اگر رشتهای به نام شرق شناسی، آن هم در دل وزارت مستعمرات شکل میگیرد، برای این است که استعمار بفهمد وقتی به بخش دیگری از جهان میرود و با حوزه فرهنگی جدیدی روبرو میشود، با آنها چگونه برخورد کند. در واقع، حوزه #علوم_انسانی، به دلیل یک نیاز سیاسی به وجود آمده است.
#کتاب_فلسفه_روش_علوم_اجتماعی
#استاد_پارسانیا
💠 @parsania_net
درس اسفار_جلسه 10.mp3
1.48M
#صوت
💠 غایت در ترتب اثرگذاری مقدم بر فاعل است...
🆔@parsania_net
.
قرآن، کسانی که #علم را به دانشِ آزمون پذیر محدود میسازند، نکوهش میکند و فرهنگ #بنی_اسرائیل را غلط میداند «گفتند: ای موسی! ما به تو ایمان نمیآوریم تا خداوند را آشکارا به دو چشم خود ببینیم» بقره/55؛ راه شناخت را فقط حس میدانستند؛ مانند پوزیتیویستها و آمپریستها که گزارههای نامحسوس را ذهنی میدانند.
#استاد_پارسانیا
💠 @parsania_net
بسیاری از #فرهنگها در مواجهه با غرب، مهمانپذیر شدهاند و احساس صاحب خانه بودن خود را از دست دادهاند؛ خوشبختانه در کشور ما تضارب آرا و بحث و نظر در ابعاد متنوع بسیار است که شاید در کمتر کشوری این گونه باشد.
#علوم_انسانی
#استاد_پارسانیا
https://virasty.com/parsania_net
💠 @parsania_net
هدایت شده از دوستانِ کتاب
#کتاب_نماد_و_اسطوره
💢 کسانی که از تأمل جدی در مبادی هستی شناختی و یا اساطیری خود میگریزند، بیآنکه بدانند در اسارت اسطورهای خاص واقع شدهاند و در حقیقت گریز آنها چیزی جز پذیرش اسارت و تسلیم در برابر اسطوره حاکم نیست.
🌀 بحران جامعه شناسی که بخشی از بحران علم _در معنای نوین آن_ است، تنها از طریق آگاهی بر مبادی اساطیری آن قابل تحلیل است، طلسم این بحران را جامعه شناسی و علم بحرانزده هرگز نمیگشاید، طلسم این بحران در جهل به حقیقت آن است و تدقیق در چیستی و هستی اساطیری و آگاهی بر چهره حقیقی آنها میتواند در شکست این طلسم کارساز و مفیدباشد.
#علوم_انسانی
#دوستان_کتاب
📚@dostaneketab
#فلسطین
♻️ اهمیت کلاننگری در تحلیل پدیدههای جهان اسلام
🔸بسیاری از مسائل جهان اسلام دارای هویت اجتماعی هستند و باید در سطح کلان دیده شوند، مساله اصلی جهان اسلام که غفلت از آن سبب تحلیل های نادرست می شود، رقابت #جهان_غرب و جهان مدرن برای ایجاد و حفظ نظم جهانی موجود و احساس خطری است که از #جهان_اسلام دارد که بدون توجه به این عامل تاثیرگذار نمیتوانیم حوادث ریز جهان اسلام را تحلیل کنیم.
🔸عملکرد اقتدار غربی در جهان اسلام در هر مقطع با توجه به ظرفیت هایی است که می تواند به نفع خود فعال کند، به عنوان نمونه در مقطعی که هویت فرهنگی قوت دارد، در زیرپوشش مفاهیم دینی است دراین مقطع که مرحاه نخستبن حضور آنها در کشورهای اسلامی است به فرقه سازیهای دینی و دامن زدن به اختلافات مذهبی میپردازند. اما بعد از آن با سلطه مفاهیم غربی، عملکردشان زیرپوشش احزاب و گروه های سکولاری در می آید که به مفاهیم دینی نیاز ندارند و قدرت هایی شکل می دهند که در حاشیه اقتدار آنها عمل کنند .
حضور اسرائیل در این منطقه، مساله کلیدی برای نظم موجود جهانی است؛ و خیزش مجدد علیه اسرائیل که پس از انقلاب اسلامی با شکست جریانهای ناسیونالیستی عربی و بازگشت به هویت اسلامی شکل گرفت آنها را ناگزیر کرد که عملکردشان را در زیرپوشش مفاهیم دینی سازمان دهند، پدید آمدن #داعش در این ارتباط جهانی قدرت شکل گرفت، این سناریو با زمین گیرشدن داعش گرچه شکست خورد اما هوشمندی مستمر مسلمانان را طلب میکند...
🔸امت اسلامی به یک حرکت همه جانبه و تحلیل درست نیاز دارد به گونه ای که مراتب مسائل از جهت اهم و مهم مورد نظر باشد، چون اغواگری رسانه، نقش مهمی ایفا می کند و یک عامل تاثیرگذاری برای اعمال قدرتی است که می خواهد در سطح کلان معادلات را به نفع خود تغییر دهد.
#استاد_پارسانیا
💠@parsania_net
💢 سیر تطور مدینه فاضله به مدینه ضالّه
❇️ «نفس لوّامه؛ عبارت است از نفسی که صاحب خود را بر گناهی که از او صادر شده و بر آنچه از منافع حقیقی و کمالات انسانی و درجات اخروی از او فوت میشود، ملامت میکند.»
🌀 برخی افراد برای سرکوب نفس لوامه، شروع به تحریف میکنند همانند دروغگوی ماهری که خودش نیز باورش میشود؛ در اینجا نیز افراد برای فرار از ملامت، تحریف میکنند که بعدا تحریف تبدیل به انحراف میشود.
🔸حالا این انحراف میتواند در قلمرو زندگی فردی یا اجتماعی صورت بگیرد که در این باره حکیم فارابی تقسیم بندی جالبی دارد؛ برخی برای فرار از اقتدار مدینه فاضله و عدم همراهی با سیطره فرهنگ عقلانی وحیانی به نفاق روی آورده و زیر پوشش آن، مدینه مموهه را شکل میدهند.
🔺هرچند در زمینه فردی، منافق، کوردل است؛ اما در زمینه فرهنگی و اجتماعی هنوز عَلَم هدایت پابرجاست؛ اما اگر مدینه تحریف ذیل آن پوشش بگیرد، فرهنگ تحریف را شکل میدهد.
♒️ در مراحل بعدی که تحریف مستقر شد و به باور عمومی تبدیل شد، مدینه انحراف شکل میگیرد و تبدیل به مدینه ضالّه میشود و کانون این مسائل افرادی هستند که از معرفتی بهره بردهاند، اما ذیل پوشش آن در سطح فردی و بعدها در سطح فرهنگ، کارهای دیگری انجام میدهند.
#درس_اسفار
#استاد_پارسانیا
💠@parsania_net
حمید پارسانیا
#متنخوانی_کتاب #فلسفه_و_روش_علوم_اجتماعی 💢 دو منظر در ارزیابی انتقادی علوم انسانی 1️⃣ نخست بررسی
#متنخوانی_کتاب
#فلسفه_و_روش_علوم_اجتماعی
💠 چیستی علوم انسانی اسلامی
🔸 در تعریف پوزیتیویستی از علم، اتصاف علم به اسلامی و غیراسلامی پذیرفته نمیشود و این اتصاف مهمل دانسته میشود.
🔸در تعریف تفهمی و نوکانتی از علم، علوم انسانیِ اسلامی به جهت موضوع خود از علوم انسانی غیراسلامی متمایز میشود؛ یعنی چنانچه علوم انسانی، مسلمانان را ابژه مطالعه خود قرار دهد، علوم انسانی تحقق خواهد یافت.
🔸در تعاریف پسامدرن از علم، اسلام میتواند در جایگاه یک پارادایم علمی، قوام بخش و هویت بخش نوع خاصی از علوم انسانی باشد؛ اگرچه خود این مجموعه اعتقادی و ارزشی، اعتبار و شأن علمی ندارد.
🔸براساس فلسفه اسلامی، علوم انسانی به حسب متافیزیک و فلسفهای که از آن تغذیه میکند، میتواند به وصف دینی و غیردینی یا اسلامی و غیراسلامی متصف شود، چرا که فلسفه و متافیزیک نیز به حسب نگاهی که به اصل هستی و جغرافیای کلی آن دارد، به دینی و غیردینی یا توحیدی و مشرکانه متصف میشود.
🔸در تاریخ جهان اسلام، حکمای مسلمان چون در چارچوب حکمت اسلامی میاندیشیدهاند، فلسفه خود و همچنین علومی را که در ذیل آنها شکل گرفته است را همواره اسلامی و دینی یافتهاند.
🔸مخالفان و رقبای آنها نیز اغلب کسانی نبودهاند که تفسیری غیرتوحیدی از انسان و جهان داشته باشند؛ به همین دلیل آنها هرگز در معرض پرسش از هویت دینی و غیردینی علوم و علوم انسانی قرار نگرفتهاند.
🔸اما امروز فیلسوفانی که در امتداد فلسفه اسلامی میاندیشند، به دلیل این که جامعه اسلامی با نظریاتی مواجه است که در ذیل فلسفههای الحادی نسبت به عالم قرار دارند، در معرض این سؤال واقع میشوند.
🔸حضرت آیت الله جوادی آملی در آثار خود، مسیرهای دیگری را نیز برای پاسخ به این مسأله طی کردهاند: اسلامی بودن علوم از جهت متافیزیک، از جهت موضوع، از جهت ساختار دورنی معرفت، از جهت روش، از جهت هنجاری و تجویزی، از جهت فرهنگی، تاریخی و تمدنی؛ طی مسیرهای متعدد به این دلیل است که درباره اسلامی بودن علوم و از جمله علوم انسانی از ابعاد و جهات متعددی میتوان بحث کرد.
#استاد_پارسانیا
💠 @parsania_net
حمید پارسانیا
#متنخوانی_کتاب #فلسفه_و_روش_علوم_اجتماعی 💠 چیستی علوم انسانی اسلامی 🔸 در تعریف پوزیتیویستی از عل
#متنخوانی_کتاب
#فلسفه_و_روش_علوم_اجتماعی
💠 تعریف علم
🔸فرهنگ و تاریخی که در آن، اعتقاد و ایمان دینی وجود دارد، نمیتواند تعاریفی از علم را بپذیرد که امکان شناخت و وصول به حقایق دینی را نفی میکنند و بذر تردید و شک در مورد پایهها و بنیادهای ایمان دینی در درون خود دارند.
🔸فرهنگ و تمدن مدرن به زندگی دنیوی بسنده کرده است، افراد در این فرهنگ به تناسب رویکرد این جهانی خود یا به انکار حقایق معنوی میپردازند و مفاهیم دینی را ساختههایی ذهنی در خدمت منافع طبقاتی و گروهی میدانند.
🔸و یا آنکه اگر این معانی و مفاهیم را به صراحت نفی نمیکنند، با دیده شک و تردید در آنها مینگرند و البته گاه به دلیل کارکرد مثبت و بیبدیل این معانی از ضرورت حضور آنها برای تداوم زندگی دنیوی نیز سخن میگویند.
🔸فرهنگی که ویژگیهای فوق را دارد، با تعریفی از علم یا با بخشی از علم سروکار دارد که با کارکرد ابزاری خود، نیازهای این جهانی بشر را تأمین کند، چنین فرهنگی، بینیاز از معانی یا مصادیقی از علم است که راه را بر آسمانهای معنوی میگشاید، بلکه آن علوم را به دلیل این که زندگی دنیوی او را در معرض پرسش و چالش قرار میدهد، تاب نمیآورد و از آن اعراض میکند.
🔸قرآن کریم؛ دلیل انحراف برخی از افراد را که علم به مبدأ و معاد و مانند آن را انکار میکنند، این میداند که آنها به دنبال عمل کردن به فجور خود هستند «بل یرید الانسان لیفجر امامه» قیامت/5
🔸همان گونه که فرهنگ مدرن غرب، نیازمند علمی است که متناسب با آن باشد، فرهنگ و تمدن اسلامی نیز در حیات و تداوم خود، اقتضای حضور علم متناسب با خود را دارد.
🔸از طرف دیگر همان گونه که تمدن اسلامی با تمدن غرب، علم مناسب با خود را طلب میکنند، هر معنایی از علم نیز فرهنگ و تمدن مناسب با خود را به دنبال میآورد؛ به همین دلیل، علم یکی از مفاهیم و معانی کلیدی برای فرهنگهای مختلف بوده و در کنار دیگر مفاهیم پایه و کانونی فرهنگ قرار میگیرد.
#استاد_پارسانیا
💠 @parsania_net
37.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ
💠 هجمه به ادبیات فارسی با اشراب تئوریها و عقبههای فلسفی بیگانه
#درس_اسفار
#استاد_پارسانیا
💠@parsania_net
🏴🏴🏴🏴
«قُتِلَ أَصْحابُ الْأُخْدُودِ. النَّارِ ذاتِ الْوَقُودِ. إِذْ هُمْ عَلَيْها قُعُودٌ. وَ هُمْ عَلى ما يَفْعَلُونَ بِالْمُؤْمِنينَ شُهُودٌ. وَ ما نَقَمُوا مِنْهُمْ إِلاَّ أَنْ يُؤْمِنُوا بِاللَّهِ الْعَزيزِ الْحَميد»
🏴🏴🏴🏴
#غزه
#فلسطین
💠@parsania_net
انا لله و انا الیه راجعون
جنایت سبعانه صهیونیستها در حمله به بیمارستان المعمدانی غزه و شهادت مظلومانه کودکان، زنان، بیماران و غیرنظامیان امت اسلامی، وجدان آگاه جامعه بشری را عزادار کرده است.
مدیریت حوزه دروس امروز را تعطیل اعلام کرده است.
وسیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون
شرایط گفتگو.mp3
2.96M
#کلیپ
🔴 کسانی که حقیقت را برنمیتابند؛ نمیتوانند قائل به گفتگو باشند.
#استاد_پارسانیا
💠@parsania_net
حمید پارسانیا
#کلیپ 🔰ایدئولوژی #اعتقاد #فرهنگ #هویت #استاد_پارسانیا 💠 @parsania_net
🔰 ایدئولوژی
🔸دانشمند یهودی نزد امیرالمؤمنین علی علیه السلام آمد و پرسید: آیا خدایی را که عبادت میکنی، دیدهای؟
🔸همانند اینهایی که دین را مصداق بیگانگی میدانند؛ چه به صورت جامعه شناسانه یا روانکاوانه میگویند: دین مخلوق خودشان است و شیئی مستقل از خودشان را گرفتهاند و بر آستان آن سر میسایند.
🔸اینجا دین میشود ایدئولوژی؛ در اینجا ایدئولوژی معنای سلبی و منفی دارد؛ یعنی به اصطلاح سیاسی و اجتماعی اینگونه است، اما در فارسی معنای خوبی پیدا کرده است که شاید مرحوم شریعتی با این رویکرد استفاده کرد و بعد در آثار دیگران نیز به کار گرفته شد؛ هرچند در همان معنای منفی و سلبی نیز به دلیل کارکردی که دارد، نگاه مثبتی به آن کردهاند.
🔸به هر حال ایدئولوژی، علم نیست، ایدئولوژی حقیقت ندارد، ایدئولوژی یک برساختی برای یک مقصدی است که ممکن است رهایی بخشی نیز داشته باشد؛ اما آیا این خوب است یا بد؟ همین سؤال نیز نوعی ایدئولوژی است؛ بدین جهت گفته میشود: انسان را از ایدئولوژی، گریزی نیست و به این لحاظ تقسیم بندیهای بعدی را انجام میدهند.
🔸ایدئولوژی، حکایت از واقع به معنای حقیقی ندارد و نقش علمی در آن وجود ندارد و یک امر ارزشی است؛ حالا به صورت مستقیم ارزشی است مثل بایدها و نبایدها؛ یا گزاره راجع به هستهاست؛ اما ملاکی برای صدق و کذبش نیست و شما بر اساس ارزشهای خودتان میپذیرید یا رد میکنید و اعتقاد است یعنی بر اساس اعتقاد پذیرفته میشود نه بر اساس حقیقت.
🔸اعتقاد میتواند به دو معنا به کار برده شود؛ گاهی عقد بین موضوع و محمول است، بنابراین علم نیز عقد هست یا در مرحله بعد، عقد دوم بین نفس انسان و صفحه نفس انسان است.
🔸گزارههای متافیزیکی به این دلیل که طبق رویکرد قرن 18 و 19 ساینس و علم نیستند و افراد براساس عقد دوم یعنی گرایش خودشان، آنها را میپذیرند، از اینرو به هستیشناسی نیز ایدئولوژی گفته میشود.
🔸در فارسی گفته میشود: ایدئولوژی درباره بایستیها و جهان بینی راجع به هستیها سخن میگوید؛ بنابراین اینجا علم است و آنجا ایدئولوژی.
🔸درست است که جهان بینی درباره هستیها سخن میگوید، اما در محیطی که علم، فقط به هستیهای تجربی اطلاق میشود، هستیهای تجربی، علم دانسته میشود و راجع به هستیهای غیرتجربی صحبت کردن، ایدئولوژی است.
🔸گرچه گزارهها، باید و نباید، تجویزی و انشائی نیست و راجع به هستی است؛ اما در آنجا عقد بین موضوع و محمول و روشی که راجع به آن سخن میگوید نیست و تنها به اعتقاد برمیگردد.
🔸گاهی در فضای مجازی گفته میشود: اعتقاد، چیز خطرناکی است و... حال آنکه گوینده در اینجا بین دو اعتقاد خلط میکند، ما در حوزه متافیزیک دو نوع اعتقاد داریم، اعتقاد پیوند قلب با آنچه که میدانیم که از سنج ایمان است و این اعتقاد باید براساس یک اعتقاد دیگر باشد که آن علم نظری است؛ یعنی پیوند بین موضوع و محمول، تابان باشد؛ برهان باشد؛ ظاهر باشد؛ آشکار باشد.
🔸در مرحله بعد، اگر اعتقاد دوم بر مدار اعتقاد اول بود؛ این اعتقاد، صحیح است؛ اما اگر بر مدار اعتقاد اول نبود؛ این برساخت است و یافتی در آن وجود ندارد و بعد چیزی که فرد، خودش ساخته، اله اوست و اگر به آن گرایش و اعتقاد داشته باشد و دنبالش کند، خودش را میپرستد.
🔸در این صورت، معبود، خود اوست و معتَقَدها، خداهایی هستند که خودش ساخته و وقتی که این خداها را بشکند، فکر نکند که موحد شده است؛ تازه به اینجا میرسد که او خودش همه کاره است و بت بزرگ میدان شهر، سازنده بتهای قبلی است؛ یعنی نفس انسانی است که تسلیم شده و کسی که خود، راهی را نمیبیند؛ قصد دارد برای خود و دیگران، راهی بیابد.
#استاد_پارسانیا
💠@parsania_net