💠 چه کنیم دین با جامعه مدرن ارتباط برقرار کند؟
🔷فرهنگ بدون نظام معرفتی نمیتواند باشد و اتصال ایمانی و گرم هم باید حامی آن باشد؛ وقتی پیامبر اسلام از جبل النور پایین آمد و در انذر عشیرتک الاقربین بسط یافت هم علی بن ابیطالب(ع) و هم ابوجهل آن را فهمیدند اما یکی ایمان آورد و دیگری مقاومت کرد؛ فرهنگ باید با گوشت و خون کسی که آن معنا را دریافت کرده است، عجین شود؛ حضرت خدیجه(س) وقتی فرهنگ اسلامی را پذیرفت در اقتصاد و تعاملات او هم مؤثر واقع شد.
🔹اگر فهم، عقلانی بود ولی گرایش آن دنیوی بود در نگاه فارابی مدینه فاسقه است و نه فاضله، این مدینه تحریفشده است و وقتی خودش فرهنگ شود مدینه ضاله را هم ایجاد خواهد کرد یعنی باید در داد و ستدهای فرهنگی مراقب باشیم چگونه کنشهای رفتاری تغییر میکند.
🔶تعظیم شعائر یعنی قرارگرفتن مفاهیم محوری در عرصه فرهنگ، سبب میشود تا فرهنگهای رقیب ذیل این پوشش حضور داشته باشند، جایگاهی که نفاق در فقه اسلامی و در تعامل تاریخی اسلام و پیامبر(ص) دارد نشان میدهد که وقتی منافق مفاهیم محوری اسلام را ولو در ظاهر قبول میکند، چه امتیازاتی دریافت میکند و اسلام همه حقوق یک مسلمان را برای او محفوظ میداند در حالی که منافق نزد خدا از جایگاه کافر بدتر است ولی این تعامل نشان میدهد نگاهداشتن حریم فرهنگ چقدر مهم است.
🔸مهمترین چیزی که برای مولا علی(ع) مهم بود حفظ اقتدار فرهنگی اسلام است؛ بنیامیه که ۲۱ سال فرماندهی کفر را در قبال اسلام داشتند و جزء طلقاء قرار گرفتند دنبال از بین بردن اقتدار فرهنگی اسلام بودند و این سیاست را ابوسفیان پیگیری کرد و به امام علی(ع) پیشنهاد داد تا در برابر حوادث سقیفه سکوت نکند و خودش را هم در خدمت امام میداند ولی اگر امام وارد این درگیری میشدند حریم فرهنگی اسلام در هم میشکست و مولا آن را حفظ کردند و فرمودند من اگر از خانه بیرون بیایم حتی صدای اذان هم از ماذنهها شنیده نخواهد شد.
🔻این سیاست حتی سبب شد تا معاویه مجبور شود با پوشش خلیفه رسولالله(ص) بر خلافت بنشیند و این نشاندهنده جایگاه مهم فرهنگ است.
👈 متن تفصیلی در سایت استاد پارسانیا
🆔@parsania_net
پیشنشست همایش «نظام نوین جهانی» با عنوان «دین و اقتدار فرهنگی و نقش آن در هندسه جهانی» برگزار شد:
📌حجتالاسلام والمسلمین حمید پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی: در تعامل بین این امور، فرهنگ نقش هویتبخشی دارد، یعنی اگر اقتصاد و سیاست داشته باشیم ولی فرهنگ دو تا شود در این صورت قدرت و اقتصاد و فناوری هم دو مدل خواهد شد زیرا فرهنگ چگونگی استفاده از هر کدام را صورت میبخشد، فرهنگ مانند روح در انسان است. هر شخصی با هر هویتی نیازمند اجزای مختلف مانند سیستم عصبی و دستگاه گوارشی و مغزی و قلبی و ... دارد و این روح است که عامل تمایز افراد از یکدیگر و معنابخش به انسان و جامعه است و تفاوت جوامع هم به فرهنگ آنها باز میگردد.
نیاز به الهیات فرهنگی در حوزه
📌حجتالاسلام والمسلمین علیرضا قائمینیا، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:
مشکل دیگر مطالعات فرهنگی در حوزه، درجا زدن در مقام تعریف است و به مقام تحقق نمینگرند و مباحث کاربردی نمیشود و صرفا یکسری مباحث انتزاعی داریم که وقتی خواستیم صدا و سیما و نهادهای فرهنگی و سینما و ... را مدیریت کنیم این مباحث به درد ما نمیخورد. بنده معتقدم باید الهیات فرهنگی در حوزه تعریف و بحث شود و به همه حوزهها از جمله فقه و فلسفه و... اشراب شود.
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیشنهاد پایان نامه.mp3
1.5M
💠 پیشنهاد موضوع برای پایان نامه
🆔@parsania_net
🔰 کانال استاد #حمید_پارسانیا
🔹 تحلیل جریانهای فکری معاصر
🔹 پانزده مسأله درباره آموزش #فلسفه
🔹بررسی تاریخ فعال و زندهی حکمت اسلامی
🔹 رصدکردن بنیانهای فلسفی متون آموزشی
🔹 تحولات حوزههای معرفتی
🔹بررسی نقاط قوت فلسفهی اسلامی و فلسفههای مدرن
🔹 پخش زنده دروس استاد
🔻🔻با عضویت در
https://eitaa.com/joinchat/2796486670C0fd39167a1
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حکمت عملی _علوم عملی_علوم انسانی.mp3
2.13M
💠 قوه علامه و قوه عماله (حکمت عملی _علوم عملی_علوم انسانی)
🆔@parsania_net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 تبیین جایگاه فرهنگ در اسلام با تحلیلی کوتاه بر تحریفها و سیاهنماییهای فیلم ضد دینی «عنکبوت مقدس»
🆔@parsania_net
حمید پارسانیا
💠 تبیین جایگاه فرهنگ در اسلام با تحلیلی کوتاه بر تحریفها و سیاهنماییهای فیلم ضد دینی «عنکبوت مقدس»
شریعت سهله با تأکید بر قاعده فقهی (نفی حرج و نفی ضرر) .mp3
1.42M
💠 شریعت سهله با تأکید بر قاعده فقهی (نفی حرج و نفی ضرر)
🆔@parsania_net
#اطلاعیه
با سلام و احترام؛ به اطلاع شاگردان استاد پارسانیا میرسد که درس اسفار و درس اصول کافی ایشان از روز شنبه 12 آذر ماه 1401 در مدرسه عالی مطالعات اسلام و غرب واقع در ۲۰ متری گلستان، کوچه ۱۲، پلاک ۳۱، راس ساعت 7 صبح برگزار میشود؛ نقشه هم در ذیل پیوست شده است، التماس دعا
🆔@parsania_net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
May 11
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حمید پارسانیا
🎙 درس اصول کافی - استاد پارسانیا - 9 آذر ماه ۱۴۰۱ #اصول_کافی #جلسه_372 💠 @parsania_net
💠 جایگاه فرهنگ در اسلام با تحلیلی کوتاه بر تحریفها و سیاهنماییهای فیلم ضد دینی «عنکبوت مقدس»
🔶 ادنی معرفت به لحاظ فقهی دو بحث دارد؛ نخست اینکه مرز بین اسلام و غیر اسلام به لحاظ فقهی چیست، سطح دیگر بحث این است که حکم اینکه بر کسی حکم مسلمانی بار شود یا نشود چیست؟ یعنی سطح فرهنگی قضیه و اینکه اگر کسی اقرار به توحید کرد حکم اسلام را دارد و اگر اقرار صادقانه بود؛ مسلمان است و گرنه منافق است و حکم منافق در نزد خدا از کافر بدتر است؛ اما از تمام حقوق یک مسلمان در جامعه اسلامی برخوردار است؛ این تفاوت ادنی معرفت در حوزه فرهنگی و تعاملات اجتماعی است.
🔸در واقع فقه، آسانترین و ساده ترین مواجهه را با اسلام دارد و اسلام فقهی، شریعت سهله است و این شریعت آسان و سهله در افتاء، منشأ اثر است، بلکه نفی حرج و نفی ضرر از منابع استنباط است و اگر یک فتوایی موجب حرج و ضرر باشد؛ خود این رفع حرج از قواعد فقهی است که باعث میشود فتوا صادر نشود و قاعده لاضرر در استنباط فقهی اثرگذار است که مرحوم امام خمینی رحمه الله، این را جزء احکام حکومتی قرار داده و حاکم موظف است در اجرای احکام به این مسأله توجه کند؛ در صورتی که در اسلام کلامی، اسلام فلسفی و اسلام عرفانی اینگونه نیست و در میان این حوزهها، آسانترین اسلام؛ اسلام فقهی است.
🔷همین که اظهار اسلام میکند همه حقوق یک مسلمان را به صورت کامل دارد، هرچند به لحاظ فقهی خودش برای خودش مسلمان نیست و اگر سوره توبه را بخوانید یک عده از منافقان حتی تا جبهه هم آمدهاند و پروژه ترور پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در جبهه را کلید زدهاند و یک عده مخلفینی که به بهانه مختلف جبهه نمیروند و همه اینها را اسلام شامل میشود و این مدینه نبوی سال نهم هجرت است و این نحوه مواجهه فقهی پیامبر با گروههای مختلف است که با اخلاق و کرامت با همه رفتار میکند.
🔹فرهنگ عمومی جامعه چیست و چرا اسلام اینقدر سعی میکند حیثیت و آبروی فرهنگ را در سطح کلی حفظ کند، یعنی اینکه گفته نشود، اشاعه نشود و سلامت فرهنگ بازنمایی درستی داشته باشد و اگر کسی مشکلی دارد با خدای خودش حل کند.
🔶در زمینه «ادنی المعرفه» تتبع میکردم به ماجرای قضاوت امیرالمؤمنین علی علیه السلام در مورد زن زناکار رسیدم که مرحوم شیخ طوسی در تهذیب در باب حدود ذکر میکند که یک زنی محضر امیرالمؤمنین علی علیه السلام حضور پیدا کرد و چندین مرتبه اقرار و اظهار علنی به گناه کرد و در هر مرتبه، امام سعی کردند به بهانه وضع حملش و بعدها خردسال بودن فرزند و سرپرستی کودکش، وی را از اقرار به گناه منصرف کرده و حرفش را نشنیده بگیرند، اما آن زن اصرار به تطهیر از گناه داشت و امام در نهایت فرمودند: الان باید حدود الهی اقامه شود؛ اما ای کاش اقرار نمیکرد و توبه میکرد.
🔸یعنی اگر کسی بخواهد طاهر شود، مسیر اقرار به گناه و بعد از آن اجرای حدود، اولویت ندارد، چون اظهار به گناه در جامعه و اقرار، نوعی اشاعه فحشا است؛ در صورتی که توبه و بازگشت به سمت خداوند مقدم است و اشاعه فحشا هم در آن راه ندارد.
🔷جالب است بدانید وقتی که حضرت ملزم به اجرای حدود شد؛ فرمودند: کسی حکم را اجرا کند که بر او حدی نباشد و اینجا بود که غیر از امیرالمؤمنین و حسنین علیهم السلام، کسی در آنجا باقی نماند.
🔹این وضعیت فرهنگ عمومی در جامعه نبوی و در زمان امیرالمؤمنین علی علیه السلام است، اما چگونه رسول خدا صلی الله علیه و آله با اخلاق خودش این فرهنگ را حفظ میکند تا «كَلِمَةُ اللَّهِ هِيَ الْعُلْيَا» باقی بماند.
🔶 به سوره توبه توجه کنید؛ مدینه در اوج قدرت که خودش را برای جنگ با رُم حاضر میکند؛ یعنی بعد از فتح مکه، جنگ تبوک در حال وقوع است و عزت و اقتدار جامعه اسلامی از مقابله با احزاب و حفر خندق در اطراف مدینه به این سطح رسیده است؛ اما واقعیت فرهنگ این است؛ منهم کذا و منهم کذا.
🔸اگر نام سوره توبه، منافقین هم باشد؛ اشکالی ندارد، چون این همه افراد متنوع در اینجا هستند، این مواجهه اسلام با مردم و اهمیت اسلام است، به دلیل اینکه از طرفی باید اعتلای کلمه الهی در حوزه فرهنگ با اقتدار و سلامت، حضور داشته باشد و از سوی دیگر تلائم و تعامل با مردم نیز در جامعه باشد.
🔷 آیا این رویه اسلام با سیاهنمایی که در فیلم «عنکبوت مقدس» میشود مطابقت دارد؛ در این فیلم به مخاطب اینگونه القا میشود که این اسلام شریعت و اسلام فقهی است که اینقدر سخت میگیرد و باعث قتل و ریختن خون میشود و این جنایت ریشه در اندیشه اسلامی دارد و به صراحت در این فیلم به ساحت حضرت امام رضا علیه السلام اهانت میشود.
🔹بنگرید این شریعت و اجرای حدود و نحوه اجرای آن در اسلام است و این سطح و نمونه فرهنگ در دوران رسول اکرم صلی الله علیه و آله و امیرالمؤمنین علی علیه السلام است؛ حالا چگونه در این فیلم، تحریف میشود تا اسلام تخریب شود.
💠 @parsania_net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا