امروز آسمان ایزد روز از فروردین ماه 3762 مزدیسنی و سال 1403 هجری شمسی می باشد بیستوهفتمین روز از هر ماه در گاهشمار مزدیسنی آسمان نامیده میشود. آسمان از آفریدههای اهورایی و ایزد نگهدارندهی سپهر. واژهی آسمان در اوستا به صورت اسن، اسمن، در پارسی میانه و در پازند به صورت آسمان آمده است. ایرانیان باستان آسمان را هفت پایه میدانستند. نخست ابر پایهی دیگر سپهر اختران، سه دیگر ستارگان آلوده نشده، چهارم بهشت که ماه بدان پایه ایستد، ششم گاه امشاسپندان، هفتم روشنایی بیکران که جای اورمزد است. در برخی منابع برای آسمان فقط سه پایه، ستاره پایه و ماه پایه و خورشید پایه نام برده شده است اما در ادبیات پهلوی از هفت طبقهی آسمان یاد شده است. همکاران آسمان، شهریور، خور و مهر و انارم ''انغر روشن ''میباشند.
آسمان نخستین گیتیایی اهورامزداست و در گهنبار میدیوزرم آفریده شده است. آسمان از آفریده های بسیار زیبا و ستودنی اهورامزداست. آسمان برای ایرانیان باستان سرچشمه نور و گرمای خورشید بوده و همان گونه که خورشید نیایش می شده، آسمان هم ستوده می شده است.
در شاهنامه آمده است:
« مه بهمن و آسمان روز بود / که فالم بدین نامه پیروز بود ».
سرودهی مسعود سعد سلمان، بر پایهی کتاب بندهش
آسمانروز ای چو ماه آسمان / باده نوش و دار دل را شادمان
جان ز باده شاد كن زیرا كه عقل / باده را بیند همی شادی جان
هر زمان باده خور ای تازه چو گل / تازه كن شادی به باده هر زمان
اندرزنامه آذرباد مهراسپندان (موبد موبدان در روزگار شاپور دوم)
به راه دور شو که به درستی آیی (بازگردی)
اندرزنامه آذرباد مهر اسپندان در سرودهی استاد ملکالشعرای بهار:
ره دور گیر (آسمان) روز، پیش / که بازآیی آسان، سوی خان خویش
درود بر پژوهشگران عزیز هر ماه 30 روز می باشد که 6 روز به نام امشاسپندان ، 20 روز به نام ایزدان و 4 روز به نام های پروردگار که 4 روز به نام پروردگار تعطیل بود. در این چارت امشاسپندان و ایزدان همکار هر امشاسپند نمایش داده شده است مثلا امرداد نام هفتمین روز ماه سه ایزد همکار دارد زامیاد، اشتاد و رشن یا بهمن امشاسپند دومین روز هر ماه سه همکار به نام های ماه گئوش و رام دارد
اگر بخواهیم بهتر بفهمیم پروردگار مدیر عالی، 6 امشاسپند مدیران میانی و 20 ایزد مدیران عملیاتی هستن
https://khodnevis.mrud.ir/ سامانه گرفتن کد رهگیری برای املاک فرآیند ثبت قرارداد و صدور کد رهگیری در سامانه خودنویس به صورت رایگان انجام میشود و هیچ مبلغی از شما درخواست نخواهد شد.
لطفا قبل از مراجعه و بازدید از ملک و تایید اسناد آن یا امضای قرارداد و دریافت کد رهگیری، هیچ گونه وجهی پرداخت نفرمایید.
بهتر است برای ایجاد قرارداد از کامپیوتر یا لپتاپ به جای تلفن همراه استفاده کنید.
جهت مشاهده اخبار و آموزشهای سامانه میتوانید به کانال این سامانه در شبکههای اجتماعی (بله و ایتا) به آدرس khodnevis_mrud مراجعه نمایید. در این سامانه می توانید حتی قراردادهایی که توسط املاک نمی باشد را وارد نموده و کد رهگیری دریافت نمایید
درود بر پژوهشگران عزیز تهیه کتاب های کمک آموزشی کنکور کارشناسی به کارشناسی ارشد و کارشناسی ارشد به دکتری از اولویت تهیه کتاب های کافه کتاب و صحافی پایان نامه و کتاب پژوهشگران پارسه می باشد.
هدایت شده از سامانه خودنویس
✅ ثبت قرارداد اجاره در سامانۀ خودنویس الزامی شد.
🔹معاون وزیر راه: از ابتدای امسال تمامی قراردادهای اجاره برای دریافت کدرهگیری رایگان صرفا در سامانۀ خودنویس ثبت میشوند.
🔹دریافت کد رهگیری در سامانه خودنویس توسط مشاوران املاک یا خود مردم بهصورت رایگان امکانپذیر است.
🔹ثبت مبایعهنامه نیز امسال به سامانۀ خودنویس منتقل میشود.
#سامانه_خودنویس
#سامانه_معاملات_املاک_و_مستغلات_کشور
@Khodnevis_mrud
سازمان سنجش آموزش کشور در اطلاعیهای اعلام کرد کارنامه نتایج اولیه آزمون ورودی دوره دکتری از امروز (سهشنبه) از طریق درگاه اطلاعرسانی این سازمان قابل مشاهده است.
سازمان سنجش آموزش کشور در اطلاعیهای اعلام کرد کارنامه نتایج اولیه آزمون ورودی دوره دکتری از امروز (سهشنبه) از طریق درگاه اطلاعرسانی این سازمان قابل مشاهده است.
بر اساس این اطلاعیه، آن دسته از افرادی که بر اساس مندرجات کارنامه اولیه مجاز به انتخاب رشتههای تحصیلی در یک یا چند کد ترکیب (رشته) از مجموعه امتحانی در دوره روزانه یا سایر دورهها شدهاند، باید از روز شنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ تا روز چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ نسبت به ثبت کدرشتهمحلهای انتخابی خود (حداکثر ۵۰ کدرشتهمحل در صورت وجود) با توجه به مجموعه امتحانی که در آن آزمون دادهاند، در درگاه اطلاعرسانی این سازمان اقدام کنند.به این دسته از متقاضیان توصیه میشود؛ ابتدا نسبت به مطالعه دقیق دفترچه راهنمای انتخاب رشتههای تحصیلی و اطلاعیههای مرتبط با آن اقدام، سپس کدرشتهمحلهای مورد علاقه خود را از کدرشتهمحلهای مربوط به مجموعه امتحانی انتخاب و اولویتها را به ترتیب علاقه مرتب و پس از آن نسبت به ثبت انتخابهای خود اقدام نمایند. دفترچه راهنمای انتخاب رشتههای تحصیلی این آزمون از طریق درگاه اطلاعرسانی این سازمان از بعدازظهر روز سهشنبه بهتاریخ ۱۴۰۳/۰۱/۲۸در اختیار داوطلبان قرار خواهد گرفت.
اسامی معرفیشدگان دارای حدنصاب به منظور شرکت در مرحله دوم (مصاحبه، بررسی سوابق علمی و پژوهشی و غیره) در دهه اول خرداد ۱۴۰۳ از طریق درگاه اطلاعرسانی این سازمان منتشر خواهد شد. داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته بوده و علاقمند به انتخاب رشتههای دانشگاه آزاد اسلامی هستند، لازم است به درگاه دانشگاه مذکور به آدرس www.azmoon.org مراجعه و بر اساس اطلاعیههای مربوط که در درگاه آن دانشگاه اطلاعرسانی خواهد شد، اقدام کنند. کد دسترسی برای انتخاب رشتهمحلهای دانشگاه آزاد اسلامی در انتهای کارنامه درج شده است.همچنین داوطلبانی که فقط مجاز به انتخاب رشته در دورههای غیرروزانه شدهاند و علاقمند به انتخاب هر یک از کدرشتهمحلهای مربوط به دانشگاههای امام صادق (ع)، جامع امام حسین (ع) و علوم انتظامی امین هستند، در صورت تمایل و داشتن شرایط لازم مطابق توضیحات انتهای دفترچه، میتوانند کدرشتهمحلهای مربوط به دورههای روزانۀ فقط دانشگاههای مذکور را با توجه به مجموعه امتحانی خود نیز انتخاب کنند.
روز «زامیاد» بیستوهشتمین روز ماه در گاهشمار زرتشتی به این ایزد منسوب است. . زامیاد (زم ، زمین + یزد) یا زامیاد نام فرشتهی زمین است که با صفت نیک کنش، از او یاد شده است. زامیاد به چم زمین است. ایزد زامیاد از ایزدان همکار امرداد است. در ستایش زامیاد
نیایش و ستایش اهورمزدای یگانه
از همهی ،
نیكوكاران به داده های هرمز هست ،
نگهدارنده و پروراننده ی
آفریدهی زمین نیكو
را همی مىستاییم ….
سرودهی مسعود سعد سلمان، بر پایهی کتاب بندهش
چون روز زامیاد نیاری ز می تو یاد / زیرا كه خوشتر آید می روز زامیاد
اندرزنامه آذرباد مهراسپندان (موبد موبدان در روزگار شاپور دوم)
دارو مخور
اندرزنامه آذرباد مهر اسپندان در سرودهی استاد ملکالشعرای بهار:
گرت خوردن دارو افتد به سر
به (زامیاد) روز، هیچ دارو مخور
درود بر پژوهشگران عزیز نخستین مانتره سپند روز از سال 3762 مزدیسنی برابر سال 1403 هجری شمسی شما به خیر و خوشی بیست و نهمین روز هر ماه به نام مانتره سپند یا ماراسپند یا مهر سپند نامیده می شود. مانترهسپند دو بخش دارد؛ نخست مانتره یا منتره به معنای سخن اندیشه برانگیز و دوم سپند یعنی مقدس. در اوستا «مانترَسپِنتَ»، فارسی میانه «اَمَهرَسپنت» و فارسی امروز «ماراسپند» و «مانترسپند» آمده است. وی ایزد و نگاهبان آب است. ایزد ماراسپند نگهبان گاه و روز و خرد و گوشها و چشمهاست. مانترهسپند به چم گفتار نیک، پاک و سپندینه و سخن فزونی بخش است.
اشوزرتشت سرودهای خود گاتها را مانتره که همان سخن اندیشهبرانگیز است نامید. مانتره در سراسر اوستا ستوده شده است. مانترسپند ایزد درمانگری ست و به چم آرام بخش روانها هم آماده است و شفا میبخشد قلبهای خسته انسان در رنج را.
مانتره در سراسر اوستا ستوده شده است. مانترسپند ایزد درمانگری است و به چَم آرامبخش روانها هم آمده است و قلبهای خستهی انسانها را در رنج و سختی شفا میبخشد.
«مانتره» یکی از واژههای بنیادین گاهانست. این کلمه از ریشه من به چم اندیشیدن و در کل به چم وسیله اندیشه کردن و یا موجب اندیشه برانگیزی آمده است. اما روانترین ترجمه کلام اندیشه برانگیز است. اشوزرتشت در گاتها، سرودهای خود (گاهان) را مانتره مینامد. همچنین در اوستا ، او ِستاهای «اَشِم وُهو» و «یَـتااَهو = اهونـَوَر» به نام مانتره شناخته میشوند. سراینده مانتره نیز «مانترن» نامیده میشود.
ویژگیهای مانتره :
درمان بخشی
در گاهان در هات ۴۴ بند ۱۶ ،
از درمان بخشی و به عبارتی همان جنبه روان شناسی مانتره اشاره شده است.
الهام گونه بودن:
اشوزرتشت فردی است که با الهام از جهان ِ پیرامون خویش (چه درون و چه محیط) به تعالی رسید ، وی مانتره را هم نوعی الهام (چه درونی و چه از محیط) میداند.
موسیقیایی بودن:
یکی از شروط مانتره بودن ِ یک سخن ، موسیقایی بودن آن است.
توانایی اهورایی مانتره:
در گاهان برای تاثیر کلام مانتره بر اقشار مردم و سعادت آنها بسیار گفته شده است.
از آن چه که در متون اصلی دین ِ ما گاتها و قسمتهای اصلی اوستا بر میآید، مانتره جزئی از نوای خداوندی است که به مانند «فرَوَهَر» در وجود هر آدمی قرار داده شده است و در اصل توانایی اندیشه برانگیزی است و از آن جایی که خداوند «مبدا خرد» است، پس مانتره هم توانایی اندیشمندی و اندیشه برانگیزی است، که یک انسان از آن بهرهمند میشود و نیز مانتره کلامی است از همین نوع که از مانتره ِ وجودی انسان به صدا در میآید و به مانتره وجودی انسان دیگری میرسد و آن را بر میانگیزد.
چه نیکو و زیباست در این روز خواندن گاتها. پیدایی و روایی دین نیک اندر جهان به دست مانترسپند است و میتوان نیکی دین را به وسیله مانترسپند از آن خویش کرد. گویند هر کس در این روز زاده شود دلیر باشد.
نماد این روز «کرکم» یا همان گل زعفران است
سرودهی مسعود سعد سلمان، بر پایهی کتاب بندهش
ای دلارام روز ماراسپند
دست بیجام لعل مِی، مپسند
خرمی در جهانِ خرم بین
شادمانی كن و به ناز بخند
اندرزنامه آذرباد مهراسپندان (موبد موبدان در روزگار شاپور دوم)
جامه افزای و دوز و پوش و زن به زنی کن که فرزند تیز ویر ( باهوش) و نیک زاید.
اندرزنامه آذرباد مهر اسپندان در سرودهی استاد ملکالشعرای بهار:
زن تازه در (ماراسفند) گیر / که فرزند نیک آید و تیز ویر