eitaa logo
حمید پارسانیا
4.2هزار دنبال‌کننده
414 عکس
145 ویدیو
86 فایل
کانال رسمی اطلاع رسانی دروس و جلسات حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا @admin_parsania :ادمین👤 🔳 «وبگاه» parsania.net 🔳 «ویراستی» virasty.com/parsania_net 🔳 «تلگرام» t.me/parsania_net
مشاهده در ایتا
دانلود
حمید پارسانیا
🎧 #اطلاع_رسانی ا #نشست_علمی مرکز ملّی مطالعات و سنجش دین‌داری با همکاری سازمان علمی و فرهنگی
🔳 گزیده‌ای از سلسله نشست‌های جامعه شناسی دین از منظر متفکران اسلامی حجت‌الاسلام دکتر ▫️موسس جامعه شناسی کسی است که در پایه‌گذاری تعریف رایج ساینس هم نقش داشته و علم را به معنای مدرن خودش به کار برد او همان کُنت است، که تحت تاثیر کانت عقل را از مدار شناخت واقع حذف کرده و شهود حسی را مدار مواجهه با واقع قرار داده بود. ▫️معرفت و humanities که مابه غلط علوم انسانی ترجمه کرده ایم از دیدگاه کنت از سنخ علم نیست اما ابژه و موضوع برای علم است. موضوع جامعه شناسی هم می‌تواند هریک از اموری باشد که درقلمرو حیات اجتماعی انسان قردارد باشد واز جمله علم یا دین نیز از جهت بروز و ظهور اجتماعی خود میتواند موضوع و ابژه جامعه شناسی باشد. وقتی دین آبژه علم اجتماعی قرار میگیرد گاهی جامعه شناس خودش تعلقی به دین ندارد و فقط دارد آن را بررسی علمی می‌کند. و گاهی یک متدین در یک محفل علمی راجع به دین و دینداری جامعه خودش بحث می کند. دراین حال ابژه یعنی دینداری یک جامعه و سوژه یعنی فاعل شناسا یکی می‌شوند. یعنی جامعه شناس فرهنگ و دینداری خودرا موضوع شناخت خود قرار می‌دهد. ▫️جامعه شناسی دین هنگامی که توسط یک دیندار فرا گرفته میشود و یا به کار برده میشود سوژه و ابژه دو امر جدای از هم نیستند و درا ین حال جامعه شناسی دین اگر از بنیاد های فرهنگی و فلسفی سکولار و غیر دینی برخوردار باشدهویت دینی دینی جامعه شناس را دگرگون کرده و هویت جدیدی را در او ایجاد می‌کند. زیرا آگاهی قبلی او را نسبت به حقیقت دین تغییر می‌دهد. آنچه گفته شد مربوط به تاثیر سوژه و ابژه در قلمرو فردی است گاهی یک فرهنگ یا جامعه دینی را داریم که نهادها و سازمانهایی را دارد که یکی از آنها نهاد علم است و نهاد علم ممکن است با مرجعیت بخشیدن به یگ علمی دیگر که در جهانی دیگر شکل گرفته، اقتصاد و سیاست ، فرهنگ ودین جامعه خودش را متناسب با علم متناظر با آن فرهنگ متحول می‌کند. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید 📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
74.mp3
21.73M
🎙 ا 📆3بهمن ماه ۱۴۰۲ 🔸 جلد۷ اسفار ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید 📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
75.mp3
20.27M
🎙 ا 📆4 بهمن ماه ۱۴۰۲ 🔸 ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید 📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
🔴 ◽️علی علیه السلام در حراست از مرزهای هویتی و جغرافیایی فرهنگ‌ و نظام اسلامی درحالی که خار در چشم و استخوان در گلو داشت از مقام امامت گذشت و فرزند او حسین بن علی علیه السلام در همین راستا آنچه را که مهمتر از آن مقام بود، یعنی امام را که حقیقت خود او بود با همه حریم و حرم خود که حریم و حرم رسول الله صلی الله علیه و آله بود به مسلخ برد و تقدیم نامی کرد که باید بدرخشد و فرهنگی که باید تداوم یابد و جامعه و نظامی که باید بماند. 🔻صفحه ویراستی استاد پارسانیا ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید 📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
76.mp3
23.94M
🎙 ا 📆7بهمن ماه ۱۴۰۲ 🔸 جلد۷ اسفار ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید 📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
🔴 مرکز ملّی مطالعات و سنجش دین‌داری با همکاری سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی قم برگزار می کند: 📚 هشتمین نشست از سلسله نشست های جامعه شناسی دین از دیدگاه متفکران مسلمان با عنوان: « ادامه جامعه شناسی دین از دیدگاه ابونصر فارابی» 💢مدرس: «استاد پارسانیا» 🗓زمان برگزاری کلاس: یکشنبه‌ هشتم بهمن ماه، ساعت ۱۶ الی ۱۷:۳۰ 🕌مکان: قم، ابتدای خیابان صفائیه،سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی قم، سالن شیخ طوسی. https://eitaa.com/markazsanjeshdindari 🔗 لینک ورود به جلسه مجازی https://www.skyroom.online/ch/scoaqr/qom 🔻این نشست به صورت زنده از طریق همین کانال پخش خواهد شد.
🔳 گزیده‌ای از سلسله نشست‌های جامعه شناسی دین از منظر متفکران اسلامی حجت‌الاسلام دکتر ▫️حکمت عملی شناخت دین را در خود دارد. اما شناخت دین، دین نیست. کسی ممکن است دین را بشناسد اما دیندار نباشد. نفس الأمر مسائل نظری در مباحث نظری خود الهیات و مانند اینها که خداوند و ملائکه و وحی است به خودی خود دین نیست بلکه اعتقاد به آنها دین است. اما حکمت عملی خود واقعیت آن دین است که برای انسان‌ها ایجاد می‌شود و شناخت آن هم جزء دین است که می‌فهمیم چه عقیده باید داشت. ▫️دین با شناخت آغاز نمی‌شود اما اگر بر اساس شناختی که از دین داریم عمل کنیم می‌شود دین. کسی ممکن است فقه و اخلاق را خوب بداند اما اخلاقی زیستن دین است البته مقدمه آن علم به اخلاق و فقه است و دین سفارش کرده برو بیاموز. آموختنش از این لحاظ دین است. ▫️تدین عمل به دین است و بخشی از آن اعتقادات و فراگرفتن الهیات است و بخش عملی هم دین است که ما باید چه کار کنیم رفتار جوانحی و جوارحی همگی دین است. ممکن است علم به اینها داشته باشد اما متدین نباشد. ▫️در نگاه فارابی بدون نظر به دین حوزه‌های زیست و تیپ اجتماع را نمی توان شناخت. باید مدینه به گونه‌ای باشد که خود، مناسبات و روابط و مجرا برای عمل کردن باشد. دین در هر زمینه‌ و زمانی نگاهی دارد و صدق و کذب آن سیال است زیرا انسان مجبور نیست و می‌تواند با ابعاد وجودی مختلف با اراده به سوی یکی از اینها برود. عامل ظرفیت کنش او از فطرت خدا طلبش سرچشمه می‌گیرد و نحوه نگاه به دین برای او تعیین کننده است. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید 📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
77.mp3
28.26M
🎙 ا 📆8بهمن ماه ۱۴۰۲ 🔸 جلد۷ اسفار ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید 📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
🔸 ا ✔️قرآن به عنوان یکی از معتبرترین منبع معرفتی دینی علاوه بر این که فرهنگ‌های دینی را به عنوان یک واقعیت تاریخی توصیف و تحلیل می‌کند، فرهنگ‌های غیر دینی و ضد دینی را نیز توصیف و تحلیل می‌کند. ✔️همچنانکه در توصیف فرهنگ دینی از موسی پیامبر و قوم بنی اسرائیل سخن به میان می‌آورد که این فرهنگ با خواب فرعون و تولد موسی شروع شد و با دفاع موسی از فرد مستضعف بنی‌اسرائیل در مقابل زورگویان و مهاجرت موسی به سرزمین شعیب پیامبر و در ادامه ازدواج موسی و سپس بازگشت موسی برای مقابله با فرعون و درگیری‌های ایشان با فرعونیان و در نهایت پیروزی بنی اسرائیل را توصیف و تحلیل می‌کند. ✔️این منبع معرفتی در کنار توصیف مهاجرت و ازدواج موسی نه تنها آن را تبیین می‌کند بلکه به یک راهبرد دیگری نیز اشاره می‌کند... در توصیف فرهنگ سکولار و غیر دینی نیز تحقق تاریخی فرهنگ فراعنه را توصیف نموده و تحلیل می‌کند که فراعنه برای تحقق این فرهنگ مردان و جوانان بنی اسرائل را کشته و زنان آنها را به بردگی و خواری می‌کشاندند. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید 📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
77.mp3
25.08M
🎙 ا 📆 9 بهمن ماه ۱۴۰۲ 🔸 جلد۷ اسفار ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید 📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
حمید پارسانیا
🔴 مرکز ملّی مطالعات و سنجش دین‌داری با همکاری سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی قم برگزار می کند:
📷 📚 هشتمین نشست ادامه«جامعه شناسی دین ازدیدگاه ابونصر فارابی» 💢 حجت الاسلام دکترحمید پارسانیا 🗓 زمان: یکشنبه۸بهمن ماه 🕌 مکان: سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی قم، سالن شیخ طوسی. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید 📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
حمید پارسانیا
🔴 مرکز ملّی مطالعات و سنجش دین‌داری با همکاری سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی قم برگزار می کند:
210110_2133.mp3
19.2M
🎧 ا 📚 هشتمین نشست ادامه«جامعه شناسی دین ازدیدگاه ابونصر فارابی» 💢 حجت الاسلام دکتر 🗓 زمان: یکشنبه۸بهمن ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید 📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
78.mp3
25.28M
🎙 ا 📆10 بهمن ماه ۱۴۰۲ 🔸 جلد۷ اسفار ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید 📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
🔵 دومین جلسه از سلسله نشست‌های ماهانه علمی با موضوع «روش‌شناسی استاد مطهری» 🔻موضوع جلسه دوم: روش استاد مطهری در علوم اجتماعی 🔹 ارائه‌دهنده: حجت الاسلام دکتر حمید پارسانیا عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران 🔸 ناقد: دکتر محمدتقی کرمی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی(ره) 🗓⏰ زمان: پنجشنبه، ۱۲ بهمن، ساعت ۱۰ به صورت حضوری و مجازی از کانال ایتا: eitaa.com/motahari_ir و سایت بنیاد: motahari.ir/live 🏢محل برگزاری: قم، بلوار عطاران، بین کوچه ۸ و ۱۰، پلاک ۱۳۴ eitaa.com/motahari_ir ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید 📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
🔸 ا ☑️ پاسخ به تناقض گویی مدعیان برساخت بودن دین ▫️اگر برای دین قائل به ذات نشویم نتیجه منطقی آن پارادکس خواهد شد. امر مقدس به این معنا است که نقص و کمال ناقص را ندارد و برساخت بودن یعنی انسان ناقص این امر مقدس (دین) را ساخته است. ▫️ذاتمندی دین بدین معنا است که اولا برهان می تواند آن را بیابد و ثانیا در صورت حضور در فرهنگ همان شیوه زیست حق است؛ در مقابل، شیوه زیست باطل برهان بردار نیست و چون برهان بردار نیست، ذاتمند نیست و برساخت است. ➕برگرفته از هشتمین نشست از سلسله نشست های جامعه شناسی دین از دیدگاه متفکران مسلمان @markazsanjeshdindari ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید 📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
79.mp3
29.55M
🎙 ا 📆11 بهمن ماه ۱۴۰۲ 🔸 ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید 📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
🔵 دومین جلسه از سلسله نشست‌های ماهانه علمی با موضوع «روش‌شناسی استاد مطهری» 🔻موضوع جلسه دوم: روش استاد مطهری در علوم اجتماعی 🔹 ارائه‌دهنده: حجت الاسلام دکتر حمید پارسانیا عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران 🔸 ناقد: دکتر محمدتقی کرمی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی(ره) 🗓⏰ زمان: پنجشنبه، ۱۲ بهمن، ساعت ۱۰ به صورت حضوری و مجازی از کانال ایتا: eitaa.com/motahari_ir و سایت بنیاد: motahari.ir/live 🏢محل برگزاری: قم، بلوار عطاران، بین کوچه ۸ و ۱۰، پلاک ۱۳۴ eitaa.com/motahari_ir ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید 📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
80.mp3
23.86M
🎙 ا 📆14 بهمن ماه ۱۴۰۲ 🔸 جلد۷ اسفار ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید 📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
🇮🇷 🔳دهه مبارك فجر، جزء لحظات پرفیض است ✔️آیت الله جوادی آملی: ذات اقدس الهی گاهی ظهور خاص دارد كه از آن ظهور خاص، به عنوان یاد می‌شود... ✔️این دهه مبارك فجر، جزء آن لحظات پرفیضی است كه ذات اقدس الهی نسبت به مردم بزرگوار اسلامی و نسبت به مسلمان‌ها فیض خاصی اعمال كرده است. 📍صفحه ویراستی استاد پارسانیا ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید 📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
81.mp3
25.54M
🎙 ا 📆15 بهمن ماه ۱۴۰۲ 🔸 جلد۷ اسفار ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید 📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
82.mp3
23.08M
🎙 ا 📆16 بهمن ماه ۱۴۰۲ 🔸 جلد۷ اسفار ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید 📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
🔸 ا 🔳 انقلاب و استکبار جهانی ✔️انقلاب اسلامی ایران تنها یک نقطه عطف در کیفیت نسبت نیروهای اجتماعی ایران نبود. بلکه ساختارهای سیاسی، و اقتصادی، و نظامی ایران را هم در هم ریخت. وحرکت نوینی به سوی تکوین نظام دینی آغاز کرد. ✔️نکته مهم در تحلیل حوادث بعد از انقلاب این است که پیروزی انقلاب به معنای حذف دو نیروی رقیب از حیات اجتماعی ایران نیست، بلکه با انتقال حاکمیت از استبداد استعماری به نیروی مذهبی کیفیت نسبت این نیروها دگرگون می‌شود. ✔️پیروزی نیروی مذهبی در ستیز با استبداد، در حقیقت چیزی جز تسخیر یک جبهه و در پی آن در سنگرهای جدید قرار گرفتن نبود. نیروی مذهبی تا پیش از پیروزی با کارگزاران سیاست و اقتصاد غرب در جبهه داخلی می‌جنگید و در جبهه بیرونی نیز در برابر آمریکاستیز خود راتداوم بخشید. چرا که این کشور همچنان از امکانات داخلی برای حذف و یا کنترل انقلاب بهره می‌جست. ✔️غرب به ویژه آمریکا گریزی از درگیری با انقلاب ایران نداشت، زیرا انقلاب اولا: موقعیت سیاسی منطقه را از کنترل نظام سلطه خارج می‌کرد، ثانیا: الگویی موفق برای پیدایش و اوج‌گیری حرکت‌های دینی در دیگر کشورهای اسلامی بود. ✔️در طول جنگ بخش عظیمی از جامعه فرصت یافت تا با هستی خود از انقلاب دفاع کند و این آزمون که با خون و روح جامعه همراه شد تداوم انقلاب را تضمین کرد، شهدا نیروهای جاودان انقلاب شدند و آزادگان، سپاه ذخیرهایی که به آغوش اسلام بازگشتند. 📍برشی از کتاب حدیث پیمانه؛ پژوهشی در نوشته دکتر حمید ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید 📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی