eitaa logo
حمید پارسانیا
4.2هزار دنبال‌کننده
426 عکس
146 ویدیو
86 فایل
کانال رسمی اطلاع رسانی دروس و جلسات حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا @admin_parsania :ادمین👤 🔳 «وبگاه» parsania.net 🔳 «ویراستی» virasty.com/parsania_net 🔳 «تلگرام» t.me/parsania_net
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰جایگاه عقلانیت در سیره امام رضا علیه السلام ✅ امام رضا (علیه السلام) برای عقل به عنوان میزان و معیار شناخت که در دسترس همه انسان ها در همه تاریخ است، نقس ویژه‌ای قائل هستند، ایشان رویکرد و برخورد انتقادی و عقلانی با مواریث گذشتگان اعم از گذشته خود ما یا گذشته دیگران داشتند و شیوه زیست و زندگی و اعتقادات را در نظر می گرفتند که این سلوک، سلوک قرآنی است و کار گذشتگان را صرف تعلق آن به گذشته، رد یا تایید نمی کند. ✅ اگر عقل پیام آور الهی است و همه انسان‌ها از آن بهره دارند، باید در همه فرهنگ‌ها اثری از عقل باشد و اگر در فرهنگی، اثری از عقل و عقلانیت نبود آنگاه این باور و اعتقاد که عقل مظهر رحمت رحمانیت الهی برای همه انسان ها است، خدشه دار می شود همانطور که هر فرهنگی ممکن است از عناصر غیرعقلانی برخوردار باشد. ✅ از این رو در مواجهه با میراث دیگر فرهنگ‌ها و تمدن‌ها باید ما نیز برخورد انتقادی داشته باشیم و صرف اینکه چیزی از جایی آمده و قدرت و اقتداری را به همراه دارد، دلیل بر پذیرش بی چون و چرای آن نیست، همانطور که ردّ بی چون و چرای آن نیز به بهانه تعلقش به قبل از اسلام یا دیگران، جایز نیست. 🆔@parsania_net
🎥 پخش زنده دروس استاد 💢 با سلام و عرض تبریک حلول ماه ربیع الاول به اطلاع شما مخاطبان گرامی می‎رسد؛ همزمان با شروع دروس حوزه علمیه قم و از روز چهارشنبه 29 شهریور ماه 1402، درس اسفار استاد پارسانیا هر روز رأس ساعت ۷ صبح از شنبه تا سه شنبه و درس شرح اصول کافی هر چهارشنبه به صورت زنده در ایتا به آدرس (@parsania_net)‌ و از طریق «اسکای روم» به آدرس https://www.skyroom.online/ch/shenakht/parsania_net در مدرسه عالی مطالعات اسلام و غرب واقع در ۲۰ متری گلستان، کوچه ۱۲، پلاک ۳۱، راس ساعت 7 صبح برگزار می‌شود؛ نقشه هم در ذیل پیوست شده است، التماس دعا. 🆔@parsania_net
✴️ دین، خاستگاه شادی‌های پایدار 💢هر جامعه ای متشکل از اقشار و گروههای مختلفی است که در لایه های مختلف سنی و یا سطوح متفاوت علمی و معرفتی قرار می گیرند؛ نکته اساسی و مهم در مدیریت فرهنگی، نظر به واقعیتهای اجتماعی است. مدیریت سالم فرهنگی مدیریتی است که با نظر به واقعیتهای فرهنگی موجود، امکانات و ظرفیتهای مناسب را در جهت بسط و گسترش شادی و سرور حقیقی شناسایی نموده و با روشی عقلانی به تقویت تدریجی آنها همت گمارد. ❇️ مشکل فرهنگی، هنگامی جدی می شود که نخبگان و افرادی که در مسند مدیریت فرهنگی قرار می گیرند معنای حقیقی نشاط و سرور را فراموش کرده، یا انکار نمایند و یا آن که صورت دنیوی و سکولار آن را به رسمیت شناخته و هدف قرار دهند که در این صورت به جای آنکه مدیریت فرهنگی در جهت حراست، حفاظت، بسط زمینه ها و ذخیره های فرهنگی مطلوب عمل کنند در مسیر حذف و نابودی آنها اقدام می نمایند. 🔻برای توجه دادن به نقشی که مدیریت فرهنگی در این جهت می تواند ایفا کند ذکر یک نمونه و مثال مفید است. بنده در برخی از مواردی که با اتوبوس به مشهد مقدس مشرف می شدم در مسیر تهران مشهد بین راه در سبزوار، در آنجا به زیارت قبر حکیم سبزواری مشرف می شدم. قبر ایشان در سبزوار به «مقبره اسرار» مشهور است. زیرا تخلص شعری حکیم سبزواری، «اسرار» بوده است. 🔹مقبره حکیم سبزواری ساختمانی است که به نظر می رسد از دوران قاجار باقی مانده و در کنار قبر ایشان اتاقهایی بود که امکاناتی را برای به جا آوردن نماز و تلاوت چند آیه ای از قرآن و یا خواندن دعا، از جمله زیارت جامعه فراهم می آورد تا ثواب آن را به روح حکیم سبزواری تقدیم نمود. این زیارت همواره آرامش، نشاط و سرور خاصی را در پی داشت. آخرین باری که چند سال پیش به مقبره حکیم سبزواری رفتم، هیچ اثری از فضای پیشین نبود. محل مقبره، خانه فرهنگ و یا چیزی شبیه به آن شده بود، مقبره در درون چند ویترین شیشه ای قرار گرفته، حالت و جایگاهی شبیه موزه، پیدا کرده است و اتاقهای متصل به مقبره به صورت مراکز نوازندگی و مانند آن در آمده است. 🔸بنابراین امکان نماز گزاردن وجود نداشت. پس از چندی جستجو، به فردی که در ساختمان اداری آنجا مشغول کار بود برخورد کرده، از وضعیت پیش آمده گلایه نمودم. او می گفت: مرحوم اسرار (سبزواری) مورد احترام ما و مردم سبزوار است و مردم مراسم خود را در اینجا برگزار کرده و همواره نذوراتی برای اینجا داشته ایم. لکن چه می شود کرد. فعلاً این مکان برای این امور اختصاص یافته است. شاید او راست می گفت و وضعیت پیش آمده، (نوازندگی در کنار مقبره فیلسوف معاصر) بهترین وضعیت ممکن برای آن مکان بود. ✅ لکن این مثال، نمونه خوبی است که می تواند توجه مسئولین فرهنگی کشور را به برخورد های مختلف با امکانات و ذخایر فرهنگی جامعه جلب کند. لذا باید دید در شرایطی که تهاجم فرهنگی غرب، بخش قابل توجهی از ابعاد معنوی جامعه ما را تهدید می کند از فضاها و امکانات فرهنگی جامعه خود، چگونه باید استفاده کرد و آیا این نوع برخوردها سبب تقویت فرهنگ اسلامی شده و قدرت ما را در برابر غرب افزایش می دهد و یا ......؟!! 📌متن تفصیلی گفتگو در سایت استاد پارسانیا 🆔@parsania_net
شرح اصول کافی.mp3
33.38M
🎙درس اصول کافی _استاد پارسانیا_29_شهریور_ماه_ 1402 🆔@parsania_net
شبهه رؤیت الهی.mp3
766.2K
🔰نقد شبهه رؤیت الهی در روایات توحیدی امام رضا علیه السلام 🆔@parsania_net
🎥 پخش زنده دروس استاد 💢 با عرض سلام و احترام؛ به اطلاع شما مخاطبان گرامی می‎رسد، درس اسفار استاد پارسانیا هر روز رأس ساعت ۷ صبح از شنبه تا سه شنبه و درس شرح اصول کافی هر چهارشنبه به صورت زنده در ایتا به آدرس @parsania_net و از طریق «اسکای روم» به آدرس https://www.skyroom.online/ch/shenakht/parsania_net و در مدرسه عالی مطالعات اسلام و غرب واقع در ۲۰ متری گلستان، کوچه ۱۲، پلاک ۳۱، راس ساعت 7 صبح برگزار می‌شود. ✴️ لازم به ذکر است که مشکل «اسکای روم» برطرف شده و شاگردان استاد پارسانیا و علاقمندان مباحث ایشان می‌توانند از طریق لینک بالا در کلاس شرکت کنند. 🔻نقشه مکان برگزاری درس نیز در ذیل پیوست شده است، التماس دعا. 🆔@parsania_net
🌐 شبکه مفهومی نظریات علمی 💢 هر نظریه صرف نظر از این که به قلمرو فرهنگ و تاریخ بشر گام می‌نهد، به اقتضای ذات و هویت معنایی خود با شبکه‌ای از مفاهیم و معانی فرادست یا فرودست خود ارتباط و ربط منطقی دارد. حضور یک نظریه در فرهنگ به معنای ظهور و بروز آن در ظرف آگاهی جمعی جامعه است. 🌀 هر نظریه به هنگامی که به هر دلیل در یک جامعه علمی ظاهر و آشکار شود به لحاظ منطقی شبکه لوازم پیشین و پسین خود را به همراه دارد. بخش‌هایی از این شبکه که کانون توجه جامعه علمی قرار گرفته باشند، بخش‌های روشن و آشکار آن است و بخش‌های دیگر، بخش‌های پنهان و در حاشیه هستند. ❇️ معرفت‌های در حاشیه به تناسب قوت و قدرت متن‌های آشکار، آمادگی و استعداد بروز و ظهور را دارند و عوامل مختلف فردی و اجتماعی زمینه‌های بروز و ظهور معرفت‌های در حاشیه را فراهم می‌آورند. منبع: کتاب فلسفه و روش علوم اجتماعی ✍️ 🆔@parsania_net
2465829af3f9f8fa5ef5c9895eff1d1bd794057b.mp3
4.23M
💢 طرح کلی موقف هفتم از سفر سوم اسفار اربعه در حکمت متعالیه 🆔@parsania_net
الامام العسکری علیه السلام: اِنَّ الوُصُولَ اِلَی اللهِ عَزَّوَجَلَّ سَفَرٌ لا یُدرَكُ اِلّا بِامتطاءِ اللَّیلِ . وصول به سوی خداوند عزوجل سفری است که جز با مرکب راهوار شب زنده داری به دست نمی آید. 🆔@parsania_net
حمید پارسانیا
🌐 شبکه مفهومی نظریات علمی 💢 هر نظریه صرف نظر از این که به قلمرو فرهنگ و تاریخ بشر گام می‌نهد، به اق
🔰 متن و حاشیه علوم اجتماعی مدرن در فرهنگ ایرانی 💢 علوم اجتماعی و انسانی مدرن، اینک به دلایل مختلف تاریخی که در ذهنیت جامعه علمی ایران دارند، بیش از نیمی از حجم امکانات انسانی و اقتصادی نظام آموزش عالی ایران را به خود مشغول داشته‌اند. نظریات مربوط به این علوم، گسسته از شبکه‌های معنایی مربوط به خود نیست. ♒️ این علوم در زادبوم خویش پس از ظهور آگاهی‌های فرادستی که بنیان‌های فلسفی و مفاهیم پایه آنها را تأمین می‌کند و پس از استقرار این مفاهیم در سطح فرهنگ عمومی، یعنی در ادبیات، هنر، زیست و زندگی روزمره مردم از حاشیه به متن وارد شده‌اند و به دنبال آن، واقعیت‌ها و مفاهیم فرودست خود را نیز از حاشیه به متن آورده‌اند. 🌀 ورود این مفاهیم به عرصه فرهنگ اسلامی، مسیر دیگری را طی کرده است، این نظریات در جهان اسلام، طی یک فرآیند علمی برای پاسخ به مسائل تاریخی و اجتماعی درون جامعه پدید نیامده‌اند تا آن که به مثابه بخشی از معرفت در حاشیه شبکه‌های معرفتی مستقر در فرهنگ اسلامی، فعلیت پیدا کرده و به متن وارد شده باشند. ⭕️ این نظریات و علوم، دانش‌هایی هستند که در متن یک فرهنگ و تاریخی دیگر برای حل مسائل مربوطه به آن جامعه، براساس معرفت‌هایی مستقر در آن شکل گرفته‌اند و سپس در حاشیه هژمونی و مرجعیتی که بر اثر غلبه سیاسی و اقتصادی جوامع غربی پیدا کرده‌اند، به دیگر جوامع راه یافته‌اند. ❇️ این نظریات در جوامع غیرغربی چون تولید بومی نیستد، به محیطی گام می‌گذارند که دانش‌ها و آگاهی‌های فرادست آنها بروز و ظهوری ندارند و به همین دلیل، معرفت‌های فرادست آنها، با آنکه در محیط‌های اولیه و اصلی معرفت‌های روشن و مستقر در فرهنگ هستند، درمحیط‌های جدید به منزله لوازم منطقی این نظریات به صورت معرفت‌های پوشیده، پنهان و در حاشیه در می‌آیند. ♐️ این معرفت‌های در حاشیه در یک خلأ فرهنگی پوشیده و پنهان نیستند، بلکه به فرهنگی راه یافته‌اند که در آن معرفت‌های بدیل و ناسازگاری با آنها قرار دارد، به همین دلیل نظریات جدید از ناحیه معرفت حاشیه‌ای خود در محیط جدید، آبستن چالش‌های فرهنگی و تاریخی هستند. 💠 @parsania_net
حمید پارسانیا
#متن‌خوانی_کتاب #فلسفه_و_روش_علوم_اجتماعی 🔰 متن و حاشیه علوم اجتماعی مدرن در فرهنگ ایرانی 💢 علوم ا
. 🔰 تکوین و بسط تاریخی علوم پایه و علوم انسانی 💢 ظهور و بروز تاریخی علوم پایه و علوم انسانی و اجتماعی جدید محصول تحول در لایه‌های بنیادین معرفت‌ها و آگاهی‌هایی است که رویکردهای نوینی را در عالم و آدم به دنبال می‌آورند. این تحولات در سطوح مختلف، باور، فهم، عمل و حیات و زیست عمومی و اجتماعی بشر واقع شده است. صورت نظری و تئوریک آن در کار علمی فیلسوفان رخ می‌نماید و سطح گسترده و عمومی آن در زندگی، اغراض و امیال روزانه اقتصاد، معیشت و شیوه و سبک زندگی مردم و در افق هنر، خیال و وهم همگانی ظاهر می‌شود و لایه اجرایی و هدایت عملی آن در کنش و ساختارهای سیاسی جامعه رقم می‌خورد. 🌀 هر بخش و سطحی از این مجموعه به هم پیوسته هم به حضور دیگر بخش‌ها و سطوح نیاز دارد و هم به وجود و بقای آن کمک می‌کند و غیبت هر بخش به حضور و تداوم دیگر بخش‌ها نیز آسیب می‌رساند، هرچند سطح و عمق تأثیرگذاری آنها مشابه و یکسان نیست. هنر و ادبیات پس از رنسانس، معیشت و اقتصاد تجاری و صنعتی بعد از نظام کشاورزی قرون وسطی، فلسفه نوپدید چهار قرن اخیر و بالاخره تکوین دائره‌المعارف نوینی که عهده‌دار بازخوانی و بازسازی مفاهیم فرهنگی و علمی بودند، بسترهای تکوین یا تحکیم علوم جدید را پدید آوردند. همان گونه که این علوم نیز شواهد یا حلقه‌های مفقود را برای امتداد بخشیدن به آن مبانی یا تأمین نیازهای معیشتی و اقتصادی تأمین کرده و می‌کنند. ❇️ انتقال این علوم به بسترهای فرهنگی و زیستی مناطقی که بر اساس سلطه اقتصادی و سیاسی جوامع غربی در حاشیه نظم جدید جهانی قرار می‌گیرند، انتقال به محیط‌های فروپاشیده و آسیب دیده است. در چنین شرایطی اغلب به جای آنکه فرهنگ و ذخائر معرفتی آن فرصت بازخوانی پالایش و بازسازی این دانش‌ها را مطابق با شرایط و نیازهای خود پیدا کنند، این علوم لوازم منطقی در حاشیه خود را به تدریج به قلمرو فرهنگ و زیست جدید وارد کرده و در مواجهه با چالش‌ها و بحران‌های هویتی تا مرز استحاله فرهنگی پیش می‌روند. 💠 @parsania_net
حمید پارسانیا
. 🔰 تکوین و بسط تاریخی علوم پایه و علوم انسانی 💢 ظهور و بروز تاریخی علوم پایه و علوم انسانی و اجتما
📚 العلم سلطان ✴️ سه معنا برای حدیث فوق بیان شده است که در طول یکدیگرند؛ معنای نخست ناظر به علوم طبیعی و تجربی است که قدرت پیش بینی و تسلط بر پدیده‌های طبیعی را به انسان می‌دهد، این معنا در شکل افراطی خود در جهان مدرن، حقیقت علم را به قدرت فرو می‌کاهد. ❇️ معنای دوم ناظر به حقیقت علم است که با درخشش و ظهور ذاتی خود، باهر، تابان و برهان است و بر قلمرو ادراک و فهم عالِم، سیطره و سلطنت دارد؛ چندان که انسان نمی‌تواند آن را نیابد. 💠 معنای سوم که از راه‌ها و روش‌های مختلف می‌توان دریافت، این است که علم مبدأ صدور و منشأ ظهور حقایق عالم است و آدمی تنها از طریق علم است که به ملکوت عالم گام می‌نهد و در مقام خلافت و ولایت الهی نسبت به دیگر مخلوقات بار می‌یابد. 💠 @parsania_net
9dc284ef.mp3
1.57M
💠 ابن سینا: مردم هر روز با مفاهیم فلسفی سروکار دارند! 💠 @parsania_net
💢 ما باید بدانیم دانش‌ها و نظریه‌هایی که فرا می‌گیریم، از کجا آمده و چه هویتی دارد؟ ✴️ آیا مبنای مطلق و فراگیری دارد یا مبتنی بر حوزه‌های معنایی خاصی است؟ ❇️ اگر مبتنی بر حوزه‌های معنایی خاصی است، آن حوزه‌ها چیست و از کجا آمده است؟ 💠 @parsania_net