نمادهای ایزد آب
آناهیتا ایزدبانوی آب شبکه ای پیچیده از نمادها و نشانه ها را پیرامون خود دارد. آشکارترین نماد آناهیتا که تا امروز در میان ما باقیست نام آبان است. ما هشتمین ماه هر سال را به افتخار آناهیتا و ایزدآب، آبان می نامیم. پیشتر نیز دهمین روز هر ماه را به این ایزد منسوب می کردند. بنابراین نماد آناهیتا به شکل واژه آبان هنوز در میان ماههای ما ماندگارست. همچنین پنجمین یشت اوستا آبان یشت نام دارد که در آن صفات آناهیتا، ستایش او، نیایش ها و قربانی هایی که به پیشگاه او پیشکش شده و مواردی از این دست را می خوانیم.
یکی از نمادهای آناهیتا چنان که در اوستا آمده، تاج هشت پر است. جالب اینکه در سنگ های مرزی (کودوروهای) کاسی ها، برخی از کهن ترین نمادها را به این ایزدبانو نسبت می دهند. کاسی ها در قرن ۱۶ پیش از میلاد از بخشهای میانی ایران زمین برخاستند، از زاگرس گذشتند و بر بابل چیره شدند و تا قرن ۵ پیش از میلاد بر این کشور سلطنت کردند. مهمترین بازمانده های تمدن آنها سنگهای مرزی کتیبه داریست که نام خدایان در آنها آمده است. در این سنگ نگاره ها ایشتار ایزدبانوی باروری و جنگ بابلی با تاجی هشت پر دیده می شود. نماد ستاره ی هشت پر به سیاره ناهید اشاره دارد و میدانیم که ایشتار یکی از همتایان بابلی آناهیتا ایزدبانوی آب ایران باستان است.
ایشتار همتای بابلی آناهیتا ایزدبانوی آب
نماد دیگر آناهیتا میوه ی انارست. انار به دلیل زیاد بودن شمار دانه ها و بارور بودنش (بخاطر زیادی دانه ها) از دیرباز نشان ناهید بوده است. به ویژه در جشن هایی که با آب پیوند داشت و در مراسمی که به بزرگداشت زنان مربوط بود انار را هدیه یا تزیین می کردند. برای همین یکی از نمادهای مشهور آناهیتا قوچی ست که میوه ی اناری در میان شاخهای خود دارد.
نماد دیگر آناهیتا گل نیلوفرست که به خاطر شکفتنش در دل آبها، شایسته است تا با ایزدبانوی آبها همتا باشد. آناهیتا مانند بسیاری از ایزدان کهن آریایی جانوری مقدس نیز دارد و آن سگ آبی ست. سگ آبی که در اوستایی بَئِوَر خوانده می شد، و در پهلوی به ببر و در زبانهای اروپای به beaver تبدیل شده است.
نیلوفر، قوچ و ببر نمادهای آناهیتا ایزدبانوی آب
سگ آبی از سویی به خاطر مقدس بودن دوست آدمیان شمرده می شد و از سوی دیگر به خاطر زیستن در آب و خانه ساختن در آب شیرین با آناهیتا پیوند داشته است. سگ آبی از پیوند دو نیرویِ مقدسِ سگ و آب پدید آمده و برای همین بسیار مقدس انگاشته می شده است تا جایی که کشتن این جانور در آیین زرتشتی کیفر مرگ را به همراه داشته است. در وندیداد کیفر هولناک کسی که سگ آبی را بکشد با جزئیات شرح داده شده و میتوان گفت متنی فقهی از ایران باستان نیست که در آن به حرمت این جانور اشاره نشده باشد. دکتر شروین وکیلی می نویسد: به گمان من سگ آبی در آغاز جانور مقدس آناهیتا بوده و پس از آن به آیین زرتشتی راه یافته است. او می نویسد: آناهیتا در آبان یشت به شکلی ناسازگون در حالی مجسم شده که ردایی از پوست سگ آبی بر تن دارد:
هفته ۱۱ تا ۱۷ فروردین: یافتن کاربردی ترین فناوری در کشور عزیزمان ایران و پژوهش و تدوین کتب های این فناوری به منظور تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم
درود و سلام بر کلیه پژوهشگران گرامی : جهت بستن قرارداد جهت هرگونه تالیف، مشارکت و یا هر زمینه همکاری دیگر طبق مفاد این قرارداد با انتشارات قرارداد مربوطه را پر نموده و امضاء نمایید
و سپس برای مدیر مسئول انتشارات به شماره 09136729270 و یا آیدی @parsestudents ارسال نمایید
قابل توجه پژوهشگران گرامی می توانید اگر موارد اصلاحی در متن قرارداد می بینید نسبت به ذکر مورد اصلاحی به مدیر مسول انتشارات از طریق آی دی ایتایی مدیر مسول اقدام نمایید