eitaa logo
حمید پارسانیا
4.2هزار دنبال‌کننده
428 عکس
146 ویدیو
86 فایل
کانال رسمی اطلاع رسانی دروس و جلسات حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا @admin_parsania :ادمین👤 🔳 «وبگاه» parsania.net 🔳 «ویراستی» virasty.com/parsania_net 🔳 «تلگرام» t.me/parsania_net
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 وظیفه رسانه؛ توجه به مفاهیم محوری اسلام ✴️ امروز فرهنگ‌ رقیب تقلب نمی‌کند، ما باید تقلب کنیم. یعنی آن‌چنان گاه مسلط هستند که تازه ما باید در زیر پوشش آن فرهنگ، حرف خودمان را بزنیم‌. همان‌طور که آنها وقتی قدرت ندارند زیر پوشش مفاهیم ما، شروع می‌کنند به بدلسازی و ضلالت ایجاد کردن، حالا ما باید بدلسازی و ضلالت ایجاد کنیم نسبت به آن چیزی که آنها دارند، شما با یک جهانی مواجه هستی که تمام آن نمادهای دینی، معنوی و قدسی پیشین را از دست داده. ❇️ در این جهان وقتی می‌خواهی از امر قدسی دفاع‌کنی، راه دیگری باید برگزینی. یک زمانی باید می‌گفتی بهشت و شب اول قبر و ‌قیامتی است و… اما حالا باید بگویی دنیایت را بدون دین نمی‌توانی حفظ کنی. یعنی تفسیرهای سکولار کردن از دین؛ البته این هم یک منطقی است و یک مقدار صولت قضیه را می‌شکند اما باید هوشمندانه انجام شود. 🌀 می‌گویند یک نفر سرکوچه ایستاده‌بود و می‌گفت ته کوچه آش می‌دهند، وقتی دید همه می‌روند، خودش هم رفت که آش بگیرد‌. حالا وقتی ما می‌خواهیم چنین روشی را به کار ببریم، باید دقت داشته‌باشیم که این همه راه نیست. این مسأله باید کاملا مدیریت شود. ♦️در سازمان منسجمی مثل صداوسیما، می‌شود ساعت‌ها نشست و برنامه‌ریزی‌های فنی و اجرایی کرد که البته مورد نیاز هم هست، اما به نظرم واجب است روی مفاهیم محوری هم‌اندیشی، همفکری و نشانه‌گذاری صورت بگیرد. دوستانمان در صداوسیما خیلی خوب می‌دانند آوردن بعضی مفاهیم در سطح فرهنگ و کار هنری اقتضائاتی دارد؛ یعنی وقتی قرار است پیامی را به عرصه هنر یا تبلیغ و ترویج بکشانیم، باید بر اساس اقتضائاتی که وجود دارد، این جریان مدیریت شود؛ اصلا کار رسانه همین است. ✅ باید به مفاهیم محوری اسلام بیشتر بیندیشیم. گاهی وقت‌ها عنصر محوری را از ناحیه رقیب می‌توانیم برای خودمان مشخص کنیم. یعنی در جهانی که رقیب با ابزارهای اعمال قدرت بسیار توانمندانه‌ای کار می‌کند، ‌رصد کردن هویت و نقاط قوت او و انجام کار فرهنگی در حوزه نظام فرهنگی و علمی(آموزش و پرورش و دانشگاه ) همواره باید مورد توجه‌مان باشد. به دست آمدن معرفت با روش برهانی، در سطح نخبگان دانشگاهی، حسن بزرگی در سطح فرهنگ محسوب می‌شود. 🔺«یاسپرس» – نقل به مضمون – می‌گوید : وقتی فرهنگ غرب وارد فرهنگ‌های دیگر شد و به آنها هجوم آورد، آن فرهنگ‌‌ها دیگر نشاط و حیات فعال خود را نداشتند ؛ چرا که دیگر متفکرانی نداشتند، نه اهل شهود بودند و نه اهل برهان. تعبیر امیر بیان علی علیه السلام از انسان‌های اهل شهود این گونه است که اگر همه عالم مثل امواج علیه‌شان هجوم آورد، آنها روی این امواج همچنان مسیر خودشان را می‌روند. این افراد استوانه‌های فرهنگ هستند. وقتی غرب سراغ دیگر فرهنگ‌ها آمد دیگر اغلب فاقد چنین عناصری بودند. 🔸در ایران به برکت تشیع، آدم‌هایی اهل شهود، مکاشفه، برهان و یقین داریم. اینها خودشان هویت فرهنگی دارند، اصلا بودن اینها، خود یک فرهنگ است؛ اما وقتی اینها را نداشته‌باشیم، آسیب‌پذیری خیلی گسترده می‌شود. 💠@parsania_net
💠 در ایران به برکت تشیع، آدم‌هایی اهل شهود، مکاشفه، برهان و یقین داریم. اینها خودشان هویت فرهنگی دارند، اصلا بودن اینها، خود یک فرهنگ است؛ اما وقتی اینها را نداشته‌باشیم، آسیب‌پذیری خیلی گسترده می‌شود... ✴️ اساسی‌ترین و محوری‌ترین مفاهیم مدرن از طریق این کارتون‌ها در ذهن بچه‌های پنج، شش ساله ما نهادینه می‌شود. 🌀 در مقطع دبستان‌، سمی‌ترین مفاهیم مدرن ‌در عناوین کتاب‌های درسی‌مان مثل بمب، زیرساخت‌های این فرهنگ را منفجر می‌کند و ما آنها را آموزش می‌دهیم. به برخی مسئولان کتاب‌های دبستان تا دبیرستان که می‌گفتیم، جواب می‌دادند نویسنده این مطلب درسی انسانی بسیار متدین است، درست هم می‌گفتند؛ اما معنا ذات خودش را دارد. 💢وقتی که شما علم را طوری تعریف می‌کنید که دین فقط می‌شود اُبژه علم و اصلا مفهوم قرآنی و تاریخی علم را از دست می‌دهیم، دیگر امکان گفت‌وگو با ادبیات تاریخی را از نسل دانش آموز و حتی دانشجو می‌گیریم، بعد یکدفعه می‌بینی جامعه علمی‌مان یکباره پر کشید و رفت. ما برای زیرساخت‌ها نقشه راه نداریم. 📌 باید مفاهیم محوری آموزش و پرورش‌مان مشخص باشد و در کتاب‌های درسی از آنها کوتاه نیاید. باید دقت داشته‌باشیم این فرهنگی که در آموزش و پرورش، رسانه‌ها، فیلم‌ها و کارتون‌های ما در حال ترویج است، در حال القای چه نوع ساختار فرهنگی است؟ 💠@parsania_net
💠 حقیقت دین ❇️ تاریخ نشان داد که حرکت امام حسین(ع) مانع از مشروعیت بخشیدن به حادثه‌ای شد که در سدۀ اول اتفاق می‌افتاد و در نسل دوم و سوم مستقر می‌شد؛ یعنی چیزی که در سورۀ توبه می‌بینید؛ نفاقی که مستقر می‌شود و برای ایمانیان و برای آیندگان این سؤال را به‌وجود آورده که حقیقت دین کدام است؟ 💠@parsania_net
💠 دین جنبه اجتماعی را نیز دربرمی‌گیرد ❇️ حقیقت و عینیت دین مربوط به عرصه حیات انسانی و معنای شیوه زندگی انسان‌ها است، عرصه بروز دین در اعمال انسان هویدا می‌شود و آنچه که خارج از اراده انسان است و منوط به اراده الهی می‌شود در حوزه دین نیست. 🌀 دین در معنای خاص آن که جنبه الهی و قدس دارد نیز منوط به عمل انسان از بعد جوانحی و جوارحی است. اعتقادات، محبت، نفرت، عمل، رفتار و هر عملی که از انسان در زندگی سر می‌زند در حیطه دین است. 💢بعضی معتقدند که انسان هیچ رفتار فردی ندارد حتی رفتارهای به ظاهر فردی انسان نیز متأثر از زندگی اجتماعی اوست، این واقعیت دین است، البته علم به دین چیزی غیر از دین است. ✅ خداوند متعال دین را تشریح می‌کند، یعنی دین به علم و اراده الهی موجود می‌شود، اگر اراده خداوند درباره دین اراده تکوینی بود به محض اینکه خداوند اراده می‌کرد دین محقق می‌شد. ✴️ اما خداوند درباره دین به اراده‌های انسانی اراده کرده است، موجود شدن دین به علم و اراده خداوند و یا موجود شدن دین به علم انسانی که می‌داند چه چیزی جزء دین است و چه چیزی از دین نیست، واقعیت دین به شمار نمی‌رود، بلکه واقعیت دین آن زمانی محقق می‌شود که انسان به دین عمل ‌کند، دیندار یا ضد دین بودن در عرصه حیات انسانی محقق می‌شود. بنابراین دین جنبه اجتماعی را نیز دربرمی‌گیرد. 🔺در مغرب زمین کسانی هستند که خداناباورند، بیایید جوامع اسلامی را با جوامع غربی مقایسه کنیم، به گفته شما اگر جامعه دینی و خداباور باشد چنین جامعه‌ای هدایت یافته، مترقی، از هر جهت پیشرفته و اخلاقی‌تر است، سوال من این است امروز جوامع اسلامی مترقی‌تر هستند یا جوامع غربی که چهارصد سال است دین را کنار گذاشتند؟ 🔸پرسش شما فرض را بر این گرفته که جوامع ما دینی است و جوامع مغرب زمین دینی نیست، بحث راجع به اصل دین و متدینین دو مقوله جداگانه است، آیا جوامعی که امروز به جوامع دینی شناخته می‌شوند حقیقتا دیندار بودند و به دین عمل کردند؟ 🌀واقعیت این است که انسان‌هایی که امروز به عنوان دیندار و جوامع دینی شناخته می‌شوند آن طور که شایسته است به دین عمل نکردند. این نکته بسیار مهم قابل نقد و بررسی است که تا چه مقدار دین در عرصه سیاست، اقتصاد، فرهنگ و اجتماع جوامع دیندار ظهور و بروز دارد و تا چه مقدار به موازین دینی عمل می‌شود؟ ♦️در طرف مقابل نیز نمی‌توان گفت که دین به طور کامل از عرصه فرهنگ عمومی جوامع غربی خارج شده است، پیتر برگر می‌گوید ما فکر می‌کردیم که دین تا پایان قرن بیستم از عرصه فرهنگ عمومی از بین می‌رود. بنابراین نه جوامع غربی کاملا از دین جدا شدند و نه جوامع دینی و اسلامی کاملا به دین عمل می‌کنند. ⭕️ تعبیر ماکس وبر این گونه است که می‌گوید جامعه مدرن دین را برای رسیدن به اهداف خود سوخت کرد؛ یعنی برای رسیدن به اهداف غیر دینی خود از دین استفاده کرد. ▫️برنامه گستره شریعت شبکه چهار سیما 💠@parsania_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔥 جریان‌شناسی گروه‌های تکفیری 🔸به اعتقاد من پیش از وهابیت عربستان و با یک تاخیر ۵۰ ساله تا دو دهه اخیر، به هیچ وجه در گذشته تاریخ اسلام، چنین حرکت هایی را در این سطح و با رویکرد تکفیری نداشته ایم. عقبه نظری این رویکرد را باید در سده اول اسلام جستجو کرد که در آن فرقه ای در جهان اسلام غلبه و گسترش پیدا کرد که از آن تحت عناوینی همچون عثمانیه، مشبهه، صاحبان عقیدت القدر و اهل ظاهر یاد می شود. پس از آن، این جریان تا حدی در سده اول هجری تعدیل و با زوال بنی امیه، شکل تعدیل شده‌تری به خود گرفتند و در قالب اهل حدیث استمرار یافتند که مهمترین رقبای آنها نیز معتزله، شیعیان و مرجعه بودند. 🔸این رویکرد بعدها در زمان بنی عباس با شکل تعدیل شده دیگر تعامل کردند و در قالب اشعریون ظاهر شدند و پس از آن، فضای قالب اندیشه در جهان اسلام، کلام اشعری شد که با سایر جریان های معرفتی در جهان اسلام همچون عرفان، جریان عقلی و فلسفی درآمیخت و تاثیر و تأثری بین آنها شکل گرفت و جریان اهل حدیث و صورت های ماقبل آن، گر چه به صورت فردی ظاهر می شدند، اما حضور اجتماعی چندانی نداشتند و مورد اقبال اجتماعی قرار نمی گرفتند و تا صد ساله اخیر فرصتی را در تاریخ پیدا نکردند و در دو دهه اخیر، یعنی بعد از انقلاب اسلامی ایران، خیزش مجددی یافتند. 🔸حال سؤال این است که این جریان سلفی چطور در سده اول شکل گرفت و چه تفاوت هایی با حیات مجددش در سده اخیر دارد؟ و اینکه چرا این گروه ها در یک مقطع تاریخی قدرت می‌گیرند و در یک مقطع تاریخی دیگر (شاید بیش از هزار سال) در کمون هستند؟ و به لحاظ تاریخی چه عواملی باعث شد تا این رویکرد معرفتی بسیار تنگ نظرانه و مهاجمانه درون جهان اسلام دست به تکفیر زند؟ 🔸بعد از غلبه سیاسی و حضور جهان غرب در کشورهای اسلامی و سیطره فرهنگی او، این حیات مجدد فرهنگی موجب شد تا قدرت و اقتداری در بخشی از جهان اسلام با هویتی اسلامی شکل گیرد که حساسیت فرهنگی سایر بخشهای جهان اسلام را در برابر دوران ۲۰۰ ساله‌ تحقیر جهان غرب و دویدن به دنبال مفاهیم مدرن، با بازگشت به مفاهیم دینی و استقبال اجتماعی از آن برانگیخت. از این پس، این زمینه پیش آمد که اگر سیاست مدرن بخواهد در این مناطق عمل کند، به خاطر حضور فعال مفاهیم دینی باید پوشش دینی بگیرد. 🔸شکل گیری پدیده ای مثل القاعده و داعش و همانند این جریانات به یک معنا، غلبه مفاهیم اسلامی هستند که سیاست رقیب ناگزیر می شود تا از آنها استفاده کند البته یک نوع آسیب پذیری در این نوع مفاهیم وجود دارد و اگر این مفاهیم غنی و قوی توزیع شده باشند، فرصت سو استفاده از رقیب گرفته می شود. 💢 اقتضای بیداری اسلامی، مقابله با دشمن مشترک (اسرائیل) 🔸اقتضای بیداری اسلامی، اقتضای حیات مجدد اسلامی و رقابت فرهنگ اسلامی در برابر فرهنگ غرب و مقابله‌ او با سیاست غرب و مبارزه با آن چیزی است که در منطقه به اسم اسرائیل شکل گرفته است (که با تسخیر قبله دوم جهان اسلام، مسلمانان و امت اسلامی را تهدید می کند). همچنین بازگشت امت اسلامی به سوی مفاهیم وحدت بخش است. یعنی اقتضای این حرکت، نوعی همراهی و همگامی جهان اسلام برای مقابله با این دشمن مشترک بوده و با وقوع انقلاب اسلامی، جهان اسلام یک چنین وحدتی را احساس می کند. 🌀 کشورهای اسلامی خود حقیقی شان نیستند 🔸در واقع باید پرسید چه کسانی بودند که به این گروه ها آموزش دادند؟ کدام مدارس و کدام اندیشه بود که نیروهای مربوط به داعش را تربیت کردند؟ به اعتقاد من پاسخ این سؤالات را باید در عربستان سعودی جست وجو کرد، چرا که عربستان به لحاظ سیاسی همواره در حاشیه‌ سیاست غرب عمل می کرد و شخص بن سلطان این گروه ها را تجهیز کرد و به سوریه برد. چرا که او این تصور را داشت که این انرژی فشرده ممکن است در آینده، علیه خودش برخیزد. 💥داعش؛ انرژی‌ای کور، فاقد ظرفیت عقلانی و دارای سلاح تکفیر 🔸ما نمی توانیم این پدیده را به افراط گرایی عده خاصی نسبت دهیم، چرا که مسئله عمیق تر از اینهاست و ظهور داعش به حضور قدرتها و عوامل جهانی و تعامل و رقابت های آنها باز می گردد و استفاده ها و کارکردهای فراوانی برای جهان غرب دارد که یکی از آنها، ارائه صورتی از اسلام مشوش توسط جهان غرب است که از این طریق رخ می دهد و این بخشی از اندیشه ها و کارکردهایی است که این جریان دارد. 📌متن تفصیلی نشست در سایت استاد پارسانیا 💠@parsania_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 نگاه فناورانه برخی مسئولان و خودمختاری تکنولوژی به جای توجه به لوازم فرهنگی ✴️ در مباحث علوم شناختی یا هوش مصنوعی، متأسفانه ما برای آوردن اینها سند می‌گذاریم؛ در صورتی که برخی کشورهای غربی که دنبال کردیم برای آوردن آن سند نداشتند؛ اما برای اخلاقش سند داشتند. 🌀 هرچند ما درباره مباحث فرهنگی، فلسفی و پیامدهای اجتماعی آن سند داریم؛ اما در مقام اجرا فقط بحث راه‌اندازی و فعال کردن آنها مورد توجه است و به این اسناد توجه نمی‌شود و به شدت مورد غفلت است و اصلا اجرا نمی‌شود. ♦️در بحث تکنولوژی نوعا در دنیا رتبه می‌آوریم و پیش می‌رویم؛ اما درباره اینکه پیامدهای فرهنگی و پیامدهای معرفتی آن چه می‌شود، توجه نداریم. 🔺وقتی که شما حوزه علوم شناختی را فقط بر مدار دو دانشکده بستید، یکی فنی و دیگری حوزه عصب شناسی و این مسائل! اینجاست که معرفت تا مغز استخوان می‌شود یک امر مادی و.... 💥فساد رسوب می‌کند در بنیادهای فرهنگی که ممحض در این مسائل می‌شوند؛ حالا نسل اول آنها با انگیزه‌های دینی می‌روند؛ اما دینشان سوخت می‎شود برای چیزهایی که به شدت آسیب زا می‌شود و تأمل نمی‌کنیم.... 💠@parsania_net
💠 تقابل مدیریت‌های اجرایی با احیای علم دینی ▫️در زمینه علم دو رویکرد وجود دارد، یک رویکردی که سکولار و ضد دین است و یک رویکردی که سکولار است و نسبت به دین موضع ندارد؛ در کشورهایی مثل کشورهای ما یا جهان سوم یا کشورهای غیرغربی که مفهوم علم می آید یک فضایی به وجود می‌آید و موضع گیری‌هایی می شود شبیه موضع گیری‌هایی که اول علم، در غرب داشت و ضددین بود. ▫️علم می تواند دینی هم باشد یعنی خاستگاه فرهنگی و آن گزاره‌های پارادایمی که می‌گیرد یا هویت دینی دارد یا غیردینی و البته علم نیست؛ لذا علم به دو قسم تقسیم می‌شود، قسمی از آن دینی است و قسمی از آن غیردینی است. ▫️نگاه سکولار به حسب ظاهر الزاما ضددین نیست، بلکه در برخی مقاطع یک دین سکولار هم می‌سازد و دین سکولار متعلق به این جهان است و این جهان به شما اجازه نمی‌دهد خارج از مبادی فرهنگی خودش از دین دفاع کنید، اما دینی که در این جهان با این نظام دانایی مستقر در این جهان ساخته و پرداخته باشد به صورتی باز هم غیردینی است. ▫️به لحاظ توان معرفتی به نظر می رسد ظرفیتی را که عقلانیت جهان اسلام برای دفاع از خودش دارد به شدت نادیده گرفته میشود و مورد توجه قرار نمیگیرد . یعنی علم دینی در جهان اسلام با رویکرد ها و قرائت های مختلف با توجه به فرهنگ دینی که وجود دارد می تواند از حضور خود دفاع بکند هرچند که مباحث و رقابت های تاریخی هر کدام یک از این قرائتها می‌تواند باقی بماند . ▫️فرهنگ اسلامی شیعی با عقبه ی فلسفی خودش یک توان ویژه ای دارد و این نوع دفاع هرگز در حاشیه تعریف مدرن و پوزیتیویستی از علم نیست، در حاشیه تعریف متون تاریخی، اسلامی، روایی و آیت ما و فلسفی خود ما دارد بازخوانی و کار می‌کند و این نیاز را جواب می‌دهد. ▫️در ایران در عمل با مدیریت‌های اجرایی ای مواجه هستیم که با علم دینی مقابله می کند، این مصیبت بشریت امروز است که جلوی علم دینی را در حاشیه هژمونی و اقتدار علم مدرن میگیرد. ▫️این رویکرد غالب مدیریتی به عنوان جدی ترین مانع در تقابل با رویکردی است که به دنبال علم دینی از متن حوزه‌های ما و از متن ذخایر فرهنگی، فلسفی و تاریخی ما برای احیای علم دینی و یا ایجاد علم دینی تلاش می‌کند. 📌همایش نظریه علم اسلامی و کاربست آن در آموزش و پرورش ▫️متن تفصیلی در سایت استاد پارسانیا 💠@parsania_net
💠 زعامت جمهوری اسلامی ✴️ چرا باید جمهوری اسلامی ایران را محور امت اسلامی بدانیم؟ ❇️ با آمدن اسلام، ایران نقش مهمی را در سطوح مختلف حوزه معرفت اسلامی و عقلانیت مربوط به آن ایفا کرد. شما جریان معرفتی‌ای از جهان اسلام را نمی‌بینید که در ایران حضور فعال و زنده‌ای نداشته باشد. 🌀لایه‌های مختلف عقلانیت در ایران حضور به هم می‌رساند و با یک جوشش خاصی لایه قبلی را به حاشیه می‌راند و خودش در کانون می‌ماند. بنابراین طبیعی بود که اگر قرار است جهان اسلام یک خیزش مجددی داشته باشد، ایران، مستعدترین کانونی بود که مرکز این فعالیت و مقاومت باشد و درنهایت هم این حادثه رخ داد. 📖نشریه دیده‌بان شماره 37 💠@parsania_net
هدایت شده از دیده‌بان اندیشه
💥 رونمایی از جلد دومین شماره دیده‌بان در سال جدید 💠 از خَلوَت تا جَلوَت؛ همراه با مسافر سوادکوه 🖇 همراه با آثاری از 🔺مهدی گلشنی 🔻حمید پارسانیا 🔺محسن الویری 🔻علیرضا شجاعی‌زند 🔺تقی آزادارمکی 🔻محمدجواد روح ➕مصاحبه اختصاصی با همسر مرحوم ➕یادبود ارتحال استاد عبدالله فاطمی‌نیا 🆔 @didebane_andisheh
💢عبرت از ماجرای سند آموزش ۲۰۳۰ 🌀گرچه این سند با موضع‌گیری‌های مقام معظم رهبری، مراجع عظام، فضلای حوزوی و دانشگاهی و اجماع نظر اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی ملغی و از دستور کار خارج شد ولکن بازبینی آن می‌تواند برای ما درس‌هایی داشته باشد. ▫️اسناد بالادستی در حوزه‌ علم و فرهنگ ✴️ ما سندهای موفقی را در شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین کردیم. یکی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بود که بیش از ده سال در چند دولت در آن کار شد و فضلای حوزه نیز با نتیجه‌ی کاری که قریب یک دهه شده بود همراهی داشتند. ❇️ سند دیگر نقشه‌ی جامع علمی کشور بود که در ذیل این سند، سندهای دیگری شکل گرفت و بخش‌هایی از این سند که اجرا شد در مثل نانو و سلو‌ل‌های بنیادین و مواردی دیگری که علوم استراتژیک هستند، موجب شد موفقیت‌ها و رتبه‌هایی را در سطح جهانی داشته باشیم. ⭕️ سند دیگر نقشه‌ی مهندسی فرهنگی کشور بود. برخی از این سندها حدود پنجاه جلسه‌ی شورایعالی انقلاب فرهنگی را بعد از کارهای مستمری که بخش‌های مختلف انجام داده بودند به خود اختصاص داد. ما در قم برای نقشه‌ی مهندسی کشور، دو نقشه‌ و دو سند، به موازات کاری که دبیرخانه در تهران می‌کرد و کارهایی که سایر بخش‌ها می‌کردند تدوین کردیم. 🔰 مشکلی که در این سندها داشتیم در ابلاغ، یا اجرا و یا نحوه‌ی اجرای این اسناد بود. البته سندها به گونه‌ای تنظیم می‌شد که اجرایی باشد. 🔸در سند نقشه‌ی مهندسی فرهنگی کشور و شبیه آن در سندهای دیگر نیز بخشی از سند باز است به گونه‌ای که بتواند و باید با مشارکت بخش‌های درگیر تکمیل و نوشته شود. در این سندها نهایت تلاش شد تا اینکه اجرایی باشند و انعطاف داشته باشند اما ما در اجرا باز هم به دلیل نوع همکاری بخش‌های اجرایی گرفتار مشکل بودیم و هستیم. ❌ خطای استراتژیک در پذیرش سند ۲۰۳۰ ♻️ آن چیزی که در مورد سند ملی آموزش و پرورش اتفاق افتاد این بود که به‌رغم این که سندهای موجود آنچنان که باید اجرایی نمی‌شد، یک سند دیگری (در ذیل سند ۲۰۳۰ توسعه‌ی پایدار سازمان ملل و در ذیل بیانیه‌ی اینچئون) با کارگروه‌های متعدد سی‌گانه با سرعت شکل گرفت تا چارچوب عمل برای حوزه‌ی آموزش و پرورش را تدوین کند. 🔻پیشنهاد اول بنده این است که ما باید از ماجرای سند ملی آموزش ۲۰۳۰ درس بگیریم و ....البته این پیشنهاد مختص به قوه‌ی مجریه نیست، قوه‌ی قضائیه هم ظاهرا برخی از سندهایش را در ذیل این سند توسعه‌ی پایدار سازمان ملل تنظیم می‌کند. چون سند توسعه‌ی پایدار، هفده هدف اصلی دارد که یکی از هدف‌هایش، یعنی هدف چهارم، آموزش بود که یونسکو از طریق بیانیه‌ی اینچئون آن را دنبال کرد. هدف‌های دیگر از طریق دیگر نهادهای سازمان ملل دنبال می‌شود و سندهای مربوط به چارچوب عمل ما متأسفانه با همان خطای استراتژیک نوشته شده یا در حال نوشته شدن هست. ♦️پیشنهاد دوم، تعهدات بین‌المللی که می‌سپاریم، گاهی تعهدات قانونی است مثل تعهدات مربوط به کنوانسیون‌های سازمان ملل، این تعهدات باید با مجلس هماهنگ شود. برخی از آنها تعهدات اجرایی است که باید با دولت هماهنگ شود و در محدوده اختیارات قوه‌ی مجریه می‌تواند باشد. اما برخی از تعهدات، تعهداتی از سنخ سیاستگذاری است..... 🔸پیشنهاد سوم دربار‌ه‌ی تحفظ‌هایی است که در این سندها باید بدهیم.... 🔶پیشنهاد چهارم بنده مربوط به روح هر یک از سندهای بین‌المللی است که باید شناسایی شود..... الف: حقوق بشر ب: دموکراسی لیبرال یا لیبرال دموکراسی ج: تحمل، مدارا، رواداری، تلورانس د: مفهوم توسعه 🖌قرائت ما از این مفاهیم چیست؟ آیا ما می‌توانیم بشر و حق را، و نسبت حق و بشر را به همان معنایی بگیریم که در فلسفه‌ها و اندیشه‌های اومانیستی مدرن آمده است؟ آیا حق، برساخته‌ای صرفا فرهنگی- تاریخی است و یا امری است که هویت آن با اراده و خواست آدمیان شکل می‌گیرد؟ و یا ذاتی است که بر انسان چهره می‌نماید؟ 📌متن تفصیلی در سایت استاد پارسانیا 💠@parsania_net
🎥 پخش زنده دروس استاد 💢 با سلام و عرض تسلیت شهادت حضرت رقیه سلام الله علیها به اطلاع شما مخاطبان گرامی می‎رسد؛ همزمان با شروع دروس حوزه علمیه قم، درس اسفار استاد پارسانیا هر روز رأس ساعت ۷ صبح از شنبه تا سه شنبه و درس شرح اصول کافی هر چهارشنبه به صورت زنده در ایتا به آدرس (@parsania_net)‌ و از طریق «اسکای روم» برگزار می‎شود؛ مکان برگزاری حضوری دروس نیز متعاقبا در همین کانال اطلاع رسانی می‌شود. 🆔@parsania_net
نقش عاشورا در فلسفة اجتماعی شیعیان.mp3
30.77M
🚩 نقش عاشورا در علم و عمل اجتماعی شیعیان 💠 درسی که از واقعه عاشورا می توان گرفت کاملا سیاسی و اجتماعی است و از طرف دیگر با حقیقت و معنویت عالم نیز پیوند می خورد و به همین تناسب در شاکله و شخصیت شیعیان، به لحاظ نظری، فکری و رفتاری اثرگذار و متجلی است و تمسک به آن، بخشی از هویت تشیع را شکل می دهد. ✴️ به طور کلی تشیع هر جای تاریخ که کوشیده در برابر ظلم و استبداد زمانه اش بایستد به امام حسین(ع) و حرکت ایشان اقتدا کرده است. 🎙 🆔@parsania_net
💠 هویت علم و منزلت دانشگاه 🆔@parsania_net
🏴 محورهای مطالعاتی اربعین 💠 اربعین، باید از سه منظر مورد مطالعه قرار گیرد و این حوزه‌های مطالعاتی نباید با هم مخلوط شوند. 🔸اولین مورد، بُعد معنوی، عرفانی و تکوینی اربعین است؛ همان گونه که تمام عالم ملکوت و باطنی دارد، آنچه که در عاشورا و کربلاست منزلت و مقامی خاص دارد تا جایی که تربیت کربلا دارای آثار مثبت و ایام الهیِ عاشورا دارای خاصیت‌های معنوی فراوان است که اهل سوک و معرفت از آن خبر دارند و در یوم‌الحق تمام بواطن آن آشکار خواهد شد. 🔸 مناسک عاشورا دارای بُعد فقهی نیز است؛ در همایش امروز مباحثی را در این زمینه ارائه می‌دهند که شامل شعائر و ابعاد فقهی اربعین است. 🔸 سومین مسأله، بُعد اجتماعی و تاریخی مراسم اربعین است که امروز با یک چهره نوینی از این آیین مواجه هستیم. 🌀 اربعین به شیعیان و محبان اهل عترت(ع) هویتی تازه بخشید، این در حالی است که دشمنان تاکنون چهره بسیار منفی و خشنی را از شیعیان را به جهانیان ارائه داده بودند؛ وقتی مردم از سراسر دنیا در این پدیده الهی حضور می‌یابند، شاهد اتحاد، همدلی، همبستگی، ایثار و بسیاری از ارزش‌های انسانی از سوی محبان اهل‌بیت(ع) هستند. 💢 اربعین در زمانی شکل گرفت که جهان شاهد افول ارزش‌های دینی و معنوی بود؛ لذا باید گفت اربعین احیاگر معنویت در پهنه عالم است و از دیگر سو باید گفت عَلم و نشانه هدایت در جامعه جهانی در جامعه اربعینی بروز می‌یابد؛ از این جهت اربعین، یک پدیده فرهنگی عظیم است؛ بنابراین همان طور که عرض کردیم به عاشورا و اربعین نباید تک‌بُعدی نگاه شود، بلکه باید ابعاد فرهنگی، تاریخی، معنوی و عرفانی آن مورد توجه قرار گیرد. ❇️ اربعین به عنوان یک واقعیت تاریخی، فرهنگی و اجتماعی بیش از تمام گذشتۀ تاریخ خودش را بروز داده است و استقبالی که امروز جامعه اسلامی و جهانی و نیز نظاره‌ای که جامعه استکبار به اربعین دارد، بی‌نظیر است، لذا هر چه در فضای رسانه‌ای سعی در بایکوت خبری اربعین دارند، موفق نمی‌شوند بلکه اربعین قدرت خود را بر جهانیان تحمیل می‌کند. 💢 جریان اربعینی نگاه اندیشمندان علوم اجتماعی دنیا را به خود جلب کرده است و برخی پژوهشکده‌ها و مراکز آکادمیک آمریکا اولین تحلیل‌های خود را نسبت به پیاده‌روی اربعین ارائه دادند که این امر برای برخی مراکز علمی داخلی ما تازه‌گی داشت، در ایران در سال‌های اخیر شاهدیم نگاه مردم‌شناسان و انسان‌شناسان و عالمان علوم اجتماعی به این پدیده جدید معطوف شده است. 🔻کنگره بین‌المللی لقاء الحسین مکان: دانشگاه امام مهدی(عج) شهر نجف 🌀@parsania_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 تأخر تاریخی نظریه پردازان اجتماعی 🔻تحقیر هویت و مفاخر ایران با ادبیات مدرن 📌 @parsania_net
⬅️ هم اندیشی بین المللی: 📒 اربعین و تمدن نوین اسلامی 👤 ارئه کنندگان: 🎙 حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید پارسانیا عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی 🎙 حجت الاسلام و المسلمین دکتر حبیب الله بابایی رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی 🎙 حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید رضا مطهری رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم الاسلام 🎙 دکتر سید عباس قندیل استاد روابط بین الملل دانشگاه قائد اعظم اسلام آباد پاکستان 🎙 دکتر فوزی التربیه عضو هیات علمی دانشگاه مستنصریه عراق 🎙 دکتر عبدالامیر الاسدی دانشیار دانشکده علوم سیاسی عراق 🎙 دکتر فوزی العلوی رئیس مرکز مسارات الفلسفیه و الانسانیات تونس 🎙 دکتر نورالدین ابولحیه استاد دانشگاه باتته الجزایر 🎙 دکتر شریف لک زایی دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🎙 دکتر رسول نوروزی استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 📋 دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین جلال عراقی 📅 زمان: سه شنبه ۱۴۰۲/۰۶۰۷ ⏰ ساعت: ۹ الی ۱۲ به وقت تهران 🟨 مکان: قم، پردیسان، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه دوم، تالار شهید سلیمانی 🌐 لینک ورود به جلسه: dte.bz/danaee 📁 مجری: مرکز همکاری های علمی و بین الملل / ستاد فرهنگی اربعین / اندیشکده اربعین 🔻 مرجع رسمی اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی: 🔺 @tablighnews
⬅️ندوة الدولية 📒الأربعين والحضارة الإسلامية الجديدة المقدمون: 🎙 حجة الإسلام والمسلمین الدکتور حمید بارسانيا عضو المجلس الأعلى للثورة الثقافية 🎙 حجة الإسلام والمسلمين الدکتور حبيب الله بابائي رئيس معهد الحضارة والدراسات الاجتماعية 🎙 حجة الإسلام والمسلمین الدکتور حمید رضا مطهري رئيس معهد أبحاث التاريخ والسيرة أهل البيت (عليهم الإسلام) 🎙 الدکتور سيد عباس قنديل أستاذ العلاقات الدولية، جامعة القائد الأعظم، إسلام آباد، باكستان 🎙 الدکتور فوزي الموسوی عضو هيئة التدريس في الجامعة المستنصرية العراقية 🎙 الدكتور عبد الأمير الأسدي أستاذ مشارك في كلية العلوم السياسية العراقية 🎙الدكتور فوزي العلوي رئيس مركز الدراسات الفلسفية والإنسانية التونسية 🎙 الدکتور نور الدين أبولحية أستاذ بجامعة باتته، الجزائر 🎙 الدكتور شريف لک زایی أستاذ مشارك بمعهد بحوث العلوم والثقافة الإسلامية 🎙الدكتور رسول نوروزي أستاذ مساعد بمعهد بحوث العلوم والثقافة الإسلامية 📋 الأمين العلمي: حجة الإسلام والمسلمون جلال العراقي 📅 الزمان : الثلاثاء 1402/0607 ⏰ التوقيت: من 9 إلى 12 بتوقيت طهران الموقع: قم، برديسان، معهد بحوث العلوم والثقافة الإسلامية، الطابق الثاني، قاعة الشهيد سليماني 🌐 رابط الدخول إلى اللقاء: dte.bz/danaee 📁 المشرف: المعهد العالی للعلوم و الثقافة الاسلامیة، مركز التعاون العلمي والدولي / مقر الأربعين الثقافي / مركز الأربعين للأبحاث 🔻 مرجع رسمی اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی: 🔺 @tablighnews