🔷️ توقف کمکها
🔹️دونالد ترامپ، ساعاتی پس از تحلیفش بهعنوان ریاست جمهوری ایالات متحده، فرمانی برای توقف ۹۰ روزه هرگونه کمک تصویب شده به طرفهای خارجی را صادر نموده است.
🔹️هنوز مشخص نیست این فرمان شامل کدام کشورها یا سازمانهای غیر دولتی خواهد بود اما احتمالا اوکراینیها که بخش قابل توجهی از بودجه اداری کشورشان را از بایدن میگرفتند؛ جزو طرفهایی هستند که بیشترین تاثیرپذیری را از این فرمان خواهند داشت.
#آمریکا #ناتو #بودجه #اوکراین
NPC
@Partisan2015
🔶مذاکره و سرنوشت محتوم؟
ضربه بزنید:
🔸از سفر رئیسجمهور به نیویورک و مقاله معاونت راهبردی ریاستجمهوری در Foreign Affairs تا اظهارات مقامات مختلف کشور، ایران سیگنالهای علنی بسیاری از تمایل خود به مذاکره مستقیم با واشنگتن ارسال کرده است. گرچه نمیتوان فعالیت کانالهای غیرعلنی و دیدارهای مخفیانه مقامات درجه دو را در شرایط فعلی رد کرد، اما به طور کلی استقبال چندانی از سوی مقامات دولت ترامپ برای توافق با ایران دیده نشده است.
🔸شکی نیست که وضعیت نامناسب اقتصاد کشور از هر تلاشی برای رفع یا کاهش فشار تحریمها سود خواهد برد. اما سؤال اصلی در مقطع فعلی نه داوطلب شدن ایران برای مذاکره، بلکه تمایل واشنگتن به کاهش فشار بر ایران است. آیا آمریکا میلی به کاهش فشار اقتصادی ایران دارد؟ آیا رفع تحریمها یک انتظار واقعی است؟ آیا پارهای عقبنشینیها در برنامه هستهای ایران برای واشنگتن کافی خواهد بود؟
🔸باید به یاد داشت که برنامه هستهای ایران هیچگاه موضوعی مجزا برای آمریکا نبوده است. آمریکاییها همواره پرونده هستهای ایران را بخشی از یک کل بزرگتر در ارتباط با ایران دیدهاند. در واقع، واشنگتن در زمان انعقاد برجام در دولت اوباما نیز به توافق هستهای بهعنوان پنجرهای برای آغاز مذاکرات بر سر سایر موضوعات نگاه میکرد. این دیدگاه با برداشت تهران از مذاکرات هستهای بهعنوان یک پرونده مجزا و جدا از روابط کلی با غرب، تفاوت بسیاری داشت. با این تفاوت شدید در دیدگاه دو طرف، برجام نمیتوانست پایدار بماند. هر توافقی با واشنگتن برای پایداری باید علاوه بر حل پرونده هستهای، چهار ملاحظه عمده...
🔶مذاکره و سرنوشت محتوم؟
ضربه بزنید:
🔸از سفر رئیسجمهور به نیویورک و مقاله معاونت راهبردی ریاستجمهوری در Foreign Affairs تا اظهارات مقامات مختلف کشور، ایران سیگنالهای علنی بسیاری از تمایل خود به مذاکره مستقیم با واشنگتن ارسال کرده است. گرچه نمیتوان فعالیت کانالهای غیرعلنی و دیدارهای مخفیانه مقامات درجه دو را در شرایط فعلی رد کرد، اما به طور کلی استقبال چندانی از سوی مقامات دولت ترامپ برای توافق با ایران دیده نشده است.
🔸شکی نیست که وضعیت نامناسب اقتصاد کشور از هر تلاشی برای رفع یا کاهش فشار تحریمها سود خواهد برد. اما سؤال اصلی در مقطع فعلی نه داوطلب شدن ایران برای مذاکره، بلکه تمایل واشنگتن به کاهش فشار بر ایران است. آیا آمریکا میلی به کاهش فشار اقتصادی ایران دارد؟ آیا رفع تحریمها یک انتظار واقعی است؟ آیا پارهای عقبنشینیها در برنامه هستهای ایران برای واشنگتن کافی خواهد بود؟
🔸باید به یاد داشت که برنامه هستهای ایران هیچگاه موضوعی مجزا برای آمریکا نبوده است. آمریکاییها همواره پرونده هستهای ایران را بخشی از یک کل بزرگتر در ارتباط با ایران دیدهاند. در واقع، واشنگتن در زمان انعقاد برجام در دولت اوباما نیز به توافق هستهای بهعنوان پنجرهای برای آغاز مذاکرات بر سر سایر موضوعات نگاه میکرد. این دیدگاه با برداشت تهران از مذاکرات هستهای بهعنوان یک پرونده مجزا و جدا از روابط کلی با غرب، تفاوت بسیاری داشت. با این تفاوت شدید در دیدگاه دو طرف، برجام نمیتوانست پایدار بماند. هر توافقی با واشنگتن برای پایداری باید علاوه بر حل پرونده هستهای، چهار ملاحظه عمده...
پارتیزان
🔶مذاکره و سرنوشت محتوم؟ ضربه بزنید: 🔸از سفر رئیسجمهور به نیویورک و مقاله معاونت راهبردی ریاستجمهو
دیگر واشنگتن را نیز در بر بگیرد:
▪️توان نظامی ایران، بهویژه موشکهای بالستیک
▪️سیاست منطقهای ایران و حمایت از گروههای مسلح
▪️سیاست ایران در قبال اسرائیل
▪️روابط ایران با چین و روسیه
🔶هزینه غیر قابل پرداخت
🔸تقریباً تمامی این موارد در فهرست مطالبات دولت نخست ترامپ در شرایطی که ایران در وضعیت داخلی و خارجی بهتر قرار داشت نیز وجود داشتند. بدون تسلیم کامل در این پنج زمینه اصلی، نمیتوان به انعقاد توافقی جامع یا توقف فشارهای آمریکا بر اقتصاد ایران امید داشت. همچنین، تصویر ضعف ایران در پی رخدادهای اخیر در محور مقاومت، تمایل آمریکا و ترامپ را برای تحمیل خواستههای حداکثری به تهران افزایش خواهد داد.
🔸درخواست آمریکا برای محدودیت توان نظامی ایران که تاکنون در قالب ادعاهایی مانند کاهش برد موشکها یا جلوگیری از توسعه سامانههای قادر به حمل کلاهک اتمی مطرح شده، ماهیتی مشابه با خواستههای مسکو از کییف در مذاکرات استانبول در آغاز جنگ اوکراین خواهت داشت. این محدودیتها میتواند شامل کاهش برد موشکها به چندصد کیلومتر، محدودیت در حجم تسلیحات، پهپادها و موارد مشابه باشد.
🔸بدیهی است که این شرایط سنگین، بهویژه در شرایط فعلی منطقه و رقابت جهانی میان چین و آمریکا، برای ایران قابل قبول نیست. همسایگانی که تا بن دندان مسلح بوده و ادعاهایی درباره خاک و یکپارچگی کشور دارند، پذیرش چنین محدودیتهایی را غیرقابل تصور میکنند. این موضوع، حصول به یک توافق و کاهش فشارهای آمریکا بر ایران را دشوارتر میکند.
#ایران #آمریکا #مذاکره #برنامه_اتمی
۱/۲
Archivist
@Partisan2015
پارتیزان
🔶مذاکره و سرنوشت محتوم؟ ضربه بزنید: 🔸از سفر رئیسجمهور به نیویورک و مقاله معاونت راهبردی ریاستجمهو
دیگر واشنگتن را نیز در بر بگیرد:
▪️توان نظامی ایران، بهویژه موشکهای بالستیک
▪️سیاست منطقهای ایران و حمایت از گروههای مسلح
▪️سیاست ایران در قبال اسرائیل
▪️روابط ایران با چین و روسیه
🔶هزینه غیر قابل پرداخت
🔸تقریباً تمامی این موارد در فهرست مطالبات دولت نخست ترامپ در شرایطی که ایران در وضعیت داخلی و خارجی بهتر قرار داشت نیز وجود داشتند. بدون تسلیم کامل در این پنج زمینه اصلی، نمیتوان به انعقاد توافقی جامع یا توقف فشارهای آمریکا بر اقتصاد ایران امید داشت. همچنین، تصویر ضعف ایران در پی رخدادهای اخیر در محور مقاومت، تمایل آمریکا و ترامپ را برای تحمیل خواستههای حداکثری به تهران افزایش خواهد داد.
🔸درخواست آمریکا برای محدودیت توان نظامی ایران که تاکنون در قالب ادعاهایی مانند کاهش برد موشکها یا جلوگیری از توسعه سامانههای قادر به حمل کلاهک اتمی مطرح شده، ماهیتی مشابه با خواستههای مسکو از کییف در مذاکرات استانبول در آغاز جنگ اوکراین خواهت داشت. این محدودیتها میتواند شامل کاهش برد موشکها به چندصد کیلومتر، محدودیت در حجم تسلیحات، پهپادها و موارد مشابه باشد.
🔸بدیهی است که این شرایط سنگین، بهویژه در شرایط فعلی منطقه و رقابت جهانی میان چین و آمریکا، برای ایران قابل قبول نیست. همسایگانی که تا بن دندان مسلح بوده و ادعاهایی درباره خاک و یکپارچگی کشور دارند، پذیرش چنین محدودیتهایی را غیرقابل تصور میکنند. این موضوع، حصول به یک توافق و کاهش فشارهای آمریکا بر ایران را دشوارتر میکند.
#ایران #آمریکا #مذاکره #برنامه_اتمی
۱/۲
Archivist
@Partisan2015
پارتیزان
🔶موانع داخلی در آمریکا
ضربه بزنید:
🔸یکی دیگر از موانع اصلی، وضعیت سیاست داخلی آمریکاست. هرگونه توافقی که مورد حمایت جامع هر دو حزب سیاسی در آمریکا نباشد و تنها بر پایه قولهای دولت وقت منعقد شود، سرنوشتی بهتر از برجام نخواهد داشت. چنین اجماعی نیز بدون رضایت لابی اسرائیل، که موتور محرک اصلی سیاست خارجی واشنگتن در خاورمیانه محسوب میشود، عملاً غیرممکن است.
🔸ساختار تحریمهای ایران و سازوکار ماشین تحریم واشنگتن به گونهای طراحی شده است که برداشتن آنها بسیار پیچیده و زمانبر است. نهادهای مسئول و ناظر بر تحریم در آمریکا برای تشدید و وضع تحریمها نه کاهش یا لغو آنها طراحی شدهاند. پروسه لغو تحریمهای چندلایه و گسترده ایران مستلزم فرآیندهای طولانی و پیچیده حقوقی است که میتواند سالها زمان ببرد. حتی پس از این فرآیندها نیز، ریسکگریزی نهادهای خصوصی باعث میشود که سالهای بیشتری برای مشاهده نتایج عملی نیاز باشد.
🔸مثال عینی این فرآیند، تمدید تحریمهای سوریه توسط آمریکا تا سال ۲۰۲۹ حتی با وجود نابودی نظام تحریمشده در سوریه است. تغییری در این سیاست دیده نشد. نه تنها تمایل جدی بین آمریکاییها برای بررسی برداشتن تحریم های سوریه دیده نشد بلکه حتی با وجود اجماع داخلی در واشنگتن، تحریم های سوریه به علت قرار گرفتن در اسناد امنیت ملی جامع آمریکا در کوتاه مدت قابل لغو نبودند.
🔶آیا مذاکرات با آمریکا اتلاف وقت و محکوم به شکست است؟
🔸در پاسخ میتوان گفت که انتظار رسیدن به توافقی مشابه برجام و پایداری آن در شرایط فعلی غیرواقعبینانه است. توافقات باید در بستر تاریخی خود بررسی شوند، با شدتگیری رقابت چین-آمریکا، وقوع جنگ اوکراین، هفت اکتبر و حملات مستقیم ایران به اسرائیل، جهان پیرامون ایران به صورت بیبازگشتی تغییر کرده است. نمیتوان انتظار لغو تحریمها از طریق مذاکره را داشت. با این حال، مذاکرات میتوانند شامل توافقات محدود و موضوعی باشند که به پیچیدگیهای سیاسی و حقوقی لغو تحریمها ارتباطی نداشته باشند.
🔸این توافقات میتوانند در زمینههایی نظیر تمدید معافیتهای تحریمی برای همسایگان ایران، عدم تشدید فشار بر فروش نفت ایران، تضمینهای امنیتی برای توسعه میادین گازی قطر در قبال عدم برخورد به صادرات ایران و موارد مشابه، عملی شوند. چنین توافقاتی با رویکردی عملگرایانه، بدون ورود به مسائل اساسی و بلندمدت، میتواند بخشی از فشارها را کاهش داده و بهترین نتیجه ممکن از مذاکره با آمریکا محسوب شوند، هرچند تمایل آمریکا برای امتیازدادن در قالب این توافقات محدود و موقت نیز با توجه به دستان خالیتر ایران نسبت به گذشته علامت سوال مهمی است که به زودی مشخص خواهد گشت.
#ایران #آمریکا #مذاکره #برنامه_اتمی
۲/۲
Archivist
@Partisan2015
23.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥رزمایش امنیتی تهاجمی و متحرک نیروی زمینی ارتش
(آمادگی رزمی تکاوران)
۱۱
@KDnews_ir
🔶انصارالله یمن: میرآب دریای سرخ
🔸همانطور که میدانیم انصارالله یمن از نوامبر ۲۰۲۳ و در پاسخ به تجاوزهای اسرائیل در غزه، تردد کشتیها در دریای سرخ را با هدف ضربه زدن به اسرائیل، با موفقیت مختل کرده است.
🔸کشتیهای تجاری، برای رسیدن به بندر ایلات اسرائیل یا اروپا، مجبور بهاستفاده از مسیر جایگزین (دورزدن کامل قاره آفریقا)، بودند که علاوه برافزایش قیمت، باعث ایجاد وقفهی طولانی (۱۰ تا ۲۱ روز) برای رسیدن محمولهها میشد.
🔸بندر ایلات دروازه اسرائیل به اقیانوس هند و بازارهای آسیا، آفریقا و اقیانوسیه بهحساب میآید. همچنین این بندر، به دلیل واردات گسترده زغالسنگ و مواد اولیه، و صادرات موادمعدنی، از جمله فسفات و پتاس اهمیت ویژهای برای اسرائیل دارد.
🔸اختلال در تجارت اسرائیل: انصارالله با این حملات، موفق به توقف نسبتا کامل تردد به بندر ایلات اسرائیل شدند. با درنظرگرفتن اهمیت ویژه و غیرقابل جایگزین تجارت دریایی برای تجارت و بازرگانی اسرائیل، تاثیر این اختلال بر اقتصاد اسرائیل بیشتر آشکار میشود.
🔸افزایش نرخ بیمه دریایی: هزینه و نرخ بیمه دریایی برای کشتیهایی که از مسیر دریای سرخ استفاده میکنند افزایش شدیدی (تا حدود ۲۵۰٪) داشتهاست. در بسیاری از موارد شرکتهای بیمه حتی از ارائه خدمات به این کشتیها سر باز میزنند. این خود باعث کاهش علاقهی شرکتهای کشتیرانی و بهطبع آن کاهش علاقه به تجارت با اسرائیل شدهاست.
🔸ورشکستگی بندر ایلات اسرائیل: کاهش شدید رفتوآمد کشتیهای تجاری به بندر ایلات، باعث شد بندر ایلات در تابستان ۲۰۲۴، و پس از کاهش ۸۵ درصدی فعالیتهای...