🔹 امروز ۸ مارس کیم جونگ اون رهبر کره شمالی از تمرین آموزش توپخانه این کشور بازدید کرد 🇰🇵
🔹 مدل توپخانههای مورد استفاده به ترتیب:
«شماره-۱» هویتزر خودکششی ۱۵۵ م.م جوچه مدل ۱۰۷، بر اساس تصاویر نسخه جدید پس از رژه نظامی سال ۲۰۱۸ در حال ورود به خدمت است.
🔹«شماره-۲» هویتزر خودکششی ۱۷۰ م.م جوچهپو که در نامگذاری غربی آن را توپ M-1989 کوکسان می نامد، که نسخه بهبود یافته توپ M-1978 کوکسان است. این توپ در ایران نیز خدمت میکند.
🔹 «شماره-۳» هویتزر خودکششی ۱۵۲ م.م که در نامگذاری غربی آن را M-1974 می نامند که نسخه کرهای هویتزر خودکششی D-20 است.
Jīngyú
@Partisan2015
🔷خداحافظ فانتوم؛ آخرین Elephant Walk فانتومهای کره جنوبی
🔹آخرین رژه الفنت ووک(Elephant Walk) جنگندههای افسانهای F-4E فانتوم نیروی هوایی کره جنوبی که خردادماه بازنشسته خواهند شد، برگزار گردید.
🔹در این رژه، ۸ فروند جنگنده چندمنظوره F-4E مجهز به موشکهای هوابهزمین AGM-142H پوپای و AGM-65D ماوریک و بمب سقوط آزاد MK-82 حضور داشتند. در این رژه، در مجموع ۲۵ فروند جنگنده دیگر شامل جنگندههای F-5E تایگر، F-15K استرایک ایگل، KF-16C/U فالکن، FA-50 گلدن ایگل و F-35A لایتنینگ حضور داشتند.
🔹کره جنوبی اولین بار در سال ۱۹۶۸، با بهخدمت گرفتن جنگنده F-4D با خانواده فانتوم آشنا شد و در مجموع حدود ۲۲۰ فروند از نمونههای مختلف فانتوم شامل F-4D و F-4E و RF-4C را عملیاتی کرد که تا زمانی که جنگندههای KF-16 در سال ۱۹۹۴ در کره وارد خدمت شدند، ستون فقرات نیروی هوایی نیروی هوایی کره جنوبی را تشکیل میدادند.
🔹اکثر فانتومهای کرهای اکنون بازنشسته شدهاند و تنها حدود ۱۰ فروند F-4E در حال خدمت است که تا خردادماه سال ۱۴۰۲ بازنشسته خواهند شد.
Tomcat
@Partisan2015
🔷مهاجر-۶ ارتش روسیه در کریمه
🔹وزارت دفاع انگلیس با انتشار تصویر ماهوارهای از پایگاه هوایی ساکی در شبهجزیره کریمه، حضور یک فروند پهپاد شناسایی-رزمی مهاجر-۶ بههمراه یکمرکز کنترلوهدایت آن را در این پایگاه بهتصویر کشید.
🔹پایگاه هوایی ساکی در غرب شبهجزیره کریمه اشغالی قرار دارد. مهاجر-۶ پیشاز این ۲ مرتبه مشاهدهشده که آن ۲ بار هم، مربوط به فرود اضطراری آن در آبهای نزدیک اودسا و سرنگونی آن توسط پدافندهوایی روسها در کریمه بوده و اکنون برای سومینبار است که این پهپاد در اختیار روسها و بهتاریخ ۳ اسفند ۱۴۰۲ مشاهده میشود.
🔹وزارت دفاع انگلیس همچنین مدعیشده که روسها با استقرار مهاجر-۶ در این پایگاه و بهواسطه ارتباط این پهپاد با ایستگاههای کنترل زمینی که به فاصله ۲۰۰ کیلومتر و از سواحل کریمه محدود میشوند، بر فراز دریای سیاه نظارت میکنند تا حملات اوکراینیها را با شهپادها کشف و خنثی کنند.
Fatherland
@Partisan2015
🔷نیروی دریایی آمریکا قراردادی برای ۱۷ فروند هواپیمای گشت دریایی P-8 برای کانادا و آلمان امضا کرد
🔹پنتاگون اعلام کرده است که نیروی دریایی آمریکا قراردادی بهارزش ۳.۴ میلیارد دلار برای خرید هواپیمای گشت دریایی و ضدزیردریایی P-8A پوسایدون با شرکت بوئینگ امضا کرد.
🔹طبق این قرارداد، ۱۴ فروند هواپیمای P-8A به نیروی هوایی سلطنتی کانادا و ۳ فروند دیگر نیز به ناوگان نیروی دریایی آلمان خواهند پیوست.
🔹کانادا قصد دارد که تا سال ۲۰۳۳ هواپیماهای گشت دریایی P-8A را به طور کامل عملیاتی کند و آنها را جایگزین هواپیماهای گشت دریایی و ضدزیردریایی CP-140 اورورا نیروی هوایی خود کند. انتظار میرود که اولین پوسایدون کانادا در سال ۲۰۲۶ تحویل داده شود.(لینک)
🔹آلمان نیز در سال ۲۰۲۱ خرید P-8A را آغاز کرد و در آن زمان قراردادی را برای خرید ۵ فروند از این هواپیما امضا کرد که قرارداد جدید آنها، تعداد پوسایدونهای آلمانی را به ۸ فروند میرساند. لازم بهذکر است که اولین P-8A آلمان در سال ۲۰۲۵ تحویل داده خواهد شد.(لینک)
Tomcat
@Partisan2015
🔷سلام، صبح شما بخیر.
🔹تصویری زیبا از ناوشکن روسی آدمیرال وینوگرادوف از کلاس اودالوی در شمال دریای عرب در دوران پسا شوروی.
Tomcat
@Partisan2015
🔷پاد شناسایی برروی F-15 اسرائیلی
🔹تصویری کمتر دیده شده از جنگنده F-15D اسرائیلی از اسکادران ۱۰۶ سرنیزه(The Spearhead) نیروی هوایی این رژیم که در زیر بدنه آن غلاف Ophir که یک غلاف شناسایی و تصویربرداری دوربرد(LOROP) است مشاهده میشود.
Tomcat
@Partisan2015
پارتیزان
🔹جنگنده های نسل پنجم چه جنگنده هایی هستند. ECM @Partisan2015
🔹در سالهای اخیر بحث های بسیاری در دنیای مجازی حول تعریف مشخصات جنگنده نسل پنجم مطرح شده و همچنان سوال بسیاری از علاقمندان اخبار نظامی این است که جنگنده نسل پنجم چیست و آیا آن مدل جنگنده که یک کشور در اروپا یا اسیا و یا خاورمیانه ساخته و اعلام کرده نسل پنجم است، واقعا در طبقه بندی نسل پنجم قرار میگیرد یا خیر؟
🔹در دنیای هواپیماهای نظامی هر نسل از جنگنده ها ویژگی هایی دارند که در بخشهایی با نسل قبل مشترک و در بخش هایی برتر از نسل قبل از خود است. این بدان معنا نیست که هر نسل باید زمین تا آسمان با نسل قبلی خود متفاوت باشد و کاملا برتر و یا قطعا پیروز نهایی جنگی احتمالی باشد. این تصورات نادرست است و در نسل های 3 تا 3.5 و نسل 4 تا 4.5 و اخیرا نسل 5 میبینیم که با تغییرات صورت گرفته و ارتقاهای انجام شده در قرن 21 بسیاری از توانایی ها و ویژگیهای نسل ها به لطف پیشرفت علم و تکنولوژی میان این نسلها در بخش های قابل توجهی قابل دسترسی و مشترک شده است. صرفا در برخی فاکتور ها طبقه بندی نسل ها تفاوت خود را نشان میدهد و مانند 5 دهه قبل نیست که یک نسل کاملا ورق نبرد را برگرداند و یا تافته ای جدا بافته باشد. این موضوع در دهه آینده شامل نسل 6 نیز خواهد شد و از این قائده و روال مستثنا نیست.
🔹بصورت کلی جنگنده نسل پنجم به جنگنده ای گفته میشود که ویژگی های کلی مانند موارد زیر را داشته باشد:
1-داشت طراحی و پلتفرم جدید و دارای شکستگی ها در طراحی بدنه جهت شکستن امواج راداری دشمن
2-استفاده از آلیاژ ها و مواد جاذب امواج راداری جهت کاهش سطح مقطع راداری در سازه و بدنه.
3- استفاده از دهلیز جهت پنهان کاری در حمل جنگ افزار و کاهش درگ و کاهش مصرف سوخت و مانور دهی بهینه تر.
4- استفاده از کاکپیت تمام دیجیتال و فول گلس و نمایشگر های MFD و یا نمایشگرهای نسل جدید یکپارچه و هلمت (کلاه) هوشمند خلبان.
5- استفاده از موتورهای توربوفن قدرتمند با مصرف سوخت پایین و عمر خدمتی بالا و قابلیت پرواز سوپر سونیک بدون استفاده از پسسوز.
6- استفاده از رادار آرایه فازی فعال AESA با تکنولوژی گالیوم نیترید و قابلیت شبکه رادار و دیتای راداری به سایر هواپیماهای خودی.
7- توانایی انجام انواع ماموریت های هوایی و تهاجم زمینی و تهاجم دریایی و جنگالی و شناسایی و جاسوسی و ... بصورت مستقل.
🔹و دیگر موارد جزئی که از ذکر آنها عبور میکنیم که قطعا در سالهای آینده با پیشرفت تکنولوژی و توسعه صنعت نظامی قطعا دستخوش تغییراتی خواهند شد و ثابت نخواهند ماند.
🔹همانطور که به موارد کلی اشاره شده بالا دقت میکنید به این نکته میرسید که در سالهای اخیر بسیاری از این موارد از انحصار نسل 5 خارج شده و جنگنده های نسل 4+ و 4++ نیز به بخش اعظمی از این توانایی ها به لطف پیشرفت تکنولوژی دست یافته اند و یا به عقب تر بازگردیم برخی جنگنده های نسل 3 و 3.5 با ارتقاهایی در دو دهه اخیر به توانایی های یک نسل 4+ یا 4++ دست یافته اند و این همان نکته ای است که در ابتدای متن اشاره کردیم که در آینده شامل نسل 6 جنگنده ها نیز خواهد شد و فاصله قابل توجهی از نسل های پیشین خود نخواهد گرفت و ارتقاها و تغییرات در آینده نیز جالب و یا گاها برای علاقمندان شوکه کننده خواهد بود.
#بخش_اول
ECM
@Partisan2015
پارتیزان
🔹در سالهای اخیر بحث های بسیاری در دنیای مجازی حول تعریف مشخصات جنگنده نسل پنجم مطرح شده و همچنان سوا
🔹در سه دهه قبل دو قطب جنگنده ساز مطرح در جهان یعنی امریکا و اتحاد شوروی با فاصله قابل توجه از سایر کشورها به سوی ساخت جنگنده چند منظوره نسل پنجم قدم برداشتند که در امریکا به مقصد نهایی رسید و در شوروی با فروپاشی اتحاد شوروی بسیاری از طرح ها از جمله همین طرح بیش از یک دهه متوقف شد و به محصول نهایی نرسید تا همین یک دهه اخیر که روسها مجدد وارد این عرصه شدند. مابقی کشورها نیز که اصلا به این حد نرسیده بودند و در چند سال اخیر اندکی رقابت تولید نسل 5 میان آنها داغ شده و محصولاتی را ارائه میکنند.
🔹اما بحثی که مدام در دنیای مجازی مطرح میشود این است که آیا این محصولات در این کشورها واقعا نسل پنجم هستند یا خیر ؟ و نظرات مختلفی و گاها با اختلاف درباره آنها مطرح میشود که یک عده جنگنده یک کشور را بعنوان نسل پنج قبول ندارد و عده ای دیگر جنگنده یک کشور دیگر را نسل پنجم نمیدادند. عمده این نظرات صرفا برخواسته از پیش زمینه های ذهنی و تصورات محدود و ناقص مخاطب است و هیچ کدام کاملا صحیح نیست.
🔹دلیل این مسئله این است که پیش زمینه ذهنی مخاطب از نسل پنجم فقط F-22 و یا F-117 دو محصول امریکایی است و اخیرا نیز F-35 و هر نسل پنجمی را با این معیار که مختص کشور امریکاست میسنجند که کاری غیر فنی و ناشی از سلیقه است و اثبات عدم نسل پنجم بودن جنگنده های سایر کشور ها نیست.
🔹هر کشوری میتواند در طبقه بندی تسلیحات و جنگ افزار ها با توجه به معیار ها و فاکتورهای مورد نظر خود تغییرات اعمال کند و ویژگی های آن جنگ افزار یا محصول را با توجه به دکترین نظامی خود اصلاح کند و برخی ویژگی های آن را شدیدا تقویت کرده و برخی را محدود کند . این اعمال در کشورها به معنی خارج شدن آن محصول از آن طبقه بندی تعریف شده نیست.
🔹برای مثال برخی به جنگنده ترکیه ای Kaan ایرادات بسیاری از طراحی مسئله دار بدنه تا موتورهای غیر مرتبط به نسل پنجم و ویژگی های راداری نامشخص و عایق های حرارتی و سایر ایراداتی وارد میدانند. در مواردی مشابه نیز به جنگنده چینی J-31 نیز اینچنین مواردی نسبت داده میشود و یا ابعاد بزرگ J-20 و کانارد های آن که باعث افزایش حدودی سطح مقطع راداری میشود و یا جنگنده Su-57 روسها در بحث طراحی زیر جنگنده و فاصله خالی بین موتور های آن که میتوانست یکپارچه جایگاه دهلیز باشد اما زاویه دار طراحی شده که سطح مقطع را مقداری بالا میبرد و مورد طراحی خروجی موتورهای آن که گفته شده احتمالا حرارت زیادی ساطع کند که در کشف حرارتی آن موثر است و یا جنگنده KF-21 کره جنوبی که بحث زیادی حول مواد بکار رفته در بدنه و توانایی واقعی رادار آن و یا جایگاه های نصب موشک در زیر شکم آن که طراحی موجب دارد و شدیدا سطح مقطع راداری را افزایش میدهد و یا موتورهای آن که ارتباطی به یک نسل پنجم ندارد و دیگر موارد...
🔹موارد یاد شده در بند قبل هیچ کدام دلیلی بر خارج شدن این جنگنده ها از طبقه بندی نسل پنجم نیست بلکه ناشی از سنجش نادرست آنها با خطکش استانداردهای کشور امریکا توسط مخاطب علاقمند به اخبار نظامیست که معیار و ملاک هیچ کدام از کشورهای فوق نیست. هر کدام از این محصولات با توجه به شرایط کشور سازنده و اهداف از ساخت آن و شرایط جغرافیایی و سطح تکنولوژی در دسترس و یا تحریمهای یکجانبه ناشی از ترس کشور دشمن بر کشور سازنده و بودجه تخصیص داده شده و سطح اولویت طرح در مقابل دیگر طرح ها و سبک کاری آن کشور و ویژگی های خاص با اهمیت بالاتر برای سازنده و بسیاری از موارد دیگر است که تولید میشود و تفاوت ها را رقم میزند و هیچ کدام را نمیتوان یک نسل پنجم کامل دانست و یا از نسل پنجم کمتر خطاب کرد حتی خود جنگنده F-22 امریکایی که هنوز شامل بسیاری از ارتقاهای نسل پنجم جدید نشده و کمبود های بسیاری در همین سالها دارد. همه موارد چه کمبود ها و چه برتری ها بصورت مجموع سنجیده میشوند و ایراد یا کمبود در یک شاخصه دلیلی بر خارج دانستن یک محصول از یک نسل و طبقه بندی نیست.
#بخش_دوم
ECM
@Partisan2015