eitaa logo
حمید پارسانیا
4.2هزار دنبال‌کننده
428 عکس
146 ویدیو
86 فایل
کانال رسمی اطلاع رسانی دروس و جلسات حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا @admin_parsania :ادمین👤 🔳 «وبگاه» parsania.net 🔳 «ویراستی» virasty.com/parsania_net 🔳 «تلگرام» t.me/parsania_net
مشاهده در ایتا
دانلود
hadees_peimaneh.pdf
2.39M
کتاب حدیث پیمانه پژوهشی در انقلاب اسلامی حپید پارسانیا 💠 @parsania_net
JISS_Volume 10_Issue شماره3(پیاپی39)_Pages 40-70.pdf
523.1K
مقاله نقد و بررسی نظریه «ساخت اجتماعی واقعیت» با تأکید بر چارچوب نظری «جهان‌های اجتماعی» 💠 @parsania_net
♦️ زوال عقلانیت و چهره لیبرالیستى سکولاریزم ▪️ بعد از غیبت دیانت، زوال عقلانیت عرصه را براى نوع دیگرى از هستی‌شناسی و معرفت که هویتى حسّى و مادّى دارد فراهم می‌آورد. علم با از دست دادن حقیقت دینى و ابعاد عقلى اینک تنها قضایاى تجربى را شامل می‌شود و بدین ترتیب واقعیت علمى به صورت واقعیت آزمون پذیر درمی‌آید. ▫️ لفظ علم نیز از مصادیق پیشین که دانش الهى و فلسفى را شامل می‌شد به سوى بخشى از مصادیق که همان گزاره‌های تجربى و آزمون‌پذیر است منصرف می‌شود. همراه حذف گزاره‌های متافیزیکى، گزاره‌های ارزشى نیز از حوزه علم بیرون می‌روند. ▪️ بدین ترتیب بین دانش و ارزش همانگونه که فیلسوف حس‏گراى انگلیسى هیوم خبر داده بود، دیوارى آهنین کشیده می‌شود. خروج گزاره‌های ارزشى از حیطه داورى علم که اینک هویتى غیردینى و غیرعقلى یافته است. ▫️ ارزش‌هاى سیاسى را نیز که تاکنون در معرض داورى و قضاوت علم دینى و عقلى بود از دایره دید علم بیرون می‌کند و بدین ترتیب جدایى دانش از ارزش به جدایى علم از سیاست منجر می‌شود. سکولاریزم که چهره نخست آن با دین‌زدایی کردن علم آغاز شده و در سیاست عارى از دین ظاهر می‌شود اینک با حاکمیت حس‏‌گرایى چهره نوینى می‌گیرد. 🔖 مبانی معرفتی و چهره اجتماعی سکولاریزم 🆔 @parsania_net
🖼 | افق‌گشایی علمی 🔹 عبور از مرزهای علم و دانش بدون عمق گرفتن شناخت همین دانش ممکن نیست؛ یعنی یک برخورد تکنیکی با مسئله، هرگز ما را به عبور از مرزها نخواهد کشید. 🔖 نشست شورای دانشگاه تهران 🆔 @parsania_net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
1_3255366064.mp3
33.74M
🎙درس اسفار ج ۶ _استاد پارسانیا _۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۱ ۱۴۰۱ 💠 @parsania_net
💠 رسالت عارف، وصول به حقیقت ✍🏻 استاد حمید پارسانیا 🔻 عارف، رسالت‌ خود را وصول‌ به‌ حقیقت می‌داند و برای‌ این‌ مقصود گریزی‌ از طریقت و شریعت ندارد؛ بلکه‌ طریقت‌ و شریعت، راه‌ و مسیری‌ هستند که‌ از سیر حقیقت و از متن‌ مکاشفه مشهود الهی‌ جوشیده‌ و به‌ صورت‌ ریسمانی‌ محکم‌ در دسترس‌ ساکنان‌ طبیعت‌ قرار گرفته‌اند. 🔹 عرفان‌ چنین‌ حضور خود را تا متن‌ شریعت‌ تأمین‌ کرده‌ است‌ پس بنابراین، رفتار و منش‌ سیاسی‌ هنگامی‌ که‌ در بستر شریعت‌ سازمان‌ یابد با آن‌ که‌ یک‌ عمل‌ سیاسی‌ است، یک‌ سلوک‌ عرفانی‌ نیز می‌باشد. 🔸 عرفان، مقصود خود را در متن‌ شریعت‌ و طریقت‌ می‌یابد و تفکیک‌ خود از آن‌ دو را نفی‌ می‌کند؛ اما در عین‌ حال، با همه‌ شمولی‌ که‌ نسبت‌ به‌ طریقت‌ و شریعت‌ دارد، مرز خود را یک‌ جانبه‌ حفظ‌ می‌کند. 🔹 شریعت، از افق‌ ظاهر می‌نگرد و این‌ نگاه‌ به‌ معنای‌ نفی‌ باطن‌ و راه‌های‌ آن‌ نیست. نحوه وحدت‌ شریعت، طریقت و حقیقت، چگونگی‌ ارتباط‌ فقه و اخلاق و عرفان را روشن‌ می‌سازد. فقه، علمی‌ است‌ که‌ از نظر به‌ شریعت شکل‌ می‌گیرد و اخلاق، دانشی‌ است‌ که‌ عهده‌دار ترسیم‌ طریقت است‌ و عرفان، علم‌ به‌ حقیقت است. 🔺 همانگونه‌ که‌ شریعت، طریقت‌ و حقیقت، سه‌ لایه‌ از امر واحد هستند و هیچ‌ یک‌ جای‌ دیگری‌ را نمی‌گیرد و به‌ نفی‌ دیگری‌ نمی‌پردازد، فقه و اخلاق و عرفان نیز در طول‌ یکدیگر قرار گرفته‌ و هر یک‌ وظیفه‌ خود را انجام‌ می‌دهند و یکدیگر را نفی‌ نمی‌کنند. 🔖 عرفان، علیه تساهل و اباحه‌گری 🆔 @parsania_net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖼 | علم ماندگار 🔹 هر فرهنگی را می‌توان از نوع نحوه مواجهه با علم و تعریف آن از سطح علم و معرفت شناخت و حال و آینده آن را دنبال کرد. 🔖 مراسم پایانی چهلمین جایزه کتاب سال 🆔 @parsania_net
🔰 امام خمینی و انسان انقلاب 🎙 استاد حمید پارسانیا ▪️ نگاه ما به انسان و جامعه در اهمیت دادن به مسئله انسان و جایگاه و نسبت آن با انقلاب تاثیرگذار است. برخی نگاه‌ها ظرفیت‌هایی که فرهنگ و جامعه را متوقف بر نوع رویکرد انسان‌ها می‌دانند و تغییر و تحول در آن حوزه‌ها را متناسب، متناظر یا متوقف با آن در نظر می‌گیرند. ▫️ به عنوان مثال جامعه‌ای مدرن در برخی تحلیل‌ها متوقف بر انسانی است که با یک نوع معرفت و معنای خاصی زیست می‌کند و تا این انسان پدید نیاید این جامعه با این ساختارها به وجود نمی‌آید و شکل نمی‌گیرد. چنین رویکردهایی باید مورد تحلیل قرار گیرد، چرا که مهم است بدانیم این چه انسانی است که انقلاب فرانسه را پدید می‌آورد یا اینکه این چه انسانی است که انقلاب معرفتی را به وجود می‌آورد. ▪️ آیا ابتدا تحولات حصولی معرفتی شکل می‌گیرد یا اینکه ابتدا این انسان است که دگرگون می‌شود. اگر چنین دیدگاهی اتخاذ شود آنگاه انسان جایگاه مهمی در تحلیل انقلاب پیدا می‌کند. آنچنان‌که از آیات قرآن برداشت می‌شود چنین رویکردی اهمیت بسیاری دارد. ▫️ امام خمینی درمورد انسان انقلاب معتقد است که قلب انسان و جوان انقلاب دگرگون شده است و برای انسان دو ساحت علم و اراده یا نظر و عمل در نظر می‌گیرند. امام خمینی معتقد است که علم انسان را نمی‌سازد چه بسا که می‌تواند انسان را به جهنم ببرد، چرا که آنچه واقعیت انسان یک جامعه را نشان می‌دهد صرف فهم مجموعه‌ای از حقایق نیست. 🔖 چهارمین قسمت از ویژه‌برنامه «زاویه» 🆔 @parsania_net
-531816701_-985444146(1).mp3
12.46M
🔰امام خمینی، نماینده علم اسلامی در میدان عمل 💠نخستین همایش جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا سه‌شنبه یازدهم بهمن‌ماه جشنواره مردمی علوم انسانی عمار 🆔 @parsania_net
1806573313_-994419350.docx
27.1K
🔰امام خمینی، نماینده علم اسلامی در میدان عمل 💠نخستین همایش جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا سه‌شنبه یازدهم بهمن‌ماه جشنواره مردمی علوم انسانی عمار 🆔 @parsania_net
4_5830446975090163757(1).pdf
2.39M
کتاب «حدیث پیمانه» پژوهشی در انقلاب اسلامی حمید پارسانیا کتاب «حدیث پیمانه» از نگاه رهبر انقلاب: کتاب نوشتهٔ شماست؟ کتاب بسیار خوبی است. مدت‌ها پیش به دوستان فیلسوفمان در قم، از کمبودی گله می‌کردم و می‌گفتم: «فرق فلسفهٔ ما با فلسفهٔ غرب (از زمان ارسطو و افلاطون تاکنون) این است که فلسفهٔ غرب، همیشه یک دنباله و ادامهٔ اجتماعی و سیاسی و مردمی داشته است؛ اما فلسفهٔ ما ادامهٔ اجتماعی و سیاسی نداشته است. حداکثرش به ادامهٔ تربیت فردی رسیده؛ والا اینکه فلسفهٔ ما بگوید شکل حکومت چگونه باید باشد، حقوق مردم چیست، ارتباطات آنها با یکدیگر چگونه است، چنین ادامه‌ای ندارد. در حالی که همهٔ این مبانی می‌تواند مبنای فلسفهٔ اجتماعی و سیاسی قرار بگیرد.» وقتی من ترتیب و فصل‌بندی کتاب شما را (البته همه‌اش را نخوانده‌ام) نگاه کردم، دیدم این کار شده است. از مبانی فکری و فلسفی شروع کرده‌اید و به جمهوری اسلامی و مسائل آن رسیده‌اید. این چیز باارزشی است. الحمدلله این‌طور فکرها در جامعهٔ ما حضور دارد. از این‌ها باید حداکثر استفاده بشود. این سبک کار، درست است. باید متمسّک به مبانی بود. بیانات رهبر انقلاب در دیدار هیئت‌مدیرهٔ دفتر تبلیغات اسلامی حوزهٔ علمیهٔ قم، ۲۹دی۱۳۸۰ منشور حوزه و روحانیت، ج۵، ص۳۱۰تا۳۱۱ 🆔 @parsania_net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| ✅ «انسانِ انقلاب» حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا ▪️انقلاب در شرایطی رخ داد که نظام سیاسی ایران و اسلام در حاشیه نظام سیاسی مدرن تعریف شده بود. اگر انقلاب اسلامی ایران رخ می‌دهد چه انسان یا معرفتی در آنجا شکل گرفته است؟ به تعبیر امام خمینی یک انسان می‌تواند جهانی را تغییر دهد. امام از ظرفیت تاریخی که در فرهنگ ایرانی اسلامی که از گذشتگان به ارث رسیده بود استفاده کرد و انقلاب به مثابه انفجار نور انجام داد. 💢 تماشای فایل با کیفیت در: 🔗 آپــارات | 🔗 یوتیــوب 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️ @Fekrat_Net
🔰 بهره‌برداری از هوش مصنوعی ✍🏻 استاد حمید پارسانیا 🔹 حوزه‌های علمیه با استفاده از هوش‌مصنوعی توانسته‌اند منابع دیجیتالی را در اختیار طلاب قرار دهند و امر پژوهش و تولید علم را سرعت بخشیده اند. ما حوزویان می‌بایست برنامه‌ریزی‌های لازم در مورد آن بخش از برنامه‌های کلان نظام اسلامی که مرتبط با علوم دینی و اسلامی است را انجام دهیم. 🔸 استفاده و بهره بردن از علوم اطلاعاتی بسیار مهم بوده که حوزه در این زمینه عملکرد خوبی داشته است. استفاده و بهره بردن از علوم اطلاعاتی بسیار مهم بوده که حوزه در این زمینه عملکرد خوبی داشته است. 🔹 کسی که یک نظریه علمی را می‌خواند معنای روشنی از آن را می‌آموزد؛ در حوزه علوم انسانی می‌توان در فضای کارشناسی این مطلب را دید. حوزه که از فرصت این فناوری‌ها دارد استفاده می‌برد و باید ببرد، عقبه فرهنگی این علوم را نیز باید در نظر بگیرد و مراقب آمدن آن هم باشد. 🔖 گردهمایی فعالان حوزه هوش مصنوعی و علوم اسلامی 🆔 @parsania_net
عصرانه‌ای با اندیشه های استاد حمید پارسانیا با حضور: استاد حمید پارسانیا با سخنرانی: دکتر عبدالحسین کلانتری دکتر نعمت‌الله کرم‌اللهی خانم دکتر فاطمه فلاح‌نژاد دبیر علمی: دکتر مالک شجاعی جشوقانی دوشنبه ۱۵ اسفند ساعت ۱۵ تهران، موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی 🆔 @parsania_n
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عقل شیعی و عقلانیت مدرن.m4a
32.39M
📻 | عقل شیعی و عقلانیت مدرن 🎙 استاد حمید پارسانیا 🆔 @parsania_net
🔰 نظر علامه مصباح درمورد علم ✍🏻 استاد حمید پارسانیا 🔻 در دیدگاه آیت‌الله مصباح علم فقط ابزار نیست؛ بلکه نور است و روشنگری می‌کند. همچنین یک اصل فلسفی است و اصل اینکه علم روشنگری است، سطوح مختلفی دارد و منابعی مانند عقل و ... دارد نیز مباحث فلسفی است و این مباحث در سرنوشت علوم دخیل است. 🔸 البته فلسفه در برخی از مسائل خود از علوم جزئی هم می‌تواند کمک بگیرد؛ اما این کمک‌ گرفتن نسبت به مباحث بنیادین فلسفه نیست. وقتی گفته می‌شود آیت‌الله مصباح متافیزیسین است باید توجه داشت که علوم مدرن از کانت به بعد اصلا متافیزیک ندارد و فلسفه یک امر ذهنی است. 🔹 البته کانت توجه داشت که علوم تجربی نیازمند فلسفه هستند؛ اما در نگاه او فلسفه، نور نیست و صرفاً صورتی بر عالم می‌اندازد و اصلاً خیلی مسئله با آنچه آیت‌الله مصباح می‌گویند فرق می‌کند؛ یعنی ایشان پاسدار متافیزیک است؛ لذا رابطه فلسفه با سایر علوم در دیدگاه آیت‌الله مصباح رابطه علم با علم است. 🔸 از طرفی هم ایشان منطق خود را به حسب موضوع خود دارد و حتی تعریف ایشان همانطور که در فلسفه و هویت فلسفه به عنوان یک علم مهم است، در علوم اجتماعی نیز مهم است. باید توجه کرد که تعریف علوم اجتماعی، تعریفی مدرن است. 🔹 وقتی علمی را در تعریف مدرن می‌بینید اینطور است که علم باید دانش تجربی باشد، پس گزاره‌های تجویزی مانند حقوق، دیگر علم نیست و مباحثی مانند علوم اجتماعی نباید بحث تجویزی داشته باشند. در این دیدگاه، فلسفه هم علوم انسانی است و محدود می‌شود و رابطه فلسفه با علوم رابطه ساینس و انسانیات و فرهنگ خواهد بود. 🔺 با این بیان، وقتی گفته می‌شود رابطه فلسفه با علوم اجتماعی چیست، تفاوت دیدگاه آیت‌الله مصباح با دیگران روشن می‌شود. تفاوت ایشان با دیگران یک تفاوت بنیادین است و علوم و فلسفه را به معنای مدرن نمی‌دانند و رابطه اینها را نیز رابطه علم با علم می‌دانند. 🔖 همایش ملی علامه مصباح یزدی فیلسوف علوم اجتماعی اسلامی ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید 📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا