eitaa logo
حمید پارسانیا
4.2هزار دنبال‌کننده
420 عکس
146 ویدیو
86 فایل
کانال رسمی اطلاع رسانی دروس و جلسات حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا @admin_parsania :ادمین👤 🔳 «وبگاه» parsania.net 🔳 «ویراستی» virasty.com/parsania_net 🔳 «تلگرام» t.me/parsania_net
مشاهده در ایتا
دانلود
📷 📌سومین نشست هم اندیشی رمضانی 💬 مسئله الگوی مشارکت مؤسسات و نهادهای حوزوی در فرآیند تصمیم‌سازی شورای عالی انقلاب فرهنگی 💢با حضور مهمان گرامی: ✔️ حجت الاسلام و المسلمین دکتر استاد حمید پارسانیا (رئیس شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی) ✔️دبیر جلسه: دکتر مجتبی رستمی کیا (مدیر دفتر حمایت از جامعه نخبگانی مرکز خدمات حوزه های علمیه) 🗓19 فروردین 1402 https://eitaa.com/maana_hamandishi 💠 @parsania_net
💠 تقارن بهار ملكوت با بهار طبیعت، تاثیر بسزایی در روحیات انسان دارد ❇️ همانگونه كه طبیعتِ بدن انسان از طبیعت اثر می‌پذیرد، روح و جان انسان هم از ملكوت عالم اثر می‌پذیرد، همان طور كه مُلك را تحولی است و فصل‌هایی است، ملكوت را هم همین گونه است. 🔶انسان احساس می‌كند ساعات مختلف طبیعت در جسم و روحش اثر می‌گذارد، انسان غروب یك حالی دارد و به هنگام طلوع خورشید حال دیگری و در میانه روز هم حال دیگری دارد. 🔷 در واقع طبیعت در وجود انسان اثر می‌گذارد و این طبیعت را ملكوتی است و آن حالات هم كسانی كه رصد جانشان را بكنند، تغییر حالات جان خودشان را با آن حوزه تحولات مشاهده می‌كنند. ✅ انسان وقتی مراقب باشد می‌بیند گاهی به سادگی به سوی خیر تمایل دارد و به سهولت از یك كاری كه ناشایسته است عبور می‌كند و رغبتی ندارد. اینجا همان نسیم‌هایی است كه از ملكوت عالم وزیدن می‌گیرد. 🔻نشستن با افرادی كه حالات و روحیاتی دارند در حالات و روحیات انسان اثر می‌گذارد. مكان‌ها و زمان‌ها هم به تناسب آن باطنی كه دارند در باطن وجود انسان اثر می‌گذارند. 🔹با توجه به تقارن بهار ملكوت با بهار طبیعت؛ بهار ملكوت همین ماه مبارك رمضان و ماه رجب و ماه شعبان است. اینها بهار ملكوت عالم هستند و این دو در این ایام با هم همراه شدند. انسان همان گونه كه این تغییر را در ظاهر طبیعت احساس می‌كند، وقتی تغییر ملكوتی را هم رصد كند، در وجود خودش احساس خواهد كرد. 🎙 💠 @parsania_net
📣 مراسم تشییع پیکر مرحوم عماد افروغ 🔺مراسم تشییع پیکر عماد افروغ تحلیل‌گر سیاسی، استاد جامعه‌شناسی و نماینده دوره هفتم مجلس شورای اسلامی صبح امروز از مقابل مسجد دانشگاه تهران برگزار شد. 💠 @parsania_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان آیت‌الله جوادی آملی پیش از اقامه نماز میت بر پیکر مرحوم عماد افروغ بخشی از سخنان آیت‌الله جوادی آملی به شرح زیر است: انسان دو بار مهمان خداست. یکی در سفر مکه و یک بار در ماه مبارک رمضان. خدا اعلام کرد من دو بار از شما دعوت کردم و مهمانی از شما را قبول کردم. من هرجا نمی‌روم. 💠 @parsania_net
انا لله و انا الیه راجعون ارتحال دکتر افروغ بر فرزندان و خانواده ایشان بر اصحاب علوم اجتماعی و جامعه علمی به دوست داران انقلاب و درد مندان امت و جامعه اسلامی و به همه عزیزانی که تجدید حیات معنوی و رنسانس دینی جامعه بشری را در جهت تحقق جامعه مهدوی دنبال می‌کنند تسلیت باد. دکتر افروغ همانگونه که همواره اعلام می‌داشت هویت خود را در مسیر رشد و بالندگی انقلاب اسلامی ایران و آرمان‌های جهانی آن تعریف می‌کرد. او تلاش پیگیر و دردمندانه خود را در مسیر گسترش لایه های فرهنگی جوشش فعال امت اسلامی و نقد سازه ها و ساختارهای نظری مسلط بر جامعه معاصر بشری دنبال می کرد و جایگاه خود را در حلقه وصل تعامل خلاق و فعال دو نهاد دانشگاه و حوزه جستجو می‌کرد. او می کوشید تا به تعبیر خود لایه های عمیق فرهنگ اسلامی را که ریشه در متون و نصوص دینی داشت و به نظر او در حکمت اسلامی به طور عام و فلسفه صدرایی به طور خاص تجسم یافته بود در سازه های نظری و ساختارها و کنش های اجتماعی جامعه اسلامی ایران شناسایی کند و این رسالت را در فعالیت‌های مختلف علمی فرهنگی و اجتماعی خود در نظر می‌گرفت. بیش از دو دهه آمد و شد مستمر و اغلب هفته گی او به قم بخشی مهم از جهاد علمی اوست و ثمره این تلاش همراهی برای تکوین رشته هایی نظیر فلسفه علوم اجتماعی و باز آرایی دانش اجتماعی مسلمین و تربیت طلاب و دانشجویان و تدوین رساله های و تالیف کتب علمی است. این استاد در لیله القدر ضیافت الهی به ملکوت اعلی پیوست تا قضای الهی را از افق آسمانی در تحقق آرمان‌های تاریخی خود ببیند و تقدیر خداوند را در رشد و توسعه امت اسلامی نظاره کند . حمید پارسانیا ۱۴۰۲/۱/۲۶ 💠 @parsania_net
▪️دکتر افروغ همانگونه که همواره اعلام می‌داشت هویت خود را در مسیر رشد و بالندگی انقلاب اسلامی ایران و آرمان‌های جهانی آن تعریف می‌کرد. 📎 لینک مطلب 💠 @parsania_net
💠 حال ما بعد از ماه رمضان چگونه باید باشد؟/ ارتباط بیت اول دیوان حافظ با حدیث نبوی(ص) ✴️ ما در ماه مبارک رمضان مهمان خدا و ضیافت الهی بودیم و مصداق وضعیت ما در این ماه همانند کسی است که این حدیث نبوی درباره او سخن می‌گوید. «الا وَ انَّ لِرَبِّکُمْ فِى ایّامِ دَهْرِکُمْ نَفَحَاتٍ ألا فَتَعَرَّضُوا لَهَا وَ لا تُعْرِضُوا عَنْهَا»؛ آگاه باشید در روزگاران زندگی شما نفحات و نسیم‌هایی از عالم غیب وزیدن می‌گیرد. به این نسیم‌ها چنگ بزنید و از آنها روی برنگردانید. 💢وضعیت ما در پایان ماه مبارک رمضان و آغار ماه شوال، وضعیت مجذوب سالک است یعنی کسی که جذبه او را فرا گرفته، طعم مهمانی و با محبوب بودن را چشیده و حالا او را رها می‌کنند که از این پس با پای سلوک، دیگر بار بازگردد و در واقع آن جذبه را خداوند خداوند متعال باید نصیب او کند. از این رو این حال جاذب سالک حالی است که لسان الغیب حافظ شیرازی در همان بیت نخستین دیوانش وصف می‌کند. 🔰 «الا یا ایها‌ الساقی، ادر کاساً و ناولها/ که عشق آسان نمود اول، ولی افتاد مشکل‌ها» ترجمه همان روایت نبوی است، حافظ اینجا حال همان کسی را می‌گوید که از ماه مبارک رمضان بیرون آمده؛ ای کسی که مرا مهمان کردی، ادر کاساً و ناولها؛ یک جام دیگری بریز و نصیب ما کن، که عشق آسان نمود اول، ولی افتاد مشکل‌ها؛ در حال آن جذبه، ما عشق و محبت تو را چشیدیم؛ اما حالا بعد از پایان یافتن ماه مبارک رمضان به خود واگذار شده‌ایم؛ افتاد مشکل‌ها. از حالا به بعد باید با پای سلوک خودمان به سوی تو بازگردیم. 🌿 بعد از ماه مبارک باید در انتظار عرفات باشیم؛ در عرفات وقتی به سوی حق بازگشتیم و دگربار معرفت حق نصیب ما شد به «مشعر» قدم می‌گذاریم و بعد در «منا» قربانی می‌کنیم. ان‌شاءالله با سرمایه‌ای که در این ماه مبارک اندوخته‌ایم خداوند متعال، مسیر مجدد معرفت، شروع و قربانی کردن نفس و گذر از خود و خودی‌ها را نصیب ما بگرداند و البته ما باید با سلوک، تلاش و مجاهدت، به سوی حق بازگردیم تا آنچه را که داشته‌ایم و اکنون از آن دور مانده‌ایم بار دیگر به ما هدیه شود. 📌متن تفصیلی در سایت 🎙 💠 @parsania_net
هدایت شده از دوستانِ کتاب
hadees_peimaneh.pdf
2.39M
📗کتاب «حدیث پیمانه» پژوهشی در انقلاب اسلامی ✍️حمید پارسانیا 💠کتاب «حدیث پیمانه» از نگاه رهبر انقلاب: ▶️ کتاب نوشتهٔ شماست؟ کتاب بسیار خوبی است. مدت‌ها پیش به دوستان فیلسوفمان در قم، از کمبودی گله می‌کردم و می‌گفتم: ✅«فرق فلسفهٔ ما با فلسفهٔ غرب (از زمان ارسطو و افلاطون تاکنون) این است که فلسفهٔ غرب، همیشه یک دنباله و ادامهٔ اجتماعی و سیاسی و مردمی داشته است؛ اما فلسفهٔ ما ادامهٔ اجتماعی و سیاسی نداشته است. ✅ حداکثرش به ادامهٔ تربیت فردی رسیده؛ والا اینکه فلسفهٔ ما بگوید شکل حکومت چگونه باید باشد، حقوق مردم چیست، ارتباطات آنها با یکدیگر چگونه است، چنین ادامه‌ای ندارد. در حالی که همهٔ این مبانی می‌تواند مبنای فلسفهٔ اجتماعی و سیاسی قرار بگیرد.» ✅ وقتی من ترتیب و فصل‌بندی کتاب شما را (البته همه‌اش را نخوانده‌ام) نگاه کردم، دیدم این کار شده است. از مبانی فکری و فلسفی شروع کرده‌اید و به جمهوری اسلامی و مسائل آن رسیده‌اید. ✅ این چیز باارزشی است. الحمدلله این‌طور فکرها در جامعهٔ ما حضور دارد. از این‌ها باید حداکثر استفاده بشود. این سبک کار، درست است. باید متمسّک به مبانی بود. 🎙بیانات رهبر انقلاب در دیدار هیئت‌مدیرهٔ دفتر تبلیغات اسلامی حوزهٔ علمیهٔ قم، ۲۹دی۱۳۸۰ 📚منشور حوزه و روحانیت، ج۵، ص۳۱۰تا۳۱۱ @parsania_net 📚@dostaneketab
💢 محدود کردن قضایای علمی به گزاره‌های محسوس و آزمون‌پذیر در رویکرد پوزیتویستی ✴️ سه تلقی پوزیتویستی، تفهمی و پسامدرن از علم، هر یک تفسیری از علم را به‌همراه دارند که به اقتضای لوازم منطقی خود، نه با نگاه دینی به هستی و سلوک دینی و نه با تدین و زیست مؤمنانه و نه با فرهنگ و تمدن دینی و اسلامی و نه با تمدن و نصوص روایی و قرآنی سازگارند. این سه تلقی به‌رغم اختلافاتی که با یکدیگر دارند از مقتضیات فرهنگ مدرن غرب بوده و از لوازم منطقی رویکرد سکولار و دنیوی به هستی هستند. 💠 نگاه دینی به هستی در گرو اذعان و اعتقاد به هستی قدسی و امر متعالی است و اذعان و اعتقاد به چنین امری به لحاظ منطقی مستلزم پذیرش ارزش علمی مفاهیم و گزاره‌هایی است که از اصل تحقق آن هستی قدسی خبر می‌دهند. 🌀 یعنی چنین اعتقادی با انکار ارزش علمی گزاره‌هایی که حکایت از امر مقدس و متعالی می‌کند و با الحاق این‌گونه از معارف به قلمرو انسانیات، به‌عنوان برساخته‌های صرفاً فرهنگی و تاریخی ناسازگار است؛ و این در حالی است که تلقّی پسامدرن با دو تلقّی دیگر در نفی ارزش علمی گزاره‌های مزبور اختلافی ندارند و اختلاف آنها تنها در کاشفیت و عینی بودن گزاره‌های محسوس و آزمون‌پذیر است. ✳️ قرآن کریم از بنی‌اسرائیل به‌عنوان کسانی یاد می‌کند که قضایای علمی را به گزاره‌های محسوس و آزمون‌پذیر محدود می‌کنند و درباره آن‌ها می‌گوید که به موسی گفتند، ما به تو ایمان نمی‌آوریم مگر اینکه خداوند را آشکارا ببینیم: «قالو لن نؤمن لک حتی نری الله جهرة». 🔻 در آیات و روایات فراوانی از محسوس و جسمانی نبودن خداوند سبحان سخن گفته شده است و بر این نکته تأکید شده است که خداوند با حس شناخته نمی‌شود و با چشم دیده نمی‌شود، بلکه علم به او با غیر حس است؛ و این روایات و آیات، با تلقیاتی که امور غیرحسی را معرفت علمی نمی‌دانند ناسازگار است. 🔷 در قرآن کریم با آن که از حس به‌عنوان ابزار شناخت علمی یاد شده است، علم به معرفت حسی محدود نمی‌شود و از علم عقلی یا علومی که به‌وسیله قلب، وحی یا مانند آن تأمین می‌شوند، سخن گفته شده است. در متون مزبور علوم حسی، عقلی یا وحیانی، علومی، مستقل و گسیخته از یکدیگر نیستند، بلکه علومی وابسته و پیوسته به یکدیگرند به این معنا که کسی که از عقل و قلب سلیم برخوردار نباشد علوم حسی و تجربی او نیز گرفتار آسیب می‌شود. 🎙 💠 @parsania_net
یادداشتی درس آموز از مرحوم استاد دکتر افروغ خطاب به حجه الاسلام دکتر مریجی؛ ▪️▪️▪️▪️▪️▪️ سلام جناب آقای دکتر مریجی عزیز، شاید جنابعالی بهتر و بیشتر از سایر عزیزان دانشگاه باقرالعلوم و شاید هم در قم، حقیر و شرایط روحی و روانی ام را می شناسید. همواره به دنبال یک آرامش روحی برای کار علمی مقبول خود می گشتم. این را نه در دانشگاه تربیت مدرس یافتم نه در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، اما این آرامش را در قم و دانشگاه باقرالعلوم یافتم. ان جا بهترین محمل برای تجلی تلاش ها و پروزه های علمی بنده بود. جایی که می توانستم اول و آخر فعالیت های علمی خودم را سامان دهم. فعالیت هایی که غالبا حقیقی بودند تا اعتباری. حقیقی بودن هم در محتوا هم در شکل. ان جا را حتی مهم تر و معتبرتر از دانشگاه تهران یافتم. ان گونه که پیشنهاد عضویت هیات علمی این دانشگاه در دو گروه علوم اجتماعی و علوم سیاسی را رد کردم. در دانشگاه باقرالعلوم گمشده خود را یافتم. بسیار جذب منش و سلوک اخلاقی برخی دانش پژوهان شدم. با نگاه به صورت برخی از آنها پی به سیرت پاک آنها می بردم و آرام می گرفتم. ان جا بوی دین و اخلاق می داد. طبیعی بود که در برابر فاصله گیری از این روح و این منش و متاثر شدن از مرزبندی های کاذب رسمی و به نام جمهوری اسلامی متاسف و متاثر شوم و واکنش نشان دهم. شاید از این واکنش های بنده تفسیر دایه مهربان تر از مادر هم می شد. اما محل اعتنای بنده نبود. نگاه بنده به آنجا شخصی نبود، نگاهی تاریخی و برخاسته از یک سنت و تجربه متراکم تاریخی بود. قدر خود را بدانید و در برابر تندباد حوادث ناروا و تلخ تحمیلی ولو به نام جمهوری اسلامی و نهادهای به اصطلاح بالاسری مقاومت کنید و گرفتار اعتباریات و عناوین و قالب های کاذب نشوید. بیشتر به محتوا و تعین در علم بیندیشید و از شاخص های تعیینی بپرهیزید. سربلند و معزز باشید.☘️🌹 💠 @parsania_net
کل من علیها فان و یبقی وجه ربک ذوالجلال و الاکرام مرحوم دکتر افروغ در ایام نقاهت حالت روحی و سلوک معنوی خوبی داشت. رضای الهی و رضوان او بهجت و انبساطی به او می‌بخشید. دوستانی که به دیدار او می‌رفتند از او روحیه می‌گرفتند. در گفت‌وگو با یکی از دوستان به این مضمون گفته بود: حال خوبی دارم چندان که اگر خوب شوم و این حال از من گرفته شود آن را نمی‌خواهم. اثر این حال را در پیامکی که حدود یک ماه قبل از ارتحال خود برای بنده فرستاده بود، می‌توان دید. او در این پیام که بعد از درگذشت حجه الاسلام دیانی فرستاد؛ غبطه خود را نسبت به ایشان اظهار داشت و نوشت: با سلام. امروز متوجه درگذشت حجت‌الاسلام مسعود دیانی شدم. خیلی متاثر شدم؛ اما غبطه او را خوردم. دو شب پیش خود دچار بیهوشی شدم. در نهایت، عنایت خدا و دعای دوستان امر بر ماندن حقیر تعلق گرفت و کماکان غبطه رفتن دیانی را می‌خورم. یادش گرامی، ضمن عرض تسلیت، خواهشمند است مراتب تسلیت حقیر را خدمت وابستگان و دوستانش ابلاغ فرمایید. سلامت باشید. ✍ 💠 @parsania_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸آیت الله جوادی آملی: در دین نه زمان عامل عید است و نه زمین، اگر عبادتی شد و عبادتِ ویژه‌ای بود و بنده در آن عبادت مهمان خدا شد و خدا میزبانی او را پذیرفت، این می‌شود عید... عیدتان مبارک🌹 💠 @parsania_net
اللهم انی اسئلک خیرما سئلک منه عبادک الصالحون🌼 عیدشرافت وکرامت مبارک🌼 @parsania_net
💠 رشد فزآینده دین‌داری در جامعه ایران/ عدم تحلیل و برنامه‌ریزی نهادهای علمی نسبت‌ به این مسئله ✴️ مسئله این است که ما در سنجش دین و دین‌داری ایرانیان باید ناظر به معنایی از دین که در ایران وجود دارد یعنی اسلام، تشیع و مانند آن پژوهش کرده و از این زاویه، ابعاد اجتماعی، فرهنگی و تاریخی دین را هم بررسی کنیم. انقلاب اسلامی ایران نقطه عطفی در دین‌داری ایرانیان بود که به‌نوعی منشأ تغییرات و تحولات در جهان اسلام، بلکه فراتر از جهان اسلام، در سطح کشورهای غیراسلامی هم شد. ❇️ ما با سطحی از دین و دین‌داری مواجه هستیم که باید در تعاملات و ساختارهای قدرت اجتماعی، منطقه‌ای و جهانی به آن پرداخت و آن را مدنظر قرار داد. این مسئله ابتدا چندان به چشم مخاطبان این جریان دینی اجتماعی و سیاسی نمی‌آمد. اصلاً فکر نمی‌کردند که این یک واقعیت زنده و قابل تداوم است. 🔸این جریان چیزی در حاشیه رقابت‌های شرق و غرب بود اما ناباورانه دیدند تداوم پیدا کرد، موج ساخت، نوع رفتار و مواجهات سیاسی منطقه‌ای قدرت‌های جهانی را به‌گونه‌ای تحت‌تأثیر قرار داد و جهان سکولاری که به هیچ وجه هویت اجتماعی و سیاسی دین را به رسمیت نمی‌شناخت، ناگزیر شد در رقابت با این جریان دینی ایران و جهان اسلام بدل‌های دینی درست کند. این موضوع اصلاً سابقه نداشت. براین اساس گروه‌های سلفی تندرو و بعد داعش به وجود آمد. این‌ها پدیده‌های جدیدی بودند که درتقابل با دین در عرصه سیاسی و با مفاهیم دینی شکل گرفتند. 🔷 در برابر برخی ادعاها باید پرسید کدام روز در این چهل سال گذشته این عنصر ضعیف شده است؟ ما در حوزه مناسکی شاخص‌ها یا نمادهایی را نمی‌بینیم و نداریم که نشان دهد قلمرو مناسک دینی تضعیف شده، شاهدش مثلاً پدیده اربعین، عزاداری‌ امام‌حسین علیه‌السلام یا جشن‌های مهدویت و مانند اینهاست. امروز ما در عرصه اجتماعی و سیاسی غیبت دین را نمی‌بینیم، بلکه رقابت‌هایی را می‌بینیم که مفاهیم مربوط به خودش را می‌طلبد. ما به شناخت پیچیدگی‌های این روابط و تقسیم‌بندی انواع دین‌داری‌هایی که مطرح می‌شوند نیاز داریم. در این زمینه هم ادبیات و تحقیقات مرتبط با دین‌داری را در دوران معاصر شاهدیم و این خود نشانه‌ای از حضور دین در عرصه‌های مختلف است. 🔶 اگر نهادهای علمی‌تان در حاشیه مرجعیت علم مدرن باشد توقع اینکه برنامه‌ریزی نخبگانی مناسبی از این ناحیه در جامعه اسلامی داشته باشید، نابجاست. در آن جهات بقیه نهادهای اجتماعی و فعالیت‌های دینی هنوز وضعیت مناسبی نسبت‌به بخش‌های دیگر را شاید پیدا نکرده باشد. 🔻 همچنین القای اینکه دین‌داری قوت و قدرتی را پیدا نکرده یا گرفتار آسیب شده از سوی کسانی که مباحث نظری می‌کنند، نتیجه نبود تحلیل همه‌جانبه‌‌ای نسبت‌به مسئله است و این افراد در چارچوب نظریاتی به مباحث می‌پردازند که ساختار معرفتی و علمی آن متناظر با این فرهنگ نیست و از منبع دیگری تغذیه می‌شود. 📌 متن تفصیلی گفت‌وگو در سایت استاد پارسانیا 🎙 💠 @parsania_net
هدایت شده از دوستانِ کتاب
📗حدیث پیمانه در بیان رهبر انقلاب ✍️ نمونه‌ای از امتداد حکمت متعالیه ▶️ رهبر انقلاب: کتاب حدیث پیمانه نوشته شماست؟ 🎙کتاب بسیار خوبی است. مدت‌ها پیش به دوستان فیلسوفمان در قم، از کمبودی گله می کردم و می‌گفتم: «فرق فلسفه ما با فلسفه غرب (از زمان ارسطو و افلاطون تاکنون) این است که فلسفه غرب، همیشه یک دنباله و ادامه اجتماعی و سیاسی و مردمی داشته است، اما فلسفه ما ادامه اجتماعی و سیاسی نداشته است» حداکثرش به ادامه تربیت فردی رسیده؛ و الا اینکه فلسفه ما بگوید: «شکل حکومت، چگونه باید باشد؟ حقوق مردم چیست؟ و ارتباطات آنها با یکدیگر چگونه است؟» چنین ادامه‌ای ندارد، در حالی که همه این مبانی می‌تواند مبنای فلسفه اجتماعی و سیاسی قرار بگیرد. 💠 وقتی من ترتیب و فصل بندی کتاب شما را (البته همه‌اش را نخوانده‌ام) نگاه کردم، دیدم این کار شده است. از مبانی فکری و فلسفی شروع کرده‌اید و به جمهوری اسلامی و مسائل آن رسیده اید. این چیز با ارزشی است. الحمدلله این طور فکرها در جامعه ما حضور دارد، از این‌ها باید حداکثر استفاده بشود. این سبک کار، درست است، باید متمسّک به مبانی بود. (۲۹ دی ۱۳۸۰) 📚@dostaneketab
هدایت شده از دوستانِ کتاب
hadees_peimaneh.pdf
2.39M
👆دریافت کتاب حدیث پیمانه👆 🔸پژوهشی در انقلاب اسلامی ✍️ 🔺اومانیسم، همان تفرعن و فرعونیت نفس است، آن گونه که حتی فرعون نیز از آن پرهیز داشت؛ زیرا فرعون آن گاه که از حاکمیت نفس خود بر قوم خویش سخن می گفت، آن را در نقاب ربوبیت و الوهیت - که از صفات آسمانی و الهی است - مخفی و مستور می داشت. ♦️در حالی که انسان غربی پس از گمان بر مرگِ خدایان ـ که نیچه به صراحت از آن خبر می داد، نفسانیت خود را بی پرده ستایش می‌کند. در این حال آنچه در ظرف فهم و ادراک نفس او درآید، پذیرفتنی و مقبول است و آنچه از افقی ورای آن خبر دهد، بی معنا و مردود است و اوج این تفرعن و نهایت بُروز آن زمانی است که عقل و ضرورت‌های عقلی از حوزه حیات و زیست آدمی رخت بر می‌بندند؛ زیرا در این هنگام هیچ نوع ضرورت و الزام، حتی ضرورتی که از ناحیه طبیعت انسانی باشد، در قلمرو خواست و اراده انسان نخواهد بود. 📚@dostaneketab
70113989303.pdf
1.28M
👆دریافت مقاله👆 💠 بررسی روش‌شناسی بنیادین و کاربردی علم اقتصاد اسلامی در مقایسه با نام‌گرایی روش‌شناختی اقتصاد متعارف 🖌 این مقاله به بررسی نام‌گرایی معرفت‌شناختی و آثار آن در علم اقتصاد متعارف می‌پردازد. نام‌گرایی تأثیراتی بر روش کاربردی علم اقتصاد دارد که تفکر فرضیه‌ای و فردگرایی روش‌شناختی از جمله آنهاست. ✴️ این روش کاربردی موجب آثاری مانند شکل‌گیری نظریه جامعه مدنی، تغییر معنای عدالت توزیعی و نظریه مطلوبیت و تمرکز بر اقتصاد خرد در تحلیل‌ها گشته است. در مقابل، حکمت عملی اقتصاد اسلامی می‌تواند با بهره‎بردن از روش بنیادین حکمای اسلامی، به روش کاربردی متناسب با خود دست یابد. حکمت اسلامی به ‏ویژه حکمت متعالیه با نقد نام‌گرایی، کلیات را دارای صدق و حکایت از خارج می‌داند. روش کاربردی اقتصاد اسلامی بر اساس هستی‌شناسی موضوعات شکل می‌گیرد و در هر موضوع تابع نوع هستی آن موضوع است. 🔸بنابراین تنها در موضوعات مادی که قابلیت تجربه دارد، از روش تجربی و قیاس استثنایی استفاده می‌کند و دیگر روش‌ها در موضوعات دیگر کاربرد دارد. از سوی دیگر ادله نقلی در روش کابردی اقتصاد اسلامی دارای جایگاه ویژه‌ای است.این روش کاربردی آثاری در پی دارد که شناخت جوهر انسان و ارتباط آن با کنش اقتصادی از جمله آنهاست. این نوشته با روش کتابخانه‌ای و تحلیلی انتقادی نام‌گرایی و آثار آن را در اقتصاد متعارف بررسی کرد و روش کاربردی جایگزین مناسب را برای حکمت عملی اقتصاد اسلامی پیشنهاد می‌دهد. ✍️ حمید پارسانیا ✍️محمدعلی فراهانی فرد ✍️علی اصغر هادوی نیا 💠 @parsania_net