✴️ تحلیل قیام سیدالشهدا علیه السلام؛
🔸استاد پارسانیا :
✅ قیام امام حسین (علیه السلام) را نباید صرفاً رویدادی در تاریخ شیعه و حتی عالم اسلامی تحلیل کرد، به نظر میرسد مقام و جایگاه قیام سالار شهیدان در تاریخ بشر و تاریخ دین قابل تحلیل است.
✅ وقتی در زندگی حضرت آدم تأمل میشود و یا در حیات حضرت ابراهیم، حضرت زکریا و یحیی علیهم السلام بررسی صورت میگیرد یا در سخنان پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) درباره مقام امام حسین (علیه السلام) مطالعه میشود؛ عاشورا بُعدی فراتاریخی و ابعادی گسترده به خود میگیرد.
✅ گویی این قیام مانند انقلاب تازهای در مسیر هدایت بشر است، همانند ظهور دوباره عیسی (علیه السلام) که در قرآن با خلق آدم (علیه السلام) مقایسه شده است؛ از این رو با قیام سالار شهیدان نه تنها دین اسلام زنده ماند و حیاتی دوباره یافت، بلکه اساساً دین و معنویت روح تازهای یافت.
💠eitaa.com/parsania_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▶️ تحریف فرهنگ دینی و شکل گیری مدینه فاسقه💥
💠eitaa.com/parsania_net
🔰وجه اشتراک قرائتهای مدرن از عاشورا
✍️ استاد پارسانیا:
🔸عاشورا واقعهای نیست که در این عالم کسی بتواند در قبال آن سکوت کند یا از کنار آن خاموش در گذرد، تکثر سنت تاریخی جهان اسلام را در روایتها و قرائتهای متفاوت آنان از واقعه عاشورا میتوان دید.
🔸اندیشههای مدرن نیز پس از ورود به حوزه فرهنگی مسلمانان ناگزیر از مواجهه با این واقعه عظیم بوده و هستند؛ آنان در برخی از مقاطع و خصوصاً در هنگام غلبه سیاسی جریان منورالفکری در دوره رضاخان کمر به حذف این واقعه از عرصه فرهنگ و زیست جامعه بستند ولکن عاشورا با امواج خروشان خود نشان داد که تقابل حذفی با آن به حذف مقابله کنندگان منجر میشود.
🔸رویکردهای روشنفکری چپ در دهه پنجاه برای نخستین بار قرائت و تفسیر ایدئولوژیک انقلابی و در عین حال سکولار و مدرن خود را از عاشورا ارائه دادند و بدین ترتیب تصویر خود را در کنار تصاویر تاریخیای قرار دادند که سنت متکثر فرهنگی جهان اسلام در آینه عاشورا ترسیم کرده بود.
🔸افول روشنفکری چپ در سطح جهانی و منطقهای و غلبه لیبرالیسم متأخر ناگزیر قرائتها و روایتهای جدیدی از عاشورا را به دنبال آورده و میآورد. این قرائتها به رغم مخالفت با بعد انقلابی چپ قرائتهای روشنفکرانه در تقابل با روایتهای متکثر تاریخی عاشورا نیز قرار داشته و از مبانی و اصول معرفتی مدرن بهره میبرند.
🔸ویژگی مشترک قرائتهای مدرن حذف ابعاد قدسی و معنوی متعالی و آسمانی عاشورا و فروکاستن عاشورا به ابعاد تاریخی فرهنگی آن، به عنوان برساختی صرفاً بین الاذهانی است.
🔸در این قرائتها از همه ظرفیتهای منازعات تاریخی ظاهر گرایان و متکلمان اشعری برای تبدیل عنصر محوری عاشورا یعنی امام علیه السلام به انسانی صرفاً زمینی و دنیوی استفاده میشود و به موازات آن به گونهای شتابزده همه آنچه که در باب ابعاد ملکوتی و آسمانی مقام امام بیان میشود، به عنوان غلو تاریخی دوران صفویه و مانند آن معرفی میگردد، بدون آنکه موازین اولیه مربوط به سنجش میراث مکتوب و یا آنکه قواعد و ضوابط علمی برای توصیف منازعات تاریخی کلامی شیعی رعایت شود.
🔸انکار ساحت معنوی و آسمانی امام در حقیقت انکار ابعاد معنوی و متعالی انسان است و چشم پوشیدن از حقیقت معنوی و قدسی انسان به نسیان و دوری از ساحت متعالی و مقدس هستی بازمی گردد؛ چشم فرو بستن بر مقام و منزلت امام نشان از عبور از مقام انسان و ظلم به حقیقت انسانیت دارد و این امر نیز به نوبه خود حاکی از نسیان و فراموشی حق سبحانه و تعالی است.
💠eitaa.com/parsania_net
🏴حسینیه حکمت در فضای مجازی برپا میشود
🔸سلسلهنشستهای مجازی حسینیه حکمت به مناسبت دهه محرم و به همت مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به صورت مجازی برگزار میشود.
🔸حمید پارسانیا
🔰«نقش عاشورا در فلسفه اجتماعی شیعیان» (یکشنبه، ۹ مرداد، ساعت ۱۲)
💠eitaa.com/parsania_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▶️ فلسفه صبر و قیام در مکتب علوی علیه السلام
💠eitaa.com/parsania_net
🔴 فلسفه صبر و قیام در مکتب علوی علیه السلام به مثابه خار در چشم و استخوان در گلو
♦️به موازات استقرار کلمۀ توحید و ارزشهای دینی و اسلامی در حوزۀ فرهنگ، در حاشیۀ جریان کفر، جریان دیگری هم شکل میگیرد که جریان نفاق نام دارد، تعبیر قرآن این است که شما اسلام آوردید؛ ولی ایمان درون قلب شما راه پیدا نکرده است و هدف اجتماعی اسلام این است که توحید در سطح فرهنگ استقرار پیدا کند و دارای قدرت شود و تسلط شرک بر حوزۀ فرهنگ تمام شود و دست آن از قلمرو قدرت و سامان بخشیدن بهنظام زیست و زندگی مردم کوتاه شود.
♦️دین چیزی نیست که بتوان بر دیگری تحمیل کرد؛ اما میتوان از آن در عرصۀ فرهنگ، محافظت کرد تا دیگران، کفر و ارزشهای خود را بهعنوان یک امر مسلط در جامعه قرار دهند؛ اما فتح و پیروزی اسلام این کار را کرد.
♦️مولای متقیان، تلاش بسیاری میکند تا مسألۀ امامت، خلافت و مسألۀ عدالت و امور دیگر محقق شود و تا جایی که توانست مقاومت کرد؛ اما وقتی که محقق نشد تلاش کرد تا اسلام و کلمۀ توحید در اعتلای خود باقی بماند؛ وقتی که امیر مؤمنان بعد از گفتوگو با حضرت فاطمه زهرا سلاماللهعلیها از منزل بیرون آمد، از مأذنه صدای اذان بلند شد، مولا برگشت و عبارتی را بیان کرد که اگر من اقدام کنم دیگر از مأذنه هم صدایی نخواهد آمد و این سخن حضرت نشان میدهد که به چه دلیل مولا خار در چشم و استخوان در گلو دارد و نهتنها سکوت میکند، بلکه همراهی میکند.
♦️منتها ابوسفیان و بنیامیه بیکار نبودند و از خطاهایی که در مناسبات و روابط افراد شکل گرفت، استفاده میکردند تا آن ساختار پیشین قدرت را بازگردانند؛ اما در ذیل پوشش مفاهیمی که در حوزۀ فرهنگ بر آنها سنگینی میکرد، درصورتیکه میخواستند این مفاهیم و ارزشها را از حوزۀ فرهنگ و نمادهای اجتماعی حذف کنند.
♦️هنگامی که خلیفۀ سوم از میان بنیامیه به قدرت رسید، فرصت بسیار مناسبی را برای ابوسفیان و بنیامیه ایجاد کرد، درحالیکه بنیامیه خلیفۀ سوم را هم در خدمت قدرت خود به مسلخ بردند و حوادثی را بهوجود آوردند که نارضایتیهایی را ایجاد کرد.
♦️این درحالی بود که معاویه هم پشت خلیفه را خالی کرد، برای اینکه فکر میکرد نفر بعدی خود او است که به قدرت مینشیند، درصورتی که مولا امیرالمؤمنین این خطر را بهخوبی تشخیص میداد و مانع از این بود که این شجرۀ خبیثه، ارتجاع و بازگشت علنی به حوزۀ کفر را بتواند محقق کند.
📌متن گفتگو با استاد پارسانیا
💠eitaa.com/parsania_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰عقیده و علم
💠eitaa.com/parsania_net
🏴نقش عاشورا در علم و عملِ اجتماعی شیعیان
🔸حمید پارسانیا در دومین نشست حسینیه حکمت که به مناسبت دهه محرم برگزار شد، تعریضی بر عنوان نشست ایراد داشت؛ به طوری که عبارت فلسفه اجتماعی شیعیان را مناسب ندانسته و اظهار داشت که فلسفه اجتماعی، لفظی متاخر در قبالِ علوم اجتماعی مدرن بوده و متاثر از تحولاتِ کلمه فلسفه میباشد. در نتیجه باری را به امر دانش شیعیان تحمیل میکند که چندان از روایی برخوردار نیست. لذا، مقتضی است تا خوانشی همدلانه و متناسب با فرهنگ و معارف شیعی ارایه شود. از این رو، او عنوان «نقش عاشورا در علم و عملِ اجتماعی شیعیان» را بهتر ارزیابی کرد.
🔸وی افزود: در اینجا صحبت از علومی است که ناظر به حیات اجتماعی انسانها بوده و واقعه عاشورا، به عنوان عنصری محوری در فرهنگ، تاریخ، و دانش اسلامی، در این علوم انعکاس یافته و تاثیرگذار است و بر اساس دانش شیعی، در صحنه عاشورا همه بر اساس شاکله وجودی خود رفتار میکنند و هیچ کس نمیتواند توجیه کند که تحت تاثیر محیط یا فرهنگ بوده است، چه بر اساس عهد و پیمان خدا با همه آدمیان و فطرتِ درونی آنها و قدرتِ اختیارشان، در همان صحرای کربلا برخی به جبهه حق پیوسته و برخی دیگر در جبهه باطل قرار گرفتند.
🔰پارسانیا در ادامه سطوح و ساحتهای مختلف علم اجتماعی شیعیان در رابطه با واقعه عاشورا که با علوم اجتماعی مدرن کاملاْ متفاوت است را به ترتیب ذیل شرح داد:
✅1. تبیین واقعه عاشورا؛ که از این منظر این حادثه مشیتی الهی و رسالتی عظیم بر دوش امام حسین(ع) بوده و صحرای کربلا ظرفِ تحقق این وظیفه الهی است.
✅2. توصیف واقعه عاشورا؛ که در اینجا در توصیفِ چگونگی زیست و رفتار امام، عملِ امام خالصانهترین عمل نسبت به خداوند سبحان و تعالی و عین وجه الله و عمیقترین مرتبه توحید و اوج شیفتگی جمال الهی قلمداد میشود.
✅3. تجویز واقعه عاشورا؛ در این سطح، به پیامدهای نهضت عاشورا پرداخته شده و امام چون اسوهای تصور میشود که برای تمامی انسانها در همه اعصار آموزندهاند. در این ساحت، تاثیر عاشورا بر فقه اجتماعی شیعی، نحوه تعامل شیعیان با قدرتهای موجود، و عمل و رفتار شیعیان در ادوار تاریخ مورد توجه قرار میگیرد.
💠eitaa.com/parsania_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▶️ عملکرد روشنفکران در عصر مشروطه
💠eitaa.com/parsania_net
🔴 تحریف فرهنگ دینی و شکل گیری مدینه فاسقه
🔸پس از ۲۵ سال که امیرالمؤمنین (ع) حدود ۵ سال به خلافت رسید و در مسند قدرت قرار گرفت، در آن مدت سعی کرد ارزشها و مفاهیم اسلامی و توحید را در حوزۀ فرهنگ مستقر کند. او قرآن ناطق بود و سعی میکرد با تمام تحریفاتی که قبل از او رخداده بود تقابل کند و آنها را به مسیر خود بازگرداند.
🔸تعبیر امیرالمؤمنین علیه السلام به مالک این است که یا مالک، اشرار منافقینی هستند که در ذیل پوشش دین، آن را بهصورت پوستین وارونه درآوردند؛ تحریفاتی که رخ میداد، باعث میشد که اسلام از عرصۀ فرهنگ حذف شود و آنچه که غیر اسلام است به اسم اسلام قرار بگیرد، پس آنچه که کفر بود و آن ارزشهایی که غیر از اسلام بود، با غلبۀ فرهنگ اسلام در ذیل پوشش مفاهیم اسلامی باید رخ میداد و امتداد این غلبه موجب میشد تا باز بهتدریج این مفاهیم بازگردد و به اسم اسلام آنچه که در عصبیت و مناسبات عرب وجود داشت و بهعنوان سلطنت میدیدند، بر فرهنگ جامعه مسلط شود.
🔸مغیره در جلسهای درکنار معاویه حضور داشت، هنگام بازگشت به منزل به فرزند خود از معاویه شکوه و شکایت کرد که این آدم اصلاً دین ندارد، به معاویه گفتم حال که به قدرت رسیدهای، با فرزندان رسول خدا و با بنیهاشم ملاطفت کن، موقع اذان شد، معاویه آنجا اظهار کرد که هنوز از این مأذنه نام رسولالله در کنار نام خدا میآید و معاویه اصل اسلام را هم بهعنوان رقابت قبیلهای میدید و اصلاً باور نمیکرد حقیقتی بهنام توحید وجود داشته باشد و این مسأله برای او سخت و دشوار بود.
🔸 آنها نتوانستند قرآن و توحید را از عرصۀ فرهنگ که آخرین سنگر برای حضور اسلام و نتیجۀ تلاشهای نبیاکرم و مؤمنین صدر اسلام بود، حذف کنند و مدینهای بهوجود آمد که مبتنی بر توحید، حاکمیت روحالقدس و عقل معرفت است و در قبال او یک مدینه با عنوان مدینۀ مُمَوهه است؛ یعنی مدینه منافقان؛ چون فرهنگ آن، فرهنگ دینی است و در ذیل پوشش مفاهیم دینی، قدرت خود را حفظ میکنند، آب میبندند، تقلب میکنند و در این مدینه مُمَوهه عدهی دیگری نیز هستند که به او گاهی مدینۀ فاسقه میگویند، کسانی که سست ایماناند، ایمان دارند؛ ولی زندگی دنیا و منافعش باعث میشود که همراهی نکنند، این یک مدینه است، منتها اگر این تقلب و تحریفی که در مدینه مُمَوهه است، بماند مدینۀ دیگری بهوجود میآید بهعنوان مدینۀ ضاله، جامعهای که این تحریفات را باور میکند و خودش یک فرهنگ میشود و این فرهنگ وارونه به اسم آن حقیقت میماند، شبیه مدینۀ فاضله است؛ اما مدینۀ فاضله نیست.
📌متن گفتگو با استاد پارسانیا
💠eitaa.com/parsania_net
🔰 #تحلیل_و_تبیین | دینداری در جامعه ایران رشد فزاینده داشته است
▫️ گفتوگو با حجتالاسلاموالمسلمین دکتر حمید پارسانیا، عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی پیرامون چارچوب های نظری علوم اجتماعی در عرصه دینداری مدرن
▫️ پیمایش های ما در بررسی دینداری در سالهای قبل و بعد از انقلاب نشان میدهد دینداری در این سال ها دائماً حالت فزایندهای داشته است. یعنی اگر کسی بخواهد ادعا کند که دین وضعیت روبه افولی داشته، هیچ تحلیل و پژوهش میدانی آن را حتی در سطح فردی تأیید نمیکند.
▫️ انقلاب اسلامی ایران نقطه عطفی در دینداری ایرانیان بود که بهنوعی منشأ تغییرات و تحولات در جهان اسلام، بلکه فراتر از جهان اسلام، در سطح کشورهای غیراسلامی هم شد. این مسئله آنقدر تأثیرگذار بود که نظریهپردازان جامعهشناسی دینی را متوجه خود کرده است؛ نظریات آنها را به چالش کشانده و منشأ پدیدآمدن نظریات جدیدی شده است
▫️ اینکه در این سالها میبینید تحرکات سیاسی از طرفین و جهات مختلف پوشش دینی به خود میگیرد؛ نشان میدهد که عنصر دین در عرصهای فراتر از زندگی شخصی و در عرصه سیاست و بهدنبال آن مناسبات و روابط اقتصادی منطقهای معنادار و اثرگذار است.
🔍 ادامه را بخوانید👇
https://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=50709
💠eitaa.com/parsania_net
حمید پارسانیا
▶️ فلسفه صبر و قیام در مکتب علوی علیه السلام 💠eitaa.com/parsania_net
❇️ فلسفه قیام امام حسین علیه السلام
💠 نسل پس از معاویه، یزید است که قصد دارد مظاهر دینی و کلمۀ توحید را حذف کند و علناً مفاهیم و معانی مشرکانهای که وجود دارد را اغراض میکند و نظام سلطنت خود را مستقر کرده است و با این تحریفات، حریم و مرزی باقی نمیگذارد، بلکه این تحریف در فرهنگ مستقر میشود، اینجاست که امام حسین (ع) برای افشای این مسأله و برای گرفتن یاد و نام حقیقت و برای گرفتن مشروعیت بنیامیه، با همۀ هستی خویش میآید.
💠 وقتی کسی مثل یزید مسلط میشود، دیگر نامی از اسلام باقی نمیماند و حادثۀ عاشورا مشروعیت نظام خلافت و بنیامیه که کم کم در فرهنگ مستقر میشد را هدف میگیرد، اگرچه اصل اسلام نیاز داشت که سکوت و همراهی شود و این کار تا جایی که لازم بود، انجام داده میشد.
💠 امام حسین (ع) در برابر خلیفهای قرار میگیرد که حتی ظواهری را که معاویه رعایت میکرد، رعایت نمیکند و علناً همۀ نمادهای دینی را پایمال میکند، ضمن اینکه استقرار نظام بنیامیه کم کم بهعنوان حقیقت اسلام باقی میماند و آن مدینه مُمَوهه که همان مدینۀ نفاق است، بهعنوان یک ضلالت مستمر در تاریخ وجود دارد و فرقی بین یزید و معاویه و ابوسفیان نیست.
💠 این مسأله را علی بن ابیطالب در صفین بیان کرد، به پرچمی اشاره کرد که ذیل آن کسانی هستند که ما در جنگ بدر و جنگهای قبل با آنها بودیم و قرآن را بر نیزه کردند، همانهایی که در مقارن قرآن ایستاده بودند و اکنون به اسم قرآن در مقابل آن ایستادهاند، این مسأله در یزید هم وجود دارد، بعد از شهادت امام حسین (ع) و اسارت خاندان رسول خدا، در حالت مستی همان چیزی را که ابوسفیان میگفت، به زبان آورد، ابوسفیان هنگامی که در مدینه بود، بر سر قبر حمزه، عموی پیامبر آمد و لگد به قبر زد، دقیقاً همان موقعی که خلیفۀ سوم به خلافت رسیده بود گفت که برخیزید و ببینید قدرت دست کیست، او احساس کرد که انتقام گرفته است.
💠 منطق یزید همان منطق ابوسفیان بود که اسلام را بهعنوان رقابت بنیهاشم با بنیامیه میدید و دعوا را بر سر قدرتهای این عالم میدانست و همۀ اینها را بازی میخواند و اینکه خبری از وحی نبوده است و این امر یک رقابت است که فرهنگی را بهوجود آورده و این فرهنگ را بهنام دین مستقر کردهاند، همانطور که علی بن ابیطالب برای ماندن نام دین سکوت میکند، امام حسین برای ماندن نام و حقیقت دین و مستقر نشدن آنچه غیر از دین به اسم دین است، با همۀ هستی و خانوادۀ خود و با فرزندان رسول خدا به جنگ میرود.
✴️ امام حسین(ع) نور خدا بود و نور خداست که در تاریخ میدرخشد و سفینۀ نجات است که آینده تاریخ را مشخص میکند.
🌀eitaa.com/parsania_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▶️ منافقان و «#پوستین_وارونه»
eitaa.com/parsania_net 💠
📌پرسش تاریخی بعد از قیام عاشورا؛
🔰«حقیقت دین کدام است؟»
🔸 مدینهای بهوجود آمد که مبتنی بر توحید، حاکمیت روحالقدس و عقل معرفت است و در قبال او یک مدینه با عنوان مدینۀ مُمَوهه ایجاد شد؛ مدینهای که منافقان در آن هستند؛ چون فرهنگ آن، فرهنگ دینی است و در ذیل پوشش مفاهیم دینی، قدرت خود را حفظ میکنند، آب میبندند، نسبت به مسأله، تقلب میکنند.
🔸در این مدینه مُمَوهه عدهی دیگری نیز هستند که به او گاهی مدینۀ فاسقه میگویند، کسانی در آن هستند که سست ایماناند، ایمان دارند؛ ولی زندگی دنیا و منافعش باعث میشود که همراهی نکنند، این یک مدینه است، منتها اگر این تقلب و تحریفی که در مدینه مُمَوهه است، بماند؛ مدینۀ دیگری بهوجود میآید بهعنوان مدینۀ ضاله، جامعهای که این تحریفات را باور میکند و خودش یک فرهنگ میشود و این فرهنگ وارونه به اسم آن حقیقت میماند، شبیه مدینۀ فاضله است؛ اما مدینۀ فاضله نیست.
🔸وقتی کسی مثل یزید مسلط میشود، دیگر نامی از اسلام باقی نمیماند و حادثۀ عاشورا مشروعیت نظام خلافت و بنیامیه که کم کم در فرهنگ مستقر میشد را هدف میگیرد.
🔸تاریخ نشان داد که این عمل امام حسین بود که مانع از مشروعیت بخشیدن به حادثهای شد که در سدۀ اول اتفاق میافتاد و در نسل دوم و سوم مستقر میشد و در نسل اول شکل میگرفت؛ یعنی چیزی که در سورۀ توبه از آن میبینید؛ آن نفاقی که مستقر میشود و برای ایمانیان و برای آینده این سؤال را بهوجود آورده که حقیقت دین کدام است؟
🔸آیا این خاندان رسول خدا هستند که به اسارت گرفته شدهاند و این اسارت و مظلومیت اهلبیت این پیام را به تاریخ رساند، همانطور که مظلومیت حضرت زهرا (س) در حد خود این کار را میکرد، مظلومیت حسین، منزلت و شأنی که در نزد رسول خدا داشت و روایاتی که در وصف آنها آمده که بهعنوان خروج از دین رسول خدا معرفی میشود و این سؤال بهوجود میآید که واقعاً دین رسول خدا چیست؟
💠eitaa.com/parsania_net
51.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✴️ پرسش تاریخی پساعاشورا: «حقیقت دین کدام است؟»
🌀eitaa.com/parsania_net
🔰تبیین مدینه فاضله و جاهله در نگاه فارابی
🌀برخی میگویند آراء و نظرات فارابی چه ربطی به مسائل اجتماعی پیرامون خود دارد؟ و این از عجایب است، این فرد در محیط خود زیسته و نظریه خود را از مفاهیمی اسلامی و از آیات و روایات گرفته و با براهین عقلی تبیین کرده است.
🌀سنت در دیدگاه فارابی، عادت مستقر و رسوبیافته نیست بلکه مسیر سلوک و منطق معرفت و منطق شهودی است که از صاحب عقل مستفاد میآید و مسیر اخلاق و رسیدن به عقل را به مردم میآموزد. سنت، در مقابل بدعت است و بدعت، بدعت است ولو اینکه جزء آداب رسومیافته در درون جامعه باشد؛ از منظر وی، سنتگذار، صاحب عقل مستفاد است.
🌀وقتی صاحب عقل مستفاد مورد دسترسی ما نیست چه باید کرد؟ این همان بحثی است که در یک دهه آخر عمرش و در دوره غیبت صغری مطرح شده و او به این مسئله پرداخته است که در این دوره برای ایجاد مدینه فاضله چه باید کرد؟ در برابر مدینه فاضله فارابی، مدینه جاهله هست که وهم و خیال در آن محور است و سعادت و عدالت در آن حضور ندارد.
با آمدن اسلام، مفاهیم عقلانی در عرصه جامعه مستقر شد، در «اذا جاء نصرالله …، سکه به نام رسولالله(ص) ضرب شده است و گرچه ابوسفیان و پیروانش به اسلام درآمدند ولی این کار باید در ذیل نام پیامبر(ص) صورت بگیرد.
🌀از منظر فارابی آنجا که دین به اسارت گرفته شود، مدینه جاهله و مدینه نفاق است و صاحبان قدرت باور و اعتقادی به این فرهنگ مستقر ندارند ولی از قدرت و هیمنه این مفاهیم در عرصه اجتماعی واهمه دارند، لذا به نوعی تقلب رو میآورند و اغراضشان را در ذیل یکسری مفاهیم جامعهپسند بیان میکنند؛ اینها اغراض دنیوی و این جهانی دارند ولی مفاهیم اسلامی و اخروی را ابزاری برای رسیدن به آن مقاصد قرار میدهند.
🌀بخش وسیعی از فرهنگی که در قرن سوم و چهارم مستقر شده در دیدگاه فارابی از آن به مدینه فاسقه و جاهله تعبیر شده و عقبه این مدینه، جهل است. مدینه جاهله باطن مدینه فاسقه است. در دوره فارابی فرهنگی نداریم که جهل، عریان و مستقر باشد، به همین دلیل رو به نفاق آورده میشود یا فرهنگ توحیدی به تحریف کشیده شده است.
🌀از منظر وی، عقل درونی، مکمل عقل بیرونی است و ما اگر با مدینهای روبر شویم که در آن «نکرا» و عقل ابزاری، محور تصمیم و رفتار است، در این صورت فرهنگی که از این عقل بیرون بیاید، همان مدینه جاهله و فاسقه را خواهد ساخت.
سایت استاد پارسانیا 👉
💠eitaa.com/parsania_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔥 تناقض رفتاری غرب در استقرار ایدئولوژی اموی و مقابله با اسلام محمدی (صلی الله علیه و آله)
💠eitaa.com/parsania_net
بسمهتعالی
نخستین کنگرهی جهانی فارابی: فارابی و فرهنگ و تمدن اسلامی
- رئیس شورای علمی کنگره:
حمید پارسانیا
- مهلت ارسال چکیدهی مقاله: ۳۱مرداد۱۴۰۱
- مهلت ارسال اصل مقاله: ۳٠آذر۱۴۰۱
- وبگاه:
www.iscs.ac.ir
www.farabicongress.ir
مؤسسهی مطالعات فرهنگی و اجتماعی، دبیرخانهی جشنوارهی بینالمللی فارابی
#اطلاعیه
@hparsania
💠eitaa.com/parsania_net
بسمهتعالی
انقلاب اسلامی و علوم اجتماعی: تجربهی زیستهی انقلاب
- با حضور:
حمید پارسانیا
سعید خورشیدی
- زمان: دوشنبه، ۲۴مرداد۱۴۰۱، ساعت ۱۶
- مکان: بلوار شهید مدرس، مدرس ۴، پلاک ۱۰
- پخش از صفحهی مجازی @Goftare_asr
دبیرخانهی علمی دفتر مطالعات جبههی فرهنگی انقلاب اسلامی و پژوهشکدهی مطالعات اسلامی در علوم انسانی
#اطلاعیه
@hparsania
💠@parsania_net
50.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✴️پشت پرده دوگانه سازی و تکرار فتنهگری؛ تخریب هویت فرهنگی و اقتدار ایرانی
💠@parsania_net
🔰 مهندسی سیاسی امام خمینی(رحمه الله)
✅ رویارویی با اصل نظام شاهنشاهی ویژگی منحصر به حرکت امام است، مسأله دیگر جهتگیری ضد امپریالیستی و ضد صهیونیستی ایشان است؛ هیچکدام از جریانهای دیگر، حتی حزب توده و چپها مانند موضعگیری امام را در مقابل صهیونیسم و امپریالیسم -که علاوه بر امریکا با معنایی که امام راجع به امپریالیسم میدهند، شرق را هم شامل میشود- نداشتهاند، بحث صهیونیسم منحصر به فرد است؛ البته یک سابقهای در کار فدائیان اسلام دارد، در صورتی که جناح چپ، صهیونیسم برایشان مسأله نیست و بعد از نیمهی دوم دههی ۴۰ است که کمکم اولین کارهای روشنفکران ما در مقابله با صهیونیسم شکل میگیرد.
✅ امام این را در فرهنگ عمومی به عنوان یک اصل و به عنوان یکی از شعارهای محوری خودشان قرار میدهند؛ دلیل هم دارد؛ وقتی که جریان چپ در مقابل صهیونیسم موضع میگیرد، این موضعگیری در حاشیهی موضعگیری بلوک شرق است، اما امام در یک حرکت تمدنی به قضیه نگاه میکنند، بنابراین خصوصیاتی که برای حرکت امام ذکر شده، خصوصیات منحصر به فردی است، اما این نکته هست که امام در این بستر نشست و از این ظرفیت استفاده کرد.
✅ خصوصیات فردی و شخصی امام هم بینظیر است، اما نباید چنان با این خصوصیات برخورد کرد که زمینههای فرهنگی و تمدنی نادیده انگاشته شود، جدا کردن امام از بستر فرهنگی، تمدنی، معرفتی، فقهی و فلسفی ویژهاش خدمت به امام نیست، قطع کردن ریشههای اوست؛ بنابراین پررنگتر از شخصیت امام، آن ریشههاست که در این کتاب (حدیث پیمانه) آمده و بعد از آن دیگر چیز پررنگتری نمیبینید؛ پس نقش و جایگاه امام از همه پررنگتر است.
متن مصاحبه استاد پارسانیا 👉
💠eitaa.com/parsania_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✴️ حمله به هویت و تاریخ ایرانی با ژست روشنفکری و خودتحقیری
🌀@parsania_net
حمید پارسانیا
بسمهتعالی انقلاب اسلامی و علوم اجتماعی: تجربهی زیستهی انقلاب - با حضور: حمید پارسانیا سعید خورش
بسمهتعالی
نشست دوشنبه ۲۴مرداد لغو و به زمان دیگری موکول شد.
#اطلاعیه
💠eitaa.com/parsania_net
بسمهتعالی
نخستین دورهی آشنایی با برخی از ایدههای معاصر علم دینی
- مهلت ثبتنام: ۲۹مرداد۱۴۰۱
- زمان دوره: ۳۱مرداد تا ۱۶شهریور
- وبگاه: www.hamandishi.info
- ایتا: ٠۹۱٠٠۹۳۱٠۸۴
دبیرخانهی هماندیشی علم دینی، دانشگاه باقرالعلوم(علیهالسلام)
#اطلاعیه
@hparsania
💠@parsania_net
♻️ آسیبشناسی وضعیت نابسامان محتوای آموزشی با تأکید بر ساختار معیوب آموزش، تکنولوژی و توسعه
✅ در جهان مدرن، مسئله اصلی علم با اقتصاد، صنعت و تجارت است. در بحث های جامعه شناسی علم، نطریه های به روز بحث را از جامعه علمی به حوزه ارتباطات، اقتصاد و سیاست و صنعت مرتبط می کند؛ تعریف مدرنی که در این نظام آموزشی مطرح میشود به تناسب خود آن حوزه های معنایی را به صورت ریشه های اساسی خود از علم منتقل می کند، این تقسیم بندی میتواند بسیار جهت دار باشد.
✅ تحولاتی که در حوزه معنای علم قرار گرفته به خاطر معنای علم در عقبه پیشین خود مدام کم رنگتر شده است و نظریهپردازی در این خصوص کافی نیست چون دغدغه حقیقت ندارد بلکه فقط جواب گرفتن است که مهم تلقی میشود و علم با طبیعت این گونه تعامل می کند ولی آن سوتر موضوعی است که حوزه علوم اجتماعی است و شاکله اصلی آن انسانیت و اجتماع است. حوزه دیگری هم هست که آگاهی است ولی علم نیست. مثل فرهنگ، هنر، انسان شناسی و غیره. حوزه فرهنگ با فکر و عمل انسان ساخته و پرداخته می شود، فلسفه و علومی که درباره ارزش ها و هنجارهای جامعه صحبت می کنند در کجا قرار می گیرند؟ اینها همه جزو فرهنگ است و علم نیستند. علم چرا این معنا را پیدا کرده و عقل به تناسب خود معنای خود را یافته است. مفهوم مدرن توسعه با معنایی از علم و عقل پیوند خورده است و این تقسیم بندی از علوم را به دنبال خود آورده است در دنیای اسلام فلسفه جزو علوم نظری بوده است.
✅به نظر می رسد غفلت از این مسایل باعث شده در سه حوزه آموزش، تکنولوژی و توسعه متوقف شدیم و حوزه عمیق تری که محتوای آموزش را تعیین می کنند، مورد غفلت قرار گرفته اند، حوزه فرهنگ با عمل انسان ساخته و پرداخته میشود؛ به نظر می رسد حوزه های مهمتری که محتوای آموزش را تعیین می کنند در جامعه ما مورد غفلت واقع شده اند و این حلقه محدود باید شکسته شود، این مسئله حضور توسعه در زیست جهان ما را نشان می دهد و مشکلات و چالش هایی در پی آن بوجود می آید و به دنبال آن مسئله تکنولوژی مطرح میشود، باید دید این توسعه می تواند بومی باشد یا نمی تواند؛ یعنی مسئله به تکنولوژی و در گام بعد به آموزش ختم نمیشود، بلکه محتوای آموزش از اهمیت برخوردار است.
👈متن تفصیلی در سایت
💠@parsania_net