درود بر پژوهشگران عزیز نخستین مانتره سپند روز از سال 3762 مزدیسنی برابر سال 1403 هجری شمسی شما به خیر و خوشی بیست و نهمین روز هر ماه به نام مانتره سپند یا ماراسپند یا مهر سپند نامیده می شود. مانترهسپند دو بخش دارد؛ نخست مانتره یا منتره به معنای سخن اندیشه برانگیز و دوم سپند یعنی مقدس. در اوستا «مانترَسپِنتَ»، فارسی میانه «اَمَهرَسپنت» و فارسی امروز «ماراسپند» و «مانترسپند» آمده است. وی ایزد و نگاهبان آب است. ایزد ماراسپند نگهبان گاه و روز و خرد و گوشها و چشمهاست. مانترهسپند به چم گفتار نیک، پاک و سپندینه و سخن فزونی بخش است.
اشوزرتشت سرودهای خود گاتها را مانتره که همان سخن اندیشهبرانگیز است نامید. مانتره در سراسر اوستا ستوده شده است. مانترسپند ایزد درمانگری ست و به چم آرام بخش روانها هم آماده است و شفا میبخشد قلبهای خسته انسان در رنج را.
مانتره در سراسر اوستا ستوده شده است. مانترسپند ایزد درمانگری است و به چَم آرامبخش روانها هم آمده است و قلبهای خستهی انسانها را در رنج و سختی شفا میبخشد.
«مانتره» یکی از واژههای بنیادین گاهانست. این کلمه از ریشه من به چم اندیشیدن و در کل به چم وسیله اندیشه کردن و یا موجب اندیشه برانگیزی آمده است. اما روانترین ترجمه کلام اندیشه برانگیز است. اشوزرتشت در گاتها، سرودهای خود (گاهان) را مانتره مینامد. همچنین در اوستا ، او ِستاهای «اَشِم وُهو» و «یَـتااَهو = اهونـَوَر» به نام مانتره شناخته میشوند. سراینده مانتره نیز «مانترن» نامیده میشود.
ویژگیهای مانتره :
درمان بخشی
در گاهان در هات ۴۴ بند ۱۶ ،
از درمان بخشی و به عبارتی همان جنبه روان شناسی مانتره اشاره شده است.
الهام گونه بودن:
اشوزرتشت فردی است که با الهام از جهان ِ پیرامون خویش (چه درون و چه محیط) به تعالی رسید ، وی مانتره را هم نوعی الهام (چه درونی و چه از محیط) میداند.
موسیقیایی بودن:
یکی از شروط مانتره بودن ِ یک سخن ، موسیقایی بودن آن است.
توانایی اهورایی مانتره:
در گاهان برای تاثیر کلام مانتره بر اقشار مردم و سعادت آنها بسیار گفته شده است.
از آن چه که در متون اصلی دین ِ ما گاتها و قسمتهای اصلی اوستا بر میآید، مانتره جزئی از نوای خداوندی است که به مانند «فرَوَهَر» در وجود هر آدمی قرار داده شده است و در اصل توانایی اندیشه برانگیزی است و از آن جایی که خداوند «مبدا خرد» است، پس مانتره هم توانایی اندیشمندی و اندیشه برانگیزی است، که یک انسان از آن بهرهمند میشود و نیز مانتره کلامی است از همین نوع که از مانتره ِ وجودی انسان به صدا در میآید و به مانتره وجودی انسان دیگری میرسد و آن را بر میانگیزد.
چه نیکو و زیباست در این روز خواندن گاتها. پیدایی و روایی دین نیک اندر جهان به دست مانترسپند است و میتوان نیکی دین را به وسیله مانترسپند از آن خویش کرد. گویند هر کس در این روز زاده شود دلیر باشد.
نماد این روز «کرکم» یا همان گل زعفران است
سرودهی مسعود سعد سلمان، بر پایهی کتاب بندهش
ای دلارام روز ماراسپند
دست بیجام لعل مِی، مپسند
خرمی در جهانِ خرم بین
شادمانی كن و به ناز بخند
اندرزنامه آذرباد مهراسپندان (موبد موبدان در روزگار شاپور دوم)
جامه افزای و دوز و پوش و زن به زنی کن که فرزند تیز ویر ( باهوش) و نیک زاید.
اندرزنامه آذرباد مهر اسپندان در سرودهی استاد ملکالشعرای بهار:
زن تازه در (ماراسفند) گیر / که فرزند نیک آید و تیز ویر
درود بر پژوهشگران پارسه صبح همگی به خیر و خوشی شروع اقدامات انتشارات و کافی نت پژوهشگران پارسه به منظور راه اندازی کافه کتاب پژوهشگران پارسه در جنب دفتر انتشارات تا 15 روز آینده منتظر راه اندازی و افتتاح کافه کتاب باشید
دریافت نماد اعتماد الکترونیکی : درود بر همه پژوهشگران عزیز به اطلاع کلیه پژوهشگران می رساند سایت انتشارات و کافی نت پژوهشگران پارسه به آدرس https://parse-projects.ir موفق به دریافت ای نماد از مرکز تجارت الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت الکترونیک گردید این نماد اعتماد به صورت نماد اعتماد الکترونیکی تک ستاره دریافت گردیده است بدین ترتیب به زودی کلیه کتاب هایی که توسط انتشارات پژوهشگران پارسه تالیف و چاپ می شود را ما در این سایت در خدمت سایر پژوهشگران سرزمین بزرگ پارس قرار خواهیم داد به امید آینده ای درخشان و پیشرفت ایران بزرگمان
انتشارات و کافی نت پژوهشگران پارسه همچنین در حال گرفتن علامت ساماندهی سایت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش رسانه های دیجیتال می باشد که برطرف شدن یک سری ایرادات گفته شده در سایت https://parse-projects.ir انشالله تا چند روز آینده نیز نماد ساماندهی نیز دریافت خواهیم کرد.
انتشارات پژوهشگران پارسه آماده استقبال کلیه پژوهشگران سرزمین بزرگ پارس از کتاب های فناوری های نوین به خصوص کتاب های فناوری هوش مصنوعی و مشارکت در تالیف، ترجمه و ویراستاری ویا هر گونه مشارکت داوطلبانه در این مورد می باشد امید است به زودی پژوهشگران مشارکت های لازم را نمایند تا بتوانیم به وسیله این کتابها بتوانیم گام کوچکی در جهت پیشرفت ایران عزیزمان برداریم
در کافه کتاب پژوهشکران پارسه از کسانی که در کتاب های انتشارات پژوهشگران پارسه هر گونه مشارکتی نمایند و یا دست نوشته های خویش را جهت چاپ در اختیار انتشارات پژوهشگران پارسه قرار دهند همایش های قدردانی و معرفی آثار آنها خواهد گذاشت بدین ترتیب آنها را به سایر پژوهشگران معرفی خواهیم کرد
همچنین قصد داریم در کافه کتاب پژوهشگران پارسه نسبت به برگزاری کارگاه های مقاله نویسی، پایان نامه نویسی، ئوشتن کتاب کارگاه های آموزش نرم افزارهای مختلف مهندسی و آماری نیز نمایند و با کلیه امکانات موجود و آینده در خدمت کلیه پژوهشگران عزیز به زودی خواهیم بود
امروز انارام روز از فروردین ماه سال 3762 برابر سال 1403 می باشد. سیامین روزماه انیران یا انارام، به معنی فروغ بیپایان جهان مینوی است. در اوستا: «اَنَغرِرَاوچَ» است. انارام به چم «روشنایی بیپایان» است. برابر با آموزشهای اشوزرتشت؛ کسانی که با اندیشه، گفتار و کردار نیک زندگی میکنند و با دروغ و ناپاکی مبارزه میورزند، سرانجام به سرای نور و سرور خواهند شتافت که سرشار از خرسندی و شادمانی برای آنهاست. این سرا، همان خانه واپسین و جایگاه روشنایی و فروغ بیپایان است. زرتشتیان در این روز به سفر میروند و اهورامزدا را به شوند دادههای نیکش ستایش میکنند.
گل «مرو اردشیران» نماد انارام در دین زرتشتی است.
سرودهی مسعود سعد سلمان، بر پایهی کتاب بندهش
انارام ز پیران شنیدم چنان / كه می خورد باید به رطلِ گران
بیار ای نگار آن می مشکبوی / كزو نافه مشك یابی دهان
دل اندر كم و بیش گیتی مبند / همی دار جان را همی شادمان
اندرزنامه آذرباد مهراسپندان (موبد موبدان در روزگار شاپور دوم)
موی و ناخن پیرای و زن به زنی کن که فرزند نامور زاید.
اندرزنامه آذرباد مهر اسپندان در سرودهی استاد ملکالشعرای بهار:
در این روز جامه بیفزای بر / بدوز و بپوش و بیارای بر
(اَنیران) بود نیک، زن خواستن / همان ناخن و موی پیراستن