی استفاده از هر کدام را صورت میبخشد، فرهنگ مانند روح در انسان است. هر شخصی با هر هویتی نیازمند اجزای مختلف مانند سیستم عصبی و دستگاه گوارشی و مغزی و قلبی و ... دارد و این روح است که عامل تمایز افراد از یکدیگر و معنابخش به انسان و جامعه است و تفاوت جوامع هم به فرهنگ آنها باز میگردد.
نیاز به الهیات فرهنگی در حوزه
📌حجتالاسلام والمسلمین علیرضا قائمینیا، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
مشکل دیگر مطالعات فرهنگی در حوزه، درجا زدن در مقام تعریف است و به مقام تحقق نمینگرند و مباحث کاربردی نمیشود و صرفا یکسری مباحث انتزاعی داریم که وقتی خواستیم صدا و سیما و نهادهای فرهنگی و سینما و ... را مدیریت کنیم این مباحث به درد ما نمیخورد. بنده معتقدم باید الهیات فرهنگی در حوزه تعریف و بحث شود و به همه حوزهها از جمله فقه و فلسفه و... اشراب شود.
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیشنهاد پایان نامه.mp3
1.5M
💠 پیشنهاد موضوع برای پایان نامه
🆔@parsania_net
🔰 کانال استاد #حمید_پارسانیا
🔹 تحلیل جریانهای فکری معاصر
🔹 پانزده مسأله درباره آموزش #فلسفه
🔹بررسی تاریخ فعال و زندهی حکمت اسلامی
🔹 رصدکردن بنیانهای فلسفی متون آموزشی
🔹 تحولات حوزههای معرفتی
🔹بررسی نقاط قوت فلسفهی اسلامی و فلسفههای مدرن
🔹 پخش زنده دروس استاد
🔻🔻با عضویت در
https://eitaa.com/joinchat/2796486670C0fd39167a1
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حکمت عملی _علوم عملی_علوم انسانی.mp3
2.13M
💠 قوه علامه و قوه عماله (حکمت عملی _علوم عملی_علوم انسانی)
🆔@parsania_net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 تبیین جایگاه فرهنگ در اسلام با تحلیلی کوتاه بر تحریفها و سیاهنماییهای فیلم ضد دینی «عنکبوت مقدس»
🆔@parsania_net
حمید پارسانیا
💠 تبیین جایگاه فرهنگ در اسلام با تحلیلی کوتاه بر تحریفها و سیاهنماییهای فیلم ضد دینی «عنکبوت مقدس»
شریعت سهله با تأکید بر قاعده فقهی (نفی حرج و نفی ضرر) .mp3
1.42M
💠 شریعت سهله با تأکید بر قاعده فقهی (نفی حرج و نفی ضرر)
🆔@parsania_net
#اطلاعیه
با سلام و احترام؛ به اطلاع شاگردان استاد پارسانیا میرسد که درس اسفار و درس اصول کافی ایشان از روز شنبه 12 آذر ماه 1401 در مدرسه عالی مطالعات اسلام و غرب واقع در ۲۰ متری گلستان، کوچه ۱۲، پلاک ۳۱، راس ساعت 7 صبح برگزار میشود؛ نقشه هم در ذیل پیوست شده است، التماس دعا
🆔@parsania_net